Suomen elokuvatietäjät äänestivät: näin käy Oscar-gaalassa ensi sunnuntaina!

Leonardo DiCaprion voitto on satavarma juttu, sanoo Katsoja-blogin Oscar-raati.
Leonardo DiCaprion voitto on satavarma juttu, sanoo Katsoja-blogin Oscar-raati.

Oscarit lähestyvät, ja vaikka gaalaa ei tekisi mieli katsoa koska #OscarsSoWhite, voittajilla on merkitystä. Gaalassa uudelleentuotetaan ajatusta siitä, mikä on hyvää ja arvostettua elokuvaa kaikkein isoimmilla markkinoilla – ja mikä ei. Suomalaiset elokuvatietäjät äänestivät nyt, miten palkinnot tänä vuonna jaetaan.

Oikeasti vuoden parhaita siellä ei tietenkään palkita, mutta parhaus on hirveän subjektiivinen asia muutenkin. Tämä vuosi oli siinä mielessä poikkeus, että omasta vuoden 2015 top viidestäni Oscareita tulee voittamaan peräti kaksi, Mad Max: Fury Road sekä Inside Out – mielen sopukoissa. Jälkimmäiselle olisin toivonut parhaan elokuvan ehdokkuutta, kun nyt kategoriassa sinänsä olisi tilaa vielä kahdelle nimikkeelle.

Kysyin suomalaisilta elokuvakirjoittajilta, kriitikoilta ja bloggaajilta veikkauksia siitä, mihin osoitteisiin palkinnot maanantain vastaisena yönä Suomen aikaa jaetaan. Sain 24 vastausta. Alla tulokset sekä huomioita äänestykseen osallistuneilta.

Oscar-gaala käynnistyy Suomen aikaa klo 03.30 sunnuntain ja maanantain välisenä yönä. Lähetys punaiselta matolta alkaa Yle Teemalla klo 02.00. Gaalan juontaa Chris Rock, joka on mahdollisten palkinnonjakajien lisäksi ainut tummaihoinen, jolla on mahdollisuus pitää palkintoa hyppysissään.

(Äänestyksessä edustetut julkaisut/kanavat: Cinema Lozenge (cinemalozenge.blogspot.fi), HS / Yle Teema / KAVI, HS / Nyt.fi, Voima (http://uusi.voima.fi/blog/category/postikortteja-tukholmasta/), Laajakuva.com, tihkusade.blogspot.com, sininleffablogi.blogspot.fi, Keskipohjanmaa, Mustaa valkoisella (naskinen.blogspot.fi), Filmgoer.fi, @lauriojain, @samppak, Dome.fi, FREDAG, Filmihullu, Helsingin queer-feministinen elokuvablogi, schnabelmann.wordpress.com, katselukoukussa.wordpress.com, sekä free-toimittajia.)

 

OSCAR-VOITTAJAT 2016

 

Parhaat visuaaliset tehosteet

Voittaja: Star Wars: The Force Awakens (Roger Guyett, Patrick Tubach, Neal Scanlan ja Chris Corbould) tai Mad Max: Fury Road (Andrew Jackson, Tom Wood, Dan Oliver ja Andy Williams) (11 ääntä molemmille)

Mahdollinen yllättäjä: Ex Machina (Andrew Whitehurst, Paul Norris, Mark Ardington ja Sara Bennett) (2 ääntä)

Tänä vuonna molemmat suosikit luottivat perinteiseen kädentaitoon. Vaikka Tähtien sota ja Mad Max ovat täynnä a-luokan CGI-tekniikkaa, ne näyttävät ja tuntuvat todemmilta kuin monet viime vuosien voittajista. Molemmissa on vahva retroelementti, joka on juuri nyt miljoonaluokan spektaakkeleissakin hyvin in.

 

Paras leikkaus

Voittaja: Mad Max: Fury Road (Margaret Sixel) (19 ääntä)

Mahdollinen yllättäjä: The Big Short (Hank Corwin) (3 ääntä)

“The Big Shortin leikkaus on hektisen dokkarielokuvan leikkausta, eli voinee yllättää fiktiivisellä puolella, siksi veikkaan sitä saamaan leikkauspystin. Mad Max saattaa sen saada, mutta soisin Shortille edes jotain.” – V.S. Luoma-aho

 

Paras puvustus

Voittaja: Mad Max: Fury Road (Jenny Beavan) tai Carol (Sandy Powell) (7 ääntä molemmille)

Mahdollinen yllättäjä: Cinderella (Sandy Powell) tai Tanskalainen tyttö (Paco Delgado) (4 ääntä molemmille)

“Puvustus- ja lavastuskategoriassa uskon iänikuiseen viisauteen, jonka mukaan Oscareiden yhteydessä eniten = paras.” – Olli Sulopuisto

 

Paras maskeeraus ja hiukset

Voittaja: Mad Max: Fury Road (Lesley Vanderwalt, Elka Wardega ja Damian Martin) (16 ääntä)

Mahdollinen yllättäjä: The Revenant (Siän Grigg, Duncan Jarman ja Robert Pandini) (5 ääntä)

 

Paras kuvaus

Voittaja: The Revenant (Emmanuel Lubezki) (20 ääntä)

Mahdollinen yllättäjä: Muut saivat yksittäisiä ääniä. Chivoksi kutsuttu meksikolaiskuvaaja voittaa kolmannen Oscarinsa putkeen.

“Emmanuel Lubezki tehnee historiaa voittamalla kolmannen peräkkaisen kuvauspalkinnon, vaikka pystin soisi viimein päätyvän mestari Roger Deakinsille.” – Anna Möttölä

 

Paras lavastus

Voittaja: Mad Max: Fury Road (Colin Gibson) (18 ääntä)

Mahdollinen yllättäjä: Hajaääniä. Järjettömästi puvustettu ja lavastettu Mad Max on yksinkertaisesti liian kova näissä kategorioissa.

 

Paras äänimiksaus

Voittaja: Mad Max: Fury Road (Chris Jenkins, Gregg Rudloff ja Ben Osmo) (17 ääntä)

Mahdollinen yllättäjä: The Revenant (Jon Taylor, Frank A. Montaño, Randy Thom ja Chris Duesterdiek) (4 ääntä)

 

Paras äänileikkaus

Voittaja: Mad Max: Fury Road (Mark Mangini ja David White) (15 ääntä)

Mahdollinen yllättäjä: The Revenant (Martin Hernandez ja Lon Bender) (4 ääntä) tai Star Wars: The Force Awakens (Matthew Wood ja David Acord) (3 ääntä)

Tässä vaiheessa huomataan, missä Mad Maxin kiistämättömät vahvuudet ovat.

 

Paras laulu

Voittaja: Jimmy Napes ja Sam Smith: Writing’s On the Wall (007 SPECTRE) (8 ääntä)

Mahdollinen yllättäjä: Diane Warren ja Lady Gaga: Til It Happens to You (The Hunting Ground) (7 ääntä) tai David Lang: Simple Song #3 (Youth) (5 ääntä)

“Biisiä veikkaan Weekndille, vaikka se ärsyttävä biisi onkin. Bond-tunnari oli ihan ok, mutta Skyfall sai Oscarin pari vuotta sitten, lienee välirauhan aika. Myönnän, etten ole edes kuullut muita biisejä.” – V.S. Luoma-aho

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=8jzDnsjYv9A]

 

Paras alkuperäismusiikki

Voittaja: The Hateful Eight (Ennio Morricone) (20 ääntä)

Mahdollinen yllättäjä: Ei oikeastaan ketään. Thomas Newman sai pari ääntä Vakoojien sillan scorestaan.

 

Paras lyhytdokumentti

Voittaja: Body Team 12 (David Darg ja Bryan Mooser)

Mahdollinen yllättäjä: Claude Lanzmann: Spectres of the Shoah (Adam Benzine) (7 ääntä) tai Last Day of Freedom (Dee Hibbert-Jones ja Nomi Talisman) (6 ääntä)

Tässä, ja kaikissa muissa lyhytkategorioissa useampi äänestäjä huomautti, että näitä on Suomessa nähty huonosti, jos yhtään. Vastaukset on siis annettu joko veikkaamalla tai ulkomaisia juttuja lukemalla.

 

Paras lyhytanimaatio

Voittaja: World of Tomorrow (Don Hertzfeldt) (10 ääntä)

Mahdollinen yllättäjä: Bear Story (Gabriel Osorio ja Pato Escala) (7 ääntä) tai Sanjay’s Super Team (Sanjay Patel ja Nicole Grindle) (4 ääntä)

World of Tomorrow oli jenkki-Netflixissä vielä hetki sitten, mutta näyttää harmillisesti sieltä poistuneen.

 

Paras lyhytfiktio

Voittaja: Day One (Henry Hughes) (7 ääntä)

Mahdollinen yllättäjä: Shok (Jamie Donoughue) (6 ääntä) tai Ave Maria (Eric Dupont ja Basil Khalil) (5 ääntä)

 

Paras dokumentti

Voittaja: Amy (Asif Kapadia ja James Gay-Rees) (17 ääntä)

Mahdollinen yllättäjä: The Look of Silence (Joshua Oppenheimer ja Signe Byrge Sørensen) (5 ääntä)

 

Paras vieraskielinen elokuva

Voittaja: Son of Saul (László Nemes) (21 ääntä)

Mahdollinen yllättäjä: Embrace of the Serpent (Ciro Guerra) (3 ääntä)

Tässä kategoriassa yllätyksiä voi sinänsä tulla, mutta holokaustista kertova unkarilaisdraama lienee ylivoimainen. Ranskalais-turkkilainen Mustang on myös upea, mutta sitä ei ole nähty tarpeeksi.

 

Paras animaatio

Voittaja: Inside Out – mielen sopukoissa (Pete Docter ja Jonas Rivera) (21 ääntä)

Mahdollinen yllättäjä: Late Lammas (Mark Burton ja Richard Starzak) sai kaksi ääntä, mutta tämä kategoria lienee yksi varmimmista. Harmi sinänsä, sillä kyseessä on yksi laadukkaimmista animaatiovuosista ikuisuuksiin. Anomalisa, joka jää täysin huomiotta, on mestariteos, mutta kai liian toddsolondzmainen (kollegaa lainatakseni).

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=DT6QJaS2a-U]

 

Paras sovitettu käsikirjoitus

Voittaja: The Big Short (Charles Randolph ja Adam McKay) (18 ääntä)

Mahdollinen yllättäjä: Yksin Marsissa (Drew Goddard), joka sai kaksi ääntä, elikkäs heh.

 

Paras alkuperäinen käsikirjoitus

Voittaja: Spotlight (Josh Singer ja Tom McCarthy) (16 ääntä)

Mahdollinen yllättäjä: Inside Out – mielen sopukoissa (Pete Docter, Meg LeFauve, JoshCooley ja Ronnie del Carmen) (5 ääntä)

“Positiivisin asia tämän vuoden Oscareissa on ollut Ex Machina -elokuvan ehdokkuus käsikirjoituksesta. Se oli jotain, mitä itse toivoin siitä asti kun elokuvan teatterissa alkukesästä jo näin. En kuitenkaan usko sen voittomahdollisuuksiin, sillä Spotlightin käsikirjoitus on jotain taivaasta tippunutta.” – Cilo

 

Paras miessivuosa

Voittaja: Sylvester Stallone (Creed) (14 ääntä)

Mahdollinen yllättäjä: Mark Rylance (Vakoojien silta) (5 ääntä)

 

Paras naissivuosa

Voittaja: Alicia Vikander (Tanskalainen tyttö) (8 ääntä)

Kova kakkonen: Kate Winslet (Steve Jobs) ja Rooney Mara (Carol) (6 ääntä molemmille). Perässä tulee Jennifer Jason Leigh (The Hateful Eight) neljällä äänellään. Rachel McAdams (Spotlight) oli ainut, jonka voittoon ei uskonut kukaan.

“Alicia Vikander ei voittanut Golden Globea eikä BAFTAa sivuosastaan Tanskalaisessa tytössä, mutta vain siksi, että hänet oli sijoitettu parhaan naispääosan kategoriaan ks. palkintogaaloissa. Oscareissa hänen sivuosavoittonsa on melkein varma.” – Cilo

 

Paras miespääosa

Voittaja: Leonardo DiCaprio (kaikki 24 ääntä)

Kova kakkonen: –

Tässä kategoriassa jury oli täysin yksimielinen. Jos Leo ei olisi ehdolla, kisa olisi toki aivan auki. Silloin itse veikkaisin Michael Fassbenderia, joka on sukupolvensa lahjakkaimpia elokuvanäyttelijöitä, ja jonka tulkinnassa Steve Jobsista on nyansseja.

“Miespääosassa ei liene muita järkeviä vaihtoehtoja kuin DiCaprio. Fassbender on aina hyvä, niin tässäkin, luulen hänen silti olevan Macbethissä parempi… Minun kirjoissani vain Fassbenderillä on mahdollisuuksia riistää Leon ensimmäinen pysti.” – V.S. Luoma-aho

 

Paras naispääosa

Voittaja: Brie Larson (Room) (16 ääntä)

Kova kakkonen: Cate Blanchett (Carol) (6 ääntä)

“Carol on näkemättä, joten en osaa ottaa kantaa Blanchettiin tai Maraan naispää- ja sivuosissa. Silti väitän, että kaikkia elokuviaan kannatteleva ja hallitseva Saoirse Ronanin kuuluisi voittaa naispääosa hands down, mutta veikkaan silti Brie Larsonia, koska Jenkit & Larson sai Golden Globen. Lawrence näyttelee vaihteeksi itseään, mutta en usko sen riittävän palkintoon.” – V.S. Luoma-aho

 

Paras ohjaus

Voittaja: Alejandro González Iñárritu (The Revenant) (13 ääntä)

Kova kakkonen: George Miller (Mad Max: Fury Road) (5 ääntä) tai Tom McCarthy (Spotlight) (4 ääntä)

Kiinnostavasti kukaan ei uskonut Adam McKayn voittoon, vaikka The Big Short on ihan mahdollinen voittaja jopa parhaan elokuvan kategoriassa.

“Bravuramaisella, joskin ontolla tyylillään Hollywoodin hurmannut Alejandro González Iñárritu saattaa BAFTA-voittonsa siivittämänä napata toisen peräkkäisen ohjaus-Oscarin Revenantista, mutta Mad Maxin George Miller voi vielä yllättää. Todd Haynesille olisi ehdottomasti suonut ehdokkuuden lumoavan Carolin ohjauksesta.” – Anna Möttölä

“Olisi yksinkertaisesti inspirationaalinen juttu, jos seitsenkymppinen George Miller voittaisi parhaan ohjauksen. Varma valinta olisi ollut Inarritu, mutta ehkä Hollywoodin vanhat ukot haluavat tsempata ekaa kertaa ehdolla olevaa Milleriä. Tämä on hänen tilaisuutensa.” – Jutta Sarhimaa

 

Paras elokuva

Voittaja: The Revenant (12 ääntä)

Kova kakkonen: Spotlight (5 ääntä)

“Jos jokin elokuva olisi kuulunut parhaan elokuvan kategoriaan – jopa voittajaksi asti – se on Inside Out. Vieläkin itkettää, kun sitä elokuvaa ajattelee.” – Anna Möttölä

“Omasta mielestäni parhaan elokuvan pitäisi mennä melko yksiselitteisesti The Revenantille, joka oli minun kirjoissani ehdokkaista ainoa viihde-elokuvasta ns. elokuvataiteen puolelle yltävä. Mad Max oli metka faux-Warhammer-spektaakkeli, mutta suli loppua kohden tyhjyyttään kolisevan typeräksi. Bridge of Spies oli hyvä, mutta ei yllä pystiin; Spotlight ja The Big Short sosiaalipornoilevat aiheensa puolesta sitä paremmin. Mikäli The Big Short sattuisi voittamaan, olisin asian kanssa sujut, sillä aiheeltaan, painoltaan ja muotokäsittelyltään se on vuoden prestiiseistä ehdottomasti kiinnostavin ja ainoa, josta saattaa jäädä jotain jälkipolville kerrottavaa. Brooklyn ja Room ovat vain tyhjiä astioita pääosilleen. Yksin Marsissa on viihdyttävää scifiä (ja kiinnostavampi kuin moni muu ehdokaselokuvista), mutta sillä ei nähdäkseni ole lihaksia suuriin palkintoihin.” – V.S. Luoma-aho

“The Revenant on kaikin tavoin erikoinen valinta parhaaksi elokuvaksi (ei käsikirjoitusehdokkuutta, ei SAGin ensemble-ehdokkuutta, ei PGA-voittoa). Mutta frontrunner of frontrunner.” – Markku Ylipalo

 

Muuta sanottua:

“Positiivisessa mielessä tasapaksu vuosi, mukana ei suurta inhokkia, jonka voitto erityisemmin harmittaisi. Mad Maxille tietenkin toivoisi kaikki mahdolliset palkinnot.” – Samppa K

“Parhaan elokuvan voittajaa on hankala arvata aina, kun ehdolla ei ole showbisneksestä kertovaa elokuvaa.” – Ilkka Hemmilä

“Oscareiden ainoa hyvä puoli on se, miten ne hetkellisesti tuovat elokuvat taiteena kansan huomioon. Harmi, että se tapahtuu näin kulahtaneen tilaisuuden kautta, joka pyrkii palkintopystien kautta luomaan kuvaa siitä, mikä on “hyvää”, “hyväksyttyä” ja sitä kautta “oikeaa” taidetta. Täten ainoasta hyvästä puolestakin tulee irvikuva, esimerkki säälittävästä tavastani yrittää rationalisoida tämän roskatapahtuman olemassaoloa. Onnea vaan voittajille.” – Miikka Mononen

“Eniten palkintoja tulee luultavasti voittamaan joko Mad Max: Fury Road tai The Revenant, jotka eniten ehdokkuuksiakin saivat. Itse en ollut suurin Mad Max-fani ja etenkin The Revenantin vaikuttavuus iskostui minuun, joten toivon, että se voittaa esimerkiksi parhaan maskeerauksen (Leonardo DiCaprion rohtuneet huulet!) ja parhaan kuvauksen Oscarit!” – Cilo

“Oscar-keskustelua on hallinnut oikeutettu raivo valkoihoisten ehdokkaiden dominanssista (jälleen). Akatemia on tarttunut toimeen tuodakseen diversiteettiä ja ajankohtaisuutta äänestäjäkuntaansa, aika näyttää. Oscar-ehdokkuudet ovat oire, eivät syy – muutoksen pitää lähteä elokuvateollisuuden rahatasolta.

Ilahduttavaa tänä vuonna on, että naisia on ehdolla useammassakin kategoriassa, mm. Phyllis Nagy ja Emma Donoghue (sovitettu käsikirjoitus), Deniz Gamze Ergüven (vieraskielinen elokuva) ja Margaret Sixel (leikkaus).” – Anna Möttölä

“Prestiisillä mennään, joten Akatemian jäsenet äänestävät Tärkeitä Elokuvia ja Hienoja Näyttelijöitä. ” – Olli Sulopuisto

“Suostuuko Akatemia palkitsemaan Iñárritun jo toista vuotta putkeen [parhaan elokuvan ja parhaan ohjauksen] kategorioista? Tällainen ei ole mahdotonta, mutta hyvin harvinaista. Sen voitto olisi tilastojen valossa erikoinen, mutta erikoinen on ollut tämänvuotinen Oscareja edeltävä palkintokausikin. Jännitettävää (sikäli kun Oscar-gaalassa sellaista on alun alkaenkaan) on siis lähinnä parhaan ohjauksen ja parhaan elokuvan kategorioissa. Ja tietysti siinä, kuinka lujaa juontaja Chris Rock uskaltaa vittuilla koko sirkuksen valkoihoisuudelle.

Lukumääräisesti Mad Max: Fury Road tulee voittamaan eniten palkintoja. Toki toivon, että se voittaa aivan kaikki palkinnot. Myös niissä kategorioissa, joissa se ei ole ehdolla.” – Esa Töykkälä

“Oscar-veikkausten tekeminen on aina tasapainottelua sen kanssa, mitä oikeasti haluaisi tapahtuvan ja mitä luultavimmin tapahtuu. Eipä huijata itseämme: kaikesta muutosrummutuksesta huolimatta akatemian jäsenistö on suurimmalta osalta valkoisia konservatiivisia heteromiehiä. Jos haluaa voittaa Oscar-veikkauksen, pitää asettua heidän nahkoihinsa.

Tänä vuonna olo on huomattavasti parempi kuin monena aikaisempana: Mad Maxin uskomaton menestys antoi rohkeutta valita elokuvan useissa kategorioissa omana suosikkini ja luultavana voittajana. Voi tietysti olla, että otan takkiin.” –  Jutta Sarhimaa

Oscar-gaala suorana Yle Teemalta sunnuntain ja maanantain välisenä yönä. Punainen matto alkaa klo 02.00, varsinainen gaala 03.30.

Kommentit (1)
  1. Ensi-illassa vastakkain Brie Larson ja Saoirse Ronan - Image-blogit
    26.2.2016, 12:05

    […] kaksi elokuvaa, jotka kisaavat eritoten parhaan naispääosan kategoriassa. Brie Larson vie skaban, kuten asiantuntijaraatimme tiistaina totesi, mutta Saoirse Ronan on kaksikosta henkinen voittaja. Elokuvina Room ja Brooklyn jättävät […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *