Myytit ja faktat

Maahanmuuttajien saamista tuista liikkuu jatkuvasti niin paljon väärää tietoa, että kukaan ei ennätä oikaista kaikkea. Suoranaisia valheita levitellään ja keksitään jatkuvasti lisää. Jo vuosien ajan olen silloin tällöin törmännyt väitteeseen, jonka mukaan maahanmuuttajien erityistuesta annettu laki vapauttaa heidän perustamansa yritykset veroista muutaman ensimmäisen vuoden ajaksi. Väite on lakiviittauksilla muotoiltu näyttämään vakuuttavalta.

Väite on yksiselitteisesti väärin, ja sen tarkistamiseen meni alle puoli minuuttia. Laki maahanmuuttajan erityistuesta säädettiin turvaamaan toimeentulo vanhuuden ja työkyvyttömyyden ajalta sellaiselle Suomessa asuvalle maahanmuuttajalle, jolle ei ollut kertynyt eläkettä ja joka muuten olisi ollut jatkuvan toimeentulotuen tarpeessa. Elinkeinotoiminnan kanssa sillä ei ollut mitään tekemistä. Laki kumottiin takuueläkkeestä säätämisen yhteydessä jo vuonna 2010. Viittaus tuloverolain 92 §:än on turha, sillä siellä säädetään yleisesti ja kaikille yhteisesti verottomista sosiaalietuuksista.

Tämä urbaanitarina oli helppo kumota. Vaikeammaksi menee, kun poliitikko puhuu maahanmuuttajien saamista tuista heitellen prosenttilukuja, joiden tarkkuutensa perusteella luulisi olevan peräisin joistain tilastoista. Näin perussuomalaisten Riikka Purra julisti eilen Twitterissä:

Purra siis väittää tietävänsä, että 75 prosenttia somalitaustaisista 19-vuotiaista saa toimeentulotukea ja että ns. pakolaismaista tulevien toimeentulotuet nousevat maassaoloajan mukaan. Purran puheet tulkitaan tietenkin niin, että 20 vuotta maassa ollut saa tukea rahallisesti viisitoistakertaisen määrän verrattuna kantasuomalaiseen. Tarvittaessa Purra voisi tietenkin oikaista, että hän tarkoittaa maahanmuuttajien väestöryhmänä saamia tukia suhteessa kantaväestöön, mutta sitä hän ei tee.

Suurin virhe Purran puheissa on, että ne eivät perustu mihinkään tunnettuun tilastoon. Kela ei tilastoi toimeentulotuen saajia syntymämaan perusteella. Mitään muitakaan Purran mainitsemia kriteereitä ei löydy Kelan toimeentulotukitilastosta. Toimeentulotukea haettaessa ei edes kysytä syntymämaata.

Purra siis heittää prosenttilukuineen vakuuttavilta tuntuvia väitteitä kertomatta tilastolähdettä. Hän ei kerro sitä edes kysyttäessä. Tästä voi vain päätellä, että luvut on keksitty ja aitoon perussuomalaiseen tapaan muuta väittävä haastetaan todistamaan luvut vääriksi.

Urbaanitarinoiden levittäjät ovat oppineet, että epämääräinen väite keksityillä prosenttiluvuilla höystettynä on vaikeampi todistaa vääräksi kuin selkeät lakiviittausten virheet.

Kommentit (35)
  1. E. Petäjä,
    20.9.2020, 12:51

    Persuthan on eräänlainen sirkus ja Purra on siinä tirehtöörioppilaana. Kaikki kuitenkin tietävät, ettei sirkukseen suhtaudu vakavasti muut kuin esiintyjät, silmänkääntäjät ym. Näistä koostuu persujen ”arvopolitikot”, myös Jussi Halla-aho.

  2. Pitäisiköhän sohaista haittaisänmaallista kusiaispesää ja keksiä jokin sopivasti ihon alle menevä älytön väittämä? Vaikkapa sellainen, että persupuolueen ”silmäätekevillä” on alikehittynyt häveliäisyys ja heidän äo:nsä on 45-49% normiväestöä matalampi.Haastatteluihin osallistui sopivan epäsopiva määrä satunnais otannalla valittuja sysi Suomen kansalaisia.

    1. Eikös Purra sen tuossa jo todistanut. Prosenttilukujen hajonta voi olla n +/- 2% puoleen tai toiseen.
      Lukema lienee joillekin tyypillinen, joten ei Purra joukosta mitenkään poikkea.
      Mielikuvitus korvaa selvästi järjellisen ajattelun?

Kommentointi suljettu.