Halvin tarjous voitti

Kuvitellaanpa tilanne, että kunnan järjestämän kilpailutuksen kaava-alueiden lumenaurauksesta voittaa halvimman tarjouksen tehnyt yritys, jolla itsellään ei ole edes lumikolaa, mutta joka sitoutuu järjestämään tarvittavan kaluston alan yrittäjien kanssa sopimalla. Kun ensimmäisen lumipyryn aikana lumia ei auraa kukaan, niin kunta irtisanoutuu kaikesta vastuusta ja sanoo syyn olevan kokonaan tämän sopimusvelvoitteet laiminlyöneen yrityksen, jolta kuntalaiset voivat vaatia korvauksia.

Ihan mahdoton tlanne, mutta näin kävi Kelan korvaamien taksikyytien kilpailuttamisessa. Kolmessa päivässä kävi ilmi, että kyydit takkuavat jopa niin, että joillain alueilla voidaan puhua kaaoksesta. Kilpailutuksen voittaneiden kyytivälittäjien kanssa sopimuksen tehneitä takseja on ihan liian vähän. Kyyti tulee kun ehtii, tai ei tule ollenkaan.

Nyt varsinkin Itä-Suomen alueella on liian vähän välittäjän kanssa sopimuksen tehneitä takseja. Se ei ole mikään ihme, sillä välittäjä edellyttää taksien hankkivan omalla kustannuksellaan mittarilaitteen, jonka toimittaja on yksi kilpailutuksen voittaneen yrityksen kolmesta omistajasta. Laitteen vuokra on 215 euroa kuukaudessa. Lisäksi kyydin hinnan määrää välittäjä, ja sille on maksettava myös provisiota jokaisesta ajetusta kyydistä. En nyt viitsi sanoa mikä s-kirjaimella alkava ammatti tästä tulee mieleen.

Kela ei ota mitään kantaa tähän kytkykauppaan, vaan vetäytyy sopimuksen taakse. Kela sanoutuu irti kaikesta vastuusta myös kyytien järjestämisessä ja neuvoo hakemaan korvauksia välittäjältä. Kun on kilpailutettu, niin kilpailutuksen voittajan on hoidettava homma, joka ei enää kuulu Kelalle millään tavalla.

Ei se nyt ihan näin mene. Kelalla on viranomaisstatus, ja se toimii virkavastuulla. Kela-korvattavien kuljetusten järjestäminen on Kelan lakisääteinen velvollisuus, josta se ei voi siirtää vastuuta noin vain yrityksille. Kela ei halua myöntää, että kilpailutus meni kerta kaikkiaan pieleen. Niin se yleensäkin menee silloin, kun julkisen sektorin toimintaan ja sen vakiintuneisiiin yhteistyökuvioihin tuodaan mukaan kilpailuttaminen miettimättä yhtään käytännön toteutusta.

Kelan maine on muutenkin kolhiutunut viime aikoina. Toimeentulotuen perusosan maksatuksen siirto Kelalle ei toimi vieläkään kunnolla, vaikka jatkuvasti kerrotaankin tuen tulevan lakisääteisessä ajassa. Lain mukaan tukihakemuksen käsittely saa kestää enintään seitsemän arkipäivää, eli ajan pitäisi pääsääntöisesti olla paljon lyhyempi. Nykyisin Kela pitää seitsemää päivää ihan normaalina tavoiteaikana.

Aktiivimallin ja Kelan suhteesta en nyt viitsi tässä yhteydessä edes puhua, koska siitä tulisi liian pitkä juttu. Kela ei näytä pystyvän toteuttamaan sille annettuja tehtäviä, joten Kelan johdon pitäisi ymmärtää tehdä johtopäätöksiä. Kelaa yksin ei voi syyttää, sillä se yrittää noudattaa lakeja, joilla hallitus koko ajan lisää sen tehtäviä antamatta resursseja niiden hoitamiseen. Tämä Kela-kyytien uudelleenorganisointi kilpailutuksineen on liikenneministerin sähläämisen tulosta, joten hänenkin pitäisi ymmärtää tehdä johtopäätöksiä.

Turha toivo, ei ymmärrä Kelan johto eikä liikenneministeri. Ne ovat ulkoistaneet kaiken vastuun pois itseltään kilpailuttamalla sen, ja nyt kansan raivo kohdistetaan palveluntarjojiin. Liian suuren osan siitä saavat myös täysin viattomat taksiautoilijat, jotka eivät suostuneet rupeamaan rengeiksi.

 

 

puheenaiheet yhteiskunta politiikka
Kommentit (26)
  1. Kimmo Paaso
    4.7.2018, 15:04

    Sutenööri. Minä kehtaan kirjoittaa sen, kun en ole bloggaaja enkä arvostettu ( sitä kyllä ihmettelen ) kynäilijä ja lakimies, jolle voitaisiin vittuilua monin tavoin.
    Mistä tuli mieleen, että onko sutenöörin työ/touhu laillista? Jos ei, niin eiköhän tehdä poliisi-ilmoitus nousta kilpailun voittaneista sutenööreistä, ja miksei myös Kelasta joka tukee ja mahdollistaa tällaisen rikollisuuden.

  2. Kela-taksi antaa osviittaa tulevasta. Kaaos on edessä, kun vanhusten kotihoidon voittaa halvin, kun lasten neuvolatoiminta annetaan sille, joka halvimmalla hoitaa sen homman. Terveyskeskuksetkin kilpailutetaan ja tavan mukaan halvin tarjous voittaa.
    Vaan kun terveyspalvelut on saatu ajetuksi alas, niin eipä niitä kela- kyytejäkään enää tarvita.

Kommentointi suljettu.