Isännästä rengiksi

Kun taksiliikenne huomenna vapautuu, niin monet iloitsevat. Viimeinkin markkinat vapautuvat ja yksi sääntelyn linnake murtuu. Taksiliikennettä saa harjoittaa käytännössä ihan kuka tahansa, millaisella kulkuneuvolla tahansa ja millä hinnalla tahansa.

En tiedä miten tämä tulee kokonaisuutena onnistumaan, mutta yhden asian tiedän. Moni maaseudun pitkäaikainen taksiyrittäjä ruuvaa taksikuvun pois autonsa katolta ja lopettaa hommat. Syynä on tämän hallituksen harjoittama norminpurku ja markkinoiden vapautus, joka velvoittaa taksit liittymään Kelan korvaamien kyytien osalta välityskeskuksen asiakkaiksi. Isännistä tehdään renkejä.

Kelan korvaamien kyytien välittäminen on kilpailutettu alueittain, ja kilpailun voittajat saivat monopolin. Muita kuin välittäjän kautta tilattuja kyytejä ei korvata. Välityskeskukset ovat kilpailleet hinnan yrittäjien persnahalla, sillä taksiyrittäjä joutuu itse kustantamaan juuri näihin kyyteihin tarkoitetun uuden taksamittarin, ja välitysfirma ottaa oman siivunsa jokaisesta ajetusta kyydistä. Välitysfirman neuvottelemat taksa-alennukset kustantaa taksiyrittäjä.

Asiakas ei saa valita haluamaansa autoa ja kuljettajaa, vaan välityskeskuksesta tulee ensimmäinen vapaa auto. Se voi tulla ja todennäköisesti tuleekin ihan toiselta paikkakunnalta. Näin katoaa maaseudulta viimeinenkin yhteisöllisyys ja sosiaalisuus, kun keskussairaalareissua ei enää ajakaan se iänikuisen tuttu ja turvallinen kuljettaja.

Kyseessä ei ole ihan pikkujuttu, sillä ainakin Juuan paikallislehti Vaarojen Sanomien mukaan Kelan korvaamat kyydit ovat muodostaneet jopa 80 prosenttia taksiyrittäjien liikevaihdosta. Nyt näistä rahoista iso osa sirretään välitysfirmalle, joka toimii ainostaan tilausten välittäjänä. Taksin ajamisesta ja asiakaspalvelusta välitysfirma ei tiedä eikä sen tarvitsekaan tietää mitään. En ihmettele enkä moiti yhtään niitä pitkän linjan taksiyrittäjiä, jotka käskevät Kelaa ja alueellista välitysfirmaa pitämään tunkkinsa, mutta olen surullinen tämän maaseudulle elintärkeän palvelun alasajosta.

Näin tämä hallitus purkaa normeja ja vapauttaa markkinoita. Yksityisyrittäjät ja heidän asiakkaansa siitä kärsivät, mutta saatiin sentään uusia yrittäjiä rahastamaan sekä yrittäjiä että Kelaa. Se on normeja purkavan hallituksen käsitys vapaasta kipailusta ja asiakkaan valinnanvapaudesta.

 

 

puheenaiheet yhteiskunta
Kommentit (41)
  1. Mauri Francke
    30.6.2018, 09:43

    Ojasta allikkoon

  2. Pitkäaikaistyötön
    30.6.2018, 10:01

    Tästä väliportaiden lisääntymisestä riemuitsemista olen aina ihmetellyt. Kun sähkönmyyntiin tuli lisäporras ja siitä kerrottiin jossakin tilaisuudessa, johon oli kutsuttu isännöitsijöitä ja taloyhtiöiden hallitusten puheenjohtajia, muut läsnäolijat tuntuivat olevan riemuissaan, että väliin tuli tällainen uusi instanssi joka sopii sähkölle sopuhinnan. Että se on asiakkaan etu. Mielestäni totuuden näki jo otsaluullaan: ei ole olemassa uutta väliporrasta, joka ei lopulta näkyisi korkeampina hintoina. Sehän on uusi välistä vetäjä. Eihän ne ilmaiseksi töitä tee.

    Samalla tavalla lisäväliporras tuli tähän Kela-taksijärjestelmään.

    Samalla tavalla lisäväliporras on uudessa (mahdollisessa) maakuntahallinnossa.

    Välistä vetäjiä. Jos jossakin alennusta tulee, niin se revitään varsinaiselta tuotteen tekijältä (esim. matkan ajavalta taksiyrittäjältä).

    Pakko lisätä vielä sekin, että tuli taas mafia (cosa nostra) ja suojelurahat mieleen. Ensin yrittäjä oli itsenäinen, sitten tuli mafia ja vaatii suojelurahaa, jotta yrittäjä saa jatkaa toimintaansa. Yrittäjästä tuli mafian renki.

Kommentointi suljettu.