Onko tietoa?

Päijät-Hämeessä saivat asiakkaat sähköisellä reseptillä vääriä lääkkeitä ja reseptien kirjoittaminen keskeytettiin. Tätä e-reseptiä on aikaa ja rahaa säästelemättä kehitetty jo vuosikausia, mutta silti koko homma näyttää olevan ihan alkutekijöissään.

Vuoden 2008 kunnallisvaaleissa kokeiltiin sähköistä äänestämistä. Kokeilu epäonnistui niin täydellisesti, että vaalit piti uusia perinteisellä tavalla. VR:n sähköinen lipunmyynti on ollut jumissa koko viikon ja lienee ensi viikollakin. Lippu-uudistuksen vaatima tietojärjestelmä osoittautui sudeksi.

Kaikkien näiden uudistusten tietoteknisenä toteuttajana on ollut firma nimeltään Tieto. Sen epäonnistumisille löytyy yksittäisiä syitä ja selityksiä, se on selvä.  Jonkun pitäisi kuitenkin esittää muutamia perustavaa laatua olevaa kysymyksiä. Minä voin aloittaa.

Miksi näitä virheitä on niin paljon? Miksi firma onnistuu sössimään kaikki suuret toimeksiantonsa? Miksi tämä yritys voittaa jatkuvasti suuret ja hintavat julkiset hankinnat, vaikka sen meriitit ovat näin huonot?

Yritys lienee onnistunut palkkaamaan hyviä myyntimiehiä, mutta huonoja ohjelmoijia. Luultavasti käytetään myös paljon sellaisia alihankkijoita, jotka eivät keskustele keskenään. Jokainen hoitaa oman osa-alueensa, mutta kokonaisuutta ei testata tarpeeksi. Ajatuksena lienee, että kyllä käyttäjä sitten löytää kaikki ohjelmointivirheet ja maksaa niiden korjauksesta.

En ymmärrä ohjelmoinnista mitään, mutta julkisista hankinnoista ymmärrän. Määräävänä tekijänä ei saa olla vain hinta, vaan on valittava kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Saman työn tekeminen moneen kertaan ei voi olla kokonaistaloudellisesti edullisinta.

Kommentit
  1. 1

    Leena sanoo

    Nyt tuli ihan yllätyksenä että sama firma on näiden takana…!! Voi hyvää päivää taas kerran… seuraavat uudistukset olisi kyllä hyvä antaa jollekin muulle firmalle. Tässä voi muuten olla yksi kilpailutuksen tuoma tuloskin, siis että kun halvalla tehdään niin sutta saadaan…

  2. 2

    sanoo

    Nämä julkiset hankinnat toteutetaan siten, että tilataan suunnittelutyö Tiedolta joka suunnittelee sellaisen projektin jonka ainoastaan ne voivat ottaa hoitaakseen. Vaatimusmäärittely ei vastaa todellista tarvetta, mutta hankkija sen hyväksyy. Sitten toteutetaan tuote joka ei toimi niinkuin oikeasti halutaan, mutta se toimii kuten sopparissa luetaan. Tähän on mennyt 30 miljoonaa. Tämän jälkeen tehdään 80 miljoonalla eurolla muutostöitä että saadaan se suurinpiirtein sinnepäin. Projektia ei voida edes haudata koska se on jo maksanut niin paljon.
    Tieto tekee tätä tasan niin kauan kuin voi, koska se on aivan helvetin hyvää bisnestä. Alkuperäiseen diiliin verrattuna onkin niistetty moninkertainen summa rahaa. Osakkeenomistajat kiittää.
    Syyllinen löytyy ihan puhtaasti sieltä virkamiehestä joka yrittää ostaa ohjelmistotuotteita kun ymmärrys ei riittäisi edes traktorin ostamiseen, joka on se yleisempi hankinta mainitunkaltaisella virkamiestasolla.

  3. 3

    Mikko sanoo

    Olen jo pitempään lukenut blogia nimeltä ”The Daily WTF”. En tiedä, itse alalla työskentelemättä, ovat sen tapaukset hyvin epätyypillisiä tai peräti keksittyjä, mutta jos eivät ole, alkaa saada aika hyvän kuvan miksi IT-projektit eivät aina onnistu. ”Huonot ohjelmoijat” on yksi, muttei ainoa vaihtoehto. Osa tapauksista on tietysti luokkaa ”katsokaa millaista koodia löysin firman projekteista”, joita ei tietysti maallikko ymmärrä, mutta äkkiä ”satunnaista artikkelia” hakkaamalla löysin mm. seuraavan tapauksen, josta luultavasti saa olennaisen selville:

    http://thedailywtf.com/Articles/Very_Slow_Service.aspx