Karenssit lyhenevät!
Tällaista otsikkoa ei ole näkynyt hallituksen budjettiriihessä hyväksymän pohjoismaisen työnhaun mallin yhteydessä. Sitäkin enemmän on näkynyt otsikoita, joiden mukaan hallitus asettaa uusia velvoitteita työttömille ja on herättänyt Sipilän hallituksen aktiivimalli kakkosen henkiin. Tuntuu olevan tärkeämpää yrittää todistella aktiivimalli kakkonen palanneeksi kuin antaa oikeaa informaatiota päätöksen sisällöstä.
Näin muokataan mieliä vastustamaan mallia ja hallitusta, sillä näkemäni mukaan monikaan innokkaasti kommentoiva ei tunne asiaa kuin päällisin puolin. Siihen tutustumista tärkeämpää on päästä ilkkumaan, että kylläpä aktiivimalli kakkonen nyt kelpaa niillekin, jotka sitä aikoinaan kiivaimmin vastustivat.
Tämä mielien muokkaus osuu otolliseen maaperään, sillä työttömät ovat epäluuloisia. Siihen heillä on oikeus, sillä heitä on kyykytetty aktiivimallilla, tukien leikkauksilla ja liian helposti lankeavilla kohtuuttomilla karensseilla. Kun nyt uutisoidaan uusista velvoitteista ja sivuutetaan karenssien lyhentäminen, niin saadaan meheviä otsikoita, joiden mukaan jopa työttömien etujärjestö puhuu kuolleista nousseesta aktiivimalli kakkosesta.
Selitetäänpä vielä kerran. Uuden mallin mukaan työttömän on haettava 0-4 työpaikkaa kuukaudessa. Määrään vaikuttavat asuinalue, sen työtilanne ja työttömän työkyky sekä elämäntilanne. Haettuihin työpaikkoihin on oltava realistinen mahdollisuus työllistyä. Määrä sovitaan yksilöllisesti työllistymissuunnitelman yhteydessä. Se laaditaan ihan nykyiseen tapaan työnhaun alussa, ja sen laatimiseen on jo nyt osallistuttava karenssin uhalla. Laiminlyönnistä seuraa nykyisin heti kahden kuukauden karenssi, mutta jatkossa huomautus.
Lisäksi Te-toimisto järjestää henkilökohtaisen tapaamisen kahden viikon välein ensimmäisten kolmen työttömyyskuukauden ajan. Tämän jälkeen tapaamisväli on kolme kuukautta. Työttömyyden jatkuttua puoli vuotta seuraa uusi intensiivijakso, jossa tapaamisia on kuukauden aikana kolme. Tapaamiset eivät välttämättä ole aina fyysisiä tapaamisia, vaan vaikkapa pitkien välimatkojen takia niitä voidaan järjestää myös videopuheluina. Näihin tapaamisiin on velvollisuus osallistua samalla tavalla kuin nykyisinkin on osallistuttava tapaamisiin ja määräaikaishaastatteluihin. Nykyisin jo ensimmäisestä laiminlyönnistä seuraa kahden kuukauden karenssi, mutta jatkossa huomautus.
Työttömällä on aina ollut velvollisuus hakea työtä, joten mitään uutta työnhakuvelvoitetta ei aseteta. Asetetaan vain määrällinen velvoite, ja sekin sovitaan olosuhteiden ja työllisyystilanteen mukaisesti. Tulevasta lainsäädännöstä riippuu, miten nämä asiat määritellään. Niin riippuu myös se, miten henkilökohtaiset tapaamiset järjestetään vaikkapa pitkien välimatkojen alueilla sellaisen kanssa, joka ei osaa käyttää tietokonetta.
Kaikkein tärkein uudistus on, että karenssit lievenevät kautta linjan. Jos työtön laiminlyö työnhaun, niin nykyisin annetaan heti ensimmäisellä kerralla kahden kuukauden karenssi. Jatkossa annetaan ensin huomautus, sitten viiden ja sitten kymmenen päivän karenssi. Pisin karenssi on nykyisin 90 päivää, ja se lyhenee 45 päivään.
Lyheneminen koskee ihan kaikkia karensseja niiden syystä riippumatta. Työstä, työkokeilusta, kuntouttavasta työtoiminnasta tai työvoimapoliittisesta koulutuksesta kieltäytymisestä saa nykyisin heti kahden kuukauden karenssin. Jatkossa saa ensin huomautuksen, sitten viiden ja sitten kymmenen päivän karenssin.
Tästä pitäisi minun mielestäni uutisoida jo ihan informaation takia. Näyttää kuitenkin olevan paljon tärkeämpää julistaa aktiivimalli kakkonen kuolleista heränneeksi kuin antaa oikeaa informaatiota tästä tärkeimmästä uudistuksesta. Aktiivimallilla on jo sanana niin paha kaiku, että sen mainitseminen saa vastustamaan jopa karenssien lyhentämistä, josta ei edes kerrota kuin korkeintaan sivulauseessa.
Ehkä juuri siihen pyritäänkin.
Tulisipa se päivä kun media uutisoisi ja repisi otsikoita siitä, että “oppositiolla ei ole ymmärrystä työnhakumallien todellisista eroista”, jotka Saku taas kerran teki selväksi. Kyllä koulutusvaatimukset asioiden ymmärtämiseen pitäisi testata myös kansanedustajilta.
Kokoomus on jättänyt välikysymyksen.
Eli etenee kohti tavoitettaan kaataa hallitus.
Saa nähdä onko meillä kohta hallituskriisi ja uudet vaalit keskellä koronan toista aaltoa.
Ilmeisesti koksuilla on paniikki päällä, ja omat takapirut hiillostavat. Lopputuloksena jos on uusi hallitus, niin voimme unohtaa tämänkin mallin, josta tässä puhutaan. Ja hallitus voi hyvin kaatua, koska kepulaiset ja RKP ovat horjuttamassa laivaa.
Pankkitilin limiitti ei valitettavasti anna myöden elää EK-kokoomus -vetoisesti.
Ei kaadu hallitus. Oppositio tekee vain itsestään entistä naurettavamman. Harkimokin mölisee, vaikka viimeisen ylen gallupin mukaan menetti vaalikannatuksestaan 43,5 %.
Tai kepun “yrittäjät” ja vihreät (kok-puisto) maapallon ilmastonsäätämisen kanssa kaatavat hallituksen. Kokkareilta vois samantien kysäistä missä se kaiken aina korjaava markkinatalous piileskelee kun ei ole näkynyt aikoihin.
Onneksi Keskustalla on tuoreessa muistissa, miten Kokoomus imi siltä elinvoiman yhteisessä hallituksessa. Kepulla tuskin on varaa enää toiseen samanlaiseen pudotukseen. Myös demareilla on samaa kokemusta hallitusyhteistyöstä Kokoomuksen kanssa. Kokoomuksella on taito kerätä pisteet ja hylätä kumppanit tiukan paikan tullen.
Koskaan työttömän osa ei kovin auvoinen ole ollut, joten jotainhan oli hallituksessa sovittava, käsittääkseni. 🤔 Jos työtön on niin kiireinen, ettei jouda TE-tston tiskillä silloin tällöin piipahtamaan, niin onhan se outoa. Työttömän ykkös prioriteetti käsittääkseni on työllistyä, ei kuitenkaan konstilla tai hinnalla millä hyvänsä. Eniten minua vituttaa höpinät lisäpäivien poistosta, sillä ikäluokkani kouluja käymättömät duunarit, jotka 16v. menivät työelämään ja tekivät toitä 7v. – armeija, eli 6v. ilman eläke kertymää. Eikös ne lisäpäivät ole poistettu jo alkupäästä?
TE-toimistolla kerkeää ehkä piipahtamaan mutta riippuen alasta ja koulutuksesta Te-toimiston “apu” saada töitä on kokemukseni mukaan täysi nolla. Ehkä sitä kautta jotain palkkatuki ja muita kurssipaikkoja saa jne. Mutta kaikki ns. normityöpaikat olen itse hankkinut, selvittänyt ja hakennut. Niissä ei ole ollut mitään osaa TE-toimistolla saati niiden “ahdistelulla”.
Palkkatukipaikasta voi päästä oikeisiin työpaikkoihin. Kokemusta on.
Työttömyydestä on todella vaikeaa päästä oikeisiin työpaikkoihin, koska työnantajille on aivopesty todella kovat ennakkoluulot työttömiä kohtaan. Työtön ei pääse edes haastatteluihin, mutta se täsmälleen sama koulutus ja työkokemus kelpaavat oikein hyvin silloin kun on jo valmiiksi töissä. Kokemusta on tästäkin.
Jos työttömällä on mahdollisuus päästä palkkatuettuun työhön, niin se mahdollisuus kannattaa ehdottomasti käyttää. Ja jos joku ei tiedä mitä palkkatuettu työ on, niin kerrataanpa tässä sekin: työntekijän näkökulmasta palkkatuettu työ on normaali palkallinen työ. Työnantajan näkökulmasta palkkaamisen kynnys on kuitenkin tavallista matalampi, koska valtio korvaa osan palkkakuluista. Tämä on siis työttömän näkökulmasta se paras työllistämistoimi. Tämän ei ole tarkoituskaan olla pysyvä työpaikka, mutta tämän kautta pääsee oikeasti takaisin normaaleihin palkkatöihin.
Palkkatuella voi käydä huonosti rahallisesti niinkuin kävi itselleni. Olin palkkatuella töissä ja kela rankasi asumistuen liikamaksun perinnällä jälkeenpäin. Hoidin kaikki asiat ajantasalle, mutta sekään ei auttanut. Jälkeenpäin napsahti asumistuen takaisin maksua kelalle. Jälkeenpäin kun laskin tuon takaisin perinnän erotuksen summan verrattuna kulukorvaus töihin 9e/pv. Tosin silloin oli 8e/pv, niin lähes samoihin olisi mennyt. Kelan virkailijan mukaan olin liian kauan töissä yhtä jaksoisesti. Olisi pitänyt jäädä välillä työttömäksi, että perintää ei olisi tullut. Rahallisesti palkkatuki ei ole aina kannattava vaihtoehto.