Uuninpankkopoika Saku Timonen
Uuninpankkopoika Saku Timonen

Pälkäneellä keksittiin pyörä

Päivä pajalla alkaa aamuyhdeksältä ja päättyy yhdeltä. Tällä viikolla nuoret miehet ovat siistineet tekojääkenttää ja tehneet lumitöitä. He valmistavat myös säännöllisesti ruoat seurakunnan perhekerholle, noin 40 hengelle.

Työstä ei saa palkkaa, mutta työmarkkinatuki ja kulukorvaukset maksetaan.

Siinäpä tiivistetysti Pälkäneen ihme, jota Aamulehti ylisti työttömyyden nujertamisena. Tämä sama keksintö on tehty suunnilleen jokaisessa kunnassa, ja jokaisessa kunnassa tästä palkattomasta työstä puhutaan työllistämisenä. Onhan se työllistämissä useammassakin mielessä. Ensinnäkin kunta täyttää sille laissa asetetun työllistämisvelvoitteen ja vapautuu maksuosuudestaan työmarkkinatukeen. Toiseksi työttömät eivät ole tilastoissa työttömiä, vaan työvoimapoliittisessa toimenpiteessä olevia. Kolmanneksi työttömät tekevät kiistatta työtä.

Se jätetään aina sanomatta, että maksuosuudesta vapautumisen lisäksi kunta saa ilmaista työvoimaa ja 10,09 euroa päivässä työllistämiskorvausta jokaisesta ”työllistetystä”. Sekin jätetään sanomatta, että toimintaan osallistuvat ovat yhä työttömiä, koska heille ei makseta palkkaa ja he ovat edelleen Te-toimiston kirjoissa työttömiä työnhakijoita. He saavat työstään työmarkkinatuen ja yhdeksän euron päivittäisen kulukorvauksen.

En halua lytätä tätä toimintaa kokonaan, sillä näen siinä hyvääkin. Elämän suunta ratkeaa nuorena, ja kaveripiirillä on siihen hyvin suuri vaikutus. Jos yhteisellä opastetulla tekemisellä ja neuvonnalla saadaan nuoria kannustettua opiskelemaan tai löytämään palkallista työtä, niin se on hyvä asia. Yhteinen, ohjattu toiminta epäilemättä estää syrjäytymistä.

Se minua näissä uutisissa aina ärsyttää, että kerrotaan vain osatotuuksia. Sanoilla on helppo hämätä silloinkin, kun puhutaan totta. Kun palkattomasta työstä puhutaan työllistämisenä, niin lukijalle tulee sellainen käsitys, että nyt on oikeasti työllistetty. Tosiasiassa tehdään palkatonta työtä ja paikataan kunnan taloutta.

Ihan saman ilmiön näkee vaikkapa työttömyysturvan aktiivimallista. Kyseessä on oikeasti työttömyysturvan leikkaus niille, jotka eivät onnistu täyttämään työllistymisvelvoitetta. Silti puhutaan aktiivisuudesta, jonka vastakohta on tietenkin passiivisuus. Jo nyt puhutaan yleisesti passiivisista työttömistä, ja passiivisuus kuulostaa aina negatiiviselta. Niinpä meillä on kahdenlaisia työttömiä. On aktiivisia, hyviä työttömiä, ja on passiivisia, laiskoja ja pahoja työttömiä. Tosiasiassa on vain työttömiä, joille asetetaan täytettäväksi mahdoton velvoite.

Tämä sanojen merkityksillä valehteleminen on täysin tahallista. Palkaton työ on nimetty ihan lainsäädännössä kunnan työllistämisvelvoitteeksi, ja aktiivimalli on virallisesti käytetty termi. Kun sanoille annetaan uusia merkityksiä, niin samalla muokataan mieliä ja mielikuvia. Kun kadunmieheltä kysytään, onko nuorten lain mukainen työllistäminen hvyä asia, niin tietysti on. Jos kysytään, että onko oikein teettää palkatonta työtä, niin vastaus voi olla toinen.

Aamulehden uutisen kommenteista huomaa, että ihmisiä ei voi hämätä loputtomiin kauniilla sanoilla. Lukijat ovat huomanneet, että työttömiähän nuo palkatonta työtä tekevät kaverit edelleen ovat. Aktiivimallia vastustava mielenosoitus näytti, että aktiivimallin valheellisuus on selvinnyt kansalle. Jokaista voi huijata joskus ja joitain voi huijata kaiken aikaa, mutta kaikkia ei voi huijata kaiken aikaa.

Kommentit (96)

  1. Martti

    Niin totta että vihaksi pistää. Onkohan kukaan koskaan laskenut kuinka monta oikeaa, palkallista, työpaikkaa menetetään, koska voidaan teettää työt ilmaiseksi työttömillä?

    • Matemaatikko

      80000 – 100 000

  2. Marko Gylén

    Aihetta sivuten, eli siitä, mitä nimitetään ”työllisyydeksi” ja toisaalta aktiivimallin ”vaikutukseksi”.

    On jo tuotu esiin, että Hetemäen työllisyysryhmän raportin ”työllisyysvaikutus” on laskennallinen.

    Sen laskennallisuus tulee kuitenkin vieläkin ilmeisemmäksi kohdassa, jossa arvioidaan, mikä ”työllisyysvaikutus” aktiivimallilla on siinä hypoteettisessa tilanteessa, jossa kukaan ei aktivoidu nykyistä enemmän. Kukaan ei siis tee enempää töitä tai muutenkaan aktivoidu, mutta silti aktiivimallin laskennallinen työllisyysvaikutus on 5000 henkilöä ”etuustason alenemisen seurauksena” eli omavastuupäivien (se 4,65%) seurauksena. (Työllisyyden lisääminen ja työttömyyden keston lyhentäminen – Työryhmän muistio, ss. 8, 18).

    On toki ymmärrettävää, että tällaisia laskelmia ja hieman arkikielestä ja -ajattelusta poikkeavia käsitteellistyksiä tehdään, jotta asioida voidaan vertailla.

    Kuitenkin tämä auttaa ymmärtämään, mistä oikein keskustellaan ja kuinka vähäisestä todellisesta työllistymisestä on kyse, kun aktiivimallin työllisyysvaikutuksen arvioidaan todellisuudessa olevan n. 8000 henkilöä. Osa tästä muutenkin verraten pienestä työllisyysvaikutuksesta siis syntyy pelkästään joidenkin työttömien työttömyysetuuksien pienenemisestä ilman, että heillä kuitenkaan olisi töitä yhtään sen enempää kuin aiemminkaan.

    Linkki raporttiin:
    http://vm.fi/documents/10184/3254793/Ty%C3%B6llisyysty%C3%B6ryhm%C3%A4n+muistio+4.10.2016/

    • AKK

      Tuo Hetemäen työryhmän raportti on kyllä täynnä omituisia, jopa täysin hatusta vedettyjä johtopäätöksiä, kuten työllisyysvaikutukset.

      Raportista paistaa läpi se ettei työtä ole tehty ns. antaen faktojen ja järjen määrätä lopputulosta vaan lopputulos on ohjattu tiukoin reunaehdoin teettäjälle mieleiseksi. Paljon puhutusta STTK:n täydentävästä lauselmasta tämä käy kyllä selvästi ilmi, mutta toki Sundin ja muidenkin vastaaviin työryhmiin osallistuvien olisi ymmärrettävä ja osattava laatia omat lauselmansa siten että niistä ei jää jossiteltavaa. Miten onkaan jäänyt raportissa vähälle huomiolle se että malli johtaa väistämättä monen työttömän osalta työttömyysturvan leikkaukseen, jonka vaikutus kokonaisuuteen lienee noin 2-3% luokkaa . Kuitenkin kymmeniä miljoonia säästöä valtion työttömyysturvamenoissa ja pois työttömiltä. Toinen mallista paistava tavoite on kikkailla työllisyysaste ylöspäin ilman että löytyy juurikaan enempää oikeita töitä, kunhan saadaan vain aikaiseksi 1h/viikko työllisyysehdon täyttyminen tilastojen kaunistelemissasi.

      Se että tuota raporttia varten on tehty varmasti paljon työtä, mutta raportin tuotos on vaan aivan luokaton. Huippuna vielä se ettei täydentäviä lauselmia ole otettu millään tavalla huomioon raippamallin toteutuksessa.

      Valitettavasti työryhmästä näyttää puuttuneen kokonaan ns. maalaisjärki ja jos sitä on ollut niin se on jäänyt käyttämättä. Antaisin puolueettomaksi arvosanaksi kuitenkin selvästi yli Himasen raportin arvosanan, eli asteikolla 1-10 arvosanaksi 5-. Eli Hetemäki ei enää jatkoon!

      Lukekaapa raportti huolella ja miettikää minkälainen toimeksianto ja reunaehdot sen takana piilevät.

    • Rauno Inkinen

      Tosiaan aktiivimallin ydin perustuu tähän lauseeseen: ”Yhden prosenttiyksikön aleneman korvausasteessa on arvioitu lisäävän työllistymisen todennäköisyyttä 0,4-1,0 prosentilla” Ja periaatteessa niillä tuen aleneman välttämisedellytyksillä ei ole merkitystä eli hallitus voi katsoa voittavansa joka tapauksessa aktivoisiko malli yhtäkään työtöntä. Sikäli hallitus saavuttaisi mallilla joka tapauksessa jotakin…ellei muuta niin kauniinpia tilastoja. Itseasiassa voi olla, että hallituksen kannattikin tehdä tuen aleneman välttämisestä niin vaikeaa, että aktiivimallin ydinlause toteutuisi paremmin. Tämä on mielestäni asia mikä tulisi tuoda aktiivimallikeskusteluissa entistä suurempaan tietoisuuteen.

      • Toni Neffling

        Ja se ydin perustunee yhteen julkaisuun, jossa ruotsin-malliin tehtiin suoran sovitus ja siitä saatiin sopiva yhtälö. Noin pikaisesti julkaisun luettuani, työpaikkojen määrä ei ollut parametrina ja varsinainen vaikutus koski työttömyyden alkujaksoa – tod. näk. työn saantiin putoaa aika nollaan, kun työttömyyttä on jatkunut riittävän kauan. Mennee siis ihan intuition mukaisesti eli työttömyyden alkuvaiheessa kannattaa tehdä paljon pitkittymisen estämiseksi ja toisaalta sanktioida esim. lepäilystä (jos esim. alalla x on työvoimapula ja kohtuu hyvät liksat niin ansiosidonnainen tarjoaa kivasti ommoo lommoo). Suomessa päädyttiin rankaisemaan pitkäaikaistyöttömiä, koska se on vaan niin pirun kivaa.

        Toki voidaan ajatella, että jos kaikki tuet pudotetaan nollaan jokainen joko työllistyy tavalla tai toisella esim. myymällä huumeita, itseään tai kiillottamalla toisten kenkiä – tai kuolee nälkään jos ei saa kivaa perintöä.

        • Timo Harju

          0,4-1,0% kirjoittaa:

          Päivää. Minä olen Hetemäen työryhmän raportista. Näytän ihan kahdelta luvulta, mutta minulla on nälkä. Vuokrakin pitää maksaa ja kengät hajoavat. Suu on kipeä, mutta hammaslääkäriin ei nyt ole saumaa.

          Elämä tämmöisenä numerosarjana ei ole kaksista. Kun olen tällainen epätodellinen ja näytän vain raportin sivuilla olevilta merkeiltä, tämän viestittäminen on hankalaa. Numeroilla ei ole hammassärkyä eivätkä ne masennu ja tee itsemurhaa. Niillä ei ole lapsia, arvokkuuta, elämää, eikä vouti kolkuttele ovella.

          Millä tehdä itsensä ymmärrettäväksi? Olen yrittänyt levitellä itseäni eri asentoihin lukemattomilla kirjoituspöydillä. Puolestani on jopa rukoiltu. Minua on pilkattu, epäilty kommunistiksi ja fasistiksi ja kaikeksi siltä väliltä. Ja lopuksi sanottu, että olen laiska.

          Tähän aktiivimalliin panen nyt toivoni. Se on kokonaan uusi sana. Ne aiemmat sanat olivat työharjoittelu, kuntouttava työtoiminta, aktivointityö työpajalla jne. Yhteistä niille oli, ettei niistä saanut palkkaa. Tämä on ensimmäinen, joka lupaa viedä rahaa siitäkin vähästä, joka minulla on.

          Ja onhan minulla toinenkin nimi. Olen työllistymisen todenäköisyyden kasvamisprosentti, jos maksetun työttömyyspäivärahan kokonaissumma aktiivimallin mukana laskee yhdellä prosentilla.

          Se on hieno nimi. Siinä on kirjaimiakin. On hienoa, kun nimi ja identiteetti muodostuvat kirjaimista eivät neljästä numerosta.

          • Toni Neffling

            Lukumagiaa. Luvuilla on jotakin mitä sanoilta puuttuu: pseudotieteellinen katu-uskottavuus. Uudellensijoittaminen, vihollistaistelija ja muu sanankääntely on tunnepohjaista – luvut ovat fagtaa (g tahallinen).

            Takana on taloustieteiden pitkäaikainen halu nousta luonnontieteiden rinnalle – pois sosiaalitieteiden yms. ”hömpän” vaikutuspiiristä. Luvut ovat miehekkäitä (myös hevosvoimat, megapikselit ja neliömetrit)- sanat naisellisia ja täynnä tunnetta.

            No sinänsä totta, et lukuja ja erityisesti rahaa ajatellessaan ihminen on vähempi empaattinen. Ehdotankin työttömiltä nimen pois ottamista ja sen korvaamista sarjanumerolla – näin helpotetaan hallituksen, te-toimistojen ja kelan virkailijoiden työtä.

          • Jarkko

            ”No sinänsä totta, et lukuja ja erityisesti rahaa ajatellessaan ihminen on vähempi empaattinen. Ehdotankin työttömiltä nimen pois ottamista ja sen korvaamista sarjanumerolla – näin helpotetaan hallituksen, te-toimistojen ja kelan virkailijoiden työtä.”

            Työttömien nimet voi korvata erilaisilla haittakasvien ja rikkaruohojen nimillä, jotta etuuksien käsittelijän on helpompi olla ajattelematta asioiden inhimillistä puolta kun vie ruuan ja asunnon saamiseen tarkoitetut rahat köyhältä.

            Puolustusvoimilta voi ottaa oppia tästä, koska puolustusvoimissa ei koskaan puhuta, että ”nyt lähdetään tappamaan ihmisiä” vaan ”vihollisen neutraloinnista”, ”häiritsemisestä”, ”kuluttamisesta” tms.

  3. Mauri Pulkkinen

    Tarinat työstä saattavat olla mieluista kuultavaa ja luettavaa joillekin jo aivan protestanttisen eetoksen vuoksi. Joillekin jokin työ on uusi ja outo asia, kun ei ole tullut ajatelleeksi, että tuollaistakin tarvitaan yhteiskunnan rattaiden pyörittämisessä. Itse asiassa nykyään voisi olla tv:n viihdeohjelmia arjen puurtajista, jotka mahdollistavat elämisen siinä muodossa kuin nykyisin Suomessa eletään.

    Sankaruutta voi löytyä aivan muissakin yhteyksissä kuin poliisissa, palomiehissä, sairaanhoitajissa ja lääkäreissä etc.

    Olen törmännyt ihmisiin, jotka eivät ymmärrä, kuinka monta käsi- ja silmäparia tarvitaan, jotta he voisivat elää sillä mukavuustasolla, millä he elävät ilman, että heidän itsensä täytyy tehdä jotain.

    Edustan ikäpolvea, jonka täytyi hiihtämällä hiihtää kuntoiluladut ja kolata luistinradat. Kuun valossa kävin töiden jälkeen hiihtolenkeillä ja pimeällä harrastin muuta. Hyvä, että nyt on valmiit ladut ja valaistus, mutta ei se ilmaista ole.

    Kun tietoisuus kasvaa erilaisen työn merkityksestä, saattaa ymmärrys kasvaa myös tarpeesta maksaa tekijöille palkkaa ellei pää ole aivan umpiluuta.

    • Pää on mulla tehty varmaan umpiluusta

      Valitettavasti se pää on kuin onkin umpiluuta.

      Suomaiset ovat maallistuneet ja kirkossa käydään lähinnä häissä ja hautajaisissa. Kuitenkin uskonto nimeltä työ on ja pysyy. Työ on pyhä, se on tabu, sitä ei sovi kyseenalaistaa eikä siitä saa puhua kriittiseen sävyyn.

      Työ-uskonnon jumala on tietysti yrittäjä. Kun hankit Y-tunnuksen ja perustat osakeyhtiön netissä, saat sen jälkeen kutsua itseäsi hienosti ”työnantajaksi” ja se antaa sinulle jumalallisen oikeuden vaatia itsellesi yhteiskunnan kouluttamaa ilmaista työvoimaa nyrkkipajallesi käskytettäväksi. Jos ilmainen ”työ” ei kelpaa, saat mielivaltaisesti käyttää virkamiehille tarkoitettua valtaa evätä toisen toimeentulon (työttömyyskorvauksen) ilmoittamalla ”työhaluttomuudesta” TE-keskukselle.

      Kuntatyönantajalla on tässä pisimmät perinteet: ilmaistyövoimaa on käytetty jo 1990-luvun alusta lähtien, ja palkkatyöstä on syrjäytetty vähintään kymmeniä ellei jopa satoja tuhansia henkilöitä. Yksityinen sektori on tullut hieman jälkijunassa, mutta on todella nopeasti omaksunut nykyajan elkeet: työstä ei makseta palkkaa mielellään kenellekään.

      Työ-uskonnon ylipapisto – poliitikot ja liike-elämän pamput – ei osaa eikä halua laskea menetettyjä verotuloja, jotka tästä inhimillisen kärsimyksen lisäksi aiheutuvat. Pää on kovaa umpiluuta ja omaan nilkkaan ammutaan, vuosikymmenestä toiseen.

      • ari paavilainen

        Tämä.. Ilmaisit asian juuri niinkuin se on! Hyvä esimerkki tästä uskovaisuudesta/uskonnosta on monien aktiivimallia puolustavien kommentointi siitä, miten laiskat saadaan töihin vastikkeellisuudella ja aktivoimalla, perusteluina aina sama: kun minäkin silloin nuorena/kuuskytluvulla/aikoinaan.. Asenteet ovat opitun mukaiset ja unohdetaan täysin se ettei niitä entisenlaisia tilaisuuksia enää ole ja ihmiset ovat oman tilanteensa ja tapahtumiensa luomassa tilanteessa.. voimatta vaikuttaa oikeastaan mihinkään, olematta laiskoja, passiivisia tai syrjäytyneitä..

  4. Tuomas

    Hoitiko teköjääkentän huollon aikaisemmin ihan oikeaa palkkaa saava työntekijä vai yksityinen urakoitsija? Entä perhekerhon ruokailun? Hoitiko senkin ihan oikeasti palkattu henkilö, vai tilattiinko ruoka yksityiseltä pitopalvelulta?
    Vähintäänkin epäilyttävää käyttää palkatonta työvoimaa oikean työvoiman kilpailijana.
    Milloinkohan meidän päättäjät huomaavat, että tämä järjestelmä on rikki, eikä se ihmisiä kiusaamalla korjaannu?

    • Anssi Keskiväli

      Mutta kun ei se ole rikki heidän kohdallaan, niin ei heidän sille mitään tarvitse – eikä kannata – tehdä, eikä siihen ole pienintä haluakaan.
      Kokonaisen rikkinäisen järjestelmän korjaaminen on kalliimpaa, kuin laastaripakettien kanssa pelleily.

  5. Teemu Heino

    Kaiken huippu on että siellä ruokaa laittavilla nuorilla on toisella catering-alan koulutus ja toisellakin elintarvikealan. Eli ammattilaisilla teetetään ilmaista työtä seurakunnan hyväksi? Siinähän olisikin liikaa järkeä että jotkut sitä taitamattomat nuoret oppisivat samalla laittamaan ruokaa.
    Ja joskus vielä kuvittelin että on joku sääntö ettei työllistämistyöllä ilman palkkaa voi korvata palkkatyötä. Kyllä jääkenttiäkin hoitavat (ja siivoavat) ihan ammattilaiset samoin kuin myös käsipelillä lumitöitä tehdään myös ihan normaalissa palkkasuhteessa.

    • Raija

      Jos seurakunta/seurakunnat teettävät tälläistä ilmaista työtä pääsee siihen aina reagoimaan sillä lailla että sanoo itsensä irti kirkosta ja jää kirkolta verorahat saamatta.

    • Joni Pelkonen

      Ruoanlaittoa ei edes saa tehdä ellei ole vähintään hygieniakorttia. Alan koulutuksesta on hyötyä siten, ettei tarvita toista koulutettua neuvomaan miten työt tehdään. Toki koulutetulle henkilölle pitäisi maksaa työstä myös palkkaa. Tulee sekä yhteiskunnalle että työntekijöille itselleen pikkuisen kalliiksi kouluttaa ihmisiä ammatteihin ja sitten roikottaa heitä palkattomissa töissä.

  6. Arla Ilmanen

    Saojen merkityksellä pelaamisesta tulee mieleen Yhdysvalloissa joskus tehty tutkimus, missä kysyttiin kansalaisten mielipidettä ”hyvinvointivaltiosta”. Useimmat vastaajat suhtautuivat torjuvasti, mutta kun samoilta ihmisiltä kysyttiin haluavatko he ”auttaa köyhiä” kaikki vastasivat myöntävästi. En voi kertoa tarkkaa lähdettä kun en muista sitä.

    • Esa J.

      Jostain luin että 80 % Yhdysvaltain kristillisestä oikeistosta EI halua, että köyhille järjestettäisiin ilmaista terveydenhoitoa… (?)

      Valitettavasti en löydä/osaa linkittää tätä mihinkään, joten arvoisat ystävät, suhtautukaa tähän sen mukaisesti.

    • Jarkko

      Arla,

      Yleltä tuli joskus dokumentti jossa kyseltiin noita samoja suurinpiirtein kaikki olivat USA sitä mieltä kaikkein köyhimpiä lukuunottamatta, että valtion maksamat tukiaiset ovat pahasta. Sitten kun samoilta henkilöiltä kyseltiin mistä veronpalautuksista he ovat valmiita luopumaan kaikki vastustivat sitä vaikka ylivoimaisesti suurimmat tukiaiset mitä valtio maksaa USA:ssa ovat erilaisia veronpalautuksia ja alennuksia kaikki muut tukiaiset olivat ihan pikku summia noiden rinnalla.

      Näitä verotukiaisia mistä suurin osa keskiluokasta saa valtiolta jenkeistä on mm:

      – Energiaverokannustimet (jolla tuetaan että rikkaat ja keskiluokka saa ilmaiset aurinkopaneelit ja muuta energian kulutusta vähentävää tekniikkaan valtion maksamana)

      – Asuntolainan anteeksiantamus (jolla tuetaan jossain tilainteissa asuntolainakuluja)

      – Verotukselliset edut koulutukseen (jolla maksetaan veronpalautuksia kouluttautuvallekeskiluokalle ja rikkaille)

      – Verohelpotus katastrofitilanteissa (jolla tuetaan sitä, että luonnonmullistus alueilla olevien ei tarvitse maksaa veroja yhtä paljon kuin muiden)

      – Liittovaltion verohelpotukset hyväntekeväisyys lahjoituksille (jolla tuetaan sitä, että rikkaat voivat vähentää verotuksessa rahat jotka antoivat hyväntekeväisyyteen)

      Näihin erilaisiin verohuojennuksiin (joita on paljon muitakin kuin tässä luetellut) uppoaa jopa 20 kertaa enemmän rahaa joka vuosi kuin kaikkein köyhimpien USA kansalaisten saamiin tukiaisiin. Eikä juuri kukaan keskiluokasta tai rikkaista halua luopu mistään verotukiaisista. Onhan se toki kiva, että rikas saa puoliilmaiset aurinkopaneelit kun verottaja maksaa ne eikä niitä tarvitse maksaa omalla rahalla ja kansa huutelee raivona jostain pisarasta meressä joistain köyhien food stamp ohjelmista ja muista.

      Huvittavaa on, että jos kaikista verotukiaisista luovuttaisiin voisi USA verotusta pienentää huomattavasti kaikilta, kaikkein köyhimpien saamia tukia ja apua lisätä ja byrokratiaa vähentää huomattavasti, josta tulee säästöjä, mutta juuri sitä ei haluta. Sen sijaan verotusjärjestelmä pyrkii kokoajan monimutkaistumaan ja byrokratia kasvamaan. Eikä kukaan edes vastusta tätä moolokin kitaa kun tukiaiset on seksikkäämpää kun köyhien saamat pennit.

  7. Sauli

    Arbeit macht frei, sanoivat muinaiset saksalaiset ja tarkoittivat sillä sitä, että työssä on totuus ja vapaus joka vapauttaa kansalaisen turhasta ajattelun painolastista. Natsit, nuo veikeät prosessikaavioiden suvereenit osaajat ratkaisivat maata vaivanneen työttömyysongelman satsaamalla aseteollisuuteen ja työleireihin. Meidän hallituksemme valitsi vain jälkimmäisen ja risti sen kuntouttavaksi työtoiminnaksi.

    Minulla ja hallituksella on pieni näkemysero tuosta Arbeetista. Minä ymmärrän työn siten, että jos teen itselleni tai ystävälleni jotain sitä kutsutaan työksi. Mutta jos teen sitä vieraalle, kutsun sitä palkkatyöksi, sillä oletan että tuo vieras arvostaa aikaani rahallisesti. Olen varmasti ymmärtänyt jotain väärin, mutta sanoilla tosiaan voidaan tehdä taikoja ja siitä tässä pohjimmiltaan lienee kysymys, taioista. Hallitus taikoo 250 000 ihmistä tilastoista työllisiksi tekemällä pari hämäysliikettä käsillään, lausuu taikasanat ”aktiivimalli simsalabim, olet kuntouttavassa työssä”.

  8. Risto Pukari

    Kyseessä lienee ”kuntouttava” työtoiminta. Yleensä kunta joutuu maksamaan orjanottajille noin 40EUR/päivä moisesta. Tilastoissa orja on työvoiman ulkopuolella. Kuntoutus on sitä tarvitsevalle hieno juttu, mutta terveen ammattilaisen kuntouttaminen on laitonta ihmiskauppaa.

    • Equalizer

      Olin viime keväänä työkokeilussa, jossa juttelin henkilön kanssa joka oli juuri tässä ”kuntouttavassa työtoiminnassa”. Hän luetteli minulle lukuisia sairauksiaan, joista osa oli saamani käsityksen mukaan työperäisiä.

      Ihmettelin siinä itsekseni, että miten työnteko parantaa työperäisiä sairauksia…vai onko logiikka sama kuin krapulassakin eli: ”Sillä se lähtee, millä on tullutkin!”

  9. Seppo Paakkinen

    Jos kaikki palkaton työkokeilu ja kuntouttava työ lopetettaisiin ja niistä paikoistaa tehtäisiin
    palkkatuettuja tayöpaikkoja niin paljonko syntyisi oikeita työsuhteita? Minä veikkaan, että niitä syntyisi oikeasti todella paljon. Kuntouttavaa työtä ei tietenkään pidä kieltää, mutta sen pitäisi oikeasti olla kuntouttavaa työtä tai vähintään huoltosuhteista työtä, jossa kuntouttavat elementit mukana. Miksiköhän kukaan ei enää puhu huoltosuhteisesta työstä, missä kaverit sai ilmaisen ruoan lisäksi aina perjantaina tilipussin?

    Muistan kun 80-luvulla lähdin uudelleen opiskelemaan yli kolmekymppisenä ja opiskeluun kuului runsaasti työharjoittelua kunnissa, niin kunnat maksoi palkkaa meille opiskelijoille työstä minkä teimme kunnissa! Lisäksi sain vielä aikuisopiskelijalle suunnattua opintotukea!!! Ei tarvinnut ottaa opintolainaa eikä syödä makaroonia ja tonnikalaa (mitkä oli silloin edullisia).

    Nyt yli 60-vuotiaana työttömänä en kelpaa mihinkään, vaikka olen koko elämäni elänyt täysin raittiina, en sairastele ja pidän huolta omasta hyvinvoinnista ja siinä ohessa myös todella monen muunkin hyvinvoinnista rahoittamalla vapaaehtoistyötä niin lähialueella kun kehittyvissä maissakin.

    Niin ja työvoimatoimistoon en ole kertaakaan päässyt virkailijan pakeille tämän reilun 3 vuotta kestäneen työttömyyden aikana. Yhteekään työhaastatteluun en ole päässyt, vaikka on ollut useita sellaisia työpaikkoja, joihin olisin aivan varmasti päässyt 10 vuotta sitten.

  10. Merja Flinkman

    Pieni Kinnula teki saman jo aiemmin.
    http://nummela.blogspot.fi/2011/01/kinnulan-malli.html

  11. StillSearching

    Tässä kaikessa taitaa olla taustalla se, että työ vähenee edelleen automaation älyn kasvaessa. Työttömiä tulee seuraavan 5-10 vuoden kuluessa kymmeniä tuhansia lisää. Tätä ei Suomen rakenteet kestä ja samalla Suomesta tehdään yritystä Ab Suomi Oy. Yritykset ja niiden osakkaat eivät tätä(kään) valtiota pidä pystyssä, vaan sen tekevät veroja maksavat työläiset, työttömät ja eläkeläiset. Päättäjät eivät ole johtajiamme vaan seuraajiamme.

    Aktiivimalli ja sitä seuraava aktiivimalli 2 on pysäytettävä vaikka yleislakolla, hallitus ei tässä muuten peräänny. Samoin meneillään oleva tiedustelulaki tulee estää kansalaisten toimesta, sillä sirkus, jota eduskunnaksi kutsutaan, tulee sen hyväksymään.

    • Faktantarkastaja

      Näin juuri. Toki tuo tiedustelulaki on omituinen, sikäli kun face ja google tietää ihmisistä enemmän kuin he itse. Ehkä sillä hämätään taas ihmisiä kun kansallisomaisuutta myydään yms.leikkauksia tai Kreikkatukea. Eli pelkkä yhdentekevä verholaki.

      Kauas ovat karanneet sivistys, menestys ja äly empatialla tästä maasta. Tuo 1. Päivän lakko osoittaa ay-liikkeen olevan hallituksen puolella. Vähintä mitä olisi pitänyt tehdä on yleislakko. Meinaa seuraavan pörssiromahduksen jälkeen aktiivimallia on todennäköisesti myöhäistä vastustaa. Puhumattakaan automaation ja robotiikan luomasta työttömyydestä.

      Tämä kansa on liian median vietävissä. Helsingissä esim. äänestivät CarunaHaavistoa, vaikka sähkölaskut nousseet ties kuinka paljon. Vain siksi kun Helsingin julkkikset ja media vähän avittivat. Ihmiset keskimäärin fanittavat putousta ja pitävät politiikkaa yhdentekevänä samalla kun heidän perustuslain takaamat oikeutensa riistetään.
      Joku uusliberaali voisi tähän sanoa, että fantastista!!

      • Riitta Tiihonen

        Uhka-arviot kertovat, että vaara numero ykkönen tulee syrjäytyneiltä, mitä tuo termin kaltainen sitten tarkoittaakin.
        Orwell erehtyi vuosiluvusta. 1984 on vielä kokematta samalla kun 1930-luku on tekemässä come backin. Työn vieroksujat, toimittajat, kaiken maailman dosentit, ihmisoikeuksien puolustajat tulee pitää kontrollissa. Jawohl siis tiedustelulaille?

      • Aina Marina

        Hassua, että Haavistoa kyllä tuomitaan Carunasta, mutta Niinistö kyllä kelpaa, vaikka juuri kiirehti allekirjoittamaan ”aktiivilain”, on mahdollistanut ja tulee nyt jatkollaan mahdollistamaan kaiken, mitä porvarikaverit ovat keksineet. Minäpä uskon että Haavistolla on sekä halua että kykyä oppia virheistään, kun taas Niinistö ei näe mitään vikaa omassa politiikassaan, eikä siinä että viilaa hölmöjä linssiin.

        • JännänÄärellä

          Pitäisi itsestään selvää olla, ettei äänestä uusliberaaliehdokkaita kuten median suosikkeja, tai varsinkaan kokoomusta mikäli ei halua eliitin kyykytystä. Väyrynen on ainoa, jolla Kekkosen perillisenä jotain järkeä ja ymmärrystä touhussa.

          Suomen poliittinen kenttä on sitten 1987 ollut pelkkää oikeistouusliberalismia ja köyhän kyykytystä. Esim. Suomessa on maailman huonoin kaivoslaki, kukaan poliitikko sitäkään edes yritä muuttaa.
          Kannattaa verrata Suomen meininkiä Norjaan tai Islantiin. Ero on huima.

          Maalaisliiton Kekkosen ryhmällä oli jotain järkeä päässä. Kekkosen kirja onko Suomella malttia vaurastua, tai Ahti Karjalaisen Keynes-käännös ja Pekka Kuusen ajatukset ovat vieläkin parasta mitä Suomen talouspolitiikassa on tapahtunut mukaan lukien muutama yksityisajattelija. Heidän perujaan on se hyvinvointi, mikä vieläkin pitää ihmisiä hengissä.

          • m.m.

            Näin populismin aikakaudella poliitikot ja puoluepolitiikka menettävät merkitystää enenevässä määrin. Niin kuin on nyt nähty, tilalla on informaatiosotaa, galluppeja, imagonrakentajia,konsultteja,rahakkaita sponsoreita ,lyhynäköisiä päätöksiä ja kykynemättömyyttä tehdä pitkäjänteisiä laaja-alaisia suunnitelmia,

            Yritys miellyttää rahakkaita lobbaajia ja toimia kokonaisvaltaisesti kansantalouden ja kansan eduksi ei taida mahtua samaan yhtälöön.
            Kaikki ei mahdu kvartaaliin. Tulos on nähtävissä.

            Kekkonen/Karjalaisen tms aikaan on turha verrata tai haikailla. Enemmän kertoo vertailu pohjoismaihin, vaikkapa siinä kuinka herkästi pienemmästäkin mokasta ymmärretään vetää omat johtopäätökset politiikassa ja virkamiestasolla.

  12. Marina Roos

    ”There are lies
    There are damn lies
    and then there are statistics”
    Mark Twain

  13. Tosi on

    Suomalainen pyysi 1100, virallinen 900, minä tein 400 , ylpeästi entinen oppilas kehuu opettajalleen. Työn merkitys ja ammattiylpeys hukassa. Piti kysyä oikein että, menikö työ omasta mielestä hyvin?

  14. Tosi on

    Typerä ohjelma puhelimessa vääristää kirjoitustani piti olla virolainen

  15. marja

    Aktiivimalli on juuri aloitettu ja nyt sitä haukutaan oikein yleislakon uhalla, vaikka oikeasti jotain yritetään tehdä, vanhalla mallilla vaan ei voi jatkaa. Kummallista miten vähän ollaan huolissaan työttömyyden aiheuttamasta syrjäytymisestä ja työllisyyden lisäämisestä, kun ollaan valmiita kaatamaan koko maan tulevaisuus lakkoilemalla.
    Yhtäkiä meillä onkin konservatiivinen, siis vanhoillinen, oppositio ja varsinkin SAK.
    Hallitus on luvannut, että asiaa seurataan ja korjataan. Kukaan ei ole niin viisas, että osaisi etukäteen arvioida kaikki vaikutukset – ei vaan ole, ei missään puolueessa eikä varsinkaan kun asiaa ajatellaan kiihkolla ja läpät silmillä. Annetaan mahdollisuus, tarkoitus on saada ihmisiä työllistettyä. On todella ihmeellistä kuinka joidenkin mielestä on tarkoitus kyykyttää työttömiä jne. Se on poliittista puhetta ja pitäisi jättää omaan arvoonsa – ja ajatella omilla aivoillaan.
    Jos uutta ei yritetä, ollaan hetken kuluttua siinä samassa suossa, josta ollaan juuri pääsemässä pois. Kaikki toimenpiteet, KiKy mukaanlukien, ovat olleet tarpeellisia. Joidenkin mielestä suosta selviäminen on vain tapahtunut ihan itsekseen, samoin kuin joidenkin mielestä on olemassa yhteiskunta, jonka pitää korvata ja maksaa kaikki, kun yhteiskunnan rahatkin ihan vaan tippuvat taivaasta!!

    • stunned

      Palkaton työ ei ole vastaus veropohjan kapenemiseen. Mistä rahat palkattomaan työhön? Veronmaksajat kustantavat yrityksille ilmaisen työvoiman. Yrittäjän riski sälytetään valtiolle ja työvoimakustannukset otetaan yhteisestä kassasta.

      Kapitalismia köyhille, sosialismia rikkaille. Tämä tie on tuhon tie. Vain palkkatyö on parasta sosiaaliturvaa. Palkan pitää olla riittävä, jotta sillä voi kustantaa asumisensa ja elantonsa. Sosiaaliturvalla työskentely on vain tulonsiirtoa yhteiskunnan hyväosaisille.

    • Anssi Keskiväli

      Siinä on äänessä esimerkkiyksilö, joka on kuin lumihanki minkä hallituksen höyryävä kusivana muokkaa haluamakseen ilman mitään vastustusta.

      • Jyrki


        Aktiivimalli on juuri aloitettu ja nyt sitä haukutaan oikein yleislakon uhalla, vaikka oikeasti jotain yritetään tehdä, vanhalla mallilla vaan ei voi jatkaa.

        Juu näin voi ollakin ja onkin se ainut asia mikä on totta. Mutta se, että rikkoutunut pyörä vaikka autossa korvataan jo valmiiksi uudella rikkinäisellä pyörällä, joka hajoaa vauhdissa kappaleiksi. Ei johda kuin aina vaan huonompaan tulokseen. Ja siinä ei ole mitään järkeä.

        Kun hallitus tekee jotain korjauksia teksisi sen edes kunnolla! Mutta ei näytä onnistuvan. Eikä ketään kuunnella uppiniskaisuuden takia vaikka heille suoraan se sanotaan missä ongelma ja vika.

        Ja asiaa ei auta se, että sitten tulee teitä ”Marjoja” ja myös ”Matteja” kertomaan. Että hieno juttu kun kokeiltiin. Kun auto suistuu tieltä uuden jo valmiiksi rikkinäisen pyörän hajottua. Ja siinä sitten kärsii autossa olleet ja ehkä sivullisetkin.

        Ei näin. Tämän takia en halua itse edes aloittaa mitään en yhtään mitään keskustelua yhdenkään ”Marjan” tai ”Matin” kanssa. Ei netissä eikä naamatusten. Näitä on aika paljon. Heidän kanssa keskustelu on aivan hedelmätöntä he vain vetoavat, että hienoo kun jotain tehdään niettimättä mitä tehdään…

    • Equalizer

      Eihän pelkkä ihmisten työllistäminen mikään ongelma ole ollut koskaan. Aina on ilmaistyövoima kapitalistille kelvannut…ja ollakseni ihan rehellinen…niin kelpaisi se ilmaistyövoima toki minullekin, pitkäaikaistyöttömälle.

      Kaikki halukkaat asettautukoot parijonoon…

      • Toni Neffling

        Työllistetään toisemme. Vähän niinku se vanha ekonomivitsi jossa kumpikin syö paskaa, mut tekee 20 000 liikevaihtoa.

        Tää voitais tehdä hienommin eli 130000 työtöntä tiskaa toistensa astiat. Kaikki työllistyy.

        • Eero Heikkinen

          Tätähän hallitus toivookin: Jos työttömät tiskaavat toistensa astiat ja maksavat siitä edestakaisin palkkaa, he eivät enää ole tilastoissa työttömiö. Ihme tapahtuu!
          Epäilenkin, ettei aktiivimallilaki suinkaan ole hätäisesti valmisteltu kohellus, vaan pirullisen ovela ansa. Odottakas muutama kuukausi, niin näette Sipilän paukuttelevan henkseleitä.

        • Jarkko

          Toni,
          ”Työllistetään toisemme. Vähän niinku se vanha ekonomivitsi jossa kumpikin syö paskaa, mut tekee 20 000 liikevaihtoa.”

          Jos mä annan sulle Toni joka aamu 500€ ja sä annat sen saman 500€ mulle takaisin päivän päätteeksi ja me molemmat tehdään sitä vuosi joka päivä. Vuoden päätteeksi molemmat teki 182 500€ liikevaihtoa vuodessa, mutta me syödään silti paskaa kun omaisuus ei kummallakaan kasva senttiäkään. Eikä tuo tuota mitään.

          Tosin varmaan me ollaan sitten sankareita kun kasvatettiin Suomen bruttokansantuotetta vuodessa melkein 400 000€. Oma lukunsa on vielä se, että jos tuossa alkaa veroja maksamaan niin me molemmat köyhdytään kokoajan ja joudutaan paskan syömisen lisäksi asumaan viemärissä. Vaikka liikevaihdon mukaan ollaan upporikkaita ja ekonomistien taulukoiden.

    • Pitkäaikaistyötön

      Marja, minä ainakin olen huolissani työttömyyden aiheuttamasta syrjäytymisestä, työn saamisesta ja kaikista niistä asioista, jotka vievät meiltä yhteistä hyvinvointia.

      Siitä ei olekaan ollut kyse. Kyse on aktiivimallin sisältämästä epäoikeudenmukaisuudesta. Yksinkertaisuudessaan sen voi ilmaista Martin-Éric Racinen sanoin (ote kansalaisaloitteesta aktiivimallia vastaan):

      ”Työnhakija ei kuitenkaan päätä rekrytointiprosessin tuloksista, vaan työnantaja niistä päättää, joten on kohtuutonta rangaista työnhakijaa siitä, että työnantajan rekrytointivalinta ei ole osunut häneen.”

      Jäin itsestäni riippumattomista syistä työttömäksi jo vuosia sitten. Haluan kiihkeästi takaisin työelämään. Olen hakenut satoja työpaikkoja. Haen edelleen AKTIIVISESTI ihan koko ajan töitä. En saa töitä. Huhtikuussa minulta viedään 4,65 % työttömyysavustuksestani. Se saattaa kuulostaa sinulta vähäiseltä, mutta tulee tiputtamaan kuukaudessa käytettävissä olevat rahani alle 500 euron. Minun on maksettava tuosta summasta kaikki eläminen.

      Näetkö tässä sitä epäoikeudenmukaisuutta? Olen aktiivinen, mutta silti saan rangaistuksen.

      Näetkö myös sen, että hallituslaiset ja aktiivimallin kehittäjät toki helposti näkivät tämän valuvian (se on niin ilmeinen), mutta olivat ja ovat sen suhteen välinpitämättömiä?

      Näetkö, että koko aktiivimalli on itse asiassa leikkuri? Kikyn mukaan ei olisi saanut leikata, joten tehtiin tällainen savuverho, jonka avulla voi leikata suurimmalta osalta työttömistä avustusta pienemmäksi.

      Aktiivimalli on valuvikainen myös siksi, että loukkuihin ei puututtu. Jos ihminen on lähtökohtaisesti köyhä, silloin ei uskalla ottaa vastaan pientä työkeikkaa, koska keikan jälkeen viranomaisille on todistettava sen keikan ”speksit” (aika, palkka). Siihen asti kunnes tarkastukset ovat ohi, seuraavaa avustusta ei tipu. Pitäisi siis olla säästöjä, että elää sen speksien tarkastusajan yli. Köyhällä on harvoin säästöjä. Silloin on turvallisempaa elää avustuksella kuin vastaanottaa pieni keikka, vaikka se houkuttaisikin.

      Me työttömät emme voi mitään tällaiselle tarkastusssysteemille. Niin tahtoessaan päättäjät voisivat toki tehdä jotain tällaiselle tarkastusssysteemille (ja kaikille loukuille). He eivät tee, koska leikkurin terän teroittaminen vei heiltä kaiken mielenkiinnon.

      Sitten oma tarinansa ovat nämä työkuntouttamiset, -harjoittelut ja -pajat. Niillä on paikkansa, mutta samalla ne ovat mahdollistaneet myös täysin työkykyisten ja ammattitaitoisten ihmisten hyväksikäyttämisen (niihin siis ohjataan myös täysin vääriä ihmisiä). Kunta tai yksityinen yritys saa niissä rahanarvoisen ja ammattitaitoisen työpanoksen täysin ilmaiseksi (tai itse asiassa sinun verovarojasi siirretään niissä esimerkiksi jonkin yksityisyrittäjän taskuun).

      Onko se sinusta oikein? Kuvittele itsesi ammattitaitoisena sellaiseen työpajaan. Sinä teet työsi ilmaiseksi, mutta Ritva-ystäväsi, joka on ihan samalta alalta, saa samasta työstä 2.000 euroa kuussa ja kerryttää eläkettä.

      Parasta lääkettä asioiden ymmärtämiseen on tiedonhaku ja sen lisäksi se, että kuvittelee itsensä sen työttömän paikalle (empatia).

    • Peksi

      Hyvä näkemys. Mutta kun laki on epäoikeudenmukainen.Koska se koskee 20000 sellaista ihmistä jotka ovat työttöminätyönhajoina TE-keskuksissa sen takia koska ovat sairaita ihan oikeasti. Hoitavan lääkärin ja erikoistuneen lääkärin lausunnot.Mutta eläkeyhtiö tai KELA eivät ole myöntäneet kuntoutustukea.Tai työkyvyttömyyseläkettä.sairaspäivärahoissa on katto 300 päivää.Senjälkeen ollaan työttömiätyönhakijota että saadaan edes jostakin rahaa elämiseen.Itsellä kokemusta näistä asioista 7 vuotta pompoteltu koko ajan sairaslomalla mutta vakuutusyhtiön mielestä täysin työkykyinen muutoksenlautakunnan mielestä ammatillinen kuntoutus olisi ensisijaista.”eli kuntoutustuki vakuutus yhtiöstä”.Vakuutusoikeus katsoi asian vakuutulaitoksen hyväksi eli täysin työkykyinen.nyt kaikki KELAN instannssit katsovat niin että olen täysin työkykyinen koska vakuutusoikeus on nii päättänyt ja siihen ei ole valitusoikeutta.hoitavat lääkärit kuitankin ensisijaisesti määrävät sairaslomaa vaikka kuinka itse alan jo uskoa kolmen eläkehakemuskierroksen jälkeen vakuutusoikeuden päätökseen.En kyllä ole ihan varma että tällaiset päätökset ketään parantaa. mutta en ole yksin meitä täällä suomen lottovoittajien kansassa on paljon luultavasti jokainen suomalainen tuntee jonkun vakuutusyhtiöide kassa taistelevan lähimmäisen. Minäkin tunnen itseni lisäksi 3 aivan saman tapaista taisteliaa 12 vuotta sairaan taistellut tuttuni pääsee tänä vuonna joleekin eläkkeelle 63.3 vuotiaana 38 vuoden työura eläke 980€ ei hyvät hyssylät 18 vuotiaana sairaseläkkeele jäänyt sukulaiseni saa 1150€ eläkettä.miettikää miksi tällainen suhatuminen työeläkeyhtiöillä on työkyvyttömiin ihmisiin. Ja vielä sitte eläke putkessa olevat heitäkin on tosi paljon sopimykset tehty. Nyt muutetaan lakia ja tehty sopimus muuttuu aika radikaalisti isommissa ansiosidonnaisissa työttömyysturvaetuudessa 4,65% on aika paljon rahaa kuitenkin nämä sopimukset on tehty paljolti siinä mielessä että joku toinen saa töitä.Ei ilmaisen rahan vuoksi monesti takana on jo pitkä ura. Ja monen laisia vaivoja.

    • Teemu Heino

      ”Hallitus on luvannut…” ”Kukaan ei ole niin viisas, että osaisi etukäteen arvioida kaikki vaikutukset – ei vaan ole, ei missään puolueessa eikä varsinkaan kun asiaa ajatellaan kiihkolla ja läpät silmillä. ”

      Kyllä on. Suomessa on paljon ihmisiä jotka ovat viisaita arvioimaan lakiesityksiä. Mm. perustuslakivaliokunta joka osasi arvioida etukäteen juuri nämä ongelmat mutta näitä ei hallitus ota kuuleviin korviinsakaan

    • Marjaana

      Hei Marja,

      Aktiivimalli on juuri aloitettu, vaikka hallitus ei ottanut huomioon asiantuntijoiden lausuntoja sen epäkohdista – miksi?
      Aktiivisuudeksi ei kelpuuteta työpaikkojen hakemista – miksi?

      ”Hallitus on luvannut, että asiaa seurataan ja korjataan.” – Luotatko todella sellaiseen hallitukseen, joka pettää lupauksensa?

      Ajatteletko itse omilla aivoillasi, sillä kirjoituksestasi sitä ei huomaa. Akatiivimalli lisää sosiaalikuluja palkkatyön puuttumisen vuoksi. Nekin maksetaan meidän yhteisistä verorahoista. Onko se sinusta parempi tie?

      Toivon Marja, että otat selvää vaikkapa tästä aktivoinnista tutustumalla työttömien arkeen. Mielipiteesi muuttuu, sen voin luvata, jos ajattelet omilla aivoillasi.

    • liisa hirvonen

      Marja,
      On olemassa yhteiskunta. Siinä olet samaa mieltä kuin muutkin. Meidän yhteiskunnassa on yhteinen sosiaalivakuutus (eläke-, sairas- ja työttömyysvakuutus). Sitä maksavat kaikki. Sen tarkoitus on taata kohtuullinen toimeentulo silloin kun em. syistä ihmisellä ei ole muita ansiotuloja. Aktiivimalli leikkaa työttömyysturvaa kaikkein heikoimmassa asemassa olevilta: sairailta, osatyökykyisiltä ja niiltä työttömiltä joiden asuinseudulla ei ole tarjota työllisyyspalveluja tai palkkatöitä, edes kuudeksi tunniksi kuukaudeksi.

      Marja, mietipä miten aktiivimalli vaikuttaa 59-vuotiaaseen joka asuu Inarissa ja joka on osatyökykyinen (ei siis täysin työkyvytön vaan kykenemätön tekemään tiettyjä töitä)? Yli 50-vuotiaita työttömiä on kutakuinkin 100.000. He ovat maksaneet koko ikänsä työttömyysvakuutusmaksuja muiden verojen lisäksi, eikö sinusta heille kuulu työttömyysturva? Kohtuulliset, inhimilliset elinolot.

    • töytön

      Ne hallituksen lupaukset on nähty.

    • Rosa Warski

      marja sanoo: ”Kukaan ei ole niin viisas, että osaisi etukäteen arvioida kaikki vaikutukset – ei vaan ole, ei missään puolueessa eikä varsinkaan kun asiaa ajatellaan kiihkolla ja läpät silmillä.”

      Argumentum ad ignorantiam on aika kulunut juttu. Meillä on aivot, joita on syytä käyttää. Samoin monilla on omakohtaista kokemusta.

      Homma ei mene niin, että hallitus on jees koska muut vaan eivät tiedä.

  16. työtöntyötön

    Uutisen viimeisessä kappaleessa:
    ”Kämäräisellä on catering-alan koulutus ja Kilpiä on valmistunut ammattioppilaitoksesta elintarvikepuolelta, joten ruoanlaitto sujuu.”

    En näe Pälkäneen mallissa mitään hyvää. Eri asia jos tekisivät ruokaa vain itselleen (eli pajaporukalleen) mutta nyt tekevät seurakunnan perhekerholle eli ulkopuoliselle taholle. Lisäksi tekevät mm. lumitöitä ja tuskin tätäkään omissa pihoissaan. Kuka teki noita töitä ennen pajatoimintaa ja millä korvauksella? Joku säästää näiden nuorien kustannuksella.

    Tuttuni tekee kunnalle lumitöitä mm. jääkaukaloissa ihan palkallisena. On onni ettei asu Pälkäneellä jossa tätä tehdään työttömyyskorvausta vastaan.

  17. Kimmo Paaso

    Samaa paskaa työnnetään jatkuvasti tietyiltä tahoilta. Onneksi olen huomannut, että kommenteista oikeastaan jokaisen lehden juttuun tulee esille se, että ihmiset ovat tajunneet kusetuksen. Harvassa on ne kommentit jotka ylistävät tätäkin Pälkäneen ihmettä. Oliko yksi joka oli sitä mieltä että ” hieno homma”, muut kertoivat rehellisesti ja oikein että työttömiähän nuo nuoret ovat. Ainoastaan tyhmät uskoo näihin juttuihin, ja niitä ikävä kyllä vieläkin riittää ihan liikaa tässä maassa. Valoa tunnelissa kuitenkin, mutta pitkä on se tunneli . . .

  18. stunned

    Hallituksen työllistämispolitiikka on kopsattu Valtakunnasta tai ainakin saanut sieltä selviä vaikutteita. Kuria ja keppiä, maksoi mitä maksoi.

    http://www.bbc.co.uk/schools/gcsebitesize/history/tch_wjec/germany19291947/2economicsocialpolicy1.shtml

    — Työvelvollisuus ilman palkkaa
    — Ammattiyhdistysliike alas
    — Naiset kotiin hoitamaan lapsia
    — Työmiehen palkka alas
    — Aktivointia ja leirittämistä
    — Nelivuotissuunnitelma 2015–2019
    — Työttömyys alas ja työllisyys ylös tilastoja rukkaamalla

    • Timo Harju

      Juuri näin. Tähän kun lisää kaikki ne kymmenet kiertoilmaisut
      – työelämävalmennus
      – työkokeilu
      – työharjoittelu (ammattilaisellekin)
      – kuntouttava työtoiminta (työkykyisellekin)
      – aktivointityö työpajalla
      -aktiivimalli jne. niin olemme kielellisessä manipuloinnissa hyvällä tasolla.

      Kun pahan kohde on löytynyt, täytyy sille jotakin tehdäkin. Ei sitä siihen voi jättää!
      ”Jos joku lyö ruoskalla äitiäsi kasvoihin, tyydytkö vain sanomaan: kiitos.”
      J. Göbbels

  19. mikko

    YLE n Yhteisvastuu keräyksen mainos on törkeän leimaava
    ihankuin leipäjoonoon joutuminen olisi vain yksilön syytä
    he ovat luusereita
    poliitisilla päätöksillä ei osuutta asiaan
    mites 1990 luvun lamasa
    kuka silloin oli syylinen
    normi ihmiset vai politikot että sinne joutui

    Hallitus ajaa pätkä työtä palkatonta työtä jolla ei itseään voi elätää

    Köyhyysrajan alapuolella 660 000 tuhatta ihmistä

    mutta muista syy on sinun elämän epäonistuja luuseri

    T- Ylen Omassa kuplasaan
    ei vastoinkäymisiä
    keskiluokan helpolla työllä *toimittaja * ihmiset
    jottka eivät tajua mitään eivätkä haluakaan otaa selvää syrjätymisen köyhyyden mekanismeista
    Sipilän hanuri nenän edessä jota he nuolevat
    että savat elää siinä suojatussa no broplems YLEN Keskiluokaisessa kuplasaan ilman työstä aihutuvaa hikipisaraa ohimolla
    tai että he joutuisivat tekemään sovittelun päivärahan hakemuksia
    eli todella motivoivaa työtä
    josta saa saman korvauksen kuin työkkärit sosiaaliturvan taso on
    en tarkoita tekniikan poikia YLELLÄ ja tyttöjä
    vaan toimittajia tv ruuduissa
    joidenka käsitys syrjätymisestä on juuri kiteytetty
    Nälkäpäivä keräyksen mainokseen

  20. Jussi Parviainen

    Miten se on? Pitääkö tässä alkaa kirkkoja polttamaan?

  21. mikko

    SIIS joidenka käsitys syrjätymisestä on juuri kiteytetty
    yhteisvastuu keräyksen mainokseen
    missä on poliitikkojen vastuu YLE
    Sitä ei tuoda mainoksesa Esille
    jossa ex narkki mielenterveys kuntoutuja pillerist sekakäyttäjä asunnoton
    tilitää kohtaloaan
    jonka elämänkolhut
    yleistetään kaikiin leipäjonossa oleviin huolella

  22. Jyrki

    Se tässä kyllä jaksaa hämmästyttää, että aina vain uudestaan ja uudestaan tämä nyt tällä kertaa nimeltä Pälkäneen-malli jaksetaan esitellä jonain mullistavana juttuna mediassa tai toisessa.

    Sama malli kun tunnutaan esiteltävän mullistavana mallina tasaisin väliajoin eri nimillä. Kysymyksessä kumminkin puhdas palkaton 9e/pvä orjatyö erilaisin työvoimapoliittisin nimikkein yleensä kuntouttavatyö. Jota markkinoidaan painokkaasti jonain hyvänä juttuna kaikille työttömille periaatteessa.

    Kai tässä on tämä toiston idea, kun tarpeeksi toistetaan. Niin uskotaan ihmeen tapahtuneen, joista Sipiläkin aina silloin tällöin innostuu selittelee ymmärtämättä ollenkaan, että oikeassa elämässä ei tapahdu yhtään mitään ihmeitä. Eikä keijuja ja menninkäisiä tai muita vuorenpeikkoja ole olemassa. Tai edes joulupukkia.

    Jos tämä Pälkäneen malli oikeasti toimisi, niin ”ihme” olisi se, että vaikka ruuat tehneet tai jäätä kunnossa pitävät nuoret saisi oikean asianmukaisen PALKAN työstään tilille tässä Pälkäneen mallissa. Josta kertyy myös eläke, lomarahat jne. Itse en enää tosin tätä kutsuisi ihmeeksi vaan osa-aikaiseksi palkkatyöksi. Ja tätä voitaisi alkaa sitten soveltaa laajemminkin eri kunnissa ja kaupungeissa. Jolloin myös vajaakuntoisetkin voisi saada asian mukaista palkkaa tekemästään työstään sen mukaan mitä kunto antaa tehdä. Ja jos kunto ei vaan riitä silloin kyllä kuuluu sairaslomalle ei työhön. Mikä tässä on niin vaikeaa päättäjille, työnantajille jne?

  23. Timo Harju

    En tiedä pitäisikö näin tehdä. Sanoma on kuitenkin selvä: hallitus päätöksineen on pyhyyden ja oikeamielisyyden asialla. Silloin toiminta ei ole politiikkaa vaan takuumiehenä on itse Jumala:

    ”– Näitä tilaisuuksia on yhdistänyt yksi asia, joka on puhutellut minua ja hallitukseni ministereitä. Nimittäin, suurimman ruuhkan hellitettyä, torilla tai sisätilaisuudessa, minua on aina lopulta lähestynyt ihminen, jolla ei ole mitään pyyntöä tai vaatimusta, vaan ainoastaan yksinkertainen viesti: minä rukoilen sinun, hallituksen ja Suomen puolesta joka ikinen päivä, Juha Sipilä sanoi.
    – Usein tämä hiljainen viestintuoja on vielä lisännyt, että meitä on tällä paikkakunnalla monta, jotka teemme samoin. Esimerkiksi viikko sitten Joensuun torilla minulla oli neljä tällaista puhuttelevaa kohtaamista.
    Sipilän mukaan hän ei ole ainoa saman havainnon tehnyt ministeri. Hän mainitsi Juha Rehulan kertoneen samasta ja todenneen, ettei ole aiemmin kokenut tällaista.
    – En tiedä mikä Suomessa on muuttunut, mutta ette voi aavistaa, miten suuri merkitys näillä viesteillä on. En pysty sitä edes sanoiksi pukemaan, se liikuttaa minua syvästi, Sipilä totesi.
    Juha Sipilä piti usean sekunnin tauon ja jatkoi murtuneella äänellä.
    – Kiitän teitä kaikkia, jotka jaksatte tehdä sen. Se on äärimmäisen tärkeää aikana, jossa totuuden on vaikea löytää tilaa vihapuheiden ja vastakkainasettelun maailmassa.”

    Verkkouutiset.fi/kristuspäivät

    Ei tee mieli sanoa mitään ilkeää. Elämme päämisterin kanssa niin täysin eri todellisuudessa. On helpompi löytää neljä oikeamielistä Joensuun torilta kuin tuhansia fariseuksia Senaatintorilta.

    • Equalizer

      ”Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu.”

    • AikaMies

      Avainsana tuossa, [ylimaallisen mukaanotossa,] taisi olla ”takuumies”, Hän jolta taivaspaikkaakin anellaan.
      Toisaalta kaikkivaltiaaseen uskovan todellakin on syytä rukoilla hallituksen puolesta… Oi Herra anna viisautta…

      Meinaan jotta raha , £ € $ , on järjestelmää ylläpitävä voima, se jota kaiken kansan on kumartaminen ja jota ei tasan kuulukaan jakaa ja jota niin moni rukouksissaan anelee…

    • Anssi Keskiväli

      Entäs jos Juha on käsittänyt hieman väärin ja nämä rukoilijat eivät ole rukoilleet hallituksen puolesta heille jaksamista ja voimia, vaan nimenomaan rukoilleet hallitukselle ymmärrystä tajuta asioiden oikea laita, kykyä ja halua ymmärtää sekä korjata virheensä ja tarpeeksi selkärankaa myöntämään että ovat olleet väärässä sekä toimineet täysin väärin motiivein?

      Narsistit ja idiootit kuulevat juuri sen, minkä haluavatkin. Sipilä elää niin omassa kuplassaan ettei sitä voi millään korjata, turpajuhlat tai tappaminenkin olisi oiva keppihevonen marttyyriaseman saavuttamiseksi ja siinäkin lopputulos olisi väkivaltakoneiston pussiin pelaamista ja hyvä syy lisätä sekä Poliisin valtuuksia että vieraannuttaa päättäjät ja eliitti entisestään muusta kansasta.

      #thegameisrigged
      #ffts

    • back to Alkio

      Joka ilta liitän käteni yhteen sen puolesta, että Paavo Väyrynen hyväksyttäisiin mukaan keskustan puheenjohtajakisaan, ja että Paavo voittaisi ja vapauttaisi Sipilän pitämään vaikka ”hiljaisille viestintuojille” omistettuja retriittejä. And believe or not – en ole edes keskustalainen.

    • samppa haapavaara

      Herran haltuun ja synnistä pois! Tämä on Isomman kädessä!

    • töytön

      https://m.iltalehti.fi/kotimaa/201802042200719530_u0.shtml

      Soini rukoilee rukousaamiaisella ja käy ajatushautomossa. Hautoo siellä seuraavia liikkeitään politiikassa. On todella siunattu olo, kun uskovaiset miehet hallituksessa.

      • m.m.

        Kummasti korreloi sen kanssa että KD:n eli Kristillisten keskuudessa oli suurin kannatus aktiivimallille, 60%. Sitten vielä yksi KD oli kiertueella kertomassa kuinka Ruotsissa on vielä tiukemmat ehdot työttömille. Mikä ihme tässä uskonnollisuudessa vetää niin paljon kepityslinjalle ?

        • Esa J.

          Ehkäpä se, että nuo kirotut syntisäkit (lue: työttömät) eivät ota todesta ”jumalanvalitseman profeetan” puheita ja ryhdy uskonlahkojen ym. maksaviksi jäseniksi.

          Ja vielä, kun tunnekylmät kommentit oikeutetaan ns. jumalansanalla (homot, transut, kommunistit, abortinteettäjät ja eutanasiaa huutavat ym. saavat kuulla kunniansa)…

  24. Mettäläinen

    Eilen kiittelin Pälkäneen mallia liikuttuneena. Menin (äärihuolissani perheenjäsenen psta) halpaan kuten niin moni, vaikka olen kuvitellut olevani kriittinen asioihin perehtyjä.
    Mutta tänään tämä blogi on saanut minut nöyränä muuttamaan mieleni.
    Olen netissä paljon harhailleena ymmärtänyt, että tämä blogi keskusteluineen todellakln VA-LIS-TAA! Kiitos, ennen muita Sakulle!

  25. mikko

    irkanmaalaisten kuntien työttömyyttä kuvaavat tuoreet tilastot ovat mieltä ylentävää luettavaa. Työttömyys laskee Pirkanmaalla nyt kohisten.

    Työttömyys on vähentynyt vuodessa yli 40 prosenttia Vesilahdella ja Punkalaitumella. ja yli 30 prosenttia Akaassa, Lempäälässä, Ikaalisissa, Nokialla, Parkanossa, Pirkkalassa, Pälkäneellä, Sastamalassa ja Urjalassa.

    Kaikissa muissakin Pirkanmaan kunnissa työttömyys väheni. Vähiten laskua oli Mänttä-Vilppulassa, mutta sielläkin 16 prosenttia.

    Tampereella työttömyys väheni 21 prosenttia. Tampereen työttömyysaste on maakunnan korkein, 14,3 prosenttia. Mänttä-Vilppulassa työttömyys on toiseksi korkeinta: 12,5 prosenttia.

    Koko Pirkanmaalla työttömyys väheni yhteensä 25 prosenttia.

    Työttömiä yhä enemmän kuin laman alkaessa 10 vuotta sitten
    Ely-keskuksen ja TE-palveluiden työllisyyskatsauksen mukaan Pirkanmaalla oli joulukuussa yli 9 500 työtöntä vähemmän kuin vuotta aiemmin. Heidän määränsä laski koko maakunnassa 25 prosenttia.

    Samalla avoimien työpaikkojen määrä jatkoi kasvuaan ja vaikeus löytää työvoimaa kasvoi hieman. Pirkanmaalla on nyt lähes 700 avointa työpaikkaa.

    Pirkanmaalla oli joulukuussa 28 553 työtöntä. Työttömiä oli vähemmän kuin viisi vuotta sitten joulukuussa 2012, mutta yhä enemmän kuin vuoden 2008 joulukuussa.

    Keskiasteen koulutuksen saaneita työttömänä eniten
    Koulutuksen asteella vertailtuna eniten työttömiä Pirkanmaalla on keskiasteen koulutuksen saaneissa.

    Ammattiryhmittäin työttömyys on suurta palvelu- ja myyntityöntekijöiden keskuudessa sekä rakennus-, korjaus- ja valmistustyöntekijöiden joukossa. Myös erityisasiantuntijoiksi luokiteltujen keskuudessa työttömyys painaa.
    https://www.aamulehti.fi/uutiset/tyottomyys-laskee-rytinalla-koko-pirkanmaalla-vuoden-aikana-neljanneksen-mutta-vesilahdella-perati-41-prosenttia-ja-lempaalassa-35-prosenttia-200694480/

    Valtava ero viime vuoteen: Työttömyys laskee rytisten Pirkanmaalla …

    Nyt menee hyvin Pirkanmaalla – Myös nuoret, miehet ja pitkäaikaistyöttömät saavat töitä

    mutta sama aamulehti
    Tampereen työllisyystilanne on huolestuttava, toteaa elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskus. Tampereella oli syyskuussa työttömiä työnhakijoita 20 333 ja avoimia työpaikkoja 3063 kappaletta. Työttömyysaste on 17,8 prosenttia

    Nuorten työttömyys kasvoi Suomessa – 15–24-vuotiaita työttömiä 63 000
    KOTIMAA21.02.2017 11.42 Päivitetty 12.42

    .
    Pirkanmaalla on työpaikkoja tarjolla enemmän kuin kymmeneen vuoteen – Myös pitkäaikaistyöttömät työllistyneet
    https://www.aamulehti.fi/kotimaa/pirkanmaalla-on-tyopaikkoja-tarjolla-enemman-kuin-kymmeneen-vuoteen-myos-pitkaaikaistyottomat-tyollistyneet-200342467/

    Mukavaa huomata, että pidät laadukkaasta journalismista!
    T aamulehti

  26. mikko

    Pirkanmaalla on nyt lähes 700 avointa työpaikkaa.
    Pirkanmaalla oli joulukuussa 28 553 työtöntä

    eli jos kaikki paikat täytetäissi työttömiä olisi vielä 21 553
    ei sen enepää
    onko heidän kohtalonsa aktiivimallin kusitolppina

    konsultti firmojen kultamunina toimiminen
    munin baronalle pari miljoonaa lajitoveritteni kanssa
    vaikka olenkin heidän mielestään joku
    narkkari luuseri toivoton tapaus

  27. Matti Pyhtilä

    Paljon jäisi myös tekemättä ilman vapaaehtoisia ja asiaan uskovia. Mm. päivähoito kehittyi vapaaehtoisten käynnistämästä toiminnasta. Nyt se osa kunnallisia palveluja.

  28. Marjaana

    Kymmenillä miljoonilla euroilla suunnitellaan ja toteutetaan työllistämishanke, jonka tavoitteena on vain kahdeksan tuhannen työttömän työllistäminen!?

    Kuka voi olla tyytyväinen tuollaiseen tavoitteeseen ja miksi? Missä yrityksessä olisi varaa tuollaiseen tuhlaukseen ja tehottomuuteen?

    • Equalizer

      Tuota samaa olen hämmästellyt minäkin. Avoimia palkkatyöpaikkoja on muka pilvin pimein, sen kun vaan nousee sohvalta ja ”menee töihin”…mutta kuitenkin tavoite on vain 8000 työllistymistä!?

      Pelkästään uskottavuuden kannalta olisi tavoite pitänyt asettaa paljon suuremmaksi. Jos 8000 työllistyy, niin sitten ei jääkään enää kuin 362000 työtöntä…

      Kolminkertainen eläköönhuuto hallitukselle!

  29. Teemu Heino

    Tämä menee kyllä ohi tuosta työllistämistempusta mutta jäin miettimään että milloin joku lakialoite on perustuslain vastainen ja milloin se sitoo hallitusta. Aktiivimalli ei ollut ”perusturvan kannalta ongelmaton” mutta jos olisi lausuttu että perustuslain vastainen niin olisiko se silloin voinut olla menemättä läpi?

    • Saku Timonen

      Jos perustuslakivaliokunta olisi todennut aktiivimallin olevan vastoin perustuslakia, niin malli ei olisi voinut tulla hyväksytyksi.

  30. Markku Hakala

    Jotenkin tuntuu siltä että vapaan markkinatalouden ja markkinaliberalismin rautainen logiikka vie juuri tähän suuntaan mistä nyt valitetaan. Mutta eihän se voi olla yllätys, näin suunnan pitääkin olla. Suunta tulee muuttumaan vasta sitten kun suomalaisten ja muiden eurooppalaisten kansojen mitta tulee täyteen. Sitä ennen saamme kansalaisina kokea vielä liittovaltionkin tuskat. Mutta ei ole aika vielä!

  31. samppa haapavaara

    Sehän piti olla normipurkutalkoot, tämän aktiviivimallihimmelin kun yrittää ymmärtään, niin kaukana ollaan normipurusta.

    Aina selitetään, että antakaa parempi ehdotus. Tein hyvin nopean ehdotuksen, jos sallit, niin linkitän sen tähän
    https://haapavaara.wordpress.com/2018/02/04/ehdotus-tyottomyysturvan-uudistamiseksi/

    En ottanut näitä tukitöitä ollenkaan huomioon, tiedä vaikka kun systeemin oikeasti rakentaa uudestaan, tarvitaanko palkkatukea lainkaan?

    • stunned

      ”Neuvostoliitossa perustulo.”

      Nyt en oikein ymmärrä. NL:ssa oli yleisesti urakkapalkkaus; asunto, koulu ja terveydenhuolto olivat sidottuja tehtaaseen tai työpaikkaan. Lomille mentiin tehtaan pakettimatkoilla.

      Järjestelmä oli tehoton; usein tuotantotavoitteita ei voinut halutessaankaan täyttää, koska oli toistuvasti pulaa (defitsit) raaka-aineista tai asiakkaista. Mutta perusperiaate oli, että sosiaaliturva oli sidottu työpaikkaan, ja työnteolla sai pienen peruspalkan päälle lisää ekstraa. Mutta mikään perustulo ei ollut kyseessä.

      Pohjoinen osa valtakuntaa, tundra ja arktika olivat suosittuja työpaikkoja, koska sinne houkuteltiin suurilla lisillä ja bonuksilla.

      DDR ja NL ikäänkuin metaforana kaiken leviämisestä käsiin ei minusta toimi aivan joka kontekstissa.

      • samppa haapavaara

        En ala kiistelemään Neuvostoliiton armeliasuudesta työläisille, enkä perustulosta Sakun blogissa.

        Ehdotin ihan omaa malliani työttömyysturvan uudistamiseksi.

        • stunned

          Ei kyse ole mistään ”Neuvostoliiton armeliaisuudesta työläisille”. Kaikki tietävät, että talous ei siellä toiminut ja työläinen oli sivuseikka, mutta ei neukkulalla ole silti mitään tekemistä perustulon kanssa. Täysin väärä lähtökohta tehdä konnotaatioita. Sitä paitsi se kaatui asevarusteluun.

          • Toni Neffling

            Jep. Neuvostoliitto esimerkkinä pudottaa pohjan koko muulta tekstiltä – haluaa siitä väitellä tai ei. Ensinnäkin loppuun sijoitettuna se jää mieleen – siksi loppuun laitetaan joku napakka ajatus – siis oikea ajatus, eikä mitään ”Koska maassa y niin x”. Koska tykkään Italialaisesta Pizzasta niin sitä pitäisi olla kouluruokana joka päivä. Varsinkin jos syy- ja seuraussuhteet ovat noinkin pielessä/tunnepohjalla tai vailla kunnon todistusta.

            Kannattas siis poistaa jos haluaa edes jotenkin tekstin katu-uskottavaksi.

          • stunned

            Aihe sivuaa blogia sikäli, että on puhe mielleyhtymistä, uuskielestä, sanaleikeistä ja mieltenmuokkauksesta.

            Siispä tohdin jatkaa vielä hiukan. Huomatkaa, että en puolusta perustuloa saati Neuvostoliittoa. Ne ovat vain esimerkkejä. Yhtä hyvin voisin puhua hernekeitosta.

            ”En pidä kapitalismista, enkä perustulosta. Siispä perustulo on kapitalismia, koska Neuvostoliitossa ei kapitalismi toiminut. Koska kapitalismi ei toiminut Neuvostoliitossa, on se paha; samoin perustulo on paha, koska se on kapitalismia.”

            Tämä väite on yhtä järkevä kuin viittaus perustulon yhteydessä Neuvostoliittoon, maahan ja järjestelmään, jossa oli työvelvoite ja työhön perustuva sosiaaliturva. Maassa ei ollut tilastoitua työttömyyttä, eikä lakkoja, sillä ammattiliitot olivat yhtä kuin kombinaatti.

            Huomatkaa, että perustulo on vastikkeetonta sosiaaliturvaa.

            Neuvostoliitossa ilman kombinaatin työpaikkaa oli ulkona sosiaaliturvasta. Työhaluttomat, alkoholistit tai aseistakieltäytyjät suljettiin mielisairaaloihin. Vain korkeakouluopiskelijat oli vapautettu asepalveluksesta. Jos et ollut intissä, työssä tai opiskelemassa, olit hourulassa.

            ”Aktiivimallissa, työvelvoitteessa tai palkattomassa työtoiminnassa on paljon samaa kuin Neuvostoliitossa” — olisi oikeampi väite ja mielleyhtymä. Aivan kaikkea ei voi vastustaa tai perustella kommunismin pelolla tai bolševismin torjunnalla.

            Hyvä paha todellinen esimerkkitapaus on Hesarissa uutisoitu Espoon länsimetron kaaos. Guzenina vertasi metron toiminnassa havaittuja ongelmia Neuvostoliittoon ymmärtämättä, kuinka ainoa asia, joka takuuvarmasti pelasi Neuvostoliitossa, oli joukkoliikenne; eritoten maanalainen metrojärjestelmä oli maailman tehokkain henkilökuljettaja maailmassa.

          • Toni Neffling

            Juu – myö ollaan aikas samaa mieltä (tai siis minä olen nimimerkin stunned kanssa samaa mieltä). Viittasin siis kyseiseen blogiin.

            Uuskielessä on myös termi Tanskan-malli. Oikeastaan mikä tahansa on Tanskan mallia ja koska Tanska onnistui myös Suomi onnistuu. Luonnollinen on myös uuskielen muotisanoja, jonka alle voi pudottaa melkein mitä vaan ja se sisältää implisiittisesti moraalisen argumentin (vastakohta on epäluonnollinen tai luonnoton). Unohtamatta suosikkidiagnoosia narsisti – se toimii aina lyömäaseena.

            Tieteiden sota (kritiikki postmodernismia ja lainauksia kohtaan) käytiin 20v sitten, mutta se on tänään oikeastaan ajankohtaisempi kuin koskaan – erityisesti varsinaisen tieteen tekemisen ulkopuolella. Ehkä se on netin suurin anti – postmoderni painajainen missä kaikki on suhteellista ja sanat vain tulkitsijasta riippuvaa. Tai ehkä aina olemme puhuneet samaa kieltä, mutta emme oikeastaan ymmärrä toisiamme tippaakaan – todellisuus on vain subjektiivisia kokemuksia ja objektiivisuus on puhdas harha – silloin Neuvostoliitto käy yhtä aikaa esimerkkinä mille tahansa – kvanttifysiikan aalto, joka romahtaa tulkitsijan päässä sopivaan merkitykseen.

  32. on thin ice

    Surffailin vapaan iltapäiväni lopuksi tutkimassa, mitä perjantain mielenilmauksesta tai aktiivimallista ylipäätään missäkin kirjoitellaan ja törmäsin kokoomuksen Verkkolehden ja Alustan artikkeleihin. Kaksi täysin erilaista akateemikon näkemystä, joista Verkkolehden professori-lausunnonantajan (Aalto-yliopisto) suorastaan järkyttävän ylimielinen asenteellisuus järkytti.

    https://www.verkkouutiset.fi/aktiivimalli-kohdistuu-lahinna-kaikkein-veltoimpiin-tyottomiin/
    http://alusta.uta.fi/artikkelit/2018/01/16/aktiivimalli-perverssi-tulkinta-aktiivisesta-tyoemarkkinapolitiikasta.html

    • Timo Harju

      Älä järkyty. Kyllä näitä liikkeenjohdon apologeettoja riittää. On niitä viisaampiakin, laajemmalla ymmärryksellä varustettuja .

      Mauno Koiviston ohje oli: – Kun provosoidaan, ei pidä provosoitua.
      Hieno ohje. Vaikea noudattaa, mutta palkitseva 🙂

      • on thin ice

        Korjaan virheeni: kokoomuksen äänenkannattajan oikea nimi siis Verkkouutiset.
        Todellakin, tautofonoin tuon järkyttävä-sanan kanssa liikaa. Kuitenkin mietityttää, että liikkeenjohtoon kouluttava esittää aika äärimmäisiä mielipiteitä palkansaajista järjestöistä sekä puolueista. Toivottavasti opetustilanteissa ilmaisunsa neutraalimpaa.

        • Timo Harju

          Viisi vuotta sitten kokoomusnuorten silloinen varapuheenjohtaja oli huolissaan lapsilisistä . Oli ”järjenvastaista tukea heikomman aineksen lisääntymistä”.

          En ajatellut tautofoniaa. Ajattelin vain, ettei tämän sisältöisen ajattelun edessä kannata provosoitua.

    • Toni Neffling

      Voiko osua maaliin jos ampuu ohi?

      Mattilan mietiskelemä kuolemanvietti todella on mielenkiintoinen ilmiö – mut kenen kuolema, se jää käsittelemättä. Sinänsä historia on näyttänyt, et asiat voivat muuttua hyvinkin nopeasti ja aika radikaaliin suuntaan. Onko rikkaiden valta ajallisesti ääretön vai tuleeko joskus hetki jolloin korsi katkeaa ja kansa kääntyy sortajiaan vastaan. Siinä vaiheessa tilannetta ei pelasta tutkimus ihmisluonteesta, eikä opit taloudesta – toki lopputulema ei tod. näk. ole mukava kenenkään kannalta, mut vasta tulevaisuudessa voidaan miettiä kenen kuolemanvietistä kaikki johtui.

      Silti omaan kuolemattomuuteensa uskominen on kuitenkin harhoista suurin – omnipotenttia todellisuuden kieltämistä.

  33. Tubettaja

    Palkattomassa työssä käytetään todella törkeästi työttömiä ja korkeakouluopiskelijoita. Yrityksillä ei ole aikomustakaan palkata ketään työharjoittelijaa, vaikka osoittaisi oleva hyvä työntekijä, koska saatavilla on ilmaista työvoimaa, joka on valmis tukalan tilanteensa vuoksi yrittämään mitä tahansa saadaksen vakituisen työpaikan.

    Korkeakouluopiskelijoiden opinto-ohjelmasta löytyy yleensä harjoittelujakso, jonka aikana työkokemusta hankitaan. Vaatimustaso on korkea, mutta sitä palkkaa ei haluta maksaa yhtään. Samoin palkattomassa työssä, teet työt kuten muutkin ammattilaiset palkkaa sinulle ei haluta maksaa, kun TE-palvelut on opettaneet suomalaisille yritykselle, että heiltä löytyy ammattilainen ilmaiseksi, jonka saa töihin ilman vastiketta. Karenssilla uhkaaminen toimii yllättävän hyvin työttömiin. Mikään toimielin ei valvo, että sama yritys ei ota heti seuraavaa harjoittelijaa toisen perään.

    Kun keskustelin aiheesta yhden korkeakouluopiskelijan kanssa hän totesi hänestä suorastaan kilpailtiin yritysten taholta, kun oli luvassa ilmainen harjoittelujakso. Hän teki hommansa todella hyvin, mutta silti harjoittelun jälkeen ei työpaikkaa ole luvassa ja seuraava harjoittelija samassa työpaikassa aloittaa heti hänen harjoittelujaksonsa päättyy. Mitä tämä kertoo surullisesti suomalaisesta yritystoiminnasta enemmän kuin tuhat sanaa. Tekemätöntä työtä Suomesta löytyy on yllinkyllin, mutta siitä ei haluta maksaa TES:n mukaista palkkaa.

  34. Pertti

    Alkaa jo suututtaa…
    En tosin tiedä miten ajatella tai toimia.

    Jotenkin ärähdän, vaikka kiltti olen.

  35. mikko

    YLEN Mainos Insernissä on piilotettuna vielä yksi viesti syrjäytyneille köyhille
    menkää leipäjonoon avustus työntekijöiksi ilman palkaa se pelastaa

    Yhteisvastuukeräys 2018: Kaduilta nälkäisten auttajaksi

    Päihteet veivät Jukan kuoleman partaalle. Nälissään hän huijasi vatsaansa juomalla sen täyteen vettä. Nyt raitistunut mies auttaa muita vaikeuksissa olevia jakamalla ruokaa.

    tai perustakaa itsellenne leipä jono

    kun sitä ennen olette hörpineet vettä nälkänne
    ja tuleet uskoon ilman kala ateriaa

    siis kun satusetä muutti veden viiniksi ja ruokki 2 leivällä koko planeetan

    onko tämä se koti uskonto isänmaa meininki

    mitäs jos tuntuu siltä että ne kaikki ovat hukassa suomessa

    tilalle on tullut ahneus itsekeskeisyys epätasa arvo omanedun tavoittelu
    ne ovat tämän hallituksen jopa
    eduskunta puolueiden politiikojen hyveet nykyään

    jos valtakunnan korkein oikeuden palvelija tuomitaan ahneudesta niin voi vit,,,,,,,,,,,,,,,,,

    Merja on aina hoitanut asiansa täsmällisesti. Yllättävä sairastuminen vei kuitenkin työkyvyn, avioero kumppanin ja Merja putosi yksin täysin tyhjän päälle. Ruoka-avusta Merja sai voimaa vaikeimmilla hetkillä.
    MIETIKÄÄ TÄTÄ LAUSETTA
    Ruoka-avusta Merja sai voimaa vaikeimmilla hetkillä.
    Ei jumalauta

    Näillä Avustajillakin on hieman pakka sekaisin

  36. mikko

    eli näiden leipäjonojen poistaminen katu kuvasta ei ole prioriteetti numero yksi
    vaan niiden avulla ihminen saa voimaa vaikeimmilla hetkillä.

    T HALLITUKSEN ARVOPOHJA

  37. AMK

    Miksi keksittiin kuntouttava työtoiminta??,sehän syö palkkatyön,sehän myös tekee työttömyystilastoihin harhan-työttömyys on mukamas alentunut. silti työmarkkinatukea saavien lukumäärä ei ole alentunut?Onko tämä se laastari millä työttömyyttä muka alennetaan?Onko palkaton työ henkselien paukuttamisen arvoista-tilastojen vääristelemistä ,valehtelua kansalle.Ainakaan se ei kuntouttavaantyötoimintaan määrätyille (pakotetuille) ihmisille taivas ole helvetti kylläkin.Saa maksaa siitä että saa tehdä palkatonta työtä .Ei 9 euron kulukorvaus kata ”työssäkäynnin” kuluihin.Milläs ajalla niitä töitä sitten haetaan,sehän on työttömän työtä,ei työnteko ilman palkkaa.Jos työtön tekee työtä miksi hän ei saa palkkaa??

  38. Isoäiti

    Minua ärsyttää, että aina nuoriotyöttömyydestä puhuttaessa nostetaan esiin vain peruskoulun suorittaneet ja sitten kerrotaan elämänhallintaongelmista jne. Heitäkin on, mutta vailla huomiota on se seikka, että lähes joka viides vastavalmistunut toisen asteen ammatillisen tutkinnon suorittanut oli työttömänä vuoden kuluttua valmistumisesta. Eikä luvut ole juurikaan mukavammat korkeammissa asteissa.

    Ei esimerkiksi vastavalmistuneen LVI-asentajan tai 3D-mallintajan uraa edistä vellinkeitto ja lumenluonti. Hän tarvitsee alan töitä, saadakseen työkokemusta, jotta työnantajat palkkaisivat jatkossa. Jos ei ole työkokemusta, et saa työpaikkaa – ilman työpaikkaa et saa työkokemusta.

    Heille, joilla on elannon haun edellytykset aivan alkutekijöissään, työtoiminnalla voi olla vaikutusta. Vaan kaikki nuoret eivät kuulu alkuunkaan tähän joukkoon.

  39. mikko

    Tämän Yhteisvastuu keräksen järjestäjät ovat yhtä ylpeitä suomalaista leipäjonoista kuin K Kaupan Väiski Lihatiskistään
    Sairasta JA Pressa kompaa perässä asiaa joka on häpeä koko suomalaiselle yhteiskunalle että ihminen ylipäätään joutu leipäjonoon

    ei nykyään se on voimaanutavaa hakea vesi tonikalaa ja jauhoja
    ja kyyhötää 30 asteen pakasessa leipäjonossa

    huomaateko kuika elämän nöyryytävin asia
    muutetaan tämän kampanjan sivuilla elämän koho kohdiksi

    olisiko kokoomus asialla vai keskusta
    vai itse Presidentti Sauli Niinistö
    vihreä nykyään
    vihreä kateudesta leipä jonossa *oliolle* suurinpiirtein
    hän ihastellee kuinka helposti Eu n lahjoitamaa vehnäjauhoa saa 1 kg kuukaudeksi leivonnan rieumuun
    ja tokaisee että harmillistä kun Eu n kanamunat menivät avustuksesta pannaan
    ja et voi paistaa lättyjä
    jaa niin leipäjonosta saatu margariini ei sovellu paistamiseen
    ja se on pilaantunutta päivämärän mukaan
    niin kuin kaikki ruoka mitä siellä jaetaan

    voimaa antavaa totta tosiaan
    Huh huh

  40. J-P

    > ”Viime syyskuussa työttömiä alle 25-vuotiaita oli kunnassa vain kaksi.”

    Kovalta saavutukselta kuulostava luku.

    Mutta eikös se ole niin, että jos joku nuori kieltäytyy ilmaistyöstä, niin hän saa karenssia, ja hänet tiputetaan toimeentulotuelle, eikä häntä silloin enää lasketa työttömäksi?

    Eli työttömyys laskee, teki työtön mitä tahansa.

    • liisa hirvonen

      Työttömiksi lasketaan kaikki ne jotka ovat työmarkkioiden käytettävissä. Toisin sanoen ovat ilmoittautuneet työnhakijaksi ja hakevat palkkatyötä. Niitä jotka osallistuvat työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin (palkattomat työt, koulutus ja opiskelu) ei lasketa työttömiksi (vaikka sitä ovatkin elleivät ole palkkatöissä). Työvoiman ulkopuolella oli viimeisimmän TEM- katsauksen mukaan 120.880 ihmistä. Heistä työvoimapalveluissa 31.818 ja koulutuksessa 60.500 ja noin 30.000 kaikkien palvelujen ulkopuolella.

Kommentoi »

Comments are closed