Uuninpankkopoika Saku Timonen
Uuninpankkopoika Saku Timonen

Alempiarvoinen aines ja hovinarrin höpsisvatkain

Huonostikin palkattu työ on otettava vastaan. Alempiarvoinen aines ei saa loisia aikana, jolloin työtä on tarjolla yllin kyllin. Työvoimansa myyjä ei saa keinotella hinnoilla kuten muiden tuotteiden myyjät. Oikeus olla olemassa on lunastettava kovalla työllä. Rahvas on opetettava siihen, että leipä irtoaa vain ankaralla työllä. Kerjäläiselle ei saa antaa mitään, sillä se mahdollistaa vetelehtimisen. Vetelehtivän nuorison kasvattaminen on vasta kitketyn rikkaruohon uudelleen kasvattamista. 

Näin kirjoitti Hufvudstadsbladet sata vuotta sitten 23.5.1918. Sata vuotta sivistystä ja sosiaaliturvaa, ja nyt ajattelu on palannut entiseen. Ympyrä on sulkeutunut.

Sosiaali- ja terveysministeri Pirkko Mattilan esiintyminen eilen Ylen Ykkösaamussa paljasti todeksi pahimmat epäilyt: ministeri ei pysty puolustelemaan johdollaan valmisteltua työttömyysturvan aktiivimallia mitenkään. Ministeri ei edes ymmärtänyt sitä, miksi aktiivimallia yleensä vastustetaan. Kun toimittaja Seija Vaaherkumpu kysyi miksi aktiivimallia tarvitaan, niin ministerin vastaus oli, että miksipä ei tarvittaisi. Ministeri ei myöskään osannut selittää miksi soveltamisohjeita ei ole, vaan hän vetosi taas kerran johonkin salaperäiseen prosessiin, jossa ohjeet valmistellaan. Lain koskeminen myös työkyvyttömiä oli Mattilallekin täysi yllätys.

Koko ministerin haastettelun  voi lukea täältä eilisen juttuni kommenteista, jonne nimimerkki Stunned sen ystävällisesti kirjasi.

Ministerin jaarittelu ei pystynyt peittämään sitä oikeusvaltiolle mahdotonta tilannetta, että meillä on voimassa velvoittava laki, jonka soveltamisohjeita ei ole ollut olemassa yli kuukauteen. Ministerin puheista päätellen ensimmäiset ohjeet on saatu loppuviikolla. Kuten Anna Kontula Facebookissa sanoi, niin se on sama kuin jos ei laitettaisi nopeusrajoituksia näkyviin, vaan jokainen saisi arvata mikä on voimassa oleva rajoitus. Väärin arvanneita sakotetaan.

Koska laki on osoittautunut jo alkuunsa kelvottomaksi eikä kukaan tiedä miten sitä sovelletaan, niin lain puolustajien toiminta käy vähän ymmärrettävämmäksi. Ei kuitenkaan järkevämmäksi. Olemme viime päivinä saaneet lukea Juhana Vartiaisen lausuntoja humalassa olleista mielenosoittajista. Samoin Vartiainen on kertonut oleskelevansa kotonaan mielellään höpsisvatkain (kiitos Sira Moksille tästä sanasta) paljaana, ja että häntä panettaa krapulassa. Nämä aktiivimallin perustelut päihittävät ministeri Mattilan epämääräisen selittelyn kirkkaasti.

Selvää on, että työttömyysturvan aktiivimalli on hutiloiden tehty ja ylimielisen piittaamattomasti hyväksytty. Se taas kuvastaa hallituksen ajattelua, jonka mukaan työttömille voi tehdä ihan mitä tahansa. Ja se kertoo siitä, että ajattelussa on palattu sata vuotta ajassa taaksepäin.

Hallituksen tarkoitus on murentaa työttömyysturva ja luoda halpatyövoiman markkinat. Alempiarvoisen aineksen on opittava tänäkin päivänä, että oikeus olla olemassa on lunastettava kovalla työllä, eikä loisimista sallita. Palkan määrää työn tarjoaja.

Aktiivimallin vastustus on kuitenkin osoittanut, että tarkoituksen toteuttajiksi olisi pitänyt valita muita kuin asiasta mitään tietämättömiä ministereitä ja yksi hovinarri. Heistä tehtiin pelkkiä tikkatauluja, joiden takana varsinaiset tekijät piileksivät.

sira

Kuva: Sira Moksi

Kommentit (83)

  1. Anja

    Palveluprosessi -ajattelu otettiin käyttöön työhallinnossa 1998 vuoden työvoimapoliittisen uudistuksen ja uuden työvoimatoimiston palvelumallin myötä. Tällöin otettiin käyttöön määräaikaiset työnhakuhaastattelut, osaamiskartoitus ja työnhakusuunnitelmien tekeminen sekä työnhakukirja ja työnhakuryhmät. … Tavoitteena oli palveluprosessin vahvistaminen ja jäntevöittäminen sekä ASIAKKAAN OMATOIMISUUDEN LISÄÄMINEN ja aktiiviseen työnhakuun sitouttaminen. Ojalan laskuopin mukaan siitä on aikaa 20 VUOTTA. On surullista, että yhteiskunnan voimavaroja hukataan epäolennaiseen aina vain uudelleen, kun uusi hallitus astuu kehiin. Itse työttömyys -ongelma taikaakin olla vain sivuseikka, kun fokuksessa on oman poliittisen profiilin kohottaminen.

    • Hiski Haapoja

      Olin työttömänä 1990-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa. Mitään noista mainitsemistasi ei ainakaan Tampereen työvoimatoimistossa tehty. Kun kysyin, mitä työvoimatoimisto aikoo tehdä auttaakseen minua saamaan töitä, närkästynyt vastaus oli että itse ne työpaikat pitää hankkia, me vain pidämme kirjaa. Teki mieli sanoa, että jos osaisin itse hankkia työpaikkoja en olisi täällä.

      • Anja

        Olet varmasti oikeassa. Te-toimistoissa (aik. työvoimat. ) oli aika monta käytäntöä, eikä kaikki ottaneet ministeriön ohjeita tosissaan. Joku voisi väittää ongelman olleen myös työnjohdollinen. Ministeriön ylitarkastaja arveli tuolloin, että työvoimatoimistoissa ei ole mielletty, että tämä on säädös vaan sitä on pidetty vain suosituksena, kun se ei aiheuttanut muutoksia lainsäädäntöön. Tämä vuonna 2007.

        • Marita

          Nii, joskus se kyl oli ”työnvälitystoimisto”, sillo kyl sain töitä sieltä ja olin yli 35v. samassa työpaikassa, enne ku tulin liian vanhaks eli ”uudelleenjärjestelyt etc.” ja Hitot mie en enää välitä tost aktiivimallista ite mut ottaa pattiii noitten nuorempien takia, joil sattaa ollla velkaa ja perhe, pitää kai sitä jollai elääkii muuttamatta kotikunnilta ja nk. turvaverkon (sukulaisten) luota, niiltä kuitekii saa apua aika moneen ”pulma”tilanteesee.

    • Faktantarkastaja

      Ei oman poliittisen prifiilin korottaminen, vaan globaalien pääomapiirien politiikan orjallinen noudattaminen.

      Sen jälkeen, kun sekoomus pääsi hallitukseen 1987 on neoliberalismia eli uusliberalismia harjoitettu puolueista riippumatta. Nykyään Kontulan Vasemmistoliittokin osittain halusi poistaa tarveharkinnan, eli haluavat halpatyövoimaa Schengenin ja Eun ulkopuoletakin. Se romhaduttaisi viimeistään tämän yhteiskunnan.

      Onko järkevää myydä luonnonvarat ulkaomaisille yhtiöille, kuten esim. fosfaattien kohdalla tehtiin. Lisäksi nämä kansallisvarallisuuden myyjät palkitaan korkeilla viroilla, ja pääsevät linnan juhliin poikkeuksetta.

      Tätä maata ajetaan alas sellaisella isänmaanpetturijengillä, nopeudella ja tarmolla, että kehitysmaitakin hävettäisi.
      Mikä näiden motiivi sitten on? Rikkaankaan etu ei ole Brasilian malli, missä koska tahansa voi joutua ryöstetyksi.

      • A Rantanen

        Ennen nauratti ihmiset, jotka valitti että Suomi myydään pikkuhiljaa. Nyt ymmärrän, että he olivat oikeassa.
        Kaikki kannattavat puljut kaupataan, ja kaikki sellaiset jotka olisi hyvä pitää suomalaisissa käsissä. Sitten syydetään verorahoja johonkin Talvivaaraan, joka on järkyttävä ympäristökatastrofi. Mitä tässä maassa tapahtuu?

        • Pahuus

          On hyvä, että havahtuu mieluummin myöhään kuin ei milloinkaan. Oikeampi kysymys kuitenkin on, mitä tässä maassa tapahtuu ja on tapahtunut jo viimeiset 30 vuotta.

          Pikku hiljaa on myyty kaikki. Valtion metsät, fosfaattivarat, tele- ja sähköyhtiöt, sähkön siirtoverkot, YLE:n lähetysverkot, metalliteollisuus, kemianteollisuus, käytännössä kaikki yhteistä hyvää tuottaneet rikkaudet ja varallisuus. Terveydenhuoltojärjestelmän on annettu rapautua antaen kasvaneen yksityisen sektorin kierrättää rahat veroparatiisien kautta.

          Tilalle on ostettu Talvivaaraa, valohoitoa ja dumpattu kymmeniä miljardeja yritystukiin.

          Myymättä ovat vielä maantiet, rautatiet ja juomavesi, mistä kaksi ensimmäistä on jo otettu Bernerin myyntilistalle.

          Luovutettujen rikkauksien vastineeksi ei ole saatu mitään, vaan vähäiset niistä saadut rahat on käytetty normaaliin elämiseen ja velkojen maksuun. Veropohja on kaventunut ja oikeastaan ainoa mistä enää mitään saa kerättyä, on palkansaajan lompakko. Sieltäkään ei kohta ole tulossa paljoakaan, sillä palkkojen lasku on yleinen trendi, mielelläänhän palkkaa ei maksettaisi ollenkaan. Työttömyys kasvaa aina vain.

          Jos sammakon heittää kiehuvaan veteen, se pelastautuu hyppäämällä pois. Jos taas se laitetaan kylmään veteen ja laitetaan levy päälle, se kuolee.

          Juuri sama temppu on tehty Suomen kansalle.

          Kun saadaan tiedustelulaki valmiiksi, voidaan myös eriävät mielipiteet estää. Ennustan, että sen jälkeen poistetaan vapaa matkustusoikeus. Ensin pieneltä ryhmältä, sitten isommalta, lopulta lähes koko kansalta.

          Asialla on puhdas pahuus, joka on saavuttanut raamatulliset mittasuhteet.

          • Epäilevä

            Puhutte täyttä asiaa. Kuten olen jo pitkään sanonut, niin Suomessa on vallassa rikollisjengi joka tuhoaa maan ja orjuuttaa kansan ja kerää itselleen kaikki loputkin rikkaudet pikavoittoina. Eihän mitään järjettömämpää ja aivottomampaa voi enää tehdä kuin myydä pois julkinen omaisuus ja rapauttaa julkiset palvelut, mitkä ovat taanneet tässä maassa maailman mittakaavalla poikkeuksellisen hyvän hyvinvoinnin ja turvan kansalle ja silti nämä nilviäiset tekevät niin ja vielä ensimmäisenä.

            Ja muuten, eihän tästä ole montaa vuotta vielä kun työttömät eivät saaneet poistua maasta. Tai toki sai poistua, mutta sitten saattoi lähteä työttömyysturva kun piti olla joka hetki työmarkkinoiden käytettävissä jos vaikka joku tarjoaisi töitä ja olla valmis reagoimaan heti seuraavana päivänä. Tai jotenkin tuohon tyyliin se meni. Ihme kyllä sitä rajoitusta sitten lievennettiin jossain vaiheessa, mutta en enää muista mikä nykytilanne on.

          • Eino

            Vastauksena kysymykseesi ”mitä tässä maassa tapatuu” ehdotan seuraavia
            linkkejä, joista toinen, kokonainen kirja, on tyhjentävä. Jos nykymenoa ajattelee ikään kuin pelinä, kirjassa on täydellinen selostus pelin sisällöstä ja kylkiäisenä saat vielä ”ohjeistuksen”, miten peliä pelata.
            https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/04/uusliberalismi-loysi-tiensa-suomeen-ja-kyseenalaisti-hyvinvointivaltion
            https://patomaki.fi/Uusliberalismi_Suomessa.pdf

          • Timo Harju

            Seuraavaksi menee Neste. Valmistelut alkoivat vuosi sitten ja ovat jo loppusuoralla:

            Vastikään tuli uutinen, että Nesteen tj. Matti Lievonen jää 40 000 € kuukausieläkkeelle. Neste on nostanut osinkojaan reippaasti kahteen otteeseen vuoden sisällä ja maksaa niitä lisäksi kahdesti vuodessa aiemman yhden kerran sijaan. Vähän ennen joulua valtio luopui ehdottomasta 50,1% osakevallastaan lahjoittamalla osakkeita sopivasti lastensäätiölle. Vuosi sitten hallitus pudotti valtion lakisääteisen määräosuuden Nesteestä 33,4 prosenttiin. Nesteen työntekijät paheksuivat ja suunnittelivat mielenilmausta, jonka nilkki nimeltä Mika Lintilä julisti välittömästi poliittiseksi lakoksi.

            Tämän tuhon Sipilä esikuntineen ehtii tehdä kansanterveyden myynnin lisäksi. Tämä porukka ei häpeä enää yhtään mitään. Terveysfirmojen ohje – ja lobbaussoitot Paula Risikolle kesken sote-neuvottelujen ovat uskomaton esimerkki tyylipuhtaasta korruptiosta, jossa ohjeet annetaan häpeilemättä ja suoraan ministerinvalan tehneelle henkilölle.

            Miten tämä rutto pääsi leviämään muutamassa vuodessa?

            https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005414677.html

  2. Jonis Lusis

    Vartiaiselle ”myytiin” epäkiitollinen tehtävä tuoda julkisuudessa esiin Kokoomuksen linja ja ajatukset
    työttömiä kohtaan.
    Hänet uhrattiin hyvän asian puolesta, oikeistolaisesti ajatellen.
    Voi olla, että hänen viimeaikaiset ulostulonsa on turhaumaa omaa puoluettaan kohtaan?
    Heittäytymällä ”narriksi” hän ikäänkuin kostaa Kokoomusjohdolle, joutumisensa kansan-
    silmätikuksi. Samalla puheet torilla ja torkkupeiton alta voidaan jättää joiltain osin
    omaan arvoonsa.

    • Mervi Tirkkonen

      Toki uhrattiin, mutta ounastelen kyllä, että JV on itse siihen rooliin hakeutunut. Eikös hän ole puoluetta vaihtanut? Ikään kuin maahanmuuttaja siirtyneenä jonnekin itselleen idealistiseen ja ihailtuun – pienemmästä koulusta isomapaan vaihtanut – taikka muutoin vain etsimässä joukkoa, joka jotenkin hyväksyisi mukanaolonsa. Toki voin olla väärässä, mutta itse näen hänet samanmoisena pikkupoikana, joka aivan kamalasti koettaa ostaa niiltä ihailemiltaan isoilta pojilta oikeutusta kuulua joukkoon. Menee vapaaehtoisena tekemään ihan mitä vain hommia, joita isot pojat ei itse viitsi. Pelkää epäonnistuvansa, mutta menee silti, ja pelostaan johtuen oikein erityisesti pelottomuuttaan uhoten. Luulee kohottautuvansa hierarkiassa, vaikka onkin se, jolle ja jonka epäonnistumisille ne isot pojat sitten naureskelevat keskenään. Ei ne yläkouluikäisten jengit sen kummempia ole – samat ryhmäytymiskuviot ja ryhmäkurit ja kukkoilut niissä on nähtävinä. Gangstripomoillakin on aina ne itse-mielestään kovat, ja kuitenkin hierarkiassa halveksitut pyssypoikansa, kilpimiehensä, valmiina mihin vain veritekoihin, sillä kuitenkaan ykkösmiehen paikkaa harvoin saavutavina. Jotenkin sääliksi siis käy koko Juhana- mutta: sääli on sairautta, vai miten se menikään? Havahtuisi, ennen kuin vallan itsensä tuhoaa.

  3. Mettäläinen

    Valmistauduin seuraamaan Mattilan vastauksia viime lauantain ykkösaamussa jonne lähetin itsekin kysymyksiä. Vaaherkumpu oli tiukkana kuten aina. Odotin, milloin Mattila, vihdoinkin saatavilla, kertoo mielipiteensä aktiivimallista ja selvittelee jotakin siihen liittyvää. Vastauksia ei kuulunut, puhetta riitti. Seurasin hänen pälätystään täydellisen tyrmistyneenä; miten voi ministeriksi päässyt aukoa suutaan niin vuolaasti sanomatta MITÄÄN!? Voi toki, onhan se nähty tämän hallinnon aikana. Lienee pääsyvaatimus niihin hommiin? Hänkin on lahjakas PuppuMestari.
    Tunsin suorastaan myötähäpeää ja jäin pohtimaan hävettääkö Mattilaakin. – Tuli julkisuuteen mokaamaan entisestään! – Mitä maa tekee tuommosillla?

  4. Pessi Termonen

    En edellisten eduskuntavaalien aikaan/jälkimainingeissa osannut sitä ihan käsittää, että kuinka osuvasti yhden ystävän äidin sanoma lause osuisi kohdalleen. Hän mainitsi siinä, kun vaalitulos oli selvä, että ”Kyllä nyt tulee vähävaraisille vaikeat neljä vuotta, kun on niin porvarillinen hallitus.” Kuta kuinkin näin hän sanoi heti kun äänet oli laskettu. Itse vielä siinä vaiheessa ajattelin, että kyllähän tuo Sipilä saattaa ihan kelpo jätkä olla niin sanotusti. Mitään en tiennyt silloin näemmä. Onneksi ensi vuonna on taas vaalit niin toivottavasti saisi edes vähän inhimillisemmän ja puhtaasti ammattitaitoisemman hallituksen, joka ennemmin käyttää aikaa ja saa aikaan lakiesityksiä, jotka eivät heti menisi peruttvaksi tai saisi tämmöistä epätietoisuutta aikaan, kuin ”aktiivimalli”.

    • Kukaan ei ole läpeensä paha – vai onko

      Ystäväsi äiti on selvästi kokenut ja fiksu nainen. Oppia ikä kaikki, toivottavasti muutkin kuin sinä ottavat opikseen.

      Sipilä on lupsakka ja mukavan oloinen mies. Sellaiset ovat kaikkein pahimpia, sillä he voivat tehdä mitä ikinä haluavat, koska vastustus on niin vähäistä. Ja niinhän tuo on tehnytkin.

      https://youtu.be/hkVy-3QNTtU

      • Equalizer

        Psykopatian on huomattu olevan yleisempää johtavassa asemassa olevien henkilöiden keskuudessa, ja eräiden selvitysten mukaan jopa 4 % toimitusjohtajina toimivista henkilöistä täyttää psykopatian kriteerit.

    • Make

      Aluksi tuntui siltä, että Sipilä voi varallisuutensa (mittava summa rahaa vakuutuskuorissa) vuoksi toimia politikassa riippumattomasti ja oikeudenmukaisesti.

      Väärin ajateltu!

      • Faktantarkastaja

        Todellakin. Liikepankit ja investointipankit erotettiin 1929 pörssiromahduksen jälkeen toisistaan. Samoin on epäilyttävää, jos opportunistinen oligarkki päästetään johtamaan valtiota, ja vielä epäilyttävämpää on se että valtiota koitetaan johtaa kuin yritystä.

        Eli ulkoistus, automaatio yt-neuvottelut. Sitähän se suomalaisten viimeaikainen johtaminen ollut. Miettikää mitä se tarkoittaa suomen valtion osalta.

        Kannattaa lukea vielä tämä, että tajuaa mistä tämä totaalinen hulluus kumpuaa.

        https://www.theguardian.com/books/2016/apr/15/neoliberalism-ideology-problem-george-monbiot

  5. Sauli

    Se vähä mitä ihmisenä olosta itselle on tietoa kertynyt osoittaa, ettei sadassa vuodessa ihminen mihinkään muutu. Ei muutu edes 2000 vuodessa, samat motivaatiot, viha ja rakkaus, ahneus ja viisaus ajavat meitä eteenpäin milloin mihinkin suuntaan. Ei ole epäilystäkään siitä ettei valitseva ja yhteiskuntaa liikuttava voima tällä hetkellä ole ahneus. Kun päättäjien tyhmyys ja heitä ohjaavien tahojen ahneus yhdistyy, ollaan tilanteessa missä eriarvoisuus kansalaisten välillä kasvaa. Mihin asti se johtaa, sitä en uskalla lähteä arvailemaan.

    Myös minulta kiitokset nimimerkki Stunnedille Mattilan haastattelun litteroinnista. Kirjoitetussa muodossa ministerin hapuilu ja suoranainen tietämättömyys korostui. Jos vastuuministeri on näin pihalla, voidaan vain arvailla miten pihalla olivat ne ideologian sokaisemat edustajat jotka kyykytyskiimassaan takoivat jaa nappulaa. Kun laki ei kosketa itseä eikä sidosryhmää, niin aivan sama vaikka päätöksellä lähetettäisiin ihminen keskitysleirille. Jälkeenpäin vedotaan siihen, ettei voinut tietää tai että käsky tuli ylempää.

    Oli Mattila sentään yhdessä asiassa kartalla. Aktiivimallia tosiaan tarvitaan, mutta ei missään nimessä eikä veressä tällaisenaan. Missä tahansa muussa toimivassa yhteisössä jonka päätökset eivät perustu yksinvaltaan tai sokeaan ideologiaan, huonot päätökset pystytään perumaan, mutta ei nähtävästi eduskunnassa. Se on pikkuisen huolestuttavaa demokratian kannalta.

  6. Sami lappalainen

    Kuinka kauan tämä teatteri voi jatkua?
    Aivan järkyttävää kuinka huonosti kaikki on valmisteltu ja ministerit ovat autuaan tietämättömiä niistä asioista joista ovat vastuussa.

    • Equalizer

      Teatteri jatkuu tasan niin kauan kuin me suostumme siihen. Oletteko muuten joskus seuranneet luonto-ohjelmaa, jossa 10000 vahvaa ja teräväsarvista gnu-antilooppia juoksee, kieli metrin ulkona, karkuun muutamaa hassua leijonaa? Oletteko silloin ajatelleet että ”Minkä helvetin takia ne ei käännä rintamasuuntaa niitä leijonia vastaan?! Niillähän on ylivoima!”

      Niinpä…

      • Rintsu

        Yksittäistä antilooppia kutsutaan nimellä ”ruoka”.
        Olisikohan siinä syy?

        • Niilo

          Niin mutta Equalizerin pointti oli, että jos antiloopit hyökkäisivät ryhmänä leijonien kimppuun, niin ne voittaisivat. Muutama leijona ei pärjää tuhansille antiloopeille. Haavoitta eivät kaikki antiloopit selviäisi, mutta voittaisivat. Mutta antilooppi on saaliseläin eivätkä sen vaistot kerro muuta kuin ”karkuun karkuun” saalistajan tullessa.

          Samalla tavoin ajatellen yksi tavallinen ihminen ei mahda yhtään mitään hallituksen ”leijonille” vaan päätyy teuraaksi. Mutta joukkovoiman avulla sadat tuhannet ihmiset saisivat hallituksen kaadettua. Mutta tavallinen ihminen on saaliseläin antiloopin ja lampaan tavoin, eikä se pysty ajattelemaan muuta kuin omaa lyhyen tähtäimen selviytymistään. Yksin. Siksi normaaliolosuhteissa hallitukset pysyvät pystyssä ja saaliskansalaiset kärsivät ja kituvat yksin. Nimenomaan varsinkin suomalaiset, joiden pinna venyy, venyy, venyy ja paukkuu melkein loputtomiin. Individualismin sanoma on saatu hyvin perille ja jokainen tuijottaa yksin omassa kopperossaan omaan napaansa, lukuunottamatta rikkaita ja vaikutusvaltaisia ihmisiä, jotka ryhmäytyvät ja järjestyvät tehokkaasti saalistaakseen laumana omia etujaan.

          • Equalizer

            Tätä juuri tarkoitin.

          • Yrjö perkko

            Siksi leijonalauma pyrkii parhaansa mukaan hajoittamaan antilooppilauman yhtenäisyyttä. Keinoina on ay-liikkeen ja vasemmiston systemaattinen mollaus, pakolaisten syyttäminen ongelmista, työttömien väittäminen laiskoiksi, yleensä kaikenlainen heikompiosaisten kilpailuttaminen välttämättömästä toimeentulosta. Ja hyvin on hallitus kaikessa tässä onnistunut.

    • elm

      Täytyy sanoa, että tällä hetkellä tämä tilanne herättää minussa lähinnä myötähäpeää. Siis siitä, miten meillä voi olla tällaiset päättäjät..

    • Raija

      Johtuu ehkä siitä että heillä on vain vastuu ja muut tehneet ns ajatustyön ja mallin laatimisen. Sen laatimiseen ei ole tainnut paljon aikaa kulua, on vain oltu tekevinään että luulisivat ihmiset että on hyvä kun niin kauan ajateltu ja työskennelty sen parissa.

  7. Make

    Myös T&T:n perusinsinööri Veijo Miettinen politikoi 9.2.2018:

    ””Ylen postrepolaiset kampittavat illasta toiseen hallitusta meidän rahoilla.””

    ””SAK:n masinoiman puuhapäivän melskeissä täytyi oikein pinnistää, mitä Sale sanoi voitonhuumassaan: ”Sillä hieno tämä maa on…”. Mitään hienoa ei ole mellakoissa, joissa liehuvat Che Guevara-liput, terroristijärjestö Antifan tunnukset ja ”Lähtölaukaus vallankumoukselle”-banderollit.””

    ””Ylen A-studioon löytämä kahden korkeakoulututkinnon työtön sanoo uneksivansa ”mummojen tanssittamisesta pellolla”. Tyyppi hakee ”liikeidealleen” rahoitusta kokopäivätoimisesti, eikä maksajaa etsiskellessään halua tehdä mitään työtä.””

    Johtopäätöksiä:

    – Suomi ei ole hieno maa.
    – Mielenosoituksissa on liioittelu ja sarkasmi kielletty.
    – Työttömän julkiset puheet voi aina irrottaa kontekstista ja haaveet voidaan käsitellä faktoina ja toteutuneina toimina.
    – Älä seuraa unelmaasi, vaan mene siivoamaan toimeentulotuen suuruisella ”palkalla!”. ”Unelmien seuraaminen” on vain kokoomuslaisille.
    – Hallituksen arvosteleminen pitää kieltää. Valmisteluun on otettava vihapuhelaki, joka kieltää hallitukseen ja yksittäisiin ministereihin kohdistuvan vihapuheen.

    Luulisi perusinsinöörin tietävän, että minne kaikkialle Suomesta ovat työpaikat hävinneet, koska itse tästä jo useita vuosia sitten varoitteli.

    • R.A.

      Veijo Miettinen myös valehteli. Se ”kahden korkeakoulututkinnon työtön” tekee töitä ravintola-alalla, eikä suinkaan kieltäydy töistä, niinkuin Miettinen väittää. Toki Miettinen itsekin tietää sen, kun kerran ko. A-studion katsoi. Mutta Miettinen päätti noudattaa Kansallisen Kusetuksen linjaa ja siis valehdella saadakseen työttömän näyttämään mahdollisimman ärsyttävälle.

      Kusetusta on toki sekin, että normaali rauhanomainen mielenosoitus leimataan ”mellakaksi”. Eikö noita kokoomuslaisia oikeasti itseään ollenkaan vaivaa se, että he joutuvat jatkuvasti valehtelemaan perustellakseen politiikkaansa? Vai onko jatkuva valehtelu on heille normaalia puhetta??? Kansallinen Kusetus on todellakin sille puolueelle täsmälleen oikea nimi.

      • Jarkko

        ei varmaankaan koska iso osa kansasta uskoo valheet kuin ne olisivat suurintakin totta. ne ovat totta koska alempi arvoisille saa tehdä mitä haluaa mutta ylempi arvoista ei tietenkään saa arvostella.

  8. Anja

    Jostain on tämän Vartiaisen kanssa pakko olla samaa mieltä, siitä että ei ole oikein, että lääkärintodistus eläkettä varten kirjoitettu kourassa pakotetaan työnhakijaksi hakemaan työkykyä vastaavaa kokoaikatyötä…Jos henkilö on siis jo saanut 300 päivää sairauspäivärahaa, KELA kehoittaa häntä hakeutumaan te-toimistoon asiakkaaksi. Eikä puhettakaan, että olisi työvoiman ulkopuolella oleva, vaan työtön ja työvoimapoliittinen edellytys ”hakee työkykyään vastaavaa kokoaikatyötä” pitää täyttyä. Kuitenkaan työnhakuammatteja ei yleensä muuteta eikä keskustella siitä, mitä työtä hakee sillä työkyvyllä, joka vielä on jäljellä.

  9. Hilma

    Tätä menoa yritettiin aloitella jo Kataisen aikana, mutta silloin oli vielä vastavoimia. Tämän hallituksen alkutaipaleilla Berner haikaili sadan vuoden takaisiin aikoihin…

  10. Equalizer

    ”Emme voi ratkaista ongelmia ajattelemalla samalla tavalla kuin silloin, kun loimme ne.”

    Albert Einstein

    • Raija

      Tämän päivän politikot eivät osaa näköjään ajatella edes normaaihmisen tapaan joten Einsteinin ajatukset ovat heille täysin käsittämättömiä.

  11. Teeaakk

    Tosi kuvaava ja mainiosti tiivistävä pilapiirros oli jutun päätteeksi. Hyvä kuva ja kirjoitus.

  12. Turboruuvi

    Katsoin myös Ministeri Mattilan haastattelun… on tämä farssi. Tässä pohjolan takahikiän anus mundissa päättäjät, no, tässä on vuosi aikaa 2019 Eduskuntavaaleihin. Mielenkiintoisia lakeja sekä päätöksiä ”puppugeneraatori” kerkiää suoltamaan vielä paljon. Olisiko tähän Raamatusta ja sananlaskut, luku 26, jakeet 4-5: Älä vastaa tyhmälle hänen hulluutensa mukaan, ettet olisi hänen kaltaisensa sinäkin.
    Vastaa tyhmälle hänen hulluutensa mukaan, ettei hän itseänsä viisaana pitäisi.

    Edelleen Sakelle kiitokset tästä erinomaisesta blogista.

  13. mika

    Tuo, että avoimia työpaikkoja on, ei kerro Työttömien laiskuudesta, vaan olosuhteista, joihin he tuon työn myötä joutuisivat. Jos työn vastaan ottaminen tarkoittaa sitä, että toimeentulo vaarantuu, tai että tuon työpaikan vastaanottaminen sen tuottamaan hyötyyn on niin vähäinen, ettei perheen rikkominen, toisen asunnon vuokraaminen, lasten koulusta toiseen siirtäminen, päivähoidon järjestäminen ja moni muu asia kannata. Nuo työnantajat, jotka kärsivät työvoiman puutteesta, voisivat katsoa periliin, ja antaa kilpailukykyisen tarjouksen työnyekijöille. Sitä on markkinatalous myös työvoimassa.

  14. Esko Leipälä

    Aihetta sivuten muuan outo juttu: kun joku puhuu toisesta halventavasti, kuten esim. työttömästä ja yleisemmin muissa yhteyksissä, niin hienosti koulutetut ihmiset sanovat, että puhutaan ”alentuvasti”. Kuitenkin tarkoitetaan, että ALENTAVASTI.

    Hienoa tällä palstalla on, että puhutaan rehellistä Suomea, eikä käytetä ”ketään syylistämättömiä”, ja miten päin tahansa tulkittavia akateemisia ytimenkierto-kiertoilmauksia.

    Kun toisesta puhutaan pahasti ja häneltä viedään ihmisarvo, hänet alennetaan. Ei se ole alentuvaa (puhujaan itseensä viittaavaa) puhetta. On paikallaan, että siihen syylliset paljastetaan kuten uuninpankon teksteissä.

    • Rosa Warski

      J.K. Korpelan ”Nykyajan kielenopas” sanoo:

      ”Sanoja ”alentuvasti” ja ”alentuvaisesti” on syytä välttää. Ne nimittäin voidaan kokea sekä myönteisessä mielessä (’toisen tasolle laskeutuvasti’) että kielteisesti (’toisen yläpuolelle asettuvasti’). Virallinen merkitys on vähän siltä väliltä: ”alentuva” tarkoittaa ’ylem­myy­den­tun­toi­sen kohtelias, armollisen suopea t. ystävällinen’.”

      Olen silti samaa mieltä kanssasi. Sanat itsessään ovat varsin selkeitä ja niiden merkitystä on turha hifistellä päinvastaiseksi.

      • typötyötön

        Kummallista on sekin, kun sanotaan ’työnantaja’. Ei minulle tarvitse niitä tehtäviä ’antaa’ – kiitos vaan. Antamiseen ei sisälly velvoitteita kummallekkaan osapuolelle. Työpanokseni voi kyllä yrittää ostaa.

  15. Mari Mattila

    Huomasin, että keskustelu kulkee aika lailla sadanvuoden takaisia latuja! PAITSI että etupäässä uskotaan, että ns rikkaat ja kaikki päättäjät puhuvat työttömistä rumasti laiskoina ja loisina! Esitetään: ne sanovat näin, ne ajattelevat näin, ne halveksivat, ne eivät ymmärrä. Kuitenkaan ei löydy ”niiden” itse sanomana vastaavia ilmaisuja, vaan työttömät ja kaikki muut huonossa asemassa olevat halutaan saada ajattelemaan, että noin ne meistä ajattelevat! Mitä se on? Propagandaa ja agitatsionia! Et usko? Katso sarjakuvaa jossa Vartiaisen sanomisiin Päivärinnan ohjelmassa on viimeinen lause piirtäjän itse keksimä: ”minä ylenkatson teitä ja puhun teistä paskaa”. Joka epäilee, voi katsoa ohjelman itse, eikä löydä tätä lausetta Vartiaisen sanomana, ainoastaan pilapiirtäjän ajatuksena siitä, mitä hän tahtoo luulla, että V ajattelee, tai tahtoo, että lukija uskoisi, että V ajattelee! Miksi sellaista tällaisissa kirjoituksissa onkaan tapana sanoa? Ai niin, teitä kusetetaan.

    • Inka

      Oletko jotenkin vajaaälyinen?
      Sinun mielestäsi toiminta ei kerro asenteesta, vain sanat? Suosittelen perehtymään asioihin ennen kuin tulet jauhamaan tuollaista paskaa.

      • PirkkoL

        ”vajaaälyinen” oliko fiksusti sanottu?

    • Sauli

      Ymmärtääkseni esim. tuo yllä oleva piirros ei ole varsinaisesti uutiskuvitusta, vaan taitelijan näkemys siitä miltä hänestä itsestään tuntuu, tunne ei tietenkään ole sama kuin totuus. Selvää on että kuvilla ja teksteillä voidaan johtaa ja johdetaan harhaan, mutta nyt pitäisi ainakin erottaa mistä asemasta harhaanjohtamista tehdään. Kun ei ole aivan saman tekevää pääseekö aivopieru minulta vai ministeriltä. Jos ministeri ei tiedä mistään mitään tai lausuntoja antavan kansanedustajan aiemmista puheista kuultaa läpi asenne, ei voi odottaa että vastapuoleltakaan herkeäisi kovin mairittelevaa kieltä. Kuten eräs poliitikko sanoi ”sitä saa mitä tilaa”.

      PS. etkö muuten itse huomaa syyllistyväksi samaan mistä muita syyttelet. ”PAITSI että etupäässä uskotaan, että ns rikkaat ja kaikki päättäjät puhuvat työttömistä rumasti laiskoina ja loisina”! Vaikka työtön olen, en missään tapauksessa jaa tuota ajatusta…

    • Mervi Tirkkonen

      Totta -itse kunkin kuuluu kuulostella niitä omiakin sanomisiaan. Mutta: minusta tämä ”minä ylenkatson teitä ja puhun teistä paskaa” on kyllä melko hyvin oikeaanosuva tiivistelmä tunnelmasta. Olin paikalla 2.2. minäkin, ja kyllä olemuksellisesti jos JV:tä luki, niin hän tuli puhujalavalle kättä heilutellen ja ylenkatseisena, hitusen halveksivanakin: ”Tulinpa puhumaan noilta suut tukkoon, vaikka ei ne kumminkaan mistään mitään ymmärrä. Mutta ihalla voisivat silti.” Siten olisin alun esiintymisestään voinut puhekuplittaa. Kiukkua alkoi nousta, kun hän ei meinannut sitten saada ääntään kuuluviin, kun lähes kaikkiin lauseisiinsa alkoi lennellä vasta-argumenttia tai buuausta. Siis: Reaktioita ”paskanpuhumiseensa”. Olemuksensa alkoi kutistua kukonpoikamaisuudesta semmoisen ”tässä seison, vaikka kivempaa oisi olla toisaalla”- olemukseen, lopulta aika kutistuneeseenkin. Mutta: Kaikki kunnia hänelle sinänsä – oli hän hyvin (ulko)läksynsä kyllä opetellut, vaikkei keskusteluun antautunutkaan määrätyn keskustelukumppaninsa kanssa (josta piirteestä voi kyllä moittia seuraavien parien molempia osapuolia yhtä lailla) Teatteriharrastajan kommentti: Älä aliarvioi/ylenkatso yleisöäsi. Sieltä voi tulla ruusujen sijaan mätiä kananmunia. Itse olet ne ansainnut, molemmat. (Tai tekstisi kirjoittaja – joskus toki niinkin on) Kunnioita yleisöäsi, niin voit sen kanssa kommunikoida, saat yleisöstä tukea, elätte yhdessä sitä esittämääsi tarinaa. Replikoi yleisölle – ja niin, että se tuntuu heissä. Tunne itse, elä mukana itse. Repliikkien ulkoluku ei riitä, se aiheuttaa ainoastaan sen, ettei kukaan sinua kuuntele. Tässä ei edes ollut/ole kyseessä vain joku draama – tässä oli/on kyseessä kuulijoidesi tosielämä. Ei ihme, jos yleisö ei ”ostanut ajatuksiaan”, koska tiesi hänen ”puhuvan p:aa”.

    • Hupu

      Aika mielenkiintoista edellyttää, että ihmisen toimintaa saisi arvostella vain hänen ääneen päästämien sanojen perusteella ja ihmisen ääneen lausuttumien sanojen kannalta päinvastainen toiminta pitäisi jättää huomioimatta.

      Vartiainen ei ehkä sanonut rehellisesti ”minä ylenkatson teitä ja puhun teistä paskaa”, mutta tämä on aika kattava tulkinta kyseisestä ihmisestä ihmisenä. Vartiainen kiistämättömästi ylenkatsoo muita ihmisiä ja hän myös sanoi ääneen, että poliittisen lakon osallistujat olivat kännissä eli kansankielessä puhui ”paskaa meistä”.

      Selkeämmin esitettynä, jos anoppi tulee kotiisi nenänpielet taitoksella, pyyhkii asuntosi pölypintoja, esittää kuovotuksen kaltaisia eleitä ja käy koko kotisi lävitse saman tasoisilla katselemuksella, niin eiköhän ole selvää ettei ole kehumista, jos (pirullisesti) hymyilevä anoppi sanoo kotisi olevan yhtä kaunis ja huoliteltu kuin sinulta voisi odottaakin.

      Mikäli oikein tunnistin, niin Sira Moksin kuvassa näyttäisi olevan varsinaisen tekijän roolissa Presidentti Niinistö, joka vaalikeskustelussa vaati ettei hänen suuhunsa laiteta sanoja, joita hän ei ole julkisuudessa ääneen sanonut. Kun kokoomus osaa taitavilla sanavalinnoilla ylläpitää valheellista julkisuusimagoa rationaalisesti toimivasta puolueesta, niin äänestäjien pitäisi tulkita heidän toimintaa laajemmin kuin julkisuudessa lausuttujen sanojen perusteella… ja mikäli aikaa ja tarmoa riittää, niin kokoomuksen tekojen kautta, joiden julkisiksi syntipukeiksi saadaan erittäin taidokkaalla tavalla aina joku toisen puolueen äänitorvelo.

      • Hupu

        Olen odotellut tuleeko tähän viesti, että kyseisessä piirroksessa on Petteri Orpo…

        Minä en pysty päättelemään kumpi on kyseessä, Saulu Niinistö vai Petteri Orpo, koska ilman Niinistölle tyyppillistä suuta henkilö näyttäisi ehkä enemmän Orvolta tai Orpolta (kumpi nyt onkaan oikea taivutusmuoto).

  16. J-P

    > Alempiarvoinen aines ei saa loisia

    Huomionarvoista tässä on sekin, ettei menneisyydessäkään ylempiarvoisen aineksen loisimista katsottu pahalla, tai nähty ongelmana.

    • Mervi Tirkkonen

      Aivan – ”jo muinaiset kreikkalaiset”: kreikan sivistyneistön, vapaiden miesten elämäntavan, sivistyksen ja politikoinnin mahdollisti orjien joukko.

    • Equalizer

      Niinpä…yritystukien, yrityksille annettujen verohelpotusten, osinkojen, työpahoinvoinnin, puoluetukien, veroparatiiisimiljardien ym. ym. ym. kustantaminen ei ole minkäänlainen ongelma. Ei olla köyhiä eikä kipeitä.

      Yllättäen suurimmaksi kansantalouden ongelmaksi muodostuukin se työttömälle maksettava täysi työmarkkinatuki. Siinä nimittäin tulee raja vastaan… ; )

  17. on thin ice

    Kun Hb:n 100 vuotta vanhaa tekstiä lukee, ei voi kuin todeta, että valtaosa hyvin toimeentulevasta establishmentista – erityisesti oikeiston suunnalla – tänäpäivänä ajattelee täsmälleen samoin työttömästä palkoillisväestöstä kuin hallitseva yläluokka tuolloin v 1918. Samat alentavat puheet ”rikkaruhoista” jne, laiskotteluoletukset, matalapalkkatyön vastaanottopakotteet ja olemassaolon oikeutus ainoastaan työn kautta, ylipäänsä retoriikasta välittyvä ”alempiarvoinen aines” -ajattelu näyttävät nykylukijan silmissä ikävästi tutuilta ja lehdistössäkin usein toistetuilta erityisesti menneiden kuukausien aikana ennen aktiivimallin läpivientiä. Eikö asenteissa ja ajattelussa sekä työn itse kellekin riittävyyden inhimillisessä ongelmanratkaisussa olisi jo aika oikeasti siirtyä 100 vuotta eteenpäin anno Domini 2018.

    • Lea Bäckman

      Kun uusliberaalin markkinatalouden toimimisen edellytyksenä on nimenomaan suurtyöttömyys, eikä sitä haluta millään tunnustaa, niin on turvauduttava erilaisiin lapsellisiin manöövereihin, kuten ”victim blaming” (uhrien syyllistäminen) ja ”patronizing talk” ( isällinen, alentuva puhe) työttömistä ihmisistä, ikäänkuin he olisivat jokin yhtenäinen, halveksuttava ihmisryhmä. Näin saadaan ummistettua silmät todelliselta ongelmalta, joka on talouden ja politiikan totaalisen epäonnistunut hoitaminen.

      Kyseessä ei ole pelkästään pieni valuvika talousjärjestelmässä, vaan koko uusliberaalin talousjärjestelmän epäonnistuminen, sosioekonominen konkurssi. Ei markkinakapitalismia ole luotu ihmisiä varten, vaan rahataloutta varten. Mitä ihmisiin tulee, he ovat pelkkä kuluerä, välttämätön paha, tässä järjettömässä ihmiskokeessa, joka on tätä nykyä lähestulkoon maailmanlaajuinen.

      Muissa länsimaissa on jo herätty vaatimaan suunnanmuutosta, mutta meillä täällä Kurjalassa vasta valmistaudutaan kaappaamaan kansallisomaisuus globaalien toimijoiden taskuun. No, onneksi ei ole pikkurahan puutetta…

      • Faktantarkastaja

        Loistavasti kiteytetty. Lisäksi kannattaa huomioida, että lukuunottamatta muutamaa sivistysmaata uusliberalismi on Yhdysvaltain sikäläisen EKn masinoima juoni rahojen imuroimiseksi eliitille maailmanlaajuisesti. Kaikki kylmän sodan ”sodat” olivat oikeasti vain USAn raharikkaiden pelkoa siitä, että mainstreet 99% alkaa vaatia oikeuksia liikaa ja rikkaat joutuisivat jopa luopumaan verojen muodossa sikailuistaan ökyilystään.

        Jotenkin surkuhupaisaa kun tiedetty jo kauan ettei neoliberalismi toimi, esim.pinochetin chile, mutta se pakotetaan silti, kuin retardi ääliövauva pakottaa liian suurta neliöpalikkaa kolmion läpi.

        https://www.theguardian.com/commentisfree/2013/jan/14/neoliberal-theory-economic-failure

  18. stunned

    Herää epäilys, että Mattilaa ei ole edes kutsuttu siihen Wannseen konferenssiin, jossa työttömien kohtalosta Reich Aktion Arbeitsscheu-Endlösung Aktivmodell I und II on päätetty.

    Ministeri on pistänyt nimensä paperiin, jota ei ole viitsinyt edes lukea, jos edes on annettu nähdä koko dokumenttia — vain blanco paperi ja Unterschrift. ”Jos näyttäisimme mitä tiedämme, meidän pitäisi tappaa sinut.”

    On päivänselvää, että ministerit Mattila ja Lindström ovat pelkkiä kumileimasimia. Banaanitasavallan keulakuvia.

  19. AH

    Uusi uljas finanssimarksisimi odottaa keksijäänsä.

  20. Naapurin Reiska

    ”Vetelehtivän nuorison kasvattaminen on vasta kitketyn rikkaruohon uudelleen kasvattamista.”

    Oireellista on, että Juhana Vartiainen nimenomaan potkittiin aikoinaan pois SDP:stä verrattuaan työttömiä rikkaruohoihin.

    • Akateeminen helikopterimies

      Naapurin Reiska, ovatko ikkunasi Vartiaisen ikkunoihin päin?

      http://www.iltalehti.fi/politiikka/201802072200727427_pi.shtml

      En välttämättä haluaisi katsella Juhanan höpsisvatkaimen heiluttelua katsoessani asuntoni ikkunasta ulos. Johan sellainen laskee kämpän arvoakin.

      Tästä tulee väistämättä mieleen, onko arvon edustajalla helikopteri – anteeksi höpsisvatkain – esillä myös torkkupeiton alla istuntosalissa.

      Kokoomuksessa ollaan varmaan ylpeitä, kun on saatu akateeminen lisävahvistus kykypuolueen riveihin.

      • Naapurin Reiska

        Onneksi eivät ja jos olisivat, laudottaisin ne umpeen. Miksi kysyt?

        Sitä minäkin kommentillani ajoin takaa, että Kokoomusta ei vuosisadan takainen diskurssi yhtään haittaa, vaan siitä tuntuu ennemminkin olevan jopa hyötyä.

  21. Pera

    Minä en halua ihmisiä arvostella heidän uskostaan mutta mikähän näitä ihmisiä yhdisää muuten kuin lestadiolaisuus :

    http://www.kaleva.fi/lukijalta/kuvat/226118

  22. Saku Timonen

    Nimimerkin ”Ohjaaja” kommentit on poistettu, samoin niihin tulleet vastaukset. Kyseessä ei selvästikään ollut nuoriso-ohjaaja ja sosionomi, vaan trolli. Täällä ei trolleja ruokita.

    • Rintsu

      Rintsu tykkää.

      Niin ja Rintsun ex-vaimo on miehensä palkalla loisinut sosiaalikasvattaja josta ei tietenkään ole koskaan mihinkään kunnes saa neljä lasta maailmalle.
      Jos rahassa laskisi niin ex- rouvakultani olisi minulle velkaa pari omakotitaloa.
      Mutta maailmassa on muitakin asioita kuin raha.

      Asiat joita voi rahalla ostaa ovat ihan saatanan halpoja.
      Arvokkaat asiat ovat niitä joita ei millään rahalla saa.

      Yrittäjyyden puitteissa konsulttitoimisto porsaanreikä, konsulentbyrå grishål tai loophole limited järjestää mielellään asiasta kursseja.

      Vartiaiselta laskutan mielelläni kymppitonnin + alv helikopterinheilutuskurssista.
      Sitten olenkin ihan oikea yrittäjä kelpo referenssein tarvitsematta leikkiä yrittäjää.

  23. Rosa Warski

    ”Huonostikin palkattu työ on otettava vastaan. Alempiarvoinen aines ei saa loisia aikana, jolloin työtä on tarjolla yllin kyllin. Työvoimansa myyjä ei saa keinotella hinnoilla kuten muiden tuotteiden myyjät. Oikeus olla olemassa on lunastettava kovalla työllä. Rahvas on opetettava siihen, että leipä irtoaa vain ankaralla työllä. Kerjäläiselle ei saa antaa mitään, sillä se mahdollistaa vetelehtimisen. Vetelehtivän nuorison kasvattaminen on vasta kitketyn rikkaruohon uudelleen kasvattamista.”

    Tämä Hufvudstadsbladetin lainaus on kyllä kylmäävä. Jokainen noista kohdista on toistunut nykyaikana:

    – työn pakkovastaanottaminen: voimassa laissa asti.
    – alempiarvoinen aines: Kokkarinuoret käyttäneet, mm. Saul Schubak.
    – työvoiman myynnin ”hintakeinottelukielto”: AY-liikkeen haukkuminen.
    – oikeus olla olemassa lunastettava: Ben Zyskowicz, oikeisto ja työ-öyhöttäjät. Usein kuulee 2. Tess. 3:10 lainauksen, ’Ken ei työtä tee, sen ei syömäänkään pidä’.
    – rahvas opetettava työhön: kuntouttava työtoiminta, osallistava sosiaaliturva.
    – kerjäläiselle ei saa antaa: KELA:n johtaja Elli Aaltonen tuonut tämän esiin toistuvasti.
    – vetelehtivät rikkaruohot: Juhana Vartiainen käytti hiljattain.

    • Esa J.

      Vasta-alkanut neuvosto-Venäjäkin käytti tuota raamatunlausetta työläisten ”motivointiin”.

      Mitä Vartiainen sitten aikoo ”rikkaruohoille” tehdä/teettää? Varmasti halua rikkaruohojen myrkyttämiseen löytyy?

      Luin tuota aiemmin linkitettyä kirjaa uusliberalismista. Siitä jäi erityisesti mieleen ajatus, että uusliberalismin aikana se paljon kaivattu talouskasvu on ollut heikkoa (!) verrattuna hyvinvointiyhteiskunnan aikoihin, eli se ei ole onnistunut ollenkaan kasvattamaan kilpailulla taloudellista toimeliaisuutta! Hieman vaikeasti sanottu, totta, mutta kaipa saatte selvää.

      Lukemiseni on kesken, olen päässyt sivulle 150.

  24. Rintsu

    Tämän päivän normaali on se, että valtakunnanpolitiikkaa hoidetaan kertomalla torkkuvansa töissä, olemalla nakuna kotona ja itseä panettaa krapulassa ja kaikki muut ovat kännissä. (Mistä se krapula tuli?)

    Asia naurattaisi jos siinä olisi jotain huvittavaa.

    Ihminen joka tuota luulee työnteoksi sitten kertoo minulle, että kuinka niitä töitä tehdään. Niinku krapulassa, torkkuen ja panetuksen vallassa helikopteria heiluttaen.

    Jotenkin mulla on vähän eri käsitys työstä, joten suokaa minulle anteeksi kun en ihan ymmärrä tätä nykyistä työttömyyspolitiikkaa.

  25. markus

    ÄO nousi molemmissa puolueissa kun Vartiainen loikkasi demareista kokoomukseen. Demareissa olisi vielä muutama persoona joiden kannattaisi harkita samaa loikkaa. Muuten jatkuu korpitaival.

  26. Rintsu

    Pälkähtipä päähäni toinenkin asia.
    Kukaan hallituksessa ei näytä lukeneen tuntematonta sotilasta. Tai ainakaan kohtausta jossa komppanian kyvykkäintä sotilasta ollaan omahyväisyyden vuoksi viemässä kesken taistelun sotaoikeuteen koska ei suostu koristelemaan komentopolkua kivillä…

    En edes väitä olevani Rokka mutta minäkään en suostu tekemään työtäni huonosti.
    Puhumattakaan siitä, että leikkisin työntekoa miellyttääkseni Lammiota. Tai siis Sipilää.

    Jos minulta viedään mahdollisuus tehdä oikeaa työtä kunnolla ja tilalle rangaistuksen uhalla tarjotaan leikkityötä leikkikorvauksella niin sanon, että pitäkää tunkkinne.
    Ja minusta tuntuu siltä, että en ole ainoa.

    Juuri eilen kuulin ihan itsensä sanomana eräältä hyvinkin yritteliäältä mieheltä, että yrittää työkyvyttömyyseläkkeelle! Muut vaihtoehdot ovat vähissä vaikka miehen työkyvyssä, osaamisessa tai järjenjuoksussa ei ole mitään vikaa. Vaikka elämässään on rakastava puoliso jolla on talous kunnossa ja on valmis elättämään miestään. Luojan kiitos.
    Mutta rahan kerjääminen puolisolta röökiaskiin on pitkän päälle seikka joka lannistaa kenet tahansa. Siinä on liittokin koetuksella.

    Minä en suostu olemaan aasi joka toimii kepillä.
    Kokeiles nakupelleilyn sijaan heiluttaa porkkanaa ja katso mihin pystyn.
    Mutta se nyt ei tietenkään kiinnosta.

    • Jarkko

      ”Jos minulta viedään mahdollisuus tehdä oikeaa työtä kunnolla ja tilalle rangaistuksen uhalla tarjotaan leikkityötä leikkikorvauksella niin sanon, että pitäkää tunkkinne.
      Ja minusta tuntuu siltä, että en ole ainoa.”

      Juu ja monilla aloilla on vielä sellaista uusientyöntekijöiden kyykytystä ja höykkyyttämistä joka on vieläpä pahempaa jos et ole edes työntekijä joka saa työstään palkkaa vaan joku juridinen epätyöntekijä, joka tekee samaa työtä, mutta ei työsuhteessa. Pakottaminen, työttömien ja köyhien lainsuojattomuus, eriarvoisuuden lisääminen sekä hierarkisuus jota täällä kokoajan lisätään yleensä vielä ruokkivat ja lisäävät olemassaolevia kyykytys ja höykkyytyskulttuureita. Sekä helpottavat niitä pyörittäviä ihmisiä vapautumaan kaikesta vastuusta tai jopa hyötymään siitä.

      Itse olen elämässäni ollut niin monessa eri paikassa töissä, että minulle on myöskään kenenkään turha tulla väittämään, että tälläistä ei olisi varsinkin ns. duunari ammateissa. Toki on parempia ja huonompia työpaikkoja.

  27. Kari Kemppainen

    Onko syytä epäillä, että Juhana Vartiainen on sukupuolisiveellisyys rikollinen. Vartiainen antoi itsensä ilmi epäilyttävästä teosta kiihkeässä julkisuudenkaipuussaan. Onko rikostutkinta aloitettava?

    Juhana Vartiaisen oma todistelu:
    Keskiviikko 7.2.2018
    Kokoomuksen kansanedustaja Juhana Vartiainen vieraili keskiviikkona IL-TV:n Sensuroimaton Päivärinta -ohjelmassa. Hän paljasti viihtyvänsä kotona parhaiten ilman rihman kiertämää.
    Lähinnä kai ympäristö joskus huomauttaa, että tässä on naapureiden ikkunat hyvin lähellä.
    Juhana Vartiainen on joutunut välillä laittamaan vaatteet päälle naapureiden vuoksi. (ILTV)

    Asiaan liittyvä ennakkotapaus:
    Julkaistu: 25.9.2014 , Ilta sanomat
    Alastomana asuntonsa sisätiloissa liikkunut ja takapihansa trampoliinilla hyppinyt mies on tuomittu 20 päiväsakkoon sukupuolisiveellisyyden julkisesta loukkaamisesta.

    HO ei muuttanut Keski-Suomen KO:n syksyllä 2014 antamaa tuomiota, jossa oli katsottu tulleen näytetyksi, että vastaaja oli useaan otteeseen tehnyt julkisesti sukupuolisiveellisyyttä loukkaavan teon siten, että hän oli asunnossa alasti kulkemalla esitellyt ikkunasta sukupuolielintään kadulla kulkeville ihmisille. 1.10.2015.

    Laki:
    21 §
    Sukupuolisiveellisyyden julkinen loukkaaminen.
    Joka tekee julkisesti sukupuolisiveellisyyttä loukkaavan teon siten, että se aiheuttaa pahennusta, on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä rangaistusta, sukupuolisiveellisyyden julkisesta loukkaamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

    • Rosa Warski

      Omasta puolestani Vartiainen olkoon juuri niin siveellinen tai siveetön kuin haluaa, mutta sen ei pitäisi olla koko valtakunnan asia.

      • Rintsu

        Niin ja mistä lähtien miehen innostus helikopterinpyörittelyyn on ollut valtakunnanpolitiikkaa?

        Olen tuota minäkin joskus tehnyt mutta ei se tee minusta valtiomiestä.

        • Kaikki on valtakunnanpolitiikkaa

          Kun kansanedustaja lausuu jotain, niin siitä tulee väkisin valtakunnanpolitiikkaa. Tuntuu että äijä pitää pilkkanaan koko järjestelmää. Höpsisvatkaimen esittely ikkunassa, taskubiljardin pelaaminen torkkupeiton alla, krapulapanetus tai mikä tahansa muu typeryys ylittää uutiskynnyksen, kun muuta sanottavaa ei ole.

          Hirvittää ajatella, että hallitus ja eduskunta seuraavaksi yksityistää terveydenhuollon ja teettää tiedustelulain, joista kumpikin jo yksinään riittää saamaan katastrofaalista tuhoa aikaan.

          Aikaisemmassa ketjussa joku puolusti hallitusta kertoen, että onhan se saanut aikaiseksi lain, jossa sallitaan sähköinen parkkikiekko mekaanisen lisäksi. Ja ruokakaupassa saa myydä 0,5% vahvempaa kaljaa. Siinä ne näytöt tähän mennessä ovatkin, kolmen vuoden uurastuksen jälkeen.

          Saapa nähdä, ottaako Vartiaisen esitys nudistikaupungista tulta alleen. Siellä sitten pyöritetään helikopteria ja kositaan naisväkeä höpsisvatkaimella.

          Eduskunta on arvovaltansa ansainnut.

          • Rintsu

            Tossa on semmoinen juttu, että tiedustelulakia ihan oikeasti tarvitaan.
            Tämän hallituksen tekeleenä siitä vaan ei tule lasta eikä paskaa.

            Mut noi muutoin hampaaton viranomainen on yhtä tyhjän kanssa.
            Jos viranomainen puree niin siellä pitää olla koko valtion voima takapiruna. Panssarivaunuja myöten.
            Jos ei ole niin leikisti ei pidä purra.

  28. elm

    Miten saisimme päättäjät lukemaan monipuolisesti eri tutkimuksia ja sitten vasta tekemään päätöksiä uusista valtakunnallisista rakenteista? Miten saisimme heidät noteeraamaan useat eri mielipiteet, tekemään vertailevaa yhteenvetoa ja perustelemaan päätöksensä?

    ”Yhteenvetona voisi todeta, että monimutkainen sosiaaliturva – oli kyse sitten holhoavasta kehitysavusta tai “aktivoivasta” sosiaaliturvasta – sisältää ainakin seuraavat ongelmat:
    1) Se yliarvioi virkamiesten kyvyn tehdä kaikkitietäviä päätöksiä ja aliarvoi köyhien kyvyn ottaa vastuuta omasta elämästään.
    2) Se vahvistaa byrokratian ja eturyhmien valtarakenteita.
    3) Se lisää työmarkkinoiden vääristymiä.
    4) Se työllistää lähinnä asiantuntijoita ja poliitikkoja, vieläpä yhteiskunnallisesti haitallisiin tehtäviin.”

    Lähde: http://www.libera.fi/vieraskyna/perustulo-paihittaa-aktiivimallin/

    • elm

      Vielä hieman lisää mielestäni varsin perusteltua analyysiä samasta lähteestä:

      ”Perustulo ohittaa monet holhoavien ja vastikkeellisten järjestelmien ongelmat. Se on yksinkertainen ja helposti hallinnoitava järjestelmä, jonka kannustimet ovat selkeät ja muokattavissa. Siinä yhdistyvät työmarkkinoiden tehokkuusnäkökulma kansantalouden resurssien oikeudenmukaisempaan jakoon. Perustulon automaattisuus ja läpinäkyvyys (kuka saa, kuinka paljon ja milloin?) takaavat sen, että perusturvan ennustettavuus paranee samalla kun väärinkäytökset – niin kansalaisten kuin hallintokoneistonkin toimesta – voidaan pitää paremmin kurissa.”

      Olen samaa mieltä.

  29. ex-aktiivi

    TE-keskus tekee Kelasta sen pahiksen aktiivimallissa, tämä selvisi itselleni viime viikolla. Oli ns. 3kk soiton aika, ensinnäkin oletteko tietoisia että työttömien mol.fi omien tietojen näkymästä on poistettu näkyvilta milloin TE-keskus soittaa ja syy on se että minun tyyppiset aktiiviset työttömät olemme häirinneet TE-keskuksen työntekijöitä kun olemme ottaneet aktiivisena heihin yhteyttä kun on ollut soittelun aika, tämän selityksen sain kun ihmettelin TE-keskuksen chatissa missä näen milloin pitäisi tulla yhteydenotto TE-keskukselta. Tämä soitto tuli sitten parisen viikkoa aikarajan jälkeen ja tuli hieman jopa itku.
    Ensimmäisenä mitä huomasin että TE-keskuksen työntekijää ei kiinnostanut tehdä työtä, sain vain ”niin niiin niin” vastauksia kysymyksiini ja hän alentuvasti selitti että he eivät tarjoa mitään kunnon mahdollisuuksia toteuttaa 5päivän ehtoa eri koulutuksista ja kela tekee kaikki päätökset ja sen kelan vika jos esim hankin muualta omaa ammatillista tukevaa koulutusta ja se ei kelpaakkaan kelalle. Oulussa on hyvä eu projekti ja ajattelin osallistua siihen mutta kun virkailija lakonisesti totesi että ei voi tietää hyväksytäänkö sieltä mitään koska kela tekee päätökset. Eli ei kannata edes yrittää, hän ihmetteli monta asiaa mitä minusta hänen olisi pitänyt tietää esim. Miksi minut liitetty kuopion TE-keskuksen sähköpostilistalle vaikka en ole edes sieltäpäin kotoisin, moneen aktiivimallikysymykseen sain vain niin niin vastauksen. Lopuksi päätin vain lopettaa puhelun ”onko sinulla minulle vain mitään muuta?” kysymykseen ja siihen loppui keskustelu. Mol.fi ilmestyi aikaisempien tehtävien CopyPaste, eli se varmisti että olin virkailijan mielestä turhake, puhelimessa häntä ei kiinnostanut mitään mitä olin tehnyt vaikka kävin ne läpi hänelle (olin kirjoittanut ne ylös), mihinkään en saanut vastausta koska häntä ei kiinnostanut edes vihjaista mistä löytäisin. Puhelun jälkeen tuli olo että miksi edes yritän hakea töitä. Ainoa mitä selvisi että Kelasta tulee se pahis heidän mielestä koska aktiivimalli on vuotava vene ja kela on sopiva syyttelyn kohde.
    Kuten olen sanonut monessa paikassa, ennen olin aktiivinen hain töitä (min. 2 hakemusta viikossa) ja pidin omaa ammattitaitoa yllä eri tavoin niin vuoden vaihteen jälkeen muutuin passiiviseksi juopoksi työttömäksi joka ei halua päästä töihin, koska aktiivimalli ja torkkupeitto setä.

  30. Equalizer

    ”Tehkää työtä, tehkää työtä työläiset! Lisätkää kansallisrikkautta ja samalla omaa kurjuuttanne. Tehkää työtä, jotta teillä tultuanne yhä köyhemmiksi olisi vielä enemmän syytä työn tekoon ja kurjuudessa elämiseen. Se on kapitalistisen tuotannon leppymätön laki.”

    Laiskuuden evankeliumi
    Paul Lafargue
    1883

  31. Joonas Virta

    Hei!

    Olisi kysyttävää. Paikallislehdet kirjoittavat että Paimion sosiaalinen palvelu, ts. kuntouttava työtoiminta onkin yhtäkkiä todistus aktiivimallin toiminnasta. Mielestäni tämä on törkeästi ja tarkoituksellisesti harhaanjohtavaa: laillisesti toteutettu kuntouttava työtoiminta on mielestäni täysin eri asia kuin aktiivimalli.

    Olenko täysin hakoteillä vai onko taas kyse median ymmärtämättömyydestä/valheista? Itse en lakia ole lukenut niin siksi kysyn täältä jossa asioista tiedetään.

    • Saku Timonen

      Kyse on ymmärtämättömyydestä ja valheesta. Kuntouttava työtoiminta on tarkoitettu vajaakuntoisille, ja vaikka se täyttää myös aktiivimallin vaatimukset, niin ei sitä siihen ole tarkoitettu. Missäään tapauksessa tämä vuosituhannen alussa lakiin otettu toiminta ei ole näyttö aktiivimallin toimimisesta.

  32. Niskalaukaus

    Korjattu:
    Suomalaisen aktiivimallijärjettömyyden lakipiste taidettiin saavuttaa tänään minun kohdallani ja syksyllä koetut TE-palvelujen mystiset keikaukset ovat olleet vain alkusoittoa. Sain viime viikon perjantaina tietää, että saisin hakemani työpaikan, jota olen hakenut itse. Hakenut kaikkien niiden 45 muun hakemuksen joukossa, jotka eivät ole tärpänneet. Käynyt kurssilla ja ollut aktiivinen. Työ alkaisi tosin vasta toukokuussa ja olen vapaa ottamaan jonkin määräaikaisen työn siihen asti. MUTTA, koska olin samalla viikolla myös TE-keskuksen tarjoaman työpaikan haastattelussa, en kuitenkaan voi ottaa tuota jo varmaa työpaikkaa vastaan, koska odotan edelleen vastausta tuosta TE-keskuksen osoittamasta paikasta. Lupasivat ilmoittaa vasta parin viikon kuluessa

    Molemmat ovat määräaikaisia ja menevät suurelta osin ristiin, mutta koska TE-keskuksen paikka alkaisi aikaisemmin, en voi ottaa tuota toista työtä vastaan. Tiedustelin TE-keskuksen virkailijalta, mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä? Vastaus oli, että he eivät voi neuvoa työnhakijoita asioissa, joilla hän voi välttää karenssin. En oikein tiennyt, itkisinkö vai päästelisinkö huutonaurua?

    En siis voi ottaa varmaa työpaikkaa vastaan, koska en saa vastausta toisesta, josta kieltätyminen voisi aiheuttaa karenssin. Luulin, että Hölmöläistarinat ovat vain tarinoita, mutta nehän ovat silkkaa todellisuutta aktiivisen työnhakijan Suomessa armon vuonna 2018.

    Eikö työttömille voisi järjestää julkisia raipparangaistuksia vaikkapa Eduskuntatalon edessä? Kaakinpuita, jotta hallitsijat voisivat käydä pilkkaamassa työtöntä? Nekin olisivat armeliaampia kuin löysässä hirressä roikkuminen ilman, että saa mistään tietää, voiko ottaa vastaan työtä vai saako siitäkin rangaistuksen?

    • Jarkko

      Niskalaukaus tämä menee samaan sarjaan kuin itselläni 2000-luvun puolivälissä erehdyin menemään töihin provisiopalkatulle alalle, jossa on monimutkainen palkkausjärjestelmä, jota vielä muuteltiin pariin kertaan työsuhteen aikana alallakun ei ole työehtosopimusta ollenkaan niin työnantajat voivat muutella työsuhteen ehtoja mielin määrin. Määräaikaisuuteni päätyttyä en enää päässyt 8 kuukauteen takaisin työttömyysturvalle, koska KELA ei tehnyt päätöstä hakemastani työttömyysturvastani toimittamien palkkakuittien perusteella, jota oli puolen vuoden työskentelyn aikana kertynyt 200 sivua.

      Lopulta pääsin takaisin työttömyysturvalle tekemällä asiasta kantelun eduskunnan oikeusasimiehelle. Muuten olisin ollut ikuisesti jonossa jossa ei enää koskaan saa työttömyysturvaa, koska kelan virkamiehet eivät ymmärrä mitään monisataasivuisista monimutkaisesta palkkausjärjestelmästä jota vielä muutellaan työsuhteenaikana joka sotkee asiaa entisestään kun seuraavan kuukauden palkat onkin yhtäkkiä laskettu ihan eri perusteilla ja siitä taas parin kuukauden päästä eri tavalla.

  33. Jarkko

    Hallitus näköjään kaatoi tahallaan perhevapaa uudistuksen saadakseen median huomion pois toimimattomasta aktiivilaista ja mitä olen mediaa seurannut toimii kuin koiralle heittäisi luun. Hallitus tietää, että luomalla draamaa perhevapaa uudistuksesta on täydellinen keino vetää huomi pois aktiivilaista, koska perhevapaa uudistus koskettaa hyvin isoa joukkoa ihmisiä.

    Kun hiljaisuus ja puhumattomuus ei toiminut aktiivilain saamiseksi pois huomiosta niin sitten yritetään tätä.

  34. Markku Kemppainen

    Tein tammikuussa kaksi musiikkikeikkaa, joista sain bruttona yhteensä reilusti alle 300 euroa. Päiväraha maksetaan 14.2. Jos en olisi tehnyt keikan keikkaa, olisi raha tullut parissa päivässä kuun vaihteen jälkeen. Olet aktiivinen tai et niin sinua rangaistaan. Voi vittu!

  35. anna

    Halusin sanoa, että kaikki me palkkaa nauttivat olemme samassa veneessä. Tähän sisältyvät myös melkein kaikki korkeasti koulutetut. He vain eivät vielä ole tajunneet omaa asemaansa, koska useimmat kuvittelevat olevansa osa ns. eliittiä. Eivät ole. Meille annetaan koko ajan ymmärtää, että työtä pitää tehdä alemmilla kriteereillä. Laatu on siis unohdettu ominaisuus ja julkisella sektorilla suoranainen kirosana. Ihmiset – mukaan lukien akateemiset, ei pappa betalar-taustaiset – eivät kaikki vielä ymmärrä, mihin suunniteltu asiantuntijoiden kokonaistyöaika johtaa – suureen määrään ilmaista työtä. Näin se vain on. Työtä olisi, mutta se tehdään ilmaiseksi, koska pelätään oman työpaikan puolesta. Ja tämä tilannehan ei hyödytä muita kuin työntantajia.

Kommentoi »

Comments are closed