Ihmeiden aika
Elämme ihmeiden aikaa. Pääministeri Juha Sipilä koki ihmeeksi sadan miljoonan euron upottamisen jätevettä ja tappiota tuottavaan kaivokseen. Nyt liikenneministeri Anne Berner aikoo toteuttaa oman ihmeensä laittamalla teleoperaattorit, vakuutusyhtiöt ja autokauppiaat pakkomyymään tienkäyttäjille tienkäyttöoikeuden nimellä ilmaa. Ihme on siinä, että auto- ja polttoaineverot alenisivat saman verran kuin tienkäyttöoikeuden myyminen tuottaisi valtiolle, mutta investointeihin käytettävät rahat kaksin- tai kolminkertaistuisivat.
Teleoperaattorit, vakuutusyhtiöt, autokauppiaat ja muut yksityiset palveluntarjoajat siis ostaisivat tienkäyttöoikeutta liikenneverkkoyhtiöltä ja myisivät sen eteenpäin autoilijoille, joiden on pakko ostaa sitä päästäkseen liikkumaan tiellä. Nämä käyttöoikeuksia myyvät palveluntuottajat eivät vastaisi teiden rakennus- tai kunnossapitokustannuksista, mutta rahastaisivat joka ikisestä ajetusta kilometristä oman siivunsa. Siinäpä täysin riskitön bisnes, johon löytyy varmasti halukkaita.
Eivät ihmeet vielä tähän lopu. Valtion ei tarvitisisi ottaa velkaa teiden rakentamiseen ja kunnossapitoon, koska liikenneväylät siirrettäisiin uuden väyläyhtiön taseeseen ja yhtiö voisi itse ottaa niitä vastaan velkaa. Niin kauan kuin yhtiö on julkisen sektorin omistuksessa velat ovat edelleen veronmaksajien velkaa, mutta eivätpä näy ainakaan valtion velanotossa. Jos ja kun yhtiö sitten joskus myydään pääomasijoittajille, niin velat tietysti maksetaan sitä ennen pois veronmaksajien rahoilla.
Kansalaiselle tulee sellainen ajatus, että nyt on kömpelö taikuri asialla. Tyhjän myyminen ei tuota rahaa muille kuin sen myyjille eikä velka katoa sanomalla, että nyt sitä ei näy.
Muitakin kysymyksiä herää. Kuka maksaa nämä seurantalaitteitteet ja niiden asennuksen? Miten kansalainen hoitaa kilpailutuksen? Maksetaanko tästä käyttöoikeudesta myös arvonlisävero? Paljonko käyttöoikeuskauppiaat saavat voittoa?
Ja tärkein kysymys: mihin tätä uudistusta tarvitaan?
Berner toivoo, että hänet tullaan muistamaan kauaskantoisista ja rohkeista ratkaisuista, jotka hyödyttävät kansalaisia ja elinkeinoelämää. Tyhjän pakkomyyminen hyödyttää takuulla elinkeinoelämää ja Berner tullaan muistamaan ministerinä, joka yksityisti koko maan infrastruktuurin. Siinäpä ihmettä kerrakseen.
Berner voitaisiin nimittää vuoden 2016 Turhimukseksi !!
Ainoa hyöty mitä tosta keksii on että kuljetusfirmojen kustannukset ehkä voi laskea, mutta senkin pystys paljon järkevämmin toteuttaa… Tää on pelkkää oikeistoideologian toteuutusta ideologian takia vain, juuri sitä mistä vasemmistoa ite syyttävät. Täs touhus on uskonnollisen kiihkon haju ja tän hallituksen myötä kyl jää käteen romuna oleva suomi, alkaa tässä pinna palaa totaalisesti
Hyötyähän tästä on, muttei Suomelle eikä kansalaisille yleensä, vaan joku hyvä veli tästä kermat kuorii ja rahat katoavat luultavasti veroparatiisiin.
Kaikkien aikojen maagisin puhallus meneillään vähä joka osa-alueilla Suomessa. Peukkua kai sille nostettava, joku suhteilija pääsee vähä tienaamaan fyffeä.