Valtionyhtiö on rakentamassa J. Kärkkäisestä tulevaisuuden tähtibrändiä

Ainakin Finlayson, Otava, Tammi ja Fiskars ovat jo ilmoittaneet lopettavansa yhteistyönsä tavarataloyhtiö J. Kärkkäisen kanssa.

Näin siksi, että em. yritykset ovat kertoneet haluavansa toimia vastuullisesti ja sanoutua irti ääriajattelusta.

Pörssiyhtiö Fiskars muotoili asian tiedotteessaan näin:

”J. Kärkkäinen Oy:n toimitusjohtaja ja omistaja Juha Kärkkäinen on ollut viime vuosien aikana toistuvasti esillä yhteyksissä, jotka eivät edusta Fiskars-konsernin näkemyksiä. Olemme olleet useaan otteeseen yhteydessä J. Kärkkäinen Oy:n kanssa ja tuoneet näkemyksemme esiin.”

Tiedotteen mukaan Fiskars on saanut ”haitallista näkyvyyttä yhteyksissä, joita emme yhtiönä halua edistää ja jotka eivät ole arvojemme mukaisia.”

Kaikkien yritysten arvot eivät kuitenkaan estä yhteistyötä uusnatsiyhteyksistään tunnetun yrittäjän kanssa.

Esimerkiksi ministeri Anne Bernerin (kesk.) perheyhtiötä Vallila Interioria Kärkkäisen edesottamukset eivät näemmä häiritse, vaikka Vallillan arvoista esimerkiksi monikulttuurisuuden voisi kuvitella olevan ristiriidassa avoimesti rasistia mielipiteitä levittäneen Juha Kärkkäisen kanssa.

 

Mutta Vallilan arvoilla on hintansa.

Kärkkäisen verkkokaupasta on ostettavissa peräti 680 Vallilan tuotenimikettä.

Sen se näemmä maksaa.

 

Eikä tunnu Kärkkäisen arvomaailma häiritsevän myöskään Suomen valtion omistajaohjausta.

Valtion sataprosenttisesti omistamalle Nordic Morning Groupille kelpaa kansanryhmää kohtaan kiihottamisesta tuomitun ja uusnatsien tukemisesta syytetyn yrittäjän rahat.

 

Nordic Morningilla on kunniakas menneisyys. Nordic Morning Group on pohjoismainen viestintäkonserni, joka sai alkunsa jo vuonna 1859 keisarillisena senaatin julkaisutoimistona.

Keisarillisesta julkaisijasta kehittyi sittemmin paino- ja kustannustalo Edita, joka vaihtoi nimensä Nordic Morningiksi vuonna 2013 ja Nordic Morning Groupiksi vuonna 2017. Konsernin palveluksessa työskentelee Suomessa ja Ruotsissa noin 700 henkeä.

Nykyisyys ei ole yhtä kunniakas. Viime vuonna Nordic Morningin liikevaihto oli 103,4 milj. euroa ja liiketulos reippaasti tappiolla.

Takkiin tuli liki 2 miljoonaa euroa.

Rumassa tuloksessa saattaa piillä yksi syy sille, ettei parhaillaan yt-neuvotteluja läpikäyvä valtionyhtiö ole turhan ronkeli valitessaan asiakkaitaan.

Ja jos Nordic Morningia on uskominen, kyse on syvemmästä liitosta kuin pelkästä asiakkuudesta. Suhdetta kutsutaan partneriudeksi. Eikä partneriutta haeta millaisten tahansa yritysten kanssa, vaan valveutuneiden edelläkävijäbrändien.

 

We partner up with forward-thinking brands”, julistaa Nordic Morning verkkosivuillaan.

 

Tällaiseksi tulevaisuuden tähtibrändiksi valtion omistajaohjausta nauttiva mediayhtiö laskee siis myös J. Kärkkäisen, jonka visionäärisyyden ja vastuullisuuden saattaisi moni muu kyseenalaistaa.

Yhteiskuntavastuu on määritelty valtionyhtiöiden perusarvoksi, kuten valtioneuvoston viestintäosasto tiedotti 12.5.2016.

”Yhteiskuntavastuu valtionyhtiöiden perusarvoksi. Arvot muodostavat maaperän, mihin kaikki päätöksenteko perustuu. Valtionyhtiöiden on näytettävä esimerkkiä arvojohtamisessa ja yhteiskuntavastuun kantamisessa. Yhteiskuntavastuun kantaminen lähtee periaatteesta, että yritys osana yhteiskuntaa pärjää sitä paremmin, mitä paremmin ympäröivä yhteiskunta voi.”

 

Kun tiedustelin J. Kärkkäisen arvomaailman yhteensopivuutta valtionyhtiön arvomaailman kanssa kolmelta Nordic Morningin hallituksen jäseneltä, kaksi heistä vastasi.

 

Kumpikin sanoi, että yhteistyösopimukset ovat toimivan johdon asia.

 

Näin minulle vastasi yhtiön hallituksessa valtion ääntä käyttävä valtioneuvoston kanslian omistajaohjauksen finanssineuvos Petri Vihervuori:  ”En tunne asiaa. Yhteistyösopimukset kuuluvat operatiivisen johdon vastuulle.”

Näin antoi ymmärtää myös Nordic Morningin Suomen toimitusjohtaja Jukka Sundquist, joka kertoi yhteydenottoni innoittamana puhelinkeskustelussamme, että sopimukset ovat tulossa tarkastelun alle.

 

Syystäkin, sillä vaikka valtionyhtiöiden perusarvoksi on määritelty yhteiskuntavastuu, ei arvon noudattamista valvo kukaan.

Ei ainakaan yhtiön hallitus.

Ja toimivalle johdolle arvokeskustelu jää kaunopuheeksi, jonka merkitystä ei ymmärretä.

 

Siksi ylevä arvo on kaupan.

Nordic Morning Groupin vuosilaskutuksen J. Kärkkäiseltä on arvioitu olevan 200 000 euron luokkaa.

Sen se näemmä maksaa.

 

Keskustelu jatkuu täällä

 

Yhteiskuntavastuullista alkavaa viikkoa.

 

Anzio

Kommentit (3)
  1. Erik Lindström
    20.11.2017, 09:52

    Hei, oletko ollut yhteydessä Normark Suomeen? Heidän kauttaan tuolla on Rapalat, Martinit ja monet muut Suomalaiset huippubrändit joita ei varmasti kiinnosta olla tukemassa natseja. Etenkin juuri Rapalan ja Martinin kaltaisten kotimaisten brändien olo kaupassa etoo. En tiedä mitä Rapalan omistajayhtiö VMC:n juutalaistaustaiset omistajat ovat tästä mieltä saati Shimano joka sekin on siellä Normarkin jakelemana ja nimenomaan juutalaista perää sekin. Uskomatonta ahneutta Normakilta olla tuolla mukana.

  2. Vastuullista juu
    20.11.2017, 21:14

    ”Näin siksi, että em. yritykset ovat kertoneet haluavansa toimia vastuullisesti”
    Tuotannon siirtäminen halpamaihin lapsityövoimalla tehtäväksi lienee yksi osa tätä ns. vastuullista toimintaa.

    1. Hyvin sanottu!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *