Ennen oli huonommin
En ole pitkiin aikoihin sanonut mitään työttömien asemasta, koska vertailtuani Sipilän ja Marinin hallitusten työnhakumalleja mielestäni neutraalisti sain niin paljon kuraa niskaani, että katsoin työni sillä saralla tulleen tehdyksi. Työttömät itse ymmärtävät näiden mallien eron aika hyvin, mutta media ja oppositiopoliitikot nimesivät Marinin hallituksen työnhakumallin aktiivimalli kakkoseksi. Niinpä rähinä oli valmis.
Toukokuun alussa tämä uusi malli tulee voimaan, ja siitä voitte lukea vaikka täältä. Somessa olen jo nyt huomannut tuttua rähinää ja aktiivimallista puhumista, ja sen metelin alle peittyy se tosiasia, että karenssit lyhenevät kautta linjan. 90 päivän karenssista luovutaan kokonaan ja jatkossa pisin korvaukseton määräaika on 45 päivää. Lisäksi käyttöön tulee huomautus, joka annetaan ensimmäisestä työnhakusuunnitelman laiminlyönnistä.
Työttömien sukupolvi lienee vaihtunut, koska joidenkin mielestä ennen asiat olivat paremmin. Ei ollut työnhakuvelvoitetta, ei patistettu kurssille tai kuntouttavaan työtoimintaan, ei tullut karensseja. He eivät voisi olla enempää väärässä.
Työnhakuvelvoite ja velvollisuus olla työmarkkinoiden käytettävissä ovat olleet voimassa niin kauan kuin minä muistan. Se tarkoitti pahimmillaan sitä, että TE-toimistosta tuli velvoittava määräys hakea jotain tiettyä työtä, ja jos sitä ei hakenut, niin sai karenssin jo ensimmäisestä kieltäytymiseksi katsotusta laiminlyönnistä. TE-toimisto kirjoitti työvoimapoliittisen lausunnon, jota tuen maksajan oli noudatettava tutkimatta sen oikeellisuutta. Tuen maksamisen keskeyttämisestä saattoi valittaa, mutta silloinkin tutkittiin vain maksatuksen keskeytyspäätöksen laillisuus. Olen nähnyt valitukseen annetun ratkaisun, jonka perusteluksi oli kopioitu TE-toimiston lausunto kirjoitusvirheineen.
Ei tämä vielä mitään, mutta vuonna 2005 säädettiin ikuinen karenssi. Se lienee minun keksimäni nimitys työttömyysturvalainsäädännön synkimmälle episodille vuosina 2005-12. Se toteutettiin nousukauden ylimielisyydessä niihin aikoihin, kun Jyrki Katainen julisti, että jokaiselle suomalaiselle on työpaikka ja on oma valinta, jos sitä ei ota vastaan.
Joulukuussa 2005 työttömyysturvalain 8 lukuun lisättiin uusi 4a §, joka määritteli uusiksi 500 päivää työmarkkinatukea saaneen pitkäaikaistyöttömän aseman ns. kieltäytymistilanteissa. Karenssin sijaan hän menetti kokonaan oikeutensa saada työmarkkinatukea. Oikeus palautui vasta sitten, kun hän oli ollut viisi kuukautta työssä, työkokeilussa, työelämävalmennuksessa tai työharjoittelussa. TE-toimistoissa nämä henkilöt luokiteltiin joukoksi, jolle ei edes tarjottu mitään näistä. Virallisesti tämän rangaistuksen nimi oli työssäolovelvoite, ja vuosina 2005-2012 sen sai ensimmäisestä laiminlyönnistä.
Vuonna 2012 ikuisesta karenssista luovuttiin, mutta lain siirtymäsäännösten mukaan ennen 1.7.2012 ikuiseen karenssiin tuomitut määrättiin jatkamaan rangaistuksensa kärsimistä vuoden 2016 loppuun saakka. Armahdus ei tullut voimaan edes vielä vuoden 2017 alussa, vaikka TE-toimistojen antamien työvoimapoliittisten lausuntojen mukaan työmarkkinatuen maksamiselle ei ollut estettä. Kela määräsi heille viiden kuukauden mittaisen odotusajan.
Sitten tulivat Lex Lindström I ja II, joilla pitkäaikaistyöttömiä päästettiin eläketuelle jo ennen vanhuuseläkeikää. Se ei koskenut ikuisessa karenssissa olleita, ja siitä voitte lukea tarkemmin täältä.
Entä sitten tuo puhe Marinin hallituksen aktiivimallista? Se on tietoista harhaanjohtamista, sillä Sipilän hallituksen aktiivimalli velvoitti työttömiä hakemisen lisäksi myös saamaan ja tekemään palkkatyötä tuen leikkaamisen uhalla. Se oli tietoisesti laadittu tukileikkuri, ja jo lain esitöissä sen kerrottiin alentavan valtion tukimenoja. Suunnitteilla ollut aktiivimalli kakkonen olisi tullut ykkösmallin lisäksi, ja sen mukaan työtä olisi pitänyt todistettavasti hakea neljä kertaa kuukaudessa tuen lisäleikkauksen uhalla.
Jos Marinin hallituksen työnhakumalli tuntuu ikävältä, niin miettikääpä niitä kaikkia, jotka aikoinaan tuomittiin ikuiseen karenssiin ja joista vanhimmat, juuri armahduksen saaneet joutuivat aktiivimallin leikkuriin.
Kyynisyyskäyräni kulmakerroin alkaa hipoa jo error-syntax -tasoa. Koko ajan tipahtelee tietoa koronasta, hoitajista, Putinista, voimattomuudesta puuttua sotaan ja “rahat ei riitä”.
Kaikki ovat oikeassa, eivät riitä.
Mutta on ne jotenkin saatettava riittämään. Nykyinen hallitus uskaltaa velkaantua, sillä Suomi on luotettava ja saa halpaa lainaa. Silloin sitä tulee ottaa.
Työllisyysastehan on aivan häkellyttävän hieno. Mutta ei riitä otsikoihin, koska ikävät asiat ja skandaaleiksi kehitetyt tarinat myy.
Aivan. Jossain olen ollut lukevinani, että pitäisi hakea viittä työpaikkaa kuukaudessa. Ei liene kovin rasittavaa, etenkin kun nykyään töitä haetaan sähköpostilla ja työnhakulomakkeilla. Itse hain eilen puolessa tunnissa kolmea paikkaa ,ja yhteen niistä olin jo tänään haastattelussa.
Huolettaa enemmän se, että jos nämä työnhakemiset pitää todistaa TE-toimistolle, niin mahtavatko selviytyä siinä päässä? Jos jokaiseen työhakemukseen laittaa toiseksi vastaanottajaksi TE-toimiston kirjaamon, niin melkoinen suma sinne varmaan tule.
kirjaamo(at)kunta tai kirjaamo(at) valtion laitos on hyvä aina kaikessa kommunikaatiossa, josta haluaa virallisen kuittauksen yhteydenotosta. Kirjaamoilla on laillinen velvollisuus laittaa posti eteenpäin oikeille henkilöille. Lähettäjän ei tarvitse tietää kuka voisi olla se oikea.
>>>L.Pyykorpi
Kyllä kirjaamo -joo. Esim terveydenhoidon, kuten soteyhtymän- kirjaamolla- lukee lause jossain~~….että “lähetyksenne toimitetaan sille henkilölle, kenelle se kuuluu” No voi olla esim niin,, että erik.sairaanhoidon muistutuksia käsittelee rva 1 —sitten perusterv-hoitoa hra2…….ja mielen.t.hoitoa hra 3. Epävirallinen lista siis muikkareiden käsittelijöistä. Ja nimet kyllä ovat julkisia ainakin meillä päin. Kummia sinällään sitten ovat ne, että kun paikan johtava ylilääkäri haluaa todella olla kalifi kalifin paikalla- niin hän voi halutessaan repiä niitä muille kuuluvia muikkarin käsittelyjä kokonaan itselleen, koska ilmeisesti katsoo, että on “ainoa pätevä” hehe
Kun tuossa tämä hra 2….kertoi 6viikon kohdalla, että “hyvin on tässä vielä aikaa vastata muikkariisi”—–niin tuli todettua, että sote ei tunne pykäliä kovin hyvin. 1kk on normiaika muikkarille ja erikoistapauksissa pidempi. Mutta ko hra 2 ihan oikeasti “luuli” tuon perusajan olevan kaksi eikä yksi. / No, aluhallinnon kantelu ja soitto sinne , toimikin sillä kertaa nopeasti(eikä vuodessa kuten tapana)– ja kertoivat hra 2:lle, että lienee hyvä tehdä se muikkarivastaus lain säätämässä ajassa. Kotosuomen eri hallinnonalat kun eivät jaksa kovinkaan usein toimia kaiken pykäläviidakon keskellä ” oikein”……vaan vain siten , kuin on “ollut tapana”. Siksi näitä uunoja löytyy kasapäin sieltä täältä. = luetaan: kasa kanteluita aluehallintovirastoon ja työtä kansalaiselle+ toimimattomuuksia.
Suoraan sanoen. Kun olen osa-aikatyössä yrityksessä, jossa olen aiemmin ollut parikymmentä vuotta kokoaikaisena on tuntipalkka ja vuorolisät kohdallaan ja soviteltu päiväraha päälle. Jos lähtisin kokoaikaiseksi saman alan päivätöihin muualle tuloni putoaisivat nykyisestä vaikka työmäärä lisääntyisi.
Tästä syystä pohjoismaisen työnhaun mallin osa-aikaisia työntekijöitä koskeva työnhakuvelvoite ei suuremmin ilahduta.
Eikös osa-aikaisella ole vain velvollisuus hakea lisätunteja omalta työnantajalta vähintään kolmen kuukauden välein?
Mullikuhnuri, niin minäkin luulin. Nyt liiton sivuilla lukee, että pitäisi tehdä 3 hakemusta kuukaudessa. Pointti kuitenkin on, että olen yli 50-vuotias ja jokunen vuosi sitten huomasin, että töihin pääsy oli likipitäen mahdotonta. Sitten onnistuin pääsemään osa-aikaisesti vanhaan tuttuun paikkaan. Neljä vuotta jo mennyt näin, osan vuotta täysi työaika, talvella huomattavasti vähemmän. Hyvin selväksi on kuitenkin tullut, että mihinkään muualle ei enää edes pääse, vaikka kuinka hakisi.
Jos on palkkaansa tyytyväinen, niin eiköhän tuosta selviä sillä, että menee sinne TE omille sivuille ja ruksaa kohdan kokoaika työssä, niin uskon että velvoitteet loppuu siihen.
Silloin loppuisi myös ansiosidonnainen niiltä päiviltä kun ei ole työssä.
Ei ole tarkoitus että rahaa tulee veronmaksajien kukkarosta, silloin jos kykenee kokoaikatyöhön. Voit hyvin tienata rahat itse niin miksi et tienaa? Samalla kertyy kunnon eläke.Eri asia sitten jos on työkyvytön.
Vaihtaisin osa-aikatyön kokoaikatyöksi, jos voisin. En kuitenkaan niin, että tulot putoaisivat. Ei tässä nytkään leipä leveä ole, mutta sillä elää.
Eikä se työkykykään enää niin valtavan hyvä ole. Selkä, polvet ja lonkka muistuttavat joka päivä, että fyysistä työtä on tehty vuosikymmenet. Myös kokoaikaisena. Vieläpä kolmessa vuorossa, myös viikonloppuisin. Toistaiseksi vielä myös ansiosidonnainen työttömyysturva kerryttää eläkettä. Tuskin enää seuraavan hallituksen toimenpiteiden jälkeen. Nyt teen kuitenkin kokoaikaisesti syyskuun loppuun asti, sitten taas hiljenee, kuten joka vuosi. Ei nollasopimuskaan aina tarkoita, että olisi vain pari työpäivää kuukaudessa.
Kun itse hain aktiivisesti töitä, jokaiseen hakemukseen meni kosolti aikaa. En lähettänyt samaa standardihakemusta jokaiseen paikkaan vaan kirjoitin hakemukset osittain yksilöllisesti, sen mukaan millaista paikkaa kulloinkin hain.
Hyvin harmillista, että vuokrafirman kautta haettavien työpaikkojen sijainti ei useinkaan selviä työpaikkailmoituksesta. Autottomana kun ei minne tahansa pääse aamuviiteen tai kuuteen töihin.