Kolmen miljardin säästöt
Jos on pokkaa yksityistää terveydenhuolto, on oltava ymmärrystä sen seurauksista. Poliitikot luulevat, että he voivat pelata omia pelejään ja että he suitsivat markkinoita kapitaatiomaksulla, asiakasmaksuilla ja maakuntamallilla. He luulevat kai ihan oikeasti, että ”maakuntavaltuutetut hoitavat homman”. Ei se niin mene. Jos vapauttaa markkinat, niin sitten on annettava markkinoiden toimia.
Tämän hallituksen kannalta ikävän totuuden kertoo Minna Isoaho blogissaan. Näin se oikeasti menee. Meille on kerrottu, että soteuudistus tuo kolmen miljardin säästöt julkiseen talouteen, mutta kukaan ei ole kertonut mistä ne säästöt saadaan. Hallitus ei tiedä sitä itsekään, joten saamme kuulla ympäripyöreitä selityksiä maakunnille asetettavista kustannuskasvun leikkureista, tehokaammista käytännöistä, kilpailun tasapainottavista vaikutuksista ja tietojärjestelmien integroinnista. Selitykset kertovat, että kun ei ole tietoa eikä laskelmia, niin julistetaan omia toiveita faktoina.
Soteuudistuksen suurin riski piilee siinä, että perustuslain mukaan julkinen sektori on aina viimesijaisessa vastuussa palvelujen järjestämisestä ja saatavuudesta. Markkinat toimivat siellä, missä on asiakaskuntaa ja voittoa saatavilla. Suurissa kaupungeissa voidaan kilpailla jopa niin hyvin, että jotkut yritykset menevät konkurssiin. Silloin on julkisen sektorin otettava vastuu toiminnan järjestämisestä ainakin siksi aikaa, kunnes markkinat korjaavat itseään. Tästä on Ruotsissa ikäviä kokemuksia.
Harvaan asutuille syrjäseuduille ei tule mitään valinnanvapauteen perustuvaa kilpailua, vaan tulee joko julkisen sektorin palvelut tai yhden yrityksen monopoli. Jos tulee yhden yrityksen monopoli, niin hinnat nousevat. Laskun maksavat maakunnat riippumatta siitä, millainen kustannusleikkuri niille on asetettu. Pelin henki on, että maksakaa, tai ovet menevät lukkoon.
Yksi kustannuksia nostava tekijä on palkkaharmonisointi, jonka kansanedustaja Harry Harkimo otti esille blogissaan. Kun kaikki sosiaali- ja terveysalan työntekijät siirtyvät maakuntien palvelukseen, niin heidän palkkauksensa on yhdenmukaistettava. Se tarkoittaa sitä, että kenenkään palkkaa ei alenneta, vaan palkat harmonisodaan samalla nimikkeellä toimivien ylintä palkkaa saavien tasolle. KT-Kuntatyönantajat arvioi harmonisoinnin hintalapun haarukaksi vähemmän täsmällisesti 75-700 miljoonaa euroa.
Lisäksi tulevat tietenkin tietojärjestelmien kehittämiskustannukset, joista ainakaan hallitus ei ole esittänyt minkäänlaista arviota. Hallituksen puheista päätellen se tapahtuu jotenkin itsestään, kun eri tietojärjestelmät yhdistetään ja ne rupeavat keskustelemaan keskenään. Ei se niin vain tapahdu, vaan se vaatii valtavasti työtä ja rahaa. Jostain muualta on sitten säästettävä nekin rahat, koska maakunnilla on tiukka kustannusleikkuri.
On ihan turha puhua kolmen miljardin säästöistä, kun niiden puheiden katteeksi ei ole mitään laskelmia. Kolmesta miljardista voidaan varmaankin puhua, mutta summan etumerkki on toinen. Mutta sehän ei hallitusta haittaa, sillä se pesee kätensä jo ennakolta siirtämällä kaiken toteuttamisvastuun tuleville maakuntapäättäjille.
Ruotsin terveydenhuollon osuus BKT:stä on noin 12%. Maailman vapaimman maan osuus 17%. Suomen tällähetkellä alle 10%. Mikä on kustannusten osuus kun siirrytään Ruotsin kautta Jenkkien malliin? Jos pakkosäästetään se 3 mrd euroa, päästään eteläisen ja itäisen EU:n tasolle, myös laadussa ja kansanterveydessä.
Lähteeksi tällainen vihervassariblogi nimeltä Maailmanpankki:
https://data.worldbank.org/indicator/SH.XPD.TOTL.ZS?year_high_desc=true
Miettikää mitä tapahtuu sitten, kun yksityistetty pörriäis-terveydenhuolto liittoutuu lääketeollisuuden edustajien kanssa tai omistaa ristiin lääketeollisuutta. Pharma-bro Shkreli ja kumppanit. Kustannukset “sky-rocket” niin kuin Yhdysvalloissa on käynyt. Amerikkalainen terveydenhuoltojärjestelmä on maailman kallein, silti esimerkiksi Costa-Ricassa on päästy parempiin tuloksiin.
Golden-Sachsin analyytikko kirjoitti, että “sairauksien parantaminen ei ole kestävää liiketoimintaa.”
https://arstechnica.com/tech-policy/2018/04/curing-disease-not-a-sustainable-business-model-goldman-sachs-analysts-say/
p.o. Goldman Sachs
Kapitalismin kannalta ei ole järkeä tehdä tosiaan hoitoja tai lääkkeitä, jotka parantavat sairaudet ja poistavat ne.
Kapitalismin kannalta on hyödyllistä sairastuttaa ihmiset roskaruualla, muovipartikkeleilla yms. ja sellaisilla lääkkeillä jotka parantavat vain oireita mutta eivät tautia. Tämä takaa miljardiprofitit suurille lääkefirmoille, ja erityisesti heidän suurimmille osakkeenomistajille. Tämä systeemivika on sääntelemättömän kapitalismin räikein systeemivika.
Tähän on toki keksitty jo muinoin ratkaisu, eli valtion voimakas sääntely. 1930-1940 luvun Rooseveltin new deal ja yritysten yhteistä hyvää edistävä 75% yritysvero ja palkkojen kohtuullisuus. Esim.Henry Ford tienasi toimarina vain 5krt duunarin palkan. Nykyään toimareiden palkat voivat helposti olla yli 1000-kertaisia duunariin nähden.
No tämä nykyinen uusliberaali kaaos tulee romahtamaan kuin Neuvostoliitto, paitsi tässä romahduksessa tuhoutuvat ekosysteemit ja suurin osa ihmisistä ellei kaikki. Ahneella oli millainen loppu?
No mutta eihän se mitään jos sairauksien parantaminen ei ole kestävää liiketoiminta, onko sitten Goldman-Sachsin toimintakaan kun sen analyytikkoa siteraat.
Kuuluuko siis kilpailu ja kilpailutus ylipäätään sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Ainakaan kilpailutus ei asiakaan asemaa ole useinkaan edistänyt kun kilpailuttajilta on puuttunut taidot. Halpahinta ja laatukriteerien puute ja valvonta ovat tuottaneet tulosta; pitkäkestoista kärsimystä tai huolta stressiä vanhuksille, omaisille, vammaisille jne. Toisaalla ehkä joku päättäjä sitten jossain organisaation portaalla on saanut bonuksia tai selkääntaputuksia “jämäkästä budjettikurista ja tiukoista päätöksistä”.
Tuottavaa liiketoimintaa on kuitenkin kattavien sote tietojen myynti. Siinä Suomella on ainutlaatuiset markkinat, koska missään muussa maassa ei ole niin kattavia rekistereitä kansalaisistaan. Tämä data on miljardien arvoinen toisiokäytössä. Kiinnostuneita ostajia löytyyn varmasti ja asiota katsastamassa ovat käyneet jo monikansalliset jätit google, facebook ym . IBMn Watsonin versioita on tutkittu /kehitetty jo kymmenenvuotta Suomessa.
Onhan siina huimat mahdollisuuden hoidon,tutkimuksen ja innovaatioiden kehittämiseen maan ja kansalaisten hyväksi ja yhtä suuret mahdollisuudet riskeihin, mokiin ja tiedon väärin käyttöön. Asian markkinointi Suomalaisille vain tapahtuu ensimmäisen vaihtoehdon mukaan.
Valmistelut ovat jo pitkällä uuden lainsäädännön hyödyntämiseksi.
https://www.sitra.fi/hankkeet/isaacus-esituotantohankkeet/#mista-on-kyse
Asia vaatii muutamia lakimuutoksia;. Korvattavat, uudet ja muuttuvat säädökset Mm. Henkilötietolaki, Julkisuuslaki, Biopankkilaki, Tartuntatautilaki, Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista, Laki kuolemansyyn selvittämisestä, Laki sähköisestä lääkemääräyksestä Laki sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskuksen (Stakes) tilastotoimesta Laki terveydenhuollon valtakunnallisista henkilörekistereistä Laki sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä Uusittu laki Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta Tietosuoja-asetusLaki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä (asiakastietolaki, Kanta-palvelut) Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislaki ym.
2016 STM neuvotteleva virkamies kertoi mm ; “Lakia pyritään muuttamaan niin, että toiminnasta vastuussa olevat voivat hyödyntää aineistojaan ilman käyttölupaa.
“EU:n uusi tietosuoja-asetus saattaa vuodesta 2018 alkaen sote-tiedot kaupallisen ja soveltavan tutkimuksen sekä innovaatio- ja kehitystoiminnan ulottuville.
Kansallinen lakiluonnos antaisi potilas- ja asiakasrekisterit vielä laajempaan käyttöön.
– Tietojohtaminen, opetus, suunnittelu, seuranta, viranomaisvalvonta, Hämäläinen luettelee.”
Yleensä seurannassa ja viranomaisvalvonnassa käytettään yksilöityja tietoja. Niinpä niin siinä ei taida yksityisyys paljon painaa kun uutta uljasta tulevaisuutta suunnitellaan.
https://www.mediuutiset.fi/uutiset/ministerio-vapauttaisi-arkaluonteisia-sosiaali-ja-terveydenhuollon-asiakastietoja-laajemmin-hyotykayttoon/4d17b637-71af-31bb-b8c4-de0d0d4d827f
Sipilän hallitus on lainvalmistelussaan etsinyt eurooppalaisesta sääntelystä porsaanreikiä, joilla se voisi kiertää tietosuoja-asetuksessa säädettyä henkilötietojen käyttötarkoitussidonnaisuutta ja arkaluonteisten henkilötietojen käsittelykieltoa. Lisäksi esityksessä tietosuoja-asetusta täydentäväksi lainsäädännöksi esitetään, että julkisen sektorin toimijaan ei ollenkaan kohdistettaisi tietosuoja-asetuksen mukaisia sanktiomaksuja. Ymmärrettävästi tietosuojavaltuutettu ei ole ollut tästä ehdotuksesta samaa mieltä.
Toisiolaki sekä suunnitelmat henkilötason riskikertoimien laskemisesta arkaluonteisten henkilötietojen perustella ovat uusia esimerkkejä hoitosuhteen luottamuksellisuuden murenemisesta Suomessa. On varmasti syytä sanoa jo ääneen, että potilastietojen salassapito Suomessa on heikolla tasolla eurooppalaiseen standardiin verrattuna ja ehkä jo heikointa koko Euroopassa.
http://lasselehtonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/253848-pitaisiko-olla-huolissaan?ref=karuselli
Sipilä lupasi 11.6.2017, että “v. 2019 alussa on “riittävä” ICT-valmius sote-uudistuksen täytäntöönpanolle”.
Laitoin päivämäärän talteen, koska mieshän valehteli kirkkain silmin päin näköä.
sippilä on luvannut ja valehdellut niin paljon, jos olisi kaiken laittanut muistiin, a-nelonen kävisi ahtaaksi.
Eihän tuota voi pitää edes valheena. Se on vitsi. Paitsi jos “riittävä” tarkoittaa sitä, että 2019 alussa on aloitettu valmistelun suunnittelu, niin sitten se voi pitää paikkansa. Jos (kun) nämä tietojärjestelmien integraatiot annetaan vielä suurille toimijoille (koska ne ovat olleet mukana speksaamassa toimittajavaatimukset), joilla on hyvä (?) maine järjestelmäintegraatiotoimittajina, ainakin kolmannes ennustetuista sääsöistä menee ko. toimijoille eikä valmista tule.
No ei nyt aivan valehdellut kun Sitra mukaan HUS;n KUOPION ja Varsinais Suomen alueella on jo avoimen lähdekoodin tietoaltaat
https://www.sitra.fi/hankkeet/isaacus-esituotantohankkeet/#mista-on-kyse
Vaikuttaakin siltä että varsinainen hunajapurkki taitaa olla sote ym henkilötietojen intergrointi ja toissijainen hyödyntäminen. Purkille herättää kiinnostusta varmasti monissa yrityksissä .
Varsin innoissaan asiasta oli myös STM,n neuvotteleva virkamies jo 2016 :
“Sote-rekisterien yhdistäminen on nykyisin vaikeaa ja hidasta. Lupa tietojen yhdistämiseen on pyydettävä jokaiselta rekisterinpitäjältä erikseen.”
“STM ehdottaa joustavaa käytäntöä: rekisterien yhdistämiseen jakaisi lupia vain yksi taho eli Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen yhteyteen perustettava lupaviranomainen.”
Suomi aikoo avata sote-tietoja laajemmin kuin EU
“Sote-rekisterien raottaminen on tarpeen, jotta Suomi pääsee hyödyntämään ainutlaatuiset sosiaali- ja terveystietonsa. Ne ovat Suomen valttikortti tutkimuksessa, terveydenhuollon tuotekehityksessä, yritystoiminnassa ja kansainvälistymisessä”
Niinpä,saahan tiedoista raahaa reilusti, innovaatiota ja kansainvälistytäänkin.
Toimittaja M.Junkkari taas tuumaa asiaa liippaavassa jutussaan
Kaikkein pirullisin ongelma saattaakin olla se, miten tulevaisuudessa punnitaan yksilön oikeuksia ja yhteisön etua. Ne saattavat yhä useammin olla vastakkaisia.
Silti jokaisella ihmisellä on oikeus yksityisyyteen. Se on perusoikeus, joka on kirjattu perustuslakiin.
https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005641314.html
Tässä linkki edellä mainittuun STM;n 2016 inostuneeseen juttuun.
https://www.mediuutiset.fi/uutiset/ministerio-vapauttaisi-arkaluonteisia-sosiaali-ja-terveydenhuollon-asiakastietoja-laajemmin-hyotykayttoon/4d17b637-71af-31bb-b8c4-de0d0d4d827f
Rekisterien yhdistämiseen saisi luvan yhdeltä luukulta