Analoginen Aivokylpy
Analoginen Aivokylpy

Dettman vastaan henkilöbrändit 1-0

Koripallovalmentaja Henrik Dettman kertoo tuoreessa Talouselämän haastattelussa:

”Valmentamisesta oli tullut minulle liikaa henkilökohtainen egoprojekti. Minä halusin voittaa. Minä halusin menestyä. Pelaajat olivat minulle oman kunnianhimoni välikappaleita: opetin, kehitin ja juoksutin heitä mutta en heidän itsensä takia, vaan koska halusin käyttää heitä saavuttaakseni menestystä.”

Pari vuotta sitten, Markkinointi & Mainonnan toimittaja Petra Piitulainen kirjoitti puolestaan seuraavaa:

Hasan & Partnersin luova johtaja Mikael Nemeschansky kirjoitti vähän aikaa sitten M&M:n blogissaan, kuinka joku hänen kollegansa oli ihmetellyt julkisesti, miten suurin osa M&M:n sisällöstä on pelkkiä blogeja ja kommentteja, joiden ainoana tarkoituksena tuntuu olevan kirjoittajan henkilöbrändin rakentaminen.

Julkisuudessa puhutaan paljon siitä, kuinka tärkeää esimerkiksi johtajille on luoda oma henkilöbrändi. Kuulemma ilman hyviä henkilöbrändejä yritys ei saavuta yhtä hyvää menestystä kuin se voisi saada.

Henrik Dettman ei ole aina ollut menestyvä valmentaja. Hänen menestyksensä alkoi siitä, kun hän lopetti tavoittelemasta henkilökohtaista gloriaa.

Onko itse asiassa niin, että henkilöbrändin rakentamiseen on puhallettu aikamme suuri kupla? Voiko olla niin, että suurin osa henkilöbrändin rakentamiseen annetuista ohjeista ei joko toimi tai sitten ne on ymmärretty väärin?

Onko henkilöbrändin tavoite se, että jostakin ihmisestä tulee kuuluisa omana itsenään, vai se, että hän saa muut loistamaan?

Ero tuntuu ehkä hiusten halkomiselta, mutta on kaukana siitä.

Niin kauan kuin ihminen keskittyy omaan napaansa ja rakentaa vain omaa mainettaan, hän kyllä saavuttaa tunnettuutta, mutta ei välttämättä anna ympäristölleen mitään erityisen arvokasta.

Nyt joku henkilöbrändien asiantuntija tietysti argumentoi: Vain ne, jotka antavat aidosti kiinnostavaa sisältöä, menestyvät ja nousevat henkilöbrändeinä.

Juuri tuossa saattaakin piillä koko homman ydin. Kiinnostavuus syntyy useammin kosiskelemalla kuin vaikkapa kehittämällä toista. Mieti mitä tahansa päivää somessa. Millainen teksti, millainen viesti menee parhaimmin läpi?

Aivan. Mitä hauskempi ja tyhjäpäisempi, sitä parempi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *