Pohjanoteeraus
Työministeri Jari Lindström esitteli eilen niin sanotun omatoimisen työnhaun mallin eli aktiivimalli kakkosen, jonka mukaan työttömän on haettava neljää työpaikkaa kuukaudessa. Haettavien paikkojen on oltava sellaisia, joihin hänellä on koulututuksen ja työkokemuksen perusteella realistiset mahdollisuudet työllistyä. Työnhausta on raportoitava pääsääntöisesti verkkopalvelussa.
Ensimmäisestä laiminlyönnistä seuraa muistutus, toisesta 10 päivän karenssi, kolmannesta 20 päivän karenssi ja neljännestä työssäolovelvoite eli käytännössä ikuinen karenssi. Työssäolovelvoitehan tarkoittaa työssä olemista määräkuukausien ajan, jotta aiemmin työnhaussa ja työn saamisessa epäonnistunut pääsisi takaisin työttömyysturvalle.
Tätä kontrollin ja byrokratian lisäämistä työministeri kehtasi sanoa luottamusloikaksi, jossa lähtökohtaisesti luotetaan työttömään työnhakijaan. Tosiasiassa työnhakijaan ei luoteta enää yhtään, vaan vastuu yhteiskunnallisesta ongelmasta nimeltä työttömyys siirretään kokonaan työttömälle itselleen. Häntä syyllistetään ja rangaistaan.
Yhdessä aktiivimalli ykkösen kanssa tästä tulee entistä tehokkaampi tukileikkuri. Aktiivimalli ykkösen tukileikkuriin on joutunut jo 132 500 työtöntä, ja Kela on hukkumassa toimeentulotukihakemuksiin, kun leikattuja rahoja joudutaan hakemaan toimeentulotukena. Läheskään kaikki eivät sitä edes saa, sillä sitä myönnetään eri perusteilla kuin työttömyysturvaa.
Yhdessä ykkös- ja kakkosmalli muodostavat aukottoman kokonaisuuden, joka joko vie tuen kokonaan tai ainakin leikkaa sitä. Jos työtön onnistuu täyttämään aktiivimalli kakkosen työnhakuvelvoitteen, mutta ei saa työtä, niin hänen tukeaan leikataan malli ykkösen mukaisesti. Valtio säästää taas mukavan siivun, kuten on tarkoituskin.
Malli kakkosen työnhakuvelvoitteen täyttäminen ei ole niin helppoa kuin Helsingistä katsoen luulisi. Paikallislehden mukaan meillä Juuassa oli toukokuussa 247 työtöntä työnhakijaa ja 36 avointa työpaikkaa. Aktiivimalli kakkonen vie nämäkin vähät työpaikat varmasti piiloon hakijoiden silmistä, kun työnantajat tulevat saamaan näihin paikkoihin 4 x 247 hakemusta kuukaudessa. Eräs kainuulainen tuttuni sanoi Facebookissa, että hänen työssäkäyntialueellaan on koko tämän vuoden aikana ollut yksi ainoa sellainen työpaikka, johon hänellä olisi koulutuksen ja kokemuksen perusteella realistiset mahdollisuudet työllistyä.
Hallitus ja sen uskollisin työrukkanen Jari Lindström esittelivät taas kerran lain, jonka kustannuksia ja vaikutuksia ei ole arvioitu ollenkaan ja jonka asettamia vaatimuksia läheskään kaikki eivät voi yrityksistään huolimatta täyttää. Uskallan vaikka lyödä vetoa, että minkäänlaisia soveltamisohjeita ei ole edes suunniteltu. Ihan samalla tavalla hosuen tehtiin aktiivimalli ykkönen, jonka soveltamisohjeet saatiin kuukausia lain voimaantulon jälkeen. Ensin tehdään ja vasta sitten tutkitaan, ohjeistetaan ja paikataan, kuten tällä hallituksella on tapana.
Kysymyksiä olisi paljon. Miten määritellään kielletty perusteeton hakemus? Ollaanko siitä laatimassa lakiin perustuvat ja yhdenvertaiset ohjeet, joita sovelletaan kaikkiin tapauksiin? Miten työnhaustaan raportoivat ne, joilla ei ole verkkoyhteyttä tai edes taitoa käyttää verkkopalvelua? Kuka tutkii työnhakuraportit? Mikä on se salaperäinen ja vielä perustamaton maakunta, johon ministeri Lindstöm viittaa jatkuvasti? Ja ennen kaikkea: missä niitä haettavia töitä on?
Ei näihin kysymyksiin halutakaan antaa vastauksia, koska niitä ei ole. Nyt halutaan vain ruoskia työttömiä kaksin käsin.
Kuva: Sira Moksi
***
Jos olette uusi kommentoija, niin älkää yrittäkö käyttää nimimerkkiä. Olen saanut tarpeekseni kokoomustrolleista, jotka juttua lukematta käskevät työttömiä menemään töihin. Kuten ennenkin olen sanonut, niin en tietääkseni ole pyytänyt kaikkia Suomen idiootteja ilmoittutumaan minulle.
Alahan Timonen eduskuntavaaliehdokkaaksi kevään 2019 vaaleissa. Läpimenosi lienee selviö ja voi se nostaa äänestysaktiivisuuttakin.
Kyllä,minä äänestäisin ehdottomasti mutta mikä puolue?
Laki on ristiriidassa myös sen kanssa, että kaikenlaista työtä pitäisi ottaa vastaan. Muuta kuin tiukasti oman alan työtä ei saa hakea tai voi tulla rangaistus. Mitenkähän esim kun itsellänikin oli elämänvaihe, jossa olisin halunnut kassatyöhön tms mutta en päässyt varmaan korkean koulutuksen ja työkokemuksen takia koskaan edes haastatteluihin. Niin olisikohan näistä hakemuksista rangaistu, vaikka tavoite oli tosiaan työllistyä?
Työttömyysturvan ammattitaitosuoja on 3 kuukautta. Sen jälkeen pitää hakea mitä vaan.
Miksi sitten uudessa ehdotuksessa rangaistaan, jos haet muuta kuin oman alasi työtä?
Nerokasta puuhailua herroilta ja rouvilta. Tekee työtön niin tai näin, niin karenssia paukkuu joka tapauksessa.
Ei saa hakea sairaanhoitajana kaupunginjohtajaksi, jos ei ole sopivaa koulutusta. Kaupunginjohtaja voi hakea kaupankassalle. Näin sen ymmärrän. Vaikeaksi joka tapauksessa työttömien asema tehdään.
Ei, vaan tämä tarkoittaa ettei siivooja(esim. minä) voi hakea lääkäriksi, arkkitehdiksi tms… mutta lääkäri, arkkitehti tms. velvoitetaan kolmen kuukauden ammattisuoja-ajan jälkeen hakemaan esim. siivoojaksi
Ei lääkärillä tai arkkitehdillä nykypäivänä ole pätevyyttä siivojan työhön.
Aivan ja aivan sairasta.
Hallituksen pienellä kiusalla lisätään vaikeuskerrointa ja v-käyrän nousukulmaa. Aikaisemmista ohjeistaan piittaamatta hallitus tekee sekasotkun.
Eli kaikki yli 3kuukautta työttömänä olleet voivat hakea pääministeriksi/työministeriksi. Jos kerran nykyisen kaltaiset säätäjät on sinne päässyt, niin miksipäs ei levyseppähitsaaja/hortonomi sitten?
Pääministeriksi/työministeriksi rekrytoidutaan hakeutumalla sellaisten puolueiden jäsenistöön, joilla on mahdollisuus päästä hallitukseen. Pääsykokeet kyseisiin hommiin kestävät puolueen sisällä sen aikaa, että voi vakuuttaa puolueen johtohahmot “pätevyydestään” kyseiseen tehtävään. Pääministeriksi riittää, että on päässyt/ajautunut puolueen puheenjohtajaksi. Työministeriksi riittää, että puolueelle annetaan tuo ministerinsalkku ja puolue esittää siihen hommaan jotakuta “sopivaa”.
Tämä työministeri oli alunperin myös oikeusministeri ja ilmeisesti kokemuksensa ja koulutuksensa (laborantti) perusteella osuva valinta.
Laissa eikä asetuksissa puhuta ministerin pätrevyyksistä mitään muuta, kuin huvämaineinen henkilö. Sitä ei sanota, ukä senkään arvioi.
Lueppas se laki ministerin kelpoisuudesta uudelleen.
Henkilön kuuluisi olla taitavaksi tunnettu.
Esim Stubb tai Katainen eivät enääN ole taitavaksi tunnettuja, Siksi Katainen poistuu politiikasta ja Stubb ei palaa Suomeen.
Keittäjä/levyseppähitsaaja oli aikoinaan maaseudulla hyvinkin yleinen ammattinimike.
Nimismiehetkin sen jo tiesivät.
Oikeassa Merja K olet.
Lisäksi: Kun velvoitetaan, niin sitten niitä töitä löytyy?
Riippuu varmaan siitä, mitä laki käytännössä tarkoittaisi. Voi olla, että hakemuksia saa raportoida kuukaudessa vaikka tuhat, ja riittää että neljä niistä on “realistisia”. Voi olla, että hakemuksia voi raportoida vain sen neljä, mutta sen lisäksi saa hakea muita hommia niin paljon kuin haluaa. (Tällöin tietysti olisi ongelma, osaako hakemustensa joukosta valita oikeat ja soveltuvat tapaukset raportoitaviksi.) Tai periaatteessa voi olla, että olisi kirjaimellisesti kiellettyä hakea enempää kuin neljää paikkaa kuukaudessa, mikä olisi tietysti järjettömyyden huippu. Itse olen työttömänä ollessani tehnyt paljon enemmän hakemuksia kuin 4/kk – tiedän oikein hyvin, että tämä ei ole kaikille mahdollista, mutta joillekin on, ja toki sitä siis pitää saada tehdä! Mutta ei kai edes tämä nykyinen hallitus voi keksiä mitään niin älytöntä? Valitettavasti siitä ei uskalla olla ihan varma…
PS. Tämä on varmaan neljäs kommenttini täällä vuosien varrella, joten teknisesti ottaen en ole uusi kommentoija, mutta en myöskään vakiohahmo. Oma nimeni on hyvin uniikki, tunnistettava ja googlautuva, joten toivottavasti saan kommentoida ilman sitä. Voin nimittäin vakuuttaa, että en ole pätkääkään kokoomustrolli.
Hah, paraikaakin olen [korkea]koulutusta[ni] vastaamattomassa työssä. Olen kahdesti joutunut irtisanotuksi ja molemmilla kerroilla alkanut välittömästi hakea töitä, sekä oman alan että muitakin, jotka ovat kiinnostaneet ja joihin olen itse katsonut todennäköisesti kykeneväni. (Ihan sivumennen sanoen lopputulos molemmilla kerroilla oli, etten työllistynyt millään hakemuksella vaan jollain lailla suhteilla.)
Nykyisin katson, etten voisi enää koulutustani vastaavaan työhön edes päästä, kun en ole sitä työtä tehnyt enää 10 vuoteen. Toivottavasti en joudu irtisanotuksi. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, millaiseen työhön viranomaiset katsoisivat minun tällä koulutus- ja työkokemuksella kuuluvan hakea.