Uuninpankkopoika Saku Timonen
Uuninpankkopoika Saku Timonen

Kolmen miljardin säästöt

Jos on pokkaa yksityistää terveydenhuolto, on oltava ymmärrystä sen seurauksista. Poliitikot luulevat, että he voivat pelata omia pelejään ja että he suitsivat markkinoita kapitaatiomaksulla, asiakasmaksuilla ja maakuntamallilla. He luulevat kai ihan oikeasti, että ”maakuntavaltuutetut hoitavat homman”. Ei se niin mene. Jos vapauttaa markkinat, niin sitten on annettava markkinoiden toimia. 

Tämän hallituksen kannalta ikävän totuuden kertoo Minna Isoaho blogissaan. Näin se oikeasti menee. Meille on kerrottu, että soteuudistus tuo kolmen miljardin säästöt julkiseen talouteen, mutta kukaan ei ole kertonut mistä ne säästöt saadaan. Hallitus ei tiedä sitä itsekään, joten saamme kuulla ympäripyöreitä selityksiä maakunnille asetettavista kustannuskasvun leikkureista, tehokaammista käytännöistä, kilpailun tasapainottavista vaikutuksista ja tietojärjestelmien integroinnista. Selitykset kertovat, että kun ei ole tietoa eikä laskelmia, niin julistetaan omia toiveita faktoina.

Soteuudistuksen suurin riski piilee siinä, että perustuslain mukaan julkinen sektori on aina viimesijaisessa vastuussa palvelujen järjestämisestä ja saatavuudesta. Markkinat toimivat siellä, missä on asiakaskuntaa ja voittoa saatavilla. Suurissa kaupungeissa voidaan kilpailla jopa niin hyvin, että jotkut yritykset menevät konkurssiin. Silloin on julkisen sektorin otettava vastuu toiminnan järjestämisestä ainakin siksi aikaa, kunnes markkinat korjaavat itseään. Tästä on Ruotsissa ikäviä kokemuksia.

Harvaan asutuille syrjäseuduille ei tule mitään valinnanvapauteen perustuvaa kilpailua, vaan tulee joko julkisen sektorin palvelut tai yhden yrityksen monopoli. Jos tulee yhden yrityksen monopoli, niin hinnat nousevat. Laskun maksavat maakunnat riippumatta siitä, millainen kustannusleikkuri niille on asetettu. Pelin henki on, että maksakaa, tai ovet menevät lukkoon.

Yksi kustannuksia nostava tekijä on palkkaharmonisointi, jonka kansanedustaja Harry Harkimo otti esille blogissaan.  Kun kaikki sosiaali- ja terveysalan työntekijät siirtyvät maakuntien palvelukseen, niin heidän palkkauksensa on yhdenmukaistettava. Se tarkoittaa sitä, että kenenkään palkkaa ei alenneta, vaan palkat harmonisodaan samalla nimikkeellä toimivien ylintä palkkaa saavien tasolle. KT-Kuntatyönantajat arvioi harmonisoinnin hintalapun haarukaksi vähemmän täsmällisesti 75-700 miljoonaa euroa.

Lisäksi tulevat tietenkin tietojärjestelmien kehittämiskustannukset, joista ainakaan hallitus ei ole esittänyt minkäänlaista arviota. Hallituksen puheista päätellen se tapahtuu jotenkin itsestään, kun eri tietojärjestelmät yhdistetään ja ne rupeavat keskustelemaan keskenään. Ei se niin vain tapahdu, vaan se vaatii valtavasti työtä ja rahaa. Jostain muualta on sitten säästettävä nekin rahat, koska maakunnilla on tiukka kustannusleikkuri.

On ihan turha puhua kolmen miljardin säästöistä, kun niiden puheiden katteeksi ei ole mitään laskelmia. Kolmesta miljardista voidaan varmaankin puhua, mutta summan etumerkki on toinen. Mutta sehän ei hallitusta haittaa, sillä se pesee kätensä jo ennakolta siirtämällä kaiken toteuttamisvastuun tuleville maakuntapäättäjille.

Kommentit (44)

  1. Petteri Peltoniemi

    Ruotsin terveydenhuollon osuus BKT:stä on noin 12%. Maailman vapaimman maan osuus 17%. Suomen tällähetkellä alle 10%. Mikä on kustannusten osuus kun siirrytään Ruotsin kautta Jenkkien malliin? Jos pakkosäästetään se 3 mrd euroa, päästään eteläisen ja itäisen EU:n tasolle, myös laadussa ja kansanterveydessä.

    Lähteeksi tällainen vihervassariblogi nimeltä Maailmanpankki:
    https://data.worldbank.org/indicator/SH.XPD.TOTL.ZS?year_high_desc=true

    • stunned

      Miettikää mitä tapahtuu sitten, kun yksityistetty pörriäis-terveydenhuolto liittoutuu lääketeollisuuden edustajien kanssa tai omistaa ristiin lääketeollisuutta. Pharma-bro Shkreli ja kumppanit. Kustannukset ”sky-rocket” niin kuin Yhdysvalloissa on käynyt. Amerikkalainen terveydenhuoltojärjestelmä on maailman kallein, silti esimerkiksi Costa-Ricassa on päästy parempiin tuloksiin.

      Golden-Sachsin analyytikko kirjoitti, että ”sairauksien parantaminen ei ole kestävää liiketoimintaa.”

      https://arstechnica.com/tech-policy/2018/04/curing-disease-not-a-sustainable-business-model-goldman-sachs-analysts-say/

      • stunned

        p.o. Goldman Sachs

        • Faktantarkastaja

          Kapitalismin kannalta ei ole järkeä tehdä tosiaan hoitoja tai lääkkeitä, jotka parantavat sairaudet ja poistavat ne.

          Kapitalismin kannalta on hyödyllistä sairastuttaa ihmiset roskaruualla, muovipartikkeleilla yms. ja sellaisilla lääkkeillä jotka parantavat vain oireita mutta eivät tautia. Tämä takaa miljardiprofitit suurille lääkefirmoille, ja erityisesti heidän suurimmille osakkeenomistajille. Tämä systeemivika on sääntelemättömän kapitalismin räikein systeemivika.

          Tähän on toki keksitty jo muinoin ratkaisu, eli valtion voimakas sääntely. 1930-1940 luvun Rooseveltin new deal ja yritysten yhteistä hyvää edistävä 75% yritysvero ja palkkojen kohtuullisuus. Esim.Henry Ford tienasi toimarina vain 5krt duunarin palkan. Nykyään toimareiden palkat voivat helposti olla yli 1000-kertaisia duunariin nähden.

          No tämä nykyinen uusliberaali kaaos tulee romahtamaan kuin Neuvostoliitto, paitsi tässä romahduksessa tuhoutuvat ekosysteemit ja suurin osa ihmisistä ellei kaikki. Ahneella oli millainen loppu?

      • m.m.x.x.

        No mutta eihän se mitään jos sairauksien parantaminen ei ole kestävää liiketoiminta, onko sitten Goldman-Sachsin toimintakaan kun sen analyytikkoa siteraat.
        Kuuluuko siis kilpailu ja kilpailutus ylipäätään sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Ainakaan kilpailutus ei asiakaan asemaa ole useinkaan edistänyt kun kilpailuttajilta on puuttunut taidot. Halpahinta ja laatukriteerien puute ja valvonta ovat tuottaneet tulosta; pitkäkestoista kärsimystä tai huolta stressiä vanhuksille, omaisille, vammaisille jne. Toisaalla ehkä joku päättäjä sitten jossain organisaation portaalla on saanut bonuksia tai selkääntaputuksia ”jämäkästä budjettikurista ja tiukoista päätöksistä”.

        Tuottavaa liiketoimintaa on kuitenkin kattavien sote tietojen myynti. Siinä Suomella on ainutlaatuiset markkinat, koska missään muussa maassa ei ole niin kattavia rekistereitä kansalaisistaan. Tämä data on miljardien arvoinen toisiokäytössä. Kiinnostuneita ostajia löytyyn varmasti ja asiota katsastamassa ovat käyneet jo monikansalliset jätit google, facebook ym . IBMn Watsonin versioita on tutkittu /kehitetty jo kymmenenvuotta Suomessa.

        Onhan siina huimat mahdollisuuden hoidon,tutkimuksen ja innovaatioiden kehittämiseen maan ja kansalaisten hyväksi ja yhtä suuret mahdollisuudet riskeihin, mokiin ja tiedon väärin käyttöön. Asian markkinointi Suomalaisille vain tapahtuu ensimmäisen vaihtoehdon mukaan.

        Valmistelut ovat jo pitkällä uuden lainsäädännön hyödyntämiseksi.

        https://www.sitra.fi/hankkeet/isaacus-esituotantohankkeet/#mista-on-kyse

        Asia vaatii muutamia lakimuutoksia;. Korvattavat, uudet ja muuttuvat säädökset Mm. Henkilötietolaki, Julkisuuslaki, Biopankkilaki, Tartuntatautilaki, Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista, Laki kuolemansyyn selvittämisestä, Laki sähköisestä lääkemääräyksestä Laki sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskuksen (Stakes) tilastotoimesta Laki terveydenhuollon valtakunnallisista henkilörekistereistä Laki sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä Uusittu laki Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta Tietosuoja-asetusLaki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä (asiakastietolaki, Kanta-palvelut) Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislaki ym.

        2016 STM neuvotteleva virkamies kertoi mm ; ”Lakia pyritään muuttamaan niin, että toiminnasta vastuussa olevat voivat hyödyntää aineistojaan ilman käyttölupaa.

        ”EU:n uusi tietosuoja-asetus saattaa vuodesta 2018 alkaen sote-tiedot kaupallisen ja soveltavan tutkimuksen sekä innovaatio- ja kehitystoiminnan ulottuville.
        Kansallinen lakiluonnos antaisi potilas- ja asiakasrekisterit vielä laajempaan käyttöön.
        – Tietojohtaminen, opetus, suunnittelu, seuranta, viranomaisvalvonta, Hämäläinen luettelee.”

        Yleensä seurannassa ja viranomaisvalvonnassa käytettään yksilöityja tietoja. Niinpä niin siinä ei taida yksityisyys paljon painaa kun uutta uljasta tulevaisuutta suunnitellaan.

        https://www.mediuutiset.fi/uutiset/ministerio-vapauttaisi-arkaluonteisia-sosiaali-ja-terveydenhuollon-asiakastietoja-laajemmin-hyotykayttoon/4d17b637-71af-31bb-b8c4-de0d0d4d827f

        Sipilän hallitus on lainvalmistelussaan etsinyt eurooppalaisesta sääntelystä porsaanreikiä, joilla se voisi kiertää tietosuoja-asetuksessa säädettyä henkilötietojen käyttötarkoitussidonnaisuutta ja arkaluonteisten henkilötietojen käsittelykieltoa. Lisäksi esityksessä tietosuoja-asetusta täydentäväksi lainsäädännöksi esitetään, että julkisen sektorin toimijaan ei ollenkaan kohdistettaisi tietosuoja-asetuksen mukaisia sanktiomaksuja. Ymmärrettävästi tietosuojavaltuutettu ei ole ollut tästä ehdotuksesta samaa mieltä.

        Toisiolaki sekä suunnitelmat henkilötason riskikertoimien laskemisesta arkaluonteisten henkilötietojen perustella ovat uusia esimerkkejä hoitosuhteen luottamuksellisuuden murenemisesta Suomessa. On varmasti syytä sanoa jo ääneen, että potilastietojen salassapito Suomessa on heikolla tasolla eurooppalaiseen standardiin verrattuna ja ehkä jo heikointa koko Euroopassa.

        http://lasselehtonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/253848-pitaisiko-olla-huolissaan?ref=karuselli

  2. Jake

    Sipilä lupasi 11.6.2017, että ”v. 2019 alussa on ”riittävä” ICT-valmius sote-uudistuksen täytäntöönpanolle”.

    Laitoin päivämäärän talteen, koska mieshän valehteli kirkkain silmin päin näköä.

    • Kari Heinilä

      sippilä on luvannut ja valehdellut niin paljon, jos olisi kaiken laittanut muistiin, a-nelonen kävisi ahtaaksi.

    • Marko

      Eihän tuota voi pitää edes valheena. Se on vitsi. Paitsi jos ”riittävä” tarkoittaa sitä, että 2019 alussa on aloitettu valmistelun suunnittelu, niin sitten se voi pitää paikkansa. Jos (kun) nämä tietojärjestelmien integraatiot annetaan vielä suurille toimijoille (koska ne ovat olleet mukana speksaamassa toimittajavaatimukset), joilla on hyvä (?) maine järjestelmäintegraatiotoimittajina, ainakin kolmannes ennustetuista sääsöistä menee ko. toimijoille eikä valmista tule.

    • M.M.X.X.

      No ei nyt aivan valehdellut kun Sitra mukaan HUS;n KUOPION ja Varsinais Suomen alueella on jo avoimen lähdekoodin tietoaltaat
      https://www.sitra.fi/hankkeet/isaacus-esituotantohankkeet/#mista-on-kyse
      Vaikuttaakin siltä että varsinainen hunajapurkki taitaa olla sote ym henkilötietojen intergrointi ja toissijainen hyödyntäminen. Purkille herättää kiinnostusta varmasti monissa yrityksissä .
      Varsin innoissaan asiasta oli myös STM,n neuvotteleva virkamies jo 2016 :

      ”Sote-rekisterien yhdistäminen on nykyisin vaikeaa ja hidasta. Lupa tietojen yhdistämiseen on pyydettävä jokaiselta rekisterinpitäjältä erikseen.”
      ”STM ehdottaa joustavaa käytäntöä: rekisterien yhdistämiseen jakaisi lupia vain yksi taho eli Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen yhteyteen perustettava lupaviranomainen.”
      Suomi aikoo avata sote-tietoja laajemmin kuin EU

      ”Sote-rekisterien raottaminen on tarpeen, jotta Suomi pääsee hyödyntämään ainutlaatuiset sosiaali- ja terveystietonsa. Ne ovat Suomen valttikortti tutkimuksessa, terveydenhuollon tuotekehityksessä, yritystoiminnassa ja kansainvälistymisessä”

      Niinpä,saahan tiedoista raahaa reilusti, innovaatiota ja kansainvälistytäänkin.

      Toimittaja M.Junkkari taas tuumaa asiaa liippaavassa jutussaan
      Kaikkein pirullisin ongelma saattaakin olla se, miten tulevaisuudessa punnitaan yksilön oikeuksia ja yhtei­sön etua. Ne saattavat yhä useammin olla vastakkaisia.
      Silti jokaisella ihmisellä on oikeus yksityisyyteen. Se on perusoikeus, joka on kirjattu perustuslakiin.

      https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005641314.html

  3. Mauri Pulkkinen

    Taloudellinen näkemys sumenee, kun tahtotila johonkin uuteen ylittää realistiset laskelmat. Plussaksi lasketaan saavutetun tavoitteen euforia eikä eurot vähään aikaan tule mieleen. Arvioiden ylittävät kustannukset kuitataan helposti joillain henkimaailmasta nousevilla perusteilla.

    Näin käy itse kullekin, myös minulle, yksilötasolla, vaikkakin elämänkokemus harventaa ”hutiratkaisuja”.

    Hallitus on kollektiivinen elin, jolla on käytössään laaja asiantuntijakoneisto. Silloin pitäisi päätöksenteon perustua tarkoille laskelmille. Käytännössä sote-kiima on jo aikaa sitten ylittänyt realistisen harkinnan.

    Toimiva tietojärjestelmä on oleellinen osa hoidettaessa valtakunnallisia sote-palveluja ja niin, että potilaat ja asiakkaat eivät huku järjestelmän syövereihin. On naiivia odottaa, että jättimäinen järjestelmä olisi polkaistavissa käyntiin nopeasti ja virheettömästi. Paljon suppeammissa potilastietojärjestelmissä on ilmennyt paljon vaikeuksia ja hankalasti korjattavia bugeja mm. PHHYKY:ssä tämän päiväisen ESS:n uutisen mukaan. Jopa rikosilmoitus on jutun mukaan harkinnassa.

    Valtakunnallisen tietojärjestelmän luominen on massiivinen hanke, kallis investointi ja ylläpito. Kauhukuva on, että potilaiden ja henkilökunnan asemasta lääkärit ja hoitajat painiskelevat päätteen äärellä.

    Voin kuvitella, että valtakunnallisen tietojärjestelmän rakentaminen muodostuu koko sote-hankkeen akilleen kantapääksi, joka on ikuisuushanke TVO:n uuden voimalan ja Berliinin lentokentän tapaan.

    Ministerit eivät huolta tunnu kantavan, kun ongelmat eivät liippaa läheltä ja aina voi mennä vaikka yksityissairaalaan yksityispotilaaksi.

  4. Antti Linnanvirta

    Saku Saku! Kun sanot noin niin niin olet oikeasssa. Mutta valitettavasti törmäyksrn seurauksena ei Soteuudistusta muuteta vaan seuraavaksi Sipilä ja Orpo porukoineen käy perustuslain kimppuun. Tästän on ollut jo viitteitä erilaisina kommennteina esim että perustuslaki on liian jäykkä, toimii jarruna, on rikki, maassa on perustuslakidiktatuuri jne.
    Sipilän ja Orpon politiikka ja toimet on pysäytettävä koska jps ne saavat jatkua vielä seuraavan hallituskauden oikeudenmukaisesta ja hyvinvointi Suomesta ei ole mitään jäljellä!

    ” Soteuudistuksen suurin riski piilee siinä, että perustuslain mukaan julkinen sektori on aina viimesijaisessa vastuussa palvelujen järjestämisestä ja saatavuudesta. ”

    • jiipee

      Perustuslakidiktatuuri?

      No johan orwellilainen uusiokieli kukkii runsaimmillaan! Perustuslaki on sitten se viimeinen laki, joka suojaa suomalaisia kansalaisia väliaikaisten hallitusten väliaikaisten ministerien järjettömältä mielivallalta.

      • stunned

        Orposta diktatuuria on se, ettei kokkaripuolue voi yksinään muuttaa perustuslakia, vaan siihen vaaditaan aikaa ja kunnon määräenemmistö. Ennen tätä kutsuttiin parlamentaariseksi demokratiaksi, kansanvaltaiseksi päätöksenteoksi. Trumpismit, nurinniskoin käännetyt termit, ovat demokratian halveksimista. Silmänkääntötempou ja kuinka se tehdään.

  5. Hilma

    Olen tässä miettinyt tuota pisteytystä ja kapitaatiorahaa. Onko se raha tarkoitettu terveyskeskustasoiseen hoitoon vai lasketaankohan siihen mukaan erikoissairaanhoidon tarve? Itselläni on kolme harvinaissairauksiin kuuluvaa sairautta ja krooninen keuhkotulehdus ja ohje on etten mene ollenkaan terveyskeskukseen vaan keskussairaalaan suoraan, kun tarvitsen hoitoa. Pariin vuoteen en ole terveyskeskuksessa käynyt kuin laboratoriotutkimuksissa ja kerran lääkärissä. Mitenköhän minut pisteytetään? Tietääkö kukaan?

    • V. laulajainen

      Ymmärykseni mukaan jokaisen potilaskansio käydään yksitellen läpi ja arvioidaan käyntien/sairauksien mukaan ja maksetaan könttäsummana sinne missä käyt hoidattamassa itseäsi.
      Ehkä he osaavat kertoa tarkemmin sairaalassa.

      Hesarista löytyi suhteellisen tuore kirjoitus pisteytyksestä.
      ”Ennen sote-uudistuksen voimaan tuloa jokaiselle suomalaiselle lasketaan henkilökohtainen hinta, joka hänestä maksetaan terveysyritykselle tai maakunnan sote-keskukselle. Maksu ottaisi huomioon kunkin henkilökohtaiset terveyteen ja elämäntilanteeseen liittyvät riskitekijät ja sairaushistorian.”

      Linkki Hesarin kirjoitukseen
      https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005636644.html

      • Hilma

        Kiitos vastauksesta! Ymmärrän sen yksilöllisen laskennan, mutta mietin sitä, että varmaan olen luokitukseltani kallis hoidettava. No saan repullisen rahaa, kun menen pörriöiselle, mutta hoito tapahtuukin erikoissairaanhoidosssa. Käykö tässä niin, että pörriöinen saa ison maksun hoidostani ja hoito tapahtuu kuitenkin erikoissairaanhoidossa? Kuinka kaikki tällainen saadaan laskettua oikein? Minun rahat ei todellisuudessa päädy pörriäisille, aion pysyä omassa terveyskeskuksessa, mutta ihan vaan tapauksena mietin.

      • A Rantanen

        Kukahan tuonkin urakan hoitaa? Käy läpi kaikkien ihmisten kaikki sairaudet, sekä nykyiset että tulevat, ja laskee niille hinnan? Vau. Vai joko tekoäly on niin kehittynyt?

  6. töytön

    Vedonlyöntiin sais tulla tulosveto-kohteeksi Suomen sotehimmelin säästöt. Vois kybällä laittaa -9miljardin tulosta.

  7. AikaMies

    Näin hän se meilläkin ennen. Minä sotkin, äiti siivosi. Sittemmiten lapseni sotkivat ja äiti/isä siivosi. Vahingoniloinen kun olen, niin vahingon kiertäessä, lastenlasten sotkiessa, jollen sano niin ajattelen: ”Kukin vuorollaan”. Korjaamattomia sotkuja, ehkä kustannuksista johtuen, en, eivätkä lapsenikaan kaiketi kohtuullisen valvonnan ansiosta ole aikaansaaneet. Toki ovat teneet omat virheensä niinkuin tekee jokainen. Suurin osa virheistään ja sotkuistaan jotain oppiikin jos ja kun on vastuullisiksi opetettu. Kaikkia ei opetettu ole eikä kaikkiin oppi tartu.
    Meinaan jotta on kuin kadunvarsi keväällä. Koiranpaskat, vaikka kuin olis lumeen piilotettu tulevat esiin.
    Nykyhallituksen vastuuttomat jätökset tulevat ajallaan esiin – maksaja tiedetään. Korjaaja on hakusessa vaikka kuinka ”korjataan jos tuli virheitä”.
    Itsestään selvää on kuitenkin, että ICT-valmiuksia ja -taitoja ei sanailemalla (tai rukoilemalla) eikä kustannuksitta saavuteta eikä uusi uljas järjestelmä halusta, toiveista ja uskosta huolimatta ole muutamaan aikaan valmiina uudistuksen haasteisiin vastaamaan, ei vaikka ”äiti auttaisi”.
    Minulle (jo) äiti opetti (ja virheistö opin), että valta ja vastuu kuuluvt yhteen. Ei niillä erikseen ole juurikaan arvoa 😉

  8. mark

    Juttelin ICT-hommista jokin aika sitten alan miehen kanssa. Kysyin miksi ei tehdä avoimille alustoille, säästäisi ainakin lisenssimaksut. Hän sanoi että alustalla ei ole oikeasti väliä, kustannukset tulevat konsulttien suolaisesta laskutuksesta. Lienee tässäkin Sipilän yms. kavereille piikki auki?

    • AikaMies

      Tuossahan se taisi ollakin?
      Käyttövoimaa oli budjetoitu yli 100 miljoonaa. Jokunen kymppi on jo maakunnille luvattukin (perustettavan yhtiön [maakunnan] nimiin?)

      Meille jokaiselle, atk-työntekijällekin on varattu määrätty aika [maanpäälliseen vaellukseen?] ja ilman ylilaskutusta vuorokaudessakin on vain 24 laskutettavaa tuntia.
      Jos ja vaikka rahalla voi vivuta aikaa(kin), niin tuntuu mahdottomalta todella toteuttaa toimiva järjestelmäintegraatio nykyjärjestelmien, nykykonsulttien ja käytettävissä olevan rajallisen ajan puitteissa.
      Tietysti jos ”senkun toteutetaan, katsotaan kuinka käy ja korjataan” menetelmää tarkastellaan hyväksyttävien vahinkojen eli esim kuolleiden lukumäärän perusteella, niin eikun suuremmat luvut käyttöön…
      Projekti(e)n todella onnistuessa tiedämme, että Suomi todellakin on tietotekniikan supervaltio. Olisikin?
      Muum tekniikankin ihmisenä olen oppinut: Jos ei kulje vesi (mihinkään suuntaan) ei valaise lamppu, ei pyöri mottori eikä toimi oikeastaan mikään, niin vika on johdossa. Olisikin värin opittu 😉

    • mark

      Vaatimattomana esimerkkinä voi mainita vaikka Helsingin lähiseudun liikenteen lippujen ”digitalisointi”. Lienee rahaa palanut jo alun toistasataa miljoonaa ja on saatu vasta sutta ja sekundaa aikaiseksi. Vai joko se toimii?

  9. Peksi

    Ainakin rahaa on jo poltettu ja maakunnat hallitsee itc:tä 2020 saakka kukas sitten varmaan on jo korppikotkat valittu lähipiiristä. tällaista http://alueuudistus.fi/artikkeli/-/asset_publisher/paatos-maakuntien-ict-valmisteluavustuksesta-vuodelle-2018-tehty-ensimmaisen-eran-osalta

  10. Ennustajaeukko

    Kuvio menee seuraavasti:
    – soteen mennään vaikka väkisin
    – 3 miljardia säästöjä muuttuu 6 miljardiksi lisäkustannuksia
    – havaitaan, ettei julkinen talous kestä suurentuneita terveydenhuoltokustannuksia, minkä seurauksena aletaan vaatia vakuutuspohjaista järjestelmää
    – pisteytystiedot vuodetaan vakuutusyhtiöille

    Lopputuloksena terveydenhuoltoa saavat vain ne, joilla on varaa ottaa kalliit vakuutukset ja ne, joita ei olla rankattu pisteytyksessä huonoille sijoille. Amerikkalainen terveydenhuoltojärjestelmä on kuitenkin loistava omaamme verrattuna, sillä siellä sentään tietojärjestelmät ovat kunnossa.

    Mielestäni on ilmiselvää, että näin käy. Miksei asioista puhuta niiden oikeilla nimillä? Saku yrittää, vastakaikua ei tule mistään.

  11. Satu

    Helsingin yliopiston terveysoikeuden professorin mukaan sokerina pohjalla ei suinkaan ole ”korttelin suurimmat peräpukamat” kuten Sleepy Sleepers aikoinaan lauloi, vaan aivan jotain muuta.
    https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/246349-eduskunnan-kuulemma-asiantuntija-syyta-sanoa-aaneen-etta-potilastietojen-salassapito
    Kansalaissirua odotellessa viihdyttävää lukemista.
    http://www.duodecimlehti.fi/lehti/2016/23/duo13431

  12. Turo Mustakallio

    Kop-kop.
    – Kuka siellä?
    – Minä täällä, posteljooni Petshkin. Toin teille Pörriäisen.

  13. Rintsu

    Yksityiset terveyspalvelut minä ymmärrän. Se on vaihtoehto niille joilla on rahaa. Yksinkertaisena vertauksena vaikka bussi ja taksi. Taksi on niille joilla on rahaa eikä heidän tarvitse odottaa bussia. Poikkeustapauksissa joillekin voidaan myöntää taksiseteli.

    Mutta osaisiko joku selittää minulle mitä on yksityinen sosiaalipalvelu? Se on mielestäni jo sanana mahdoton, koska sosiaalipalvelujen tarvitsijoilla ei ole itsellään rahaa. Yksityisyritys taas ei heille omalla kustannuksellaan rahaa tai palveluita ala jakamaan tai on välittömästi konkurssissa.
    Ja jos henkilön sosiaalipalvelun tarve on nyt x niin sen hinta on jatkossa x + voitto.
    Tarvitaan korkeampaa matematiikkaa selittämään minulle miten tuosta yhtälöstä tahkotaan säästöjä.

    • Jussi Parviainen

      Säästöt tulee siitä kun palvelut viivästytetään siten, että asiakkaat kerkeävät kuolla! Niinhän se amerikoissa hoidetaan, apua viivytetään, että pahimmat tapaukset kuolevat pois, eikä apua enää tarvita!

      • M.M.X.X.

        Mutta eihän meillä,…

  14. Yrjö perkko

    Mies kävelee autokauppaan ja lausahtaa myyjälle: haluan ostaa Jaguarin. Hinta on 1000, – euroa. Myyjä tähän : ei taida meiltä löytyä, mutta tonnilla saat tuon – 89 corollan. Ei kyllä oo katsastettu.
    Samaan aikaan toisaalla maakuntavaltuusto kävelee sote – firmaan ja vaatii: me ostamme terveydenhuollon hintaan xxxxc euroa. Tähän sote firman johtaja: eipä taida meiltä löytyä, mutta tuolla hinnalla saatte kellarin vuokralle, jos haluatte itse hoitaa
    sen.
    Mies kävelee toiseen autokauppaan, sieltä löytyisi tonnilla vanha sitikka.
    Maakuntavaltuusto kävelee toiseen sote-firmaan. Siellä tarjotaan annetulla summalla pysäköintioikeutta yksityistetynsairaalakiinteustön takapihalta.
    Kommannessa autokaupassa myyjä lupaa Jaguarin hintaan 1000, – Tosin auto on Englannissa, seissyt 12 vuotta navetan takana ja siis hieman huonossa kunnossa. Mutta ei hätäpäivää, meidän liikkeen kautta kuljetus Suomeen hoituu hintaan 3000,-, entisöinti hintaan 25000,- rekisteröinnistä ja tulli- sekä verokuluista asiakas huolehtii itse. Lisäksi toki pitää muistaa, että vuosimalli – 78 v12 moottori ei kulje ihan pienellä bensamäärällä ja päästömääräkin on melkoinen.
    Samaan aikaan toisaalla maakuntavaltuusto saa tarjouksen: esitetyllä budjetilla firma X tarjoaa terveydenhoitajan vastaanoton entisen terveyskeskuksen vanhassa osassa. Jos on tarvetta, asiakkaan kuljetus uuteen sairaalasiipeen järjestyy hintaan YY, lääkärin vastaanotto hintaan ZZ, sairaalahoito maksaa XYZ vuorokaudelta. Lääkekuluista ja muista juoksevista kuluista asiakas huolehtii itse.

  15. mark

    Off-topic mutta naurattaa. Aina luotettava valtamedia Iltasanomat kertoo, että Stockmannilla siivotaan jäätelövitriinit kerran puolessa vuodessa. Onkohan siivous ulkoistettu ja osa-aikaistettu?

  16. Illu

    Retorinen kysymys Heikki Hiilamolta:
    https://yle.fi/uutiset/3-10158610

    Vastauksia voi olla vain yksi ainoa oikea.

  17. Margareta Blåfield

    Kilpailu on kallista. Yhteistyö ja järkevä työnjako olisi paljon viisaampaa tässäkin asiassa.

  18. Antonio

    Lepomaelta tanaan juttu US puheenvuorossa:
    Nykyinen sote ei ole katastrofin partaalla
    ( en saa linkkia tuotua tahan)

      • Antonio

        Kiitos. Lepomäki toteaa jotenkin niin, että on johtajuutta myöntää, ettei sotesuunnitelma ole eduksi Suomelle.
        Osoittaisi siis hallitukselta johtajuutta.
        Tietysti jos todellista johtajuutta olisi hallituksella osoittaa, ei maa olisikaan tässä jamassa.

    • AikaMies

      Tässä se linkki kokeeksi

      Hieman of topic, mutta ”nätimmän” tuotoksen aikaansaa kirjoittamalla sijoittamalla osoitteen ja selitystekstin HTML-koodilla (ai eihän sitä voi tässä toistaa, yritän selittää) *a href=” tähän haluttu osoite” * Tähän Teksti */a*
      Korvaa *(järjestyksessä) kulmamerkeillä

      • AikaMies

        No eihän se onnistunut – senverran on tämä WordPress julkaisualusta vaikea, ettei ihan kaikki toimi (tai selity) niinkui Strömsössä 😉
        Tässä kolmannela kotimaisella ohje

  19. Rintsu

    Luinpa lehdet ja totesin, että pääministerimme alkaa olla liemessä.
    Ammattiliitot ovat nousemassa takajaloilleen.
    Onko Orpolla kykyä pitää puolueensa hallituksen takana, kun rivit näyttävät rakoilevan?
    Entäs siniset? Edustajista toistakymmentä on vailla omaa hillotolppaa, kannatusta ja poliittista tulevaisuutta. Mikä on heidän syynsä pysyä ruodussa?
    Vielä pitäisi päihittää puoluekokouksessa Väyrynen.
    Ja kello käy koko ajan ja aika uhkaa loppua.

  20. Unski

    Mitä oli ennen aktiivimallia? Työttömät lähetettiin siirtotyömaille, ja ”lapiolinja” oli kansankin mielestä oikein
    Pitääkö kansalaisen tehdä jotain se eteen, että yhteiskunta antaa rahaa? Ennen piti. Siirtotyömailla asuttiin kurjasti, tapeltiin ja syötiin huonosti.
    Nykyinen keskustelu vastikkeellisesta so­siaaliturvasta on historiallisesti katsottuna kummallinen uusi ilmiö. Että pitäisikö yhteiskunnalta saadun tuen eteen tehdä jotain? Muutama vuosikymmen sitten sitä pidettiin itsestään selvänä asiana.
    Anna-Stina Nykänen HS
    Julkaistu: 15.4. 2:00 , Päivitetty: 16.4. 17:10

    Hesari Kannataa Melkein Nazi Leiri Linjaa tai siis kirjaimellisesti palaa 1940 luvulle

    aika moista
    nyt ymmärtää paremmin miksi heidän entinen päätoimittajansa on
    Nykyään Elinkeinoelämän pomoja

    Helsingin Sanomien lähteiden mukaan yksi syy vastaavan päätoimittajan Mikael Pentikäisen potkuihin oli tyytymättömyys hänen johtamistapaansa, itsepäisyyteen ja ajoittaiseen ylimieliseksi tulkittuun käytökseen.

    Pentikäiselle potkut HS:sta – lue päätoimittajan avoin kirje

    Mutta He Hesarin Toimittajat Tukevat Häntä Sata Lasissa Silti Lööpien perusteella

    onko Anna-Stina Nykänen HS juha sipilän sala-rakas vai petteri orpon
    Vai Imeeko Hän Ek Pamppujen Kulleja

    Hesarin entinen päätoimittaja keskustan ehdokkaaksi eurovaaleihin 2013
    Mikael Pentikäinen yleissitovuus purettava

  21. Antonio

    Keskustelua Kalevassa toukokuussa 2012 :

    ”Minkä sortin uusliberalisti Sipilä on?

    Jatkaisiko Keskusta edelleen pikkukokoomuksena Sipilän johdolla? Puheenjohtajan suhde uusliberalismiin määrittää kepun kohtalon. Haluaako kepu lisää tuloeroja ja eriarvoisuutta, julkisen sektorin alasajoa, yritysten verovapauksia ja rikkaiden paapomista vai ei? Jos haluaa, goodbye kepu, kyllä meille yksi Kokoomuspuolue riittää.”

    Siis tämän kirjoitti Kalevan lukija 6 v sitten …

  22. antti järveläinen

    Soteen liittyy paljon uuskieltä, eli sanoilla hämärtämistä. Kolmen miljardin säästö ei tarkoita kulujen alenemista kolmella miljardilla (eihän se bisnesmiehille sovi) vaan sitä, että sotekeikautus (Sipilän ja Orpon mukaan) alentaa jollakin aikavälillä kustannuksia kolme miljardia siitä, mihin ne muutoin olisivat nousseet. Voiko takuuvarmempaa tulosta keksiä. Olivat kustannukset mitä tahansa ajankohtana x, niin ”ilman sotekeikautusta ne olisivat kolme miljardia suuremmat”.
    Päätöksen lähetessä tuosta kolmen miljardin ”menojen taittumisesta” on tehty kolmen miljardin säästö. Ihan samaa hommaa kuin kauppaliikkeiden mainoksissa julistetaan, että säästät hirmuisen määrän rahaa, kun ostat jonkin vempaimen. Vanhan laskuopin mukaan säästö syntyy ostamatta jättämisestä, ja tätä tilitiedotkin tukevat.
    Tuolla kolmen miljardin taiton säästöksi muuttumisella perustellaan ennakkoon palvelujen katoamista pikkukunnista. Näinhän siinä käy, sillä jostakin pörssiyhtiöiden pomojen palkat ja sijoittajien vaateet on tiristettävä.

Kommentoi »

Comments are closed