Lukašenka, Trump ja muut vallanhimoiset mulkvistit. Brändit ovat teitä vahvempia

Pohtiessamme taannoin auton vaihtoa, vaimoni otti puheeksi Skodan.

”Silläkin näyttää olevan fiksuja sähkömalleja.”

Tein nopeasti selväksi, että meidän perheeseen ei Skodaa tule. Se on aivan liian persoonaton ja tuoksahtaa vieläkin itäblokille, perustelin kömpelösti äkkipikaista mielipidettäni.

Mutta tänään sunnuntaina 17.1.2021 sain itseni kiinni surffailemasta Skodan sivuilla merkin malleihin ja tekniikkaan perehtyen.

Mitä oikein oli tapahtunut?

Lauantaina 16.1.2021 Skoda julkaisi tiedotteen:

Olemme toimineet ylpeinä jääkiekon MM-kisojen sponsorina jo 28 vuotta. Mutta kunnioitamme ja edistämme myös ihmisoikeuksia. Siksi emme sponsoroi vuoden 2021 MM-kisoja, jos niitä pelataan Valko-Venäjällä.”

Käytännössä kisojen pääsponsori laittoi näin pisteen Valko-Venäjän diktaattorin Aljaksandr Lukašenkan haaveille. Hän ei isännöi tulevana keväänä kisoja ja ota operaatiosta maksimaalista pr-hyötyä synkkiä toimiaan peittelemään.

Jos joku Skodan kaltainen äveriäs sponsori mahdottomalta tuntuvalla aikataululla löytyisikin, ei yksikään ainakaan länsimainen brändi halua profiloitua tahona, joka sytyttää Euroopan viimeiselle kansaansa nöyryyttävälle diktaattorille parrasvalot. Valot, joissa paistatella ja hempeillä yhdessä omituisen ystävänsä, Kansainvälisen jääkiekkoliiton IIHF:n sveitsiläisen puheenjohtajan Rene Faselin kanssa.

Skoda halusi toimia arvojensa mukaisesti ja vaikuttaa, kuten vastuullisen brändin kuuluukin tehdä.

Skodan brändin arvot ovat simplifying, surprising ja human, jotka voidaan vapaasti kääntää vaikkapa selkeydeksi, yllättävyydeksi ja inhimillisyydeksi.

Kova päätös ottaa voimakas poliittinen kanta oli siis vain suoraselkäistä omien arvojensa takana seisomista.

Ei inhimillinen brändi yksinkertaisesti voi tukea mielivaltaista yksinhallitsijaa. Mulkvistia, joka pönkittää laitonta valtaansa polkien törkeästi kansalaistensa ihmisoikeuksia heittämällä heitä vankilaan ilman laillisia oikeudenkäyntejä sekä kiduttaen opposition jäseniä ja vainoamalla toisinajattelijoita.

USA:ssa puolestaan lahjatavarajätti Hallmark vaatii Joe Bidenin vaalivoiton kiistäneitä senaattoreja Josh Hawleya ja Roger Marshallia maksamaan takaisin yhtiöltä saamansa vaalirahat – koska senaattorien toiminta ei vastaa yhtiön arvoja.

Hallmarkin mukaan rauhanomainen vallanvaihto on demokratian kulmakivi eikä yhtiö halua olla missään tekemisissä minkäänlaisen väkivallan kanssa, jota se katsoo Trumpin kannattajineen lietsoneen, kuten saatamme lukea uutistoimisto AP:n jutusta.

Kun poliittiset toimijat syyllistyvät räikeisiin laittomuuksiin sekä käyttäytyvät moraalittomasti ja epäeettisesti, ei ole ihme, että kuluttajien usko politiikan ja hallitusten kykyyn hoitaa maailman asioita vastuullisella tavalla horjuu.

Yhdysvaltalaisen brändijätti Procter & Gamblen teettämän tutkimuksen mukaan peräti 67 prosenttia kuluttajista uskoo brändeillä olevan enemmän valtaa muuttaa maailman menoa kuin hallituksilla. Lue vaikka.

Niinpä kuluttajat haluavat äänestää brändejä. Eikä brändejä äänestetä vaaleissa, vaan joka ikinen päivä miljoonilla lompakoilla.

Mutta lompakollaan äänestäjän täytyy tietää, mitä hän äänestää: minkä asian puolesta brändi on ja mitä vastaan. Siksi esimerkiksi Skoda ja Hallmark ovat tehneet selväksi, millaisen maailman puolesta äänestät heidän tuotteitaan ostaessasi.

Brändeistä on tulossa yhä enenevissä määrin poliittisesti aktiivisia toimijoita. Sellaisia, jotka eivät pelkää ottaa kantaa yhteiskunnallisiin asioihin. Vai mitä tuumaat tästä: USA:n presidentinvaalin jälkimainingeissa monet sikäläiset suuryritykset ovat kertoneet lopettavansa tai ainakin keskeyttävänsä kaiken vaalirahoituksen sellaisille kongressin jäsenille, jotka eivät äänestäneet Joe Bidenin vaalivoiton vahvistamisen puolesta.

Esimerkiksi jättipankki Morgan Stanley, hotelliketju Marriott, teleoperaattori AT & T, Airbnb, Coca-Cola sekä luottokorttiyhtiöt Mastercard ja American Express, verkkokauppa Amazon sekä monet muut päättivät ottaa näyttävästi pesäeroa Trumpin politiikkaan, kuten New York Times kertoo.

Näin, koska yhtiöiden arvot eivät salli Trumpin aloittaman poliittisen mutapainin, laittomuuksien, valehtelun ja väkivallan kaltaista käyttäytymistä.

Sen sijaan peräti kaksi kolmasosaa meistä kuluttajista haluaa brändien ottavan kantaa yhteiskunnallisiin asioihin arvostuksiensa ja arvojensa mukaisesti, kuten  konsulttiyhtiö Accenturen Global Consumer Pulse -tutkimuksesta käy ilmi.

Kuten Skoda.

Hyvä automyyjä, saat soittaa. Sovitaan vaikka koeajo.

Keskustelu brändeistä ja politiikasta jatkuu täällä.

Anzio

Kommentit (2)
  1. Minulla oli kauan sitten vanha skoda, mallia en muista, joka selvisi talven joka oli kylmin miesmuistiin, yli40 astetta pitkiä aikoja 1900 luvun lopulla kun kävin ammattikoulua 60 kilometrin päässä yhteen suuntaa eikä se kertaakaaan hyytynyt
    matkalla vaikka uusia autoja tienposkissa jatkuvasti oli sinne jääneenä.

  2. Ulla Agopov
    21.1.2021, 19:26

    Arvostan Skodan päätöstä vetäytyä sponsoriudesta. Ajelen reilut 2 vuotta vanhalla nelivetoskodallani entistä tyytyväisempänä. Tämä on jo toinen Skodamme: ensimmäinen palveli meitä liki 12 vuotta hajoamatta isommin kertaakaan. Nyt lumikeleillä, kun kaupunginosamme Helsingissä on talvihoidon kolmoskategoriaa, nelivetoskodan talviajo-ominaisuudet ovat entistä arvokkaampia. Suurkiitos Skodan johtajistolle suoraselkäisestä päätöksestä! Bat’ka-Aljaksandr saa mennä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *