Liikaa vai liian vähän keppiä?
Kuten eilen epäilin, niin budjettiriihessä hyväksyttyä yksilöllisen tai pohjoismaisen työnhaun mallia ruvettiin käyttämään Marinin hallitusta vastaan, ja asialla ovat juuri ne, jotka koko ajan ovat vaatineet työttömille lisää keppiä. Nyt he puhuvat työttömiä rankaisevasta aktiivimalli kakkosesta, ja Twitterissä Juhana Vartiainen ja Jari Lindström kertoivat minulle tämän olevan se sama Sipilän hallitukselta kesken jäänyt aktiivimalli kakkonen vähän paranneltuna.
He voivat minun puolestani jatkaa kunnian ottamista tästäkin ja nimetä sen ihan miten haluavat, mutta he voisivat sentään päättää, tuleeko sitä keppiä nyt liikaa vai liian vähän. Minua kiinnostaa enemmän se vähemmälle huomiolle jäänyt tosiasia, että karenssit lievenevät kautta linjan.
Kerrataan vielä. Sipilän aktiivimalli ykkönen voidaan nyt unohtaa. Siinähän työttömän oli haettava, saatava ja tehtävä palkkatyötä tukien leikkaamisen uhalla. Ilmeisesti jotkut kuvittelevat vieläkin, että aktiivimallin ehtojen täyttämiseen riitti pelkkä työnhaku tai naapurin ikkunoiden satunnainen pesaiseminen.
Sipilän hallituksen aktiivimalli kakkonen jäi kesken. Siinä työttömän olisi pitänyt hakea vähintään neljää työpaikkaa kuukauden aikana 60 päivän karenssin uhalla. Mallissa ei ollut joustoa, vaan asia oli kerrasta poikki.
Uuden mallin mukaan työttömän on haettava 0-4 työpaikkaa kuukaudessa. Määrään vaikuttavat asuinalue, sen työtilanne ja työttömän työkyky. Haettuihin työpaikkoihin on oltava realistinen mahdollisuus työllistyä. Voisin kuvitella, että nollalla hakemuksella pärjää vaikkapa sellainen työnhakija, jonka on sairauspäivärahakauden päätyttyä oltava työttömänä työnhakijana, vaikka tosiasiassa on työkyvytön.
Moitittavasta menettelystä eli työnhaun laiminlyönnistä tulee ensimmäisellä kerralla pelkkä huomautus, toisella viiden ja kolmannella kymmenen päivän karenssi. Nykyisin työnhaun laiminlyönnistä tulee heti 60 päivän karenssi. Työstä kieltäytymisestä voi enimmillään seurata 90 päivän karenssi. Nykyisten karenssien pituudesta voitte lukea lisää täältä.
Nyt päätettiin lieventää kaikkia karensseja, ja tuo 90 päivän karenssi muuttuu 45 päiväksi. Sen saa, jos eroaa työstä tai kieltäytyy varmasta työpaikasta.
Työnhakua tullaan tukemaan nykyistä enemmän, ja sitä varten satsataan 70 miljoonaa. Rahalla palkataan 1 200 uutta työvoimavirkailijaa, jotta tapaamisia voidaan lisätä. Ensimmäisen kerran Te-toimisto ottaa yhteyttä viiden arkipäivän kuluessa työnhaun alkamisesta. Nykyisin ensimmäinen yhteydenotto tapahtuu kahden viikon kuluessa.
Lisäksi Te-toimisto järjestää henkilökohtaisen tapaamisen kahden viikon välein ensimmäisten kolmen työttömyyskuukauden ajan. Tämän jälkeen tapaamisväli on kolme kuukautta. Työttömyyden jatkuttua puoli vuotta seuraa uusi intensiivijakso, jossa tapaamisia on kuukauden aikana kolme. Tapaamiset eivät välttämättä ole aina fyysisiä tapaamisia, vaan vaikkapa pitkien välimatkojen takia niitä voidaan järjestää myös videopuheluina.
Työttömällä on aina ollut velvollisuus hakea työtä, joten kun kuulette jonkun puhuvan Marinin hallituksen asettamasta työnhakuvelvollisuudesta, niin puhe ei pidä paikkaansa. Kun kuulette puhetta Marinin hallituksen työttömille antamasta kepistä, niin huomauttakaa, että siihen takapuolen ja kepin väliin laitetaan nyt kuitenkin tyyny.
“Rahalla palkataan 1 200 uutta työvoimavirkailijaa, jotta tapaamisia voidaan lisätä.”
Minulle tulee mieleen vertaus, että on litran pullo, johon halutaan kaataa kaksi litraa vettä. Ennen on ollut käytössä yksi tratti, ja nyt ostetaan kaksi lisää ja toivotaan että ne kaksi litraa vettä sopivat litran pulloon.
Minulle taas tulee mieleen vertaus, että suuressa metsässä on paljon syömäkelpoisia marjoja ja sieniä. Palkkaamalla lisää poimijoita niitä saadaan enemmän talteen. Toisin sanoen, vaikka julkisesti tarjolla olevia työpaikkoja on paljon vähemmän kuin hakijoita, niin virkailijoita lisäämällä voidaan saada ne vähät vapaat työpaikat paremmin täytettyä, kun niihin sopivimmat tekijät löydetään tehokkaammin. Lisäksi on myös sellaisia virkailijoita, jotka käyvät yrityksissä kertomassa erilaisista työllistämismahdollisuuksista ja työllistämistukiohjelmista, mikä auttaa madaltaamaan uusien työntekijöiden palkkaamisen kynnystä ja tuomaan esiin ja täyttämään niitä niinkutsuttuja piilossa olevia vapaita työpaikkoja. Ehkäpä juuri tämänkaltaiseen toimintaan hallituksen kannattaisi panostaa, jos halutaan lisätä työllisyyttä… eli rakentaa siltaa myös sieltä työnantajien suunnasta kohti vapaita työntekijöitä.
Tähän varmaan pyritäänkin, työllisyysasteeseen vaikutetaan yksilöllisen työnhaun mallissa työpaikkojen nopeamman täyttymisen kautta, ei uusien työpaikkojen syntymisen kautta. Muut toimet, kuten satsaukset infraan, energiaveron alennus, satsaukset ympäristöystävällisempään teknologiaan ym luovat sitten samanaikaisesti niitä uusia työpaikkoja.
Uusia työpaikkoja luo myös Suomen EU-tukipaketti, josta ovat hämmästyttävän pihalla ainakin julkisuudessa eräät varsin persumieliset ekonomistitkin. He eivät tunnu tajuavan edes sitä perusasiaa millainen tuotto on investoinnilla vaan selittelevät ummet ja lammet todistellakseen yksinkertaisia tosiasioita muuksi. Laitanpa esimerkin josta asian pitäisi selvitä jos on vähänkin tarvittavaa pohjatietoa:
Investoit tänä vuonna neljäksi kymmeneksi vuodeksi 3 mrd.€ joka tuottaa vuosittain sijoitetulle pääomalle 10-15%, joka tietenkin sijoitetaan taas tuottamaan saman verran, eli puhutaan korkoa korolle ilmiöstä. Sitten aloitat maksamaan kymmenen vuoden kuluttua tasaerin pois lainaa, tuota nollakorkoista lainaa jolla teit tuon 3 mrd.€ investoinnin, ja maksat sitä takaisin kolmekymmentä vuotta yhteensä 6 mrd.€. Sitten kysymys, jäitkö voitolle vai kärsitkö tappiota. Kannattaa laskea, myös niiden talousihmisten jotka eivät ymmärrä edes julkisen talouden suhteen ja koon eroa ja varsinkin heidän. Ohessa on laskuri jolla voi aloitella ja voi kokeilla paljon pienempiäkin tuottoprosentteja. Moni hämmästyy. Hallitus kyllä tietää miksi investointivelka kannattaa ja vieläpä niin että koko Eurooppa investoi yhtä aikaa. Mutta valitettavsti moni muu ei ymmärrä ja heidän ymmärtämättömyyttään käytetään hyväksi vastustettaessa järkeviä päätöksiä.
https://www.sijoittaja.fi/sijoittaminen/paranna-tuottoa/korkoa-korolle-laskuri/
Onko parempi teettää ihmisillä hyödyllistä työtä, josta maksetaan toimeentulon kattavaa palkkaa ja joka auttaa toisia työllistymään – vai pitää heitä työttöminä joko näännyttäen järjettömillä kepityksillä ja/tai olemattomilla tuilla?
Kansantalouden alkeet olisi hyvä ymmärtää – jos raha ei kierrä, kaikki kuivettuu.
Nykyään paljon puhutaan taloustaitojen opettamisesta jo koulussa – näin pitäisikin tehdä, ja samalla sen henkilökohtaisten taloustaitojen opettamisen rinnalla ne kansantalouden alkeet; tosin tämä katkaisisi Kokoomuksen kannatukselta selän kun kansalaiset tajuaisivat, ettei leikkauspolitiikalla saada aikaan kuin kärsimystä, joten ei tule tapahtumaan, sillä Kokoomus on miehittänyt virkamieskunnan niin perusteellisesti, että se haraa takuulla kaikkea edistystä vastaan.
Eikä yhteiskuntaopinkaan lisääminen oppisuunnitelmiin ole suinkaan pahasta?
Ei todellakaan, kun nämä lindströmit ja vartiaisetkaan eivät osaa tehdä eroa eri työnhakumallien välillä. 1. mainitulta tosin puuttuukin koulutus ja 2. mainitulla lienee koulutus mennyt hukkaan väärän uravalinnan vuoksi?
1200 palkkaaminen yhtä tyhjän kanssa, kun ei se ammattitaito niillä asiantuntijoilla ole tähänkään asti ollut kummoinen. Käytännössä täysin ammattitaidottomia työttömän työllistymisasioissa. Byrokratian pyörittäminen heiltä onnistuu. Ja kun on opittu tämä työmalli, niin ensin tästä poisoppiminen ja asento työttömän palvelemiseen vahtimisen ja kontrolloinnin sijaan ja sitten vasta uusien rekrytointi, kun on työkulttuuri ensin muutettu.
Voimaan onneksi vasta 2022. Toivottvasti siirtyy ja tajutaan työkkärien virkamiesarmeija valjastamaan etsimään töitä työttömille kontaktoimalla työnantajia tiiviiseen tahtiin 1-2 pitkää kontaktia per työpv per asiantuntija. Tulisi 4200 asiantuntijaa x 250 työpäivää x 2 työnantajakontaktia = 2,1 mijl. kontaktia.
Työttömien syyllistämisen sijaan etsittävä työnantajista töiden tarjoajia. Etsiä syitä sille, miksi työnantaja ei löydä töilleen tekijöitä. Mikä mättää työnantajan tilanteessa. Ehtojen polkeminen, laittomuus, haluttomuus noudattaa TESä, orjatyövoiman työpanosta odottaminen, suhteilla työllistämisen riittämöttömyys vai mikä
Nyt päätettiin lieventää kaikkia karensseja, ja tuo 90 päivän karenssi muuttuu 45 päiväksi.
Työssäolovelvoitetta ei lievennetty. Se pysyy ja karenssina ikuinen.
Työssäolovelvoite poistettiin silloin, kun Sipilän hallituksen aktiivimalli purettiin.
Aktiivimalliin kuuluva työntekovelvoite poistettiin. Työssäolovelvoite on eri asia, ja annetaan silloin, kun on toistuvasti kieltäytynyt tarjotusta työstä. Sillon menettää tukensa ja saa ne takaisin vasta oltuaan tietyn ajan työssä. Tähän ei tule muutosta.
Jos oikein luin eilisiä uutisia, niin työnhaun mallin kolmannesta rikkomuksesta seuraavaksi so. 4. rikkomuskerta seruaa työlläoloehdon täyttämisvaatimus eli ikuinen karenssi.
Porttiteoria rikkomussaktioista
Huomautus > 5 pvn karenssi > 10 pvn karenssi > työssäoloehdon täyttäminen
“Kieltäytyä tarjotusta työstä” on harvoin todellinen syy. Työvoimapoliittisesti moitittava teko voi olla mitä vain. Esim. ei suostu allekirjoittamaan monialaisen yhteispalvelun sopimusta kahdesti kun sitä tarjotaan eteen riittää ikuiseen karenssiin työvelvoitteella
Väärin puhua kieltäytymisestä tai toistuvasta sellaisesta kun oikeasti riittää vain tulkita työvoimapoliittisesti moitittavasta teosta ja yksikin kerta riittää: https://tuloksetontaopiskelua.wordpress.com/2016/02/13/ikikarenssiin-2006/
Eikä niitä tulkintoja välttämättä oikeudenmukaisesti järjestetä, sillä riittää pelkkä oletus ettei työtön pysty jälkeenpäin todistamaan tosiasioita: https://tuloksetontaopiskelua.wordpress.com/2015/06/04/tyottoman-vaara-aktiivisuus/
Mielestäni on täysin väärin olettaa, että työtön saisi työvoimavirkailijoilta vain asiallista kohtelua.
@HUPU,
Kun tutustuin antamiisi linkkeihin, niin ne ovat vuosilta 2006-2007. Kokemuksesi työttömänä ympäristöinsinöörinä siis ovat lähes viidentoista vuoden takaisia.
Varmaankin voi olettaa että kohtelusi on ollut silloin epäoikeudenmukaista. Kiitos kun jaoit kokemuksesi kanssamme!
Mutta ihan kohtuudella voidaan myös olettaa, että työtön saa nykyisin työvoimavirkailijoilta yleensä hyvinkin asiallista kohtelua. Tämä on oma henkilökohtainen kokemukseni muutamien vuosien ajalta.
Tässä kommenttiketjussa on jo tuotu esille se, että kyllä jotain hyvää työttömien kohtelussa on olemassa. Kehitystä kyykyttämisestä on tapahtunut.
Rohkean itse tuoda mielipiteeni ja kokemukseni työllistämispalveluista rehellisesti omalla nimelläni tänne blogikommentointiin.
Olen pitkäaikaistyötön, nykyisin eläkeputkessa. Olen saanut hyvää ja oikeudenmukaista kohtelua TE-toimistossa, työttömyyskassassa, verottajalta, työeläkkeen maksajalta, entiseltä työnantajalta, pankilta, kunnalta.
Suomalainen sanananlasku sanoo:”Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.” Ei kannata hiikatisti huutaa, kun asiallisesti keskustelemalla pärjää paljon pidemmälle.
Se, että toin omat kokemukseni esiin blogissani lähes 10 vuotta tapahtumien jälkeen ja nyt viittauksella pyrin osoittamaan, miten työvoimapoliittisesti moitittava teko tapahtuu , niin se siis oikeuttaa sinua läpsäisemään minua:
“Suomalainen sanananlasku sanoo:”Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.” Ei kannata hiikatisti huutaa, kun asiallisesti keskustelemalla pärjää paljon pidemmälle.”
…ja…
“Olen pitkäaikaistyötön, nykyisin eläkeputkessa. Olen saanut hyvää ja oikeudenmukaista kohtelua TE-toimistossa, työttömyyskassassa, verottajalta, työeläkkeen maksajalta, entiseltä työnantajalta, pankilta, kunnalta.”
Täytyy myöntää, että sinulta löytyy vankkaa tietoa ja päättelykykyä – Minua ei ole koskaan murhattu, joten näin on todistettu ettei ketään ole koskaan murhattu – ellei itse ole siihen syypää.
Mikä sinusta olisi sallittu aika, jonka jälkeen omista kokemuksista saa kertoa? Etkö ymmärrä, että juuri tällä hetkellä asiatonta kohtelua saavan ei kannata “hiikatisti huutaa”, koska sen jälkeen saa osakseen vielä kovempaa koulutusta. Ihan eri asia on, jos uskaltaa tuoda asiansa julkisuuteen, jolloin asiat tuppaavat korjautumaan hyvin nopeasti.
Kuten itse kirjoitit: “Kehitystä kyykyttämisestä on tapahtunut. ”
Kun ihmiset näkevät, kuinka epäkohdista kertovia ihmisiä kohdellaan, niin luonnollisesti asioista vaietaan. Edellinen ei tarkoita, että asiat menevät parempaan suuntaan vaan se voi olla merkki päinvastaisesta.
Ei korppi korpin silmää noki.
Sanoja/käsitteitä on paljon, jotka kyllä todella hämmentävät tätä kokonaisuutta.
Ainakin kolme toisistaan täysin erilaista asiaa ovat hyvin lähellä sanoina toisiaan.
1) työntekovelvoite
2) työssäolovelvoite
3) työssäoloehto