Valinnanvapauden kupla

– Ei valinnanvapaus ole mikään säästökeino. Se on nyt pakko sanoa, kun täällä puhutaan terveydenhuollon kustannuksista. Se jopa vie tässä alkuvaiheessa enemmän rahaa, mutta väitän, että pitkällä juoksulla se tuo kustannusvaikuttavuutta.

Näin sanoi sisäministeri Paula Risikko Verkkouutisille hallituksen esityksestä laiksi asiakkaan valinnanvapaudesta sosiaali- ja terveydenhuollossa. Tätä uudistusta on markkinoitu eritysesti säästöillä, mutta kun  lakiesitys on nyt tullut jokaiseen kuntaan lausunnolle, niin enää ei voi valehdella. Jokainen esityksen lukeva näkee, että markkinapuheet ja lakiesitys eivät vastaa toisiaan.

Otetaan ensin nuo säästöt, joita piti tulla. Hallitus myöntää esityksensä perusteluissa suoraan, että niitä ei tule. Sen sijaan kustannukset nousevat.

1 ei säästä

Esityksestä löytyy paljon muutakin puheiden kanssa ristiriitaista. Laissa piti estää ns. kermankuorinta eli yksityisten toimijoiden mahdollisuus haalia itselleen vain parhaat asiakkaat. Hallitus myöntää, että kermankuorintaa tulee tapahtumaan. Pistää jopa epäilemään, että niin on ollut tarkoituskin. Yksityiset hoitavat helpot ja maksukykyiset asiakkaat, mutta vaikeat ja maksukyvyttömät jäävät julkisen sektorin vastuulle. Valinnanvapaus on annettu asiakkaan sijaan yrityksille.

kerma 1

 

kerma 2

Suomennettuna tuo kapulakielinen jargoni tarkoittaa sitä, että kermankuorinnnan mahdollisuus on tiedostettu, mutta sitä ei ole aiottukaan estää.

Valinnanvapauden piti myös turvata harvaan asuttujen alueiden palvelut. Hallitus sanoo suoraan, että näin ei tapahdu, vaan palvelut heikkenevät tai ainakin joku saa monopoliaseman.

3 kermankuorinta

Yksi valinnanvapauden keskeinen elementti on maksu- tai asiakasseteli. Asiakkaalle annetaan maksuseteli, jolla hän voi itse valita haluamansa palveluntuottajan asiakkuuden. Meille on kerrottu, että palveluntuottajien laatua valvotaan tarkasti, mutta sekään ei pidä paikkaansa.

Hallitus lähtee siitä, että yritykset toimivat oikein ja markkinavoimat pitävät huolen siitä, että huonoja palveluja tuottavat karsiutuvat. Maakunnat eivät kuitenkaan valvo palvelujen laatua, vaan ainoastaan valinnanvapauden monipuolista toteutumista. Ainoa laadunvalvoja on asiakas itse.

2 maksuseteli

Nämä sattuivat silmiini ihan ensimmäisellä lukerralla. Lukekaa itse lisää, jos haluatte nähdä miten kauniit puheet ovat muuttuneet raadolliseksi totuudeksi, jonka epäilijät ovat arvanneet koko ajan. Hallituksen yleisperustelut löytyvät täältä, yksityiskohtaiset perustelut täältä ja itse lakitestiluonnos täältä.

Jos meille ei tietoisesti ole valehdeltu, niin ainakin lakiluonnos on niin keskeneräinen, että sen voi sanoa olevan alkutekijöissään. Hallituksella on niin kiire, että se puhkaisi valinnanvapauden kuplan ihan itse.

Kommentit (46)
  1. En olisi vielä pari vuotta sitten uskonut, että Suomesta saisi kokoon näin asiantuntemattoman ja tyhmän hallituksen – siinäkin mielessä tyhmän, että omat ahneet tai vihamieliset pyrkimykset ovat niin ilmeisiä eikä niitä pystytä peittämään poliittisella jargonilla. Tämäkin oli nähtävissä – ainakin niille, joilla on jonkinlainen logiikka ja hiukan tajua yhteiskunnan ja liike-elämän realiteeteista eli ilman voittoa ei yrityksen kannata toimia.

    Mutta tämäkin piti nähdä ennen kuin kunnialliseen keski-ikään pääsee. Ei tunneta lakeja tai välitetä niistä, ei välitetä ihmisistä, joita on palkattu edustamaan, ei tunneta yhteiskunnan toimintaa ja kun toimittajat tai blogistit siitä huomauttavat, aletaan itkeä ajojahtia ja vihapuhetta.

    Taidan kapinoida keski-ikää ja hallitusta vastaan painattamalla paidan, jossa lukee: ”Äänestin mutta sain vain tämän paskan ja tyhmän hallituksen.”

    1. Jouko Kivinen
      1.2.2017, 12:27

      Voisin tehdä tuollaisen paidan itsellenikin, saanko? 🙂

    2. Heli Heikkinen
      5.2.2017, 06:53

      Sitä saa mitä muut tilaa.

  2. Mikael Holm
    1.2.2017, 09:42

    Terveydenhuoltoon tarvitsisi tehdä vain yksi muutos: lopettaa yksityisen tukeminen kokonaan ja siirtää ne rahat julkiselle. Tämä on ainut keino säilyttää palveluiden saatavuus myös muualla kuin kasvukeskuksissa.

    Tämä yksityisen tukeminen vain nostaa kokonaiskustannuksia sekä hintoja. Mekanisminon täysin sama kuin asumistuessa, eli köyhä voi käyttää palvelua tai asua yli varojensa yhteiskunnan maksaman tuen ansiosta. Näin palvelun tuottaja (olkoon lääkäri tai asunnon omistaja) voi nostaa pyytämäänsä hintaa.

    Nyt ollaan muodostamassa yksityisille yrityksille hinta-automaattia, jossa ei kattoa ole näkyvissä. Kun jonnekin muodostuu monopoli ja asukkaiden palvelut on lain mukaan taattuja, on yhteiskunnan nostettava omaa korvaustasoaan niin ylös, jotta ihminen saa lakisääteisen palvelunsa.

    Tämän mallin perusteella niitä monopoleja on odotettavissa, tai sitten yli puolet maasta on täysin palvelujen saavuttamattomissa.

Kommentointi suljettu.