Palvelu paranee

Kun jokin julkinen palvelu huononee tai loppuu kokonaan, niin sen sanotaan tehostuvan ja paranevan. Näin kävi kesäkuussa, kun lipunmyynti loppui lähijunissa. Kun asiasta tiedotettiin huhtikuussa, niin kaiken sanottiin hoituvan hyvin. Lipunmyyntiautomaatit tulevat jokaiselle asemalle ja konduktöörit kiertävät junien kaikissa vaunuissa ihan pareittain palvelemassa asiakkaita. Lippuja he eivät kuitenkaan myy. Liputtomalle matkustajalle rapsautetaan tarkastusmaksu tai hänet voidaan poistaa junasta. Ei auta, vaikka hän kuinka heiluttelisi seteleitä ja haluaisi maksaa matkansa. Ei tullut myöskään lipunmyyntiautomaatteja, vaan tuli karkkiautomaatit.

Tämän palvelun paranemisen me nielemme mukisematta.

Mukisematta nielemme myös Postin palvelun paranemisen. Kirjepostin jakelu loppuu kokonaan tiistaisin. Näin siitä huolimatta, että postilain 17 §:n mukaan yleispalveluun kuuluvat kirjelähetykset on keräiltävä ja jaettava vähintään kerran päivässä viitenä arkipäivänä viikossa, arkipyhiä lukuun ottamatta. Julkinen osakeyhtiö päätti ruveta rikkomaan lakia ihan vain pelkällä ilmoituksella.

Yritykset saavat halutessaan edelleen postia myös tiistaisin, mutta se maksaa erikseen. Yritys voi ostaa yrityspostinumeron 5 500 euron hintaan, ja sen lisäksi tulee noin sadan euron kuukausimaksu. Yksityishenkilöillä ei tätäkään mahdollisuutta ole, mutta harva tuollaisia summia maksaisikaan.

Mutta postin palveluhan paranee. Se on parantunut jo huomattavasti, kun postinkantajat rupesivat leikkaamaan ruohoa, ulkoiluttamaan vanhuksia ja hoitamaan muita varsinaiseen tehtävänkuvaansa liittyviä töitä. Nämä tehtävät ovat viivästyttäneet postinjakelua jo pari vuotta, mutta tästä ei saa valittaa. Kun sanotaan taikasanat vanhusten hyvinvointi, niin kaikki vastaväitteet tyrehtyvät heti.

Vika ei ole postinkantajissa, vaan heidän yhtiönsä toiminnassa. Se on huonosti kannattavaa, ja liikeyrityksen on tuotettava voittoa. Näin ollaan nopeasti ajamassa alas valtion vanhinta, jo vuonna 1638 perustettua palvelua.

Se näyttää olevan tarkoituskin. Ihan sama tarkoitus näyttää olevan VR:llä. Valtion pääosin omistamat osakeyhtiöt ajetaan alas huonontamalla niiden palvelut suunnilleen kirosanan tasolle. Kun palvelut huononevat, niin niiden käyttö vähenee, ja kannattamattomat palvelut huononevat entisestään.

Sitten koko roska voidaan myydä pilkkahinnalla kansainvälisille suuryrityksille, joille ruvetaan antamaan valtion tukea. Ja kas kummaa, palvelu rupeaa pelaamaan. Mutta kyllä se sitten maksaakin.

Tämä touhu alkoi jo 1980-luvun lopussa. Olin silloin aitiopaikalla TVH:ssa, mutta enpä osannut nähdä tulevaisuuteen. Ensin viraston toiminta jaettiin tilaaja- ja tuottajaorganisaatioihin, eli tilaaja rupesi ostamaan niitä aiemmin virastona tuottamiaan palveluja itseltään. Nopeasti tuottajaorganisaatio yhtiöitettiin, sen jälkeen myytiin.

Näin julkisen sektorin alasajo etenee. Markkinavoimat hoitavat kohta kaiken, ja me maksamme. Maksamme sekä verovaroin myönnettynä yritystukena että nousevina palvelumaksuina.

 

 

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Asiallisia huomioita koko teksti täynnä! Joko tavoitteena on VR ja Postin myynti, tai ainakin palvelutason alasajo niin, että markkinoille jatkossa tulevilla kaupallisilla kilpailijoilla on ”hyvät mahdollisuudet” olla varteenotettava kilpailija valtionyhtiölle. Postin ja junien toiminta ja palvelutaso oli 10 vuotta sitten kansainvälisesti vertaillen todella hyvä. Kukaan ei uutena yrityksenä pysty tyhjästä aloittamaan postijakelua viitenä päivänä viikossa, mutta kaksi tai kolme päivää viikossa – se voisi onnistuakin. Hyvä pitkä kirjoitus postin alasajosta myös täällä: http://www.designvictim.org/postin-palveluiden-heikentamisen-taustalla-jakeluyhtioiden-etu/

  2. 2

    liisa hirvonen sanoo

    Julkisten palvelujen yhtiöttäminen ja myyminen uhkaa vakavasti demokratiaa.

    Kun kuntapäättäjät tai kansanedustajat hoitavat lopulta ainoastaan yrityksien asioita, istumalla mahdollisesti yritysten johtokunnissa, he ratkovat yritysten asioita, eivät enää kuntalaisten tai kunnan asioita. Eikä kuntalaisella ole enää minkäänlaista päätöksentekovaltaa, äänestäminen vaaleissakin on turhaa mikäli todellinen valta on yrityksillä eikä kunnanvaltuustoilla tai eduskunnalla. Tai tulevilla maakunnilla, joilla ei ole edes verotusoikeutta, vaan ainoastaan järjestämisvastuu palveluista joita ihmiset välttämättä tarvitsevat.

    Julkiset palvelut eivät ole enää julkisia, sanan varsinaisessa merkityksessä, kun niitä tuottaa yritys jolla ei ole minkäänlaista velvollisuutta olla avoin ja julkinen mm kirjanpidossaan sekä tilinpäätöksissään. Yritykset saavat kansalaisten maksamat verot sekä yhteisen omaisuuden ja kansalaiset/kuntalaiset joutuvat luopumaan demokraattisista kansalaisoikeuksistaan, vaikuttamismahdollisuuksistaan.

    • 2.1

      Ratavartija sanoo

      Kirjoitat ”Yritykset saavat kansalaisten maksamat verot ”
      Tätä en ihan ymmärrä: eikö juuri siksi valtion- ja kuntien toimintaa ole yhtöitetty, ettei niihin tarvitse enää lapioida kansalaisten verorahaa? Näinhän on Postin ja VR:n kohdalla tehty. Ennen niiden toiminta rahoitettiin valtion budjetista eli varorahoista. Yhtiöittämisen jälkeen niillä on päin vastoin velvoite tuottaa rahaa valtiolle eli veronmaksajille. Näin esimerkiksi VR; valtio eli me kansalaiset olemme viime vuosina ottaneet sen kassasta joka vuosi 100 000 000 euroa. Näitäkään rahoja ei ole tarvinnut ottaa veroina vaan yhtiön tuottavasta toiminnasta.

  3. 3

    Mauri Pulkkinen sanoo

    Kokonainen sukupolvi korkeakoulututkinnon suorittaneista VTM, KTM ym. ovat ideaalimallina oppineet Tiltun siinä muodossa, että julkinen sektori koostuu pelkästä keskushallinnosta toistaiseksi pakollisine, lakimääräisine viranomaistoimintoineen. Varsinaisen palvelutuotanto ml. tukipalvelut hankitaan yksityisiltä toimijoilta ja toimintaa johdetaan sopimusohjauksella.

    Edellä oleva on tiivistetysti ja yksinkertaistettuna karrikoitu kuva tavoitteesta, mihin on pitkään pyritty. Posti ja VR ovat triviaaleja yksityiskohtia kokonaiskuvassa.

    Mallia yksinkertaisempia ovat vain siihen pyrkivät ja uskovat tahot. Kansalaisten ja veronmaksajien kannalta lopputulos on ”uppoamaton” Titanic ja kädestä pitäen ei voi toimeenpanijoita kiittää, kun toteutuksen edetessä käsi kramppaantuu pysyvään nyrkkiin.

  4. 4

    Oula Juutilainen sanoo

    En tiedä onko sinulla parempia tietoja asiasta, mutta ainakin tässä hesarin jutussa väitetään, ettei konduktööreillä ole oikeutta kirjoittaa tarkastusmaksuja: http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005293424.html – tämähän ei tietenkään tarkoita, ettei tarkastaja voisi luonnollisdesti näin tehdä.

    Olen lisäksi joutunut olemaan yhteydessä Postin asiakaspalveluun muutaman kuukauden aikana jo kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla harhauduin soittamaan – ja jonottamaan hävyttömän kauan – heidän maksulliseen asiakaspalvelunumeroonsa, mutta tästä viisastuneena osasin myöhemmällä kertaa toimia toisin. Toisen (erilaisen) tapauksen tullessa eteen täytin heidän sivuillaan lomakkeen saapumattomasta lähetyksestä ja pyysin heitä soittamaan minulle. Molemmilla kerroilla heidän asiakaspalvelunsa anti oli kuitenkin aivan sama: ei jäänyt luutakaan käteen, kun asiakaspalvelu ”palveli” minua kertoen kierrellen, ettei minua voida eikä suostuta auttaa. Molemmilla kerroilla tilanne olisi kyllä voitu selvittää, jos vain heidän periaatteisiinsa ei kuuluisi yrittää luistaa niin monessa kohtaa, kuin suinkin mahdollista. Ja tässä ei suinkaan ole kyse tapauksista, joissa Posti olisi oikeasti ollut lain tai olosuhteiden estämä. Minulla ei ole tapana valittaa tilanteista, joissa itse olen selkeästi syypää.

  5. 5

    Kari Kaleva sanoo

    Lounastaessani eräässä Tamperelaisessa ravintolassa satuin kuulemaan, kun postin edustaja keskusteli ravintolan henkilökunnan kanssa uudesta sopimuksesta missä posti oli ottanut Koffin tuotteet jakeluunsa.
    Ilmeisesti Posti on nykyään myös olut ja virvoitusjuomien jakelun ammattilainen.

    • 5.1

      Heikki Alanen sanoo

      Meinaatko ettei se Postin palveluksessa oleva rekkakuski osaa jakaa niitä virvoitusjuomia myymälöihin? Alkon tuotteet Posti on kuljettanut jo vuosikausia, tuskin virvoitusjuomien jakelu huomattavasti suurempaa asiantuntijuutta tai ammattilaisuutta kaipaa.

    • 5.2

      Juha Jaatinen sanoo

      Posti on jo pidemmän aikaa tehnyt juomien logistiikkapalveluja. Sitä hommaa eivät tee kuitenkaan pääsääntöisesti postinjakajat. Jakajien kaupoissa tehtävää hyllytyspalvelua varten varataan kyllä aikaa. Hyllytystyö on jakajien mielestä hyvää vaihtelua postinjakelutyöhön. Ja saa siitä hieman lisätienestiä. Miksi logistiikkapalvelut eivät sopisi logistiikkafirmalle? Miksi Posti ei saa ottaa töitä markkinoilta, kun kuka tahansa voi ryhtyä jakamaan postia? Ilmoitus viestintävirastolle riittää. Totta kai Postin tulee hoitaa lakisääteinen tehtävänsä yleispalvelun haltijana. Nämä lisätyöt eivät kertakaikkiaan kuitenkaan aiheuta postin jakeluongelmia, vaan postinjakelussa on aivan liian vähän duunareita. Tämä lähti vuoden 2014 postinjakelun ylimitoteusta irtisanomisista. Saman aikaisesti yhteistyö henkilöstöjärjestön ja Postin kesken heikkeni ratkaisevasti. Aiemmin on vaikeistakin asioista selvitty yhteistyöllä. Eli henkilöstön vähyys, ei jo pitkän ajan tehdyt logistiikka tms. työt. Jos Posti tekisi pelkkää postin jakelua, olisi heti tarve budjettirahoitukselle ja rajuille, rajummille kuin koskaan aiemmin, irtisanomisille.

      • 5.2.1

        Raija sanoo

        Postinjako on lailla varmistettu velvoitetyö eikä silloin ole merkitystä sillä onko se kannattavaa vai ei. Jos mennään samaan kuin ruotsissa postin jaossa niin yksityiset firmat tekevät kaiken kannattavan työn ja valtio joutuu jakamaan enimmäkseen vain kaikki syrjäseudut ja vaikeasti tavoitettavat paikat.

        • 5.2.1.1

          Juha Jaatinen sanoo

          Tutustu uuteen postilakiin. Kuvaamaasi suuntaan asiaa on hellitus viemässä. Lisätehtävissä logisttiikkapuolella, kunhan palveluvelvoitteesta pidetään huoli, ei ole mitään pahaa – päinvastoin, jos nillä vältetään jätti-irtisanomiset, jotka pelkkää postaalista työtä tekemällä on edessä.

          • 5.2.1.1.1

            Heikki Alanen sanoo

            Posti taisi ostaa keväällä mm. esim. Kovalainen-yhtiön, joka ei ihan pikkutekijä ollut jakelupuolella(apteekit ne.).
            Postien terminaalit ovat ainakin viikonloppuisin ”täynnä” olutta ja limua, eikä sekään ole mikään huono asia, miksi kannattaisikaan ajaa kuorma-autoa/rekkaa lähes tyhjänä, taloudellisesta ja ympäristöllisestä näkökulmasta katsottuna.

      • 5.2.2

        Eeva Koiranen sanoo

        Jos Postin lakisääteinen tehtävä on jakaa postia yhteiskunnan rahoittaama, sen tulee tehdä se. Sen lakisääteinen tehtävä ei ole kaljan, virvoitusjuomien tai alkoholin yms. sijaistuotteiden jakaminen tai tekeminen (nurmikonleikkuu, vanhusten ulkoilu ja tuo yritysten hyllyjen täyttäminen). Vanhanaikaisesti Postin tehtävä on jakaa postia ja postin jako ei tarkoita noita sijaistoimintoja. Jos nykyinen yritys Posti haluaa tehdä businessta muilla sektoreilla, kuten tuolla kaljan kuljetuksella siihen on perustettava oma yritys, jota ei tueta verovaroin. Suomi on täynnä pieniä kuljetusyrityksiä ja suuriakin, jotka tuon kansalaisille tarkoitetun kaljapalvelun hoitaisivat, verovaroin ylläpitämän yrityksen ei tule sitä hoitaa.

        Tämä nykytrendi halu yksityistää kaikki vanhanaikaisesti toimivat valtionyritykset (siis verovaroin ylläpidettävät) ja siten myös purkaa tuota hyvinvointivaltion imagoa. Jos halutaan yksityistää ja siirtää tulovirta yksityiselle yritykselle, ok, jokainen sen yrityksen palvelua käyttävä maksaa siitä yrityksen laskuttamaa hintaa, minkäänlaista yhteiskunnan tukea ei tuolle yritykselle tule kohdentaa. Yhtän ainoaa veroeuroa sitten tuohon toimintaan ei tule kohdentaa. Minun ei tarvitse eikä tule tukea maksamillani veroilla yhtään kaljan, alkoholin, karkkien kuljetusta sen enempää kenenkään nurmikonleikkuutakaan.

        Minä mielelläni korvamerkkaan ne verokertymäni niille, jotka niitä rahoja todella tarvitsevat. Maksakaa te muut pulisematta niiden yrittäjien palvelut joita käytätte olkoon hinta sitten mitä tahansa. Lakimuutoksia noihin juttuihin vaaditaan, mutta sehän on vain läpihuutojuttu.

  6. 6

    stunned sanoo

    Samaan aikaan postipaketteja on jaossa enemmän kuin koskaan, verkkokauppa kukoistaa ja jengi tilaa tavaraa kotiinsa simona kuin huomista ei olisikaan. Posti on tehtävänsä tehnyt, kuljetukset hoitavat ulkomaiset jakeluyhtiöt, ja posti saa mennä. Suomi-Titanic viedään romuttamolle ennen uppoamistaan.

    • 6.1

      Anonymous sanoo

      Suomen postiyhtiö subventoi jokaista kiinalaista nyssäkkää Kiinan postille. Tämä perustuu kansainväliseen postisopimukseen. Järjestely toimii, jos on kaksi maata joissa kumpaankin maahan toimitettavan postin määrä on tasapainossa. Suomen ja Kiinan välillä postiliikenne ei ole tasapainossa. Tämän takia kiinalaisia tuotteita voi ”ostaa” verkkokaupoista ilman maksua ja vain postikulu veloitetaan. Kiinaa käsitellään kaiken huipuksi kehitysmaana kansainvälisessä postiliikentessä, mikä tuo sille lisäetuja.

      Tuo mainitsemasi tilaaja-tuottaja -malli on osa New Public Management -teoriaa, joka sai alkunsa Britanniassa ja USA:ssa. Kuten tiedämme, kummankin maan infra on pahasti rapautunut. Näin on tapahtunut jokaisessa kansantaloudessa, jossa mallia noudatetaan. Asiallisesti ottaen valtiolla ennen ollut menobudjetointi oli paljon edullisempi ja infra oli kunnossa, eikä snyntynyt ”korjausvelkaa”. Julkisena tehtynä työ on lisäksi _aina_ liikevoittoprosentin verran edullisempi. Pseudoyhtiöitä muodostamalla saadaan julkinen työ kalliimmaksi kuin ns. yksityinen.

      Suomen nilkit painoivat perässä ja vuoden 1992 maksuperustelaki ja -asetus tekee kaikista mahdollisista palveluista julkisella sektorilla maksullista. Mitään perusteluja ei maksujen koostumisesta saa edes kysymällä. Maksut on lisäksi aina pyöristetty lähimpään euroon tai viiteen euroon. Toki valtion tuet maksetaan sentilleen.

      Ihan vertailun vuoksi tuohon VR:n sekoiluun ja HSL:n myös. Yhdysvalloissa, jota pidetään joukkoliikenteen kehitysmaana, lippuja saa ostaa sekä busseista että lippuautomaateista. Erikoisuus on eräässä osavaltiossa matkakortti, joka on voimassa 20 vuotta ja siihen voi ladata rahaa nettisivujen kautta. Korttia näytetään lukulaitteelle noustessa junaan ja toisen kerran junasta poistututtaessa. Maksu peritään vyöhykkeen mukaan. Jos ei näytä matkan päättymistä kortilla lukulaitteelle, peritään koko radan matkalta maksu. Lukulaitteet ovat vandaalinkestäviä, metallisia ja niitä on joka asemalla 3-5 kappaletta. Ai niin, pyöristä ei peritä lisämaksua, mutta jos matkustaa liputta, niin saa jopa 1000 dollarin sakon.

    • 6.2

      "Aina Marina" sanoo

      Näinpä, Postilla oli sauma, jolla korjata postitoiminta kannattavaksi. Päättivät sitten volyymin noustessa ylihinnoitella, hukata ja hidastella itsensä ulos… Nyt tosiaan nettiostokset liikkuvat ainakin UPSin, DB Schenkerin ja Matkahuollon kyydillä.

      Oliko tämä tahatonta ja joutuiko kukaan vastuuseen tästä..? Kaikki mikä ei liity kuljettamiseen taikka jakeluun on Postilta aivan turhaa rypistelyä. Aikamoinen rahareikä taisi olla myös nimen muuttelu eestaas ja siitä aiheutuneet paino- ja lukemattomat muut kustannukset.

  7. 8

    Heikki Alanen sanoo

    Posti joutuu karsimaan jakelupalveluan siitä yksinkertaisesta syystä, että paperilaskut harvenevat kovaa tahtia. Samoin kuin paperilehtien tilaajat.

    Posti varmasti jakaisi mielellään laskut laatikoihin vaikka kolmesti päivässä, mutta kuka sen maksaa?

    • 8.1

      Eeva Koiranen sanoo

      Tuskin jakaisi mielellään edes kaupungeissa ja taajamissa syrjäseuduista puhumattakaan. Tuohon mielellään jakamiseen koko Posti pitäisi organisoida uudelleen, palkata työvoimaa tuota jakamista suorittamaan. Tuo tosin saattaisi nykyisten lakien puitteissa onnistua työkokeiluna.

      Käsittääkseni näissä Postia koskevissa kritisoinneissa ei vaadita postin jakelun lisäämistä, vaan yksinkertaisesti sitä, että Posti hoitaa sille kuljettamiseen luovutetut ”tuotteet” asianmukaisesti sinne minne ne on haluttu lähettää, sillä aikataululla jonka se on kirjannut liiketoimintaansa. Jokainen asiaa seurannut tietää, ettei tuo ole viime vuosina edes sinne päin tyyliin toiminut, esimerkkinä nuo ”köyhien lasten Linnanmäkiliput” ja muutaman kuukauden matkalla olleet paketit.

      Niin kuka maksaa? No, he jotka tuota palvelua käyttävät, siis me. On aivan sama onko Posti valtionyhtiö tai yksityinen yritys, maksaja on se joka tuota kuljetuspalvelua tarvitsee. Tietenkin voidaan tässä maailmanmenon myllerryksessä miettiä, onko se ”vanhanaikainen” Postin tehtävä jakaa postia veronmaksajien tuella. Jos ei ole, silloin on ihan sama kuka sitä postia jakaa, kuinka usein viikossa ja kuinka pitkällä toimitusaikataululla. Hinta voi olla sitten mitä tahansa ja maksaja on ainoastaan se, joka tuota palvelua tarvitsee, ensisijainen kohderyhmä on yritykset. Jos kuljetuksen hinta voi olla mitä tahansa ja kansalaisten postien kuljetus laskenut minimiin, niin silloin tuohon postin kuljetukseen ei tarvita yhteiskunnan veromarkkoja. Ne maksavat, jotka käyttävät, näin ollen silloin ei minun kuulu avustaa yritystä, joka laittaa minulle laskuja, business on businessta.

  8. 9

    "pääsispä omilta jaloilta lähteen" sanoo

    Tämä markkinafundamentalistipuolue + muissa puolueissa olevat aateveljet pikkuhiljaa liuentavat hyvinvointivaltion kansalaisten alta veke juuri näillä konsteilla, mitä UPP kuvailee. Sote ja mitä siitä lopulta muotoutuu tulee luultavasti olemaan varsinainen vedenjakaja tässä suhteessa. Meille kuitenkin syötetään tätä valinnanvapauttakin jonain grandiöösinä parannuksena entiseen. Pieni hiipivä kauhu mielessä tässä ”asiakas”puolen edustajana sitten arvailee, alkaako myös meillä tällaiset otsikot yleistyä.
    https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/09/22/totuus-yksityisesta-vanhustenhoidosta
    (valitettavasti ei ole enää areenassa katsottavissa, olen nähnyt ja edusti ”kauhudokkarit” genreä)

  9. 10

    Markku K sanoo

    Faktoista voisi sen verran välittää ja todeta, ettei Posti ole julkinen osakeyhtiö.
    Myöskään VR ei ole lopettanut lipunmyyntiä vaan pääkaupunkiseudun lähiliikennejunat ovat lipunmyynnin ja kustannuksien osalta HSL:n vastuulla.

    • 10.1

      Ratavartija sanoo

      Hyvä, että joku tarkistaa täällä faktoja.

      Näin on, HSL:n hallitus päätti 10.6.2014 että HSL-alueen lähijunissa ei tulevaisuudessa enää myydä lippuja. Näin siksi, että kuntayhtymän kuluja saadaan laskettua kun vähän käytetty myyntikanava ei enää tuottaisi tappiota.

      Tämä päivä koitti sitten kesäkuussa 2017 ja lipunmyynti junissa päättyi. HSL ei saanut siihen mennessä asemille automaattejaan vaan asennukset pahasti myöhässä.

      Nyt media ja kansalaiset keskustelevat siitä, miten VR lopetti lipunmyynnin, ei asentanut automaatteja asemille ja sössi muutenkin homman…VR ei voi päättää HSL:n puolesta miten lippuja HSL:n alueella myydään.

      Tämä keskustelu on ollut hämmentävää, jossa faktat ovat olleet yhtä kaukana kuin lumiukko Saharassa.

      • 10.1.1

        Esa J. sanoo

        Vastaava ilmiö tunnetaan myös museojunaliikenteessä: esimerkiksi kun Haapamäen Museoveturiyhdistys kerrankin kuskasi porukkaa museojunallaan, niin matkan jälkeen ihmiset kiittelivät Veeärrää.. Sama päti myös Porvoon Museorautatien lättähattuliikenteessä. Anteeksi, Sakari, kun meni hiukan Off-topiciksi, en malttanut olla kertomatta…

      • 10.1.2

        Petri Sakkinen sanoo

        Tarkistetaanpa lisää faktoja. Lippujen myynti lähiliineteen junissa loppui myös HSL-alueen ulkopuolella.

  10. 11

    Epäilevä sanoo

    Kyllähän noi on täysin suunnitelmallisia tekoja. Harkittuja rikoksia kansaa kohtaan. Ihan kuten orjatyöllistäminenkin ja kaikki vastaavantyyppiset toimenpiteet. Terveydenhuolto, postin jakaminen, liikkuminen jne. kaikki on perustavanlaatuisia osa-alueita yhteiskunnassa joiden pitäisi olla korkealla tasolla ja ilmaisia, tai erittäin halpoja ja turvattuja perustuslailla. Toisinsanoen ainakin pääosin verovaroin kustannettuja. Yksityiset maksulliset ja kalliit palvelut kuuluu niille ketkä on onnistuneet ryöstämään muilta itselleen paljon varallisuutta.

    Maan ”amerikkalaistaminen” (suom. tuhoaminen) on kovassa vauhdissa. Rikollinen aines on kaappaamassa maata ns. eliitille lopullisesti täälläkin jossa muutama prosentti väestöstä elelee todella leveästi ja loput enemmän tai vähemmän köyhyydessä ja orjuutettuna tämän pienen osan orjatyöläisinä leikellen heidän nurmikkojaan ja puhdistaen uima-altaitaan lähes nälkäpalkalla.

    • 11.1

      Hansu sanoo

      Pitäisi saada vertailuja muista EU:maista,miten siellä asiat hoidetaan. Käsittääkseni Ranskassa ei voi ostaa lippua junasta,mutta en ole varma. Siellä kuitenkin lippupalvelu pelaa ja monissa maissa on ”sulkuportit” joihin laitetaan lippu.
      Meillä on automaatteja,jotka eivät aina toimi ja työntekijöitä ei illalla näy misssään. Miten käy konduktöörien työn tulevaisuudessa? Lisäää työttömyyttä ja me vain hyväksymme kaiken hiljaa.
      Postin kulku vähenee ja siihen on syynä digitaaliset järjestelmät. Kaikki toiminta katsotaan aina uuden jumalamme, rahan, näkövinkkelistä. Vain hyvin tuottava työ voidaan hyväksyä. Yksityistetään ja peritään suuria maksuja!!
      Näinkö käy terveydenhuollossakin, kun sote tulee voimaan?
      Uusi Amerikka syntynyt Suomeen! Ja elitismi kasvaa ja myös kokoomuksen rivit. Milloin valkokaulusköyhälistö herää? Olen huolissani tästä suuntauksesta!

  11. 12

    Rosa Warski sanoo

    Kun yksityistäminen on ongelma, niin ainoa ratkaisu voi olla kansallistaminen. Mutta se vasta kirosana on.

    • 12.1

      Heikki Alanen sanoo

      Viikonloppujen lehdenjaot, sekä kirjepostin jakokin on monin paikoin ulkoistettu yksityisille siitä syystä, ettei Posti halua maksaa tupla ja triplapalkkoja omille työntekijöilleen. Samasta syystä loppui mm. paperinvalmistus Suomessa, sillä erotuksella että valmistus ulkoistettiin Kiinaan.

      VR taas kyntää siitä syystä, että lentäen pääsee halvemmalla esim. Hgi-Rovaniemi välin, ja noin 10 kertaa nopeammin.

      • 12.1.1

        Ratavartija sanoo

        Mitä tarkoitat ”VR kyntää…”, Yhtiö takoo tulosta ja junat täynnä matkustajia. Niin hyvin että me veronmaksajat olemme voineet ottaa yhtiön kassasta osinkoa viime vuodet 100 miljoonan euron tahtiin.

    • 12.2

      Raija sanoo

      Näkyy olevan sen ”tavallisen kansalaisen” omaisuus helppo pakkolunastaa pienellä korvauksella niin ei pitäisi olla vaikeampaa sen rikkaamman kansalaisen omaisuuden pakkolunastuksenkaan minimaalisella korvauksella. Ja väärissä paikoissa olevien ulkolaisessa omistuksessa olevien kiinteistöjen pakkolunastaminen valtiolle samoin.

      • 12.2.1

        Rosa Warski sanoo

        Jeh. Samoin kun kansalle lunastetaan, on kyse törkeästä varkaudesta, mutta kun kansalta myydään pilkkahintaan, on kyse heidän demokraattisesta valinnastaan.

  12. 13

    Anonymous sanoo

    Päivän Hesarissa oli tehty juttu ”huijareista”. Jutussa oli tällainen kohta:

    ”Petostuomiosta ei tule merkintää rikosrekisteriin, ellei henkilö saa vankeusrangaistusta. Tuomiosta jää kuitenkin merkintä poliisille, mikä saattaa paikoin vaikeuttaa opiskelupaikan saantia tai torpata työllistymisen esimerkiksi turvallisuusalalle.”

    Mihin lakiin tuollainen poliisin merkintä perustuu?

    • 13.1

      Raija sanoo

      Jos on kuitenkin huijariksi ja petolliseksi havaittu ja todistettu vaikka onkin vähemmällä päässyt kuin vankilatuomiolla hyvä että on jossain ylhäällä kansalaisten suojaksi. En tiedä laillisuudesta mutta täytyyhän sakko- ja muut tuomiot johonkin ylös tulla.

      • 13.1.1

        Rintsu sanoo

        Poliisinkin rekisterit vanhenevat. Kuten kuuluukin.
        Kymmenen vuotta vanha rattijuopumustuomio ei enää näy missään.

        Jokaisella on oikeus tuomion kärsittyään aloittaa elämänsä puhtaalta pöydältä. Vanhoja syntejä ei ole syytä muistella jos ei sorru uusiin.

        Hakkaraisesta voi aina vetää esiin kirkkoviinien varastamiset, mutta se on täysin asiatonta eikä kuulu tähän päivään.

        Jos itse olisin jäänyt kiinni kaikista nuoruuden synneistä niin en kelpaisi edes soittamaan häissä humppaa.

  13. 14

    Rintsu sanoo

    Muistikuvani historiasta kertovat, että 80-luvun lopulla posti oli suomen suurin työnantaja. 60.000 työntekijää.
    Se ei ehkä ollut maailman tuottavin ”yritys” mutta se ei missään tapauksessa ollut konkurssikypsäkään. Eikä miettinyt ruohonleikkuupalveluita osana strategiaansa.

    Nyt, yksityistämisbuumin jälkeen meillä on postista irrotettu tele, joka surullistenkuuluisten sonerasotkujen jälkeen päätyi pilkkahinnalla telialle ruotsiin, sekä posti joka ei jaa postia tiistaisin mutta leikkaa mielellään ruohoa.

    Maailma on toki muuttunut ja kirjepostin ja paperilehtien määrä on vähentynyt, mutta vastaavasti nettikauppa kukoistaa joten kuljetettava ei ole maailmasta vähentynyt, päinvastoin.

    Ja edelleenkään meillä ei ole ”kansalaisen sähköpostilaatikkoa” johon toimitettu kirje, lasku, viranomaispäätös tms. vastaisi muinaista kirjattua kirjettä. Sen sijaan meillä on lukemattomia palveluja joihin kirjautuminen vaatii pankin asiakkuuden ja verkkopankkitunnukset.

    Niin, nyt meillä siis on ruotsalaisille lahjoitettu tele ja posti joka ei toimi tiistaisin mutta kilpailee ruohonleikkuupalveluista ja kymmeniä tuhansia ikuisesti kadonneita työpaikkoja.
    Ei tainnu mennä ihan kuin Strömsöössä?

    • 14.1

      talon mies sanoo

      Suomessa poliittinen päätöksenteko ei ole enää pitkään aikaan tähdännyt ihmisten hyvinvoinnin ja elämänlaadun lisäämiseen vaan puhtaasti markkinatalouden palvelemiseen.