Vielä kerran aktiivimalli
Eduskunta päättää joko huomenna tai ylihuomenna lopullisesti työttömyysturvan aktiivimallista, jolla työttömyydestä rangaistaan. Jos äänestys on huomenna maanantaina, niin ajoitus takaa runsaan poissaolon. Monet kansanedustajat ovat myös oman kuntansa luottamushenkilöitä, ja valtuustojen ja kunnanhallitusten kokoukset pidetään yleensä maanantaisin. Näin joulun alla tarjolla on vielä jouluateria, jolta yksikään valtuutettu ei mielellään jää pois.
Jos äänestys pidetään tiistaina, niin hallituksen esitys hyväksytään silti. Näin on hallituspuolueiden kesken sovittu siitäkin huolimatta, että työministeri Jari Lindström sanoi juuri tämän osan kokonaispaketista olevan kivi pullassa.
Katsotaanpa vielä kerran aktiivimallin keskeiset kohdat.
Jatkossa työttömyysturvaan tehdään 4,65 prosentin leikkaus, jos työtön ei kolmen kuukauden aikana ole ollut palkkatöissä, harjoittanut yritystoimintaa tai osallistunut työllistymistä edistäviin palveluihin. Jotta aktiivisuusehto täyttyisi, pitää olla töissä 18 tuntia, ansaita yritystoiminnasta vähintään 240 euroa tai olla vähintään 5 päivää työllistymistä edistävissä palveluissa tarkastelujakson aikana. Malli koskee kaikkia työttömiä työnhakijoita, eli niin työmarkkinatuen, peruspäivärahan kuin ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan saajia.
Malli ei siis palkitse millään tavalla aktiivisuudesta, vaan ainoastaan töiden saamisesta. Töitä saamattomia rangaistaan. Alueelliset erot töiden saamisessa ovat valtavat. Isoissa kaupungeissa se voi onnistua helpommin, mutta suurten työttömyyslukujen ja pitkien välimatkojen kunnissa palkallisen pätkätyön saaminen on mahdotonta. Aktiivinen työn hakeminen ei auta yhtään, kun töitä ei kerta kaikkiaan ole. Tämä asia ei kiinnosta hallitusta tippaakaan.
Kaikkien työllistymismahdollisuudet pätkätöihin eivät ole yhtä hyvät. Parhaiten töitä saa nuori ja vain vähän aikaa työttömänä ollut ammattitaitoinen henkilö. Yli viisikymppisen, kauan työttömänä olleen mahdollisuudet ovat olemattomat. Tämäkään ei kiinnosta hallitusta.
Aktiivisuutta voi osoittaa työssäolon lisäksi myös yritystoiminnalla tai osallistumisella työllistymistä edistäviin palveluihin. Yritystoiminnan aloittaminen tietää varmaa tukien lopettamista, sillä yrittäjästautuksen saaneen katsotaan automaattisesti elättävän itsensä yrittäjänä. Pahimmassa tapauksessa myös hänen työtön puolisonsa sekä aikuiset, työttömät lapsensa katsotaan myös työllistyneiksi tässä yrityksessä.
Työllistymistä edistävät palvelut ovat olleet jo kauan iso vitsi, sikäli kun joku jaksaa niille enää nauraa. Ne ovat kursseja, joilla ihan oikeasti opetellaan sanomaan käsipäivää ja liimataan lehdistä leikeltyjä kuvia pahville. Tätäkään aktiviteettia ei riitä kaikille, vaikka Te-toimistot ostavat kursseja kiihtyvällä tahdilla.
Myös palkattomat työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ovat työvoimapoliittisia toimenpiteitä eli näitä työllistymistä edistäviä palveluja. Niissä työtön tekee palkatonta työtä rinta rinnan työstään palkkaa saavan kanssa.
Aktiivimalli perustuu siihen tehokkaasti markkinoituun harhakäsitykseen, että työtä kyllä on, mutta laiskat työttömät eivät sitä viitsi tehdä. Tätä on toitotettu monta kuukautta mediassa etsimällä työtä vieroksuvia työttömiä ja nimettöminä esiintyviä yrittäjiä, jotka eivät onnistu rekrytoimaan ketään. Yksi tehokkaimmista keinoista on ollut jatkuva valehteleminen avoimien työpaikkojen määrästä. Niitä on kuulemma satoja tuhansia, vaikka jokainen työvoimahallinnossa haettavina olevien paikkojen katsoja näkee, että avoimena on vain murto-osa tästä määrästä.
Aktiivimalli on vain yksi uusi osa lisää tilastojen kaunistamiseen tähtäävään työttömien kiusaamiseen, jota hallitus sanoo työvoimapolitiikaksi. Karensseja jaetaan yhtä helposti kuin ennenkin, ja sähköiseen asiointiin siirtyminen on jo karsinut tehokkaasti tilastoista pois netin käyttöä osaamattomat.
Olen kirjoittanut tästä aiheesta kyllästyttävän monta kertaa. Valitettavasti näitä juttuja eivät lue ne, joiden pitäisi. Erityisesti niiden pitäisi, jotka luulevat olevansa korvaamattomia omassa palkkatyössään. Heidät tullaan potkimaan ulos ja ottamaan takaisin huonosti palkattuina pätkätyöntekijöinä tai palkattomina työkokeilijoina.
Vielä ennättää lähettää kansanedustajille postia.
Kuva: Sira Moksi
Tämä aktiivimalli taitaa olla todellinen “catch 22” työttömille: jos et saa töitä pariksi päiväksi tukesi alenevat; jos saat, tuen maksatus keskeytyy kunnes olet saanut toimitettua palkkakuitin ja uudet päätökset oikeudesta työttömyysturvaan (1-2 kk).
Tuli sama mieleen, koko malliin sisältyy ansa ja se on tuo mainitsemasi. Teki niin tai näin, tulee rangaistus, poislukien kuntouttava orjatyö
Ei se ihan noin mene. Jos ottaa alle kaksi viikko kestävän kokoaika työn, ei oikeus työttömyysetuuteen katkea. Se, miten kauan taas kassa käsittelee hakemusta ja kuittishowta on toinen juttu.
Been there done that. Itse en saanut sinä kuukautena työmarkkinatukea ollenkaan, kun minulla oli 13 päivää kestänyt työ. Sovittiin työnantajan kanssa, että pituudeksi työtodistuksessa merkitään nimenomaan päivää vajaa kaksi viikkoa.
Vai niin. En tiedä sitten onko raja 80 tuntia ja 10 päivää? Itse tehnyt lähinnä alle 10 päivän keikkoja, tai sitten kuukauden pätkiä. Kummassakin on omat hankaluutensa, eikä näiden lyhyiden pätkien vastaanottaminen kovin mielekästä ole taloudellisesti, mutta pysyypähän pätevyydet voimassa, että tavallaan minun on pakko niitä pätkiä ottaa vastaan, vaikka taloudellisesti niissä ei ole juurikaan järkeä.
Miten se tarkalleen menee? 14päivää, kaksi viikkoa..? Sillä on varmaan väliä, kun kahdessa viikossa on normaalisti 10 työpäivää.
Oikeus tukeen ei toki katkea, mutta Kela ei suostu maksamaan tukia, ennen kuin palkkakuitti on toimitettu ja käsitelty. Tältä vuodelta mulla on kaksi tapausta kun YHDEN päivän työssäolo on hankaloittanut elämää, vaikka ansaittu summa jäisi alle 300 euron eli ei vaikuta saadun tuen määrään.
Tein toukokuussa päivän töitä ja tuet seisoi 2kk sen takia. En saanut palkkaa ennen kuin myöhemmin syksyllä, mutta soittamalla Kelaan sain onneksi vakuuteltua, että provikkaduunista vajaan työpäivän palkka ei mitenkään mene yli 300 euron…
Toisessa tapauksessa ei tuet myöhästyneet kuin viikolla, vaikka jälleen palkka jäi reilusti alle 300 euron ja sen määrä oli tällä kertaa jopa sentilleen tiedossa etukäteen.
Minä tässä laskeskelin kun/jos jään työttömäksi ja onnistun saamaan 18 tunnin keikan, niin tessin mukaisella palkalla ylittyy myös 300€ :n suojaraja. Todistussulkeisten lisäksi työttömyyskorvaus sovitellaan ja/tai keskeytetään määrättömäksi ajaksi – epailen ma.
Periaatteessa rakennusalalla voisi muuten lyhyitä keikkoja saadakin, mutta kun on VALTTI-kortti. Siis kortti, jolla tunnistaudutaan ja livahdetaan kulunvalvonnasta. Kortti nimittäin ei ole työntekijäkohtainen vaan työnantaja joutuu sen hankkimaan. Maksaa satasen verran ja saaminen kestää n. viikon. Kuka työnantaja muka suostuu maksamaan tai pystyy ennakoimaan riittävästi etukäteen. Kysyn vaan.
Ainoa järjellinen vaihtoehto on hyväksyä 4,6 prosentin leikkaus ja tehdä pimeitä hommia yksityisille.
Ehkä hallitus lopulta keskittyy harmaan talouden torjuntaan sitä ensin ansiokkaasti luomalla.
Ei ole ollut Valttikortti ongelmana, ainakaan vielä. Aina se on järjestynyt. Mielestäni se on huolista pienin.
Tuossa on se mielenkiintoinen juttu, kuukaudessa saa ansaita 300 euroa. Siitä olemme samaa mieltä.
Entä sitten, kun työttömyysraha määritellään kuukauden puolestavälistä neljä viikkoa eteenpäin seuraavan kuukauden puoleenväliin.
Miten siis KELA tai liitto tulkitsee, jos ansaitset ennen kuukauden loppua 300 ja seuraavan kuukauden puolella toiset 300. Koska on ansainnut eri kuukausina, mutta samassa työttömyysjaksossa.
Hyvä pointti, johon ois mukava kuulla vastaus.
Jos hakujakso on kuukausi, niin molemmat kuukaudet saa täytenä. Jos taas hakujakso on kuun puolesta välistä seuraavan kuun puoliväliin, niin silloin päiväraha pienenee 150 euroa kuukaudessa. Been there, done that.
Täällä pyörii villin oloisia kertomuksia, jotka eivät omaan kokemuspohjaani kuulosta tosilta.
1. Kelalle ilmoitetaan työttömyysajalta jokaiselta kalenterikuukaudelta ja toimitetaan palkkalaskelmat sen mukaan. Lomake työttömyysajan ilmoittamisesta avautuu aina uuden kuun ensimmäinen päivä. Saattaa toisaalta olla mahdollista, että syklin voi saada pyörimään myös kuun puolesta välistä. Ottakaa yhteyttä kelaan ja kysykää – ne siellä kyllä auttavat ihan mielellään
2. Työttömyystuki menee katkolle, jos oma ilmoitus on ristiriidassa virallisten papereiden kanssa. Tällä hetkellä työtön saa ansaita bruttona 300€ / kk ja jokainen 300€ ylittävä euro vähentää saatua tukea 0,50€. Mikäli työttömällä on palkkatuloja, tulee ne ilmoittaa työttömyysajan ilmoituksessa, joka tehdään kelalle joka kuukausi. Sen perusteella kela maksaa työttömyysetuudet. Eli ansaitsemalla yli 300€ ei sinänsä ole mitään merkitystä, koska työttömällä on oikeus käydä palkkatöissä työttömyyden aikana, kunhan siitä ilmoittaa kelaan kuukausi-ilmoituksen ohessa. hakemusten käsittelyaika on yleisesti ottaen max 14 päivää.
Oma kahden vuoden työttömyyteni on pyörinyt koko ajan neljän viikon ilmoitusjaksoissa, jotka eivät sitten edes helmikuussa osuneet yhteen kalenterikuukauden kanssa. Oikeus työttömyysturvaan kyllä säilyy, mutta esimerkiksi oma puolen päivän luottamustehtäväpalkkioni (jonka sitten ilmeisen tyhmästi rehellisesti ilmoitin) laittoi korvaukset katkolle viikoiksi, kunnes työvoimahallinto päätti että olin ollut työmarkkinoiden käytettävissä kyseisen luottamushomman aikana (ei sillä että meikäläistä koskevia työmarkkinoita olis tarjolla). En uskaltaisi tehdä likikään 300 eurolla töitä, kun parista kympistäkin tulee jo mokoma show. Harvalla on puskurirahaa noihin selvittelyviikkoihin, ainakaan jatkuvasti.
Hienoa että jaksat Saku pitää työttömille tärkeää aihetta yllä. Tuskin kovin monella työttömällä on eriävää kantaa kaikkeen siihen mitä olet kirjoittanut, mutta valitettavasti se ei vielä riitä. Tarvittaisiin todellinen asennemuutos myös niiden parissa joita aihe ei kosketa henkilökohtaisesti, vielä.
Tuleva aktiivimalli on typerä, ja eniten tässä harmittaa se, että aktiivimallista olisi voitu saada myös aidosti työttömiä kannustava ja aktivoiva. Siihen ei edes olisi tarvittu suuria rahallisia panostuksia, vaan pelkästään sanktioiden poisto. Haastattelut voisi kyllä toteuttaa, mutta niin että tarjolla olisi pakkotyön sijaan jokin työttömän omasta motivaatiosta kumpuava aktivointitoive, kuten koulutus, tai terveydentilaan liittyvä toimi. Pakottamisella ja kannustamisella on täysin eri lopputulos.
Toteutuessaan aktivointimalli herättää täysin ansaittua vihaa työttömien keskuudessa, joiden on vaikea nähdä uudistuksessa muuta kuin kiusantekoa. Taustalla lienee vahva oikeistolainen ideologia joka näkee työttömät pelkkänä kulueränä, ei yksilöinä joilla saattaisi olla vielä paljonkin annettavaa työelämälle, mikäli siihen tarjottaisiin aidosti mahdollisuus. Toteutuva aktiivimalli ei sitä tee.
Olet aivan oikeassa.