Mahdollisuus dialogiin

Vähän väliä kulttuuripiireistä tai muuten vain tolkun ihmisten joukosta nousee joku paheksumaan punavihreässä kuplassa eläviä suvakkeja ja vaatimaan dialogia sen toisen ääripään kanssa. Viime viikonloppuna sen teki Pirkko Saisio, joka lienee elellyt viimeiset vuodet ihan omassa kuplassaan. Hän nimittäin otti esimerkiksi kaksi poteroihinsa kaivautunutta ääripäätä Helsingin Rautatientorilla.

Se toinen ääripää on tietenkin Suomen käännytyspolitiikkaa vastustavien turvapaikanhakijoiden ja heidän tukijoidensa mielenosoitus. Toinen on Suomi ensin -porukka Marco de Witin johdolla. Molemmat mielenosoitukset ovat olleet paikalla koko alkuvuoden, mutta nyt Helsingin kaupunki on päättänyt ratkaista ongelman häätämällä molemmat pois Maailma kylässä -festivaalin alta. Suomi ensin -väki jäisi jalkoihin, mutta turvapaikanhakijoiden teltta ei järjestäjien mukaan ole festivaalialueella.

Yle kävi eilen sitä dialogia haastattelemalla kuulemani mukaan Marco de Witiä radiossa ja näkemäni mukaan Etelä-Suomen alueuutisissa. de Wit kertoi tulevansa vastustamaan poliisia ja kaupungin virkamiehiä perustuslaillisen sananvapauden nimissä.

Niin, se sananvapaus. Sitähän tämä porukka on totisesti käyttänyt hyvin omaperäisellä tavalla. Maaliskuussa joukko hurrasi julkista itsemurhaa yrittäneelle turvapaikanhakijalle, ja koko talven he ovat häirinneet sekä toista mielenosoitusta että ohikulkevia kansalaisia jopa käymällä käsiksi. Nyt Yle normalisoi tämän käytöksen nostamalla joukon tasavertaiseksi keskustelukumppaniksi, jolla on varteenotettava mielipide.

Katsotaanpa vähän miten Suomi ensin -porukka tätä dialogia käy. Heidän mielestään on sananvapautta ivata sairauskohtauksen saanutta ikäihmistä:

ssa

Heidän mielestään on sananvapautta solvata asiallisesti käytäytyvää herrasmiestä maanpetturiksi ja pahoinpidellä selvästi alaikäistä poikaa ilman mitään syytä. Nämä sankarit kuvaavat itse kaikki tekonsa ja ylpeilevät niillä.

Toivotan Saisiolle ja kaikille muillekin tolkun ihmisille oikein antoisaa dialogia näiden kanssa. Jos tämä porukka vaikuttaa liian kesyltä, niin aina voi kokeilla rakentavan keskustelun käymistä MV-porukan kanssa sosiaalisessa mediassa.

Eräs nuorukainen kertoi Facebookissa ilmiantaneensa MV:n suljetun ryhmän, jossa muun muassa haaveillaan poliitikkojen murhista. Tämä oli niin kamalaa sananvapauden rajoittamista, että MV:n lukijakunta suunnittelee avoimen väkivaltaista kostoa alaikäiselle pahimpaan alamaailmatyyliin. Vasikkaa on rangaistava.

mv1

mv2

mv3

Että kyllä niitä mahdollisuuksia dialogiin on, olkaa hyvä ja osallistukaa. Minä en enää edes yritä.

sira

Kuva: Sira Moksi

EDIT 19.5.2017 klo 9.20

Jäi sanomatta, että ei kommenttien moderointi on tiukkaa. Joa aiotte tulla höpöttämään kahdesta toisiaan vastaan väkivaltaan lietsovasta ääripäästä, niin unohtakaa koko kommentointi. Jutusta näette kyllä kuka sitä väkivaltaa suosii.

Kommentit
  1. 1

    KatjaHoo sanoo

    Katsoin tuon videopätkän eilen, kun se pompsahti somefeediini. Ensimmäinen reaktioni oli puhdas raivo. DeWit paasaa videolla kunnioituksesta, kun samaan aikaan käy gorilloineen lasten kimppuun. Eihän tuollaisia ihmisiä oikeasti voi edes kunnioittaa. Jos vastaavan teon tekisi lapsen oma vanhempi, tapauksesta kirjattaisiin lastensuojeluilmoitus.

    Ja mitä tulee paikalla olleeseen vanhempaan herrasmieheen, videolla ei näkynyt minkäänlaista provokaatiota. Henk.koht. uskon tämän miehen tehneen Suomen hyväksi miljoona kertaa enemmän asioita kuin Helsinkiin leiriytyneen porukan.

    Ihan oikeasti pitänee alkaa väsäämään foliohattua päähän, koska netissä julkaisuista videoista huolimatta Suomi Maidanin toimintaan ei ole puututtu. Alan kallistua sille kannalle, jolla somessa ja blogosfäärissä on jo tovi spekuloitu, että rasistiseen toimintaan ei puututa siksi, että se vie huomion hallituksen suhmuroinnilta.

    • 1.1

      Mari Mattila sanoo

      Voisiko siinä olla kyse myös siitä, että ”kunnioituksen vaatijoille” ikäänkuin annetaan tarpeeksi köyttä, johon he melkoisella kiihkolla hirttäytyvät? Kun nämä videot leviävät, kaikki näkevät heissä ne kouluaikojen tyhmät kiusaajat, jotka nauravat toisten vahingoille ja osaavat huutaa vain sitä yhtä, ehkä ainoata ajatustaan, kuten tässä tuosta kunnioituksesta. Samalla kun hyökkäsivät aggressiivisesti ja ilkeästi vanhempaa herraa vastaan ilman pienintäkään kunnioitusta.

  2. 2

    Sirpa Nieminen sanoo

    Huh! On aivan käsittämätöntä, että Marco de Witt ja hänen uskovaisensa eivät saa rangaistusta esimerkiksi näistä selvästi dokumentoiduista uhkauksista ja tönimisistä. Yhtä käsittämätöntä on, että turvapaikanhakijoidenkin mielenosoitus määrättiin lopetettavaksi samalla kuin tämä ohikulkijoita ahdistellut marcouskovaisten pitkittynyt polittinen agitaatiohurmoksen messu.

  3. 3

    Marcus sjöblom sanoo

    Eli ohjaat keskustelua haluamasi suuntaan, kun on niin tiukkaa. Mutta näin toimit myös Facebookissa. Kaikki eri mieltä järkevästi olevat itselle ei mieleiset kommentoijat blokataan. Saku: olet päivä päivältä säälittävämpi

    • 3.1

      Saku Timonen sanoo

      Järkevästi eri mieltä olevien kommentteja en poista. Sinulta en ole koskaan saanut yhtään järkevää kommenttia.

    • 3.2

      Rosa Warski sanoo

      Olen lukenut Timosen blogia aktiivisesti yli puoli vuotta, ja sinä aikana läpi on mennyt kaikenlaista perustelematonta mölinää nimimerkkien takaa. Itse moderoisin huomattavasti jyrkemmin.

    • 3.3

      liisa hirvonen sanoo

      Kyllä facebookissa ja omassa blogissaan saa rajoittaa, blokatakin pois muita ihmisiä jos haluaa. Sakun ominaisuuksiin ei kuulu erilaisten ajatusten kieltäminen, kunhan esittää ajatuksensa asiallisesti ja kykenee keskustelemaan toisten kanssa.

      Saku fb-seinäkin on hyvin vilkas, siellä käydään koko ajan avointa ja erimielistäkin keskustelua. Niin ei tapahdu kovinkaan monen seinällä, ei edes Saision joka kaipasi ulos punaviherkuplastaan. Ovi auki vaan ja ihmisten ilmoille! Niin se loppuu, se omassa poterossa kyyhöttäminen.

  4. 4

    Teppo Halonen sanoo

    Heti videon alussa on jo suurta ironiaa kun Marco De Wit käskee herrasmiehen opettelemaan käytöstapoja. Mielestäni herran käytöksessä ei ainakaan videon perusteella ollut mitään vikaa, mutta Marco itse puhuu ja räyhää herran päälle eikä näytä minkäänlaista kunnioitusta. Kovin uhkailevat myös poliisilla, vaikka ainoita, joiden tekemiseen poliisin tulisi puuttua ovat he itse.

  5. 5

    Jartsa Kangas sanoo

    Tällainen tuli juuri vastaan, yksittäistapaus ja provokaatio toki eikä varmaan oikeasti edes mitään tekemistä Ilja Ensin -porukan kanssa:

    https://anonyymin.wordpress.com/2017/05/19/pahoinpitely-rautatientorilla/

    Noille jokainen ohikulkija on potentiaalinen häirikkö. Millä oikeudella nuo ”poistavat” ihmisiä julkiselta paikalta? Kuinka kauan noiden annetaan jatkaa ympäristön terrorisointia ennen kuin asialle tehdään jotain? Pitääkö jonkun loukkaantua vakavasti?

    • 5.1

      "Aina Marina" sanoo

      Huhhuh, siinä se nuoriso-osaston edustus sitten oli. Järkyttävää katsoa sekä tätä, että Sakun laittamaa videota, jossa aikuiset miehet tönivät nuoria, jotka eivät koko videolla tee mitään uhkaavaa, kuten ei tuo vanhempi mieskään. Että kehtaavatkin puhua käytöstavoista, saati kenenkään älynlahjoista…

  6. 6

    Virva Itäranta sanoo

    Mitenkä sellaisia kutsuttiinkaan, jotka käyvät lasten ja vanhuksien kimppuun? Ai niin. Pelkureiksi.

  7. 7

    stunned sanoo

    Saisio kertoo viettävänsä puolet vuodesta Madeiralla ja pitävänsä yhteyttä maailmaan Facebookin kautta. Pirkko on tietämättään tipahtanut Zuckerbergin algoritmin mustaan aukkoon: ’confirmation bias’ (vahvistusvinouma).

    Kuplasta toiseen. Jotkut sanovat, että universumi on vain yksi kupla multiversumissa. Ehkä Saisio ajattelee abstraktimmin kuin me muut. Joka tapauksessa sellaista on ”elämänmeno”.

    Fese syöttää Saisiolle ja hänen kaltaisilleen älyköille tietynlaista kohdennettua uutisointia ja viestintää. Lopputuloksena on sitten katkos reaalimaailmaan ja höpötystä dialogin puutteesta. Saisio on myös sitä mieltä, että työpaikat ja työttömät eivät kohtaa ja siitä pitäisi puhua. Onko Saisio vielä sitä mieltä, että työtön on neuvottelu- tai sopimusosapuoli ollenkaan, jäi roikkumaan ilmaan.

    • 7.1

      Pekka Lampela sanoo

      Tarkennuksena voi todeta että Saisio ei puhunut mitään Rautatientorin leireistä. Olisi hyvä lukea huolella mitä on lainausmerkkien sisällä ja mitä kirjoittaa haastattelija.

      Kukaan meistä ei voi nähdä toisen pään sisään ja siksi olettamukset siitä mitä joku toinen ajattelee ovat lukijan mielikuvituksen tuotetta.

      Jos sen sijaan lukee mitä toinen on oikeasti itse kirjoittanut tai sanonut, huomaa väkisinkin että mielikuvitus johtaa tosi helposti harhaan.

      Medialukutaito on tärkeä taito. Siinä myös Saku horjahti hänelle epätyypilliseen tapaan.

      • 7.1.1

        Virve Valoheimo sanoo

        Luepa uudestaan itse.

        ”KUN ON tänä keväänä kävellyt Kansallisteatteriin, on Rautatientorilla joutunut ohittamaan kaksi mielenosoittajien leiriä. Yhden pystyttivät helmikuussa tänne tulleet turvapaikanhakijat tukijoineen, protestoidakseen Maahanmuuttoviraston kielteisiä päätöksiä vastaan. Toisessa ovat viime päiviin asti istuneet maahanmuuttoa vastustavat Suomi Ensin -yhdistyksen kannattajat.” Pirkko Saisio HS

        http://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005207819.html

        • 7.1.1.1

          Kaisa sanoo

          Tämä lainauksesi oli toimittajan päästä. Ei lainausmerkeissä Saision sanomana.

          • 7.1.1.1.1

            Virve Valoheimo sanoo

            Niin, kaikkiaan on ongelmainen kirjoitus siltä kantilta ajatellen. Onko toimittajalla ja Saisiolla sitten telepaattinen yhteys, kun tekstissä kirjoitettu:

            KUN ON tänä keväänä kävellyt Kansallisteatteriin, on Rautatientorilla joutunut ohittamaan kaksi mielenosoittajien leiriä. Yhden pystyttivät helmikuussa tänne tulleet turvapaikanhakijat tukijoineen, protestoidakseen Maahanmuuttoviraston kielteisiä päätöksiä vastaan. Toisessa ovat viime päiviin asti istuneet maahanmuuttoa vastustavat Suomi Ensin -yhdistyksen kannattajat.

            Leirit ovat yksi konkreettinen esimerkki siitä, miten Suomessa nykyään toimitaan: eri mieltä olevat kyyristyvät tahoilleen, yrittämättä kommunikoida.

            ”Kahtiajako on yksi Suomen suurimpia ongelmia”, Pirkko Saisio sanoo.

            Kaikki Saision sanomaksi viitattu ei kuitenkaan ole selkeästi lainauksissa, vaan todetaan kirjoitetun jälkeen esim. ”ihmettelee Saisio.”

        • 7.1.1.2

          liisa hirvonen sanoo

          Niin. Se on median tarina kahdesta leiristä, kahdesta ääripäästä jotka ovat omissa poteroissaan. Myöhemmin jutussa todetaan, että suurin ongelma Suomessa on, että olemme jakautuneet kahtia. Tätä kahden leirin tai kahden ääripään mielikuvaa ylläpidetään median taholta sitkeästi. Sitä ei ole olemassa.Rautatieasemalla olevat mielenosoitukset eivät ole toistensa vastakohtia. Se on suurin ongelma Suomessa, että journalismi on mitä on.

          Pakolaisten mielenilmauksessa on kyse heidän perusoikeuksistaan ja ongelmistaan ja mielenilmaus on osoitettu viranomaisia ja päättäjiä kohtaan. Minkäänlaisia järjestysongelmia ei ole ollut.

          Suomiensin porukka osoittaa mieltään sotkemalla ja räyhämällä. He hyökkäävät, estävät ihmisiä kulkemasta julkisessa tilassa vapaasti ja uhkailevat ihmisiä väkivallalla sekä ovat aiheuttaneet järjestyshäiriöitä. Kaupungin työntekijät eivät voi tehdä töitään ja poliisi on joutunut puuttumaan heidän toimintaansa.

    • 7.2

      liisa hirvonen sanoo

      Noinhan se just on. Sitä en ole tiennyt, että Zuckerbergin algoritmeja voi kutsua myös punaviherkupliksi. Heh. Mikäli somen käyttö on vain yksityistä yhteydenpitoa varten kannattaa valita joku toinen sovellus kuin Fb, niitähän on vaikka kuinka monia.
      Maailmankuva litistyy aika kapeaksi, jos maailmaa katselee ainoastaan oman fiidinsä kautta. Sama ajattelun kapeus, sekavuus ja litistyminen näkyy kyllä myös blogeissa.

  8. 8

    Eeva Koiranen sanoo

    Voi kamala miten pelottavia he ovat iäkäs mies ja pari lasta. Kyllä Marcolla oli tukala paikka, onneksi hänellä on vahvoja turvamiehiä.

  9. 9

    ruoska sanoo

    Miksi ei kukaan pieksä pahanpäiseksi näitä ylisyöneitä punkeroita, rääväsuisia moukkia, ei pitäs olla vaikeaa iskeä katuun koko porukka

    • 9.1

      Riitta Häkkinen sanoo

      Väkivaltaan en usko (edes tällaisessa asiassa). Marttyyrejä näistä jo muutoinkin itsensä marttyyreiksi nostavista, on turha tehdä. Rauhallinen vastustus ja erimielisyyden esille tuominen lienevät parempi vaihtoehto. Ei ole hyvä sortua samalle alhaiselle tasolle.

  10. 10

    sanoo

    Näin se menee, kun ollaan liian suvaitsevaisia. Turvapaikanhakijoiden telttahan sopii tähän Maailma kylässä -festivaaliin niin hyvin, että jos sitä ei olisi, se pitäisi pystyttää. Pelkääkö kaupunki noita Suomi ensin -tyyppejä vai miksi tällainen? Olen todella pettynyt.

    • 10.1

      a m sanoo

      Maailma kylässä -festivaalin sivuilla tämänpäiväinen uutinen: http://www.maailmakylassa.fi/uutiset/20848 , jossa kerrotaan mm.’Maailma kylässä -festivaalin järjestäjät ovat tarjonneet Oikeus elää -yhteisölle tilaa näytteilleasettajina festivaalialueella. Festivaali voi järjestää tarvittaessa tarkoitusta varten myös turvallisuusviranomaisten hyväksymän teltan. Neuvotteluja käydään hyvässä yhteisymmärryksessä Oikeus elää -yhteisön kanssa.’. Festivaali olisi antanut Oikeus elää -leirin jäädä Rautatientorille, mutta Helsingin kaupunki päätti poistaa molemmat leirit

  11. 11

    Jaakko Lautaoja sanoo

    Tuo presidenttimme aikanaan ilmituoma ”tolkun ihmiset” on jännä määritelmä sekin. Kun siis tien laidassa makaa joku henkihieverissä, on kaksi ”ääripäätä”. Toinen ääripää haluaa mennä potkimaan lisää ja huutaa, ettei meidän rahoillamme osteta mitään laastaria. Toinen ääripää haluaa mennä apuun ja laittaa sitä laastaria, vaikka sitten omistaan. Kaiketi ”tolkun ihmisiksi” luetaan ne, jotka tuijottavat vieressä suu auki ihmettelemässä, miten paljon ihmisestä voi verta tullakin. Jos pakolaispolitiikkaa vaikkapa liikenneonnettomuuspaikan normaaliin meininkiin vertaa. Avun tarpeessa olijoistahan pakolaiskriisissäkin on kysymys. Onnettomuuspaikalla ei isommin arvostella niitä tuijottajia, eikä varsinkaan potkijoita. Kaikkien toivotaan edustavan sitä ”ääripäätä”, joka tuo laastaria.

  12. 12

    Laali sanoo

    Kyllä minuakin ihmetyttää ja varsinkin raivostuttaa, että tuo porukka saa ihan avoimesti pahoinpidellä ja uhkailla ihmisiä, kaiken lisäksi he kuvaavat tapahtumat itse ja ovat ilmeisen ylpeitä tyhmyydestään.

    Marco Messias de Wit haluaa historian kirjoihin suurmiehenä, hänhän kuvittelee olevansa joku uusi Messias, joka pelastaa maailman.

    Otsikoihin hän kyllä pääsee vähäksi aikaa, mutta säälittävänä räkyttäjänä, joka huutaa ääni käheänä solvauksia ihan tavallisille ihmisille ja yllyttää hännystelijöitään pahoinpitelemään asiallisesti käyttäytyviä ihmisiä.

  13. 13

    Katja sanoo

    Tolkun ystäväni eivät saa kommentteja läpi tänne. Pidin Sakua fiksuna ihmisenä, mutta näköjään dialogi vähänkään erimieltä olevien kanssa ei kiinnosta. Pidän paljon tästä blogista, mutta jättäydyn pois mikäli järkevätkin kommentit jätetään pois. Olen myös saanut näitä blokattuja kommentteja luettavaksi ja voin todeta että ne ovat asiallisia.

    • 13.1

      Saku Timonen sanoo

      Hyvästi sitten.

      En ymmärrä tuota uutta vedätystä blokkaamieni kommenttien jakamisesta ja lukemisesta. Minulle on herttaisen yhdentekevää minne Virtanen-Nieminen-Järvinen-Rantanen niitä kirjoituksiaan lähettelee. Täällä ne eivät tule koskaan näkymään ja sillä selvä.

  14. 14

    Kaija Laine sanoo

    Eilen jo päivittelin, että miten tämä porukka, joka kovasti kaipaa suomalaisen kulttuurin ja perinteiden arvostusta, omien puheidensa mukaan, voi olla niin suomalaisista tavoista ja perinteistä tietämätöntä että de Witillä on otsaa vaatia kunnioitusta itseään kymmeniä vuosia vanhemmalta mieheltä??
    Sekin olisi mielenkiintoista tietää että miten pitkälti oman alueensa ulkopuolella näillä on oikeus ”pitää järjestystä”?

  15. 15

    Sauli sanoo

    Oukei, enpä ole vähään aikaa nähnyt yhtä vastenmielistä videonpätkää kuin vanhan herran yritys keskustella Marco de Witin kanssa. Asetelma tuo mieleen vanhat filminpätkät natsi saksasta. Hitler tai joku hänen kätyreistään pilkkaamassa ihmisiä jotka eivät jaa heidän sairasta maailmankuvaansa. Välissä vihaa uhkuva lihasmuuri vaientamassa kaikki vastaansanojat väkivalloin.

    Tämä pätkä kävisi mainiosta oppimateriaalista koulujen historian tunnille vastaamaan kysymykseen, onko 30–40 luvun tapahtumien toistuminen mahdollista 2000- luvulla. Se ei ole pelkästään mahdollista, vaan se tapahtuu parasta aikaa. Sen mittasuhteet eivät ole samaa luokkaa, mutta rasistisen väkivallan uhriksi joutuneelle sillä ei ole merkitystä. Pitäisikö meidän ”tolkun” ihmisten pyrkiä dialogiin rasistien kanssa. Pitäisi varmaan, lähinnä oikeuslaitoksen kautta ennen kuin on myöhäistä.

    • 15.1

      Jan sanoo

      Fooliohattua tiukemmalle. Rautatientorin hölmöilyt eivät ole mitenkään verrattavissa johonkin hyperinflaatiota kärsivään valtioon joskus 80 vuotta sitten. Täysin tyhmiä tappeluita käydään Suomessa päivittäin ja vuosi vuodelta vähenevät.

      • 15.1.1

        Matti Meikäläinen sanoo

        Sulla se taitaa olla se foliohattu tiukasti silmillä, kerta et näe tiettyjä yhtäläisyyksiä Suomen ja 1930-luvun Saksan henkisen ilmapiirinvälillä.

  16. 16

    J-P sanoo

    Monesti tuollaiset ylilyönnit päätyvät siihen, että lopulta on ”sana sanaa vastaan”, ilman mitään järkevää todistusaineistoa kumpaankaan suuntaan.

    Sen verran täytyy antaa, että Suomi Ensin liike tuntuu postaavan videoita lähes kaikesta, riippumatta siitä, millaisia ylilyöntejä siinä tapahtuu omalta puolelta. Toki useinmiten jonkinlaiseksi ”sankaritarinaksi” selostettuna. Useat muut tahot varmaankin yrittäisivät ”valkopestä” tekemisiään jättämällä (itselle) pahimmat videot julkaisematta.

    Mutta veikkaan, että useimmille muillekin katsojille liikkuva kuva kertoo enemmän, kuin mitä ”juontaja” sanoo.

  17. 17

    Mari Mattila sanoo

    Saulin kanssa olen samaa mieltä. Tyhmyys ja ilkeys ovat luonnonvara, joka ei lopu ikinä. Dialogista tai sen viisaudesta tulee mieleen tvpsykologin osuva: Jos sinusta tuntuu, että olet keskustelemassa idiootin kanssa, varo, ettei hänellä ole aihetta tuntea samoin. Mikä tekeekin dialogin melko toivottomaksi, koska siltä puolelta ei tule mielipiteitä, vaan asenteita. Turhautuneena helposti itsekin joutuu kiusaukseen vastata tavoilla, jotka eivät johda mihinkään. Asenteiden muuttaminen on tunnetusti vaikeaa, mitä enemmän asenteellinen kokee painetta, sitä tiukemmin hän pitää kiinni asenteestaan, kuin painelukko.

  18. 18

    Jeremias Tampio sanoo

    Luinpa minäkin tuon Pirkko Saision haastattelun; ja ihmettelin sitä suuresti. Saisio kuuluu niihin intellektuaalisten ajattelijoiden piiriin, jotka ovat kadottaneet kosketuksensa ruohonjuuritason rajapintaan. Sitä voi hyvin nimittää ’confirmation bias’ termillä, kuten nimim. Stunned teki.

    Kun on saavuttanut tietyn elämäntason ja taloudellisen riippumattomuuden, laskeutuu sumuverho vuorilta laaksoon, jonka elämää ei näe, koe, eikä enää ymmärrä. On vain omat kulttuuripiirit: matkustelu, tapaamiset lentokenttien loungessa, kirjallisuusmatineat, taidenäyttelyt, hienot ateriat ja juomat samankaltaista elämää viettävien kanssa ym. Madeiralta, riittävän etäältä, on hyvä katsoa mullistunutta epätodellista maailmaa ja sulkeutua omaan kuplaansa.

    Minulle jäi myös epäselvälksi, ymmärsikö Saisio ollenkaan mistä työttömyydessä on kysymys: ” että työvoiman tarjonta on monin verroin suurempaa kuin sen kysyntä”, ja ettei se ole pelkästään kohtaamisongelma! Suomessa on massatyöttömyys eikä se poistu työttömiä kurittamalla. Raippalinjalla saadaan aikaan vain inhimillisiä tragedioita, elämänhallinnan menettämistä ja ennestään traumatisoituneita ihmisiä, jotka ovat sitä jo muutenkin.

    Mitä tulee näihin äärioikeistolaisiin rasistisiin meuhkaajiin, niin ei heidän kanssaan voi tietenkään mitään rakentavaa debattia käydä. He hakemalla hakevat väkivaltaista konfliktia päästäkseen edes jollain tavalla pätemään ja puhaltamaan pahaa oloaan ulos. Heidän leirinsä on saanut olla Helsingissä vain sen takia, että heillä on arvovaltaista sivustatukea valtiovallan taholta. Ihmisinä he ovat aivottomia, empatiaan kykenemättömiä kiusaajia, jotka palaavat omalle oksennukselleen kuin koiranrakit.

    • 18.1

      liisa hirvonen sanoo

      Niin, työttömyyten viittailtiin jutun tässä kohdassa:

      (sitaatti alkaa)
      ”Punavihreässä kuplassa pitää hyväksyä myös ne tosiasiat, jotka ovat toisenlaisen ajattelun perusta.”
      Sellaisia ovat hänen mukaansa maahanmuuttajien rikostilastot ja tiedot työtä tarvitsevien ja avoimien työpaikkojen kohtaamattomuudesta.
      (sitaatti päättyy)

      Epäselväksi jää tarkoitetaanko tässä vain maahanmuuttajien työnsaantimahdollisuuksia vaiko kenen hyvänsä työtä tarvitsevan tilannetta. On paikkakuntia joissa työpaikkoja on tarjolla hyvin vähän ja paikkakuntia joissa tarjontaa on enemmän. Työttömyys sinänsä on pysyvä ilmiö, siitä ei päästä koskaan. Se on tosiasia jota ei voi muuksi muuttaa, vaikka kuinka jaariteltaisiin kohtaanto–ongelmista. Työttömien elinolojen kurjistaminen, joka on käynnissä, uhkaa jo vakavasti perusoikeuksia ja on hyvin julmaa.

  19. 19

    Jari Kähkönen sanoo

    Ei olisi rasismia, jos siitä ei tienattaisi ja niin päästäisi kuin säilyttäisikin vallassa. Sanon usein, mutta sanon yhäkin, että parikymmentä vuotta sitten päättynyt 50 vuotta hyvinvointivaltiota oli tiettyjen olojen aikaansaama historiallinen poikkeama. Sen aikana ihmismielen pimeimmistä osista ei yleisesti tarvinnut välittää ja erityisesti oli muitakin kohteita olemassa vrt. hyvinvointivaltio yksityisomaisuutena ja oman edun tavoittelu. No, sen edestänne löysitte sitten, sano. Puolifiktionaalista (yhtenäis)kulttuurihegemoniaa, turvallisuudeksi luultua kuria ja ties mitä älyttömyyksiä nostalgisoiden itkua veisaten kaipaava työväenluokka. Intellektuellit, joilla ei enää ole vain pääsyä yhteiskunnan valtavirtaan vaan ratkaiseva vaikutus sen muotoutumiseen. Ja kaikki keillä on voitettavaa edellämainittujen typertymisessä. Niitä ei sitten muuten ihan vähän olekaan!

    Ei suomiensinien öykkäröinti mikään sattuma ole. Tarkkaan laskelmoitua puuhaa se on, jossa pelataan kansalaisyhteiskunnan heikkoudella, eliitin välinpitämättömyydellä, konsensuksellisella lumedemokratialla ja lukuisilla seurausilmilmiöillä, jotka ovat liian monet tähän peräjälkeen laitettavaksi. Ei diagnoosia, ei tee jatkuvasti vakavia ja törkeitä rikoksia eikä suostu sauhuamaan pohjaanpalon edellä tyyliin piipuntäysi susihauleja kalloon Pasin ampuma-aukosta, kun rakennus takana menee jo isolla liekillä. Ei tämä sen vaikeampaa ole. Siitä seuraa joko toimintakyvyttömäksi meneminen kiusattaessa tai väkivaltainen loppuratkaisu, mitkä ovat kumpikin ihan kelpo vaihtoehtoja moista citysomeaalista epäsymmetrisen sodankäynnin alaan kuuluvaa sotanäyttämöä operoiville. Joko se voittaa tai sitten pääsee marttyyriksi.

    Tämä ei ole mikään ihme, koska niin heikosti Suomessa on aina käsitetty ja sitouduttu esimerkiksi kaikkien yhtäläiseen ihmisarvoon ja SEKÄ lainalaisuus- ETTÄ laillisuusperiaatteisiin. Sen edestänne nyt löysitte, sano. Todellakin. Mitäs jätitte kaiken tämän pelkäksi käsittämättömäksi jumalrunoudeksi, jolla ei muuta virkaa ollut kuin toimia lähimmän kunnianhimoisen nuoren lakihenkilön urapontimena, kun se hakee voitonmerkit riemusaaton ja -kaaren edeltä. Sellaista sattuu nyt, kun keskiluokan selkäranka murtui 25 vuotta sitten, suurinpiirtein samoja aikoja sen hyvinvointivaltion lopun myötä. Sitäkin sopisi kysyä, että mitä hyödyttää nostaa ylös dialogin mahdottomuus kuten Sakari bloggatessaan teki? Jos on puoltavalla kannalla, voi järkeillä ettei mitään ainakaan tapahdu ennen puheeksiottamista.

    Mutta eihän tässä mitään dialogia edes kukaan oikeasti kaipaa. Joko ei tiedetä miten kansalla menee nyt, tai ei oikeastaan tiedetty koskaan, sillä tietyt elämän perustotuudet jäi oppimatta sujuvien siirtymien turvallisessa miniatyyrimaailmassa. Sitten on nämä reaalipoliitikot, jollainen on istuva presidenttikin. Esimerkiksi hän tuli niin lähelle kuin vain uskalsi taannoisessa valtiopäivien avajaispuheessa sanoakseen, että Suomen tulee erota Geneven pakolaissopimuksesta tai koko höskä pitää lakkauttaa. Hänen kaltaisensa odottanevat, että ei kai kukaan suomiensineitä tai janitskinejä ja mitä niitä nyt onkaan, oikeasti kannata. Kärkihenkilöt junailevat itsensä rautoihin tai lautoihin, siinä kaikki. Että eihän nyt kukaan nykyisistä Kolmesta Suuresta noin ajattele. Eihän!? Hahahaaa.

    Sanoisin, että näin heikolla kansalaisyhteiskunnalla, joka menee talouden kurjuudessa täyttä maailmallista murheenalhoa, ei kovinkaan moni asia ole varma. Paitsi epävarma. Ecce hetero…Oho…eiku…Halla-aho! Jännityksen ylläpitäminen palvelee parhaiten sitä, joka hyötyisi eniten provosoitumisesta tai muusta ”laitimmaisesta teosta”, mikä olisi sitten se muinaisten roomalaisten joenylitys ennen kronikoitsijoiden lopulliseksi kuvaamia tekoja. Ja vaikka persauksilleen menisikin, ei tuollainen välienselvittely tule olemaan missään tapauksessa kaunista katseltavaa. Sehän se onkin, että kun moni poika laskee väärin luullen elämän loppuvaan, mutta kun se piruvie jatkuu sittenkin. 🙂 Ei ole ja tuskin sellaista maanrakoa tuleekaan, johon vajota tekosiaan tai häpeäänsä pakoon.

  20. 20

    Rintsu sanoo

    Tuossa on vähän semmoinen juttu, että jos joku saa päähänsä sontia taloyhtiön rappukäytävään niin onko huoltoyhtiö, isännöitsijä, tai toinen asukas joku toinen ääripää? Joka nyt vaan ei ymmärrä tilataiteesta ja ilmaisunvapaudesta mitään?

    Kun Saisiolle valkenee, että jos hän ei ole natsi niin hän on natsien mielestä toinen ääripää niin tommoiset artikkelit loppuvat. Hänen osaamisellaan ja kokemuksellaan en olisi uskonut, että ne olisivat koskaan alkaneetkaan.

  21. 21

    Sonofhades sanoo

    Henkilökohtaisesti totean vain, että mikäli Suomi Ensin – mielenosoituksessa on henkilöitä, jotka nauttivat työttömyysturvasta, työvoimaviranomaisella on näyttöä videotasolla siitä, että ko. henkilöt eivät ole työmarkkinoiden käytettävissä. Tuli vaan mieleen, että miten tämä porukka pystyy rahoittamaan sen, että ovat paikan päällä mieltään osoittamassa vuorokausia. Tavallisella duunarilla tuskin on virtaa ja aikaa töiden lomassa kuljeskella mieltään osoittelemassa.

    Mitä videoon tulee, ainoat häiriköivät ja väkivaltaisesti käyttäytyvät henkilöt ovat puolisuomalaisen Marcon joukoissa.

  22. 23

    Nihilisti sanoo

    En ole ihan varma tavoittiko ironia kirjoittajaa koskaan, joten avaan sen tähän koska tämä on mielestäni aika hauskaa. natsit Rautatientorilla = maahanmuuttokriitikot vs. rikoksia tekevät idootit = maahanmuuttajat. Eikö missään vaiheessa hälytyskellot soineet, kun päätit ottaa ”yksittäistapauksia” edustamaan jotain ihmisryhmää?

    Luin Pirkko Saision jutun ja itselleni ei ainakaan tullut sellaista käsitystä että hän kaipaa dialogia näiden Rautatientorilla hengaavien idioottien kanssa vaan sen melko suuren joukon suomalaisia jotka vastustavat maahanmuuttoa yleensä pelosta oman ja läheisiensä elintason vuoksi. Tässä on perimmiltään kysymys arvomaailmoiltaan utilitaristien, jotka haluavat hyvinvointia mahdollisimman monelle, ja niiden jotka ovat huolissaan itsestään ja lähipiiristään. Jos osaat argumentoida, että ulititarismi on absoluuttisesti parempi elämänkatsomus kuin huolenpito omasta lähipiiristään, niin luulen että tuhlaat lahjojasi bloggarina.

    Ja ennen kuin joku leimaa minut natsiksi, niin sanon vain että olen nihilisti jolle ei enää ole mitään merkitystä kumpi teistä leireistä voittaa. Sillä ei suuressa mittakaavassa ole juurikaan merkitystä.

    • 23.1

      Rosa Warski sanoo

      Poliittisesti korrekti totuus ei ole aina se ainoa totuus, edes ”läheisistään huolta kantavien” piireissä.

      Toisinaan kyse on ihan puhtaasta rasismista, joka on samaa kastia esim. venäjänpelon kanssa. Prima motorina on omakohtainen paha olo, joka puretaan sitten muihin. Yleisenä kohteena toimivat yhteiskunnan heikoimmat – työttömät, sairaat, etniset vähemmistöt, seksuaalivähemmistöt – jotka eivät ole uhka itselle.

    • 23.2

      liisa hirvonen sanoo

      Mielenkiintoinen jakolinja ”Nihilisti”: Ne jotka ovat huolissaan itsestään ja lähipiiristään ja Ne jotka haluavat hyvinvointia mahdollisimman monille. Ja sitten Minä jolle ei ole enää ole merkitystä kumpi ”teistä leireistä voittaa”.Mikähän lienee se ”suuri mittakaava” tässä? Ongelma ja sen ratkaisu?

      Maahanmuutossa ja maastamuutossa ollaan hyvin monenlaisten ja monimutkaisten kysymysten ääressä. Maahanmuuttoa säädellään kunkin valtion omilla laeilla ja yhteisillä kansainvälisillä sopimuksilla, muun muassa pakolaissopimuksilla. Ne ovat ihmisoikeuskysymyksiä. Ne ovat taloudellisia kysymyksiä. Ne ovat sosiaalisia kysymyksiä. Ne ovat ympäristökysymyksiä. Ne ovat yhteisiä kysymyksiä nyt ja tulevaisuudessa, sillä pakolaisuus ei tule loppumaan tai pääty siihen että yksi tai toinen valtio sulkee rajansa.

      On arvioitu, että ilmastopakolaisuus tulee synnyttämään hyvin suuria siirtolaisvirtoja maapallon eri osista. ”Vuoteen 2050 mennessä ilmastopakolaisia voi olla 50 miljoonasta jopa miljardiin. Useimmat arviot liikkuvat 200 miljoonassa”. (Lähde: global piste finland piste fi)

  23. 24

    Markku Kuortti sanoo

    Mitä perusvapaudet ovat ja mitä ne EIVÄT OLE? Rasisteilla on yleensä väärä käsitys sananvapaudesta, sillä sananvapaus ei tarkoita että ihan mitä tahansa saisi sanoa ilman seuraamuksia. Vastaavasti joillakin näyttää olevan (enkä tarkoita nyt välttämättä Sakua) väärä käsitys kokoontumisvapaudesta. Kokoontumisvapaus ei tarkoita sitä, että mielenosoituksen saa pistää pystyyn ihan missä tahansa.

    Perusoikeuksien näkökulmasta kaikkien mielipide on yhtä arvokas. Helsingin kaupunki ei voi siis arvottaa mielipiteitä tai ottaa poliittista kantaa, vaan mielenosoituksia täytyy kohdella yhdenvertaisesti. Olitpa siis sitä mieltä että Rajat kiinni tai Oikeus elää, mielipiteesi on perusoikeuksien näkökulmasta aivan yhtä arvokas.

    Tässä tapauksessa kaupungin kanta on, että mielenosoitusten täytyy siirtyä, koska Rautatientori on vuokrattu muille toimijoille ja mielenosoitukset voisivat haitata ihmisten kulkemista ja aiheuttaa turvallisuushaittaa yleisötapahtumissa. Sillä ei ole kerta kaikkiaan mitään väliä, että toisella mielenosoituksella on hyveellinen tarkoitus ja että tietyt poliitikot tai toimijat (kuten Maailma kylässä) antaisivat sen jäädä paikalleen ja karkottaisivat vastamielenosoituksen. Edelleen on syytä todeta, että yhtään mielenosoitusta ei olla lopettamassa, paikkaa ollaan vain siirtämässä.

  24. 26

    Jori Nieminen sanoo

    Yksi kysymys sinulle Saku, ei varsinaisesti liity tähän juttuun. Kun Marco ja kumppanit aina kuvaavat kaiken ja laittavat usein materiaalin suoraan YouTubeen. Julkisella paikalla ilmeisesti saa kuvata, mutta saako otoksia julkaista esim. Youtube:ssa ilman videolla esiintyvän henkilön lupaa? Eli jos joku huomaa, että on joutunut Marcon videoon ja Youtube:en, niin voiko ao. henkilö vaatia videon poistamista?

  25. 27

    Heikki V sanoo

    Katkaistaanpa näin mediaduunarin puolesta tavanomaisilta luuloita nyt heti siivet.
    Kimmo P:n mainitsemaa pykälää ei löydy, koska sellaista ei ole suomen laissa olemassa.

    Julkisella paikalla saa kuvata tai muuten tallentaa ihan kaiken, sekä myös julkaista ihan missä huvittaa.

    Julkaistessa tietysti tulee mukana myös vastuu, eli mikäli joku tuntee esimerkiksi kunniaansa jollain tavalla loukatun, niin siitä voi asianmukaisen ilmoituksen tehdä.
    Mitään lupia yksittäistenkään henkilöiden kuvaamiseen julkisella paikalla ei tarvitse suomessa kysyä – eikä myöskään sen materiaalin julkaisuun, tästä poikkeuksena vain vastikkeellinen mainoskäyttö johon täytyy olla kuvattavalta lupa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *