Mädät omenat

Vähän aikaa sitten joku kaverini pohdiskeli Facebookissa millaisen diagnoosin mahtaisi saada sellainen ihminen, joka nähtyään kaupan hedelmätiskillä yhden mädän omenan päättaisi käyttää koko loppuelämänsä vastustamalla omenoita. Valitettavasti en muista kaverin nimeä enkä enää päivitystä löydä, mutta siitä lähtien asia on pikkuisen vaivannut mieltäni.

No, mietitään tarkemmin. Ajatellaanpa tosiaan, että vaikka joku vailla kummoistakaan akateemista tulevaisuutta oleva tohtori näkisi kaupassa mädän ja matoisen omenan. Hän päättäisi etsiä aiheesta lisää tietoa ulkomaalaisilta nettisivuilta ja perustaisi omenoiden vastustamiseen keskittyvät blogin. Vähitellen hänen lukijakuntansa laajenisi, ja tohtorin hyvä ystävä päättäisi perustaa aihetta varten ikioman keskustelufoorumin.

Aluksi näille tyypeille naureskeltaisiin, mutta heidän äänenpainonsa kovenisivat sitä mukaa kuin lukijakunta kasvaisi. Foorumilla tohtori ylennettäisiin Mestariksi ja hänen sanojaan toisteltaisiin hartaasti. Keskustelun sävy olisi äärimmäisen jyrkkä, ja koko porukka vastustaisi omenoita, koska ne kaikki ovat mätiä ja matoisia, suorastaan vaarallisia ihmisten terveydelle.

Hyvin nopeasti tälle uskonlahkolle löytyisi myös uusi vihollinen eli sellaiset tavalliset ihmiset, joiden mielestä mädän omenan voisi heittää pois, mutta muissa ei ole mitään vikaa. Tällaisia yltiösuvakkeja ja omenanhyysääjiä vastaan käytäisiin raivokkaasti kaikilla mahdollisilla foorumeilla. Mestari antaisi käskyn, jonka mukaan jokaiselle keskustelupalstalle on hyökättävä joukolla vastustamaan omenoita riippumatta keskustelun aiheesta.

Sitten Mestari päättäisi siirtyä politiikkaan ainoana agendanaan omenoiden vastustaminen niiden kaikissa muodoissa. Mikään muuhan ei häntä ole enää pitkiin aikoihin kiinnostanutkaan. Omenat turmelevat suomalaisen kulttuurin ja omenahillo on perinteisen kotimaisen perunamuusin  pahin vihollinen. Itse asiassa omenoiden invaasiolla on tarkoitus romuttaa koko suomalainen perunayhteiskunta.

Aluksi Mestari torjuttaisiin, mutta otettaisiin sitten pienpuolueeseen ehdokkaaksi, koska hän kuitenkin toisi mukanaan omat kannattajansa nostamaan olemattomia kannatuslukuja.

Vaaleissa seuraisi yllätys, sillä kukaan ei aavistanut omenanvastustajia olevan niin paljon. Puolue, joka tähän asti ei ollut pitänyt omenoita poliittisena asiana, päättäisikin nostaa omenoiden vastustamisen ykkösaiheekseen. Näin saataisiin lisää kannattajia, sillä omenoiden vastustaminen on sopivan yksinkertainen asia tollonkin ymmärrettäväksi. Jokainen tajuaa, että mätä omena on ikävä juttu ja periaatteessahan kaikki omenat mätänevät. Mestaria haastateltaisiin joka tiedotusvälineessä ja hänen perhe-elämäänsä esiteltäisiin laajasti, puolueen puheenjohtaja sutkauttelisi lippalakin sovittamisesta omenalle ja melonille.

Seuraavissa vaaleissa tulisi valtava jytky ja sitä seuraavissa jatkojytky. Omenanvastustajia tupsahtaisi eduskuntaan suuri joukko ja aatteelleen uskollisena he eivät puhuisi mistään muusta kuin omenoiden vastustamisesta. Jokaiseen puheenvuoroon he ujuttaisivat puhetta omenoiden vaarallisuudesta ja sosiaalisessa mediassa he vastustaisivat kiivaasti omenoita ja erityisesti omenoiden puolustajia ja niihin neutraalisti suhtautuvia. Maan kunnanvaltuustoissa puhuttaisiin omenoiden ja omenansyöjien turmiollisuudesta ääni täristen. Itse Mestari siirtyisi äänivyöryllä europarlamenttiin, mutta muistaisi säännöllisesti julkaista sosiaalisessa mediassa omenanvastaisia heittoja ja nostaa pilkan kohteeksi satunnaisesti valitsemiaan kansalaisia, jotka hän nimeäisi halveksittaviksi omenanpurijoiksi.

Tällainen ryöpytys vaikuttaisi kansaan, ja joka puolella alettaisiin puhua omenoiden haitallisuudesta ja vaarallisuuudesta. Kohta rajalla olisi mielenosoituksia omenarekkoja vastaan, ja muustakin kuin aatteen palosta juopuneet nuoret miehet yrittäisivät polttaa kotimaisia omenatarhoja.

Jopa poliisi antaisi periksi ja ilmoittaisi, että tänä vuonna on kaupoista löytynyt kymmenkunta mätää omenaa. Välittömästi tämän ilmoituksen jälkeen oikeusministeri, omenanvastustajien oma mies,  julistaisi omenat turvallisuusuhaksi ja ilmoittaisi käynnistäneensä lainvalmistelun omenarekkojen pikakäännyttämiseksi maan rajoilta. Kansa hyrisisi tyytyväisenä, sillä viimeinkin on politiikassa osattu keskittyä todella tärkeisiin asioihin.

Onneksi tällainen hulluus ei sivistyneessä maassa ole mitenkään mahdollista.

Kommentit
  1. 1

    Ville T sanoo

    Kyllä ihminen on kummallinen. Eiköhän juutalaisvainot aikanaan syntyneet samanryyppisen prosessin kautta. Elintarvikkeista tuli mieleen, että onkohan joidenkin uskontojen veri- tai sianlihakiellot yms. syntyneet tuon omenavertauksen tapaan. Miten tuota hulluutta sitten vastustaisi, tiedolla varmaan..

    • 1.1

      sanoo

      Riippuu täysin uskonnosta, mutta nyrkkisääntönä monen kohdalla kyse on ollut käytännön hygienisista perusteista. Esimerkiksi sianlihan kutsuminen ”saastaiseksi” on ollut silloin perusteltua, kun ruhojen verenvuodatus ja lihan kuivaaminen tai suolaaminen, ei ole ollut tarpeeksi pitkälle kehittynyttä.

    • 1.2

      Jussi5959 sanoo

      Juutalais-Bolshevistinen salaliitto uhkaa saksalaisia ja Saksan Valtakuntaa. Kyömynenät ovat myös saastaisia ja uhraavat pikkulapsia salaisissa menoissaan.

      Kulakit (so. talonpojat) ovat imperialistien kätyreitä ja haluavat kaataa nuoren Neuvostovaltion. Kulakit ja muut tuholaiset kätkevät viljaa ja heittelevät pultteja koneisiin. Ja juuri siksi kaupoissa ei ole ruokaa eikä muutakaan tavaraa.

      Uutisia valtioista, joissa totuutta ei totisesti pimitetty kansalta. Äkkiä se unohtuu, että miljoonat järkevät ihmiset olivat valmiit uskomaan näihinkin totuuksiin. Tai ainakin – ehkä enimmäkseen – lauman paineessa nielemään epäilynsä ja hiljaisesti hyväksymään kaiken sen, mitä sitten seurasi.

      Ihminen ON kummallinen. Usein pelkuri ja raukka.

    • 1.3

      antsa sanoo

      Minulle alkaa pikkuhiljaa valottua, miten Natsi-Saksa syntyi. Ei ollut kyse siitä, että koko kansa olisi uskonut aatteeseen. He vain hyväksyivät rasismin ja vihan populistisen politiikan kylkiäisenä ja antoivat monesti periksi pienissä periaatteissa, kunnes huomattiin että kaikki valta on tullut luovutettua vihan ideologialle.

      Minusta tuntuu, että jotkut ovat nykypäivänäkin valmiita luopumaan kaikista oikeusvaltion ja demokratian periaatteista yhden ainoan liioitellun ongelman vuoksi. Se on todella pelottavaa.

  2. 3

    Aikamies sanoo

    Onneksi tällainen hulluus ei sivistyneessä maassa ole mitenkään mahdollista.
    Pitäisi vain olla sivistystä, muutoin omenasota(kin) on mahdollista ja jopa todennäköistä.

    Joukossa tyhmyys tiivistyy (anteeksi Jouko)

  3. 4

    iris ritola sanoo

    Ihan aikuisten oikeesti minä kyllä kadehdin tuota Sinun verbaalista lahjakkuuttasi. Oli taas niin tuhannen hyvä kirjoitus, joka huumorin varjolla kertoi vakavasta ja ikävästä asiasta. Toi valoa tähän pimeyteen.

  4. 5

    Joni Pelkonen sanoo

    Entäs seuraavanlainen prosessi: SPR ryhtyy rakentamaan Suomeen omenatarhoja. Tästä raivostuneena omenanvastustajat aloittavat nettikampanjan SPR:ää vastaan, koska eihän nyt SPR:n järjestämä sairaaloiden veripalvelu, kaikkien köyhien ja hädänalaisten auttaminen, lääketieteellinen tutkimustyö jne. merkitse mitään sen rinnalla, että omenatarhojen perustaminen on kaikin keinoin estettävä!

    Pian ollaan jo niin pitkällä että pahimmin vainoharhaiset hörhöt perustavat omia verenluovutusrinkejään jotta säästyisivät SPR:n palveluilta…

    • 5.1

      Pera2 sanoo

      Tämä on tosiaan mielenkiintoista. Spr tehnyt kuitenkin vuosia töitä perunoitten vuoksi ja tekee yhä. Nyt vasta kun toimintaa tapahtuu myös omenoitten suuntaan, on laitos joutunut vainotuksi.

  5. 6

    PeelsePuupi sanoo

    Tuli mieleen Chuck Hoganin ja Guillermo del Toron käsikirjoittama vampyyrisarja ”The Strain”, jossa päävampyyriin viitataan nimellä ”Mestari”… voinko nyt koskaan katsoa tuota sarjaa näkemättä päävampyn tilalla J. Halla-ahon naaman? Hänen poskensahan ovat aina niin rusehtavat, että jostain suonestahan hän on pakostikin käynyt hörppimässä? Perunathan tunnetaan joissain kielissä nimellä ”maaomena”, joten eivät ne perunatkaan niin kovin kauas ole omenapuusta pudonneet. Lisäksi omenat ovat (länsimaisessakin) sivistyksessä pidempään tunnettu laji kuin peruna, joka tuotiin Eurooppaan vasta 1500-luvulla. Omenoilla on siis enemmän kulttuuria kuin perunoilla, jos näin voidaan sanoa.

  6. 7

    Yksi vain sanoo

    Näin jo kaukaa mitä tuleman pitää ja olen ottanut yhden omenan kotikasvatukseen, koska minä en voisi ikinä antaa itselleni anteeksi jos en tämän kaiken hädän keskellä olisi tehnyt jotain.
    Kurkista sinäkin sydämeesi, josko olisi tilaa sinunkin majatalossa ja ota yhteys läheiseen omenatarhaan.
    Kymmenien vuosien kuluttua minä en ole niiden joukossa, joiden tarvitsee selitellä miksi ummisti silmänsä.

  7. 8

    Atte sanoo

    Yksi Suomessa kasvanut omena vetää valkoisen kaavun päällensä. Siitä tulee maailmanlaajuinen uutinen ja ajatellaan että kaikki Suomalaista alkuperää olevat omenat ovat mätiä.

  8. 9

    Helluby sanoo

    Valitettavasti tämä on täysin mahdollista. Muistellaan vaikka Saksaa 1930-luvulla. Yhdysvaltoja 1950-luvulla.

  9. 10

    stunned sanoo

    Minulle tuli heti mieleen Orwellin Animal Farm (Eläinten vallankumous). Yhtä hullua, ja niin ne siat ovat meilläkin asettuneet taloksi.

  10. 11

    child.of.the.oil sanoo

    ”Jokainen ihminen on saari, ja jokaisen ihmisen vartija on hänen omatuntonsa. Ei ole olemassa mitään kollektiivisesti omaatuntoa.” Harper Lee.

  11. 12

    Saku Timonen sanoo

    Tiedoksi kaikille teille, jotka yritätte ”nokkelasti” jatkaa omenavertausta ja kääntää sen juttuani vastaan: Kirjoittakaa ihan oma poliittinen satiiri ikiomaan blogiinne. Tämä juttu oli tässä ja jokainen saa luvan sietää sen ihan sellaisenaan.

    • 12.1

      Angie sanoo

      Olen kirjoittanut tämän kommentin ennenkin: mä rakastan Uuninpankkopoikaa! Kiitos Saku mahtavasta blogista!

  12. 13

    LL sanoo

    Ihmiskunnan alkutarinassa, raamatunversiossa, omenan syöminen oli rikos. Ihminen menetti viattomuutensa syötyään hyvän ja pahan tiedon puusta. Meidät karkoitettiin paratiisista, ja koko ihmiskunta sai alkunsa. Täytti maan. Ihminen tuli tietoiseksi hyvästä ja pahasta syötyään tiedon puusta. Toivottavasti pidämme tietoisuutemme siinä asiassa mahdollisimman kirkkaana ja selvänä. Paha ei maailmasta koskaan katoa, sille ei vaan pidä antaa valtaa, sitä ei pidä päästää valloilleen.

    Kiitos Saku! Tämä juttu oli kuin maukas jouluomena.

  13. 14

    Merja sanoo

    On se niin vaikeeta joillekin. Jotkut omenakriittiset alkoivat kuvittelemaan, että on olemassa ihmisiä, jotka vaativat rajoja täysin auki ja ettei omenoita saisi lainkaan tarkistaa. Tällainen puhe teki tietenkin kuvittelijan itsensä naurunalaiseksi. Kuvittelija, kutsutaan häntä tässä vaikka nimellä Näinmeneese, ei ole koskaan omalta meuhkaamiseltaan ehtinyt tai vaivautunut kuuntelemaan, mitä se hänen niin vihaamansa omenanpurija oikeastaan sanoo…

  14. 15

    Köyhä köyhää vastaan sanoo

    Jokin siinä toistemme luokittelussa meitä ihmisiä viehättää. Ajatus siitä, että vaikeuteni ovat jonkun muun syytä, on lohduttava. Jos olen huono-osainen, minulla menee paremmin, kun voin painaa jonkun alapuolelleni. Jos olen köyhä, voisin ottaa toiselta köyhältä, niin hänestä tulisi vielä minuakin köyhempi.

    Ja kyllä johtajamme nämä ihmisluonnon perusasiat tuntevat. Siksi meillä nyt nostetaan köyhät köyhiä vastaan, jotta isot muutokset saadaan tehdä julkisuudelta rauhassa eikä köyhien tyytymättömyys uhkaa rikkaita.

    • 15.1

      Masa sanoo

      Joku aikoinaan totesi Yhdysvaltain sisäpolitiikasta ongelman olevan siinä, että kymmenet miljoonat äänestäjät ovat valmiita elämään perheineen vuotavassa pahvilaatikossa sillan alla ja paistamaan ruoakseen puluja tikun nokassa, kunhan vain niille Toisille — mustille, homoille, latinoille, juutalaisille tai ihan kelle vaan — viereisessä laatikossa ei liikene tikkua sen paremmin kuin puluakaan.

    • 16.1

      Kuivakuva sanoo

      Joo, kyllähän minä tuon hyväksyn, mutta onhan se silti naurettavaa. Varsinkin, kun kyseessä valtakunnan hyväksi mediassa nostettu oikeamielisyyden ja älyn airut.
      Luulisi suvaitsevaisienkin silmien aukeavan. Vaan ei.

      • 16.1.1

        Saku Timonen sanoo

        Missään ei ole sanottu, että tämä olisi jokin yleinen keskustelupalsta. Tämä on blogi, jossa on kommentointimahdollisuus. Moderointi on tiukkaa eikä siitä kannata inistä. Koeta sinäkin keksiä jotain järkevämpää tekemistä lauantai-illaksi kuin suoltaa tänne jatkuvasti kommentteja, jotka kuitenkin poistan.

      • 16.1.2

        Jussi5959 sanoo

        Minulle tämä on niitä harvoja palstoja tai blogeja, joita vielä viitsii lueskella. Valtaosan on jo vallannut aivoton standardimölinä. Ilmeisesti silmät ovat auenneet ja jotakin on päässyt valahtamaan aukoista ulos.

      • 16.1.3

        Masa sanoo

        Moderoimaton keskustelu lakkaa olemasta keskustelua sillä siunaaman hetkellä, kun paikalle saapuu joku, joka ei halua leikkiä kiltisti muiden kanssa. Ehkä tämä joku haluaa vaientaa keskustelun, koska siinä pääsevät Väärät Ihmiset ja Mielipiteet ääneen (ks. esimerkiksi mitä tapahtuu aina, kun nainen kommentoi julkisesti jotain seksismistä). Ehkä hän on trolli joka ihan vittumaisuuttaan haluaa heitellä kakkaa ympäriinsä ja pilata keskustelun kaikilta. Ehkä hän on avohoitotapaus, jolla on pakkomielle asiasta X ja loputtomasti aikaa ja tarmoa spämmätä aiheesta, vaikkei se liity mitenkään keskustelun alkuperäiseen aiheeseen.

        Joka tapauksessa moderoimaton keskustelu jossa kuka hyvänsä voi tulla ja sanoa mitä vain on väistämättä tuhoon tuomittu. Jos halutaan keskustella, pitää olla jotkut säännöt, ja joku joka pitää huolen, että keskustelijat noudattavat niitä sääntöjä. Mikään muu ei yksinkertaisesti toimi.

  15. 17

    Mikko sanoo

    Onneksi minulla ei ollut lauantai-iltana parempaa tekemistä kuin tulla tälle sivustolle.

    Kiitos!

  16. 18

    sanoo

    Vertaus mädistä omenista on hyvin pitkälle samankaltainen juttu kuin todeksi uskominen tai olettaminen. Eli kun rasisti toivoo suvakin silmien avaamista tai heräämistä, hän tosiasiassa vain olettaa tämän olevan yhtä kaheli kuin on itsekin. Ajattelu on vääristynyt, kun aiheesta ei osata nähdä mitään muuta kuin omaa näkemystä tukevat asiat, ei käsitetä ettei käsitetä eikä nähdä ettei nähdä. Esimerkkikysymys kuulukoon, jos aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueen tarkastaja suorittaa työpaikalla tarkastuksen, onko tarkastuspöytäkirja todiste että työpaikka on kunnossa/hyvä? Tai onko yksittäisen epäkohdan käsittelemättömyys todiste, että sitä ei ole? Päättele itse, jos kommenttini luet, en anna valmista vastausta.

    Kun vähänkään tarkemmin ja pidempään katsoo, huomaa tämän kädellisen nisäkäslajin olemaan hyvinkin taipuvainen menemään lauman mukana, uskomaan tietävän oloista, johtajan lailla esiintyvää, haluta kokea olevansa turvassa/arkensa hallittavaa sekä olevansa osa valtavirtaa (eli se kenellä se fiksuus, valta, rahat jne on). Tarvitseeko siis olla erikoisen hullu tai epänormaali persoonallisuus, jos alkaa suodattaa näkemäänsä ja kokemaansa todellisuutta ja siinä tehdessään kaikenlaisia ruumiillis-henkisiä voimisteluliikkeitä? Liikkeitä on monia, mutta juuri nyt minua kiinnostaa todeksi uskominen, jossa todellisuus väännetään vastaamaan haluamaansa kuvaa. Niin, Sakarin bloggauksen osoittamalla tavalla huutamaan ihan raivot päässä, että kaikki omenat tulee poistaa maasta jne.

    Ruotsalaiset ovat tässä ihan ylivetohyviä. Siellähän kaikki ”antavat oman kuvansa” tai ”arvioivat”, jolloin suusta voi pääsääntöisesti tulla ihan mitä hyvänsä, sama se kunhan oma pokka pitää puhuessaan. Suomessa on myös toimittajia, jotka selittävät ilmeisen tosissaan että he vain raportoivat ja jättävät johtopäätökset yleisölle. Tämä on totuudesta äänestämistä ja varovaisimman tai valtavirran tulkinnan toistamista, jotka ovat vain hieman salonkikelpoisempia versioita totuuden vääntämisestä oman raivoamisen polttoaineeksi. Niinjoo, ja vaikka onkin ilmeistä, että mätiäkin omenoita on, miksi kenenkään tulisi sietää jatkuvaa tästä muistuttamista ilman mitään uutta sanottavaa vain koska muistuttajalle jää hyvä mieli? Asiathan tarkistetaan ja toimitaan oikein, sekä ellei tehty niin sitten tulee sanominen, jolloin se on täysin oikeutettua.

    On se huvittavaa katsella, kun yhden kulttuurin ja usein myös yhden totuudenkin pienet pohjoiset valtiot Euroopan rannassa muuttuvat monietnisiksi ja -kulttuurisiksi. Täällä ei ollut Jim Crow’ta, orjuutta eikä restauraation aikaa mitä voisi sanoa myös taloudellisen riiston ajaksi, mutta hyvin nopeasti ja kattavasti on pintaan saatu ihan kaikki samat ilmiöt paikallisina versioina. Jos on edelleenkin ennakkoluuloinen, vinoutunut katsantokannaltaan ja rasistisen vallankäytön asialla juokseva, väliäkö hällä kuinka karkeaa tai kuinka pitkään ajallisesti kestävää pahaa tekee? Kun ei oikeasti pitäisi tehdä ollenkaan. Tai kuinka sitä perustelee. Mielipiteensä saa sanoa ja protestoida epäkohdan vuoksi, mutta niitä saa keksiä omasta päästään vain koska kokee jotakin sanomista/valittamista täytyvän olla.

    Se on juuri sitä mätien omenien ajattelua, totuudesta äänestämistä tai ties minkä sosiaalisen mielennouteen perässä laukkaamista. Mieli teki itsekin ärähtää muuan majoittajaverkoston edustaja ja kuntapoliitikko hiljaiseksi, kun he keskustelutilaisuudessa erehtyivät parin ”suomalaiset työttömät ensin” / ”miksi ette auta suomalaisia köyhiä” -höninän kannustamina morkkaamaan mainittuja henkilöryhmiä. Ei se mitään liity mihinkään, päinvastoin, haittaa sitä humanitääristä auttamistoimintaakin kun epävarmat saavat kinaamisesta yllykkeen hakea turvaa rasisteista. Eli omenienkin elintarvikearvon puolustus on sekin tehtävä taiten, jottei se johda juuri tasan tarkkaan päinvastaiseen reaktioon. Valtarakenteet pysyvät mekanismeiltään ja vaikutukseltaan samoina, olipa puheena sitten jenkkiratsuväki tai suomalainen virkanainen siviilijakkupuvussaan.

  17. 19

    kaksoiskansalainen sanoo

    Minusta tämä Suomen sisällä oleva ´´maahanmuuttajien” vastustamisen yleisyys, tai ehkä pikemminkin kovaäänisyys, on pelottavaa. Nettipuheista kun voi inspiroitua.
    Suosittelen lukemaan Åsne Seierstadin kirjan Yksi meistä : kertomus Norjasta. Siinä (”kantanorjalainen”) mies nimeltä Anders Breivik päättää ottaa lain omiin käsiinsä. Usein mietin, että mitä suomalaisessa yhteiskunnassa on tapahtunut, kun tällainen viha pääsee valtaamaan barrikadit?
    Kuuntelin jokin aika sitten luentoa, jossa arvostettu tutkija sanoi, että ihmisen käytös ei johdu persoonallisuudesta vaan ympäristön vaikutuksesta. Ja suuri merkitys on ympäristön aiheuttamalla ahdistuksen tunteella. Elikä oma päätelmäni on, että kun ahdistunut, persoonallisuudeltaan epävakaa tai herkkä ihminen, joutuu yhteiskunnassa sivustakatsojaksi (sanotaan vaikka pitkäaikaistyöttömäksi) ja stressaantuu, niin nykypäivänä nopein stressinpurkutapa on alkaa nettipalstalla aggressiiviseksi. ”Mamut” ovat helppo kohde. Niitä vastaan hyökätään, jotka eivät voi hyökätä vastaan. Siksi jotkut raiskaavat naisia tai lyövät lapsiaan, koska heikot ovat helpoimmin alistettavissa. Näen samoja piirteitä näissä vihakirjoittajissa ja niissä nuorissa, jotka radikalisoidaan helposti. Sillä myös vihakirjoittajat on myös radikalisoitu.
    Suosittelen katsomaan dokumentin My Son the Jihadist. Siinä ´´kantaenglantilainen´´ äiti menettää poikansa äärijärjestölle Al-Shabaabille. Dokumentissa, samoin kuin Seierstadin kirjassa, tulee hyvin selkeästi esille se, että mistä viha syntyy ja mitä vihainen ihminen voi tehdä, jos hän ei saa apua ajoissa. Elikä pitkän jaaritukseni pohjalla on huoli siitä, että miten auttaa niitä, jotka kirjoittavat näitä vihakirjoituksia somessa? Miten purkaa pois ahdistus kansasta? Jos ahdistusta ei ole, niin vihan tunteetkin vähenevät.

  18. 20

    Kari Antila sanoo

    Hienoa, Saku! Hiukka huumoria väliin tekee hyvää! Vaikka elämmekin aikoja, joina huumorintajun säilyttäminen alkaa olla kovin vaikeaa…

  19. 21

    LL sanoo

    Saat mahdollisuuden näyttää minkälaiset sosiaalisten, ihmisten välisten, ongelmien ratkaisutaidot sinulla on. Nämä taidot kehittyvät vain elämässä, elämällä kanssaihmisten parissa. Oppiminen kannattaa aloittaa pienemmästä yhteisöstä kuin koko yhteiskunta. Kotikolossa yksin murjottaminen kasvattaa vain hallitsematonta ahdistusta.

    • 21.1

      LL sanoo

      Kommenttini oli kuivanuivalle, jonka suurin huoli oli ongelmat.

  20. 22

    lihaa syövä valkoihoinen heteromies sanoo

    Omenalaiset perustelevat omenoita halveksivia väitteitään näennäisesti todenpitävillä omenia koskevilla heitoilla. Esim. että koska on havaittu että jokainen omena jonkin ajan kuluttua mätänee, on jokainen potentiaalisesti mätä. Tämäntyyppinen argumentointi tosin luonnistuu vain älyllisesti kykenevimmiltä heistä, kuten omenamestarilta. Muut tyytyvät toistamaan mitä ovat kuulleet, ja tiukan paikan tullen soveltavat hit and run-taktiikkaa. Samoin omenapuoluelaiset ovat viehättyneet kaikenlaiseen tilastoilla ja yleistyksillä kikkailuun, jossa mutkat vedetään suoriksi, ja jossa vallitsevat tosiasiat pannaan sopimaan käsityksiin.

  21. 23

    Jo jO sanoo

    Ha ha haa. Hitto sinä Saku osaat kiteyttää asiat juuri siihen muotoon joka ainaskin minulle uppoaa. Olen itse myös huomannu, että kun vakavaan asiaan laitta ripauksen huumoria, niin se on helpompi ihmisten omaksua.