Anzio testasi: Tämä media on paniikin lietsonnan ykkönen!

Kun koronaepidemia laajentuu ja tartunnat yleistyvät, paniikki leviää paitsi sijoittajien myös meidän tavallisten mediakuluttajien keskuudessa.

Paniikkia lietsotaan, sillä paniikki myy. Ja myytävä on.

Iltapäivälehdet on myytävä joka päivä uudestaan, kestotilaajia ei ole. Verkkoon on houkuteltava otsikoinnin pysäyttämiä ihmispoloisia sankoin joukoin, sillä muuten media ei kiinnosta mainostajia, joilla verkkomediat pääosin elävät.

Erilaiset kriisit ovatkin ns. keltaisen lehdistön kulta-aikaa.

Nyt on kriisi. Korona luo houkuttelevat puitteet tarjota kansalle sitä, mistä se on aina ennenkin maksanut: katastrofia, kriisiä, kauhutarinoita, pelottelua, dystopiaa.

Raflaavat viittaukset esimerkiksi hysteriaan, kuolemiin ja paniikkiin, kaappaavat verkkosurffaajan ja R-kioskiin eksyneen kansalaisen huomion räikeässä lööpissä. Irtonumeroita myydään ja klikkiotsikot takaavat medialle sille elintärkeät klikkaukset.

Houkutus yliampuviin juttuihin kasvaa suureksi. Tässä esimerkki:

Iltalehti otsikoi 26.2 päivätyssä seurantajutussaan pari viikkoa myöhemmin, että ”Näin räjähdysmäisesti korona on levinnyt Suomessa”.

Iltalehti laimensi otsikkoa seuraavana päivänä, mutta googlaamalla tuo “räjähdysmäisesti” on yhä bittiavaruuden kätköistä kaivettavissa.

Päätin suorittaa äärimmäisen epätieteellisen testin. Otin kokeeseeni mukaan vain kaupallisia medioita ja niistä kolme suurinta verkkotavoittavuuden mukaan laskettuna.

Testimediat ovat suuruusjärjestyksessä Ilta-Sanomat, jonka kuukausitavoittavuus oli joulukuussa FIAMin (Finnish Internet Audince Measurement)  3 835 746, aivan kannoillaan Iltalehti, jonka sivuilla piipahti 3 833 883 kansalaista, ja kolmantena MTV 3 406 656:n silmäparin tavoittavuudellaan.

Näin suoritin testini: ensimmäisellä koekierroksella kirjoitin googlen hakukenttään sanat koronavirus, paniikki ja eri hakukerroilla kunkin median nimen.

Koronavirus paniikki iltalehti tuotti 121 000 osumaa, koronavirus paniikki iltasanomat 90 100 ja koronavirus paniikki MTV ylsi 58 700 hittiin.

Kiristin vähän ruuvia. Otin seuraavaksi hakusanaksi kuolema. Eli kirjoitin hakukenttään sanat koronavirus, kuolema ja median nimi.

Johtopaikan nappasi taas Iltalehti 416 000 osumallaan. Tässä haussa MTV ohitti Ilta-Sanomat, eli maikkari viljeli kuolema-sanaa koronaviruksen yhteydessä iltistä ahkerammin. MTV:n paniikkilietsonta tuotti 153 000 hittiä ja Ilta-Sanomien 72 400.

Kiristetään vielä. Otetaan mukaan verbeistä kammottavin: tappaa. Eli ensin haku: koronavirus tappaa iltalehti. Haku tuotti 224 000 hittiä, toiseksi tuli MTV 173 000 osumallaan ja peränpitäjäksi jäi taas IS 44 100 osumallaan.

Entäpä sitten koronakauden hittituote: vessapaperi?

Hakukenttään sanat: koronavirus, vessapaperi sekä jokainen media omalla haullaan.

Iltalehti vei voiton myös dystooppisessa vessahuumorissa, 58 000 osumaa, maikkarilla 32 400 ja IS:llä hittejä pahaiset 6 280.

Tein vielä yhden testin, kirjoitin hakukenttään hyytävän lauseen: ”Korona kylvää kuolemaa”.

Edellä mainituista medioista tuli vain yksi hitti. Turha lienee sanoakaan, että kunnian kolkoimmasta korona-otsikosta nappasi Iltalehti FB-päivityksellään.

Näyttää siis siltä, että Iltalehdellä on mediaherruus, mitä paniikin lietsontaan tulee. Saipa IL:n kolumnisti Sanna Ukkola ahdettua jotakuinkin kaikki edellä mainitut sanat ynnä muutaman bonusmanauksenkin kirjoitukseensa torstaina 12.3.

Ilta-Sanomien yllättävän kehno performanssi testissäni pistää silmään.

Mutta itseasiassa Ilta-Sanomat toimii maukkaana vastavoimana Iltalehden sysimustille prognooseille. IS:n otsikot voivat tuoda jopa iloa kollektiivisen ahdistuksen keskelle.

Vai mitä sanotte näistä Kesätoimittajan valitut palat -FB-ryhmän sivustolle postatuista IS:n verkko-otsikoista?

Tämän ensimmäisen kohdalla otsikon bongaaja toteaa ryhmän sivuilla IS:n päivystävän korona-kesätoimittajan pohtineen Suomen maantietoa uudelleen ja tulleen siihen tulokseen, että Pirkanmaa itseasiassa on keskellä Suomea ja Keski-Suomi sitten vastoin yleistä käsitystä Pirkanmaan molemmilla puolilla.

Tämä toisen Ilta-Sanomien otsikon Kesis-ryhmään postannut henkilö puolestaan äimistelee Keski-Pohjanmaan tartunnan saavuttamia mittasuhteita maailmanpolitiikkassa.

Paniikitonta alkavaa viikkoa.

Voi hyvin ja lue terveellisesti. Ja pese kädet. Kuten minäkin tästä testistä.

Anzio

Keskustelu median roolista paniikin lietsonnassa jatkuu täällä.

Ps. Kyllä, kirjoituksellani on klikkiotsikko. Se jotenkin sopii juttuni kontekstiin. 🙂

OIKAISU: Iltalehti otsikoi 26.2. päivätyn seurantajutun:  ”Näin räjähdysmäisesti korona on levinnyt Suomessa” vasta 11.3. ja 12.3. ja poisti sanan “räjähdysmäisesti” otsikosta 13.3. mennessä.

puheenaiheet koronavirus kolumnit
Kommentit (3)
  1. Raili Sergejeff
    15.3.2020, 18:52

    Taas hyvää tekstiä! Kiitos! ❤️

    1. anssijarvinen
      16.3.2020, 11:03

      Kiitos! 🙂

  2. Suomalainen mediahan on vielä ihan rauhallinen. Menes Blomman sivuille. Siellä on 100% pelkkää koronauutista maailmanlopun kuvituksilla… Reuters kiltisti kakkosena.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *