Uuninpankkopoika Saku Timonen
Uuninpankkopoika Saku Timonen

Poliisi tuomarina

Kuvitelkaapa seuraava tilanne: Joudutte pahoinpitelyn uhriksi tai joku läheisenne jää auton alle ja kuolee. Paikalle saapunut poliisi toteaa, että eiköhän hoideta tämmöinen pikkujuttu rangaistusmääräysmenettelynä, koska sakkoa tästä oikeudessa vain kuitenkin tulee. Tai pahimmassa tapauksessa poliisi voi sanoa, että mitään rikosta ei ole tapahtunut, vaan uhri oli syyllinen.

Mahdotonta, niinkö sanotte? Ei ole, vaan hyväksytyn hallitusohjelman mukainen tulevaisuus. Hallitusneuvottelijat  päättivät laajentaa rangaistusmääräysmenettelyä koskemaan kaikkia niitä rikoksia, joiden laissa säädetty maksimirangaistus on kaksi vuotta vankeutta. Pahoinpitely ja kuolemantuottamus kuuluvat näin rikoksiin. Rikoslaista voitte aikanne kuluksi etsiä muita vastaavia rikoksia.

Koska ette vieläkään halua uskoa, niin laitetaan kuva hallitusohjelmasta:poliisi tuomariksi

Nykyisin rangaistusmääräysmenettelyllä voidaan hoitaa ne rikokset, joiden rangaistusmaksimi on enintään 6 kuukautta vankeutta. Nyt rangaistusasteikkoa ollaan laajentamassa kahteen vuoteen.

Tämä ei siis missään tapauksessa tarkoita sitä, että poliisi voisi määrätä vankeutta. Se tarkoittaa sitä, että poliisi voi hoitaa entistä vakavampia rikoksia kirjoittamalla niistä sakkolapun. Poliisille annetaan siis käytännössä lisää tuomarin valtuuksia.

Nyt joku sanoo, että tämä on vastoin perustuslakia. Niin on, mutta se keskustelu käytiin jo vuonna 1993, jolloin rangaistusmääräysmenettely otettiin käyttöön. Laki säädettiin silloisen Valtiopäiväjärjestyksen 67 § edellyttämässä vaikeutetussa säätämisjärjestyksessä, joten periaate on hyväksytty kauan sitten. Nyt poliisin toimivaltuuksia vain laajennetaan.

Rahahan tässä on takana ihan samalla tavalla kuin koko muunkin hallitusohjelman takana. Valtiolle halutaan kerätä lisää sakkotuloja rangaistusmääräysmenettelyn laajentamisen lisäksi myös kaksinkertaistamalla rikesakot ja sakot. Näin se käy:

sakot tuplataan

Oikeudenkäyntikuluissa säästetään rangaistusmääräysmenettelyn laajentamisen lisäksi myös korottamalla tuomioistuinmaksuja. Näin varmistetaan se, että entistä harvempi uskaltaa kustannusten pelossa viedä asiansa oikeuden käsiteltäväksi

.ti-maksut nousevat

Suomi on muuttumassa oikeusvaltiosta poliisivaltioksi. Tätä kehitystä valmistelee oikeusministerinä kuolemanrangaistukset hyväksyvä paperimies, jolla ei ole päivänkään koulutusta tai kokemusta juridiikasta. Eipä ihme, että sisäisen turvallisuuden määrärahoja lisätään 50 miljoonalla eurolla. Kohta kaduillamme liikkuvat poliisit, joilla on tuomarin valtuudet.

10383558_10153390364697718_5341425681344023765_n

Sitä saa mitä tilaa. Tätähän te tilasitte.

Kommentit (37)

  1. Eerikki Perälähde

    Eikös se rangaistusmääräyskin mene syyttäjän kautta vielä kuitenkin? Eli yksittäisen poliisimiehen antama määräys ei ole edelleenkään mitenkään lopullinen. Lisäksi uhri voi aina tehdä tutkintapyynnön ja esittää rangaistusvaatimuksen, joita sitten syyttäjä ajaa.

    1. Markku Anttonen

      @Eerikki.
      Olet periaatteessa oikeassa, mutta sekä epäillylle että uhrille tulee entistä enemmän ja vaikeimmissa tapauksissa vastuuta viedä asiaansa eteenpäin (esim. epäilty raiskaus). Siten tämä voi heikentää vailla resursseja (raha, sosiaalinen pääoma eli tuki ja suhteet) olevien uhrien ja epäiltyjen oikeusturvaa. Maksimirangaistukseltaan 2 vuoden rikokset ovat aivan eri vakavuudesta kuin 6 kuukauden.

      1. Jenkka

        Raiskauksen maksimirangaistus ei todellakaan ole kaksi vuotta tai alle, joten huono esimerkki. Uusia seksuaalirikoksia, joissa rangaistusmääräysmenettely tulisi mahdolliseksi, olisivat vain seksuaalipalvelujen ostaminen nuorelta, lapsen houkutteleminen seksuaalisiin tarkoituksiin ja sukupuolisiveellisyyttä loukkaavan lasta koskevan esityksen seuraaminen.

        Blogin kirjoittajalta on taas älyllisesti epärehellistä antaa ymmärtää, että rangaistuksen vahvistaa poliisi, ja vain heikosti vihjata, että menettely on vapaaehtoinen. Myös alun esimerkki on fiktiivisen väritetty eikä vastaa mitään kuviteltavissa olevaa tilannetta.

        1. Saku Timonen

          Rangaistuysmääräyksen kirjoittaa poliisi. Kuinka moni opikeasti vie nykyisinkään rangaistusmääräyksen oikeuden päätettäväksi? Hyvin harva, joten käytännössä poliisin kirjoittama rangaistusmääräys jää lopulliseksi.

          1. LL

            Vallan kolmijako: lainsäädäntövalta, tuomiovalta ja toimeenpanovalta tulee pitää erillään toisistaan. Se kuuluu länsimaiseen demokratiaan. Onko niin, että SSS-hallitus aikoo murentaa senkin?

        2. LL

          Miksi uusi hallitus ei kirjannnut ohjelmaansa yhtään mitään alla olevasta aiheesta? Se on ottanut hankkeekseen ns. kansallisen mielenterveysohjelman, mutta eikö juuri väkivallan ehkäisy olisi ollut mitä parhainta mielenterveystyötä?:

          Jutun linkki: http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/kotimaa/3380104/hallitusohjelma-pettaa-vakivaltaa-kokeneet-naiset

          ”Suomi on jo vuosikymmeniä saanut huomautuksia riittämättömistä toimista naisiin kohdistuvan väkivallan ehkäisemiseksi. Lähes puolet suomalaisista naisista kokee väkivaltaa elämänsä aikana.

          Järjestöt (mm. Amnesty International Suomen osasto, Ensi- ja turvakotien liitto, Exit – pois prostituutiosta ry, Ihmisoikeusliitto ry ja Seta ry) vaativat uutta hallitusta ryhtymään toimiin, jotta kansainvälisten velvoitteiden vaatimukset voidaan saavuttaa tulevan neljän vuoden aikana.”

        3. BB

          ”Lisäksi uhri voi aina tehdä tutkintapyynnön ja esittää rangaistusvaatimuksen, joita sitten syyttäjä ajaa.”

          -Aivan, ellei syyttäjä tee syytämättäjättämispäätöstä. Syyttäjä saattaa ihan omalla päätöksellään jopa keskeyttää jo aloitetun esitutkinnankin. …

        4. Heikki Sinsemilla

          Annetaanpa nyt vähän ennaltaehkäisevää oikeusapua sitten. Elikkäs se sakkolappu kirjekuoreen, siinä lukee sen syyttäjänviraston osoite johon se tulee lähettää. Pala ruutupaperia johon kirjoitetaan sinisellä kuulakärkikynällä että vastustan oheista rangaistusmääräystä. Kiistän teon/maksukyvyn/teonkuvauksen/tms. Ykkösluokan merkki ja priority-tarra päälle, sen pitää olla 7 vrk aikana tiedoksisaannista perillä.

          Nyt sitten odotellaan. Menee puolisen vuotta vähintään, voi mennä parikin. Tulee joko syyttämättä jättö tai esitutkinta. Jos esitutkinta niin sinua kuulustellaan. Älä unohda että olet oikeutettu avustajan läsnäoloon jo kuulusteluissa ja koko hässäkän ajan. Tee prosessi niin kalliiksi ja raskaaksi valtiolle kuin mahdollista. Älä kommentoi kuulusteluissa mitään, vastaa; en kommentoi kaikkeen paitsi henkilötietojasi koskeviin kysymyksiin.

          1. Samppa

            Tämä ennaltaehkäisevä oikeusapu pitäisi opettaa jo sitten viimeistään yläkoulussa. Monet ottavat poliisin sakot ihan annettuna ja määrättynä asiana. Eivät osaa ja tiedä mitään syyttäjää siihen sotkea. Kärsivät hiljaa nahoissaan.

            1. Heikki Sinsemilla

              Tässähän nyt tapahtui sellainen historiallinen lipsaus että myönnettiin suoraan ylinopeuksien olevan pelkkää rahankeruuta. On jo budjetoitu kameravalvontakyykytyksen lisäys valtion kassaan. Sama tilanne huumausaineen käyttörikoksissa.

              Nyt vain sitten odotellaan että Bulgarian mafia saa tietää että Suomessa pääsee varkaudesta pikasakolla. Tuohon rangaistushaitariin taitaa mahtua petoksetkin. Ja vaikka mitä. Poliisi sitten tulkitsee onko lakia rikottu. Tullaan hutkimaan tutkimatta, eihän ne tosiaan tuomareita ole. Ei saatu oikeusvaltiota aikaan näille raukoille rajoille.

          Comments are closed.