Laki ja kyselytunti
Perussuomalaiset kansanedustajat käyttivät eilisestä eduskunnan kyselytunnista melkein puolet todistaakseen, että he eivät tunne voimassaolevaa lainsäädäntöä eivätkä edes vallan kolmijako-oppia. Asiasta uutisointi kertoi mitä oli sanottu, mutta lainsäädännöstä ei puhuttu mitään. Jo pelkkä vilkaisu Wikipediaan olisi valottanut asiaa, mutta sitäkään ei viitsitty tehdä. Ilmeisesti hyvä performanssi ja siitä tehty uutinen olisivat menneet pilalle, jos olisi kerrottu perussuomalaisten vaativan pontevasti voimassaolevan lain säätämistä ja kansanedustajien toimivallan ylittävää oikeuskäytännön muuttamista.
Kyse oli siis rikokseen syyllistyneiden ulkomaalaisten karkottamisesta eli ”maasta ulos potkimisesta”. Se voidaan tehdä jo nyt, ja sen perusteista säädetään ulkomaalaislain 149 §:ssä. Sen 1 momentin 2-kohdan mukaan maasta voidaan karkottaa oleskeluluvalla oleva tai Suomen kansalaisuuden menettänyt ulkomaalainen, jonka on todettu syyllistyneen rikokseen, josta on säädetty enimmäisrangaistuksena vähintään yksi vuosi vankeutta taikka jonka on todettu syyllistyneen toistuvasti rikoksiin.
Perussuomalaiset eivät kertoneet miten tätä lainkohtaa pitäisi muuttaa. Pitäisikö sanat ”voidaan karkottaa” korvata sanalla ”karkotetaan”? Pitäisikö karkotuksen perusteena olevan rangaistuksen raja poistaa ja karkottaa myös karkkivarkaat ja väärin pysäköineet? Nykyinen laki perustuu viranomaisten kokonaisharkintaan, joten pitäisikö harkinta poistaa vai haluavatko perussuomalaiset kansanedustajat itse puuttua viranomaistoimintaan yksittäistapauksissa ja päättää karkottamisista?
Jos ei osaa lukea lakitekstiä, niin ei ymmärrä mitä tarkoittavat sanat ”rikokseen, josta on säädetty enimmäisrangaistuksena vähintään yksi vuosi vankeutta”. Ne tarkoittavat sitä, että tuomion ei tarvitse olla vähintään yksi vuotta vankeutta, vaan riittää, että laki mahdollistaa yhden vuoden vankeuden. Sellaisia rikoksia löytyy valtava määrä, ja ihan piruuttani kerron, että esimerkiksi kiihottamisesta kansanryhmää vastaan voidaan tuomita enimmillään kahden vuoden vankeusrangaistukseen. Ulkomaalaiselle se riittää karkottamiseen, mutta suomalainen kansanedustaja saa siitä sulan hattuun.
Nykyisessä laissa toimivaltaisia viranomaisia ovat poliisi, rajatarkastusviranomainen ja maahanmuuttovirasto. Poliisi tai rajatarkastusviranomainen esittää karkottamista maahanmuuttovirastolle, joka voi panna karkottamisen vireille myös omasta aloitteestaan. Tämä on hallinnollista viranomaistoimintaa, johon poliittiset päättäjät eivät saa yksittäistapauksissa puuttua. Kansanedustajat eivät myöskään saa vaatia oikeuskäytännön muuttamista, sillä he eivät sovella lakeja, vaan ainoastaan säätävät niitä. Vallan kolmijakokin on siis näiltä kansanedustajilta hukassa.
Miten sitten käy tälle kymmenen vuoden tuomion saaneelle katujengiläiselle? Jos hän ei ole Suomen kansalainen, niin hänet tullaan hyvin todennäköisesti karkottamaan, kunhan hän ensin on suorittanut rangaistuksensa ja jos karkottamiselle ei ole laissa säädettyä estettä. Pakolaista ei saa karkottaa kotimaahansa tai pysyvään asuinmaahansa, johon nähden hän on edelleen kansainvälisen suojelun tarpeessa. Hänet saa karkottaa vain valtioon, joka suostuu ottamaan hänet vastaan.
Minä en tiedä onko kyseinen henkilö Suomen kansalainen, pakolainen vai muilla perusteilla maassa oleskeleva, eikä minun tarvitse tietääkään. Ei tarvitse tietää kansanedustajienkaan, sillä he eivät saa puuttua yksittäistapauksiin sen enempää kuin minäkään. Ehkä kaikkein kummallisimpia ovat sosiaalisessa mediassa esitetyt vaatimukset välittömästä karkottamisesta, joka tarkoittaisi rangaistuksen jäämistä suorittamatta.
Nyt moni tulee sanomaan, että rikosperusteisia karkotuksia on liian vähän. Mikä lienee sitten tarpeeksi, mutta vuosittain karkotetaan rikoksen perusteella noin 200 henkilöä.
Kuva: Yle
Jos näitä karkotuksia halutaan lisää, niin sitten lakia pitää muuttaa. Viranomaisen harkintavalta voidaan poistaa, samoin voidaan poistaa karkotuksen perusteena olevan rangaistuksen raja. Sen jälkeen voidaan oikeasti karkottaa joka ikinen lakia rikkonut ulkomaalainen näpistelijästä alkaen, mutta laki olisi yhdenvertaisuuden ja järkevyyden kannalta ongelmallinen.
Perussuomalaiset voivat tehdä aloitteen lain muuttamiseksi, mutta sitä ennen heidän kannattaa lukea nykyinen laki. Eilisestä ”keskustelusta” päätellen se on jäänyt lukematta jopa juristitaustaisilta kansanedustajilta.
Eduskunnan kyselytunti on jo pitkään muistuttanut uusintalähetykseltä ainakin sen alkuosan kohdalla. Olipa maailmanlaajuinen tilanne mikä hyvänsä niin eräs puolue pakonomaisesti ymppää kysymyksiensä sisään maahanmuuttoon liittyvät ongelmat. Varsin idioottimainen käytäntö antaa suurimmalle oppositiolle se ensimmäisen kysymyksen oikeus. Koko kyselytunnin rakennetta olisi syytä uudistaa. Aihetta kohti pitäisi riittää 10-15 minuuttia, kysymyksen pitäisi olla kysymys eikä luennolta kuullostava tilastoähky. Kansanedustajien olisi syytä harjoitella siinä minuutissa pysymistä joka heille on kyselytunnilla suotu. Myös se ylenpalttinen kiittäminen kysymyksestä voisi loppua sillä monesti sitä käytetään eräänlaisena taktiikkana olla vastaamatta itse kysymykseen. Puhemiehistöllekin olisi hyvä tehdä ryhdinkorjaus. He hyväksyvät liian helposti sellaisia vastauksia jotka eivät ole vastauksia. Kyselytunnin arvokkuus olisi syytä palauttaa ja ehostaa. Nykyisin kun tuntuu että salin olisi vallannut aivoton muulilauma pelkästään metelöimään, häiritsemään. Kerta lehterille eduskunnan työtä seuraamaan tulleilta vaaditaan ehdotonta arvokasta käytöstä sitä olisi syytä odottaa politiikan gladiaattoreiltakin.
Olen samaa mieltä tuosta joutavasta ylenpalttisesta kiittelystä, mutta ei kai puhemiehistön tehtävä ole antaa palautetta ministereille vastausten laadusta. Kummallinen ajatus.
Terkoäly avuksi kysymysten ja vastausten analysointiin!? Esim. jos sama kysymys tahi vastaus lähes identtisillä sanoilla ja lauseenmuodostuksilla on aiemmin esitetty saman istunnon aikana, niin ATK (automaattinen tietojen käsittely) sulkee ko. edustajan mikrofonin.
Hyvä ajatus Luukas 😂
Voisi olla selvä kieltää siitä että jos kysymymys on jo esitetty ja vastattukin niin sitä ei saa uudelleen kysyä.. Joku voisi kirjoittaa niitä kysymymyksiä ja vastauksia tietoneelle jossa on tulostumahdollisuus sitämukaa kun esitetään ja tulostaa uusinkyselyihin se vastaus joka jo on annettu.
Seuraavilta ensi kevään kansanedustajilta pitäisi vaatia tentin suorittamista jota varten edes perustuslain ja muiden yhteiskunnan toiminnan perusteet pitäisi opiskella tai kerrata. Paljon aikaa käytetään ihan perusjuttujen jankkaamiseen, niihin käytetty aika on pois paljon tärkeämmiltä asioilta. Opposition nostamat turhat höpinät hallituksen mustamaalamiseksi pitäisi myös saada pois, ne laskevat kiinnostusta ja eduskunnan arvovaltaa. Kansaedustajien määrän vähentäminen 100 edustajaan lisäisi toiminnan tehokkuutta.
Hieman arveluttaa tuo edustajien määrän supistaminen. Yksittäisten ”Anojen” vaikutus lisääntyisi ja siirtymä harvainvaltaan lähestyisi.
Perustuslain ”valta kuuluu” … eduskunta (kansan puolesta) päättää toteutuu ehkä paremmin, jos päätösvaltaa jaetaan.
Nän minun mielestäni.
Kustannuksiin voi tietysti vedota, niinkuin tehdäänkin, mutta oikeuksista, sananvapaudesta, edustuksellisuudesta jne ehkä kannattaa hieman maksaakin.
Sittenhän sitä säästöä vasta tulisikin, jos kansanedustajien määrä pistettäisiin nollaan!
Siinä säästyisi paljon muutakin, nimittäin oikeusvaltion käsitteen voi silloin vetää vessasta alas. Ihmishenkien säästöstä ei ainakaan silloin voida puhua! Onhan tämä nähty!