Näin rikotaan lakia

Olen monesti kertonut, että TE-toimistot ja kunnat eivät tiedä tai eivät välitä tietää mitä laki sanoo kuntouttavaa työtoimintaa edeltävän aktivointisuunnitelman sisällöstä. Asiakas jyrätään ja hänet painostetaan allekirjoittamaan täsmälleen halutunlainen suunnitelma. Tärkeintä on allekirjoittaa paperi, jolla kunta saa palkattoman työntekijän.

Jos asiakas sattuu tuntemaan lain ja tietämään oikeutensa, niin viranomaisten  tietämättömyys paljastuu.

Jos teillä on 37 minuuttia aikaa, niin kuunnelkaa tämä autenttinen nauhoitus aktivointisuunnitelman laatimistilaisuudesta, jonka tuloksena asiakas ohjattiin jatkamaan kuntouttavaa työtoimintaa. Työ on entiseen tapaan työskentelyä kunnan mielenterveysyksikön päivätoimintakeskuksessa jopa yksin ja ilman paikalla olevaa työnohjaajaa. Ei tarvinne erikseen mainita, että se on vastoin palkkatyötä korvaavan työn kieltoa.

Aktivointisuunnitelmaa laatimassa ovat siis sosiaalipalvelun asiakas, TE-toimiston virkailija ja kunnan edustaja. Asiakkaan pitäisi lain mukaan olla alentuneesti työkykyinen ja kuntouttavan työtoiminnan lisäksi muuta sosiaalipalvelua tarvitseva, koska työ ei saa olla kuntouttavan työtoiminnan ainoa sisältö. Kuitenkin hän on ainoa, joka tuntee lain ja yrittää turhaan selittää sitä muillekin. Kunnan edustaja pääsee ääneen vasta lopussa ja hän ilmaisee selkeästi närkästyksensä asiakkaaseen. Se on hänen osuutensa suunnitelman laadintaan.

Katsotaanpa mikä korvaavan työn kiellon rikkomisen lisäksi meni vastoin lakia:

Kuntouttavasta työtoiminnasta annetun lain 8 §:n mukaan aktivointisuunnitelmaan on merkittävä seuraavat asiat:

1) henkilön koulutusta ja työuraa koskevat tiedot;

2) arvio aikaisempien julkisten työvoimapalvelujen vaikuttavuudesta;

3) arvio aikaisempien työllistymissuunnitelmien ja kunnan tekemien henkilöä koskevien suunnitelmien toteutumisesta; sekä

4) toimenpiteet, jotka voivat olla työtarjouksia, muita julkisia työvoimapalveluja, kuntouttavaa työtoimintaa, muita sosiaalipalveluja sekä terveys-, kuntoutus- ja koulutuspalveluja.

TE-toimiston virkailija kieltäytyyy suorin sanoin merkitsemästä näitä lain vaatimia asioita aktivointisuunnitelmaan, koska ne näkyvät tietokoneella olevista asiakkaan tiedoista. Lisäksi hän kuvittelee olevansa tekemässä julkisesta työtoima- ja yrityspalvelusta annetun lain mukaista suunnitelmaa, joka lienee lain 2 luvun 6 §:n mukainen työllistymissuunnitelma. Hän siis soveltaa ihan väärää lakia ja vetoaa joihinkin epämääräisiin ohjeisiin, joiden sisältöä ei asiakkaalle kerro.

Lisäksi tämä virkailija tiedustelee onko henkilö kunnan sosiaalitoimen asiakas, vaikka kuntouttava työtoiminta on nimenomaan kunnan sosiaalitoimen alaan kuuluvaa sosiaalipalvelua.

Jos aktivointisuunnitelmaa ladittaessa yhdessä TE-toimiston, kunnan sosiaalitoimen ja asiakkaan kesken päädytään viimeisijaiseen vaihtoehtoon eli kuntouttavaan työtoimintaan, niin suunnitelmaan on lain 9 §:n mukaan kirjattava edellä olevan lisäksi

1) kuntouttavan työtoiminnan kuvaus ja toiminnan järjestämispaikka;

2) kuntouttavan työtoiminnan päivittäinen ja viikoittainen kesto;

3) kuntouttavan työtoiminnan jakson alkamisajankohta ja pituus;

4) henkilölle kuntouttavan työtoiminnan ohella tarjottavat muut sosiaalipalvelut sekä terveys-, kuntoutus- ja koulutuspalvelut; sekä

5) ajankohta, jolloin viimeistään arvioidaan kuntouttavan työtoiminnan vaikutuksia henkilön työllistymismahdollisuuksille ja päätetään jatkotoimista sekä aktivointisuunnitelman tai monialaisen työllistymissuunnitelman uudistamisesta.

Näistä asioista suurinta osaa TE-toimiston virkailija ei suostu merkitsemään suunnitelmaan, koska ne hänen mielestään kuuluvat asiakkaan ja kunnan välillä tehtävään sopimukseen. Mitään tällaista sopimusta ei laki tunne, vaan juuri aktivointisuunnitelmaan on kirjattava toiminnan sisältö, kesto ja muut tarjottavat palvelut.

TE-toimiston virkailijalla ei tunnu olevan aavistustakaan siitä, mitä hän on tekemässä ja mitä lakia soveltamassa. Aluehallintovirasto kuuntelee varmasti kiinnostuneena kantelun yhteyteen liitetyn nauhan.

 

Kommentit (41)
  1. osa-aika työläinen
    17.4.2015, 19:17

    Pistää välillä miettimään että onko Suomen meininki niinkuin Valko-venäjällä on keksitty, vai keksittiinkö tämä ensin kuitenkin Suomessa, ja Valko-Venäjä vaan matkii meitä, sillä työttömällehän on jo verotuskin 20% tuloista, niin eikö siinä itseasiassa makseta jo melkoista sakkoa työttömyydestä, jos verrataan vaikka vastaavansuurisiin palkkatuloihin, ei menis varmasti veroa 7% enempää, linkki Taloussanomien uutiseen:
    http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/2015/04/17/mallia-suomeenkin-tama-maa-alkoi-sakottaa-tyottomia/20154824/12?

  2. Toivottavasti tämä henkilö tekee kantelun! Ja pian.

    1. Saku Timonen
      17.4.2015, 19:31

      On tehnyt jo.

      1. Aivan mahdottoman hyvä dokumentti siitä miten huonosti näitä asioita hoidetaan epäkelpojen virkamiesten toimesta.

        Sekä te- toimiston virkailija, että kunnan edustaja eivät todellakaan tiedä tässä yhtään mitä tekevät. Ja heidän virkavelvollisuutensa on tietää ja tuntea ne lait, joiden mukaan toimivat.

        1. Kiitos taas erittäin hyvästä kirjoituksesta. Asiaa joka
          sanalla. Nauhoitteen asiakas oli paremmin asioista
          perillä kuin ne joiden asia on tietää 🙂
          Aika lailla turhaa byrokratiaa, hölmöläisten hommaa
          kun kuuntelee. Vastapuoli ei tule millään tavalla
          tietenkään vastaa, asiakasta. Oikea tapa olisi ollut
          tarjota työtä, vaikka sitten palkkatuella, mutta sehän nyt ei käy.

        2. pitkäaikaistyötön
          18.4.2015, 17:20

          Sanoisin, että tietävät tasan tarkaan mitä tekevät. Organisaation johtotasolla on laadittu toimintaohjeet. Lain noudattaminen ei ole missään vaiheessa ollut edes tarkoituksena. Mikään muu ei se selitä sitä, että ympäri Suomen TE-toimistoissa asiat hoidetaan aivan samalla tavalla lakia rikkoen.

          Aktivointisuunnitelman “laatiminen yhdessä” on ihan silmänlumetta. Kunta ja TE-toimisto sopivat etukäteen, mitä työttömälle esitetään.

      2. AINA (!!!)kun menee tälläsiin haastatteluihin ym, niin pitäs puhelin laittaa taskuun äänittämään , en tunne tätä lakia ,mutten allekirjota ylipäätään mitään painostettuna,saatikka etten saa kaikkia faktoja paperille

Kommentointi suljettu.