Karenssipitoista uutta vuotta
Maan hallitus ja eduskunnan enemmistö toivottavat Kelan välityksellä kaikille maamme työttömille ikävää uutta vuotta. Työttömyysturvaan tulee paljon muutoksia ja karenssien määrä tulee lisääntymään. Nostan esille vain pari asiaa, mutta terveiset kokonaisuudessaan voitte lukea täältä.
Työttömien velvollisuutta hakea tarjottua työtä ja velvollisuutta osallistua aktiivitoimenpiteisiin tiukennetaan.
Korvaukseton määräaika eli niin sanottu karenssi voi seurata myös sellaisesta palvelun laiminlyönnistä, josta ei ole sovittu TE-toimiston kanssa tehtävässä työllistymissuunnitelmassa.
Jos työtön kieltäytyy työstä, johon hänet on valittu, hänelle asetetaan 90 päivän karenssi. Karenssi alkaa 30 päivän päästä työstä kieltäytymisestä.
Avataanpa vähän näitä terveisiä. Hallituksen esityksessä 210/2016 käytetään huomattavasti palstatilaa työllistymissuunnitelman selostamiseen ja perustellaan sanktioita tilanteissa, joissa työtön kieltäytyy suunnitelman laadinnasta tai laiminlyö sen noudattamisen. Sitten koko suunnitelman merkitys mitätöidään. Työllistymisuunnitelmahan on se yhteinen sopimus, joka laaditaan työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumisen yhteydessä ja jota aika ajoin tarkistetaan. Ensi vuonna sitä tarkistetaan kolmen kuukauden välein pidettävissä haastatteluissa.
Tähän asti työllistymissuunnitelma on velvoittanut molempia osapuolia, mutta jatkossa se velvoittaa vain työtöntä. Tähän asti suunnitelmaan kirjatun toimenpiteen on pitänyt olla työllistymistä edistävää, mutta jatkossa ei enää tarvitse. Velvoittavaa toimenpidettä ei tarvitse kirjata suunnitelmaan ollenkaan, vaan se voi tulla ihan puskista.
TE-toimisto voi työllistymissuunnitelmasta piittaamatta määrätä työttömän ihan mihin tahansa toimenpiteeseen riippumatta siitä, onko sitä kirjattu yhteisesti sovittuun suunnitelmaan ja onko toimenpiteellä työllistymistä edistävää vaikutusta. Toimenpide voi olla vaikka kuntouttavaa kuviokelluntaa, mutta sinne on mentävä karenssin uhalla.
Hallituksen perustelujen mukaan muutosten tavoitteena on edistää työttömien työllistymistä tiukentamalla heidän velvollisuuttaan osallistua palveluihin. Tämä perustelujen kohta ei oikein aukene, sillä vaikea on kuvitella työttömän työllistyvän yhtään entistä paremmin sillä, että hänet velvoitetaan tietoisesti toimenpiteeseen, joka ihan lain perustelujen mukaan ei millään tavalla edistä hänen työllistymistään.
Hallitus olisi voinut sanoa suoraan, että työttömille halutaan antaa keppiä ja samalla lisätä karenssien määrää.
Uutena lakiin tuli kieltäytyminen työstä, johon henkilö on valittu. Uudessa lakitekstissä tosiaankin lukee näin ja tällaisesta työstä kieltäytymisestä seuraa 90 päivän karenssi. Tämä ei tule muuttamaan juuri mitään, sillä harvapa taitaa kieltäytyä työstä, johon hänet on jo valittu.
Tätä ei pidä sekoittaa tarjottuun työhön, jota koskeva lainkohta säilyy ennallaan. Tarjottu työ on yhä edelleen se sadalle työttömälle lähetetty yhtä ja samaa työpaikkaa koskeva ilmoitus ja kaikkien on siihen haettava karenssin uhalla.
Kun työpaikkoja ei ole, niin hallitus piiskaa työttömiä ja säästää työttömyysturvan kustannuksista.
Työttömillä alkaa siis ”kvartaalitalous”, selviämistä kolmeksi kuukaudeksi kerrallaan ja seuraavaa haastattelua pelolla odottaen. Signaali hallituksen taholta on, että työttömät ovat vapaata riistaa ja lyötyä saa lyödä vielä lisää. Koulutuksesta riippumatta ammattisuojan päättymisen jälkeen voidaan tarjota vaikka näitä ”nollatuntisopimuksella tarvittaessa töihin kutsuttavia” töitä. Mistään ei saa kieltäytyä, karenssi tulee muuten. Saatta mielivalta päästä valloilleen. Saakohan eniten karensseja antava virkailija jonkin bonuksen palkkaan? Näinä aikoina en enää ihmettelisi sitäkään.
Itseasiassa vuoteen 2013 asti oli käytäntö, että työttömän tuli käydä Te-tmstossa 2-3 kertaa vuodessa. Käyntipäivä sovittiin aina etukäteen. Useimmiten työllisyyssuunnitelma päivitettiin ja käytiin läpi tilanne. Ellei mennyt tapaamiseen, niin päiväraha katkaistiin.
Uutta ovat nuo Sakun mainitsemat muutokset ja erityisesti se, että haastattelut tekee yksityiset yritykset eikä julkinen palvelu (Te-tmsto). Yritykset tienaavat, saavat siis ne miljoonat, joilla oltaisiin voitu oikeasti työllistää työttömiä. Lisäksi työttömien oikeusturvaa heikennettiin entisestään rajusti.
Ja hallitus tulee kiittelemään itseään ja näitä keksimiään menetelmiä, kun talous nyt näyttäisi alkavan nousta ja sen seurauksena työpaikkoja tulee lisää. No, hyvä ajoitus ja syy-seuraus suhde voi ilman kaikkia ulkoisia tekijöitä näyttää paperilla hyvältä sitten tulevaisuudessa.
En ole aivan varma työpaikkojen lisääntymisestä. Kiky vie laskujeni mukaan esim sotealoilta tuhansia työpaikkoja jollei jopa 10 000 työpaikkaa, kolmivuorotyössä kun on helppo ketjuttaa niitä vapaita niin, että sijaisia voi vähentää.
Sitten toinen vaakalaudalla oleva asia ovat tukityöpaikat, joista jo kokenut Temin virkamieskin jo avautui YLE:lle.
http://yle.fi/uutiset/3-9377960
Rahaa tukityöllistämiseen ei ole tarpeeksi ja tuen määrä käsittääkseni laskee vuoden 2017 alussa, jolloin monet yhdistykset esimerkiksi eivät pysty työllistämään työntekijöitä vaikka työtä olisi ja työllistyminen olisi yhteiskunnalle kaikinpuolin hyödyllistä.
Ne palkkatukirahat plumpsahti Talvivaaran jätejorpakkoon ja hyville kamuille.
Määrärahat ovat poliittisista päätöksistä kiinni. Esim. poliisin toimintamäärärahoja vähennetään ensi vuonna yli 30 milj. euroa ja samaan aikaan sattuu ja tapahtuu kaikenlaista ympäri Suomen? Suojelupoliisi listasi hallintovaliokunnan pyynnöstä suomen turvallisuusriskejä, se kyllä uutisoitiin, mutta missä on kirjoitettu tästä yli 30 milj. euron vähennyksestä? Poliisien toimintamäärärahoja vähennetään reilusti, mm. rikostorjunnasta 11.6 milj. euroa, valvonnasta 8 milj. euroa ja hälytystoiminnasta 4 milj. euroa.
Tämä ei voi olla näkymättä toiminnassa ensi vuonna (poliisien lukumäärä, vasteajat, …)
Poliisin nettomenot/bruttomenot (M€)
2015 toteuma 733,9/815,2
2016 arvio 729,4/797,9
2017 esitys 687,6/750,1
Enpä malta olla tässäkään yhteydessä olla kertomatta, että
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2085 ( Poliisin resurssien turvaaminen lailla ) on kansalaisaloite, joka ehdottaa poliisien määrän kirjaamista lakiin.
tutustu https://www.facebook.com/poliisialoite/?fref=ts
Kattoo asiaa millä mittarilla tahansa niin suomessa on Lontoon Bobbyjen ohella maailman paras poliisi. Oikeesti.
Kulut ovat käytännössä pelkkiä palkkakuluja joten säästöissä ei mietitä sitä pitäiskö Maijalla ajaa vuosi/satatuhattakilsaa lisää vai pitäiskö jättää joku luotiliivi ostamatta. Määrärahaleikkauksissa puhutaan ihan suoraan siitä montako poliisia tasavallassa on.
Työaikalaki asettaa aika kovat raamit nykyisin epäsäännölliselle kolmi- tai kaksivuorotyölle, sen kanssa ei voi paljon kikkailla. Mutta onneksi palkat ovat lähihoitajilla ja vastaavilla niin huonot, että minä ja lukemattomat muut kaltaiseni ovat jo hankkineet sivutoimiluvan ja tekevät omalle työnantajalleen vuokrafirman kautta töitä lähes kaiken vapaa-aikansa.
En uskalla edes arvuutella montako työpaikkaa vapautuisi, jos jokainen tulisi normaalin työajan puitteissa tehtävällä työllään toimeen.
Eikä asiaa liene tutkittukaan, ketään ei kiinnosta.