Uuninpankkopoika Saku Timonen
Uuninpankkopoika Saku Timonen

Paska valuu alas

Kela-kyydit takkuavat yhä erityisesti Pohjois-Karjalassa, kertoo Yle. Säännölliseen hoitoon jopa satojen kilometrien päästä tulevat syöpä- ja dialyysipotilaat joutuvat odottelemaan kyytiä tuntikausia, kun kilpailutuksen voittanut taksien välityspalvelu ei saa värvättyä tarpeeksi kuljettajia tekemään kanssaan sopimusta. Pahimillaan auto ajaa satoja kilometrejä tyhjänä ja korvauksetta hakemaan asiakasta ja jatkaa tämän kanssa matkaa maksullisesti satoja kilometrejä lisää. Sitten se palaa tyhjänä ja korvauksetta takaisin.

Ei ole ihme, että taksit eivät ole halukkaita tekemään sopimusta. Välittäjä edellyttää taksien hankkivan omalla kustannuksellaan mittarilaitteen, jonka toimittaja on yksi kilpailutuksen voittaneen yrityksen kolmesta omistajasta. Laitteen vuokra on 215 euroa kuukaudessa. Kyydin hinnan määrää välittäjä, ja sille on maksettava myös provisiota jokaisesta ajetusta kilometristä. Sopimusehdot ovat sellaiset, että käytettävissä olisi oltava käytännössä ympäri vuorokauden ja kyydistä kieltäytymisestä seuraa sanktioita.

Ennen heinäkuun alkua asiakas tilasi taksin taksikeskuksesta, maksoi tälle omavastuuosuuden ja taksi laskutti Kelaa. Asiakas saattoi myös valita vapaasti haluamansa taksin, jos maksoi suuremman omavastuuosuuden. Tätä minä sanoisin valinnanvapaudeksi ja toimivaksi järjestelyksi. Se ei kelvannut hallitukselle, joka halusi purkaa normeja ja säästää hihasta vetäistyn summan kymmenen miljoonaa kilpailuttamalla kyytien välittämisen alueellisesti. Kilpailutuksen voittivat sellaiset firmat, joilla itsellään ei ole yhtään autoa eikä mitään kokemusta kyytien ajamisesta.

Kilpailutuksen järjesti Kela, jolla on kokemusta vain kyytien maksamisesta, mutta ei niiden järjestämisestä tai ajamisesta. Kela ei ota mitään vastuuta järjestelmän toimivuudesta, vaan ohjaa asiakkaat valittamaan kyytien välitysfirmalle. Kela ulkoisti virkavastuunsa, vaikka lain mukaan näin ei voi tehdä.

Päätöksentekoketju kulkee alaspäin valmistelevasta ministeristä ja hallituksen esityksestä eduskuntaan, joka sääti lain. Laissa Kela määrättiin järjestämään kilpailutus. Kilpailutuksen voittajat saivat työn tehtäväkseen, mutta kukaan ei varmistanut kykenevätkö ne tekemään sen. Kun nimi on paperissa, niin on kyettävä. Kun ne eivät kykene, niin kärsijänä on aina se ketjun viimeinen ja heikoimmassa asemassa oleva potilas. Hänellä olisi ihan tarpeeksi tietämistä oman sairautensa kanssa, mutta nyt hän joutuu lisäksi tappelemaan välittäjän kanssa itse järjestämänsä kyydin korvaamisesta. Kela seuraa katseella ja heristää tarvittaessa sormea välittäjäfirmalle.

Huonojen päätösten seuraukset valuvat aina alaspäin, mutta vastuuta huonoista päätöksistä ei ota kukaan. Kela on jo pessyt kätensä sanomalla, että välitysfirma on vastuussa. Maan hallitus saati liikenneministeri Anne Berner eivät ole kommentoineet asiaa sanallakaan. He ovat jo tehneet oman osansa säätämällä lain, joka ei toimi. Vastuu ei koskaan etene ylös samaa ketjua, jota valuttaa päätösten seuraamukset alas.

Hallitus voisi kertoa ihan aluksi, että miksi yleensä oli tarpeen romuttaa toimiva ja asiakkaan valinnanvapauteen perustuva järjestelmä. Samalla hallitus voisi kertoa onko tämä esimakua koko sote-uudistuksen valinnanvapaudesta. Ja sen jälkeen hallitus voisi vaikkapa erota. Sen kyvyt on moneen kertaan punnittu ja köykäisiksi havaittu.

Kommentit (51)

  1. SHU

    Kuinkahan moni kuolee ja kuinka monen elämä lyhenee tämän Kela jutun vuoksi? Ja Berneriä ei kiinnosta tippaakaan.

    • Maija Aho

      Mitä vetoa, että Bernerillä on jotain tekemistä tuon kuljetuksista vastaavan firman kanssa.

      • Minuakin kiinnostaisi

        Tämä on selvittämisen arvoinen asia!

        Korr… asiaton menettely on levinnyt hallintoon ja päätöksentekoon niin syvälle, että meidän on turha ilkkua italialaisille tai oikeastaan kenellekään.

    • Jore

      Sehän on vain hyvä asia, jos köyhiä kuolee, voi olla jopa tavoitekin, samalla hoituu se kestävyysvajekin.
      Mitä ne köyhät oikein valittaa, mehän annamme teille valinnanvapauden, saatte valita menettekö hoitoihin vai ette, odotatteko Kela-kyytiä vai tilaatteko vapautetun taksin, hintahan on neuvoteltavissa, ajattelee moni ministeti ja kansanedustaja, jotka itse istuvat joko ministeri-Audin takapenkillä tai käyttävät taksietua.
      Aktiivimalli kakkosen myötä saatte valita mitä työpaikkoja haette, me tulkitsemme haitko juuri sinulle sopivia vai laitetaanko sinut aikaa myöten ikuiseen karenssiin.
      Jos SOTE-toteutuu niin ”saat valita oven, jonka avaat” (Juha Rehula), muttei sanaakaan samassa yhteydessä, mitä sen oven takana on valittavissa, tod.näk. ei mitään, vaan joku muu tekee valinnan puolestasi, kuten näissä Kela-kyydeissä.

    • Rosa Warski

      Ainakin joltain on jo jäänyt Kela-taksin tulemattomuuden vuoksi syöpähoito väliin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201807062201059504_u0.shtml

  2. Antonio

    Bravo Saku!
    Tohelohallitus päätti vähentää talkoillaan byrokratiaa… varsinaiset norminpurut, todellakin!
    Nyt pitäisi saada tiukka haastattelu vastuullisilta ministereiltä tästä taksikatastrofistakin. Ja siitä, että avointen työpaikkojen määrä on toivottoman pieni suhteessa työttömiin, aktiivimalleista, Vakesta, vakuutuskuorista re sipilä ja vaikka mistä muustakin!

    • Jani Raappana

      Sipilän kuorissa mahtaa olla jokunen soterahoja odotteleva yritys.Vaken varoja on kuoriin valunut huomattava määrä myös.bernerin kuoris on sit kyydin välitys sun muuta liikenteeseen liittyvää ja hänen touhuistaan hyötyvää yritystä.Viekkaasti median avulla annettiin ymmärtää että nää kuoret olis korruption ulottumattomissa.Voi kun löytys toimittajia jotka uskaltas,ja omais kyvyn näitä kuoria penkoa.

  3. Antti Järveläinen

    Valtionhallinnon toimijoiden määritteet ja kelpoisuusehdot lienevät tyhmyys, tietämättömyys ja osaamattomuus. Näistähän ei voi rangaista, aiheuttipa millaisen sekasotkun, kaaoksen tai vahingot.

    • Anja Kultalahti

      Osuvasti todettu!

  4. Jukka Laine

    Mediaa kiinnostaa vain kuinka suomalaiset kuluttavat rahaa kesälomalla niin vähän. Keskimäärin siis. Kyllähän varakkaat kuluttavat, mutta eivät köyhienkin edestä.

    • Kimmo Paaso

      Mediaa kiinnostaa myös Thaimaassa sukeltajasankari, jota kansainvälinen media ei mainitse, vaan brittisukeltajat saivat kehuja. Tämän päivän iltapaskan lööpissä Sauli Niinistö haluaisi niin mielellään tavata sankarin. Niinpä. Jos siellä ei olisi ollut suomalaista sukeltajaa – kaikki kunnia hänelle – olisi nuo koulupojat voineet kuolla sinne luolaan, ilman kummempaa uutista täällä junttien lehdistössä. Nyt Sale kerää pinnoja tyhmältä kansalta, se kun haluaa tavata sankarin!
      Totean ihan lopuksi, että päivä päivältä vituttaa enemmän ja enemmän tämä maa, tämä kansa.

      • PiruRaamatunLuvussa

        Media on pakkoenglannin uhri, sillä Suomesta katsoen, maailmalla ei tapahdu yhtään mitään, jollei siitä raportoida ensin Brittimediassa.

      • jiipee

        Sale kerää tyypilliseen tapaansa irtopisteitä kaikesta mistä niitä vain saa, eikä ota yhtään mistään mitään riskejä, ettei maine vain vahingossakaan pääsisi rapautumaan. Muistutetaan myös se tärkein että minkälaisia arvoja tämä ’rakas presidenttimme’ edustaa. Se selviää ihan muutamasta hänen pikku möläytyksestä, jotka media tieten tahtoen on vaiennut aika nopeasti.

        Ensimmäinen möläytys: Niinistö ehdotti ihan presidentinvalintansa jälkeen kirjastopalveluja maksullisiksi.

        Toinen möläytys: Niinistö suivaantui tästä ideologisesti työttömän kirjailija Ossi Nymanin tavasta käyttää tm-tukea kirjansa kirjoittamiseen.

        Molemmat maininnat paljastavat, mitkä ovat Sauli Niinistön arvot. Varsinkin tämä kirjastopalvelujen maksulliseksi muuttamisen halu. Sehän olisi ollut kaikille vähävaraisille kuolinisku yhteen tärkeimpään kulttuurilliseen henkireikään. Aikaisemmin olin melkeinpä täysin Niinistön kannalla sympatiseeraten hänen presidenttiyttään, mutten enää. Koska myös hän ja hänen tyypillisen julma kokoomuslainen linja kaikkia vähävaraisia ja työttömiä kohtaan siis on julmaa. Media ei vain puhu tästä ja vaikenee kokonaan Niinistön tästä puolesta, koska kokoomus. Jos meillä olisi demaripresidentti, niin luultavasti kokoomuksen kannatus olisi vain n. 10-15 % luokkaa.

        • töytön

          Aika arvattavissa oli tuo koko koko kansan presidentin ”mukaantulo” tuohon pelastusoperaatioon. Haluiskoha Sale muuten tavata just potkut saaneen varasto- Reiskan, tai kuntouttavassa työtoiminnassa innokkaasti vuosia touhunneen Riikan..

  5. Siru Pola

    Myös Etelä-Savossa on ollut ongelmia taksien toiminnassa, vaikka julkisuudessa muuta väitetään.

    • Merja

      Niin on. Alkuviikosta jouduimme mihin lie ”kimppa” invataksiin, joka oli myöhässä, kuski etsi asiakkaita kissojen ja koirien kanssa ja taksi sullottiin täyteen ihmisiä kuin turusen pyssy. 20 minuutin matka kesti pitkälle yli tunnin, kun kiertelimme kyläteitä. Taksissa oli ahdasta, kuumaa ja haju oli todella kuvottava, eikä kuskin ja kahden rasvakouran viljelemä alapäähuumori oikein saanut nostettua tunnelmaa kattoon. Onneks selvittiin kotiin hengissä ilman astmapiippua. Ennen kyydit ovat sujuneet tosi hyvin tuttujen, käytöstavat osaavien kuskien kanssa ja aikataulutkin ovat pitäneet paikkaansa. Tätäkö se nyt on jatkossa? Mistä näitä eilen puusta laskeutuneita kuskeja oikein tulee, ettei vaan sen Bernerin ahterista?

      • jiipee

        Hih hih. Sieltäpä hyvinkin.

  6. Mauri Francke

    Juu, samaa mieltä. Hallitus voisi vaikka erota!

  7. Ari

    Muuan Elli (en ole kepulainen, olen Alkiolainen) on ihan hiljaa, Kelassa ei toimi mikään. Nyt on kansan aktivoituva, ensi vaaleissa kaikki äänestämään.

    • Luukas Pyykorpi

      Kiva liksa hiljaisella Ellillä ainakin on; noin 15000 euroa per kuukausi miinus verot 🙂 …Kelan toimeentulotuki köyhälle 491 e/kk

    • töytön

      Ehkäpä Aaltonen kokeilee parhaillaan olemisen ihanuutta ”ansaitulla” kesälomalla.

      • töytön

        Ollakko vai eikö olla, kas siinä Ellilä vasta pulma.

  8. AMK

    Hallituksella on todella kiire saada suomalaisten asiat sekaisin-asiat jotka eivät kosketa heitä itseään, laki toisensa perään on täyttä paskaa ovatko edes perustuslain mukaisia. Työttömiä he kyllä ovat lisäämässä entisten lisäksi sudeksi todetellu lailla https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3928639-jhl-varhaiskasvatuslaki-ei-puutu-alan-todellisiin-ongelmiin

  9. töytön

    Kuuntelin eilen radiosta ohjelmaa missä haastateltiin asiakkaita keskussairaalassa. Bernerille sateli tulenkatkuisia kehuja ☺ Porukkaa tulee kuolemaan tämän sekoilun takia. Kuskit ajelee Mikkelistä ja Savonlinnasta asti kuljettamaan asiakkaita ympäri Pohjois-Karjalaa.

    • Jussi Parviainen

      No siitähän ne säästöt tulee, kun hoidettavat tapetaan!

  10. WotMeWorry

    Kaikki pienyrittäjät, jotka millään tavalla ovat vielä itsenäisiä ja riippumattomia, tullaan listimään.
    Itse jäin työttömäksi, ja olisin voinut tehdä omaa työtäni sivuavaa työtä. Vaan 2016 alusta hallitus rinnastikin freelancerit yrittäjiksi, joten en voinutkaan toteuttaa suunnitelmaani.

    Itsenäiset taksiyrittäjät nyt pakotetaan jonkun tilauskeskuksen rengeiksi…

    Kerronpa, että asiat voidaan hoitaa toisinkin: Tanskassa viennistä vastaavat 70 %:lla pienyritykset, ja verovaroilla maksetaan ilmainen vanhushuolto. Maa tuottaa 8-kertaisen määrän elintarvikkeita verrattuna omaan tarpeeseen. Suomessa valtionvaranministerin roolissa sillä kertaa ollut Stubb puolitti Suomen huoltovarmuusvaraston. Ja Suomen pienyritysten osuus viennistä on laskenut n. 20%:sta nykyiseen alle 15 %:iin.

    Viimetöikseen Stubb siirsi pk-yrityksille tarkoitetut vienninedistämisrahat silloisille Rion olympiavalmennettaville, sanoin ”kaikki vienti on tärkeää”. Eikä yhtään mitalia tullut.

    S

  11. AikaMies

    Jotain hyvääkin? [Näkijästä ja näkökulmasta tietysti riippuen]
    Myöhastymisillä ja terveydenhoidon aikataulutuksien epäonnistumisilla saadaan aikaan turhan vanhus- ja vaivaisväestön eliminointiprosessi käyntiin. Samalla työllistetään toimenpiteiden aikatauluttajia – josvaikka terveydenhoitohenkilökunnalla on luppoaikaa niin… Ja onhan sitä – asiakas kun ei saavu ajallaan – jos ollenkaan.
    Kustannusvaikutus on vaikeammin määriteltävissä – mutta eiköhän sieltä byroosta sekin lupauksin, ohjein neuvoin tai ihan laein asetusten avulla hoidella.
    Monosen kavereillakin voi olla edessä jonkinlainen kasvuennusteen toteuma mikä ainakin tilapäisesti lisää ”viimematkaansaatajien” työllisyysnäkymiä.
    Tulevaisuudessa politbyroon ongelma voi olla vanhusväestö. Eihän heidän tarvitse kuin ”äänestää oikein”. Ajoissa suoritettu eliminointi tuntuu siis erityisen älykkäältä.
    Meinaan jotta jos jotakin antaa, niin aina jotakin saa…
    [Henkensä kun antaa, niin surmansa saa]

  12. kolmekasi

    Voi kun kirjoitit niin täyttä asiaa kuin vain voit!

    Jos kerran Kelan on säästettävä, hankkikoon oman auton kilometrikorvaukseen asianmukaisen päivityksen, niin ainakin osalla kulkijoista palvelu paranisi ja KELA säästäisi!

    Nyt jos koskaan alkaisi jo olla kapinan paikka!

  13. Pitkäaikaistyötön

    Vaaleihin on yhdeksän kuukautta ja kaksi päivää. Tuokoon tämä muistutus pisaran verran lohtua itse kullekin.

    • Servitus

      Väsäsin tällaisen pikaisin laskurin, toivottavasti linkki toimii. https://tinyurl.com/ycsdm9vx

      • Esa J.

        Linkki toimii kyllä.

        Oikeastaan hyvin lohdullinen kello, etenkin kun se samalla toimii lähtölaskentana sippiveikon hallitukselle…

  14. Jakke

    Sivistysvaltioissa ministeri tekee mokan ja älyää itse tai jokun muun kehoituksesta erota. Siitä ei ole kahta puhetta, paitsi banaanivaltiossa nimeltä Suomi. Soini kyllä kitapurje lepattaen huusi; ettäs kehtaatte ja tehän kehtaatte ja nyttemmin he kehtaavat. Aarnio saa ehkä murha syytteen jättäen lehtitietojen mukaan tilatun murhan estämättä? Virkavastuu? Hallitus mahdollistaa mahdollisesti kuolemantuottamuksen, mikä on sanktio? Levityellään käsiä, kuin rintauimari ja selvitään sillä? Voi hyvää päivää…..

  15. Pertti Ikonen

    Kela ajaa ihan tahallaan systeemiä alas heikentämällä ehtoja ja kun kukaan ei voi ehtoja toteuttaa, niin siihen se palvelu loppuu. Ihan harkittua palvelun lopetusta tuollainen on.

  16. Rosa Warski

    On tosiaan mielenkiintoista, että taksien suhteen ”valinnanvapaus” ei näytä olevan tärkeää.

    Mielenkiintoista on myös tämä taksien kilpailuttaminen. Mitä ihmettä siinä kuviteltiin? Kilometritaksat ovat mitkä ovat, mutta kuitenkin kelattiin (pun!), että taksien kustannuksista voi tinkiä. Tietysti erotus nyljetään taksien selkänahasta laitevuokrien ja provikoiden muodossa.

    Nyt kun taksit eivät aidon markkinatalouteen kuuluvan valinnan nimissä haluakkaan ajaa kyytejä, oikeistolainen talousliberaali hallitus levittelee käsiään. Miten ihmeessä näin kävi?

    Voiko typerämpää hallitusta olla?

  17. Arska

    Hallitus ei ole tehnyt mitään rakentavaa politiikkaa vaan ainoastaan vanhojen toimivienkin rakenteiden purkamista sitäkin enemmin joten tyhmyyden piikkiin ei tätä tarkoituksellista toimintaa voi laittaa vaan se on osa suurempaa suunnitelmaa muuttaa Suomi uusliberalistiseksi maaksi missä kaikki maksaa ja todella paljon, samalla pidetään kulissia yllä että olisimme joku onnela tilaamalla kaikenlaisia raportteja ja tutkimuksia sekä maksettujen asiantuntijoiden lausuntoja ylistäen Suomea maailman parhaaksi maaksi.

    Käsi pystyyn kenelle tulee yököttävä fiilis lukea tuollaista sontaa uutisina kun jatkuvasti Suomessa rikotaan perustuslakia myöden ja luodaan samalla järjestelmää (SOTE) ja siihen ympärille liittyvää valtavaa rakennemuutosta, kuten nyt tämä TAXI keissi ja Aktiivimalli1&2, kansalaiselle jää se kuuluisa Musta Pekka kouraan sekä petetyksi tulemisen ”mahtava fiilis”.
    On Suomella melkoinen herraonni kun vallassa ovat kaikki helppoheikit lakeijoineen tekemässä maaleja siis omaan maallin. ”Saadaan Maaliin” Termikin on jo niin typerä politiikassa että sen täytyy olla jotain kansalle suunnattua piilovittuilua.

  18. Ville Rautiainen

    ”Maan hallitus saati liikenneministeri Anne Berner eivät ole kommentoineet asiaa sanallakaan.”

    Aivan kuin olisin viime viikolla kuullut radiouutisissa, kuinka liikenneministeriö on halunnut muistuttaa, etteivät Kela-taksi ongelmat johdu laista vaan Kelan tekemistä sopimuksista ja että se että ongelmat alkoivat samana päivänä kuin uusi liikennelaki tuli voimaan on vain yhteensattumaa.

    En tiedä ymmärsinkö uutisen oikein, mutta tuli mielikuva neuvostoliittolaisesta upseerista, joka haluaa muistuttaa, etteivät käskyt tapa sodassa ihmisiä vaan kuolman uhalla ampumaan käsketyt sotilaat. Se että tappaminen sattuu osumaan käskyjen kanssa samaan hetkeen on vain yhteensattumaa, eikä upseeristo voi sille mitään.

  19. Rintsu

    On muuten sinänsä kuvaavaa, että Kelan maksamat kyydit kilpailutettiin mutta eduskunnan maksamia ei. Kun idea on näinkin loistava niin kyllä sitä soisi sovellettavan kansanedustajienkin vapaisiin taksikyyteihin pk-seudulla. Siitä vaan taksia tarvitessaan soittamaan kilpaulun voittaneelle tai käyttää valinnanvapauttaan ja maksaa kyydin itse.

    On myös aika absurdia kutsua lakimuutosta kilpailun vapauttamiseksi ja samalla komentaa Kela valitsemaan alueelliset monopolit.
    Koska niinhän tässä näyttää käyneen, että entiset pimeät taksit vapautettiin kilpailemaan keskiyön kapakkakyydeistä ja palvelutaksit muutettiin monopolivälittäjien rengeiksi. Ja kuinka sitä voidaan kutsua kilpailutukseksi jos kilpailuvoittajalta ei katsota tarjousvaiheessa onko sillä kykyä ja kalustoa suoriutua urakasta. Noissa kelakyydeissä kun usein tarvitaan esim. invataksia. Ne kyydit ei oikein hoidu sillä jos pihaan kurvaa 80-luvun Nissan.

    Kaiken huippu on se, että Kelan ei olisi tarvinnut kilpailuttaa yhtään mitään. Ihan vaan päätös, että Kela korvaa taksiyrittäjälle kyydistä summan x/km. Jos summa on taksiyrittäjän mielestä liian pieni niin hän voi ilmoittaa, että en aja kelakyytejä.

    ”Vuonna 2017 Kela korvasi 3,3 miljoonaa taksimatkaa. Korvauksia sai 361 000 henkilöä ja niiden kustannukset olivat 153 miljoonaa euroa.”
    Saas nändä aikanaan paljonko tällä uudistuksella säästettiin. Koska säästää voi vain kahdella tavalla. Vähentämällä ajoja tai korvaamalla vähemmän. Päätettiin korvata vähemmän ja osa korvauksista menee provisioina välittäjien taskuun. Toivottavasti säästetään enemmän kuin nostetaan kustannuksia ambulanssikyydeissä, kotihoidossa, sairaalapäivissä ja hoivapalveluissa. Olen varma, että ei. Mutta tietysti SoTe hoitaa säästöt noissa.

    • Köyhä kuski

      Kansanedustajat ja valtionhallintohan käyttää tarvitsemissaan edustuskuljetuksissa pääsääntöisesti Kovasen (nyk. Caboline, kotios. Cayman saarilla) joten esimerkkiä näytetään ja todennäköisesti niitä vak.kuoria samaalla lihotetaan näilläkin tuloilla. Turvallisuushan sitten on muiden käsissä kun kaikki kuljetusmääräykset kiertävät ko. firman kautta.

      • Rintsu

        Tarkoitin kansanedustajan taksikorttia.
        Jostain syystä sen käyttö on unohtunut kilpailuttaa?

        Ja eikös Kovanen ole niitä firmoja jotka säännöllisin väliajoin muistaa ihmetellä, että miksi kuskit ei pysy?

  20. Seppo Juhani

    Hyvä Saku. Olet ainoa, joka uskaltaa ja kykenee nostamaan nämä asiat esille. Sipilän ja Orpon suojeluksessa Berner tekee paljon pahaa meille suomalaisille. Miksi taksikyyteihin on pitänyt ottaa tällainen väliporras rahastamaan? Kelan pääjohtajan vastuu pitäisi myös selvittää. Miksi taksien välityskeskusten palvelukykyä ei ole varmistettu? Miksi sopimuksissa ei ole vaadittu riittävää palvelutasoa? Miksi sopimksissa ei ole riittäviä sanktioita? Jos nämä asiat olisivat kunnossa, tällaista rahastusta ei olisi niin helppo tehdä.

    • Rintsu

      Pankkopoika muuten ei ole yksin.
      Meitä on monta joiden ääni ny vaan ei kuulu.

  21. Kärttyinen äijä

    Hallituksen täysi kyvyttömyys on ollut pitkään tiedossa.

  22. Rintsu

    Tuossa on sekin surullista, että ”tarve” on unohdettu ihan kokonaan.
    Jos on todettu, että henkilöllä on sairaus/vamma tms jonka mukaan hänet on oikeutettu Kelan kyyteihin niin ei se tarve poistu mihinkään sillä, että Kelan valitsema kuljettaja ei pystu kuljetusta hoitamaan.
    Jossain on leikkaussali odottamassa potilasta joka ei pääsekään paikalle kun kelataksia ei kuulu eikä vaihtoehtoisia kuljetuksia korvata.

    Se muuten on halpaa jos puoli vuotta suunnitellun leikkauksen aikana henkilökunta pyörittelee peukaloitaan ja tuumii, että kaikki on kunnossa, vain potilas puuttuu.

    Noin niinku vertailun vuoksi kun aikanaan hoidin virkakokouksia niin ne meni ihan valtion matkustussääntöjen mukaan. Jos Finskin koneessa ei ollut tilaa niin sit etsittiin muu lentoyhtiö. Jos sopimushotelleissa ei ollut tilaa niin sit etsittiin semmoinen jossa on. Taksin käyttö oli maalaisjärjellä sallittu. Ei koskaan huvin vuoksi.
    Oleellista oli se, että rintsu on paikalla kokouksen ajan, eikä se, että jos lentokenttäjuna ei kulje niin käännyn takaisin koska en saa ottaa taksia. Tyhjä jakkara rintsun paikalla olis tarkoittanut aika paljon hukkaan heitettyä aikaa, rahaa ja vaivaa.

    Että miksi ihan vaan päätöksellä on todettu, että välitysfirma tienaa kyydeistä jotka onnistuu välittämään mutta kukaan ei välitä siitä pääseekö henkilö ajallaan sinne missä hänen pitäisi olla?
    Ettei kävisi vielä niin, että henkilö joutuu korvaamaan käyttämättä jääneen ajan?

  23. Vesa Mustonen

    Nyt on pakko olla Sakun kanssa samaa mieltä. Onhän tää kaikkien aikojen kusetusta ja kytkykauppaa.

  24. Markku Isometsä

    Tokihan ne takkuaa vaan eikös se pidä kuitenkin se Kela taksi tilata edellisenä päivänä ennen klo 14.00.

    • Rintsu

      Vaikka tilaisit viime kuussa niin mitä se auttaa jos kyytiä ei ole eikä tule?
      Kyllä minä joka kerta olen osannut tilata taksin jo edellisellä viikolla jos olen tiennyt, että tiistaina 5.20 pitää olla lentoasemalla.
      Mitäs minä teen jos ainoaa firman hyväksymää taksia ei näy eikä kuulu?
      Käännän kylkeä ja tuumin, että viikko menee maatessakin?

  25. Köyhä kuski

    Pieniä ovat edes teoriassa nekin säästöt mitä näissä kuljetutarjouksen voittaaneen firman kuljetuksissa on saatavissa kun ottaa huomioon ohi menneet hoito-ajat ja suunnitellut leikkaukset ja muut hoitotoimenpiteet. Vuosikymmeniä alalla toimineena voin todeta että kaikissa hoitopisteissä, keskussairaaloita myöten päivä-ohjelmat suunnitellaan erittäin tarkasti etukäteen. Voi vain kauhulla kuvitella niitä aiheettomista kirurgi ryhmien ja muista hoitolaitteiden tyhjäkäynneistä aiheutuneita kustannuksia joita aletaan jakamaan kuntiin, sairaanhoitopiirithän ne kuntiin osoittavat. Ihmisten kärsimyksiähän ei tietenkään millään laskurilla voikkaan euroiksi muuttaa, mutta Kelalta ja liikenneministeriöltä odottais edes kunnollisen adressirahaston perustamista tämän Kepu/Kok kesäsodan uhreille, ja Bernerin allekirjoituksella varustettuna.

  26. Antonio

    Julkaistu ajat sitten, mutta kai edelleen asia näin:

    Valtiontalouden tarkastusvirastolle voi kannella kuka hyvänsä
    https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000004570930.html?share=c33cf589e54c1cb6c42be5c312d27a3e

  27. mark

    Malliesimerkki hallituksen ”uudistuksista”. Lisätään vain vesi.

  28. Martikaisen Jaska

    Miten jollekin voi tulla yllätyksenä, että ensin kilpailutetaan ja halvin tarjous voittaa. Loppupeleissä selviää, että on mahdotonta tuottaa palvelu alle markkinahinnan ja joku kuorii kermat päältä, kuten taksiuudistuksessa.

    Ongelmana Suomessa ylipäätään on se, että markkinat ovat keskittyneet, kuten esimerkiksi vähittäiskaupassa tai yksityiset terveydenhuoltoyritykset. Edellä mainituilla.toimialoilla todellista kilpailua ei ole, vaan muutama iso toimija voi määrittää hintatason. Se on maksettava, kun ei ole mistä valita. Oma lukunsa on monopoliyritykset: Caruna ja Digita, jotka bisnesnerot porvariministerit myi ulkomaisille sijoitusyhtiölle. ”Täällähän tienataan” on lause, jonka voi kuulla lausuttavan ulkomaisten sijoitusyhtiöiden johtien toimesta.

    Vastuuta ja kunniaan toimivien yhteiskuntajärjestelmien tuhoamisesta kehittyvien maakuntien oikeistopuolueet: keskusta ja kokoomus eivät ota, kuten on nähtävistä taksiuudistuksesta, jossa liikenne-ja viestintäministeri Berner siirtää vastuun muualle. Vastuuta pakoillaan porvaripuolueissa ja syyllistetään demareita ja vasemmistoa oman poliitiikan tuhoisista päätöksistä. Pääministeripuolueeena on ollut joko keskusta ja kookomus est. 2003 ja jälki on sen mukaista: tuloerot ovat kasvaneet huimaa vauhtia ja suomalaisilla kotitalouksilla on ennätysmäärä velkaa.

    Kokoomus on pisti aina J. Urpilaisen selittämään, kun vastuunkantaja Katainen oli sattumalta ”lomailemassa” silloin, kun jotain ikävää piti kansalle kertoa. Kansa muisti selittäjän, mutta unohti vaaleissa kenen uusliberaalipolitiikkaa toteutettiin. Samalla tavalla ammattiselittäjä Ben Zyskowich tulee valiokunnissa jonkun kokoomuslaisen tilalle, joka jää pois, kun halutaan juntata päätös ja toteuttaa isolle pojille luvatutu uudistukset.

  29. Sami

    Tässäkin on hallituksen kannatuksen kannalta se ongelma, että osa äänestäjistä ei edes tiedä hallituspuolueita. Samalla vaikka arvostettavasti ja oikein Saku tästä pitää ääntä, niin kelan taksikilpailutuksen kärsijät on aika pieni joukko äänestäjiä.

    Eli eiköhän valitettavasti ensi vaaleissakin saada kokoomus päättävään asemaan, vaikkakin keskusta sieltä tippuneekin.

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *