Epävarman varassa
Riitaisena juhannusta viettämään lähtenyt eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta jatkaa tänään riitelemistä siitä, missä aikataulussa riitelemistä jatketaan. Saadaan taas monta uutista, kun hallitus- ja oppositiopuolueet syyttelevät tosiaan siitä, kuka on riitaan syyllinen ja kuka sitä haluaa jatkaa.
Siinä sivussa jää kertomatta mistä riidellään. Kysehän on ihan raadollisesti siitä, että hallituspuolueista keskusta haluaa tehdä hutiloitua lainsäädäntöä, jota korjataan sitten jälkikäteen. Aikataulut painavat päälle ja valmista pitäisi saada hinnalla millä hyvänsä. Kokoomus on ruvennut seuraamaan tilannetta, sinisiltä ei kysytä.
Siinä sivussa unohtuu myös se ikävä tosiasia, että koko sote- ja maakuntalainsäädäntöä ollaan rakentamassa ihan tyhjän päälle. Hallitus on sinnikkäästi kieltäytynyt hankkimasta EU-notifikaatiota, vaikka sitä ovat edellyttäneet KHO sekä perustuslain ja EU-oikeuden asiantuntijat. Hallitus sanoo, että notifikaatiota ei hankita eikä tarvita, sillä virkamiestasolla on näin sovittu.
Hallitus painottaa jatkuvasti, että yksikään maa ei ole milloinkaan kysynyt EU:lta miten terveydenhuoltonsa järjestää. Se kuuluu jokaisen maan itse päätettäviin asioihin. Tämä on totta, mutta näin sanoessaan hallitus painottaa ihan väärää asiaa. Ei kyse ole terveydenhuollon järjestämisestä, vaan EU-oikeuden kieltämän valtiontuen olemassaolon mahdollisuudesta. Sitä hallitus ei halua selvittää, ja puhuu sen takia asian vierestä.
Mitä sitten pahimmillaan voi tapahtua, jos tätä asiaa ei selvitetä etukäteen? Siihen vastaa Kuntaliiton yhteysjohtaja Lauri Lamminmäki Helsingin Sanomien mielipidepalstalla. Lamminmäki on varoitellut asiasta aiemminkin, mutta häntä ei ole kuunneltu sen enempää kuin muitakaan asiantuntijoita.
Pahimmillaan koko järjestelmä halvaantuu vuosikausiksi, kun yritykset tai muut yksityiset toimijat voivat riitauttaa valinnanvapauspalveluja tuottavien sote-liikelaitosten olemassaolon esimerkiksi konkurssisuojan vuoksi. Ne voivat myös vaatia maakuntien päätösten ja sopimusten täytäntöönpanon kieltämistä silä perusteella, ettei EU:n valtiontukisäännöksiä ole päätösten valmistelun yhteydessä asianmukaisesti huomioitu.
Hallitus sulkee tahallaan silmänsä ja korvansa siltä erittäin todennäköiseltä tulevaisuudelta, että koko sote- ja maakuntauudistus kaatuu valmistelun heikkouteen vasta sitten, kun se on jo ennätetty panna täytäntöön. Siitä syntyy hirmuinen sotku ja paljon ruumiita, kun systeemi halvaantuu ja joudutaan kiireellä palamaan entiseen.
Ei tällaistä pääse tapahtumaan, niinkö? Miettikääpä itse. Kyseessä on vähintään viiden miljardin euron markkinoiden avaaminen yksityisille toimijoille. Luuletteko oikeasti, ettei joukossa olisi edes yhtä sellaista, joka omaa siivuaan vaille jääneenä ei riitauttaisi valinnanvapauspalveluja tuottavien sote-liikelaitosten asemaa markkinoilla ja valittaisi epäoikeudenmukaisiksi kokemistaan ratkaisuista. Oikeuskäytäntö sekä KHO:n ja perustuslakivaliokunnan lausunnot tukevat riitauttamista.
Siinäpä sitä sitten ollaankin voi paljaaltaan repussa ja pylly paljaana pakkasessa, kuten isävainaani sanoisi.
Sitäkö sähellystä varten hallitus kasaa Vakeen varuiksi rahaa…?
Ei kerää sitä varten vaan sitä varten että vpi jakaa ja on jakanutkin sieltä omille intressipiireilkeen mm konsultointi yms palkkioita koskien Sotea ja sen ITC liittyviä asioita.
Tiedän.
Mietinkin pitemmälle, kaaokseen päädyttyä:
entä jos Suomi joutuu maksamaan mittavia korvauksia tulevien (ehkä) sote- riitautusten vuoksi?
Ei sellaisista moitteille selvinne?
Kai ne nekin rahat otetaan meiltä = Vakesta?
Maaseudulla on ollut tapana, että valetaan perustukset ja haetaan vasta sitten rakennuslupa. Suunnitelman on voinut tehdä ns. tupakkiaskin kanteen ja luovia ratkaisun etiäpäin siten kuin ongelmia ilmenee. Ihmeellisen samantapainen on DI Sipilän ajatuksen juoksu tässäkin. Liekkö sitten oululainen oppi tämä?
Meillä etelän korkeakouluissa on opetettu, että ensin tehdään vaatimusluettelo, kehitellään vaihtoehtoisia skissejä, arvioidaan niitä vaatimuksia vastaan ja vasta sitten tehdään yksityiskohtaiset suunnitelmat ja niitä vastaavat prototyyppit, joita molempia analysoidaan ja testataan. Suunnitelmat ja prototyypit tehdään yhteistyöllä, monialaista kokemusta arvostaen. Kommenttien, analyysien ja testien perusteella tehdään suunnitelmiin muutokset ja varmistetaan, että suunnitelmat vastaavat turvallisuusnormeja, säädöksiä yms. Hankitaan TÜV ja CE-merkinnät ja mahdolliset luokituslaitosten leimat. Tehdään 0-sarja. Kuunnellaan valikoitujen asiakkaiden kommentit ja kokemukset. Muutetaan suunnitelmaa vastaamaan todellisuutta eikä hakata ensimmäistä ideaa väkisin läpi.
Kun tuota vertaa eduskunnan lainsäädäntöön ja soteen, niin eväät olisivat olemassa tehdä sellaista lakia, joka ei olisi vastoin perustuslakia, EU-säädöksiä ja täyttäisi tavoitteet. Sotessa nämä oli kirjattu hallitusohjelmaan. Lainsäädännön prosessit ovat olemassa ja niitä varten on toimielimet (hallitus, ministeriöt, valiokunnat). Kannattaisi insinöörin kunnioittaa prosesseja ja niitä eteenpäin vieviä organisaatioita. On prototyyppejä (EKSOTE, Siun Sote, Hämeenlinnnan ja Keski-Suomen kokeilut yms.), joita ei ole kiireessä ehditty kuin alustavasti arvioida.
Jopa hallituksen omat asiantuntijat ovat pala kerrallaan joutuneet toteamaan, että vaatimukset eivät täyty (nykyistä halvempi, nopeampi ja katkeamaton hoitoketju). Prototyypit (esim. Siun Sote) kertoo sen, että suunnitelma ei toimi. Suunnitelmia ei ole onnistuttu hyväksyttämään (kotimaisissa organisaatioissa) eikä aiota hyväksyttää kv-organisaatioissa. Kuitenkin Sote-kenttä avataan kv-kilpailulle.
Jos insinööri Sipilä johtaisi tuotekehitysorganisaatioita, tuloksena olisi samanlainen tilanne kuin oli 5-10 vuotta sitten eräässä kännykkäfirmassa: myytäisiin keskeiset toiminnot ulkomaille ja pitäydyttäisiin infran rakentamisessa. Kun ei vaan osata tai haluta – tai haluta osata.
Erittäin hyvä vertaus. Suoraan sanoen DI:nä harmittaa ja vi- eikun hatuttaa tuo J.Sipilä, pilaa ko. ammattikunnan maineen. No, itse olenkin pysytellyt kaukana Oulusta, lahkolaisuudesta ja kepulaisuudesta, yhdessäkin noista on jo kestämistä ja kun tähän yhdistyy pelolla johtaminen, niin seuraukset ovat tällaisia.
Kyllähän tämä vahvasti haiskahtaa siltä että sekä sotehässäkkä että aktivileikkurisotkut on pikaisesti tuherrettu kakkararoista yli jääneille vanerinpaloille, huonossa valossa ja tylsällä kynällä, ehkä illan hiljaisina tunteina kun pää ei enää toimi. Eikä seuraava aamukaan sitten valitettavasti tuonut viisautta tullessaan. Huonosti suunniteltu on puoliksi tehty… eiku miten se nyt menikään?
Niin totta haastat. Sipilän touhut tulevat maksamaan tolkuttomasti Suomelle ja niiden seurauksena on pakko taas leikata – köyhemmiltä!