Säädetään olemassaoleva laki

Hallitus haluaa rajoittaa oleskeluluvan saaneiden sosiaaliturvaa. Sosiaali- ja terveysministeriössä valmisteilla olevan esityksen mukaan oleskeluluvan saaneet irrotettaisiin asumisperusteisesta sosiaaliturvasta. Se korvattaisiin kotouttamisrahalla.

Kotouttamisraha olisi lähtökohtaisesti perustoimeentulotuen suuruinen eli 485,50 euroa kuukaudessa yksin asuvalta, mutta sitä voitaisiin alentaa jopa 40 prosenttia eli 291 euroon, jos maahanmuuttaja ei osallistu kotouttamistoimiin.

Tuen saamisen edellytyksenä on ilmoittautuminen työvoimaviranomaisille.

Näin kirjoittaa Helsingin Sanomat sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylän esittelemästä ”kotouttamisen uudesta ajattelutavasta”. Lehti jatkaa:

Jo tällä hetkellä kantasuomalaiset nuoret voivat menettää pariksi kuukaudeksi 40 prosenttia toimeentulotuesta, jos he eivät osallistu viranomaisten aktivointitoimiin.

”On vaikea nähdä, miksi samoja velvoitteita ei voisi käyttää oleskeluluvan saaneisiin. Jos oleskeluluvan saanut ei ole aktiivinen ja ota vastuuta kotouttamisestaan, me voimme pudottaa kotouttamisrahaa tietyksi ajaksi ja katsoa aktivoituuko hän”, Mäntylä sanoo.

Minulla on sekä toimittajalle että ministeri Mäntylälle ällistyttävä uutinen. Tällainen menettely on jo kauan ollut voimassaolevaa lainsäädäntöä. Uusien ajattelutapojen miettimisen sijaan ministerin kannattaisi tutustua olemassaolevaan lakiin ennen kuin rupeaa uudistamaan sitä.

Nykyisinhän homma menee näin: Turvapaikanhakija saa vastaanottorahaa, joka on pienempi kuin alin toimeentulotuki. Kun hän saa oleskeluluvan, niin hän saa joko työmarkkinatukea tai toimeentulotukea. Tätä rahaa sanottiin ennen kotouttamistueksi ja siitä säädetään kotoutumisen edistämisestä annetun lain 19 §:ssä yhä edelleen näin:

Maahanmuuttajalle maksetaan kotoutumissuunnitelman ajalta työttömyysetuutta tai toimeentulotukea. Oikeus työttömyysetuuteen määräytyy työttömyysturvalain mukaisesti ja oikeus toimeentulotukeen toimeentulotuesta annetun lain mukaisesti.

Työttömyysturvalain 2a luku kertoo millaisia sanktioita seuraa työstä tai työvoimapoliittisesta koulutuksesta kieltäytymisestä. Karenssi vaihtelee 15-90 päivään sen mukaan, millaisesta tarjouksesta kieltäytyy. Karenssi tarkoittaa sitä, että kieltäytyjä ei saa työttömyysetuutta, vaan  joutuu turvautumaan kunnan myöntämään toimeentulotukeen.

Toimeentulotukilain 10 §:n mukaan toimeentulotukea voidaan alentaa työstä tai työvoimapoliittisesta toimenpiteestä kieltäytymisen takia 20 % ja toistuvan kieltäytymisen takia 40 %.

Edellä siteeratun kotouttamisen edistämisestä annetun lain 19 §:n mukaan nämä sanktiot koskevat oleskeluluvan saanutta ihan samalla tavalla kuin ne koskevat suomalaista. Hanna Mäntylän sanoja lainaten samoja velvoitteita käytetään jo oleskeluluvan saaneisiin ja jos oleskeluluvan saanut ei ole aktiivinen ja ota vastuuta kotouttamisestaan, niin hänen tukeaan voidaan alentaa.

Ministeri on siis keksinyt pyörän tai mahdollisesti mennyt vielä kauemmaksi historiassa ja keksinyt tulen.

Pakkohan tässä on olla jotain uutta, ei kai ministeri sentään voi laittaa virkamiehiään keksimään jo olemassaolevaa lakia. Minä en löydä tästä mitään muuta uutta kuin sanojen sekoittamisen. Ennen oleskeluluvan saaneiden toimeentulo- tai työmarkkintukea sanottiin kotouttamistueksi. Kotouttamisraha puolestaan on vieläkin se raha, jolla valtio korvaa kotouttamisesta kunnille aiheutuneita kustannuksia. Oleskeluluvan saaneen toimeentulotukea tai työmarkkinatukea ruvettaisiin nyt myös sanomaan kotouttamisrahaksi tai uudelleen kotouttamistueksi, jolloin kansanjoukot pääsisivät taas kuvittelemaan sen rahan tulevan muiden etuuksien lisäksi.

Tai tuleehan tässä sentään parin euron rahallinen säästö kuukauden pituudesta riippuen. Mäntylä haluaa poistaa turvapaikanhakijoilta työmarkkinatuen ja korvata sen alimman toimeentulotuen suuruisella kotouttamisrahalla. Toimeentulotuen perusosa on 485,50 euroa kuukaudessa ja työmarkkinatuki on bruttona 32,68 euroa jokaiselta arkipäivältä. Työmarkkinatuesta myös oleskeluluvan saanut maksaa 20 % veroa kuten muutkin. Laskekaa itse montako euroa tässä säästetään.

***

Kommentointi vain omalla etu- ja sukunimellä, jos kanssani ei ole sovittu nimimerkin käyttämisestä.

Kommentit
  1. 1

    Petri Sakkinen sanoo

    Tämä(kin) ministeri olisi koomisella tavalla huvittava, jos hänelle ei maksettaisi täyttä palkkaa tunaroinnista.

  2. 2

    Vesa Sorvoja sanoo

    Nyt ei taida olla säästö edes satsauksen kokoluokkaa. Poliittisten propsien haalimiseksi voi käyttää vaikka valtion rahaa, kun se ei ole itseltä pois ja saattaa saada yhden tai kaksi ääntä lisää seuraavissa vaaleissa.

  3. 3

    Titta Hölsä sanoo

    Päivän odotetuin blogi. Jälleen kerran asiantuntemuksella sekä veitsenterävästi kirjoitettu.

  4. 4

    Jussi Ahokas sanoo

    Moneskohan kerta tämä jo on? Ei ainakaan enää yllätä eikä jaksa oikein naurattaakaan, ehkä vähän itkettää. Tällaisten päättäjien armoilla sitä tällä hetkellä edetään. Menisipä kolme vuotta nopeasti…

  5. 5

    Jari Kähkönen sanoo

    No, jos ei Sakarin esiin nostamasta ole ottanut selvää ja kontraa sillä ministeriä, eikä edes kertaakaan kysy ehdotetun suhdetta olemassaolevaan lainsäädäntöön, niin eipä tuo Helsingin Sanomien talouden ja politiikan toimituksen suorituskyky ole enää nykyään kaksinenkaan. Normaalia pysähtyneisyyden ajan ja suljetun Suomen poliittista toimintaa, mitä vain saa puhua asemansa takaa niin kauan kun puhujalla itsellään pokka pitää. Sanomistensa suurempi dekonstruktio lienee silkkaa utopiaa vrt. vaikkapa nyt kuinka Ruotsin TV 4:n Kalla fakta -tutkiva ohjelma leikkeli silloisen valtionvarainministeri Anders Borgin uraa ja sanomisia aikanaan. Ei tällä lärinällä enää leipää saa, kun alustoja ja jakelureittejä on muitakin kuin historiallinen sanomalehti sekä eetterimediat.

  6. 6

    Merja Nurmi sanoo

    Taas! Mitä tähän enää voi sanoa? Minä haluan sellaisen hallituksen, jonka ministerit tietävät mitä tekevät, olkoon sitten oikealta tai vasemmalta!

  7. 7

    Kaarina Tonteri sanoo

    Kohtahan ne hallituksessa ehdottaa, että rikollisuus pitäisi lailla kieltää.

  8. 8

    timo harju sanoo

    Tämä bluffi tuli juuri maikkarin uutisissa. Mäntylän fasadi keskellä ruutua julisti ilosanomaa Suuresta Muutoksesta. Nyt se on tapahtunut! Käänteentekevää! Ja me persut ja varsinkin minä saimme sen aikaan!

    Eikö tätä kannattaisi puida muuallakin kuin Timosen blogissa? Tässä pitäisi olla tutkivan journalismin ainesta Aamulehdelle asti.

    Jos Mäntylä ei ole tiennyt, että laki on jo olemassa, se ei olisi uutinen. Mutta jos Mäntylä on valjastanut sosiaaliministeriön virkamiehet muovailemaan jo olemassa olevan lain uudelleen vain päästäkseen julkistamaan urotyön kannattajiensa edessä, niin eikö se olisi uutinen ja jutun arvoinen asia?

    • 8.1

      Saku Timonen sanoo

      Kyllä toimitukselle voi kertoa, että ministeri on vedättänyt kunnolla asiasta mitään tietämättömiä toimittajia.

  9. 9

    Irene Huhtilainen sanoo

    Eiköhän sos. ja terveysministeriössä ole vuosikymmeniä toimineita virkamiehiä ja päälliköitä, jotka osaavat oman alan lainsäädäntönsä vaikka ulkoa etu- ja takaperin (kuten kaikissa muissakin ministeriöissä). Tietävät vallan hyvin jo säädetyt lait, ja niin tietää ministerikin. Mutta tasaisin väliajoin joku tämän tyyppinen heitto, jolloin kaikki ovat tyytyväisiä. Persut hyvillään että jotain tehdään, oppositio osoittaa että on tehty jo ja keskustelu suuntautuu vikapoluille, kepu ja kok ovat hiljaa, lehdistö tyytyväinen että on kirjoittamista ja kansa ilakoi ”typerällä” ministerillä. Samalla voidaan keskittyä ”tärkeämpien asioiden valmisteluun” kaikessa rauhassa, tulevatpahan sitten yllätyksenä kaikille. Ja hyvinpä näyttää taktiikka toimivan tämän hallituksen kohdalla.

    • 9.1

      sanoo

      Vaikka olisi kuinka paljon asiantuntijoita sosiaali-ja terveysministeriössä, niin ministeri Mäntylä ei ole asiantuntija eikä tehtävän edellyttämällä tasolla. Kohteleeko uusi laki kaikkia osapuolia tasapuolisesti.? Maksetaanko maahanmuuttajille vähemmän asumistukea ja työttömyyspäivärahaa kuin kanta suomalaisille? Se on perustuslain vastainen, eikä kohtele kaikkia tasapuolisesti. Uusi laki on susi jo syntyessään.

  10. 10

    Hannu Järvinen sanoo

    Ei olisi tarvinnut kuin kysyä ministeriltä: ”millä tavoin haluaisitte muuttaa nykyistä lainsäädäntöä?”

    Monen toimittajan ongelma on se, että he eivät kehtaa tai halua kysyä yksinkertaisia peruskysymyksiä, koska he pelkäävät vaikuttavansa tyhmiltä.

    Ei tyhmissä kysymyksissä mitään vikaa ole, ja niillä voi usein paljastaa juuri tällaisia vedätyksiä. Tässä tapauksessa olisi välttynyt myös ryhtymästä Persujen rasismikampanjan äänitorveksi.

  11. 11

    Jukka Salakari sanoo

    Sakari: Kiitos taas tästäkin selvennyksestä.

    Mitä muuten mahtaa tapahtua jos tällainen uusi laki säädetään ja se ei ole samansisältöinen edellisen lain kanssa? Miten ratkaistaan mahdolliset oikeustapaukset?

  12. 12

    sanoo

    Onkohan ministeri Mäntylä ihan ajan tasalla. Hän sekoittaa kotouttamisrahan ja työmarkkinatuen keskenään. Miten toteutuu kansalaisten yhdenvertaisuus? Maksetaanko kantasuomalaisille enemmän asumistukea kuin maahanmuuttajille, entä saavatko he vähemmän työmarkkinatukea kuin kantasuomalaiset? Minusta koko kotouttamislaki on epäonnistunut!

  13. 13

    Juho Vähä-Herttua sanoo

    Lopun laskutoimituksessa taitaa olla hieman vikaa. Työmarkkinatuesta maksetaan kyllä ennakonpidätystä 20%, mutta veroprosentti määräytyy normaalisti vuositulojen mukaan, ja ylijäämä maksetaan veronpalautuksena seuraavan kalenterivuoden joulukuussa. Ero toimeentulotuen ja työmarkkinatuen välillä lienee siis jossain sadan ja kahdensadan euron välillä kuukaudessa. Ottamatta kantaa siihen onko tuo muutos järkevä, erotuksen kutsuminen pariksi euroksi ei vaikuta ihan rehelliseltä.

    • 13.1

      Saku Timonen sanoo

      Totta, mutta kuukausittainen erotus on muutamia euroja. Veronpalautus puolestaan katsotaan toimeentulotukea haettaessa tuloksi eli ainakaan joulukuussa ja mahdolliseti myös tammikuussa ei käytännössä saa toimeentulotukea riippuen palautuksen määrästä.