Uuninpankkopoika Saku Timonen
Uuninpankkopoika Saku Timonen

Mihin tarvitaan maakuntapäättäjiä?

-Itse näen kohtalonkysymyksinä ennen kaikkea sen, minkälaiset ammattijohtajat maakuntiin saadaan ja toisaalta sen, annetaanko maakuntiin kohdistuvan tiukan budjettirajoitteen toimia.

-Jos toteuttajat ovat kolmossarjaa, hyväkin malli kompuroi. Vastuukysymysten kannalta maakuntamalli on huomattavasti selkeämpi ja tarjoaa vahvemman mandaatin johtajillensa kuin tähän asti sommitellut kuntayhtymämallit.

Näin hahmottelee sisäministeri Kai Mykkänen sote-lainsäädännön täytäntöönpanoa tulevissa maakunnissa. Hallitus on jatkuvasti perustellut sote- ja maakuntalakipakettia sanomalla, että kaikki riippuu lakien täytäntöönpanosta maakuntatasolla. Nyt on sitten saatu ministeritason näkemys siitä, miten lait pannaan täytäntöön. Se tapahtuu vahvojen ammattijohtajien avulla. Lakien tarkoituksena on säästää kustannuksissa, ja siihen tarvitaan vahvoja ammattijohtajia.

Maakunnillahan ei tule olemaan oikeaa itsehallintoa, vaikka niitä demokratialla perustellaankin. Sote-lainsäädäntö lähtee raamibudjetoinnista, eli valtio päättää maakunnille annettavan rahan määrästä ja velvoittaa pärjämään sillä. Jos ei pärjätä ja kustannukset uhkaavat nousta, niin lakiesityksen mukaan heikennetään palvelujen laatua tai rajoitetaan niiden saatavuutta, kuten Li Andersson kertoi.

Kolmas keino on tietysti asiakasmaksujen korottaminen. Kustannuksethan nousevat varmasti, kun terveysjätit pääsevät rahastamaan maakuntia. Se tiedetään jokaisessa kunnassa, jossa palvelut on joskus ulkoistettu.

Tarjolla on ammattijohtajia ja tiukkaa raamibudjettia. Johtajat pitävät huolen siitä, että haluttuihin säästötavoitteisiin päästään ja raamibudjetti pitää.

Mutta mihin unohtuivat ne vaaleilla valittavat maakuntapäättäjät? Jos lakiesitykset menevät läpi, niin ensimmäiset maakuntavaalit pidetään jo syksyllä, vaikka enempää vaaleista kuin maakunnistakaan ei ole vielä olemassa yhtään lakia. Silti puolueet etsivät ehdokkaita listoilleen, ja heitä on saatu kansanedustajatasolta asti. Moni kuntapäättäjä pitää itsestään selvänä vaaleihin osallistumista.

Ilmeisen moni kuvittelee ihan oikeasti pääsevänsä vaikuttamaan sote-palveluihin omassa maakunnassaan. Se harhaluulo karisee jo ensi syksynä maakuntien päättäessä ensimmäisestä budjetistaan. Sen pohjana on valtion antama raha, ja päätöksentekijät saavat päättää vain sen kohdentamisesta. Sitä tarkoittaa raamibudjetointi. Koska kaikki nykyinen toiminta pitää kuitenkin säilyttää, niin sitten leikataan. Siitä kunnian saavat päättäjät, jotka tekevät päätöksensä vahvojen ammattijohtajien ohjauksessa.

Maakuntapäättäjäksi valittava kansanedustaja istuu ainakin kahdella pallilla, kolmellakin, jos on lisäksi kuntapäättäjä. Ensin hän myöntää kansanedustajana tietyn summan valtion rahaa maakunnalle. Sitten hän päättää maakunnassa sen kohdentamisesta. Kotikunnassaan hän sitten selittelee, että nyt ei saatu pitää meidän kunnassa sitä terveyskeskusta, kun en antanut kansanedustajana maakunnalle tarpeeksi rahaa ja maakunnassa olin leikkaamassa juuri sen rahat pois.

Helppoa ei ole maakuntapäättäjänä istuvalla kuntapäättäjälläkään. Maakuntavaltuustot tekevät enemmistöpäätöksiä, joten pienten kuntien puolustajat jyrätään. Ääntä he voivat pitää, mutta siihen se sitten jääkin.

Maakuntapaäättäjiksi kannattaisi valita vain idiootteja ja psykopatteja. Idiootit eivät ymmärrä ja psykopaatit eivät välitä. Johtajat johtavat ja luottamushenkilöt luottavat.

Kommentit (26)

  1. Geek Rousbeer

    Pakko kommentoida nimettömänä, koska työpaikkani (ex valtion laitos) on kulkenut tämän polun. Nykyisillä ammattijohtajilla (pienen piirin hyvävelikerhosta nostetut, muodollisesti pätevät some-johtajat) ei ole muuta asiaosaamista kuin numerot. Tämä johtaa samanlaiseen peliin kuin taannoin Nokiassa, jossa hallinto turposi ja tulos heikkeni, kun tekemisestä lähti väkeä pois ja puuhasteltiin kaikkea näyttävää… ja numeroiden valossa todella lupaavaa – joku vain unohti kertoa, että höttökerroin oli lähellä nollaa.
    Meillä lafkassa kovia osaajia on siis yhä vähemmän ja selittelijöitä suht. hyvällä liksalla yhä enemmän. Palvelun taso laskee ja asiakaskunta vieraantuu meistä. Joku osaa (noin kuvaannollisesti) tarjota karkkia asiakkaille ja saa numerot näyttämään hetken paremmalta, selitysten kera. Digitalisaatiosta ja kaikesta muusta mitä halutaan kuulla, kyllä puhutaan, mutta se ostetaan valmiina ulkomailta. Selän takana juorutaan ja asenneilmapiiri on hapan. YT:den pelossa tehdään pitkää päivää.
    Tämä kaikki kun pannaan jo nyt ylikuormitetuille Sote-työntekijöille, seuraukset tulevat olemaan karmeita. Asiakas jää numeroiden varjoon yhä enemmän (vrt. Vartiaisen talouskeskeinen ihmiskäsitys), henkilöstö voi huonommin, palveluiden sisältö laskee (vaikka Excelissä ja Powerpointilla käyrä nousee) ja oikeasti vain kustannustaso a) nousee tai b) leikataan tekijöistä eli palveluista. Digitalisaatiolla ei yhtään vanhusta kylvetetä!

    • Rintsu

      Mä allekirjoitan tosta joka sanan.
      Mun firmassa oli ihan sama kehityspolku.
      Kun pomo vaihtui niin luvassa oli organisaatiomuutos. Yleensä sellainen joka löytyi kymmenen vuotta vanhoista johtamistaidon oppaista ja joka ei vaikuttanut tekemisiini mitenkään.
      Kun osaajia lähti eläkkeelle niin heitä ei korvattu. Tai korvattiin konsulttilatinaa puhuvilla selittäjillä.

      Mä paloin loppuun siinä vaiheessa kun mun käskettiin tekemään kansantajuinen yksinkertaistus. Semmoinen simppeli valintalista. Et on asia mikä tahansa niin asiakas löytää helposti rastin ruutuun.
      Niinku et autoja on vaan punaisia, mustia ja muita.
      Osaavan päällikön (siis sen jolle sanoin, että pitäis lähteä Brysseliin neuvottelemaan tämmöisesta asiasta parissa sekunnissa kaivoi selkänsä takaa mapin ja sanoi, että asia on ratkaistu -64 ja tätä me on noudatettu mutta kysy toki pitääkö päätöstä muuttaa) sijaan niskaani hengittää selittäjä jolle pitää laatia lista jossa autot ovat vain mustia tai punaisia. Ja se pitää julkaista nettisivuilla totuutena.

      Mä joka olen yrittänyt kakskytä vuotta tehdä asiat oikein (ja tehdä oikeita asioita). Pitääkin miettiä, että kuinka menee vähiten päin persettä esimiehenä mies jolle neliveto on terminä liian vaikea.

      Jos numeroilla kattoo niin on helppo laskea kuinka moni vanhus on dipattu veteen ja hyvällä tuurilla nostettu ylöskin. Mut ei ne numerot kerro onko peppu puhdas.

      Tässä konsulttien unelmassa kohta kukaan ei tee muuta kuin selittää miksi ruokaa ei ole.
      Onneksi sitä ei sit tarvitse kuulla kauaa.

      • Pitkäaikaistyötön

        Minunkin firmassa oli tuollainen kehityskulku. Ajan mittaan firmasta tuli ylennyspelissä ”top heavy”; johtoa ähkyyn asti ja todellisen työn tekijöitä aina vain yhä vähemmän. Pomopaikoille nousivat porukasta ne visiottomimmat Excel-hemmot. Jotta he saivat päiviinsä täytettä, järjestivät he yhä uudelleen organisaatiota ja keskeyttivät projekteja (malttia ihan yhtä paljon kuin kolmivuotiailla). Luovimmat työntekijät lähtivät firmasta yksi toisensa perään. Tuossa menossa kun luova palaa loppuun. Kävikö firmalle huonosti? Ei käynyt, kun ovesta lappaa sisään aina uutta, tuoretta, vastakoulutettua työvoimaa. Siinä seassa on aina niitä luovia, jotka jaksavat vääntää tahkoa 5-10 vuotta. Voihan sitä firmaa pyörittää noinkin, kun on mitä haaskata.

  2. Pitkäaikaistyötön

    Suomessa on vähän väkeä. Noin 5,5 miljoonaa. Se on alle neljännes Shanghain kaupungin väkiluvusta tai alle kolmannes New Yorkin kaupungin väkiluvusta. Ihmetyttää, että tällaiselle pienelle kouralliselle ihmisiä tarvitaan kolmikerroksinen hallinto ja siten kolmen kerroksen hallintokulut. Eikös meidän pitänyt selkeyttää, karsia ja säästää? Tämähän menee ihan päinvastaiseen suuntaan.

    • Markku T Koivisto

      Piti olla byrokratianpurkutalkoot. Nyt lisätään byrokratiaa. Eli taas Sipilä ja kumppanit tekevät päinvastoin mitä lupasivat. Aika härskiä toimintaa.

  3. AKK

    Onnea vaan UPP:lle tuleviin vuosiin ja kiitokset hyvästä blogista!

    Kunhan nyt ensin selviäisi edes se mitä päättäjälle jäisi päätettävää. Eiköhän pelkästään isompien hartioiden kasaamisessa ole riittävästi haastetta, maakuntavaltuustojen valmiudet eivät tule missään tapauksessa riittämään monimutkaisen ja sekavan valinnanvapaussoten järkevään hallintaan. Jos jotenkin edetään, niin ensin hallinto pystyyn, olkoon se sitten maakunta joka toimii sekä tilaajana että vastaa tuottamisesta ja unohdetaan valinnanvapaus rahastuksineen. Pistetään integraatio, prosessit ja tietojärjestelmät kuntoon sekä resurssit riittävinä sinne missä on tarvetta niin eiköhän hyvä tule. Ja johdetaan terveyspalveluita jatkossa olennaiseen, siis ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin, eikä politiikkaan keskittyen.
    Mitenkäs ne varat onkaan ajateltu kerättäväksi Soteen, valtio rahoittaa mutta kuka kerää eli verottaa. Eiköhän verotuksen tulisi kuulua maakunnalle jos valintana on maakuntamalli, vai?
    Kaamea himmeli tuo ehdotettu Sote! Tekis mieli sanoa että: Saatanan Tunarit miten kehtaatte.

    • Lea Bäckman

      Niin, eihän maakunnilla ole verotusoikeutta! Valtiohan tämän kaiken rahoittaisi joka tapauksessa. Viime kädessä myös kokonaisvastuu on valtiollisella taholla, hallituksella ja eduskunnalla. Myös lain toteutumisen valvonta pitää olla muissa käsissä kuin maakunnissa, eihän maakunta voi itse valvoa itseään!

      Muistaakseni arkkiatri Risto Pelkonen on jo vuosikausia sitten puhunut kunnallisen sairauden- ja terveydenhoitojärjestelmämme parantamisesta ja virtaviivaistamisesta siten, että kunnallisia terveyskeskuksia ja sairaaloita valvoisi nimenomaan valtio, koska kunnat ovat keskenään eriarvoisia, mm. juuri varallisuuden ja resurssien suhteen. Vain valtiollisen valvontasysteemin ja tarvittavan resurssoinnin avulla voitaisiin taata yhdenvertainen sosiaali- ja terveydenhuolto kaikille kansalaisille asuinpaikasta ja varallisuudesta riippumatta. Tähän ei tarvita mitään kallista väliportaan hallintohimmeliä.

      Eihän nykyisessä systeemissä ole mitään muuta korjattavaa kuin riittävien resurssien järjestäminen valtion toimesta kaikissa sairaanhoitopiireissä ja kunnissa, asiakaslähtöisestä näkökulmasta katsoen. Säästöjä tulee jo siitä, että valtio koordinoi puutteet ja toimii ripeästi niiden korjaamiseksi. Näin säästytään kalliilta erikoissairaanhoidolta, kun esim. lisätään reippaasti hoitohenkilökuntaa sinne, missä sitä eniten tarvitaan. Eli vanhustenhoidon yksiköihin. Tämän pitäisi olla päivänselvää ja se olisi pitänyt jo toteuttaa aikapäiviä sitten.

      Maakuntien poliittiset suojatyöpaikat ovat menneiden aikojen siltarumpupolitiikkaa, ei tätä päivää.

  4. Turboruuvi

    Tämä koko valtio, järjestelmältään on järkyttävä dystopia. Suomi on henkisen kyykyttämisen, tasapäistämisen ja kiusaamisen kyttäys holhousvaltio. Suomi on maa, missä eri virkamies, viranomais sekä poliittiset tahot ovat lupa, sääntö sekä kielto-orientoituneita, kuin myös byrokratia pervoja. Veikkaan… vaan en sentään lyö vetoa, että näinkö tämä monen tason sotesekoilu saadaan runnottua läpi. Hiekka kirskuu koneistossa. Yx parhainpia blogi sivustoja tämä.

  5. töytön

    Toisaalta eduskuntahan on lähes täynnä psykopaatteja, narsisteja ja idiootteja. Varmaan sieltä kaivattuja ”ammattijohtajia” löytyy.

    • Tätä mieltä

      Niitä idiootteja ja psykopaatteja löytyy myös kuntapuolelta. He jopa innosta hihkuen haluavat tehdä sotehistoriaa. Tolloparat eivät ymmärrä millaista historiaa; elävältä byrokratiahaudattuja vanhuksia, vammaisia, sairaita ja köyhiä.

      Muutosjohtajiksi ja heidän kätyreikseen on jo valikoitunut natsimieliset ihmisvihaajat, ainakin eräässä itseään keskisuureksi nimittämässä kaupungissa, jossa suurta on vain virkamiesten tekemät kämmit (virheet/laittomuudet) ja niiden vuoksi muiden maakuntalaisten selkänahan repiminen ja syyllistäminen. Vastuuta virkamiehet pakenevat toinen toisensa seläntaakse sekä korruptioon, jonka nämä kuntapolitiikan idiootit/psykopaatit päätöksillään hyväksyvät.

      Meni jonkin verran ohi aiheesta, mutta asiaan palatakseni luottamustehtäviä saisi olla vain yksi kerrallaan, jotta näillä politiikkaan koulutetuilla puolueidiooteilla/-psykopaateilla ei tulisi ymmärtämisen ongelmia jääviyden ja/tai esteellisyyden vuoksi. Asiasta pitäisi lobata lainsäätäjiä ja tehdä kansalaisaloite.

  6. JP

    Vastauksena otsikkoon: poliitikkojen suojatyöpaikoiksi.

  7. Harri Heiskanen

    ”Byrokratian purkutalkoot” Hmmm…kuulostaa etäisesti tutulta.

  8. Teemu

    Että kyllä ne terveysjätit saa voittonsa ja silti uudistuksessa säästetään kun on vaan ryhtiä panna hoitajat niin koville ja karsia kaikesta mahdollisesta että ryhtiä toteuttaa ihan joku karvalakkimalli mutta millä kumminkin saadaan helpot rahat pois (ja tarvittaessa tuplataan asiakasmaksut)

  9. Mika Räsänen

    Saanko Saku laittaa tämän tänne?
    Eli avoin kirje Juha Sipilälle tästä maakunta/sote sekoilusta.

    https://actionnetwork.org/petitions/avoin-kirje-paaministeri-juha-sipilalle?source=facebook&

  10. Turo Mustakallio

    https://www.suomenmaa.fi/uutiset/professori-rajoittaisi-hoitoa–70vuotiasta-ei-saa-terveeksi-6.3.51375.2c6bd7298d

    Tämä ja Hiilamon (mitähän sillekin maksettiin) takinkääntö ovat vasta alkua.

    Eläkeläiset, vammaiset, väärän väriset, työttömät ja monet muut ovat seuraavina listalla.

    3 miljardia säästöä ja jopa 6 miljardia on mahdollista saavuttaa näillä konsteilla.

    • töytön

      Noniin, nyt tullaan rohkeesti asioden lähteille mitä moni hyväosainen (professorikin) ja toistaiseksi fyysisesti terve miettii..

    • Geek Rousbeer

      Niin, no. Eräskin (muka lääkärien seminaarissa esitetty) väittämä, jonka taannoin kuulin on: ”elämä on sukupuoliteitse tarttuva tauti, joka johtaa kuolemaan”. Tietyssä (melko vinksahtaneessa) mielessä kaikkinainen hoito on siten turhaa. Aikaa raakaa peliä on ruveta ”Kuoleman enkeliksi”, joka valitsee ne, jotka saavat elää, ja hylkää ne, joiden kohtalo on nopea kuolema. TV:stähän (Yle – ei valinnanvapautta tarjoavat kaupalliset vaihtoehdot) tästä tuli dokkari taannoin.

  11. Antonio Astarita

    ”…Hiilamo muistuttaa, että asiantuntijatyöryhmän tehtävä on tukea uudistusta, eikä lyödä hanskoja tiskiin…”
    (US tanaan)

    Kuulostaa pahalta…

    • Geek Rousbeer

      Sieltä on Sipilä lähettänyt kohdennetun leikkauslistan Helsingin yliopistoon, jotta ”kaikenmaailman dosentit” saadaan ruotuun?

      • Faktantarkastaja

        Onko lähtenyt leikkurit myös demarinuorien rahoitukseen?

        https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/243839-yllatys-demarinuorista-mikkel-nakkalajarvi-tehkaa-sote-nyt-muuten-kunnissa-alkaa

        Harvinaisen munatonta meininkiä demarinuorien osalta. Nyt olisi paikka oppositiolla kerätä suurvoitto vastustamalla sotea siten, että se yksinkertaisinkin mummo tajuaa ettei terveydenhuollon yksityistäminen veroparatiisifirmoille paranna yhtään mitään, päin vastoin.

        Jos aktiivimalli on katastrofi niin sote on jo Suomineidon totaalinen raiskaus. Voisiko epäisänmaallisempaa ja huonompaa politiikkaa enää tehdä?
        Suomen poliittisen päätöksentekokoneiston taso on ala-arvoisen hävettävää, ja kohta kuulumme Trumpin sanoin shiholecountry luokitukseen.

  12. Anneli Aaltola

    Onko tämä maakuntapäättäjän toimi ihan puhdas luottamustoimi, vai tuleeko siitäkin lisäkustannuksia veronmaksajille ja kuinka paljon?

    • sakutimonen

      Luottamustoimi, josta maksetaan vain kokouspalkkiota sekä matka- ja ansionmenetyskorvausta.

  13. Mauri Pulkkinen

    Kukaan ei ole ääneen lausunut mitään, millaisia suunnitelmia on lääninhallitusten seuraajien aluehallintovirastojen suhteen. Onko niin, että julkisen hallinnon himmeli on kasvanut mittoihin, että putkiaivot pystyvät käsittelemään vain yhtä kokonaisuutta kuten maakuntahallinto kerrallaan?

    Jonkinlaisia maakuntahallinnon tehtäväkentän laajennuksista soten ulkopuolelle on julkisuudessa nostettu esiin, mutta saattaa olla, että AVI:t ovat tarpeen valvomaan myös maakuntahallinnon toimintaa ja johtamista.

    Itseäni kiinnostaisi, mikä rooli aluehallintovirastoilla on tulevaisuudessa, jos jollain on ollut energiaa ja kykyä sen pohtimiseen.

  14. Siru Pola

    Idiootit eivät ymmärrä, psykopaatit eivät välitä ja kansanedustajat eivät edes ehdi kokouksiin. Tutustumismatkoille kaukaisiin valtioihin kyllä.

  15. Jorma Reijonen

    Alkaa riittää Sipilät, Sote, Soini, uskomaton takamaa Suomi on henkisesti. Uskonnon varjolla vedetään fyrkat liiveihin. Nähtävästi on lyötävä vähäinen omaisuus lihoiksi ja paettava muualle, kiitos hallitukselle. Isäni, sotaveteraani Pohjois-Karjalasta kääntyisi haudassaan, jos näkisi nykymenon. Ei muuta.

Kommentoi »

Comments are closed