Varaslähtö

Perustuslakivaliokunta moittii viime perjantaina antamassaan lausunnossa hallitusta melkoisen kovin sanoin varaslähdön ottamisesta sote- ja maakuntalainsäädännön täytäntöönpanon valmistelussa. Valiokunnan mukaan täytäntöönpanossa on edetty hyvin pitkälle, vaikka mitään lainsäädäntöä ei ole vielä olemassa. Valiokunta painottaa, että hallitus ei voi asettaa eduskuntaa tapahtuneiden tosiasioiden eteen eli hyväksymään lainsäädännön siksi, että sen täytäntöönpanon valmistelu on pitkällä.

Juuri näin hallitus on yrittänyt tehdä. Soten ja maakuntahallinnon täytäntöönpanoa on valmisteltu jatkuvasti ikään kuin lakien hyväksyminen olisi kiveen hakattu tosiasia. On jo kuulunut sellaistakin, että pakkohan nämä uudistukset on saada maaliin, kun niitä on jo valmisteltu niin pitkälle. Muuten kaikki työ ja siihen käytetyt rahat menevät hukkaan.

Valmisteluun on totisesti käytetty aikaa ja rahaa. Väliaikaishallinnon valmisteluun on maakunnissa koottu maakuntaliittojen, kuntien, sairaanhoitopiirien, ELY-keskusten ja TE-toimistojen edustajat valmistelemaan omia tulevia työpaikkojaan. Ehkä kaikkein pisimmälle valmistelu on viety tulevien maakuntien kiinteistöomaisuutta hallinnoimaan tarkoitetussa Maakuntien tilakeskus Oy:ssä. Se on toiminut reilun vuoden, vaikka sillä ei ole vielä mitään hallinnoitavaa.

Se on sote- ja maakuntauudistuksen osana perustettu valtakunnallinen palvelukeskus, jonka tehtävänä on huolehtia kaikista tulevien maakuntien tarvitsemista tiloista – erikoissairaanhoidon, terveyskeskusten ja sosiaalipalveluiden tiloista pelastusasemiin ja toimistoihin. Sen johtajat valittiin reilu vuosi sitten ilman avointa hakua projektiryhmän kokouksessa.  Asiakkuus-, rakennuttamis- ja ylläpitojohtajat valittiin Maakuntien tilakeskuksen projektiryhmän sisältä. Parhaat asiantuntijat löytyvät tietenkin porukasta, joka valmistelee asiaa.

Hallitus on jopa luopunut perinteisestä virkamiestiedottamisesta ja siirtynyt selkeään propagandaan kertoakseen mitä kansalaisten pitää sote- ja maakuntauudistuksesta ajatella.

Nyt tämä varaslähtö saattaa kostautua. Oikeustieteen professori Pauli Rautiainen väläyttää jopa ministerivastuuasiana käsittelyn mahdollisuutta. Vaikka sitä ei tarvittaisi, niin työ ja rahat saattavat mennä hukkaan. Erityisen huolettomasti hallitus suhtautui valinnanvapauslain ja EU-lainsäädännön yhteensopivuuteen. KHO edellytti lainsäädännön notifioimista etukäteen EU-komissiossa, mutta hallitus viittasi asialle kintaalla. Nyt kukaan ei tiedä mitä tapahtuu, jos notifikaatiota ei vieläkään hankita. Siitä voitte lukea täältä.

Hallitus on painanut eteenpäin kuin silmälapuilla varustettu ravihevonen. Asiantuntijoiden varoituksia ei ole kuunneltu, kaikki ikävät faktat on sivuutettu ja päämääränä on ollut asian vieminen maaliin, koska sen eteen on jo tehty niin paljon työtä. Hallitus on aikaa ja rahaa säästelemättä syyllistynyt juuri siihen, mistä perustuslakivaliokunta sitä moittii. Se on yrittänyt saada eduskunnan ja perustuslain valvonnan pakotettua tapahtuneiden tosiasioiden eteen eli hyväksymaan esityksensä ainoana vaihtoehtona. Nyt tämä varaslähtö uhkaa kostautua.

Valmisteluun käytetyillä rahoilla olisi voitu lyhentää terveyskeskusten jonoja melkoisesti.

 

 

Kommentit (38)
  1. Keskusta on vauhdittanut maalia antamalla edustajansa mussuttaa kaalia asiantuntijapuheenvuorojen aikana. Toinen kansanedustaja on tukkinut korvansa EAR-tulpilla. Välillä viuhdotaan käsimerkkejä tai haukotellaan äänekkäästi.

    […] Heikkinen on muun muassa protestoinut turhina pitämiään opposition kansanedustajien ja vieraaksi kutsuttujen asiantuntijoiden puheenvuoroja tekemällä sormillaan ja suullaan alentavia blaa blaa blaa -eleitä ja makaillut teatraalisen kyllästyneen näköisenä valiokunnan pöydän päällä. Lisäksi hän on asiantuntijoiden puhuessa rouskutellut kovaan ääneen mukanaan tuomaansa kaalia.

    https://www.iltalehti.fi/politiikka/201804292200905981_pi.shtml

    Lindénin aloittaessa puheenvuoronsa, laittoi eräs hallituspuoluetta edustava kansanedustaja korvatulpat korviinsa. Kansanedustaja luopui korvatulpistaan vasta Lindénin lopetettua.

    https://www.iltalehti.fi/politiikka/201804112200871505_pi.shtml

    Kansanedustajan mukaan hän ei ollut kertonut korvakivuistaan valiokunnan muille jäsenille, jotka ovat mitä ilmeisimmin tulkinneet korvatulpan käytön jonkinlaiseksi mielenilmaukseksi. Väärää tulkintaa on luultavasti edesauttanut se, että kansanedustaja laittoi korvatulpan sattumalta juuri siihen korvaan, joka oli Lindéniä kohti.

    https://www.iltalehti.fi/politiikka/201804122200872645_pi.shtml

    Viime viikkojen keskustelussa itse asiasta on etäännytty todella kauas. Keskustelun teemoja ovat olleet sosiaali- ja terveysvaliokunnassa käytetyt korvatulpat, kaalin rouskutus, käytöstavat ja asiantuntijakuulemisten määrät. Tämä ei ole kunniaksi kenellekään. Kunniallista ei ole myöskään lainsäädäntötyön jarruttaminen tai eduskunnan painostaminen tekemään työtään nopeammin kuin lainsäädäntötyö vaatii. Kumpaakaan puolueet eivät kai ole tunnustaneet.

    https://yle.fi/uutiset/3-10194136

  2. Kari Heinilä
    4.6.2018, 09:08

    Hallituksen touhut muistuttaa kovin Hanhikiven laitoksen tilannetta. Sielläkin rakennetaan päät märkänä ja lopullisesta luvasta ei ole vielä tietoa. Tällä tavalla luodaan painetta lupaviranomaisiin tiedolla siitä kuinka paljon on jo panostettu, ette voi enää evätä lupaa.

    1. Yksityinen on aina tehokas
      4.6.2018, 09:51

      Yksityisellä sektorilla on yleinen tapa, että kun joku asia halutaan viedä läpi, se toteutetaan vaivihkaa ja sitten ei enää voi mitään kun se on tehty jo. Pikkulinnut laulavat, että näin venytetään olemassa olevia lakeja ja säädöksiä ja jotkut firmat jopa tietoisesti rikkovat niitä. Mitä härskimpi ja bonuksin kyllästetympi johto, sitä varmemmin näin tapahtuu.

      Palvottu ja ihailtu yksityinen sektori ei ole lainkaan niin puhtoinen kuin annetaan ymmärtää. Malleja yksityiseen puolen toimintatavoista ei siitäkään syystä ole syytä kopioida julkiselle puolelle. Se johtaa täydelliseen anarkiaan, kun kukaan ei pysty laittamaan stoppia veljien kähminnälle. Yksityinen firma sentään voidaan viranomaistoimenpitein asettaa vastuuseen teoistaan. Riskinä on jopa konkurssi, jos lakien rikkominen paljastuu.

      Harmillisesti joillekin demokraattinen päätöksenteko ei tunnu sopivan, vaan valitaan mieluummin diktatuureista kopioitu malli. Yksityinen yrityshän on eräänlainen diktatuuri myös, mutta se voidaan asettaa konkurssiin, toisin kuin valtio.

Kommentointi suljettu.