Kallis käypäläinen
-Jotta voin tehdä haastavia ratkaisuja ja nähdä isoja kokonaisuuksia, minulla pitää olla tiettyä riippumattomuutta.
Näin sanoi rakettimaisen nousun liike-elämästä suoraan politiikan huipulle tehnyt liikenneministeri Anne Berner joulukuussa 2015. Itse asiassa hän kilpailutti kahta puoluetta ja valitsi sen, joka tarjosi hänelle paremman paikan. Hän ei koskaan ole edes teeskennellyt olevansa millään tavalla vastuussa äänestäjilleen ja koko Suomen kansalle. Hän on kuin konsultti, joka on pantu tekemään likainen työ. Kun se on tehty, niin hän poistuu. Muut saavat siivota sotkun.
Siivottavaa tulee riittämään, ja se tulee kalliiksi veronmaksajille ja koko maalle. Katsotaanpa vähän mitä Berner on ennättänyt reilussa kahdessa vuodessa saada aikaan.
Ensin oli tapaus Finavia. Kun poliisi ja syyttäjä olivat alkaneet tutkia Finaviassa tehtyjä johdannaisjärjestelyjä ja niistä aiheutuneita tappioita, niin liikenneministeri Berner puuttui valtionyhtiön tekemään tutkintapyyntöön ja keskeytti esitutkinnan. Tämän seurauksena syyteoikeus vanheni ja veronmaksajille koitui 34 miljoonan euron tappio. Asia painettiin villaisella.
Sitten ministeri julkaisi suunnitelman tieverkon yhtiöittämisestä. Tarkoitus oli pakottaa jokainen autoilija hankkimaan seurantalaite, jonka avulla yksityiset toimijat voisivat laskuttaa kertaalleen maksettujen teiden käytöstä puhelinoperaattoreiden tapaan. Samalla hän lupasi poistaa uusien autojen autoveron ja aiheutti markkinahäiriön, kun autokauppa keskeytyi kokonaan.
Jo syksyllä 2015 Berner esitti VR:n henkilöliikenteen avaamista kilpailulle, mutta silloin esitys tyrmättiin. Nyt hän toi saman asian tiedoksi päätöksenä, josta ei keskustella. Tällä tempullaan hän aiheutti veturinkuljettajien työnseisauksen, joka pysäytti koko henkiö- ja tavaraliikenteen. Hintalappua ei vielä tiedetä, mutta ministeriä ei se tunnu edes kiinnostavan.
Kaiken tämän hän on tehnyt täsmälleen kuin saneerauskonsultti, vieläpä huono sellainen. Hän ei ymmärrä eikä edes teeskentele ymmärtävänsä politiikan olevan yhteisten asioiden hoitamista sopimalla. Hänen suunnitemansa ovat huonosti valmisteltuja ja vielä huonommin perusteltuja, ja nekin huonot perustelut hän esittää ylimielisesti sanellen. Hän kuulostaa siltä, että ei itsekään ymmärrä mitä sanoo. Häntä ei tunnu kiinnostavan mitä kansa ajattelee ja sanoo, sillä hän ei ole kansan palveluksessa. Hän palvelee liike-elämää.
Berner tulee kalliiksi keskustalle kannatuslukemien laskuna, mutta vielä kalliimmaksi veronmaksajille.
Kuva: Jari/Karjalainen 15.8.2017
“Kaiken tämän hän on tehnyt täsmälleen kuin saneerauskonsultti, vieläpä huono sellainen. Hän ei ymmärrä eikä edes teeskentele ymmärtävänsä politiikan olevan yhteisten asioiden hoitamista sopimalla. Hänen suunnitemansa ovat huonosti valmisteltuja ja vielä huonommin perusteltuja, ja nekin huonot perustelut hän esittää ylimielisesti sanellen. Hän kuulostaa siltä, että ei itsekään ymmärrä mitä sanoo. Häntä ei tunnu kiinnostavan mitä kansa ajattelee ja sanoo, sillä hän ei ole kansan palveluksessa. Hän palvelee liike-elämää.”
Hänet on äänestetty johtoon ja täten hänellä on mandaatti tehdä muutoksia. Enpä tiedä kenen kanssa hänen pitäisi tehdä sopimuksia? Opposition? Eiköhän hän toimi hallituksen voimalla eli enemmistöllä. Joko hallituspuolueet kannatta tai ei, se on hänelle tärkeintä. Näin muutkin toimii. Ja missä ylimielisyys korostuu?
Hänet on äänestetty johtoon? Häntä äänesti 9691 uusimaalaista suomalaista. Se on 0,17% äänimäärä suomen 5,5 miljoonasta kansalaisesta. Miten se antaa mandaatin sanella koko suomea koskevaa liikennepolitiikkaa?
Meillä on edustuksellinen demokratia. Se tarkoittaa, että ENEMMISTÖ tekee päätöksiä ja tietyt ihmiset ovat vastuussa siitä, että näin tapahtuu. Ja että päätökset tehdään demokratian sanelemalla tavalla.
Mikään Bernerin tavassa hoitaa asioita ei edusta hänelle annettua mandaattia, joka on siis johtaa päätöksentekoa huomioiden enemmistön tarpeet ja länsimaisen sivistyksen mukaan myös sen, ettei vähemmistöille koidu haittaa enemmistön päätöksistä. Hänellä on mandaatti ajaa asioita eteenpäin kuunnellen niin hallitusta kuin oppositiota, asiantuntijoita seka Suomen lakia. Kaikki tämä tuntuu unohtuvan.
Suomessa yhdelläkään poliitikolla ei ole enemmistön ääntä.
Sen sijaan Suomessa hallitus toimii enemmistöperiaatteella. Suomessa eduskunta tukee hallitusta enemmistöllä ja hallitus tekee sisäisesti mm. Valtioneuvoston yleisistunnossa päätöksiä enemmistön voimin äänestämällä.
Enemmistö on äänestänyt PerusS, Kokoomuksen ja Keskustaan johtoon, ja Berner kuuluu myös edellä mainittuihin. Nämä puolueet ovat päättäneet avata junaliikenteen kilpailuille. Se on enemmistön päätös.
Bernerin tyyli voi olla huono, mutta hänen päätökset käy silti eduskunnassa, jossa hän saa leiman hyväksytty. Se riittää hänelle.
Ministereitä ei äänestetä, puolue valitsee ne keskuudestaan.
Bernerhän on politiikan ulkopuolelta.
On perinteisellä puoluekartalla erittäinkin oikeistolainen.
Koska mitäs köyhät rahalla tekis kun eivät ole sitä koskaan edes nähneet?
Annen mukaan yksityistäminen kymmenkertaistaa matkustajamäärät!
Kuinka? Ainakaan minä en matkusta mihinkään jos minulla ei ole tarvetta?
Helsingin ratapiha on jo nyt ahdas, joten miten sinne mahdutetaan lisää?
Anne on oikeesti puoluekartaltaan äärioikeistolainen. Siihen ei kuulu rasismi, natsismi tai muukaan pelleily vaan hyöty. Sveitsistä käsin potin voi aina korjata kotiin riippumatta minkä väriset teillä kulkee.