Sosiaalitoimen yksityistäjät
Pohjoiskarjalainen Rääkkylän kunta päätti vuodenvaihteessa yksityistää paitsi terveydenhuoltonsa, niin myös sosiaalitoimensa lukuunottamatta päivähoitoa ja osaa lastensuojelua. Kyllähän terveydenhoitoa on yksityistetty jo paljonkin, mutta ensimmäistä kertaa missään on juolahtanut mieleen valjastaa kunnan sosiaalitoimi tuottamaan yksityiselle yritykselle voittoa. Rahan tahkoamisen piti alkaa toukokuun alussa.
Onneksi sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira on nyt puuttunut näihin aikeisiin. Valviran näkemyksen mukaan julkisen vallan käyttöä ei lain mukaan voi yksityistää ja kunnalta on pyydetty asiasta selvitystä. Se annettiin eilen. Selvityksen mukaan kunta aikoo perustaa uusia viranomaistehtäviä. Nämä viranomaiset eivät olisi sidoksissa yksityisiä palveluja tuottavaan yritykseen.
Kunnan suunnitelma ja selvitys ontuvat pahasti. Itse asiassa niissä ei ole mitään järkeä eikä niitä voi perustella juridisesti millään tavalla. Sosiaalitoimi on yksiselitteisesti julkisen vallan käyttöä, eikä perustuslaki salli viranomaistehtävien siirtämistä yksityisille muuten kuin säätämällä siitä lailla. En tunne kunnan ja yrityksen tarkkoja suunnitelmia toiminnan järjestämiseksi, mutta vaihtoehtoja on oikeastaan vain kaksi.
Kunta voi tarjota yksityisen yrityksen työntekijöille kaksi tuolia. Valmistellessaan päätöksiä henkilö toimii voittoa tuottavan yrityksen palveluksessa liiketaloudellisten periaatteiden mukaan. Kun koittaa päätöksen allekirjoittamisen hetki, muuttuu sama henkilö julkista valtaa käyttäväksi ja virkavastuulla toimivaksi viranhaltijaksi, jolle tietenkin maksetaan myös palkkaa. Esimerkiksi toimeentulotukipäätös valmistellaan pitäen silmällä osakkeenomistajien etua, mutta allekirjoitushetkellä on toimeentulotukilain mukainen asiakkaan etu tärkein.
Toinen vaihtoehto on päällekkäisorganisaatio. Kunta maksaa yrityksen tarjoamista palveluista sovitun hinnan ja sen lisäksi pitää palkkalistoillaan nykyiset viranhaltijat, jotka tekevät päätöksiä virkavastuulla kuten tähänkin asti. Palvelut ainakin paranevat, kun samat asiat tehdään kahteen kertaan. Siinä sivussa myös kustannukset vähintään tuplaantuvat.
Ei voi kuin ihmetellä kunnan päättäjien sokeaa uskoa yksityistämisen onneen. Usko on niin luja, että kenellekään ei ole tullut mieleen miettiä ihan sellaista perusasiaa kuin laillisuutta. Toivon vilpittömästi, että Valvira pysyy kannassaan ja antaa verorahojen liukuhihnalla yrityksille siirtäjille kunnolla näpeille.
se tais riäkkylän nykynen kj olla enne pestijään joku yritysmualiman konsultti. oiskoon sillä vaikutusta näihi uuvenlaisiin virityksiin. sammoo tautiva kuuluu olovan juuvassakii. seikkailoovat oman terveskeskuksesa takkii millon minnii virman kansa ja muutennii, mitä yritykset pyytellöövät, kaikki lehtie mukkaa annettaa- paitsi sillon jos oikeus kuataa päätökset. ja onhan nuo kuatannakii, taitaa olla jokkaine yritysten köyhänapu männy nurin. jotta näillä entisillä yrityskonsulttiloilla ei taija olla kunnille paljon annettavvoo, jos mikkää ei mäne oikipelillä kohillee. Riäkkylässäkii vapulta pittää olla vaivaishuoneella ovimiehet kahtotomassa, kuka suap männä töihi ja kuka ei. onko ne kunnan palakollisia vai virman immeisiä. voe voe, eipä ollu iikan aekana assiit solomussa. nyt kontiolahtihii valakkovaa uutta esmiesta, ehkeen ossaavat varroo näitä samanlaesia konsulttiloita ja yritysmualiman kuruja, siitä ei hyvä seuroo. kohtoote vuan ympärilillenny, niin osutta parempaa mualiin. mitenkähä ne sais nämä meijän kunnat ymmärtämmää, mittee varten meillä nämä kunnat oikein on. nyt tuntuu jotta vain rahastusta varte. eikähä se niin tietenkää oo, van miten nämä uuvet kellokkaat sais sen oivaltammaa. sanopa saku-kirjailia sinä se, kun ossoot nuita lakiloita ja hallintoo vähä enempi. hittoko näitä kuntiloita vaivoo? tätä männöö kaikki kuatuu joensuun sylliin, vaikka sekkää ei mikkää kaatopaikka ookkaa.