Kouluissa pitäisi olla enemmän tyttöjä

Vuosikymmeniä sitten vanhempani tapasivat joillakin kutsuilla silloisen historianopettajani. Ope oli äitynyt kehaisemaan vintiötä: ”Anssi on perin etevä historiassa, jos muut eivät osaa vastata kysymykseeni, tapaan pyytää Anssilta oikean vastauksen, jonka hän lähes poikkeuksetta antaa. Vaikka onkin varsin eläväinen poika”.  Noin oli nutturapäinen yhteislyseon rehtorin puoliso ylpeiden vanhempieni muistin mukaan poikaansa luonnehtinut.

Vaikka onkin varsin eläväinen poika”.  Minua on kaikki nämä vuodet häirinnyt tuo omituinen lausahdus. Onko niin, että vilkas lapsi ei voisi olla hyvä? Että eläväisyys on lahjakkuuden vastakohta? Että touhukas nuori olisi lähtökohtaisesti huono oppilas?

Ikävä kyllä merkittävä osa opettajista tuntuu ajattelevan näin.

Eritoten jos touhupetteri sattuu olemaan poika.

Helsingin yliopiston tutkijat havaitsivat taannoin, että jos lapsen persoonallisuus ja käytös eivät miellytä opettajaa, oppilas saa tämän tuta koe- ja todistusnumeroissaan. Ja tyttöjen edesottamukset koulutyössä tuntuvat vastaavan paremmin opettajien odotuksia.

Siksi pojat saavat onnistumisistaan huonompia arvo­sanoja kuin tytöt.

Mutta kun kokeet arvioidaan nimettömästi, poikien arvosanat nousevat ja tyttöjen laskevat.

Tutkimuksen mukaan poikien arvosanat paranevat myös, jos osaamista arvioi miespuolinen opettaja. Mutta kuten tunnettua, opettajakunta naisistuu koko ajan.

Eipä siis hyvältä näytä.

Olemme saaneet lukea viime vuosina paljon poikien kehnosta koulumenestyksestä ja sen seurauksista: syrjäytymisestä ja jopa lapsettomuudesta, kuten muun muassa Kauppalehti hiljan kertoi.

Mutta entäpä, jos koulut tyttöistyisivät?

Mielenkiintoista on, että sellaisissa kouluissa, joissa enemmistö on tyttöjä, pojilla on paremmat lukutaidot,  Tiede-lehti puolestaan kirjoittaa.

Hollantilaisten tutkijoiden analyysi Pisa-tutkimuksen tuloksista osoittaa, että tytöt levittävät ympärilleen opintoja edistävää kulttuuria. Tästä hyötyvät molemmat sukupuolet, pojat kuitenkin vielä tyttöjäkin enemmän.

Luojan kiitos historianopettajani takoi päähäni menneisyyden merkittävyyksiä yhteislyseossa, eikä poika-sellaisessa.

Sillä sellaisissa kouluissa, joissa tyttöjen osuus oppilaista oli yli 60 prosenttia, pojat saivat peräti 30 pistettä paremman tuloksen kuin pojat kouluissa, joissa tyttöjen osuus oli pienempi.

Yksi mitatuista taidoista oli lukutaito.

”Poikien huonompi lukutaito on yleinen ilmiö, ja sen syitä on tutkittu ikävä kyllä liian vähän. Tutkimuksemme osoittaa, että lukutaito on heikompi, kun pojat käyvät koulua, jossa on etupäässä poikia”, toteaa Utrechtin yliopiston tutkimuksen pääkirjoittaja Margriet van Hek.

 Mutta kuinka saada kaikkiin kouluihin tyttöenemmistö, kas siinä pulma.

 

Tasa-arvoista alkavaa koulu- ja työviikkoa.

 

 

Anzio

 

Keskustelu jatkuu täällä.

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *