Vain hullu ei sijoita Riku Aallon puheenjohtamaan Kojamoon

 

Aamun Hesarissa mainostettiin näyttävästi Kojamon yleisöantia otsikolla: ”Sijoita tuhansiin asuntoihin”.

Mikäs se tämmöinen Kojamo sitten oikein on?

Eikun googlettelemaan.

Aivan. Se tunnettiin aiemmin VVO-yhtymänä. Kojamo Oyj on melkoinen tekijä. 4,7 miljardin euron (v. 2017) asunto-omaisuudellaan se on Suomen suurin kiinteistösijoittaja, paljasti sivuillaan Rakli.

VVO, eli Valtakunnallinen vuokratalo-osuuskunta perustettiin vuonna 1969 yleishyödylliseksi osuuskunnaksi, mutta se muutti yhtiömuotonsa osakeyhtiöksi vuonna 1997.

VVO perustettiin, kun suuret ikäluokat siirtyivät maalta kaupunkiin työn perässä ja kaupunkeja riivasi asuntopula. Jalon hankkeen taustalla olivat työväenliikettä lähellä ollut, sittemmin näyttävän konkurssi tehnyt Helsingin asuntokeskuskunta Haka, eri ammattijärjestöjä ja vasemmistolainen osuusliike.

Opin googletellessani, että VVO:n uusi nimi, Kojamo, tarkoittaa suurta koiraslohta. Ja että tuo vesiemme kuningas tarjoaa vuokra-asumista Lumo– ja VVO-brändinimillä.

Kojamon suurimpiin omistajiin lukeutuvat muun muassa Rakennusliitto ry, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry ja Metallityöväen Liitto ry sekä monet muut ammattiliitot ja eläkevakuutusyhtiöt Ilmarinen sekä Varma. Viimeksi mainitun  hallituksessa istuu myös ay-pamppu Riku Aalto, Kojamon hallituksen puheenjohtaja. Hänestä lisää tuonnempana.

Kojamo on omistajilleen varsinainen rahantekokone. Yhtiö teki viime vuonna 351,5 miljoonan euron liikevaihdolla peräti 289,7 miljoonaa tulosta ennen veroja. Osinkoa yhtiön hallitus päätti jakaa avokätisesti yli 50 miljoonaa euroa.

Kojamolla onkin vahvat perinteet tuloksen tekemisessä ja osingon jakamisessa. Vuonna 2016 VVO jakoi omistajilleen ruhtinaalliset 104 miljoonan euron ennätysosingot.

Vuonna 2015 osinkoa jaettiin 37 miljoonaa euroa ja 2014 omistajien tileille pumpsahti 15 miljoonaa euroa.

Ja ammattiliitothan saavat osinkonsa verottomana. Asia, jota on oikeutetusti hämmästellyt esimerkiksi Yle.

Muhkeat osingot selittyvät pitkälti Kojamon taipumuksesta nostaa vuokria aina tilaisuuden tullen. Ja välillä muutenkin. Tälle perinteelle ei povata loppua: varainhoitoyhtiö eQ:n salkunhoitaja Hannu Angervuo ounastelikin Helsingin Sanomille, että Kojamon listautuminen paitsi rikastuttaa ammattiliittoja ja niiden johtajia, johtaa jälleen uusiin vuokrankorotuksiin.

Ja vuokrankorotukset puolestaan keventävät paitsi vuokralaisten myös meidän ihan tavallisten veronmaksajien kukkaroita, kiitos asumistukien.

Kelan mukaan valtio maksoi asumistukia vuonna 2017 yhteensä yli 2 miljardia euroa. Tämä oli 4 prosenttia edellisvuotta enemmän. Asumistukimenojen raju kasvu siis jatkui. Vuosina 2015 ja 2016 menot kasvoivat vuosittain peräti yli 10 prosenttia.

VVO kärähti suoranaisesta huijauksesta vuonna 2012. Paljastui, että se peri valtion korkotuetusta kohteesta suurempaa vuokraa kuin mitä oli ilmoittanut valtion asuntopolitiikaa toimeenpanevalle Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskukselle ARA:lle, kuten Rakennuslehti kirjoittaa.

Ja vuonna 2016 Kuluttajaliiton tutkimuksen mukaan korkotuettujen vuokra-asuntojen vuokrat olivat korkeampia kuin vapaarahoitteisten jokaisessa vertailukelpoisessa saman alueen esimerkkiparissa.

Kuluttajaliiton mukaan esimerkiksi Vantaalla VVO:n korkotuetun kolmion vuokra oli 1 157 euroa, VVO:n vapaarahoitteisen kolmion 1 002 euroa ja vastaavan yksityisen vuokranantajan kolmion 900 euroa.

Eli homma toimii yksinkertaistettuna jotakuinkin näin: Kojamo maksattaa suomalaisilla maksimaalisia vuokria, jotka ajavat vuokralaispoloiset asumistukiluukuille. Valtio maksaa asukkaille asumistukea, joka kilahtaa Kojamon alati paisuvaan voittopottiin ja sitä kautta verovapaina osinkoina ammattiliitoille.

Kojamon kassa siis kestää hyvin listautumisen yhteydessä Teollisuusliiton ja Kojamon hallituksen puheenjohtajan Riku Aallon 60 000 euroon 26 000 eurosta nousevan vuosipalkkion. Korotusprosentti on rapsakka 131.

Kun googlettelin Aaltoa, paljastui myös että tämä ihan sama Riku Aalto haastoi Metalliliiton puheenjohtajana suomalaisen yritysjohdon säästötalkoisiin vuonna 2015.

Silloin Aalto ehdotti, että yritysten johdon palkitseminen bonuksilla lopetettaisiin kahdeksi vuodeksi ja että yritysten hallitusten jäsenten palkkiot puolitettaisiin.

2015 oli muuten ihan se sama vuosi, jolloin Aalto istui VR-yhtymän hallituksessa, jonka siunauksella VR kevensi organisaatiotaan sadoilla henkilöillä lähinnä suorittavasta portaasta.  Sama hallitus vahvisti toimitusjohtajan liksaksi 45 170 euroa kuukaudessa ja palkitsi tämän vielä yli 200 000 euroa bonuksilla.

Eikä Aalto itsekään jäänyt itseäänkään osattomaksi. VR-Yhtymä Oy:n hallituksen jäsenenä hän oli vahvistamassa puheenjohtajan palkkioksi samaisena vuonna 54 750 euroa, varapuheenjohtajan 25 800 euroa ja hallituksen jäsenten 22 800 euroa vuodessa. Ja jotta edellä mainitut myös osallistuisivat hallituksen kokouksiin, päätti hallitus pieneksi porkkanaksi maksaa vielä kokouspalkkiona 600 euroa kokoukselta per lätty.

Aalto on valvonut paitsi osinkoasioissa Teollisuusliiton etuja myös ajanut omia asioitaan mallikkaasti. Hänen edellisestä palkankorotuksesta ei ole kulunut kuin 9 kuukautta. Aalto junaili syksyllä Teollisuusliiton duunareille 3,2 prosentin korotukset ja samassa rytäkässä hänen oma liksansa Teollisuusliitosta nousi 60 prosenttia. Eli mojovat viisi tonnia kuussa.

Kojamon listautumismainos ja eritoten lyhyt perehtyminen yrityksen sekä Aallon sanomattoman viekkaisin liiketoimiin ja topakkaan edunvalvontaan saavat minut harkitsemaan vakavasti osallistumista Kojamon yleisöantiin.

Vaikka aika vähän minulla on sijoitettavaa esimerkiksi Aaltoon verrattuna.

Mutta jos vähän edes.

 

Suloista suvea.

Keskustelu jatkuu täällä.

 

Anzio

 

Ps. Anzion mukaan jää tämän sadannen Imagen-blogin myötä kesälomalle, ellei nyt aivan pakottavaa tarvetta kirjalliseen ilmaisuun ilmene. BusinessFM lähettää kuitenkin koko kesän perjantaisin, lauantaisin ja maanantaisin parhaita paloja kuluneen vuoden blogeista, ja ne löytyvät myös podcasteina täältä.

Aivan tyystin eivät kirjoitushommat kesäksi kuitenkaan lopu. Bloggaan Markkinointi & Mainontaan juhannusviikolla Cannes Festival of Creativityn kuulumisista.

puheenaiheet politiikka
Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *