Uuninpankkopoika Saku Timonen
Uuninpankkopoika Saku Timonen

Halvin tarjous voitti

Kuvitellaanpa tilanne, että kunnan järjestämän kilpailutuksen kaava-alueiden lumenaurauksesta voittaa halvimman tarjouksen tehnyt yritys, jolla itsellään ei ole edes lumikolaa, mutta joka sitoutuu järjestämään tarvittavan kaluston alan yrittäjien kanssa sopimalla. Kun ensimmäisen lumipyryn aikana lumia ei auraa kukaan, niin kunta irtisanoutuu kaikesta vastuusta ja sanoo syyn olevan kokonaan tämän sopimusvelvoitteet laiminlyöneen yrityksen, jolta kuntalaiset voivat vaatia korvauksia.

Ihan mahdoton tlanne, mutta näin kävi Kelan korvaamien taksikyytien kilpailuttamisessa. Kolmessa päivässä kävi ilmi, että kyydit takkuavat jopa niin, että joillain alueilla voidaan puhua kaaoksesta. Kilpailutuksen voittaneiden kyytivälittäjien kanssa sopimuksen tehneitä takseja on ihan liian vähän. Kyyti tulee kun ehtii, tai ei tule ollenkaan.

Nyt varsinkin Itä-Suomen alueella on liian vähän välittäjän kanssa sopimuksen tehneitä takseja. Se ei ole mikään ihme, sillä välittäjä edellyttää taksien hankkivan omalla kustannuksellaan mittarilaitteen, jonka toimittaja on yksi kilpailutuksen voittaneen yrityksen kolmesta omistajasta. Laitteen vuokra on 215 euroa kuukaudessa. Lisäksi kyydin hinnan määrää välittäjä, ja sille on maksettava myös provisiota jokaisesta ajetusta kyydistä. En nyt viitsi sanoa mikä s-kirjaimella alkava ammatti tästä tulee mieleen.

Kela ei ota mitään kantaa tähän kytkykauppaan, vaan vetäytyy sopimuksen taakse. Kela sanoutuu irti kaikesta vastuusta myös kyytien järjestämisessä ja neuvoo hakemaan korvauksia välittäjältä. Kun on kilpailutettu, niin kilpailutuksen voittajan on hoidettava homma, joka ei enää kuulu Kelalle millään tavalla.

Ei se nyt ihan näin mene. Kelalla on viranomaisstatus, ja se toimii virkavastuulla. Kela-korvattavien kuljetusten järjestäminen on Kelan lakisääteinen velvollisuus, josta se ei voi siirtää vastuuta noin vain yrityksille. Kela ei halua myöntää, että kilpailutus meni kerta kaikkiaan pieleen. Niin se yleensäkin menee silloin, kun julkisen sektorin toimintaan ja sen vakiintuneisiiin yhteistyökuvioihin tuodaan mukaan kilpailuttaminen miettimättä yhtään käytännön toteutusta.

Kelan maine on muutenkin kolhiutunut viime aikoina. Toimeentulotuen perusosan maksatuksen siirto Kelalle ei toimi vieläkään kunnolla, vaikka jatkuvasti kerrotaankin tuen tulevan lakisääteisessä ajassa. Lain mukaan tukihakemuksen käsittely saa kestää enintään seitsemän arkipäivää, eli ajan pitäisi pääsääntöisesti olla paljon lyhyempi. Nykyisin Kela pitää seitsemää päivää ihan normaalina tavoiteaikana.

Aktiivimallin ja Kelan suhteesta en nyt viitsi tässä yhteydessä edes puhua, koska siitä tulisi liian pitkä juttu. Kela ei näytä pystyvän toteuttamaan sille annettuja tehtäviä, joten Kelan johdon pitäisi ymmärtää tehdä johtopäätöksiä. Kelaa yksin ei voi syyttää, sillä se yrittää noudattaa lakeja, joilla hallitus koko ajan lisää sen tehtäviä antamatta resursseja niiden hoitamiseen. Tämä Kela-kyytien uudelleenorganisointi kilpailutuksineen on liikenneministerin sähläämisen tulosta, joten hänenkin pitäisi ymmärtää tehdä johtopäätöksiä.

Turha toivo, ei ymmärrä Kelan johto eikä liikenneministeri. Ne ovat ulkoistaneet kaiken vastuun pois itseltään kilpailuttamalla sen, ja nyt kansan raivo kohdistetaan palveluntarjojiin. Liian suuren osan siitä saavat myös täysin viattomat taksiautoilijat, jotka eivät suostuneet rupeamaan rengeiksi.

Kommentit (26)

  1. Kimmo Paaso

    Sutenööri. Minä kehtaan kirjoittaa sen, kun en ole bloggaaja enkä arvostettu ( sitä kyllä ihmettelen ) kynäilijä ja lakimies, jolle voitaisiin vittuilua monin tavoin.
    Mistä tuli mieleen, että onko sutenöörin työ/touhu laillista? Jos ei, niin eiköhän tehdä poliisi-ilmoitus nousta kilpailun voittaneista sutenööreistä, ja miksei myös Kelasta joka tukee ja mahdollistaa tällaisen rikollisuuden.

  2. Woland

    Kela-taksi antaa osviittaa tulevasta. Kaaos on edessä, kun vanhusten kotihoidon voittaa halvin, kun lasten neuvolatoiminta annetaan sille, joka halvimmalla hoitaa sen homman. Terveyskeskuksetkin kilpailutetaan ja tavan mukaan halvin tarjous voittaa.
    Vaan kun terveyspalvelut on saatu ajetuksi alas, niin eipä niitä kela- kyytejäkään enää tarvita.

  3. Rosa Warski

    ”Kela ei ota mitään kantaa tähän kytkykauppaan, vaan vetäytyy sopimuksen taakse. Kela sanoutuu irti kaikesta vastuusta”
    ”Kela-korvattavien kuljetusten järjestäminen on Kelan lakisääteinen velvollisuus”

    Tässä näkyy perinteinen kuvio, ettei ”pomo” suostu hoitamaan velvollisuuksiaan vaan delegoi ja esittää viatonta. Kaikki on aina vain ja ainoastaan alaisten vastuulla, joka nyt on kilpailutuksen voittanut firma.

    Jos homma menisi niinkuin pitää, kilpailuttaja lähtisi itse ajamaan nuo puuttuvat kyydit vaikka omasta pussistaan. Mutta Kelaa johdetaan nykyään oikeistolaisin periaattein. Se tarkoittaa vastuun saarnaamista muille, muttei koskaan sen kantamista itse.

  4. Pentti Sorsa

    Kela on ilmoittanut että kuljetusfirma korvaa jos kyyti ei tule. Olen odottanut kontrollia silmälääkärille syksystä 2015 asti. Jos en nyt pääse sinne taksiyhtiön vuoksi niin tuleeko joku pirssisuhari laseroimaan silmänpohjaa? Ei niitä takseja kukaan huvikseen tilaa, vaan varsinainen vahinko tapahtuu siinä ettei pääse hoitoon.

    • Mikke410

      Ei tule. Älä syytä takseja tästä kaaoksesta, sylttytehdas on ihan muualla.
      Olen toiminut taksiyrittäjänä 14 vuotta, ajanut kela-ajoja tähän asti, vaan en enää. Kiitos vähä-älyisen kilpailutuksen, minun pitäisi nyt ajaa niitä 30% halvemmalla, enkä valitettavasti moiseen kykene.
      Kas kun taksiyrittäminen ei ole hyväntekeväisyyttä, pitäisi myös saada leipää perheelle!

  5. Yeast

    Eduskuntatalolla on pirssejä riittänyt, joten tilanne ei varmaan voi olla päättäjien mielestä vakava..?

  6. stunned

    Sofööreistä sutenööreiksi.

    Miten ihmeessä Kelan Elli A. kehtaa edelleen nostaa täyttä liksaa virastaan?

    Hangossa retkipatjalle yhdeksän hengen soluun lattialle majoitettu pitsatyöläinen oli vuokratyösuhteessa pitsayrittäjään. Huonoa kohtelua pitää valittaa vuokrafirmalle, ei yrittäjälle!

    Jos Weinstein kourii, vastuussa on Hollywood, ei Weinstein.

    • Paavo Kilgast

      Jos hän eroaisi niin saisihan hän vielä iiisooon erorahan. Mutta eihän hän eroa. Suomalaisilla silmäätekevillä ei ole vastuusta hajuakaan. Jopa puolalaisilla italiaisilla on enemmän.

  7. Rea Peltola

    Hei, lumenauraukset ja monet muutkin tienhoitotyöt ainakin täällä maalla on järjestetty ihan täsmälleen samalla tavalla. Kunnan tai tievaltion tai sähköyhtiön urakan voittaa joku halpa iso kansallinen firma, joka teettää työt sitten paikallisilla yrittäjillä.
    Paikalliset yrittäjät kyllä tekivät tarjouksia suoraankin, mutta heidän tarjouksensa hinta oli korkeampi, koska he ottivat huomioon kaikki kulut, eivätkä ajatelleet, että kyllä hinnanalennuksen voi aina siirtää aliurakoitsijan kustannettavaksi.
    Paikallisten yrittäjien on sitten pakko tehdä alihintaan urakan voittaneelle isolle firmalle, koska muutakaan työtä ei ole tarjolla.
    Pahimmassa tapauksessa paikalliset yrittäjät menevät konkurssiin (joo, näitäkin on jo nähty!), koska aliurakat on hinnoiteltu niin tiukoiksi.
    Ja arvatkaa, kuka lopulta lystin kustantaa? Luonnollisesti tienkäyttäjä; hänen on pakko liikkua teillä, olivatpa ne sitten kuinka täynnä monttuja ja kuoppia hyvänsä.

  8. Jonis Lusis

    ”Minä menneitä aikoja kaipailen ja Elliä ajatuksissain puistelen”..

  9. Liisa Miettinen

    Kelalla on selvästi uusi linja kaikissa kilpailutuksissa. Sama tapahtui puhevammaisten tulkkipalveluiden kanssa ja todnäk tulee tapahtumaan lääkinnällisessä kuntoutuksessa, kun kilpailutus joskus syksyllä ratkeaa. Kuntoutusaloilla on tapahtunut jo huomattavaa keskittymistä: muutama iso firma hoitaa kohta kaiken. Kilpailutuksessa rannalle jäävät voivat sitten tehdä alihankintaa niille suurille. Sotessa taas kaikista tulee maakuntien torppareita, joiden on tuotettava palvelut ostajan määräämällä hinnalla eli palvelusetelillä. Hienoo tää kapitalismi!

  10. Anne Pahtakari

    Olen järjestämässä palveluita omalle julkisen tahon organisaatiolleni, toimin sen organisaation sisällä. Kaikki minun yksikköni vastuulla olevat palvelut tuotetaan ulkoistettuna. Viimeksi ulkoistettiin keskeinen ja viimeinen osa omasta tuotannosta ja sen sopimuksen yhteydessä painotettiin useaan kertaan, että vastuuta ei voi ulkoistaa. Vaikka kuka se palvelun käytännössä tuottaisi, on minun organisaationi vastuussa tuotannosta. Tämä piti huomioida sopimuksissa ja voin kertoa, että ei ollut helppoa.
    No, minä, pienen organisaation yksi työntekijä ymmärrän tämän, että vastuuta ei voi ulkoistaa. Miten voi olla mahdollista, että Kela tai ministerit ei tätä ymmärrä? Ei mitenkään. Kyllä he ymmärtävät, he eivät vain välitä.
    Käsittääkseni ainoa tapa saada asiaa eteenpäin on se, että joku palvelun käyttäjä tekee reklamaation, valituksen, mitä näitä on. En usko, että palvelua käyttämätön voi reklamoida esim. taksista, jota ei saa tilattua lääkärille kuljetusta varten.

  11. Markku Isometsä

    Eihän se pieleen ole voinut mennä mikäli säästöjä syntyy ja niitähän syntyy väistämättä. Kenen kukkarosta ne Kelan säästöt on pois niin siihen on jo totuttu esim tässä aktiivimallissa. Kelan säästöt ovat yhtä kuin valtion eli yhteiskunnan säästöt. Rahaa säästyy muusta ei voi ola takeita.

  12. Pitkäaikaistyötön

    Sutenööri se huoria kauppaa. Jännä vaan, kun kaikki eivät suostukaan huoriksi. Ei mennyt ihan niin kuin Strömsössä.

    Mistä johtuikin mieleeni… suosittelen YLE Areenan The Handmaid’s Tale – Orjattaresi -sarjaa. Se on oikea kokkarin ja keskustalaisen märkä uni. Varsinkin lahkolaisen sellaisen. (Valitettavasti 1. osa on jo poistettu Areenasta.)

    https://areena.yle.fi/1-4283825

    • Pitkäaikaistyötön

      The Handmaid’s Tale -sarjan totalitarismissa ihmiset toki tajuavat mukisematta suostua huoriksi ja orjiksi ihan niin kuin pitääkin. Me ei vain olla vielä ihan niin pitkällä ja tämä unohtui hallitukselta, Kelalta ja välistävetäjiltä.

  13. Juha

    Eikö toimitusjohtajan ja ministerien palkkaan liity vastuun kantaminen, jos ei, niin palkat ovat aivan liian isot.

  14. Timo Harju

    Tuore kokemus Kolarin terveyskeskuksesta. Odottelin halvaantuneen rullatuolipotilaan kanssa 2 tuntia kelataksia, joka ei koskaan saapunut. Tilauskeskuksella ei ollut muuta sanottavaa kuin että kyllähän se auto pitäisi jo siellä olla. Ei mitään käsitystä edes siitä, miten kaukaa se on näissä maaseutuoloissa tilattu. Lopulta asia ratkesi kun 3 km:n päästä löytyi invataksi. Terveyskeskus hoiti asiansa mallikkaasti ja potilas oli loistavan huumorintajuinen, mutta Kelan touhut rupeavat suoraan sanoen v********n.

    Tämänkö valvomisesta ylimpänä johtajana Elli Aaltonen lakaisee 15 000 euroa kuussa? Kai hän kokee olevansa sen arvoinen, mutta mitä muuta hän on tuottanut kuin monipuolista sotkua ja kovapintaisia lausuntoja?

    Kelan kuljetusten järjestäminen sutenööripohjalle (hah!) paljastui jo kahden taksikuskin mielipiteestä. Ensimmäinen sanoi, ettei hän pysty maksamaan 2600 euroa vuodessa laitevuokraa jollekin syöttiläälle, joka ei ikinä ratin takana istu. Invataksin kuljettaja puolestaan sanoi, että aiemman tilauskäytännön kehykset oli valmisteltu mm. Taksiliitossa ja se toimi. Kauhistuttaa ajatuskin, miten tällä kaartilla suunniteltu sote olisi pelannut.

  15. Siru Pola

    Ollos huoleton, kohta Kelakyydit kaikill` on !

    Tai sitten ei. Ja kun ei, niin silloin, viimeistään lomakauden päätyttyä, KelaElli Aaltonen aloittaa jälleen maakuntakiertueensa, jolloin hän käy Suomen jokaisella torilla ja jokaisessa ostoskeskuksessa tuulipukukansalle kertomassa, että kyllä ne kyydit tulevat, mutta prosessia pitää hieman vielä kehittää ja laajentaa ja palkata lisää kyydinvälitysfirmoja!

  16. Seppo Juhani

    Kelan uusi pääjohtaja on saanut asenteensa vietyä läpi koko organisaation. Seuraukset ovat hirveitä.

  17. merja k

    Ah, Kela, tuo lempiaiheeni!

    Jos jossain oikeassa yrityksessä hoidettais hommat ja aasiakkaat samalla mallilla kuin Kelalla, niin ei ois kovin kauaa pystyssä se firma, ei.

    Onkohan ne koskaan siellä miettineet, että siihen on ihan syynsä minkä takia ovat niin huonossa maineessa?

  18. Carl Palomäki

    Kaikkihan me ollaan tässä näkemässä mihin tämä maa on menossa..Kukaan ei ota vastuuta mistään..

  19. Riitta Saarelma

    Tuttu taksiyrittäjä invataksinsa kanssa:Kun hän aiemmin maksoi KELAlle kyydeistä provikaa, alle viis prossaa ni nyt KELA on tinkinyt hinnat 30, siis kolkyt prossaaa alemmas. Ei enää kannata kyydätä asiakasta pääkaupunkiseudulta Turkuun, ku joutuu tyhjänä ajaa takas ja päinvastoin. KELA ei maksa odotuksesta, vaikka asiakkaan saama hoito olisi saatavilla ainoastaan Turussa…

  20. mark

    Joku politikko tais järkätä tuon välittäjän välistävetäjän paikan kaver(e)illeen. Paikkahan lähentelee monopoliasemaa. Säästöä ei välttämättä synny, kyytirahat vain jaetaan useamman kesken josta välittäjä vie leijonanosan. Veikkaan kustannusten nousevan josta työntekijä saa entistä vähemmän. Ajan ”trendi” on.

    Vapaasta markkinataloudesta puhelevat nämä uusliberaaleiksi kutsutut, mutta markkinatalouden kanssa tällä ei ole mitään tekemistä, ei varsinkaan vapaan sellaisen. On enemmän kuin kartelli. Politiikassahan tehdään päinvastoin kuin sanotaan. Vapaa markkinataloushan olisi hieno juttu jos sitä jossain olisi. Jos sitä jossain meinaa pukata, joku heti älähtää kun tulee hänen tontillensa bisneksiä sotkemaan.

  21. Jarmo Aalto

    Uuninpankolta täyttä asiaa. Syyllinen
    koko sotkuun on LVM:n siivooja, joka toimitti taksilakiluonnoksen silppurin sijaan vahingossa eduskun-
    taan. Ja sieltähän se sitten putkahti!
    101 vuotta piti odottaa, että saatiin
    torpparisopimukset Suomeen takas.

  22. Rintsu

    Kun kilpailutetaan niin kilpailutetaan kunnolla.
    Olen juuri perustanut Rintsun edustaja-&ministerivälityksen.
    Taskussani ei tosin ole vielä ainuttakaan kansanedustajaa tai ministeriä mutta jos yritykseni valitaan niin lupaan järjestää parhaat halvimmalla. Ja ovat muuten asioita käsiteltäessä paikalla eivätkä saunassa.
    Muista ensi vaaleissa Rintsun edustajavälitys. Provisioni on markkinoiden pienin.

  23. Eetu

    Samoin menee metsään SOTE.
    Sähköyhtiö myyntiin, hinnat ei nouse.
    Koulutuksesta ei leikata.
    Me tienataan tällä, Kreikalla.

    Meidän päättäjät vahingoittaa päätöksillään jatkuvasti Suomea, miksi?

Kommentoi »

Comments are closed