Politiikan markkinat
-Lehtikuolemat kertovat myös kansalaisten ja äänestäjien pinnallistumisesta. Lehden lukeminen vaatii aika paljon ajatustyötä, jollaista somessa ei tarvita.
Näin osuvasti kommentoi äsken Facebookissa tietokirjailija Olli J. Ojanen Vihreän Langan lakkauttamisesta kertovaa uutista, ja tajusin olevani samaa mieltä. Ojanen vain osasi sanoa sen ääneen. Nykyisin politiikkaa tehdään yhä enemmän sosiaalisessa mediassa pinnallisilla heitoilla, joiden seuraamiseen ei välttämättä tarvita ajatustyötä. Riittää, että joku osaa nokitella hyvin ja heittää sekaan jonkin nasevasti muotoillun oman puolueen linjauksen.
Nykyisin politiikkaa markkinoidaan mielikuvilla samalla tavalla kuin mitä tahansa tuotetta. Otetaan jostain puolueen teemasta väsätty slogan ja tuputetaan sitä ostettavaksi. Mitä parempi muotoilu, sitä paremmin se käy kaupaksi. Puolueiden periaateohjelmia ja vaaliteemoja ei jaksa enää lukea kukaan, vaan mielipiteen muodostamisen pitää olla mahdollisimman helppoa.
Niinpä ei pidä ihmetellä, että puolueet ulkoistavat tiedottamistaan viestintätoimistoille. Monet poliitikot ja heidän avustajansa ovat siirtyneet viestintätoimistojen leipiin ja pyöröovi toimii myös toiseen suuntaan. Vihreiden kaikki kolme varapuheenjohtajaa työskentelevät viestintätoimistoissa.
En minä väitä lehden lakkauttamisen johtuvan heidän työpaikoistaan, mutta ajan henkeä kehitys kuvastaa. Puoluelehdet kilpailevat verkkojulkaisuina muun median kanssa samoista uutisista, joten usein lehden poliittisen linjauksen joutuu arvaamaan lehden nimestä. Selkeän poikkeuksen tekevät kokoomukseen kytköksissä oleva Verkkouutiset ja perussuomalaisten Suomen Uutiset. Niissä lukijalle tarjoillaan puolueiden linjauksia noudattavia valmiita mielipiteitä, joita sitten voi tuutata edelleen someen.
Oma lukunsa ovat sitten iltapäivälehtien politiikan erikoistoimittajien kolumnit, jotka useinkaan eivät eroa millään tavalla poliittisesta propagandasta. Muistellaanpa vaikka sitä, miten sisäministeri Maria Ohisalon lausuntoa vääristeltiin kaksi kuukautta sitten.
Poliittisen päätöksenteon taustoittamisen sijaan meille tarjoillaan siis höttöä, joka kiireisen lukijan on helppo joko sivuuttaa tai nielaista sellaisenaan. Myyjä kauppaa mielipidettä ja ostaja tekee tai jättää tekemättä ostopäätöksen. Politiikka on kaupallistunut ihan samalla tavalla kuin kaikki muukin myytävä tavara ja palvelu.
En oikeasti tiedä, onko ihmisillä enää poliittiseen vakaumukseen perustuvaa yhteiskunnallista näkemystä vai tehdäänkö äänestyspäätös pinnallisen uutisoinnin ja somenokittelun perusteella. Pessimismiin taipuvaisena epäilen, että maailmankatsomus on katoava ominaisuus, joka korvataan mainonnan luomilla mielikuvilla. Poliitikoista ja politiikasta tulee entistä enemmän myytäviä tuotteita, joiden myyntiä mainostoimistot edistävät.
Yhteiskunnassa tämä kehitys tekee ja on jo tehnyt pahaa jälkeä. Viime vaalikaudella poliittista ideologiaa eli ulkoistamista ja yksityistämistä markkinoitiin politiikaksi naamioituna, ja se upposi niin hyvin, että yhä vieläkin monet kuvittelevat edellisen hallituksen tehneen ihmeitä.
Juuri äsken vilkaisin tiestön surkeasta kunnosta kertovaa juttua. Syyllinen löytyi kommentoija-öyhöttäjille äkkiä- Antti Rinteen hallitus tietenkin.
Ohisaloon liittyen tuli mieleen, mikäli poliisi olisi tehnyt törkeitä virheitä mielenosoituksessa, olisi häntä samojen tahojen toimesta vaadittu eroamaan. Perusteena olisi ollut ettei Ohisalo ole valvonut poliisin toimintaa.
Sama koskee ministeri Sirpa Paateroa. Hän joutui TV:ssä vastaamaan Veikkauksen asioista nähdäkseni aika kylmiltään ja tuoreeltaan. Ylen toimittaja yritti häätää hänet nurkkaan, mutta Paatero säilytti otteen ja pysytteli irti riidasta, jota toimittaja lietsoi ja vastasi minkä saattoi tietää ja asemassaan voi. Häneltä myös vaadittiin pelin hengessä vetämään pois Veikkauksen johdon luottamus ihan vaan toimittajan sitä kysyessä populismin hengessä. Mattoa ei vedetä alka kameroiden edessä, vaan se keskustelu käydään muualla jos käydään. Mutta tuo taipuu sellaiseksi, että Paatero tukee Veikauksen toimia. Ja pianpa häntä syyllisettiinkin julkisuudessa tietämättömyydestä tai Veikkauksen epäonnistumisten peittely-yrityksistä.