Uuninpankkopoika Saku Timonen
Uuninpankkopoika Saku Timonen

Kun kysymään ruvettiin

Kun kokoomuksen puoluetoimiston viestintää ja visualisointia hoitava henkilö kyselee julkisesti, onko oikein julkaista blogiani lehdessä, niin on aika ruveta kyselemään oman sananvapautensa perään. Erityisesti aihetta kyselemiseen on, kun hän jatkaa omaa virhettään tajuamatta samalla linjalla, vaikka hänelle siitä heti nasevasti huomautetaan.

Erityisen vakavaa tuntuu olevan, että blogistani jopa maksetaan. Jos näin on, niin silloin kaikki toimittajat ja muut sisällöntuottajat ovat epäilyttäviä heti, jos he eivät kannata hallitusta.

Halutessanne voitte lukea koko ketjun täältä.  Mainittakoon, että Apu-lehden päätoimittaja Marja Aarnipuron asiallinen vastaus kertoo todellisesta ammattitaidosta. Kokoomuksen linja tuli kyllä kerralla selväksi. Hallitusta ei saa arvostella, ei ainakaan mediassa. Työstä ei pidä maksaa, ei ainakaan silloin, jos työ sisältää hallituksen arvostelua.

Tämä tästä pienoisesta ja huvittavasta somekohusta. Ymmärränhän minä, että vauhdilla kannattajia keräävä aktiivimallin vastainen kansalaisaloite ja kokoomuksen aleneva kannatus huolestuttavat. Ilmoitan kuitenkin, että minulla ei ole pienintäkään aikomusta käyttää tekstejäni ennakkosensuurissa kokoomuksen puoluetoimistossa ja pyytää niille julkaisulupaa. Olen viime päivinä arvostellut hallitusta erityisen kitkerästi työttömyysturvan aktiivimallin runnomisesta läpi, ja niin teen nytkin.

Syy aktiivimallin arvosteluuni ei ole se, että se koskettaisi minua. Jostain kumman syystä monilla on sellainen käsitys, että työttömien puolesta ei saa puhua, jos itse pärjää omalla työllään. Silloin ilmeisesti pitäisi liittyä soimaajien kuoroon haukkumaan työttömiä sohvalla makaajiksi. Se ei sovi minun ajatteluuni.

Epäoikeudenmukaisuuden lisäksi arvostelen hallitusta myös siitä, että se sivuutti perustuslakivaliokunnan lausunnon tekemättä esitykseensä yhtään korjausta. Näin valiokunta sanoi lausunnossaan:

Koska työttömillä ei edellä todetuista ja erilaisista yksilöllisistä syistä ole yrityksistään huolimatta välttämättä mahdollista täyttää lain tarkoittamaa aktiivisuusvaatimusta, ehdotusta ei voida pitää perustuslain kannalta ongelmattomana. Perustuslakivaliokunta on vakiintuneesti korostanut, että etuuden epäämisen pitää olla asiallisesti perustellussa suhteessa siihen, minkälaisia työllistymisen edistämistä tarkoittavia toimintoja on ollut tarjolla ja mitä työttömänä olevan henkilön syyksi voidaan lukea. Nyt arvioitavassa hallituksen esityksessä on sitä vastoin sen perusteluidenkin mukaan kyse ”kaavamaisesta laskusäännöksestä” vailla yksilöllistä harkintaa. 

Tämä ei ilmeisesti ollut riittävän selvästi sanottu. Kun nyt kysymään ruvettiin, niin minä kysyn vuorostani:

Miksi hallitus ohitti perustuslakivaliokunnan lausunnon? Miksi oikeuskansleri ei puuttunut asiaan? Vai eikö tällaisia saa kysellä?

Kommentit (139)

  1. Esa Auramäki

    Mainio kirjoitus!

    • liisa hirvonen

      Kyllä! Kiitos vaan Saku.

  2. stunned

    Sakusta leivotaan kapinakenraalia, ja vuosi -18 on jo ovella.

    First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you — then, you win!

    Jotain mätää on Tanskanmaalla…

    Suomi taitaa olla jo diktatuuri tai ainakin banaanivaltio.

    • Timo Harju

      Voi hyvän tähen! Tälläkö järjenjuoksulla todella hoidetaan kokoomuksen viestintää ja visualisointia?

      Sanomisen estäminen? Epämiellyttävät mielipiteet on poistettava julkisuudesta ? Tämäkö on todella nykyisen kokoomuksen johdon tahto ja tarve?

      Olen minä tämän maan historiassa tutustunut parempiinkin kokoomuslaisiin, ihmisiin, jotka tunsivat todellista vastuuta maasta ja kansalaisista.

      Onko tilalla nyt lauma ahneita idiootteja, joille köyhempien ihmisten korkeampi koulutuskin on vaara?

      Käsittiköhän tämä älyniekka Kristian Tervo, miten paljastavan tollouden tuli nettiin kokoomuksen nimissä pukanneeksi?

      • Merja Nurmi

        Kyllä! Tuskin tuo on Kokoomuksen kanta. En ole Kokoomuksen ylin ystävä, mutta muutama hyvä ystäväni vaikuttaa tuossa puolueessa, ja ainakin nämä ruohonjuuritason työmyyrät ovat jokseenkin pöyristyneitä Kristian Tervon twiittailusta.

      • Petteri

        Äänestän liikkuvasti ja useasti olen tähän ikään jo kokoomustakin äänestänyt. Tälläisen pellet ajavat äänestäjät todella kauas, paitsi jos on itse samanlainen hurmahenki. Voiko tämä Tervo oikeasti olla kokoomuksesta? Persu?

        • Vasemmistokapitalisti

          No niin, tulihan se sieltä. Persu. Jos älynlahjat eivät riitä prosessoimaan asioita jotta sanottavaa olisi enemmän kuin mitä tyhjästä jää, niin vastaus on persu. Tai natsi.

  3. Salsgren

    Kokoomuksen nettitrollivastaava ärähti, siitä tietää, että Saku on tehnyt asioita oikein.

  4. Jukka Laine

    No vitsi. Jos työministeri lupasi että aktiivimalli perutaan, jos se sopii Kokoomukselle, niin kyllähän kansan 49 prosentin mielestä blogitkin on hyväksyttävä Kokoomuksen nuoriso-osastolla.

  5. Antero Pönni

    Mitä lyödään vetoa että Kristian Tervo ei ole enää Kokoomuksen puoluetoimiston palveluksessa vuonna 2018!
    Siihen on aikaa kaksi päivää. Yleensä pöydän tyhjentämiseen annetaan aikaa puoli tuntia.

    • Heikki

      Vaikka kokoomuslaiseen demokratiakäsitykseen ei kuulukaan oikeus hallituksen ja kokoomuslaisuuden vastustaminen, niin tuskinpa puolueen pikku soturia sentään pistetään TE-toimiston aktivoitavaksi.

  6. Petteri

    Mainio kirjoitus. Huonoja päätöksiä ja niiden säätäjiä saa arvostella. Tiedän että päämisteri ja Kokoomus eivät kestä kritiikkiä. Elämme vielä vapaassa maassa jossa mielipiteensä saa ilmaista. Kaikki eivät ole etuuksien leikkauksien, nollatuntisopimusten, karenssien ja orjatöiden tukijoita. Aktiivimalli on harhaanjohtava nimi koska etuuksien leikkaus tulee vaikka olisi aktiivinen.

  7. Kapu

    Nyt Sakun kanssa samaa mieltä on noin 78 200 kansalaisaloitteen allekirjoittajaa. Saku on vain yksi heistä. Mutta, arvon herra Tervo, kannattajia tulee koko ajan lisää.

  8. Arto

    Se on tuo Kokoomus varsinainen kyky puolue. Milloinkohan ihmiset tajuaa sen laajemmalti. Vartiainen Onneksi sanoo mitä ajattelee, niin ei jää asioiden todellinen laita pimentoon.

  9. Kapu

    Allekirjoittajia 78 507 nyt klo 19.04

    • Yrjö perkko

      Keskiarvona tällä hetkellä n yksi allekirjoittaja / 10sek. Kesti tovin ennenkuin sain oman allekirjoitukseni läpi, olisiko ollut ruuhkaa palvelimella.

  10. Sauli

    Ihan samalla logiikalla voisin kysellä mm. Iltalehden päätoimittajalta, onko puolueettomaksi julistautunut lehtenne kovinkin riippuvainen kokoomuksen rahoituksesta. Ja missä vaalipiirissä kokoomuksen Mika Koskinen seuraavissa vaaleissa yrittää eduskuntaan. Puhumattakaan niistä lukuisista muista medioista jossa aktiivimallista annetaan kovin kokoomuslainen mielikuva ilman pienintä yritystä kriittisyyteen.

    Hassua että kokoomuksesta käytetään sellaistakin kielikuvaa kuin kykypuolue. Ainakaan kovin kyvykästä ei ollut Kristian Tervon yritys rajoittaa sananvapautta. Tuon kaltaisilla ulostuloilla kokoomuksen nuorisokaaderi on herättänyt myötähäpeää jopa omiensa parissa. Onneksi on Apu ja Saku.

    • Taina Syrjänen

      Taidan tilata Avun ihan tämän vuoksi.

      • Make

        Samoin! Apu on aina ollut hyvä lehti.

  11. J. Saastamoinen

    Epäilyttävältä vaikuttaa se, ettei viestintäsuunnittelijana toimiva ihminen ymmärrä tällaisessa tilanteessa minimoida pr-vahinkoa ennalta käsin esimerkiksi… olemalla alunperinkin kirjoittelematta yhtään mitään sosiaaliseen mediaan? Oletan Tervon kuitenkin saavan työstään vastineeksi rahaa.

    • Joni Pelkonen

      Ennen vanhaan oli tapana pyytää anteeksi kun tuli tehtyä tai sanottua typerästi. Nykyään joko uhriututaan tai muutoin jatketaan suunsoittoa ilmeisesti välittämättä miltä se muiden silmissä näyttää.

      • Matti Sillanpää

        Eiköhän tuo Kristian Tervo 🇪🇺:n ehdotus Apu-lehden uusiksi kolumnisteiksi kerro kaiken hänen ajattelustaan ja sen kypsyydestä: ”Yksi hyvä uusi voisi olla @kylanhomopoika! ”
        Menisi Krisse vain pelkojensa kanssa takaisin kaappinsa nurkkaan, häpeämään ja opettelemaan ajattelua.

        • VP

          Miksi minulle tuli mieleen, että YLEssä käytetään Kokoomuksen valintoja kolumnisteiksi? Turvallisia tai oikeamielisiä.

          https://yle.fi/uutiset/3-9983886

          • Voter

            Kyllä! Siksdihän kokoomus myötäilijöineen (parsut, kepu-sipilä) halusikin Ylen johtoon kivisen kokoomuslaisen. Linja ja toimet näkyy nyt! Olisikio se kovin uusi ilmiö maailmalla, että hallitryus vääntää medioan omiin tarkoituksiinsa? Esim Erdogan ja Turkki? ym

        • SeoulFinn

          Valitettavasti en käytä twitteriä. Olisin halunnut kysyä aivopiereskelijältä:

          a) onko hänellä jotain seksuaalivähemmistöjä vastaan, ja
          b) onko se myös Kokoomuksen virallinen linja?

          Voi toki olla, että hän on nyt tavallaan varannut kyseisen nimen myöhempää omaa käyttöä silmällä pitäen.

  12. Kari Miettinen

    Ai että, ei voi olla nauramatta vaikka pattiin ottaa tosi paljon! Kykypuolueen viestintä kertoo hyvin kyvyistään!

  13. stunned

    Apu on palannut juurilleen Sakun blogissa.

    ”Osta Apu, anna apu työttömälle.” Näin kuului Apu-lehden ensimmäinen mainoslause vuonna 1933, kun Aune ja Yrjö Lyytikäinen aloittivat lehden julkaisun. Apu perustettiin tueksi laman keskellä kamppaileville työttömille, jotka saivat itselleen yli puolet myymiensä lehtien tuotosta.

    http://www.a-lehdet.fi/tietoa-meista/yritystarina

    • Tarja Elonen

      Tämä oli hieno kommentti! Kiitos sinulle nimim. stunned, kun tämän tiedon meille välitit.

      • Timo Harju

        Juu. Siitä tämän lehden nimi lähti. APU.

        Timosen verkkosivun julkaiseminen on tällä hetkellä Suomen parasta yhteiskuntakriittistä journalismia. Kun oikeudentunto ja rehellisyys yhtyvät erinomaisen terävään kynään, syntyy tällaista tlsyiä.

        • Timo Harju

          Anteeksi. po. : …syntyy tällaista tekstiä.

  14. Pitkäaikaistyötön

    Uskomatonta! Siis uskomatonta! Onko tässä maassa jo todella vajottu tuolle tasolle (viittaan kokkari Tervoon)? Twitter-tilillään K. Tervo kirjoittaa olevansa ”pienen ihmisen asialla suuressa maailmassa”. Hah, haa! Myöntäisi vain suoraan, että kaipaa tähän maahan erdoganilaista diktatuuria, jossa pienten suut tukitaan.

  15. Hupu

    https://www.kainuunsanomat.fi/kainuun-sanomat/paakirjoitukset/aktiivisuus-ei-vaadi-tyottomalta-paljoa/ edellisessä linkissä todetaan, että ”Aktiivisuus ei vaadi työttömältä paljoa”.

    Tarkoittaako tuo edellinen, että kaikki muut työttömän velvollisuudet on täten kumottu?

    Nimittäin niitä työttömän velvollisuuksia on jo ennestään melkoinen määrä ja jatkossakin sen passiivisuusvelvoitteen noudattaminen lienee ehkä vaikeinta, kun pitää todistaa aktiviisuuttaan rikkomatta velvollisuutta olla 24 tuntia vuorokaudessa ja 7 vuorokautta viikossa töihinlähtövalmiudessa ettei menetä kokonaan oikeutta työttömyyskorvauksiin.

  16. Tuula Hilli

    Kokoomus saa sitä mitä se ansaitseekin: Oikein hyvä, että heillä on Kristian Tervo, jolle ei voisi tai voi muuta kuin virnuilla, vaikka virnuiluun ei ole syytä toisaalta. No, nauru on sekin hyvä ase ! Kokoomuksessa ei kuitenkan ehkä virnuilla, niin pahoja sammakoita kaveri suustaan päästelee!

  17. Jukka Muhonen

    Skandaalimainen yritys rajoittaa sananvapautta. Ei uskoisi, että tällaiseen lähdetään yksilön ja yrittämisen vapautta korostavan kykypuolueen taholta. Ei voi muuta sanoa kuin että hyvä Timonen, jatka samaan malliin!

    • Jyrki

      Siellä tweeteissä useammat jo totesikin, että kokoomus lähtenyt ottamaan/hakemaan ajatuspoliisin roolia?
      Ja siltä se nyt näyttää. Ja onkin sitä selkeästi ainakin minun mielestä ja varmaan monen muunkin mielestä. Tätä toimintaahan oli käsittääkseni jo Saksassa aikoinaan ja loppu oli sitten historiaa.

      Ja nyt Kokoomus viestinnästään vastaavan johdolla ilmeisesti vahingossa paljasti lisää arvojansa. Mitä haluaa suomeenkin sanan vapauden suhteen. Se ei enää saa kuulua selkeästikään kaikille.

  18. Hupu

    http://www.iltalehti.fi/politiikka/201712282200634119_pi.shtml

    Edellisessä linkissä setä väittää ettei lakia lueta niin kuin se kirjoitetaan, koska lakiin on liitetty lausuma, joka kumoaa koko lain – jos työtön on ollut aktiivinen?

    • liisa hirvonen

      On se. Tietämätön setä. Uiuiuikuttaa kun sai niin paljon myrskykritiikkiä.
      Ei tuolla lausumalla ole mitään käytännön merkitystä.

    • Saku Timonen

      Lakiin liitetyllä laussumalla ei ole mitään juridista merkitystä, koska se ei ole lakitekstiä. Se on vain hurskas toive, jolla kädet pestään.

    • liisa hirvonen

      Ja nyt naurattaa. Ylen toimittaja Eero Mäntymaa todistelee jutussaan: Siivittikö mediajulkisuus (tarkoittaa valtamediaa) aktiivimallin kansalaisaloitteen suosiota? Katso kuva! (Yle 29.12.17).

      Toimittajat eivät ole olleet kiinnostuneita tästä laista vähän vähää. A-oluesta on tehty vaikka kuinka monta juttua, mutta tämä aihe ei ole kiinnostanut. Fb:n eri ryhmissä tämä eli jo pitkään, sieltä se myös käynnistyi ja siellä levisi. Valtamedia piti havahduttaa hereille. Ja juttujen taso on vaihdellut, enimmäkseen paljastanut toimittajien tietämättömyyden.

    • työtöntyötön

      ”Sanoma on kuitenkin se, ettei mihinkään kaavamaisesti rankaisevaan kyykytysmalliin olla menossa.”

      Eli jos tuo pitäisi paikkansa niin jos onnistut jollakin tavalla vakuuttamaan te-virkailijan että kyllä tässä nyt on aktiivinen oltu (vaikka ei lain kirjaimen mukaan) niin tukea ei leikattaisi? Se nyt on niin ja näin että kumpi on parempi, leikataan lain mukaan vai pärstäkertoimen ja/tai supliikkitaitojen.

      ”Eduskunta edellyttää, että uudistuksen vaikutuksia tulee tarkasti seurata ja tarvittaessa laajentaa keinoja, joilla aktiivisuusedellytyksen voi täyttää, jos ilmenee, etteivät nyt ehdotettavat keinot ole riittäviä estämään aktiivisesti työnhakua tai palveluun pääsyä yrittäneen työnhakijan joutumista vähennetylle etuudelle.”

      Eli ainakin aluksi leikataan kaikilta ”ei-aktiivisilta” ja sitten katsotaan ja luultavasti pysytään samassa tai leikataan lisää.

  19. Mikko Rokkonen

    Olen lukenut Sakun blogia kaksi viikkoa ja ollut sanaton, niin hirveää tekstiä en ole lukenut koko elämäni aikana. Kauhulla katson että ammattiyhdistykset ovat olleet hiljaa kun heidän jäseniään lyödään hallituksen suunnalta. Luulisi ammattiyhdistysten jotenkin reakoivan jäsenistöönsä kohdistuvaa lain-nojalla toimittettua riistoa. Vartiaisen puheet kuulostavat kuin kolmannen valtakunnan puhdistus toimilta. Jokaisen on ansaittavaa elantonsa, onko seuraavana vuorossa vammaiset ja muuten työkyvyttömät, ja Sipilä ja Orpo ajamassa kaasutusautoja ja leirejä joiden portilla lukee että työ vapauttaa. Vartiaisen kommenteihin vaihdettaisiin sana pakolainen, ja kommentoijaksi Halla-aho olisi tehty jo kymmeniä tutkintopyyntöjä rasistisesta puheesta kansanryhmää vastaan, mutta näyttää siltä että työttömät eivät ole ihmisiä

  20. töytön

    Hienoa, Kristian Tervo! 😀 Orpolla nyt suu mutrussa.

  21. Jaakko Lautaoja

    Sensuuri on kyllä hyvin tyypillinen ilmiö kaikilla hirmuhallinnoilla. Aika moneen mediaan on jo tuntunut juurtuneen, kun niiden uutisointia seurailee. Yleltäkin taisivat kriittiset äänenpainot jo vaimentua, vaikka julkinen kasvojen pesu antoi muuta olettaakin.

  22. a. talvisaari

    ”Miksi hallitus ohitti perustuslakivaliokunnan lausunnon? Miksi oikeuskansleri ei puuttunut asiaan?”

    Näihin esittämiisi kysymyksiin pitäisi saada vastaus.
    Olisi syytä tiedustella oikeuskanslerin kantaa tähän lakiin.

  23. Ville Korhonen

    Muistatko, että itse olet kovasti usein toistellut lausetta ”se mikä voidaan tehdä yksille voidaan helposti tehdä toisille”.

    Itse olet jatkuvasti vaatinut suitsia maahanmuuttojärjestelmää kritisoiville kirjoituksille, suorastaan iloinnut kun politikot ovat usuttaneet poliisin missään määrittelemättömän ”vihapuheen” jäljille.

    Nyt nuo samat politikot ovat laajentaneet sensuurin maahanmuuttojärjestelmän kritisoinnista myös työttömyyspolitiikan kritisoimiseen.

    Sitä saa mitä tilaa! Tervetulua sensuurin maailmaan!

    • Saku Timonen

      Kiihottaminen kansanryhmää vastaan on rikoslaissa määritelty rikos. Hallitusta vastustavan blogin kirjoittaminen ei ole. Siinä on iso ero.

      • Ville Korhonen

        Puhuin maahanmuuttojärjestelmän kritisoinnista en kiihottamisesta kansanryhmää vastaan.

        Politikkojen mainostamaa ”vihapuhetta” ei ole yksikään politikko rajannut tarkoittamaan kiihottamiseksi kansanryhmää vastaan! Miksi olisikaan kun kiihottaminen on jo valmiiksi kriminalisoitu, ei sitä yksinään uudestaan tarvitse nimetä.

        Nyt kun sensuurin ja mikä vielä pahempaa itsesensuurin pää on avattu ”viha puheella” niin vääräksi ajatteluksi leimaaminen leviää hiljalleen kaikkeen hallituksen arvosteluun.

        Sananvapaus on siitä jännä juttu, että joko se on tai sitä ei ole ja sananvapaus pitää sallia myös asoissa, joista ei itse ole samaa mieltä.

        • Saku Timonen

          Minä puhun kiihottamisesta kansanryhmää vastaan, en laille tuntemattomasta vihapuheesta enkä sananvapauteen kuuluvasta kritiikistä. En ole koskaan puhunut muusta.

    • Joni Pelkonen

      ”Muistatko, että itse olet kovasti usein toistellut lausetta ”se mikä voidaan tehdä yksille voidaan helposti tehdä toisille”. ”

      Mahdatko hoksata, että juuri näin on nyt tapahtumassa. Ne, jotka vaikenivat kun rasistit aloittivat riehumisensa vaikenevat varmaan nytkin kun työttömiä kohdellaan kuin heillä ei olisi ihmisarvoa lainkaan.

  24. Erik Samulin

    Tervo lukee ajan merkkejä väärin. Menneen maailman silmälaseilla. Kiitos Apu-lehdelle rohkeudesta. Pitäisikö peräti tilata lehti?

  25. Ville Timari

    Valitettava tosiasia on se, että kävelemällä aktiivimallinsa kanssa nokka pystyssä perustuslakivaliokunnan huomautusten yli hallitus käytännössä osoitti täyden välinpitämättömyytensä sekä isänmaasta että yhteisistä, yhdessä sovituista säännöistä. Kylmän loogisestikin ajatellen tämä asenne vetää pohjan pois kaikelta sääntöjen varaan rakentamiselta (eli lainlaadintatyöltä) ja siten tekee hallituksen ja eduskunnan itsensä, täysin tarpeettomaksi. Tämä on hallituspuolueilta sen luokan virhe, että maamme demokratian uskottavuuden nimissä pitäisi laittaa hallitus ja vaikka koko eduskunta vaihtoon.

    • R.A.

      Työministeri Lindström myönsi ”aktiivimallista” ihan suoraan, että:
      ”Tämä lakiesitys on huono ja johtaa syyttömien rankaisemiseen. Mutta me säädetään tämä laki kuitenkin, koska me halutaan kokeilla millaisia seurauksia syyttömien rankaisemisesta tulee.”

      Sipilän hallitus myöntää siis suoraan, että he eivät lakeja säätäessään edes pyri oikeudenmukaisuuteen.

      Siinä se on hallitus….(”ministeri = rehellinen ja taitavaksi tunnettu henkilö”)…

      • ani

        ”.., koska me halutaan kokeilla millaisia seurauksia syyttömien rankaisemisesta tulee.”
        Yksi seuraus voisi olla Suomen sisällissota n:o 2

  26. Mauri Pulkkinen

    Nimi ei ole enne. J. Tervo on puolustaa julkisesti sananvapautta kaikin tavoin myös ironiaa ja sarkasmia käyttäen.

    Kristian Tervo puolestaan kaivaa naftaliinista veljespuolueen Yhtenäinen Venäjä propagandaosaston likaisen temppunurkan keinoja. Veljespuolueeksi pyrittiin aikoinaan lipoen, mutta ehkä se nyt kielletään vähintään kolmasti.

    K. Tervon vuodenvaihde on tainnut alkaa liian aikaisin. Monien kykypuolue epiteettiä käyttävien tarkoitus on olla ironinen ja itse epäilen, että alun perin kyse on ollut lukihäiriöstä, missä kyykkypuolue on kirjoitettu väärin.

    Oletan, että K. Tervon harha-askel saa ansaitsemansa palautteen puolueen johdolta. Ihme jos ei saisi!

  27. okseman

    ” Miksi hallitus ohitti perustuslakivaliokunnan lausunnon? Miksi oikeuskansleri ei puuttunut asiaan? Vai eikö tällaisia saa kysellä?”

    Meillä ei ole toimivaa oikeuskansleria….vt. on pussitettu SOTEEN

    • Hulivilipoika

      Ei vaan meillä ei ole perustuslakituomioistuinta, joka pistäisi perustuslain vastaisille toimille stopin. Perustuslakivaliokunta ei näköjään siihen pysty.

      Toki tuo oikeuskanslerikin olisi hyvä olla toimessa, uskon, että virassa aloittamisen lykkäys oli sekin tarkoitushakuista.

  28. Työn orja

    Kristian Tervo ei ymmärrä palkan käsitettä. Ilmeisesti rahaa vain on aina ollut ja jostain tullut.

    • Marja-Riitta Nordvall

      Ymmärtää paremmin kuin muut

  29. Hupu

    Kannattaa muuten käydä lukemassa Sakun linkittämä viestiketju, jos on joskus äänestänyt kokoomusta tai aikoo jatkossa sellaisen virheen tehdä.

    Kristian Tervo on kokoomuksen arvojen puolestapuhuja, mutta äijän sanojen asettelu on huomattavasti rehellisempää sekä paljastaa älykkystason selvemmin kuin yleensä kokoomuksen edustajien liipattu julkisuuskuva antaa ymmärtää.

    • R.A.

      Yes! Tuo Kristian Tervon viestiketju menee jakoon! Kukaan ei onnistu pilaamaan Kokoomuksen mainetta yhtä tehokkaasti kuin kokoomuslaiset itse silloin kun ne erehtyvät sanomaan suoraan sen mitä oikeasti ajattelevat.

    • Jarkko

      ” älykkystason selvemmin kuin yleensä kokoomuksen edustajien liipattu julkisuuskuva antaa ymmärtää.”

      Katsotaan nyt rauhassa mihin saakka se ”älykkyys” riittää. Tunteeko tää Tervo sen kokoomuksen nuoriso-osaston johtoon kuuluneen kokoomuspoliitikon, joka omien sanojensa mukaan on ”ennakkoluuloton arvokonservatiivi”. Eli Jukka Romppaisen eli aka mummon hengiltä hakkaajan?

      Yleensä samanhenkiset menevät toistensa kaltaiseen seuraan. Niin onko sattumaa, että näillä kahdella henkilöllä oli sama puolue? Kysyn vaan, koska on ”epäilyttävää” että juuri tässä puolueessa on tälläisiä henkilöitä ollut aikaisemminkin? Tämä on mielestäni paljon ”epäilyttävämpää” kuin se, että Saku Timonen saa tai ei saa jotain pikku summia tästä blogista.

  30. Einepaanane

    Hyvä.hyvä hyvä.Nyt varmaan moni kauhistelee. Saku saa ääntään kuuluville meidän hyväksi.Olet Saku nyt saanut sen mitä haluamme.Näkyvyyttä.JATKA samaan malliin😅

    • Anja Musakka

      Saku Hyvä! Arvostan juridista työtäsi, mutta tämä (asiantuntijaviestijä) kokkarin hyökkäys ei kohdistunut ammattitaitoosi vaan siihen, että uskallat kirjoitella sopimattomia hallituksen touhuista ja saada siitä elantoasi.
      Näissä keskusteluissa sinua on arvosteltu myös luvastasi antaa lupa julkaista blogissasi kansalaisaloite. KENENKÄÄN en ole nähnyt tuovan esille, että työministeri Lindström 28.12.17 klo 18.53 vastasi blogissaan (Puolustuksen puheenvuoro-Jarpan blogi) kommenttiin, jossa jaettiin kansalaisaloitetta. Työministeri ilmoitti, että ”saa mainostaa täälläkin”. Olisiko kokkareiden syytä ruveta ensteks ryhtyä vahtaamaan/köyttämään hallituspuolueita, kun alkaa siellä lipsumista tulla. Lähipiiriä luulis olevan helpompi vahtia kuin heitellä asiantuntijatoimittajan suuntaan vihreitä kuulia (kaupoista loppu).

  31. Nora

    Ettei olisi niin, että epäilyttävää tässä on se, miten saat Saku työtäsi vastaan rahaa. Sellainen palkka tehdystä työstä kun tuntuu olevan kokoomukselle kauhistus.

  32. Erica

    Yksi oleellinen kysymys on kysymättä: miksi Niinistö allekirjoitti lain, jonka tiesi varsin hyvin tulleen hyväksytyksi ilman mm. perustuslakivaliokunnan perusteltuja korjauksia?

      • Hupu

        Tosiaan koko kansan Niinistö… on kokoomuslainen.

        Aikoinaan taisi antaa palkkansa hyväntekeväisyyteen, kun olisi saanut kahta palkkaa päällekkäin ja arveli ettei kansa sellaisesta oikein tykkää.

        Erään kerran antoi kerjäläisenä esiintyneelle toimittajalle rahaa, kun toimittaja sanoi olevansa konkurssin tehnyt entinen yrittäjä…

        Jostakin se Niinistön hyväntekijän maine on lähtöisin, vaikka kannattaakin työttömien oikeuksien rajoittamista.

        • Petri Laakkonen

          Taitaa Sauli rastastaa toiselle kaudelle Sirkus Finlandian ruoriin Lennulla ja tulevalla termiitillä……

          Kaikki muut näkyvät olevan aika altavastaajia….

          • töytön

            On siellä Jethro sentäs joka kanavalla 😀

          • Petri Laakkonen

            Ainoa mikä Jetrolta vielä puuttuu on ”Jetro pornotähtenä tai Jetro kokkaa”-formaatint…

    • Kari Heinilä

      Samaa minä olen ihmetellyt. Eikö Niinistö ole koulutukseltaan lakimies, jonka luulisi tietävän perustuslain kirjaimen. Kun Niinistö ei torpannut lakia ei ainakaan vaaliasetelmat parantuneet.

    • Timo Harju

      Tämä onkin oleellinen kysymys. Miksi Niinistö allekirjoitti tämän lain?

      Tyhmempikin ymmärtää, että yhteiskunnassa on tapahtunut valtava rakennemuutos, jonka seurauksena työtä ei ole tarjolla kuin osalle työikäisestä väestöstä. On älyllisesti epärehellistä ja nöyryyttävää työttömiä suomalaisia ihmisiä kohtaan julkisoida työhaluttomuutta suurimpana ongelmana työttömyydessä.

      Siis miksi Niinistö allekirjoitti tällaisen lain? En minä tiedä. Ilman presidentin allekirjoitusta se ei olisi tullut voimaan.

      Outo toiminto mieheltä, jota markkinoidaan koko kansan presitenttinä ja jota itsekin äänestin järkimiehenä.

  33. Markku Isometsä

    Arbeit macht frei.

  34. Paula

    Enpä meinannut silmiäni uskoa, kun luin Tervon kirjoittamaa, mistä näitä hölmöjä sikiää? Saku arvostan juuri siitä, että hän puolustaa muita, vaikka itsellä asiat ovat kunnossa. Ja tottakai kirjoittamisella saa tienata, bloggari on nykyään ihan yleinen ammatti. Marja Aarnipuroa olen seurannut pidempään ja olen aina arvostanut ja ihaillut häntä, nykyään vielä enemmän.

    Jatkakaa samaan malliin! Teette arvokasta työtä, olen hyvin kiitollinen kaikesta tiedosta.

    PS. Paljasti sitten tämä Tervo lukevansa tätä blogia 🙂

  35. Pena

    Mikset Saku tekisi rikosilmoitusta kunnianloukkauksesta kun se haukkuu sinua homoksi siellä Twitterissään?

    • Saku Timonen

      Minun ymmärtääkseni ei haukkunut.

      • Hupu

        Jep. Minäkin katsoin henkilön kuvaa hieman viistoon ja päättelin hänen itsensä suunnittelevan oman blogin perustamista: ”Yksi hyvä uusi voisi olla @kylanhomopoika! 😊”

        Tietenkin on myös mahdollista, että Kristian Tervo toivoo jonkun perustavan tuollaisen blogin.

        • Saku Timonen

          Minun tietääkseni sellainen bloggaja on jo, ainakin pari vuotta sitten bloggasi Imageen. Jos en väärin muista, niin oli Tämän kylän homopoika.

        • Rintsu

          Kenenkään seksuaalinen suuntautuminen ei kuulu mulle.
          Vaikkakin toivoisin, että avuttomien iskemisyrityksieni kohteena olevat naiset olisivat edes hieman heteroja. Se helpottaisi asiaa kummasti.

          On minua muutamankin kerran jostain kumman syystä homo yrittänyt iskeä mutta olen toistaiseksi selvinnyt tilanteista naisilta oppimallani lauseella ”kiitos, mutta ei kiitos”.

          Kuten aiemmin kommentissani sanoin niin matemaattisen faktan vuoksi 50% ihmisistä on keskimääräistä tyhmempiä.
          Samalla faktalla 50% ihmisistä on keskimääräistä ilkeämpiä mutta tartteeko niiden kaikkien olla hallituksessa?

          Homot ovat sillai kivoja, että heistä olen aina halutessani päässyt eroon eikä asia ole jättänyt traumoja.
          Tää hallitus sen sijaan on kuin kakka junttilan tuvan seinässä joka haisee vaikka kuinka pesisi.

          • Jarkko

            ”Tää hallitus sen sijaan on kuin kakka junttilan tuvan seinässä joka haisee vaikka kuinka pesisi.”

            Itse vertaisin nykyistä hallitusta peräpukamaan. Kakasta pääsee aina eroon pesemällä, mutta peräpukamaan ei välttämättä auta mikään se on ja pysyy.

  36. Paula

    Kokoomukselle tiedoksi:
    Suomi ei ole mikään Pohjois-Korea, sanan pitää olla vapaa, vaikkei se kaikkien pyrkimyksiä miellyttäisikään.

  37. Juhani Laukko

    Tämä Kokoomuksen viestinnän ulostulo kertoo, ettei tiedotushenkilöstökään ole siellä ammattitaitoista. Edustajien ja minisrerien ammattitaidon vaje on jo käynyt selvästi ilmi. Amatöörejä ja marionetteja ovat.

  38. Pekka Hyvönen

    Kokoomus pelkää sitä, että vihdoinkin havaitaan että kaikilla katastrofihallituksilla on yksi yhteinen nimittäjä: Kokoomus on ollut hallituksessa mukana.

    Käsittämätöntä että sen kannatus on noinkin suurta.

  39. AikaMies

    Kokoomuksen tedotusoppi on ”vanhan kansan” käsikirjasta. Niin vain on ennalta arvattavaa jotta – Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.
    Meinaan jotta joka toiselle kuoppaa kaivaa se itse siihen lankeaa. Eikä tuohon edes gallupeita tarvita, eihän?

  40. VP

    Yleinen tapa on väärämielisten teurastaminen ja haukkuminen vaikka miksi. Kaikki väärä on kansalle vaarallista ja jopa aiheuttaa maailmanlopun.

    Enkä tarkoita yksisuuntaisesti hallituksen mielipidettä vastustavia, vaan kaikkia jotka ovat jotain asiaa vastaan ja jotka itse lähtevät samaan omaa vastapuolta vastaan.

    Mistään asiasta ei edes haluta hakea keskitietä, vaan ainoastaan omaa mielipidettä tukevaa päätöstä. Mitkään faktat eivät heilauta, vaan päinvastoin, faktojen esiintuomiset herättävät täydellisen vastustuksen henkilöön.

    Ymmärrän hyvin että asiat eivät ole yksinkertaisia ja sellaisten käsittely voi tuntua suurelta. Helpompi kieltää toisen ajattelutavan järkeilyt ja pysyä omissaan.

  41. Leo Lastulevy

    Kristian Tervon kommenteista paistaa (”syystäkin”) katkeruus ja hermostuminen. Kommentoidessaan mutteri menee vain syvemmälle lukkoon, koska Kristian Tervo kääntää sitä väärään suuntaan.

  42. töytön

    Taitaa joulun jälkeen närästää Kokoomuslaisia, kun ensin rikkaruohojen myrkyttäjä-Vartiainen ja nyt puoluetoimiston Tervokin äänessä. Pikkukylän blogisti voi saada näköjään paljon ”tuhoa” aikaan. Tervon kyvyt todennäkösesti siirtyy toiseen käyttöön puolueessa.

  43. Isoäiti

    ”Kysyin, että onko ok käyttää Apu-lehteä oman poliittisen agendan edistämiseen.”

    Öööö…. kyllä. Siis jos Apu-lehden päätoimittajalla ei ole asiaan sanomista. Tervon kannattaisi nyt tarkistaa termien lehdistönvapaus ja sananvapaus määritelmät. Vinkkinä, että voit aloittaa vaikka siitä pikkuruisesta eepoksesta nimeltään perustuslaki ja lukaista, mitä siinä sanotaan oikeudesta ilmaista mielipiteensä.

    Ja muuten, mehän aina edistämme jotain omaa agendaa, kun viestimme julkisesti. Oli kyse sitten pullaresepteistä tai politiikasta. Olisihan se todella typerää kirjoittaa blogia, jossa ei ole mielipiteen palaakaan. Silloin voisi sivulle kopioida vaikka puhelinluettelon vuodelta -85.

    Kokoomuksen puoluetoimistoon terveisiä, että teidän viestintäihmisenne saattaisi olla ammatillisen koulutuksen tarpeessa. Suosittelen ottamaan asian esille mitä pikimmin tai viimeistään seuraavassa kehityskeskustelussa.

  44. Petri Laakkonen

    Komppaan Sakua, jälleen kerran viiltävää analyysiä.

    Pakko heittää kysymys Kristianille kun kuitenkin luet Sakun blogia, että missä vaiheessa Teille arvon poliitikot (huomaa nöyrä lähestyminen) tulee se vaihe aivotoiminnassa, että ette enää ymmärrä olevanne tyhmiä? Käydäänkö siihen jotakin puoluekoulua vai onko tietyn vaiheen poliittinen ”silmät kiinni faktoilta ja kritiikiltä”-moodin tuotoksia?

    Olen huomannut tuota samaa ymmärryksen heikkoutta myös Helsingin kaupungin valtuutettujen kohdalla ja nyt en puhu puolueista, vaan henkilöistä.

    Mitäpä Kristian siellä Kokoomuksessa, että kun Sinun tekee taas mieli aivopieruilla, niin mietit vielä KOLMANNEN kerran viritelmääsi, ennen julkaisua?

    Sovitaanko näin, ihan aikuisten oikeasti?

  45. Jouni Ahto

    ”Epäilyttävältä vaikuttaa sellainen toiminta missä kirjoittaja saa lehdestä rahaa tekstejään vastaan”. Siis että ihanko ahkerasta ajatus- ja kirjoitustyöstä ei pitäisi saada minkäänlaista palkkaa tai vastiketta? Sehän nyt tuntuu olevan Kokoomuksen linja kaikkea työtä kohtaan. Lukuunottamatta tietysti K. Tervoa, jonka työstä tosin tuntuu puuttuvan se ajatuspuoli.

    Jää nyt kyllä ensi vuonnakin Apu tilaamatta minulta, koska toimitus ei suostu tunnustamaan Sakun linjaa lehden viralliseksi linjaksi… Samoin kuin myös Seura, jossa hiukan harvemmin tosin, eikä yhtä kriittisesti mutta usein aika hauskasti, bloggaa taas nimimerkki ”isän pikajuna”. Kodin Kuvalehteä enkä Annaa en ole juuri seuraillut, mutta eiköhän K. Tervo niistäkin löytäne jotakin hallituskriittistä ja ala ihmettelemään, miksi kirjoittajille maksetaan korvausta työstään.

    7 päivää nyt on sitten asia erikseen, mutta K. Tervon törttöily on sitä linjaa, että voi päätyä jopa kansikuvapojuksi, jos toimintansa on muutoinkin samaa linjaa…

    • AMK

      ”epäilyttävältä vaikuttaa sellainen toiminta missä kirjoittaja saa lehdestä rahaa tekstejään vastaan”???Saavatko iltiksen,iltasanomien,hesarin ym.lehtien kirjoittajat palkkaa kirjoitteluistaan ??Vai saavatko he työttömyyskorvausta,vai ovatko he ns.pimeissä töissä ettei tarvitse maksaa veroja vai ovatko he hallituksen suojelussa ja saavat suojelusrahaa.Saavathan toimittajat ”palkkansa” vai saavatko vielä lisäpalkkion jostain muualta,kunhan kriivavat (kirjoittavat) maksajan (veronmaksajienrahoilla) ministeriöiden toivomalla tavalla palturia????Onkohan suomi 100 v ok, päättäjien ja eliitin mielestä??Pirkales vetuttaa tää kaikkitietävyys eliitin näkökannasta katsottuna..ehkä herrojen kantsis tulla tänne vartiaisen rikkaruohon tasolle,mutta ei työttömät (ja vähävaraiset)niitä rikkaruohoja joutuvat kitkemään,ei he viettävät 100 vuotiasta suomea puhtaalla omallatunnolla.

  46. Siru Pola

    Kuka on hakenut tuolle Tervolle limuviinaa Alkosta??

    Ei kai sitä vielä missään marketissa myydä?

  47. Paavo Pate Juntunen

    Olet tehnyt valtavan hyvää työtä työttömien ja köyhemmän kansanosan puolesta. Tänä päivänä on paha olla Suomessa kun ihmisistä ei välitetä. Sinä luot kuitenkin toivoa, että voisi joskus olla toisin. Pelkään, että tämä päivittäinen tilanne purkautuu kohta väärälläkin tavalla, merkkejä siitäkin alkaa olla. Ihmisillä ei ole mitään menetettävää. Itse kuulun hyväosaisiin sillä tavalla, etten ihan köyhyysrajan alla ole, eläkeläinen kuitenkin. Hyvä, että on kuitenkin pari media-alustaa jotka suostuvat julkaisemaan vallanpitäjiä arvostelevaa tekstiä. Jatka samaan malliin!

  48. Marko

    Näille tosiasioista tietämättömille ja ne kiistäville poliitikoille ja kokoomuslaisille silmäätekeville ehdottaisin uutta työvoimapoliittista toimenpidettä nimeltä ”työttömyyskokeilu”. Se laajentaisi näiden henkilöiden horisonttia.

    Kiitän jälleen kerran sinua, Sakari Timonen, että jaksat tehdä tätä epäkiitollista työtäsi!

    • Jyrki

      Onhan myös ehdotettu työleirejä työttömille eli ”rikkaruohoille” eduskunnassa erään kansanedustajan toimesta. Joten myös parakkileiri majoitusta politikoille syvällä metsässä vaikka ojaa kaivaen lapiolla ja toisten sitä peittäessä vaikka 3-5 vuotta voisi olla paikalla myös kokeiluluonteisesti. Kun nyt kerran kokeillaan vähän kaikkea ja katsotaan sitten tarvitseeko justeerata vai onko hyvä silleen?

      Itse ilmoittautuisin mielelläni tuollaisen kokeiluleirin kapoksi tai miksi niitä nyt sanotaan? Aina 35 tuntia kerrallaan 3 kuukauden välein aktiivimallin mukaisesti. Vai käykö niin, että en pääsisikään vaikka kuinka tahtoisin? Ja saisin työttömyysturvan leikkauksen rangaistukseksi. Kuka senkin päättäisi? Tai ymmärrän kyllä sen, että tungosta noihin hommiin olisi.

      No toisaalta moinen leikkaus työttömyysturvassa vaan inspiroisi ja kannustaisi entistä enemmän niihin kapon hommiin leirillä. Jos ja kun lopulta toivottu kutsu kävisi. Haluisin näyttää entistä kovemmin, että kapon hommat sujuu erittäin nohevasti ja ojaa syntyy sekä peittyy ja ripeästi. Ja saahan siitä sitä oikeaa palkkaakin?!? Ja poliitikot kovia känsiä pehmoisiin kätösiinsä sekä ryhtiä mahdolliseen selkärankaan palkaksi sen lisäksi että saavat kokemushorisonttia tuleviin ajatuksiinsa.

      Pikantti lisämausteena voisi tehdä niin, että parakkileirit politikoille perustetaan junaratojen varsille, jolloin myös junan ikkunasta näkyy paljon näkymätöntä työtä tuolla metsissä. Kun politikot matkaa leireille hakemaan syvällisempää kokemusta työleireihin.

      Joku kokoomuksen puoluetoimiston tyyppi/tyypit toki näkee tämänkin kommentin herravihana. Ja haluaa kieltää moisen. Mutta työleirien väläyttely työttömille eduskunnassa on taas vain OK-juttu siinä missä muutkin rikkaruoho ja sen sellaiset kommentit mitä eduskunnasta kuultu. Ja tullaan vielä kuulemaan paljon ylimieleisiä kommentteja työttömien suuntaan.

  49. Paula

    Asiasta toiseen.

    ”Tarkastelujakso alkaisi alusta ja työttömyyspäiväraha maksettaisiin täytenä silloin, kun henkilö palaisi työttömyyspäivärahan saajaksi yli kaksi viikkoa kestäneen kokoaikatyön tai yli kaksi viikkoa kestäneen päätoimisen yritystoiminnassa työllistymisen jälkeen.”

    Tuleepa noista tarkastelujaksoista aikamoinen viidakko, mitenkähän Kelankin tietojärjestelmät ne kestää. Nytkin Kelan sivuilla kerrotaan vain 65 pv:n tarkastelujaksosta, mutta ei se niin yksinkertaista ilmeisesti tule olemaan?

    No, on mallissa varmasti paljon muutakin, mitä ei ymmärrä tai ole varma mitä tarkoittaa, mutta näin taitaa olla tarkoituskin.

  50. työtöntyötön

    Ei nyt liity sataprosenttisesti blogitekstiin mutta Fazerilla on taas alkamassa rekry-koulutus. Ilmeisesti jo kolmas koulutus.

    ”Koulutuksen kautta Fazerilla on tavoitteena tarjota mahdollisuus työelämään erityisesti heille, jotka ovat kohdanneet työllistymisessään esteitä syystä tai toisesta.”
    Kuitenkin
    ”Työ on fyysistä ja sisältää keskittymistä ja tarkkuutta vaativia työvaiheita.”

    Ja vielä pisteenä iin päälle.
    ”Rekrytointikoulutuksen tavoitteena on, että OSA koulutetuista henkilöistä tulee työllistymään Fazerille työsuhteeseen.”

    Miten kävi edellisillä kerroilla, löytyisikö tietoa mistään kuinka moni työllistyi? Kyllähän tuo ”koulutus” tietenkin aktivoitumispykälän täyttää.

    • töytön

      Yks leipoja haukkui ainakin kaikki työttömät maan rakoon aiemmin.

      Rekrykoulutus on kyllä oikein toteutettuna hyvä sauma johon kannattaa tarttua.

      • Jyrki

        Jos niin teki niin teki sen varmaan oman työpaikkansa menettämisen pelosta. Mikä tietysti ymmärrettävää. Sillä nyt rekrytään ja myöhemmin sitten potkitaan epäkelvot ulos firmasta. Näin itse näkisin asian tulevaisuudessa vähän joka firmassa.

        Toisaalta kannattaisi miettiä pari kertaa ennen kuin haukkuu ketään vaikka olisikin omasta mielestä tukevasti palkkatyössä ja se jota ei työttömyys koske koskaan. Sitten kun koskee kumminkin ehkä joku ikävä päivä. Voi joutua vielä vastaaville kursseille juuri niiden kanssa, jotka haukkui aikaisemmin. Niin se vaan elämä heittelisi…

        • töytön

          Ei ollu tarpeeksi ilmaistyöntekijöitä tulossa nii leipurilta itku pääsi ja piti lehteenki päästä.

  51. AMK

    Miksi oikeastaan mitkään ”uutiset gallupit jne” olisivat toduudenmukaisia,nykyinen hallitushan on joko luun lyönyt kurkkuun tai ”rahalla saa” onhan heillä käytettävinään työttömien ruokarahat.Kuis muuten käy työttömien rikosrekisterin,kun työttömät nyt ollaan julistettu rikolliseksi he saavat sakkomaksuja kun eivät ole saaneet palkkatyötä…kutsutaanko työttömät valokuvattavaksi rikosrekisteriin…ihmeskös jos poliiseja palkataan lisää (hyvä työttömille poliiseille heitäkin on, itse en sinne pääsisi ei ole koulutusta ai niin voi hakea myös töihin mihin ei ole koulutusta????)Ehkä ajattelevat ,ei ole itselläni koulusta mutta täälläpä vain köyhiä määräilen omin päin olen hyvin toimeentuleva veronmaksajien rahoilla elelevä tärkeä tyyppi,mutta se on itsestään selvää veronmaksajat sen tuntevat nahoissaan,kunhan vain huonoosaisia potkin päähän kukaan ei huomaa mitään -minäkin sen teen veronmaksajat minun hyvinvointini maksaa ja monen muunkin turhanpäiväisen paperinpyörittäjän.ja jos pyörittely ei enää kiinnosta ahaa sopetumiseläke…Jokohan eronpyyntö tulee..vai pitääkö vähän vielä veronmaksajien rahoilla käydä tekemässä lentotunteja???

  52. Rosa Warski

    Mahtavaa.

    Jotenkin elin vielä kuvitelmassa, että Kokoomus olisi ollut tasa-arvoisen avioliittolain kannalla, mutta näemmä niiltä tulee julkista homottelua ihan ”pienen ihmisen asialla suuressa maailmassa” olevan puoluetoimiston viestintävastaavan taholta.

    Mikäs sen parempaa, kuin haukkua homoksi, kun ei saanutkaan sananvapautta rajoitettua. Epäilemättä tällä suurella valtiomiehellä on paljon seksuaalivähemmistöihin kuuluvia kavereita, joiden kanssa hän on erittäin hyvää pataa.

  53. elm

    Tällaista käännettä (tai sivuraidetta) tähän kohtaan ei olisi osannut kyllä ennakoida edes arvaamalla 😀

    Nyt aletaan saada mukaan jo ihan hirtehisiä piirteitä.

    Vaan olkaamme yhä iloisia kansalaisaloitteen voimasta. Jospa se tästä vielä hyväksi kääntyy.

    • KatjaHoo

      Tämän kylän homopoika on oikeasti olemassaoleva bloggari, johon tviiteissä viitattiin. Itse lueskelen sitä aika ajoin. Blogin viimeisin päivitys on muutaman päivän takaa. Koska blogissa ei oteta kantaa yhteiskunnallisiin asioihin ainakaan niin perusteellisesti ja asiantuntevasti kuin tässä blogissa, uskoisin sen juuri siksi olevan Kokoomukselle mieluisampi vaihtoehto. Työttömiä voisi riistää ihan vapaasti, kun ihmiset lukisivat kevyempää viihdettä blogistaniasta eikä kukaan kertoisi epäkohdista.

  54. Korkki

    Pitkästä aikaa luin blogiasi ja ajattelin vastatakin.

    Hassua että olet tässä sananvapauden perässä, mutta sitten kun kanssasi erilaiset näkemykset omaavat ryhmät haluavat sananvapautta et olisi heille sitä suomassa. Toisaalta ymmärrän sen, mutta sananvapaus kuuluu mielestäni kaikille. Ilmaisi se sitten miten epäsopivia ajatuksia tahansa kunhan se jää puheiden tasolle. Mutta niinhän se on että oikeistosiivellä ne yleensä siihen jäävätkin kun taas vasemmisto syyllistyy nykyään lähes viikoittain vähintään ilkivaltaan, tuoreimpana presidenttiehdokkaan kodin tärveleminen.

    Mutta joo, harvemmin olen sinun kanssasi samaa mieltä mutta onhan tuo aktiivimalli nyt aika syvältä. Ja varsinkin lausunnot töiden perässä muuttamisesta saatikka siitä että ajokorttia ei yhteiskunta voi maksaa tarpeessa olevalle varattomalle (Vartiainen tänään). Ei se ihan helppoa ole muuttaa koko elämää kauas sieltä minne on juurtunut. Varsinkin jos sattuu olemaan nykytrendin mukainen yksinhuoltaja. Bussillakaan monen tunnin työmatkojen kulkeminen ei ole kovinkaan hyvä idea, kun ehkä sitä elämältään haluaisi muutakin kuin sitä että päivästä menee leijonanosa töihin ja työmatkoihin. Itselläni on 20 minuutin (tai jos menen päivävuoroon 25 minuutin) työmatka ja sekin on jo ihan liikaa, mutta lähemmäs työpaikkaa en silti muuttaisi.

    Jos työnhakija oikeasti on terve ja normaalissa voimissa hän kyllä hakeekin aktiivisesti töitä. Mutta silloin jos aktiivisuutta ei ole ei siitä pitäisi rangaista vaan miettiä ennemminkin syitä miksi häntä ei kiinnosta hakea töitä. Jos kyse on vain omasta viitseliäisyydestä (en muista mikä se uusi sana oli noille jotka eivät halua töitä) siitä sietääkin rangaista. Uskon ja luotan siihen että suurin osa työttömistä on kuitenkin vastoin tahtoaan vailla töitä. Ei tuosta nyt enää pidä rangaista.

    Ylempänä joku kommentoi rekrykoulutuksia ja sitä että jokainen ei saakaan automaattisesti töitä. Mutta tässä itsekin koulutusten parissa painineena voin sanoa että tuo on vain hyvä. Saisi olla isompikin suhde siihen kuinka moni koulutettavista jää vaille töitä. Vaikka siitä koituukin työnantajalle kuluja niin ei kai se että pääsee koulutukseen saa olla ns ”varma” työpaikka. Olen törmännyt useampaankin tapaukseen että opparia ei kiinnostakaan opiskelu enää kun on saanut oppisopimuspaikan. Luulisi että herättää motivaatiota kun vain parhaat saavat vakipaikan.

    • Saku Timonen

      En ole koskaan ollut kieltämässä kenenkään sananvapautta, vaan edellyttänyt pelkkää lain noudattamista. Kiihottaminen kansanryhmää vastaan tai muut rikokset eivät kuulu sananvapauteen.

    • liisa hirvonen

      Väärän tiedon levittäminen on ainoastaan mielipiteen ja omien mielikuvien esittelyä.
      Väärää tietoa on esimerkiksi nimimerkki Korkin kommentissa tämä: ”vasemmisto syyllistyy nykyään lähes viikottain vähintään ilkivaltaan, tuoreimpana presidenttiehdokkaan kodin tärveleminen”.

      Totta tuossa on ainoastaan se, että presidenttiehdokkaan kodin ikkunoita on joku käynyt rikkomassa. Sen ympärille on sitten kietaistu useita väitteitä jotka ovat kaikki fiktiota.

    • pena

      Mihin poliittiseen siipeen kuuluu se puolue, joka Helsingin Sanomien tekemän parin selvityksen perusteella oli ylivoimaisesti ” lakikriittisin”, jolla oli eniten lainrikkojia ehdokkaina ja kuntapäättäjinä, jonka kannattajat hiippailevat yöllä kivittämässä ulkomaalaistaustaisten omistajien yritysten ikkunoita, jonka kannattajiin kuuluvat tiettävästi myös nämä mittavan lakikriittisyysrekisterin omaavat katujemme suojelusenkelit Odinin potilaat.

    • stunned

      Vaikka siitä koituukin työnantajalle kuluja niin ei kai se että pääsee koulutukseen saa olla ns ”varma” työpaikka.

      Saku on kirjoittanut näistä koulutuksista paljon. Muistutetaan mieleen Fazerin ”lahja” satavuotiaalle Suomelle.

      http://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2016/07/19/paalta-kaunis-kakku-2/

      Rekrykoulutus on usein vain keino saada ilmaista tilapäistyövoimaa, kuten tälläkin sankariyrittäjällä, jolle verovaroista on kustannettu toimitilatkin. Entisetkin työttöminä, mutta uutta rekrya pukkaa aina vain ja ilmaistyöntekijöille haukut päälle.

      http://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2015/09/02/pilalle-hyysatyt/

  55. Make

    ”Kristian Tervo: ”Onko tämä bloggarinne käyttäminen hallituksen vastustamiseen ihan ok?”

    Olen syntynyt 1961 enkä eläissäni nähnyt tällaista näin diktatuurimyönteistä ja demokratian vastaista kommenttia. Toivottavasti Kristisn ei ole Jarin sukua.

    Hyväksyttiinkö joulukuun viimeisinä väsyneinä työpäivinä vahingossa laki, jolla oppositio kiellettiin ja kriminalisoitiin??

  56. Leena

    Eikös hallituksen politiikan arvostelu ole nykyään vihapuhetta?

  57. Tapio

    Kokoomus näyttää, jälleen kerran, tekopyhyytensä ja kaksinaismoralisminsa. Alkaa jo herkempää kammottaa, miten röyhkeästi he yrittävät polkea sanan- ja lehdistönvapautta, mahtaako olla porvareilla mielessä tulevaa ”epäilyttävän aineksen” laajamittaista hiljentämistä varten harjoittelu? Tästä pitäisi jo jokaisen, myös demokratiaa ja sananvapautta arvostavien kokoomuslaistem (jos heitä vielä on), herätä siihen mihin tätä maata ollaan viemässä, ja ilmeisesti hallituksen silmissä on jo viety.

    Hänelle vastannut A-Lehden työntekijä vastasi älykkäästi ja asiallisesti, on hyvä nähdä, etteivät taitavat journalistit ole Suomesta loppuneet. Nostan olematonta hattuani

  58. Virva Itäranta

    Ihan mahtavaa, että tämä kansalaisaloite näyttää laukaisseen monta savuavaa nallia samanaikaisesti sekä kriitikkojen että tukijoiden leireissä! Tulee jytinää pyttyyn!

    Räiskeessä tarkoin piilotetut aatteet paljastuvat älähdyksinä puolivahingossa, kuten tämänkin Tervo-paran, joka ei näytä ymmärtäneen, että muutkin voivat lukea hänen hengentuotteitaan kuin puoluetoverit. Sileäksi suitut hiukset alkavat pikkuhiljaa hapsottaa ja silkkipuvut rypistyä. Huolellisesti rakennetut imagot hajoavat, eikä oikeistopohjustettu mediakaan saa niitä enää kokoon.

    Ehkä kansan pää nyt lopulta kääntyy näkemään näiden herraskaisten kamarinukkien oikean sisuksen ja äänestyskäyttäytyminenkin muuttuu.

    Aloitetta kannattavien nimien äkillinen ja valtava vyöry vetänee voimallaan mukaansa kaikki asianosaiset, liitot ja yhdistykset ja sen tolkunkin väen, jonka silmät ja korvat aukesivat räiskeessä.

    Ainakin hiljaisuus on lopulta päättynyt. Puskaan ei voida enää palata.

    Kiitokset Sakulle järjen ja toivon äänen ylläpitämisestä. Parempaa uutta vuotta kaikille.

  59. Teppo Palmroos

    Voi hyvänen aika…ei tahdo todeksi uskoa.

  60. Sisko

    Toinen kokoomuslainen, ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen ihmettelee Hesarin mielipidepalstalla aktiivimallin vastustusta. Hän kirjoittaa mm. näin: ”Mikäli aktiivipalveluita tai työpaikkoja ei pystytä tuon vertaa järjestämään, se on yhteinen epäonnistuminen, jossa myös työvoimapalveluiden on katsottava peiliin.”

    Nyt on kuitenkin niin, että tuosta mahdollisesta epäonnistumisesta joutuvat maksamaan vain ne, joilla on jo valmiiksi melko vähän. Politiikassa on ikävästi vallalla halu pelata muiden rahoilla enemmän kuin omillaan.

    • stunned

      Ministeri Mykkänen menee mielellään tuleen muiden housuilla. Kipeitä ratkaisuja on tehtävä, kunhan kivuista kärsii joku muu kuin nahkanuijan nuupauttaja tai napinpainaja itse.

      Istuvan presidentin Sauli Niinistön ei olisi pitänyt vastoin asiantuntijoiden ja perustusvaliokunnan kantaa allekirjoittaa aktiivimallilakia. Hän olisi voinut lausua, että ”korjatkaa viat laissa.” Ei lausunut.

      Sen sijaan Niinistöltä kuultiin heti kryptinen kommentti Ossi Nymanin ideologiseksi työttömyydeksi nimitettyyn tapaukseen.

      Olen heistä samaa mieltä kuin ymmärtääkseni jokainen tervejärkinen suomalainen, Niinistö sanoi.

      Sääli, että aktiivimallista presidentti ei ollut samaa mieltä kuin ”tervejärkinen suomalainen.”

    • AMK

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005507476.html
      ..jotka tuovat yhtä paljon työpaikkoja kuin aktiivimalli..
      Joko aktiivimalli on luonut työpaikkoja???työpaikkoja mistä ei makseta palkkaa,joko työttömille on löydetty puuhastelua nälkäpalkalla?Onko heillä kristallipallo mistä katsovat tulevaisuuteen?Luulisi sieltä näkyvän muutakin kuin oman palkkansa nousevan,tietenkin se on katsontatavasta kiinni mitä haluaa nähdä.

  61. MK

    Tämä on hyvin ahdistavaa aikaa. Koskakohan kansa suomessa on ollut viimeksi näin jakautunut? Ilmapiiri on hyvin vihamielinen nykyään niin että yhtenäisestä suomenkansasta ei voida enään puhua ja paluuta entiseen tuskin enään on. Media suomessa on aivan täysin lapanen ja hallituksen talutusnuorassa.

  62. Rintsu

    On muuten kummallista, että sananvapauden käsite on joillain täysin hukassa.

    Sananvapaus on sitä, että minulla on täysi oikeus sanoa, että pääministeri on mielestäni mäntti koska tekee mänttejä asioita enkä joudu siitä vankilaan. Onhan se tietysti hieman rumasti sanottu mutta pääministeri on enemmän kuin henkilönsä ja sellaisena hänen pitää kestää ja sietää henkilöönsäkin kohdistuvaa arvostelua enemmän kuin ”taviksen”.

    Nyt olen käyttänyt sananvapauttani eikä ajatuspoliisi ole vienyt minua vankilaan.

    Josta pääsemme vaiheeseen kaksi. Uuninpankkopojalla tai Apu-lehdellä ei ole mitään velvollisuutta julkaista hurjan tärkeää mielipidettäni pääministerin mänttiydestä. Blogi on pankkopojan ja julkaisukanava on Apu-lehden. Ei heidän tarvitse selittää miksi julkaisevat tai eivät julkaise jotain. Se ei minun sananvapauttani rajoita mitenkään jos joku media ei tahdo hurjan tärkeää kommenttiani julkaista. Jos sitä kukaan ei tahdo julkaista niin sananvapauttani ei ole edelleenkään rajoitettu koska minulla on yhä täysi oikeus perustaa oma blogi jonka sisällöstä päätän minä.

    Jos sitten omassa blogissani päätän julkaista niinkin tärkeää tietoa kuin että naapurin Minna on homohu*ra jolle kuuluu ruuvimeisseli takapuoleen niin se on loukkaus ja uhkaus josta saattapi joutua käräjille. Ja jolla ei ole mitään tekemistä sananvapauden kanssa.

    Tässä tapauksessa on muuten merkillepantavaa se, että kokoomushan yleensä mielletään kykypuolueeksi. On herttaista nähdä, että palkkaavat myös vähemmillä kyvyillä varustettuja ihan viestintään asti.

    • R.A.

      No onhan Kokoomuksessa jo ollut puheenjohtajanakin mies, joka ei tiedä, että 9% ei ole sama kuin 90%.

      Tällä hetkellä Kokoomuksessa on johdossa mies, joka ei millään suostu ymmärtämään, että 360.000 työtöntä ei mitenkään mahdu 15.000 avoimeen työpaikkaan.
      Samaisen herran mielestä köyhiltä on pakko leikata, koska valtiolta loppuu rahat kesken. Mutta samaan aikaan täytyy helpottaa rikkaiden veronkiertoa, koska valtiolla onkin liikaa rahaa.
      Ja toki koko SOTE-järjestelmä täytyy yksityistää, koska yksityinen yritys, jonka ainoa tarkoitus on tuottaa omistajilleen mahdollisimman suurta voittoa mahdollisimman pienillä panoksilla on toki kansalle ”parempi” kuin julkinen taho, joka on olemassa kansan tarpeita palvellakseen.

      On suorastaan irvokasta, että Kokoomus imartelee itseään kutsumalla itseään ”kykypuolueeksi”, kun ”täydellisen kyvyttömien puolue” olisi paljon osuvampi nimitys.

      Toinen vaihtoehto toki on, että kyse ei ole kyvyttömyydestä vaan jatkuvasta tarkoitushakuisesta valehtelusta. Siinä tapauksessa sopiva nimi olisi ”patologisten valehtelijoiden puolue”.

      • Pasi Leino

        Ehkä tuo ”kyky” on lyhenne kyykyttäjästä. Kokoomus ei todellakaan ole kyvytön puolue, se kykenee näköjään lähes mihin vaan. Harmi vain että ne kyvyt eivät aja Suomen ja suomalaisten etuja. Eikös kokoomus myös sanonut että vastakkainasettelun aika on ohi, niinhän se onkin, nyt asetellaan päällekkäin, köyhät alle, rikkaat päälle. Kun köyhät lopulta väistävät rikkaiden jalkojen alta niin rikkaat putoavat todella korkealta, jossain vaiheessa kun käy niin ettei köyhillä ole muuta syötävää kuin rikkaat.

  63. Sauli

    Jokainen voi ymmärtääkseni vapaassa maassa valita kenen joukoissa seisoo. Sakun blogi tarjoaa minulle työttömänä a) kullanarvoista tietoa b) kanavan purkaa sitä turhautumista mitä mm. Kristian Tervon edustama puolue minussa synnyttää.

    Ehkä K. Tervon blogi, jos hänellä sellainen olisi, tarjoaisi kanavan turhautuneille kokoomuslaisille, joidenka mielestä vallankaappaus kansalta eliitille ei edisty tarpeeksi ripeästi. Molemmille lienee tilaus. Oleellista olisi, että molemmissa kuplissa syntyisi keskustelua yli puoluerajojen, mutta sitä ihmettä tuskin tulemme näkemään, sen K. Tervo kommenteillaan osoitti.

    Voidaan myös ajatella niitä vaihtoehtoja miten asiat voisivat olla jos Apu- lehti kieltäytyisi julkaisemasta Sakun ajatuksia. Lähtisinkö kadulle osoittamaan mieltäni, ehkä. Ottaisiko astalon mukaan, ehkä. Eikö kuitenkin K. Tervonkin mielestä kirjoittaminen ole kuitenkin rakentavampi vaihtoehto? Vai onko niin että kynä on sittenkin miekkaa vaarallisempi.

  64. pena

    Ministeri Mykkänen näköjään kyselee aktiivimallin vastustajilta vaihtoehtoista mallia joka toisi työpaikkoja yhtä paljon kuin aktiivimalli. Siis hakemusten lähettely jonnekin synnyttää työpaikkoja. Maalaisjärjellä ajatellen sen työpaikan pitäisi olla jo syntynyt jonne näitä hakemuksia lähetetään. Vai tarkoittaako ministeri sitä että se työpaikka syntyy sinne kotiin, ja työ on tämä hakemusten kirjoittelu? Minäpä kerron sitten sen vaihtoehtoisen mallin jolla syntyy yhtä paljon työpaikkoja kuin aktiivimallillakin. Työttömät voisivat kirjoittaa vaikkapa kerran viikossa hallitukselle tulevaisuusraportin, à 100 000 euroa. Tai lähettää kortin aktiivisin terveisin. M. O. T.

    • R.A.

      ”Aktiivimallihan” ei nimestä huolimatta tarkoita sitä, että työhakemusten lähettäminen riittäisi. Ehei, se työpaikka täytyy myös saada. Jos ei saa töitä, niin rangaistus tulee, vaikka hakisi töitä aktiivisesti 24/7. Mykkänen ei siis tarkoita sitä, että työhakemusten lähettäminen synnyttäisi työpaikkoja.

      Mykkänen tarkoittaa sitä, että kun työttömiä tarpeeksi kovasti rankaisee työttömyydestä, niin SE synnyttää työpaikkoja. Tämä siis siitä huolimatta, että työtön on täysin syytön omaan työttömyyteensä. Olisi mielenkiintoista kuulla Mykkäseltä tarkempi kuvaus siitä, miten ja miksi syyttömien rankaiseminen synnyttää uusia työpaikkoja. Oma mielikuvitukseni ei riitä kokoomuslaisten sekopäisten harhojen kuvitteluun.

  65. Timo Harju

    ” Vai onko niin, että kynä on sittenkin miekkaa vaarallisempi.”

    Kyllä se on. Sen tiesi jo sananlasku: ” Ennen kestää tuuman puukkoa kuin pirullista puhetta…”

  66. Geek Rousbeer

    Toinen kokoomuslainen (Mykkänen) vatasi hieman älyllisemmin Hesarissa ja vaati muuttoliikettä. Okei, entäpä sitten – onko hyväveli Jan varautunut maakuntien invaasioon? Toinen hyväveli Kain kommentti oli pyyntö paremman mallin esittämisestä. Perustuslakivaliokuntahan paranneltua mallia ehdotti, eikä semmoista otettu ”kuuleviin korviin”.

  67. Muumimamma

    Onkohan tuo Kauppalehden kolumni lehden virallinen kanta: ”Kuntouttavaa orjatyövoimaa”
    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kuntouttavaa-orjatyotoimintaa/hu948Dkm?ref=facebook:bc65

    Sehän on hallituspolitiikan vastainen kirjoitus.Tästähän pitää antaa vinkki Kristian Tervolle.

  68. AMK

    ”Kokoomuksen kansanedustaja Juhana Vartiainen puolustaa mallia. Hän uskoo, että se alentaa työllisyysastetta pysyvästi. Vartiaisen mielestä malli kannustaa työttömiä hakemaan töitä aktiivisemmin.”
    ”Työllisyysaste on työllisten prosenttiosuus väestöstä. Virallinen työllisyysaste lasketaan 15-64-vuotiaiden työllisten prosenttiosuutena samanikäisestä väestöstä.22.12.2017.”
    Siis mitä?? aktiivimalli siis pienentää työllisten määrää?
    ”– Täsmälleen samanlaista mallia ei ole kokeiltu missään, mutta tutkimuksen valossa on hyvin todennäköistä, että tällaiset mallit tulevat laskemaan työttömyysastetta, Vartiainen sanoo”
    Tilastollisesti varmaankin jos nyt sattuu viikossa saamaan yhden tunnin palkallisen työn jostain.Tilastojen kaunistelemista työttömyysaste on laskenut kikkailuilla se on aktiivimallin tarkoituskin.

  69. Jarkko

    Eikö Kristian Tervo kokoomuksen viestintävastaava voisi vain myöntää omaavansa vihamielisiä ajatuksia köyhistä ihmisistä niin ei tarvitsisi ”epäillä” kaikenlaista? Minä ainakin aloin ”epäilemään” näin luettuani hänen sosiaalisen median kirjoituksiaan.

  70. Gero

    Ai se onkin puppeli tää pankkopoika…ihmekkös se laittomia geelitukkia puolustaa!

    • Saku Timonen

      Hyvä Markku V: En ole homoseksuaali, joten neuvon sinua suuntaamaan mielenkiintosi jonnekin muuanne. (Ja kuten huomaat, niin sp-osoitteesi näkyy minulle. Toisen tuollaisen möläytyksen jälkeen julkistan nimesi.)

  71. Juha

    Apu-lehti on perustettu auttamaan työttömiä. Saku jatkaa hienosti tätä historiallista perintöä! ””Osta Apu, anna apu työttömälle.” Näin kuului Apu-lehden ensimmäinen mainoslause vuonna 1933, kun Aune ja Yrjö Lyytikäinen aloittivat lehden julkaisun. Apu perustettiin tueksi laman keskellä kamppaileville työttömille, jotka saivat itselleen yli puolet myymiensä lehtien tuotosta.”

  72. Päivi Tyni

    Hyvä Saku! Nehän alkaavat pelkäämään sinua. Heh

  73. Pekka Heikura

    Osmo Soininvaara kritisoi myös aktiivimallia, mutta toivoisi parempaa aktiivimallia tilalle:

    http://www.soininvaara.fi/2017/12/30/mita-ajattelen-tyottomyysturvan-aktiivimallista/

    Olisi varmaan hyvä, jos analysoisit tämän Soininvaaran kirjoituksen läpi. Nyt keskustelu hukkuu taas pitkiin viestiketjuihin. Ehkä paras tapa olisi kirjoittaa oma kirjoitus tähän blogiisi.

  74. MarkA

    Itse olen kokoomuksesta kaukana, mutta jos olisin kokoomuksen vastaava, antaisin Tervolle potkut.

    Tai sitten myöntäisin kokoomuksen siirtyneen Turkin ja Venäjän sananvapauslinjalle.

  75. Jandemar

    Alkaa olemaan aika Amerikkalaisia piirteitä meidän poliittisessa keskustelussa. Ei hyvää päivää. Onko tällä Tervolla vielä duuni vai ”pääsikö” se aktivointimallin pariin minne selvästi kuuluu?

    • Ani

      Luin vasta nyt tästä tervosta ( pieni alkukirjain pienelle sallittakoon).
      Onkohan kyse 15-vuotiaan palkattomasta
      koululaistyöharjoittelusta, johonka tämä pikkutervo on päätynyt viestintää opettelemaan ja tottelemaan viisaampiensa ( kuten vaikka Vartiaisen) käskyä laatia kritiikkiä?

      Muulla tavoin en yksinkertaisesti tyrmistyksestä mykistyneenä moista pysty selittämään!
      Vuosi on 2018!

      Nyt varmaan tämä skidin pätkätyöharjoitus jo saatu päätökseen? Eipä taida viestintäura urjeta…

    • Mettäläinen

      Rupesi tuo tervoraasu säälittämään; lapsi,
      ymmärtämätön, yritti liikaa, erehtyi leikkimään isoa poikaa, kiva olla esillä, vaikkei ymmärrä maailmanmenosta. Kuten muinoin monet meistä, kaikkihan olemme mokanneet nuorina!
      Ikävä vain, että mokasi valitettavan näkyvästi; tämä häpeä tulee häntä nyt seuraamaan seuraavat 50 vuotta: ” Ai SE Kristian Tervo, se Kokoomuksessa hetken pyörähtänyt pahasti mokannut NIIN SANOTTU vestintätyyppi!” – ja isot naurut päälle!
      Voi lapsonen, että menit pilaamaan maineesi! Mitä tahansa tästedes kommentoit, joutuu mikroskoopin alle. Harmittaa puolestasi!
      Toisaalta hyvä, että heti alussa opit…

  76. Mervi Tirkkonen

    Laitoin eilen sähköpostitse työhakemuksen kaikille 103:lle aktiivimallin puolesta äänestäneille. Olihan meitä kehoitettu etsimään piilotyöpaikkoja. Missä tarve – tarjoudu sinne. Tein työtä käskettyä: Näen akuutin tarpeen, ison puutoksen, hädän – Tarjouduin siis auttajaksi. Hain työtä omantunnon äänenä – mielenkiintoista on nyt nähdä, moniko hakemukseeni vastaa, ja miten. Ja: mitä sanktioita tästäkin itselle jälleen tulee.

    Jos vannot, vannotko käsi Raamatulla, Suomen perustuslailla, Koraanilla, vai millä? Aivan sama, mikä se eettinen kokoelma on, kunhan se ON eettinen. Rahapino ei sitä ole. Siitä ei löydy tätä melkolailla kaikissa traditioissa joillakin sanoilla ilmaistua nk. Kultaista sääntöä: ”Mitä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te myös samoin heille” Raha on vain numeroita – oli sitten edessä miinus tai plus, niin vain numeroita. Ihmiset eivät ole vain numeroita – eikä ihmnisten edessä koskaan ole vain plus tai miinus. Kenenkään. Ei työttömien, mutta ei myöskään kansanedustajien (hallituspuoloueitakaan edustavien, vaikka sitä vähän vaikea tekojen perusteella olisikaan uskoa)

    Jotta lain/sanan HENKEÄ kuulisi, ja ydinajatuksen virran mukaisesti osaisi omia valintojaan tehdä, olisi siinä virrassa uitava, saatava oma ajattelunsa ja oikeustajunsa samaan ”kantoaaltoon”. Nyt kuuluu – musiikkitermein ilmaistuna – paha dissonanssi, riitasointu, värähtelyjen epätahtisuus. Omatunto uinuu, eettinen tajunta on pahasti hämärtymässä.

    Muovasin heille tuotteen jota tarjosin. Ensiavuksi, herätteksi: Lukisin aktiivista kuuntelua ja pohdintaa tukevien kysymysten/tarinoiden tukemana tätä vannomisalustaksi valittua kokoelmaa. Joko nauhoittena tai liveluentana – haluttaessa resitoiden. Olisin niin haluttaessa myös ”koutsina” tai ”personal trainerina” .. Kaikupohjana, kuulijana, ajatustenvaihtajana. Vanhalla kristillisellä periaatteella: ”Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo” (seuroille, kunnille, seurakunnille, eduskunnille, hallituksille… presidenteille ja muillekin johtajiksi asettuneille)

    Vaikkakin ehkä yllättävää, ei itselleni edes kovin kaukaa haettua – pystyn ammatillisella ja kokemuspohjaisella tietotaidostollani jopa perustelemaan, miksi tuohon työhön olisin soveltuva. Innovoin, olin luova – sitäkin meiltä työttömiltä, lisää työtä kaipaavilta, eläkkeelle siirttymistä harkitsevilta, osatyökykyisiltä, pienyrittäjiltä jne. on kovin toivottu. ”Sitä saa mitä tilaa?” Samalla toin ilmi, mitä kaikkea taloudellistakin panostusta työllistämiseni sitten heiltä itseltään vaatisi – esimerkinomaisesti, mutta totuudenmukaisesti. Samaa se vaatii työllistäminen kaikilta pk- yrittäjiltäkin. Ovathan ”he” lupailleet työllisyyden ja työpaikkojen lisääntymistä, uusien luomista. Annan heille itselleen, kullekin, yksiöoöidysti, mahdollisuden luoda sitten edes tämä yksi työpaikka. Tai halutessaan hankintarinkinä se yksi työpaikka yhdessä vertaistensa kanssa, jolloin kustannukset toki yhtä kohden pienenisivät.

    Kummasti vain se ”aktivointi” on kaatunut nyt kiireessä toisin päin: ei työllisyyden motivoimiseksi, vaan työttömyydestä rankaisemiseksi. Kannustinloukkujen purkamisessa on purettu sanan ensimmäinen osa – ja jätetty loukkuus kuitenkin. On unohdettu, että ainakin kaikilla nisäkkäillä – hyönteisitä en tiedä – motivaatio nousee aina kannattavuuden suuntaan. ”Miten saadaan 5 norsua mahtumaan pikkufiiattiin” pitäisi olla koululaishuumoria, ei aikuisen ja vastuunkantajaksi asettuneen ratkaisu siihen, miten saadaan kaikki työttömät mahtumaan olemassaoleviin työpaikkoihin. Norsu ei mahdu, vaikka miten sitä painostat ja hakkaat. Se voi lopulta vaikka suuttua! Pitäisi joko laajentaa sitä kulkuvälinettä, tai antaa norsujen vapaasti etsiskellä se, mitä väylää paras on kulkea (ja siten toimiessaan toisillekin kulkuväyliä raivata). Ei pidä siis ajaa meitä jälleen sisällissotaan tässä sisällissodan muistovuonna, vaan luoda uusia työpaikkoja, siirrellä työtä eikä ihmismassoja – tai edes rauhassa odotella, mitä tuloksia perustulokokeilulsta tulee.

    Olen aidosti, tosissaan huolissani meillä (kansalaisilla, veronmaksajilla – kyllä vaan, työtönkin maksaa veroja) työssä olevien – edustajiemme – eettisen tajunnan hämärtymisestä! Isännilleen pyllistämisestä kun rahavaltaan päin kumartavat. Itse olisin valmis sellaisiin ”taloustalkoisiin”, joissa tätä tajuntaa – kunkin omaa tuntoa, omatuntoa – kalibroitaisiin huomaamaan ihminen, ymmärtämään päätöstensä seuraukset. Tarjoutumiseni oli pieni teko siihen suuntaan.

    Kertauksena: Ei työllisyyttä sillä lailla paranneta, että listään työn tekemättömyyden kannattamattomuutta – vaan sillä, että listätään työn tekemisen kannattavuutta. Perusasia, mutta nyt omien tavoitteidensa (vaalilupaustensa) ylimitoituksesta sätkivien hallituspuolueiden unohtama. Virheitä sattuu – ihmisiä, kaltaisiammehan, kanssamme tasa-arvoisia tässä tasavallassa edustajatkin ovat. Olemmehan me kansalaiset armollisia: Pitäsi heidän vain myöntää, että tuli pieni laskuvirhe, otetaanpa alusta. Ei syyllistää omista virheistä muita. Siten sitä kestävää kehitystä luodaan, kaikilla muillakin elämän alueilla. Back to basics, ei vippaskonsteja ja koukutuksia. Aitoutta, ei ahdistamista.

Kommentoi »

Comments are closed