Anna-Leena Härkönen kävi aivopesukoneessa

Sain ilahduttavan puhelinsoiton ennen joulua. Haluaisinko tulla ilmaiseen kasvohoitoon juuri avattuun kauneushoitolaan? Käynti ei velvoita mihinkään. Minulle vain halutaan esitellä hoitola ja sen tuotteet, joita ei muualta saa.
Puhelinnumeroni he olivat saaneet joltain ystävältäni, joka oli arvellut minun kuuluvan kohderyhmään. Varasimme ajan.

Anna-Leena Härkönen

Anna-Leena Härkönen

Paikka oli tyylikäs ja tuotteet lasikaapeissa houkuttelevan näköisiä.
Hoitohuoneessa kosmetologi teki minulle ihoanalyysin. Posket näyttivät kuulemma pehmeiltä, mutta otsassa on ryppyjä ja nenän ympärillä couperosaa, josta voi hoitamattomana kehittyä ruusufinni. Siihen eivät sitten auta kuin antibiootit.
Mutta jos ostan heidän hoitopakettinsa, ongelmaa ei tule. Viesti oli selkeä: jos et osta pakettia, sinulle käy huonosti.
Alkoi tuntua epämukavalta, sitten ahdistavalta. Olin kuin aivopesukoneessa suljetun oven takana. Kosmetologi käyttäytyi kuin lahkosaarnaaja.

Nainen otti kasvoistani kuvia, joista näki erityisen tarkkaan ihoni kunnon. Hän näytti kuvat minulle ja pani viereen kuvia normaalista, hyvästä ihosta. Naamassani oli pielessä kaikki. Tunsin olevani maailman vanhin ja rumin ihminen. Kysyin, kuinka paljon hoitopaketti maksaa.
– Siihen kuuluvat kaikki ihonhoitotuotteet puhdistuksesta seerumeihin, ja mukaan tulee ultraäänilaite, jolla tuotteet imeytetään. Hinta on 1 700 euroa, nainen vastasi.
Olin purskahtaa epäuskoiseen nauruun.
– Entä jos haluaisin ostaa vain kosteuttavan naamion, paljonko se maksaa?
– Yksittäisiä tuotteita ei saa. Me hoidamme ihmiset kokonaisvaltaisesti.
Hoidatte ihmiset kokonaisvaltaisesti köyhiksi, ajattelin.
Nainen ojensi minulle ultraäänilaitteen. Se näytti hieromasauvalta.
– Miltä se tuntuu kädessä?
– Ihan hyvältä. Mutta en voi sitoutua ostamaan mitään. Kokeilen kyllä mielelläni kasvohoidon, jos haluat sen antaa.
– Meillä on mahdollisuus myös osamaksuun! Haenko sopimuskaavakkeen?
– Älä hae. Mä en lähde tähän.

Nainen katsoi minua kylmästi metrin pituisten irtoripsiensä alta. Hän käski minut makuulle.
– Hoidan ensin kasvojen toisen puolen niin, että voit nähdä eron, hän ilmoitti.
Hoito olisi voinut olla rentouttava, ellei kosmetologi olisi hokenut myyntimantraansa kuin mekaaninen lelu. Jos ostaisin myös vartalo- ja hiustenhoitopaketin, hinta olisi 5 700 euroa. Jeesus.
Hoidon jälkeen hän asetti peilin eteeni.
– Huomaatko nyt?
– On tuo toinen puoli vähän napakampi, sanoin. Oikeasti en nähnyt eroa.
Nainen poistui hetkeksi. Suunnittelin paniikissa karkaavani paikalta.
Mutta enhän minä uskaltaisi lähteä ihmisten ilmoille toinen puoli naamaa vanhempana kuin toinen. Samassa nainen jo palasi. Hän hoiti loputkin kasvoista ja käännytys jatkui, vaikka sanoin uudelleen, että en osta. Viereisestä huoneesta kuului samanlainen paapatus. Olin nähnyt laihan mummon menevän sinne. Murtuisiko hän paineen alla?
– Onko sinulla joku ystävä, jonka numeron haluaisit meille antaa? nainen kysyi.
– Ei tule mieleen, vastasin.
En antaisi näille edes pahimman vihamieheni numeroa.

Kun viimein pääsin kotiin, rasvasin kireät kasvoni perusvoiteella ja otin drinkin. Mitä opin taas kerran? Mikään ei ole ilmaista.
Ja sinä ”ystävä”, kuka ikinä oletkaan, älä enää jakele puhelinnumeroani.

Kommentit
  1. 1

    ei huijattu sanoo

    Hei! Kävin samaisessa paikassa, minäkin, ja samat mantrat, sain kuulla itsekin :).Tämän paikan , mantra, on nimenomaan saada paikalle keski-ikäisiä ihmisiä ja vähän vanhempia, jota selvästi on helpompi huijata .Kuulin myös, että myyntipuhe siitä, että joku on antanut sinun puhelinnumeron, ei pidä paikkansa, vaan ottavat tiedot jostain muualta.
    Kun et ota tätä edullista pakettia itsellesi, saat todella kylmän kohtelun sen jälkeen,.En todellakaan suosittele minäkään tätä kenellekään

  2. 2

    Arja L sanoo

    Toivottavasti mahdollisimman moni tuo näitä ja vastaavia esille, jotta jokaikinen ihminen ymmärtäisi, ettei sitä ilmaista juustoa ole kuin hiirenloukussa. Kiitos Anna-Liisa

  3. 3

    Nainen sanoo

    Hei, Samanlaiset kokemukset minullakin. Useaan kertaan tuota pakkausta minulle kaupattiin käyntini aikana ja alkoi ahdistamaan tilanne. Onneksi sain (hieman pikaisemman kylläkin) kasvohoidon myös toiselle kasvojeni puoliskolle :). En suosittele!

  4. 4

    H.S sanoo

    Hei!
    Samaan ansaan menin minäkin.
    Järkytyin kun tosiaan kasvoni olivat todella huonossa kunnossa heidän mukaansa. Vaikka olin muutama kk sitten käynyt kasvohoidossa ja hoitajani kehui kuinka hyvin olin hoitanut kasvojani.
    Järkytyin hinnasta. Ja kun en siihen suostunut, haettiin joku ”korkeampi” henkilö, joka vain ja ainoastaan nyt antaisi osamaksusopimuksen yms.
    Kun edelleen kieltäydyin hoitaja hiukan kiukkuisesti hoiti toisen puolen kasvojani ja oli hyvin vähäsanainen.
    On aika hurjaa että tälläisiä toimijoita saa olla. Ja kun kysyin mistä olivat saaneet numeroni, se oli salattua tietoa. Kukaan ystävistäni ei ainakaan ole myöntänyt, että olisi numeroni antanut.
    Enemmän juttua tästä, jotta kukaan ei menisi lankaan.
    Huomasin siinä aulassa odottaessa että asiakkaat olivat paljon vanhempia, joten he ovat siis menneet lankaan pahankerran.

  5. 5

    Aila sanoo

    On hienoa että asia tuli esille Minun tarinani….. Lähdettyäni hoitolasta, kukaan ei sanonut näkemiin tai rohkaissut muullakaan tavalla että tulisin takaisin joskus. Samaan hissiin tuli vanhempi rouv ja hän kysyi minulta, ”tuliko diili”? sanoin ” ei tullut”. Rouva siihen ” alensivat hintaa 1600 euroon, jos otan paketin ”. T
    örkeätä eriarvoistamista….

    On hyvien tapojen vastaista kaupankäyntiä. HUH HUH.

  6. 6

    Kokeiltu on sanoo

    myyntipuhe voidaan aloittaa myös tilatun/maksetun hoidon aikana tai jälkeen. Kun olet rentoutunut ja hoitoon tyytyväinen, niin olet helppo riiston kohde. Poistut jonkun sikakalliin voiteen kanssa, jolla ei ole mitään ihmeellistä vaikutusta ja sen olet periaatteessa kokemuksesta jo tiennytkin.

  7. 7

    sanoo

    Minäkin olen käynyt tuolla. Kokemukseni oli kaikessa absurdiudessaan huumaava. Tässä on lähes sana sanalta heille tilaisuuden jälkeen lähettämäni sähköposti. Lue ja ylläty.

    Hei

    Sain puhelun, jossa minulle tarjottiin ilmaista kasvohoitoa. Kun kysyin, mitä tämä minulta edellyttää, kerrottiin, että ei mitään. Kun kysyin, mistä yhteystietoni on saatu, vastattiin, että Suomen asiakastiedosta. Kaksi valhetta samassa puhelussa.

    Kokemus klinikallanne oli kammottava. Minulle osoitetaan ihoni ongelmakohdat. Kun luin nettisivujanne, tämä analysoija ei siis ollut edes kosmetologi vaan kouluttamanne myyjä. Seuraavaksi haetaan tekniseltä ja pätevältä näyttävä laite, joka sitten muka näyttää, millaiseksi ihoni on muuttumassa. Tällä yritetään pelotella, että ilman teidän hoitojanne sinustahan tulee ruma. Ja kas, perään esitellään hinnasto tuhansien eurojen kotihoitotuotteista. Typerät naiset saadaan uskomaan, että näillä ”Nasan tutkimilla” tuotteilla ja firmanne jäsenyydellä ja hoidoilla hän voi pelastua. Ja näin teille on saatu kuuleman mukaan 1400 uutta asiakasta tänä vuonna. 5000 euron setin lisäksi pitäisi tietenkin käydä säännöllisesti kalliissa hoidoissa. Eihän mikään muuten tehoa…

    Olin istunut lähinnä lääkärin vastaanottohuonetta muistuttavassa ankeassa kopissa 40 minuuttia ja kuunnellut taitavasti rakennettua huijausta. ”Konsultti” puhui kuin maksulinjojen ennustajat: kuunteli puheitani ja mukautti omansa niihin. Yritti antaa ymmärtää tuotteidenne vaikuttavan tai olevan juuri sellaisia kuin juuri minä tarvitsisin. Käteeni annettiin muovinen lelu, joka kuulemma puhdistaa ja vahvistaa ihoa ja mitä kaikkea se nyt tekikään. Kuinka tyhmänä te oikeasti suomalaista korkeasti koulutettua naista pidätte?

    Toki tiedän, että ilmaisia lounaita ei ole. Toki ymmärrän, että puskaradio on hyvä markkinointikeino. Olen itse omalla alallani aika luettu bloggaaja, joten toki ymmärrän vertaismarkkinoinnin lainalaisuuksista jotain. Mutta että 40 minuuttia pelkkää paskaa. Siinä vaiheessa totesin, että kiitos riittää. Jos minulle soitetaan ja tarjotaan kasvohoitoa, ymmärrän, että myyntipuheita pitää kuunnella, mutta että 1,5 tunnin ajasta olisi jäljellä puolet, mitään hoitoa ei olla vielä lähellekään aloittamassa ja kesken hoidon olisi vielä jotain anturimittauksia. Oikeasti! Sitten näytetään graafeja, jotka muka kertovat ihon tilasta. Apua, mitä soopaa. Sanoin tuntevani oloni todella epämukavaksi, että taidanpa nyt lähteä kotiin, ja lähdin.

    Puhelun molemmat valheet siinä sitten paljastuivat. Ei Suomen asiakastietoa vaan suositus. Näin sanoi tuo myyjäksi koulutettu ”asiantuntija”. Hävettää, jos oikeasti joku tuttuni langennut tähän! Ja kasvohoito. Tarjolla oli hyvin suunniteltua propagandaa, meininki kuin suoraan jostain uskonlahkosta: vain meidän tuotteillamme voit pelastua.

    Olisi pitänyt tutkia nettisivujanne ennen tuloa: pomona häärii myyntijohtaja. Tarkoitus on siis vain kääriä rahaa kuin verkostohuijauksissa. Myydään kiiltäviä purkkeja, yksilöllisesti räätälöityä ihonhoitoa, laseria, Nasaa ja ties mitä naurettavaa humpuukia. Ja valitettavasti taitavat puhujat saavat epätoivoiset ja jostain syystä ajattelemaan kykenemättömät ihmiset uskomaan.

    Eikö teitä hävetä?

    Ystävällisesti,
    XX

    Kyseinen myntijohtaja soitti minulle, oli kamalan pahoillaan – ja tarjosi hyvitykseksi puolen tunnin kasvohoitoa. PUOLEN TUNNIN kasvohoitoa.

  8. 8

    Virpi sanoo

    Minullekkin soitettiin viimekesänä ja kutsuttiin ilmaiseen kasvohoitoon ilman velvoitteita ja suostuin . Aloin kuitenkin miettimään ettei ilmaisia lounaita ole ja kun joku aika ennen sovittua päivää tuli vielä varmistussoitto ennen tapaamista missä muistutettiin asiasta niin kysyin paljonko teidän ihonhoitotuotteenne maksavat (koska ilmaisia lounaista ei ole ).Mietin silloin jos ostan sieltä jonkun muutaman kympin rasvan ehkä samalla niin kaikki on tyytyväisiä mutta selvisi että myyvät vain kokonaissarjaa hinnalla 1700 euroa jolloin peruutin samantien ajan ja säästyin onneksi teidän kokemukselta. Sympatiani teille jotka jouduitte tuonne piinapenkkiin.

  9. 9

    Mira sanoo

    Se ihon kuvaus ja mittaus, sekä ”ennusteen” antaminen millaiseksi se nahka on menossa on aivan täyttä lööperiä! Analyysin tekee joku tyttö joka on parin iltapäivän kurssituksella tutustutettu tuotteisiin ja lähinnä siis tuotteisiin liittyvään myyntipuheeseen. Kuvat on jo valmiina ja kauhuskenaariota tarjotaan aivan jokaiselle asiakkaalle. Onko siis 100% kaikille tulossa joku ihotauti ja -vaurio ihan näillä hetkillä? Onneksi 90% on yhtä järkeviä kuin Härkönen, eivätkä suostu lypsettäväksi ja ainoaksi haavaksi jää se kolhaistu itsetunto ihon haukkumisen, virheiden suurentelun ja kauhistelun jälkeen. Mutta sitten on se hupsu ja liian kiltti 10% joilta ne rahat kääritään ja hintojen ollessa tuota luokkaa ei niitä kauppoja tarvi tulla kuin silloin tällöin niin bisnes pyörii. Joko ei uskalla sanoa ei, tai sitten haukkaa heidän valheensa ”tieteellisestä analyysistä”. Pitäisi ilmoittaa johonkin kuluttajansuojaan.

  10. 10

    Mira sanoo

    Niin ja se oikeasti käy itsetunnolle kun kauhistellaan olemassa olevia virheitä. Aika harvalla ihmisellä on täydellinen iho, josta ei jotain virhekohtaa varsinkin tehozoomatulla linssillä löydy..edes kakskymppiseltä. Saati sitten meikäläisen ikäiseltä..koko asiakkaan huomio kohdistetaan niihin ja tehdään suuri numero, jotta asiakaskin kauhistuisi ja antaisi suuremman huomion ja merkityksen ihovirheilleen, joiden ympärillä se elämä ei kuitenkaan yleensä pyöri. En kyllä mene parin tunnin koulukiusaus-retriittiin.

  11. 11

    helikkö sanoo

    Voi, meidän itsetunto-ongelmainen naispomo osto tuon sauvakon kasvojen hoitoon
    no, lapseton hyvä tuloinen nainen- mutta aivan humpuukiin meni

    itsetunto-ongelmaista on helppo jymäyttää

  12. 12

    Kirsti Jutila sanoo

    Olen käynyt samassa paikassa. Kyllähän ihmisen iho saadaan näyttämään erilaiselta kun toinen puoli filleroidaan silikoni ja talkki/ kaoliinipitoisella voiteella. Rypyt ja muut ns rumentavat kohdat vain yksinkertaisesti peitetään. Kysyin heiltä ennen käsittelyä sisältääkö tämä käytettävä hoitovoide silikonia tai muuta ihoa peittävää. EI, oli vastaus. Kävimme sitten yhdessä hoidon jälkeen läpi INCI listan ja näytin heille kaikki peittävät ja fillerit. Tunsin, että minusta oltiin tekemässä patsasta. Minäkin tutustuin myyntijohtajaan.

    • 12.1

      SKY Kosmetologi sanoo

      Olen pitkän linjan kosmetologi ja tehnyt paljon myös sähköjohteisia erikoiskasvohoitoja.

      Hoitolaani saapui myyjä tyrkyttämään ilmeisesti samaista ihmekapistusta, sekä
      pakettiin kuuluvia ihonhoitotuotteita, joilla jopa kampaajatkin, ovat kertomansa
      mukaan ryhtyneet tekemään 0,5h kasvohoitoja hintaan 100€.
      Kun aloin tivaamaan onko kyseessä verkostomarkkinointi, sain kysymykseeni
      kiemurtelevan vastauksen ettei ihan varsinaisesti ole.

      Hoitotulosten kannalta tärkeimpiä tietoja kuten laitteen sähköpuolen tehoja ei
      kerrottu, ei myöskään hoitotuotteiden inci-listoja.
      Ne saisi myyjän mukaan tietää vasta myöhemmin muualla pidettävässä
      tilaisuudessa. Iloisena myyjä lisäsi, että samalla saan paikan päällä myös
      ihonhoitajan koulutuksen.

      Havainollistavista kasvojen hoitotuloskuvista ennen ja jälkeen en löytänyt
      mitään erikoista. Hoitotulospuoli oli pitkälti verkostomarkkinoinnille ominaista,
      jäsenten omilla kokemuksilla väritettyä todistelua.

      Minulle ehdotettiin että voin tarjota useammalle asiakkaalleni (väh. 6 henkeä)
      laitepakettia 1500€ hintaan ja itse maksaisin sen jälkeen paketista vain alle 600€
      Pidän laitetta silti kalliina. Samoja kapistuksia tarjotaan halvemmallakin
      nettimarkkinoilla. Kyseistä laitetta en huolisi edes ilmaiseksi.

      Ihmettelenpä millainen ammattilainen tarjoaa edellämainittuja kasvohoitoja
      olemattomalla ”koulutuksella”.

      Itse teen edelleenkin 2h kestävät, alle 100€ erikoiskasvohoidot mieluimmin
      omilla ammattilaitteillani kasvohieronnalla tai lymfalla viimeisteltynä.
      Omat läheisiksi ystäviksi tulleet asiakkaani ansaitsevat laadukasta hoitoa.

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *