Sehän meni taas hyvin
Oman asiansa voi pilata monella tavalla, ja eilen siitä nähtiin hyvä esimerkki, kun polttoturpeen tuottajat tukkivat Helsingin rekkamarssillaan. He vaativat turpeen luokittelemista uusiutuvaksi luonnonvaraksi ja ilmaisivat tyytymättömyytensä kehysriihessä päätettyyn tukipakettiin.
Poliisi varoitti etukäteen jalankulkijoita ja muuta kevyttä liikennettä liikenteelle aiheutuvista haitoista ja neuvoi pysyttelemään poissa kulkueen tieltä. Noin 50 metrin päässä nurmikolla istuskellutta yksinäistä vastamielenosoittajaa pyydettiin siirtymään pois.
En nyt viitsi ruveta muistelemaan ilmaston puolesta mieltään osoittaneiden Elokapinan nuorten kohtelua, sillä onhan se tietysti ihan eri asia. On eroa sillä, kuka tukkii liikenteen sekä estää hälytysajoneuvojen liikkumisen ja millä tavalla sen tekee. Komeilla ja kalliilla rekoilla ajelussa on jyrinää ja näyttävyyttä, ja joka tapauksessa ollaan hyvällä asialla ihan luvallisesti. Se on ihan eri asia kuin röyhkeä istahtaminen kadulle ilmaston puolesta.
Se siitä, ja katsotaan vähän mielenosoittajien vaatimuksia. He siis vaativat turpeen julistamista uusiutuvaksi luonnonvaraksi Ruotsin mallin mukaan. Turpeen uusiutuminen kestää semmoiset 3 000 vuotta, joten onhan se uusiutuva samalla tavalla kuin kaikki muukin aine luonnon kiertokulussa. Öljy ja kivihiilikin uusiutuvat, kun tarpeeksi kauan odotellaan. Jos polttoturve loppuu, niin sitten vain odotellaan kylmissään kolmisen tuhatta vuotta, ja taas on mistä ottaa. Ikävä kyllä turve ei rupea uusiutumaan yhtään nopeammin eduskunnan säätämällä lailla. Eivät luonnonlait ole eduskunnan päätettävissä, eivät edes Ruotsissa.
Hallitus päätti toissapäivänä antaa turvetuottajille lisätukea 70 miljoonaa euroa eli 50 000 euroa yhtä alan työpaikkaa kohti. Tämä ei riitä, sillä tuottajat haluavat jatkaa tuotantoa entiseen tapaan. Tosiasia nyt kuitenkin on, että turvetuotanto on hiipuva ala. Turpeen käyttö on vähentynyt jopa aiottua nopeammin, koska sen polttaminen on käynyt liian kalliiksi.
Turpeen käytön vähentämistä on vauhdittanut muun muassa hallituksen aiempi päätös nostaa turpeen veroa vuoden 2021 alusta, mutta vielä merkittävämpi turpeen kulutuksen leikkaaja on ollut päästöoikeuden hinnannousu Euroopassa. Se on tehnyt turpeesta käytännössä liian kallista poltettavaksi. Markkinat sanelevat hinnan.
Tämä on sitä vihersiirtymää, joka jo sanana ärsyttää varmasti monia. Ei se kuitenkaan mitään viherpiipertämistä ole, vaan ilmastonsuojelua. Turpeella tuotetaan noin kuusi prosenttia Suomessa tarvittavasta energiasta, mutta päästöistä parikymmentä prosenttia. Isojen rekkojen jonon mateleminen keskellä Helsinkiä lähes tyhjäkäynnillä alleviivaa mukavasti juuri tätä asiaa.
Kyllä minä ymmärrän, että elinkeinostaan turvetuottajat ovat huolissaan ja mielenosoitus oli ihan laillinen. Sen järkevyyden perään vain vähän kyselen.
Sama ajatuspirulainen iski omaankin mieleeni. Eli miten ahdingossa ja rahapulassa kituuttavilla turvemiehillä on varaa ajella toiselta puolelta Suomea mielenosoitukseen Helsinkiin. Samoin itsekin ihmettelen tukisummaa. Jos jokin ei ole taloudellisesti kannattavaa, niin eikö talouselämän kovien luonnonlakien mukaan silloin pidä pistää pillit pussiin.
Se yleensä tarkoittaa myös pikkukylien kuolemaa kun paikan isoin yritys lopettaa toiminnan. Eihän nämä autot ole yksittäisen ihmisen arkisin 8-16 käytössä vaan yrityksen jolla voi olla jopa 4-5 kuljettajaa yhdelle ajoneuvolle ja sillä työllistää viisi ihmistä vuorokauden ympäri 7 päivää viikossa. Mutta se on kyllä totta että yrittämiseen liittyy riskejä, ja markkinahintojen muuttuminen on niistä suurin. Kaluston voi myydä vaikkapa sitten ruotsiin, sieltä ne on tännekin pääosin tulleet. Ihmismieli ei vaan toimi näin.
Kaikki kunnia yrittäjille, ei siinä mitään. Mielenilmaukset kuuluvat toki perusoikeuksiin ja omalla rahallahan nämä yrittäjät rekkojaan ulkoiluttavat.
Mutta näistä lakoista ja mielenilmauksista on jäänyt sellainen kuva, että ne ovat niiden etuoikeus joilla on paljon hävittävää. Tarkoitan palkansaajia jotka ovat vuosien saatossa keränneet itselleen hyvät etuisuudet ja palkat. Jos hiukan ilkeitä ollaan, niin mielenilmaukset ovat keskiluokkaistuneet. Ne jotka ovat ajettu tarpeeksi alas, eivät enää jaksa lähteä barrikadeille ja nahistelemaan poliisin kanssa, vaikka juuri he ovat niitä joilla ei ole enää mitään hävittävää.
Itse suhtaudun hiukan skeptisesti näihin nuorukaisiin jotka parkkeeraavat perseensä keskelle katua ilmaston ja jääkarhujen puolesta. Useimmille heistä käy kuin kettutytöille, heistä tulee laiskanpulskeita hyväpalkkaista keskiluokkaa. Valitan jos kommenttini kuulostaa kyyniseltä, mutta aina ei usko riitä ihmisen pyyteettömyyteen.
Onko tuo sinun ennustuksesi, joka ei perustu mihinkään, hyväksyttävä syy ruiskuttaa pippurisumutetta heidän päälleen?
Kyyninen varmaan, mutta vielä enemmän asenteellinen. Edustaa ajattelua, jolle ei välttämättä löydy vastinetta elävästä elämästä. Ja saahan ihminen olla laiskanpötkeä, jos ei sillä aiheuta vaaraa kanssaihmisille. Väitän, että nuo kadullaperseenkuluttajat ovat paljon harmittomampia kuin täysperävaunuilla isolle kirkolle rynnivät ilmastonpilaajat.
”Mutta näistä lakoista ja mielenilmauksista on jäänyt sellainen kuva, että ne ovat niiden etuoikeus joilla on paljon hävittävää. ”
Niin ovatkin. Mutta kumpi on isompi häviö: ilmakehän muutos, joka aiheuttaa ennennäkemättömiä kuivuuskausia, 60° helteitä ja välitöntä kuolemaa, vai se, että joutuu kuskaamaan muuta kuin turvetta tai keksimään jopa uuden toimialan? Ehkä tankkaamaan biodieseliä Arabien öljystä tehdyn dieselin sijaan.
On jotenkin lapsellista kuvitella ilmastonmuutos haihatteluksi, vaikka se koskettaa jo meitäkin. Metsissä kasvaa luontaisesti tammi, tuhohyönteiset leviävät ja kuuset kuolevat pystyyn. Pölyttäjäkato saattaa viedä suuren osan ravintokasveistamme.
Rakennuksemme on suunniteltu kestämään lumikuormaa ja pakkasta, muttei myrskytuulia ja vaakasuoraa kaatosadetta.
Mikä nyt eniten vaa’assa painaa: elämä vai helppo elämä?
Hei, nuorilla ei valitettavasti ole tulossa niin hyväpalkkaista ja laiskanpulskeaa tulevaisuutta kun nyt voi vielä hyvissä oloissa kuvitella. Jos ilmastotiede on yhtään oikeassa, niin elämä tulee olemaan heille melkoisen paljon vaikeampaa kuin nyky-keski-ikäisille. En ihmettele yhtään että mieltä osoitetaan. Olen vahvasti sitä mieltä, että mm. Elokapina on just mitä tässä maailmanajassa tarvitaan. Että mukaan vain kaikki kynnelle kykenevät, ei tarvitse edes olla nuori eikä omalla tilipussilla tai painoindeksillä ole tässä merkitystä.
”Jos ihminen ei nuorena ole radikaali, hänellä ei ole sydäntä, jos ihminen ei ole vanhana konservatiivi, hänellä ei ole aivoja”.
Olette varmaan oikeassa, minusta tuli vain jossain kohtaa vanha…
Uhkaavasti alkaa näyttää, että nämä ilmasto- ja lajien sukupuutto- mielenilmausnuoret ja heitä seuraavat sukupolvet ovat niitä, joilla nykymaailmassa todella on kaikkein eniten hävittävää, samalla kun ”laiskanpulskea, hyväpalkkainen keskiluokkaisuuskin” todennäköisesti lipuu lopullisesti ulottumattomiinsa. Nykyisenkaltaista elämää, huom. myös ihmislajin elämää globaalitalouksineen, ylläpitävä ´kehys´ järjestelmä on ihmisen toiminnasta muuttumassa niin rajun nopeasti, että nuoremmat sukupolvet – mm milleniaali-jälkikasvustoni – ovat jo varsin selkeästi käsittämässä, mitä tämä muutos heidän omalla ja heidän lastensa kohdalla tulee merkitsemään, ellei ns. ekologista jälleenrakennusta välittömästi aloiteta. Bios-tutkimusryhmän sivustolta saa runsaasti infoa tarvittavan jälleenrakennuksen mittakaavasta, tarvittavista toimista, muutoksen kansalaisille suomista uusista mahdollisuuksista esim työssä ja yritystoiminnassa jne. Jos aihe kiinnostaa, kannattaa sivustoon tutustua, sisältöä riittää useampaan lukukertaan pelkästään jo blogi-saitilla
https://bios.fi/#blogi
mm tämä planeettatason muutos kohdannee täysillä jo nykynuoria sekä lapsia
https://yle.fi/aihe/t/18-68404
Vähän jäi mietityttämään ”rekkojen omalla rahalla ulkoiluttaminen”. Ei tainnut olla ihan omalla, kun verovaroista saivat juuri mittavat miljoonat tukea käymällä meidän taskuilla, lainaten persujen ja muun oikeiston mielilausetta.
Kyllä ne autot on suurinosa tänä päivänä yrittäjän, jotka ajavat turpeen tuottajan turvetta, eikä yhdellä autolla työllistetä isännän lisäksi, kuin korkeintaan yksi renkikuski, jos sitäkään ja mitä ko. elinkeinoon tulee se vaan vääjäämättä kuihtuu pois ja yrittäjän on keksittävä sille turpeelle muuta käyttöä ja rahtiyrittäjän muuta ajettavaa
Kuinka lyhyitä työpäiviä niillä kuskeilla on, jos joka autolle on palkattu neljästä viiteen kuljettajaa?
@Timo Viikossa on 168 tuntia, jos olettaa yhdelle työntekijälle 40h/vko, tarvitaan keskimäärin 4,2 kuljettajaa, että se rekka liikkuu 24/7.
Taitaa tuo dieselin hinta olla liian halpa kun on varaa ajaa Helsinkiin saakka joukolla sekä madella ja tyhjäkäyttää autojaan.
Se uusiutuminenkin vaatii että sille kuivatulle suolle palautetaan vesi. Sitten vaan odotellaan.
Juu. Soitten suurin uhka ei ole turpeentuotanto, vaan ojittaminen ja metsittäminen. Moni voi toki kysyä, että tarviiko niitä soita suojellakaan. Mutta toisaalta suo on parasta suona: jokainen, joka ns. suometsiä on nähnyt, lienee samaa mieltä siitä että ainakin mänty jä kumman kitukasvuiseksi suolla. Välillä ihminen suuressa(?) viisaudessaan tekee systeemisiä aivopieruja.
Nykyisin tuepeentuotanto esim. puutarhojen kasvualustan raaka-aineena lienee kannattavampaa kuin polttoturpeen tuotanto. Tähän tuottaja tietysti toteaa, että volyymi on niin pieni ettei sillä elä. Niinpä, markkinatilanteen muuttuessa on toimintaa skaalattava ja haettava vaihtoehtoja. Ei sillä, etteikö se kivuliasta ole..
Eikä sitä polttoturvetta mistä tahansa rämeeltä nosteta. Se on sitä vanhinta osaa suoluonnosta. Huusin kuivikkeeksi kelpaa uudempikin turve.