Uuninpankkopoika Saku Timonen
Uuninpankkopoika Saku Timonen

Eiköhän tämä ole nähty

– Koko ajan ongelmat vähenevät. Tämä on sodan jälkeisen historian suurin uudistus ja sitä on valmisteltu kuin Iisakin kirkkoa. Tätä ei pidä nyt jättää tähän loppusuoralle.

Näin kertoi eilisillan A-studiossa pääministeri Juha Sipilä. Minusta näyttää kyllä siltä, että eivät ne sote- ja maakuntauudistuksen ongelmat ole vähentyneet, vaan ne ovat vain tiivistyneet selvästi näkyviksi kokonaisuuksiksi.

Valinnanvapauden käyttöönottoa on perustuslakivaliokunnan mukaan vaiheistettava, eikä pilotteja saa aloittaa ennen kuin lainsäädäntö on hyväksytty. On myös ongelmia kapitaatiokorvauksen laskemisen yhteydessä syntyvien tieojen tietosuojan kanssa, ja maakunnille asetettava tiukka menokehys vaarantaa perustuslakivaliokunnan mukaan peruspalvelujen saamisen. Tätä ei Sipilä nähnyt edes ongelmana, vaan antoi ymmärtää valiokunnan tarkoittaneen vain suuronnettomuuden tai pandemian kaltaisia kriisitilanteita, jolloin valtiovalta kyllä rientää apuun.

Kysymys on kuitenkin rahan riittämisestä ihan perustoiminnassa. Valtion asettama tiukka menokehys aiheuttaa sen, että systeemi pettää ja raha kerta kaikkiaan loppuu. Koska julkinen sektori on viime kädessä vastuussa toiminnan järjestämisestä, niin valtio ei voi ehdottoman tiukasti määrätä kuinka paljon toimintaan saa käyttää rahaa.

Yksi suurimpia ongelmia on EU-notifikaation puuttuminen. Jostain syystä tätä vähätellään sanomalla, että asiasta on puhuttu EU:n virkamiesten kanssa, eivätkä he näe notifikaatiota tarpeelliseksi. Se on vähän sama asia kuin jos tuomioistuimen kanslisti ennakoisi oikeuteen tulossa olevan asian ratkaisua, ja hänen arvionsa perusteella tehtäisiin päätöksiä.

KHO edellytti lausunnossaan notifikaatiota sen varmistamiseksi, että kiellettyä valtiontukea ei ole. Asian ratkaisee joka tapauksessa EU-tuomioistuin siinä vaiheessa, kun joku vuorenvarmasti tulevaisuudessa asian sinne vie. Kyseessä on vähintään viiden miljardin bisneksen avaaminen kilpailulle, joten asiasta ei ole epäilystäkään. Siinä vaiheessa uhkaa tulla maksettavaksi kova lasku, kun rahakorvausten lisäksi saatetaan joutua pakkoyhtiöittämiseen. Siis siihen samaan asiaan, jonka perustuslakivaliokunta viime kesänä totesi perustuslainvastaiseksi.

Nämä asiat näyttäytyvät Sipilälle pieninä korjausta vaativina asioina, kuten näyttäytyy myös valtava urakka yhtenäistää tietojärjestelmät yhteensopiviksi. Sipilän mukaan tähän on jo annettu 90 miljoonaa euroa, joten kyllä se hoituu. Tämä ongelmien vähättely näkyy kaikissa Sipilän puheissa. Hän tuntuu menevän eteenpäin pelkän uskon voimalla, enkä nyt tarkoita millään tavalla vinoilla hänen uskonnolliselle vakaumukselleen. Hän uskoo soteen ja näyttää kieltävän kaikki ongelmat.

Hän uskoo soteen ja itseensä jopa niin paljon, että väläyttää mahdollisuutta antaa hallitukselleen lisäaikaa yhdistämällä eduskunta- ja eurovaalit, jotta maakuntavaalit saataisiin pidettyä alta pois. Eurovaaleja ei voi siirtää, joten eduskuntavaaleja pitäisi siirtää eteenpäin. Minulla on parempi idea. Kun puolueet ovat jo kauan valmistautuneet syksyn maakuntavaaleihin, joita siis ei tule, niin pidetään syksyllä eduskuntavaalit. Hallituksen tarvitsee vain todeta, että soten täytäntöönpano jää joka tapauksessa seuraavalle eduskunnalle ja hallitukselle, joten yhtä hyvin ne voivat sotesta päättääkin.

Luulenpa, että kokoomuksessa rupeavat kohta muutkin olemaan samaa mieltä kuin Helsingin pormestari Jan Vapaavuori. Hänen mukaansa kokoomus on tässä matkan varrella myynyt jo melkein kaikki periaatteensa eli talouden vastuullisen hoidon, kaupunkien kuuntelemisen sekä hyvän lainvalmistelun.

Puhumattakaan sitä lehmänkaupasta, jolla keskusta sai maakunnat jo kokoomuksen piti saada täysi valinnanvapaus. Siinähän kävi näin:

Kuva: Jari/Karjalainen 5.6.2018

Kommentit (53)

  1. Make

    Ei ole nähty vielä, eikä Kokoomukselle kannata naureskella – jotain uutta sieltä on tulossa. Kaipa julkisen terveydenhoidon mollaamiseen ja näivettämiseen löytyy konsteja.

    En ole kyllä innostunut maakunnistakaan. Mikä kunnissa ja kuntayhtymissä on niin kallista, tehotonta ja kapeaharteista? Pelko on, että kaikki olemassa oleva onnistunut yhteistyö kaupunkien ja yksityisten terveysalan yritysten välillä romuttuu.

  2. Mirjami

    Yhä vaan enemmän ja enemmän vahvistuu se tunne, että pääministeri Juha Sipilän mielenterveys pitää kyseenalaistaa! Onko hänellä kuin myös kaikilla ministereillä lukemisen ymmärtämisvaikeuksia. Ja tähän porukkaan voi lisätä eduskunnan ”rakkikoira” Ben Zyskowiczin. Onko oman edun ajaminen todellakin ylitse suomalaisten oikeusturvan ja hyvinvoinnin!?! Koko hallitus pitää saattaa lailliseen vastuuseen ministerivalan/-vakuutuksen noudattamattajättämisen takia. Jo aktiivimalli rikkoi törkeästi perustuslain yhdenvertaisuutta! Kuvottaa työministerin ihmettelyt ja selittelyt: eihän tässä pitänyt näin käydä👎 Olisi nekin rahat, mitä tähän soteen on hassattu, käytetty olemassaolevien sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamiseen/päivittämiseen, resurssien lisäämiseen, iänikuisten leikkausten (=alasajon) sijaan!

  3. Antti

    YLEn uutisointi hollantilaisesta hoiva-alan yrityksestä antaa ymmärtää, että tässä on uusi Sampo. Samalla mainitaan, että Hollannissa kilpailu toimii ja kaikki on yksityistä. Siellähän vakuutus maksaa jo ihan toisella tapaa kk.

    • ihmetys

      JA Hollannissa lääkärille pääsy on arpapeliä, tiedossa on tapauksia, joissa kolmen viikon kuumeen jälkeen sanotaan edelleen, että ota kuumelääkettää. Samoin hammaslääkärille pääsy ollut vaikeaa, piti ostaa apteekista väliaikaista paikka-ainetta särkevään hampaaseen. Että sellainen se Hollannin valinnanvapaus, pitää itse valita omalääkäri, jolla sitten saattaa päästä tai sitten ei.

  4. Mm

    Miten voi ihminen olla noin sekaisin? Sipilällä ei ole mitään oikeutta tuhota Suomen terveydenhuoltoa. Haluaisin nähdä ne vampyyrit Sipilän selän takana.

  5. Pitkäaikaistyötön

    Tämän kesäfarssin seuraamiselle on omat sääntönsä. Ensinnäkin oppositiopuolueisiin kuuluvien on soviteltava hyvin tarkkaan sanansa. He eivät voi ääneen huutaa totuutta: ”Tästä ei tule yhtään mitään!” Jos he niin tekisivät, niin hallituspuoluelaiset syyttäisivät jälkikäteen, että se oli opposition vika. – ”Meillä olisi muuten uusi sote, mutta kun tuo oppositio pilasi kaiken jarruttelemalla ja pilkkua n–malla…”

    Siten oppositiopuolueisiin kuuluvien on ilmaistava asiat rivien välistä. He kyllä sanovat tekevänsä ahkerasti töitä saadakseen soten maaliin – ja ahkerasti he ihan varmasti töitä tekevätkin. He samalla kuitenkin varovasti muulla tavoin ilmaisevat, että tehtävä on mahdoton. Eilen Kiuru teki sen paljastamalla, että läpikäytävä sivumäärä on reilusti yli 3 000 ja siitä valinnanvapautta koskeva osuus oli jotakuinkin 400 sivua. Pysähtykääpä hetkesi miettimään noita lukuja! Jollekin ihmiselle 3 000-sivuisen romaanin pelkkään lukemiseenkin menisi yli jäljellä olevat nelisen viikkoa ennen kesätaukoa, saati sitten, että siitä romaanista olisi vielä keskusteltava ryhmässä ja tehtävä ratkaisuja jokaisen sivun jälkeen.

    Hallituspuoluelaiset voivat puhua suorempaan. Se on heille suorastaan meriittiä, kun tietävät ilmapiirin jo muuttuneen. Siten Sari Sarkomaa ja Jan Vapaavuori voivat sanoa, että tehtävä on mahdoton (ainakin ennen kesätaukoa).

    • Pitkäaikaistyötön

      Minulla oli aikoinaan pomona ”sipilä”. Meillä olisi ollut firmassa hienosti toimiva vanha pohja, jonka päälle olisi ollut hyvä kehittää uutta, mutta sehän ei käynyt ”sipilälle”. (Sote ei toki ole Sipilän ajatus, mutta edeltäjänsä ovat olleet ihan samanlaisia ”sipilöitä”.) ”Sipilästä” vanha vain oli tylsää ja elähtänyttä. ”Sipilän” mielestä piti olla seksikästä ja dynaamista – ja piti saada oma nimi historiankirjoihin täysin uuden konseptin pystyynpolkaisijana. Eipä saanut nimeään historiankirjoihin, kun valitsi tosi mädän vaihtoehdon uudeksi pohjaksi. Firmalle tuli takkiin monta miljoonaa.

      Minun ”sipiläni” lupasi myös asiakasfirmalle, että loihdin heille uuden tuotteen viidessä viikossa. Olettaen, että kaikki olisi mennyt kuin unelma (mitä harvoin tapahtuu tuotekehittelyssä, siksihän se on kehittelyä ihan jo nimensäkin mukaisesti), projektiin olisi mennyt kymmenisen viikkoa. En vieläkään ymmärrä, miksi asiakkaalle mennään syöttämään täyttä tuubaa tietäen, että se on täyttä tuubaa. Niin tai näin, niin onneksi tuo on jo mennyttä elämää. Saldoksi jäi iso elämänopetus narsistista liituraitapuvussa.

    • Rintsu

      Tuo on muuten hyvä pontti. Kolmetuhatta sivua on käytännössä kaikki Harry Potterit putkeen ja jos pitäisi vielä muistaa kaikki taikatemppujen nimet ulkoa niin se ei ihan joka pojalta tai tytöltä parissa päivässä onnistu.
      Hommaan tarvittaisiin Paavo Väyrynen joka tarinan mukaan luki Dostojevskin tuotannon yhdessä viikonlopussa.

      Lakiteksti on luettavana hemmetisti hankalampaa kuin Potterit tai Dostojevski. Yhden lauseen tai jopa sanan merkitystä on jouduttu pohtimaan kaikki oikeusasteet läpi ja oikeusoppineillakin on keskenään riitaa siitä miksi alaikäisen törkeä seksuaalinen hyväksikäyttö ei lakiteknisesti ollut raiskaus.

      Laki on suoraan sanottuna perkeleen raskasta luettavaa ja joka väittää ymmärtävänsä kolme tuhatta sivua kertalukemalla edes HarryPotterista puhuu soopaa. Kaparillakin ammattikääntäjänä meni hommaan vuosia.

      Olen ihan vakavasti miettinyt sitäkin pitäisikö minun ensi vaaleissa äänestää Vapaavuorta. Ihan vain saadakseni kokoomuksen johtoon jonkun jolla on kokemusta elämän nurjastakin puolesta.
      Setäni ei kyllä sitä temppua antaisi minulle koskaan anteeksi.

  6. Jarkko Kotilaine

    JK

    https://www.kuntaliitto.fi/blogi/2017/suomi-pohjolan-sote-kummajainen

    Minusta parhaimpia kommenttikirjoituksia valittuun sote-linjaan tiivistyy tuohon yllä olevaan Kuntaliiton Reijo Vuorennon tekstiin. Suomi on tyystin irtautumassa pohjoismaisesta perinteestä kohti sellaista, josta ei ole käytännössä missään maailmassa kokemusta. Valtaosin hyvä systeemi (ja normaalin kehittämisen kautta parannettava järjestelmä) laitetaan täysin alttiiksi hypylle tuntemattomaan.
    Käsittämätöntä ajatuksenjuoksua esiintyy vaikkapa ikäihmisten palveluiden osalta, joista päätettäisiin monimutkaisten byrokraattisten viritysten myötä kaukana paikallisen demokratian ulottumattomissa, kuten Vuorento kirjoittaa. Kunta ei voisi tuottaa palveluita ja koko se paikallinen osaaminen ja toimintaympäristön tuntemus olisi vaarassa tulla hukatuksi.

    https://demokraatti.fi/sote-uudistus-sakki-paassa/

    Ja tässä vielä hyvä tiivistys koko menosta.

    • M.M.X.X.

      Jos pidät kuntaliiton Vuorennon kirjoitusta parhaimpana sote kommenttikirjoituksena niin aika ylimalkaisella mututasolla mennään. Vuorennon mielestä terveydenhuoltomme on Pohjolan edullisin ja 90% sen käyttäjistä on (kuntaliiton oman tutkimuksen mukaan) tyytyväisiä palveluun.

      Vuorennon mielestä Eriarvoisuutta on, mutta se ei johdu hallinnon rakenteista vaan enemmänkin kuntalaisten ”elintavoista ja syrjäytymisestä”. Vuorento vaikuttaa olevan Susanna Kosken linjoilla.

      Toisin sanoen eriarvoisuus palveluissa on kuntalaisen oma vika. On siis vahusten oma vika jos palveluja ei kotiin tule, vaipat jää vaihtamatta ja lääkitys saamatta,jos työtön ei pääse kuntoukseen tai perusterveydenhuollosta erikoissairaanhoitoon ajoissa ym.

      LINKITTÄMÄSI demokraatin artikkeli; sote uudistus säkkipäässä, on yhtä kevyttä keittoa.

      • JK

        Ensinnäkin kirjoituksessa lukee ”parhaimpia” ei ”parhaimpana” mutta se on semantiikkaa enemmänkin. Mitä tulee Suomen järjestelmän edullisuuteen, niin tilastot osoittavat sen, miten paljon Suomi käyttää suhteessa BKT:hen sote-palveluihin. Olennaista on sitten se, miten vaikuttavaa tämä panostettu raha on. Siihen vastauksia antaa vaikkapa tämä selvitys: http://stm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/suomen-terveydenhuollon-laatu-on-oecd-maiden-parhaimpia

        Ko. tutkimus tuo esille sen, että meillä palveluihin pääsyssä on ongelmia. Ja se johtuu paljolti siitä, onko henkilö työterveyshuollon piirissä vai ei ja tämä rakenne eriarvoistaa. Vuorento on yksinkertaistuksessaan lähtenyt varmaankin pitkälle siitä, että sosioekonominen asema määritää pitkälle hoitoon pääsyn vaihetta. Ja kuten moni asiantuntija on kirjoittanut, meillä jo nyt on vakavia ongelmia, jotka vain syvenisivät nyt pohjalla olevan soten linjausten myötä.

        Kuten Martti Kekomäki on todennut asiasta seuraavaa: ”Eriarvoisuus lisääntyisi Kekomäen mukaan sen vuoksi, koska valinnanvapaudesta hyötyisivät etenkin hyvinvoivat työssäkäyvät ihmiset.

        – Heillä olisi mahdollisuus käyttää joko työterveys- tai privaattipalveluita. Moniko päihdeongelmainen tai mielenterveyspotilas on vaihtanut yksityiselle tuottajalle? Suomi jyrkentää luokkajakoaan, joka on tässä ”maailman onnellisimmassa maassa” ällistyttävän jyrkkä jo nyt.

        Näihin jo syrjäytyneisiin ryhmiin kasatuu paljon moniongelmaisuutta mutta tällaisena kaavailtu sote-uudistus ei paranna, vaan asiantuntijoiden mukaan syventää entisestään, näiden ihmisten asemaa.

        Perimmäinen kysymys on, miten pahasti sote-järjestelmämme on lopulta vialla? Jos edettäisiin sillä tiellä, jota esim. Eksotessa on kokeiltu eli toiminnallisen integraation kautta, saataisiin näitä syrjäytyneitä ja elintapojensa kautta vaikeuksissa olevia aiemmin palveluiden piiriin ja ennaltaehkäisevien palveluiden puitteisiin.

        Nyt valittu linja vain pirstoisi nykyisiä hoitoketjuja entisestään. Tämä ehkä tässä vaiheessa. Nämä kirjoitukset ovat tietenkin yleisluontoisia tiivistelmiä mutta jos menee syvemmälle rivien taakse, on mahdollisuus nähdä se ajatusmalli ja logiikka, joka tekstissä on.

        • M.M.X.X.

          Haluat puolustaa Vuorennon näkemystä, se on ihan ok, jos olet hänen näkemyksensä kannalla. Pidän edelleenkin sitä juuri sellaisena kuin kerroin. Tottakai kuntaliiton edustaja esittää asiat kuntien kannalta edullimmalla tavalla. Kunnat ovat rikkoneet soteen liittyviä lakeja varsin reippaasti ja valtion ohjauksella tätä ei ole saatu kuriin, johtuen kuntien itsemääräämisoikeus.

          Kunnat ovat tuottaneet hyvin paljon alueellista epätasa-arvoa. Muutama esimerkki: Palvelusetelin arvo on vaihdellut rajusti, jossain pääsee kaihileikkaukseen muutaman ,kympin omavastuulla toisaalla 500 euros maksulla. OmaIshoidon palkkioiden erot ja kuljetuspalveluiden tulorajojen erot huomattavia. Hyvät käytännöt eivät siirry välttämättä kunnasta edes naapurikuntaan. Jonot ovat joissain kunnissa edelleen kuukausia pelkästään perusterveydenhuoltoon, hammashuolto toimii jossain, toisaalla ei. Kuntoutukseen ei satsata ja riittävää määrää fysioterapeutti ei palkata. Joissakin perusterveydenhuollossa ei ole asiakasmaksuja toisissa kunnissa on maksuihin tehty kaikki mahdolliset korotukset. Vain murto-osassa kuntia löytyy taho joka ottaa vastuun asiakasmaksujen kohtuullistamisesta tai poistamisesta kun siihen on asialliset perusteet. Loput rikkoo asiakasmaksulakia ihan härskisti ilman seurauksia. Niin että en yhtään ihmettele miksi Vuorennon mielestä eriarvoisuus ei johdu hallinnon rakenteista vaan asiakkaista. Harvemmin sitä oman hallinnon alan ongelmia julkisesti kuulutetaan, voi oma oksa katketa. Muuta ajatusmaailmaa tai logiikkaa en Vuorennon tekstistä löydä. Mikäli ongelmiin halutaan puuttua, ne on ensin tunnustettava.

          En oikein ymmärrä mitä Kekomäki asiaan liittyy koska hänen asiantuntemuksen on huomattavasti syvempää.

          • JK

            No, Kekomäen lyhyt kommentti oli tarkoitus olla mukana sen vuoksi, että se tukisi niitä näkemyksiä, joita Vuorennolla on. Arvostan Martti Kekomäen asiantuntemuksen erittäin korkealle mutta en minä nyt Reijo Vuorennonkaan näkemyksiä olisi ihan noin rajusti ”dissaamassa”.

            Mutta myönnytään sen verran, että ehkä hänen blogikirjoitukset ovat olleet ”parhaimpia” kuvatessaan sitä, miten Suomi nyt valituilla sote-uudistuksen toteuttamislinjauksillaan etenee monin osin vastoin sitä, miten esim. Ruotsissa, Norjassa tai Tanskassa on toimittu.

  7. Juha Kajander

    Sipilälle luonnollisesti sopisi eduskuntavaalien ja europarlamenttivaalien yhdistäminen. Silloin hänen hallituksestaan tulisi pitkäikäisin, mitä tässä maassa on nähty. Voisi mennä jopa omalle sataluvulle, jos uuden hallituksen muodostaminen sujuu hitaasti.

  8. JOre

    Ennakkopuffauksen perusteella odotin eilisen illan A-studiossa mielenkiintoista keskustelua Sipilän ja Vapaavuoren välillä, mutta yksinpuheluksi meni jälleen kerran. Täten jätin Sipilän osuuden kokonaan väliin, en ole pitkään aikaan kestänyt noin valheellista pääministeriä. SOTE- ja maku-uudistuksessa on siitä ensimmäisestä lehmänkaupasta alkaen ollut kysymys, että Kepu saa lisää valtaa & virkoja maakunnissa ja kokoomuslobbarit miljardinsa.
    Uudistuksen lähtökohdaksi olisi pitänyt valita työssäkäyntialueen kokoiset kunnat, joita Kataisen hallitus yritti, mutta ne eivät Kepulle kelvanneet ja Kataisen hallituksessa oli myös kissanhännän vetoa eri suuntiin. Ko. kunnat olisivat huolehtineet peruspalveluista ja esim. erikoissairaanhoito olisi valtion vastuulla (ns. leveämmät hartia).
    Hieman tyhmemmänkin pitäisi tajuta, ettei 1,66 milj. asukkaan (Uusimaa, 182,4 as/km2) ja alle 74 tuhannen asukkaan (Kainuu 3,7 as/km2) maakunnat voi olla mitenkään yhteismitallisia ja hallinnoitavissa samalla mallilla.
    Pohjois-Karjalassahan toimii jo Siun Sote, jossa potilaita kuskataan ympäri Pohjois-Karjalaa (toipumaan) sinne missä vapaa vuodepaikka sattuu löytymään. Kunnillahan ei enää ole mitään vastuuta asukkaidensa SOTE-asioissa, valtaakin vain nimellisesti Siun Soten hallinnossa.

  9. Eläkeläinen 66

    Ymmärrän että ihminen on voimakastahtoinen ja päättäväinen mutta Sipilä on inttäjä joka takoo päätään seinään eikä ymmärrä etteivät muut usko enään samaan asiaa. Nyt pitäisi kokoomuksen puhaltaa peli poikki ja lopettaa tämä älytö tyhän tahkoaminen.

  10. AikaMies

    Kun en tiedä, niin kysyn.
    Koko prosessi pitää jotenkin rahoittaa. Tai siis valtion pitää saada jostain jaettavaa maakunnille. Kuntien verotusta vastaavasti pitäisi vähentää. Yhtälössä on senverran monta muuttujaa, että ei taida auttaa korkeampi matematiikkakaan.
    Meinaan jotta niinhän siinä mahdollisesti voisi käydä, että valtion verotusta (progressiivinen?) lisätään ja kuntien (vähemmän progressiivinen) vähennetään veronmaksajan kustannuksella.

    Valtion verotuksen lisän ja kuntaveron vähenemisen erotus on veronmaksajan maksettavaksi tuleva osuus.

    • AikaMies

      Muuttujista vielä!
      Kuntaliiton viimevuotinen tilasto: Kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon nettokustannukset euroa/asukas tekstiä pikaisesti tarkastellen ilmenee mm. kulujen (min/max) olevan luokkaa 2500/5500€ asukasta kohden.
      Aikaisemmat tilastot eivät ole sellaisenaan edes vertailukelpoisia?
      Pienten kuntien kohdalla on ilmiselvää kulujen suurikin vuosittainen vaihtelu, koska muutama kallis ”asukas” jonakin vuonna voi luvuissa ihan yksinäänkin näkyä.
      Yksittäisen kuntalaisen osuus tietysti vaihtelee erilaisista tukitoimista johtuen…
      Hallintoportaan lisääminen ei, vaikka näin kerrotaankin, kokonaiskuluja vähennä, joten keskimääräinen veroaste varmasti keskimäärinkin kasvaa digitalisaatiosta huolimatta tai sen takia
      Ongelma, jonka ratkaisua ei ole näkyvillä/kerrottu on siinä, minne (alueellisesti) ja mihin tulotasoihin lisäys kohdistuu.
      Siinähäb on viisaammilla laskemista. Kansalainen veronmaksaja laskutuloksen näkee tilinauhastaan(kin),

  11. Antonio

    Seurasin A-studion sipilä-haastattelua hämmentyneenä; hän ei ole kyllä tältä planeetalta. Jokaikisen vastauksensa viestin sävy oli ”kaikki on hyvin/hoituu/hoidettu jo”.
    Siis mitäh?
    Kuinka hän lisäksi rehvakkaasti kehtaakin kertoa, että 90 miljoonaa on jo annettu digialustan tekoon?! Eikö hän tajua tämänkään ennenaikaisuuden vaaraa – ja siihen syyllistymistä? Olisipa kiinnostava tietää Eduskunnan tiesmilloin tiesmillaista sotepäätöstä jo edeltävän sotevalmistelun yhteissumma. Valtion varoja! Kenen luvalla?
    No ei kai tuo porukka tiedä, ellei osaa antaa sotesuunnitelmallekaan minkäänlaista arviota!
    Isävainaani olisi sanonut:
    ” Kyllä on sutkia rostoiporukkaa!”

  12. Jonis Lusis

    Olemme ilmeisesti siirtymässä pääministerin ohjauksella vatuloinnista vitulointiin.

  13. Tuula Anita

    Kamala, jo tuolla 90 miljoonalla eurolla pelkästään olisi parannettu julkista terveydenhoitoa! Ja kaikella energialla sekä tuhlatuilla työtunneilla maksatuksineen, joita on käytetty sote-vatulointiin, olisi julkinen puolemme loistokunnossa. Yksityinen saisi pysyä yksityisenä, niin kuin menneinä vuosikymmeninä, joka oli ”valinnanvapaus”, ja jota varakkaammat käyttivät hyväkseen saaden sairausvakuutuskorvauksina osan lääkärinmaksuista takaisin. Tämä on todella surkeaa miljoonien tuhlausta, mitä nyt käydään. Tätä tuhlausta tulemme makselemaan kukin loppuikämme hamaan maailman tappiin.

    • aino

      TUULA ANITALLE Et taida tietää minkä osan sairausvakuutuskorvauksina saa TAKAISIN
      esim. vastaanottokäynti erikoislääkäri 91€, – KELA-korvaus 13,50€, + toimistomaksut 18,90€(Terveystalo) ja viranomaismaksut (Kanta-maksu = tiedot käynnistä kirjataan kantajärjestelmään) 1,50€. Suurin piirtein samaa tasoa lienee KELA korvauksen osuus yleislääkärin käyntipalkkiostakin.
      Tuskinpa 90 miljoonalla eurolla olisi paljonkaan julkista terveydenhuoltoa parannettu ja kaavaillun sote-remontin tietojärjestelmiinkään ei taida riittää. Siitä olen samaa mieltä, että julkinen puolemme olisi loistokunnossa, jos rahoitus olisi kunnossa.

      • M.M.X.X.

        Jos rahanpuute olisi sote järjestelmämme ainoa puute niin ongelma olisi jo aikoja sitten hoidettu, niin paljon on rahaa soteen vuosien varrella syytetty. Yhä uusiin ja uusiin tehottomini ja tuottamattomiin projekteihin.

        Ongelman ydin on ollut ja on edelleen se että lähtökohtana on rakenteiden ja järjestelmien parantaminen tuottajien ja toimijoiden näkökulmasta, ei terveydenhuollon parantaminen sen käyttäjien näkökulmasta.

        Ongelmaan liittyy rahoituksen monikanavaisuus, joka antaa mahdollisuuden pomot potilasta eri maksajataholta toiselle jopa siihen asti että potilas on työkyvyn tai huonommassa tilanteessa kuollut. Eikä kukaan joudu vastuuseen.

        Onhan se ollut ikävää kun jonkun operoitavan, tavallisen vaivan vuoksi on työkyvytön, koska ei pääse erikoissairaanhoidon tutkimuksiin ajoissa, sitten joutuu odottamaan tutkimuksia kuukausitolkulla, kun lopulta pääsee tutkimuksiin niin työkyvyn palauttavat leikkausta joutuu odottamaan taas kuukausikaupalla. Jos potilas on tässä vaiheessa ilman työpaikkaa niin kukaan ei halua vastata kuntoutuksen rahoittamisesta. Kuntoukseen saaminen voi viivästyä tai jäädä kokonaan saamatta jolloin operaation hyöty jää vähäiseksi. Tämä on vain yksi esimerkki rahoituksesta johtuvista ongelmista. Esimerkin kaltaista tilannetta ei synny jos on kattava työterveyshuolto. Työnantaja tuskin haluaa tuhlata rahojaan näin, varsinkaan korkeapalkkaisten asiantuntijoiden, erikoisosaajien tai toimihenkilöiden kohdalla.
        Koska yhteiskunnallinen status väistämättä vaikuttaa palvelujen saantiin niin ei kai ihme jos matalapalkka-alan , osa-aikatyöläisen tai työttömän terveyspalveluihin ei niin satsatakaan.
        Työterveyshuolto halutaan edelleen säilyttää erillään uudistuksesta, samoin kuntoutuksen monikanavaisuus ilmeisesti myös. Joten näiltäosin säilyy myös eriarvoisuus terveyspalveluissa.

        90 miljoonan satsaus it-järjestelmiin /digitalisaatioon on lähinnä peanuts, koska pelkästään HUS ja Uudenmaan Apotti- järjestetään on mennyt yli 600 miljoonaa ja se tulee palvemaan 1,6 miljoonaa asiakasta.
        Tosin on vielä epävarmaa toimiiko järjestelmä myös sosiaalipuolen osalta.

    • Rintsu

      90 miljoonaa on iso raha paitsi puhuttaessa hävittäjäkaupoista.
      En tiedä terveyskeskuslääkärin palkkaa mutta sanoisin, että sivukuluineen satatonnia vuodessa on jokseenkin hehtaarilla?
      90 miljoonalla minun ja Elon laskuopin mukaan palkkaa 900 lääkäriä vuodeksi, hoitajia puolet enemmän. Suomessa on noin kolmesataa kuntaa. Tasajakona se tarkoittaisi kolme lääkäriä lisää jokaiseen kuntaan joka poistaisi hoitojonot aika tehokkaasti?

      Sen sijaan 90 miljoonaa poltetaan ööh… suunnitteluun.

  14. Jere Laitinen

    Jukka Kemppisen blgista poimittua:

    ”Sote on oma sosiaaliturvan ja terveydenhoidon hankkeemme, jonka läpi vieminen on vaikeuksissa. Tuon hankkeen takana on asioita, joita ei ole kerrottu. Erittäin paha asia on sairaalateknologian kalleus. Kun viimeksi kuulin kommentin uskottavalta taholta, se oli että sairaaloiden tietotekniikka ja siihen liittyvä automaatio maksaa sata kertaa enemmän kuin ICT eli tieto- ja viestintekniikka yleisellä puolella (tavallisille ihmisille ja pikkufirmoille). Kysyin, onko HUS:illa eli Suomen valtiolla enää varaa siihen, vastaus oli, että ei ole. Kysyin yksityissairaalan kirurgeilta, miten he leikkaavat käsin verkkokalvoani. He sanoivat, ettei ole varaa robotiikkaan. Heidän sairaalansa on Suomen kallein.”

    http://kemppinen.blogspot.com/

  15. Lännentyttö

    Ylen ykköseltä tuli tänä aamuna n. 8.30 aikoihin keskustelu, joka meni valitettavasti itseltäni vähän ohi, kun piti keskittyä muihin asioihin. Siellä asiantuntija sanoi jotenkin niin, että myös kuntien ja kuntayhtymien sote-kiinteistöjen luovuttaminen tuolle maakuntien kiinteistöyhtiölle ilmaiseksi (tai yleensäkin alihintaan) tulkittaisiin EU-tasolla ainakin jossain tapauksessa kielletyksi valtiontueksi.

  16. Pahuuden voimat

    Kaiken tämän Sote-intoilun takana on päästää yksityinen sektori kiinni massiiviseen terveysbisnekseen ja antaa terveysfirmoille käytännössä verotusoikeus.

    Verotusoikeus, joka säilyy siihen asti kunnes rahat loppuvat. Sitten aletaan vaatia kansalaisia osallistumaan itse terveyspalveluidensa maksamiseen. Syntyy vakuutuspohjainen järjestelmä, jossa vakuutuksia kohtuuhintaan saavat vain terveet ja nuoret, aivan kuten Yhdysvalloissa. Lisäbonuksena vakuutusyhtiöille lahjoitetaan kansalaisten pisteytysjärjestelmä, jonka tietosuoja-argumentit unohdetaan. Geenipankeista saadaan vielä kätevästi lisätietoa siitä kenet kannattaa vakuuttaa.

    Tulemme näkemään katojassa kiemurtelevia vaivaisia aivan kuin reilut 100 vuotta sitten, jolloin homma meni täydeksi rähinäksi.

    Miten kukaan voi olla niin läpeensä ahne ja paha, että haluaa tällaista.

  17. Arska

    Ei voi muuta sanoa tästä hallituksesta että kriisistä kriisiin mennään ja hallitus ei suostu eroamaan vaikka totaalinen epäonnistuminen on jo nähty ihan kaikissa asioissa, itse kehuvat itseään mutta kaikki muut haukkuvat hallituksen Suomen historian surkeimmaksi tekeleeksi ja ministerit Kekkosen sanoin ”helvetin tunareiksi”.

    Voiko helpommin enää maata johtaa kun itseään kehuu ja kukaan ei hallitusta erota virastaan.
    Ei tämä ainakaan demokratiaa enää ole eikä kansanvaltaa ole maassa lainkaan, elämme diktatuurissa.

    Oy Sipilälandia johtaa maata.

  18. Jussi

    Nyt tämä noin 10% eliitti joka omistaa Suomessa kaiken jonka voi omistaa on päättäneet että otetaan loputkin ja aletaan pikku ’jenkkiläksi’ missä jokainen joutuu huolehtimaan itsestään oli sairaus tai vamma mikä tahansa jos ei ole vakuutusta ja yleensä sitä vakuutustakaan ei ole eikä sitä saa jos ei ole töissä ja rahaa.. Sieltähän voi katsoa mallia Amerikasta jossa on yli 40 milj koditonta ja köyhyysrajan alapuolella näkevät nälkää jopa keskituloisilla pitää olla aidat ja vartiat kotinsa ympärillä.
    Ahneus luo pelkoa ja turvattomuutta.päinvastoin mitä Sipilä sanoi että ”ei ole aihetta pelkoon” ja samalla lisäsi itselleen turvamiehiä……..

    • Jere Laitinen

      Mikä ihmeen eliitti? Ilman minua ei 37 ihmisellä työllistyisi. Ja osaatko lisäksi arvata paljonko maksan vuositasolla kaikkia veroja yhteensä, eli paljonko tuotan yhteiskunnalle, jolloin jaettavaa riittää kaikille? Milloin mainitsemasi päätös tehtiin ja missä? En sattumalta ollut seillä mukana.

      • Yrittäjä itsekin

        En tiedä kuka olet tai mitä teet, mutta mitä todennäköisemmin nuo 37 ihmistä työllistyisivät myös ilman sinua. Joku muu perustaisi firman ja myisi samat tuotteet, tai mikä nyt onkaan toimialasi.

        Myös nämä 37 ihmistä maksavat veroja ja tuottavat yhteiskunnalle. Ainakin jos maksat heille palkkaa. Toivottavasti maksat.

        Joskus 70-luvulla yrittäjä oli yhteiskunnan vihollinen ja kommunistit halusivat sosialisoida liiketoiminnan. Nyt ollaan toisessa ääripäässä, yrittäjä on valtiovallan lellikki jolle tarjotaan ilmaista työvoimaa, ja aina vain enemmän ja vähemmillä veroilla pitäisi saada vaikka elintaso on jotain aivan muuta kuin palkollisilla.

        • Jere Laitinen

          Otanpa tähän pienen lisävastauksen eliitistä. Keskiluokkaan suomalaisista kuuluu noin 65 prosenttia. Ylempi keskiluokka / rikkaat, eliitti, joiden nettovarallisuus on yli 450.000€.

          Suurin osa näistä on noin 60-70 vuotiaita. Yksi esimerkki tämän ikäluokan tuttavistani. Muitakin löytyy. Mies sairaanhoitaja ja vaimo opettaja. Ovat säästäneet ja sijoittaneet. Molemmat helsinkiläisiä.
          Kuuluvat ”suureen ikäluokkaan” joka viime aikoina on perinyt vanhempansa.

          Heillä on veloista vapaa omakotitalo, kesämökki ja autot. Perintönä lisäksi molemmilla keskusta-asunnot ja kesämökit. Kummankin nettovarallisuus yli 800.000€.

          Tällä haluan vain sanoa, etteivät kaikki kuulu aloituspostauksen ”Nyt tämä noin 10% eliitti joka omistaa Suomessa kaiken jonka voi omistaa on päättäneet että otetaan loputkin…”

      • M.M.X.X.

        37 ihmistä työllistävä ei välttämättä kuulu 10% eliittiin muutoin kuin ehkä ajatuksissaan.

        • Jere Laitinen

          No hyvä. Osaisitko sitten kertoa millaisella nettovarallisuudella kuuluu 10% eliittiin. Tosin tunnen muutaman tyypin, joilla ei ole lainkaan työllistettäviä, kuuluen siitä huolimatta ko. eliittiin. Mielenkiintoista myös sinun tapasi poiketa aiheesta, menemällä tavallaan asian ja aiheen ulkopuolelle.

  19. Lauri

    Tämän aamun Helsingin Sanomien sote-uutisessa on on seuraava kappale:

    * * *
    ”Se ei ole ponnessa”, Nerg vastaa perustuslakivaliokunnan esille nostamaan kysymykseen valinnanvapausjärjestelmän EU-notifikaatiosta. Perustuslakivaliokunta luetteli lausuntonsa lopussa joukon ponsia, joihin on pakko puuttua.
    * * *

    Eli oma tulkintani tuosta Päivi Nergin lausunnosta on että notifikaatio jätetään tekemättä, koska ainoastaan lausunnon lopun ponnet ovat pakottavia. Onko tämä juridisesti oikea tulkinta?
    (Lähde: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005706434.html)

    • Liisa

      Päivi Nerg ei ole juridiikan asiantuntija. Kaukana siitä. Hän on maatalous- ja metsätieteiden maisteri. Virkamies. Hän on luonut uraansa myös Atrialla ja Lihapolar Oy:ssä, teurastamoalalla. Jossa on oppinut tappajan asenteen.

      Perustuslakivaliokunta teki perusteellista ja tarkkaa työtä. Nergin käsityskyky ei riitä ymmärtämään mitä PeVin lausunto tarkoittaa.

      • Lauri

        Sain kyllä itse Nergistä sen edellisessä pestissä varsin fiksun kuvan (vaikka se poliittinen virkanimitys olikin) – välillä oikein yllätyin. Mutta valitettavasti luulen, että Nergin lausunto kertoo hallituksessa sovitusta linjasta. Kun nimittäin EU:n kannan hakeminen kaataisi uudistuksen. Mutta koska PeV vaatimus ei ollut sitova, se jätetään kylmänviileästi tekemättä ja haetaan ainoastaan ei-sitova kevytlausunto. Sosiaali- ja terveysvaliokunnassa hallituksella on enemmistö eli se tuskin tulee vaatimaan notifikaatiota. Olisi kiinnostavaa kuulla mikä on Saku Timosen näkemys asiaan – onnistuuko tuon kohdan kiertäminen kun se ei ole ponsi?

        • Liisa

          Sos. ja terv.valiokunnan lausunto menee vielä PeV:ille. Ennen kuin se annetaan eduskunnan päätettäväksi. PeV tuskin nyökkää hyväksyvästi mikäli muutoksia ei ole tehty eikä toimittu kuten ovat ehdottaneet. Tämä kaikki vie paljon aikaa, ja sitä ennen kerkeää vielä tapahtua. Monenmoista. Aivan varmasti.

          • Lauri

            Katsotaan ja hämmästellään. Mutta eiköhän Zysse hoida PeV:n muotoilun siten että menee rimaa hipoen läpi. Toivon olevani väärässä, mutta työni virkamiehenä on opettanut minut hieman kyyniseksi.

      • HTK

        Maisteri, agronomi Päivi Nerg on tehnyt pro gradu-tutkielmansa lehmän lypsämisestä. Hänen opinnot ”pätevöittävät” mainiosti kepu-kokoomuksen tekemään sote-lehmän lypsättämiseen sote-alan suuryhtiöiden hyväksi. Verovaroja, sairaiden ja vaivaisten maksuja tullaan entistä tehokkaammin lypsämään pääomasijoittajien eduiksi.

  20. Siru Pola

    Ettei vaan olisi jo antaneet sitä tietojärjestelmähommaa Tekesin hoidettavaksi ? (Lue: Meniköhän ne rahat jo huijareiden taskuun?)

  21. HTK

    Katsoin eilisen A-studiolähetyksen, jossa päänmisteriä haastateltiin sotesta.

    Erityisesti korvaani särähti sote-esityksen valinnanvapaudesta puhuttaessa Juha Sipilän lausuma siitä, että ”perusterveydenhuoltoon sovitetaan yhteen kahta rinnakkaista järjestelmää: yksityistä ja julkista”.

    Se, että pääministeri ilmaisi sanan ”yksityinen” ennen ”julkinen”-sanaa tarkoittaa sitä, että hän suosii ensisijaisesti yksityistä perusterveydenhuoltoa ja vasta toissijaisesti julkista. Toisaalta hän ilmaisi julkisella olevan viimekädessä kokonaisvastuun.

    Sipilän ajattelutavan mukaan julkinen olisi vain lähinnä täydentävä ja rahoittava taho. Sen sijaan yksityiset sote-alan liikeyritykset kuorisivat ”valinnanvapauden” nimissä helpot tapaukset eli ”kerman päältä”. Juha Sipilän kanta ”valinnanvapauden ” varjolla toteutettavaan yksityistämiseen ei olennaisesti mitenkään olennaisesti eroa kokoomuksen kannasta. Hänen näennäisdemokraattinen maakuntauudistus on vain syötti, jolla kokoomuslainen markkinamalli ajetaan tietämättömälle kepun kenttäväelle.

    • Jyrki

      Eli Sipilän sanominen voidaan sanoa varmaan suomeksi myös näin: Voitot on ensisijaisesti yksityisiä ja toissijaisesti yhteisiä jos ollenkaan. Tappiot taas ensisijaisesti yhteisiä ja toissijaisesti yksityisiä jos ollenkaan. Ja toki yksityiset tappiot saa vähentää verotuksessa.

      • Työsuhde-etuna astma

        Erinomaisesti tiivistetty!

  22. Savon_arska

    Jos Sipilä ajaakin kokoomuksen tilanteeseen, jossa jo nyt päätetään lailla siirtää ja vahvistaa suurten kaupunkien veronmaksajien rahoja syrjäseuduille?
    Jos kerran nyt suunnitellut rahat ei maakunnissa riitä, summia tulee nosta ja ainoat maksajat löytyy suurista kaupungeista!

    • HTK

      Sipilä ajaa sekä kaupunkien että syrjäseutujen veronmaksajien rahoja ensisijaisesti pääomasijoittajille, joissa voi olla paljon sekä ulkomaalaisia keinottelijoita että kotimaisia puolueita rahoittavia kapitalistikavereita: tulevia sote-miljonäärejä.

  23. HTK

    Sipilän ja Stubbin marraskuisena syysyönä vuonna 2015 sopimassa lehmänkaupassa kokoomus ei tosiasiassa saanut juuri mitään eikä kepukaan: maakunnat eivä saaneet kansanvaltaista itsehallintoa verotusoikeuksineen.

    Sen sijaan ainoat lehmänsaajat olivat suuret sote-alan liikeyritykset, jotka pääsevät suorastaan lypsämään sekä valinnanvapauden nimissä että maakuntien kautta yhteisesti, kansan verovaroin ylläpitämää ”lehmää”.

    Lehmänkaupan lehmä on entinen kultainen vasikka, joka on nyt kasvatettu suuryhtiöiden isoksi lehmäksi lypsämään verovaroin lannoitettua rehevää ruohoa kansan yhteiseltä laitumelta. Se ”aito” tuottaa ensisijassa pääomasijoittajille osinkotuloja ja myynntivoittoja; kansanterveys ja sosiaalinen hyvinvointi alistetaan markkinavoittojen tavoittelulle.

    • M.M.X.X.

      Jep!

  24. Reijo Liinamaa

    Kirsi Heikelin A -studiohaastattelussa Juha Sipilä joutui taas kerran paljastamaan, että hänen omat tietonsa koko uudistuksesta ovat varsin hatarat heti kun ohitetaan perusliturgia ja mennään yksityiskohtiin.

    Heikel:
    On mahdollista, että Asiakassuunnitelman käyttöönotto vaatii muidenkinlakien korjaamista. Onko tällä Asiakassuunnitelmalla juridien asema? Mikä onteidän linjauksennen koskien asiakassuunnitelmaa?

    Sipilä: ”no ihan näin yksityiskohtiin en ota kyllä kantaa ennenkuin asianomaiset vastuuministerit ovat käyneet ne tuossa vastineessa läpi ja kun kaikkiin näihin kysymyksiin otetaan kantaa…”

    Haastattelu paljasti jälleen kerran karusti, miten koko uudistus on pääministerille vain ideologinen saantokysymys, käyttääkseni Jan Vapaavuoren lanseeraamaa käsitettä. Yksityiskohdilla pääministeri ei ole missään vaiheessa halunnut vaivata itseään ja se on näkynyt jatkuvina bumerangeina. ”Erinomaisiin virkamiehiin”, heidän ”valtavaan työmäärään” ja pitkään valmisteluun vetoaminen ei auta, kun tuloksena on sutta ja sekundaa.

  25. Saara Nieminen

    En tiedä enää mitä hallituksen hommista sanoisi. Kovapäisiä ainakin ovat. Vaikka kuinka moni taho varoittelee hallitusta tekemästä virheitä, vaikutus on tasan nolla. Ja kun hallitus suoraan myöntää, ettei sillä ole vieläkään kaikkea tietoa Sote-asiassa, niin ihmetys vain lisääntyy. Ajetaan läpi uudistusta, vaikka ei edes tiedetä kaikkea siitä.

    ”Hallitus ei ole notifioinut esitystä, koska notifiointi komissiolle johtaisi hallituksen mukaan sellaisiin lisäkysymyksiin, joihin Suomella ei ole vielä vastauksia.”

    https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/250555-kaatuuko-sote-sittenkin-tahan-eu-pykalaan-hallituksella-enaa-kaksi-vaihtoehtoa

  26. Isoäiti

    Kun yritysjohtajat viestivät, silloin kannattaa kiinnittää huomio faktoihin. Viestin perillemenon kannalta yritysviestinnässä tärkeintä ei ole se, mitä sanot, vaan miten sen sanot.

    Vanha vitsi on tiedoteotsikko: Yritys NN yllätti positiivisesti tuloksella. Äkkiä voisi ajatella, että no nyt on voittoa tullut. Tarkemmin luettaessa positiiviseksi yllätykseksi osoittuukin se, ettei tullut odotettua 25 miljoonan tappiota – tuli vain 20 miljoonan tappiot.

    Sipilän puheet ovat juuri tätä yritysjohtajien viestintätapaa. Ystävällisesti hymyillen ja vakuuttavilla äänenpainoilla kerrotaan asiat niin, että asiat näyttävät siltä miltä halutaan, mutta kokonaiskuva hämärtyy sanojen taakse.

    Varmastikin ongelmat ovat vähentyneet. Jos 20 ongelmakohdasta saadaan pois yksi, niin kyllähän ongelmat ovat vähentyneet. Jäljellä on vain edelleen ne 19 ongelmaa.

  27. Pirjo Oravuo

    Ensin oppositio vastusti sote uudistusta vetoamalla siihen, ettei riittävä tasa-arvo toteudu uudistuksessa. Ei se toteudu nykyisessä kunta- ja kuntayhtymäpohjaisessakaan mallissa. On kuntia, joissa pääsee lääkäriin välittömästi ja kuntia joissa joudut odottamaan kiireettömään hoitoon pääsyä useita viikkoja, Toimenpide ja käyntimaksut ovat joka kunnassa erilaiset ja on kuntia kuten Helsinki, jossa ei käyntimaksua ole lainkaan. On kuntia, joissa huonokuntoiset vanhukset joutuvat muuttamaan kuntakeskuksiin saadakseen edes jonkinlaista hoiva-apua. Syrjäkylille pitkien matkojen päähän ei vanhuksia hoideta, kaupungissa asuvat ovat kotihoidon piirissä. Tilanne on ilmeisesti perustuslain hengen mukainen. Sen jälkeen oppositio tarttui valinnanvapauteen. Kaikki, joilta kysytään pitävät kuitenkin valinnanvapautta hyvänä asiana, sitä vain ei saa toteuttaa terveydenhoidossa. Luin äskettäin erään sote uudistusta vastustavan asiantuntijalääkärin kirjoituksen, jossa hän mainitsi, että kun ihmiselle tarjotaan mahdollisuutta päästä helposti lääkäriin, turhat lääkärissäkäynnit lisääntyvät. Että sillä tavalla. Ja nyt ollaan ollaan huolissaan maakuntien rahojen riittämisestä. Onko kukaan huolissaan kuntien tai kuntayhtymien rahojen riittämisestä? Minusta tuntuu, että sote-uudistuksesta on tehty elämää suurempi asia. Tavallisen ihmisen kohdalla ei tule tapahtumaan suuria muutoksia, ei ainakaan sellaisia, jotka eivät tapahtuisi ennemmin tai myöhemmin joka tapauksessa.

Kommentoi »

Comments are closed