Rikollinen ilman rikosta

Ketään ei saa pitää syyllisenä rikokseen eikä tuomita rangaistukseen sellaisen teon perusteella, jota ei tekohetkellä ole laissa säädetty rangaistavaksi. Tämä Suomen perustuslakiin kirjattu laillisuus- eli legaliteettiperiaate on ehdoton. Nullum crimen, nulla poena sine lege eli ei ole rikosta eikä rangaistusta ilman lakia.

Tämä tosiasia ei hetkauta Työ- ja elinkeinomisteriötä. TEM-analyysissaan 31/2011 toukokuulta 2011 ministeriö rinnastaa silmää rapäyttämättä työttömät rikollisiin. Kaikki työttömät ovat potentiaalisia rikollisia ja työstä tai työvoimapoliittisesta toimenpiteestä kieltäytyjiksi katsottavat ovat rikollisia oikeasti. Näin siis Työ- ja elinkeinomisisteriö:

Työttömyysturvan seuraamusjärjestelmää voidaan jossain määrin verrata korvauksettomien määräaikojen osalta rikoksista tuomittaviin sakkorangaistuksiin, sillä molemmissa järjestelmissä on kysymys henkilön menettelystä johtuvan seuraamuksen asettamisesta. Järjestelmissä on lisäksi se yhteinen piirre, että seuraamuksen euromääräinen ankaruus riippuu henkilön aiemmista tuloista. Molemmissa järjestelmissä pyritään seuraamusten uhalla ohjaamaan yksilön käyttäytymistä.

Sitten seuraa taulukko, jossa näitä eri rikostyyppejä vertaillaan keskenään: tem-2

Tämän mukaan työllistämissuunnitelman laatimistilaisuuteen saapumatta jäävä (TyöttömyysturvaL 2a luku 9 §) on verrattavissa poliisia vastaan niskoittelijaan, liikenneturvallisuuden vaarantajaan ja lievään pahoinpitelyyn, näpistykseen ja lievään vahingontekoon syyllistyneeseen.

Suora kieltäytyminen työllistämissuunnitelman laatimisesta (TyöttömyysturvaL 2a luku 10 §) rinnastuu veropetokseen, pahoinpitelyn yritykseen, vapaudenriistoon, yksityielämää loukkaavan tiedon levittämiseen ja vahingontekoon. Työstä tai työvoimapoliittisesta koulutuksesta tai kuntouttavasta työtoiminnasta kieltäytyjä (TyöttömyysturvaL 2a luku 4 §) on yhtä paha rikollinen kuin törkeään rattijuopumukseen, kuolemantuottamukseen tai törkeään kunnianloukkaukseen syyllistynyt.

Ryöstäjän ja parittajan vertaisia ovat ne, jotka eroavat työstä ilman pätevää syytä tai aiheuttavat omalla menettelyllään työsuhteen päättymisen (TyöttömyysturvaL 2a luku 1 §).

Tästä taulukosta puuttuvat vielä 12 viikon karenssin saavat toistuvasti moitittavaan menettelyyn syyllistyvät. Heidän rangaistustaan voitaisiinkin verrata jo vankeusrangaistukseen.

Nyt joku huomaa, että onhan nämä seuraamukset kirjattu Työttömyysturvalakiin, joten legaliteettiperiaatetta ei rikota. Kyllä sitä rikotaan. Rikokset meillä on keskitetysti koottu Rikoslakiin eikä työvoimapoliittisesti moitittavaa menettelyä sen pykälistä löydy.

On rangaistuksista toki säädetty muuallakin lainsäädännössä, mutta se ei nyt ole tärkeintä. Tärkeintä on se, että rangaistukset rikoksista määrää tuomioistuin. Työttömyysturvalain rikkojan asiaa ei käsitellä yleisessä alioikeudessa, vaan seuraamukset määrävät TE-toimisto ja Kela hallinnollisena menettelynä.

Ne itse tutkivat asian, syyttävät, päättävät ja panevat päätöksen täytäntöön. Tutkija, syyttäjä, tuomari ja pyöveli ovat siis yksi ja sama. Puolustusta ei tässä prosessissa ole ollenkaan.

(THT ry:n Kari Laurilalle kiitos linkistä tähän TEM:n asiakirjaan: http://www.tem.fi/files/29779/Tyottomyysturvan_menettaminen_tyovoimapoliittisesti_moitittavan_menettelyn_takia.pdf)

Kommentit
  1. 1

    kirsti era sanoo

    Oikeastaan mainiota, että ovat tuommoisen tehneet, kiitos laatijalle. Ihan mahdollista, että hän on tehnyt sen arvaten yleisön reaktion, koska on itsekin suuttunut systeemiin.
    Juttelin näet pari vuotta sitten junassa entisen työkkäripsykologin kanssa, ja hän purki turhautumistaan ja närkästystään siitä, ettei ehtinyt tehdä asiakastyötä, kun piti palaveroida, rustata ja raportoida projekteja, kerätä tilastoja ja vastata kyselyihin jatkuvalla syötöllä. Sanoi että koko te-toimistossa on sama tilanne, itse päähommiin ei ole aikaa eikä työrauhaa. Ja tilastot on A ja O, niitten takia ihmisiä pompotetaan, sen sijaan että paneuduttaisiin ja autettaisiin.

  2. 2

    Rainer Rajakallio sanoo

    Meitä tarkkaillaan ja rangaistaan entistä tehokkaammin.

  3. 3

    Pera sanoo

    Aikoinaanhan sivustoilla kirjoiteltiin siitä, että kuinka suureen rikokseen työtön syyllistyy sakolla mitaten, kun saa työkkäristä karenssin. Eli kun työttömyysturva (peruspäivärahaa ansaitseva) menee karessin myötä, niin ainakin pa-yksinasujan toimeentulotuen määrää vähennettään aluksi totutulla 20 prosentilla. Ensi alkuun. Siis kun toimeentulotuen alenema muutetaan sakoksi, niin kuinka monta päiväsakkoa karenssi vastaa rikoksella tehtyyn sakkoon verrattuna.

  4. 4

    sakutimonen sanoo

    Nimimerkille ”Anonyymi” tiedoksi, että minun blogini ei ole kansanryhmää vastaan kiihottamisen foorumi. Poistin kommenttisi ja poistan jatkossakin. Etsi muita sivustoja propagandallesi.

  5. 5

    Marko sanoo

    Näitä ”rikoksia” ei saa suorittaa vankeutena esim. siitä syystä, jos ei ole varaa menettää 1/6 koko vuoden tuloistaan.

  6. 6

    Heikki Karhu sanoo

    Niin tämä on tämä työttömien oikeusturva muutoinkin retuperällä. Nyt kun työhallinnon uudistukset toimistojen lakkauttamisineen tulee vuoden alusta täysipainoisesti voimaan, ei työttömien palvelemiseen ole sitä vähää voimavaroja. Kuitenkin lainsäädännön mukaan pitäisi tehdä aktivointisuunnitelmaa yms muita toimenpiteitä enemmän kuin ennen.
    Minä kun näitä työttömiä työkseni työllistän, niin näen jokapäiväisessä elämässäni tämän työttömän ja erityisesti pitkäaikaistyöttömän aseman suomalaisessa yhteiskunnassa. ja se ei tottavie ole hyvä! Ja huonommaksi menee!

  7. 7

    jarmo sanoo

    No ainakin minua tänään kohdeltiin asiallisesti Te-toimistossa, varmaan hyvä Joulumieli virkailijalla, en tiedä, oli vaan kamala keli ajaa tänään sinne lunta jään päällä, vaikka kitkat just ehdin ja tekevät remonttia niin saa jopa ilmoittautua eri paikkakunnalla, antoivat vielä mustaa valkoisella ja nyt kuuntelivat kun jutteli asiallisesti. Näin olisi oltava joka kerta. Vihdoinkin jotain hyvää niistäkin on sanottava.

  8. 8

    Jarmo Vilponen sanoo

    Meillä tää asia toimii siten, että työllistämissuunnitelmasta ja aktivointisuunnitelmista on kieltäytynyt virnomainen (joka ei ole kiireen vuoksi) ja sitten niskuroinnit ei ole kenekään kontolla, joskin mustamaalausta ja erikoisia konnankoukkuja (piilorikollisuutta) tehdään lisäksi perhettämme kohtaan. Jos ei joku usko, niin tervetuloa katselemaan dokumenttia paikanpäältä, mä nimittäin tallennan viranomaisissa käynnit mahdollisimman usein.

    Tuottamuksellinen rikos on aivan liian usein säädetty asianomistajarikokseksi ja kun kokonaisuus on mitä on, niin nää vähäiset rahat ei tahdo ko. asianomistajana toimimiseen riittää.

    Herran (maallisen ja/tai taivaallisen) puolella olevan on ”yksituumaisuusteorian mukaan” toimiessaan melko helppo olla, kun maassamme työn tuottavuuden vajeen seuraukset on vielä osattu rajata +-10 % väestöstä, mutta ulkoiset markkinavoimat säätelevät seuraavaksi esim. asuntovelallisia samaan sakkiin ja ehkä sitten lainan maksun kyvyttömyyskin verrannollistetaan rikokseen? (mulla ei ole koskaan ollut ylivoimaisen vaikeaa maksaa lainoja, että ei ainakaan ne kaadu mun niskaan .. tai mistäs mielivallan vaikutteista koskaan varmaksi tietää?)

    Juu kiitos asiakirjan esittäjälle, kuin myös Sakulle taas asioiden jäsentelystä eri näkökulmaan. (eri totuuteen ja eri ryhmien käytettäväksi siis ilmaisena kansalaisaktivistina tällä niin harvinaisella juristi/julkaisia saralla)

  9. 9

    Ella sanoo

    Kiitos kun teitte tämän. Viime vuonna sain karenssin siitä etten ollut lääkärintodistuksella todistamani sairauden aikana tehnyt työllistämistoimenpiteitä. Onneksi valittamalla kumosivat sen, muttei minua enää ihmetytä miten ihmiset syrjäytyy: ei tarvitse muuta kuin puuttua se energia valitusprosessiin.