Kiristystä ja sumutusta
Tänään Ylen aamussa sanottiin, että valmiuslain uudistaminen ei ole suunnattu turvapaikanhakijoita vastaan, vaan hybridivaikuttamista vastaan. Tämä totuus on unohtunut perussuomalaisilta, jotka jarruttavat valmiuslain käsittelyä kaikin mahdollisin keinoin saadakseen lakiin turvapaikkahakemusten vastaanottamisen keskeyttämisen mahdollistavan pykälän. Viimeksi eilen Riikka Purra julkaisi hämärän twiitin, jossa hän väitti turvapaikanhakijoiden voivan aiheuttaa sosiaalietuuksien maksatuksen lopettamisen tai leikkaamisen puoleen.
Palataan tähän twiittiin myöhemmin, mutta käydään ensin läpi aiempia vaiheita. Perussuomalaiset ovat vaatineet turvapaikkahakemusten vastaanottamisen lopettamisen mahdollisuutta sekä valmiuslakiin että rajavartiolakiin. Viime viikolla kerroin, että he eivät saaneet rajavartiolakiin mahdollisuutta keskeyttää turvapaikkahakemusten vastaanottamista kokonaan, mutta silti he juhlivat voittoaan ikään kuin olisivat saaneet tahtonsa läpi.
Nyt he jatkavat muiden kiristämistä valmiuslailla tavalla, josta kerroin jo kesäkuun alussa. Valmiuslain käsitteleminen kiireellisenä vaatii perustuslakivaliokunnan mukaan 5/6 enemmistön, joten perussuomalaiset voivat yksin siirtää lakiuudistuksen vaalien yli.
Jos valmiuslain muutosta ei käsitellä kiireellisenä, niin sitten ei hybriditilanteessa voida aktivoida useita valmiuslaissa olevia lainkohtia. Sellaisia ovat rahoitusmarkkinoiden ja vakuutusalan toiminnan turvaamista, hyödyketuotannon ja -jakelun sekä energiahuollon varmistamista, sosiaaliturvan muutoksia, sähköisten tieto- ja viestintäjärjestelmien toimivuuden sekä postipalveluiden saatavuuden turvaamista, kuljetusten turvaamista ja polttonesteen säännöstelyä, sosiaali- ja terveydenhuollon turvaamista, lisätalousarvion välitöntä soveltamista, palvelussuhteen ehtojen ja irtisanomisoikeuden rajoittamista, erityistyövelvoitteita, hallinnon järjestämistä poikkeusoloissa ja liikkumis- ja oleskelurajoituksia koskevat lainkohdat.
Kaiken tämän perussuomalaiset ovat valmiita estämään vain saadakseen lakiin turvapaikkahakemusten vastaanottamisen keskeyttämisen mahdollistavan pykälän. Heidän perustelunsa ovat olleet suorastaan valheellisia, sillä he ovat väittäneet monien muiden Euroopan maiden säätäneen lakeihinsa tällaisen mahdollisuuden. Tänään Ylen Aamussa kerrottiin sekin, että yksikään Euroopan maa ei ole säätänyt tällaista lakia. Vähemmälle julkisuudelle on jäänyt myös se, että esimerkiksi Puola ei viime talvena sulkenut koko Valko-Venäjän vastaista rajaansa, vaan vain yhden raja-aseman. Lisäksi Varsovan hallinto-oikeus päätti jo toukokuussa, että Puolan rajavartiostolla on velvollisuus ottaa vastaan Valko-Venäjältä rajan ylittäneiden henkilöiden turvapaikkahakemukset riippumatta siitä, missä he ovat ylittäneet rajan.
Sanotaan vielä kerran, että yksikään EU-maa ei voi säätää lakia, joka estäisi turvapaikkahakemusten vastaanottamisen kokonaan. Tai voi, mutta lakia soveltavat viranomaiset eivät saa sitä noudattaa, koska se on vastoin kansainvälisiä sopimuksia ja EU-lainsäädäntöä. Silti perussuomalaiset haluavat säätää tällaisen lain ja kiristävät vaatimuksellaan muita.
Tuo Purran eilinen twiitti on samaa sumutusta, jota perussuomalaiset ovat harrastaneet koko ajan. Purra antaa ymmärtää, että vireillä oleva valmiuslakiuudistus mahdollistaisi sosiaaliturvan puolittamisen vain sen takia, että maahan tulisi hybridivaikuttamisen takia paljon turvapaikanhakijoita. Jo pari kuukautta he ovat pelotelleet, että myös suomalaisten autot ja kiinteistöt annetaan turvapaikanhakijoille ja kantasuomalaisten liikkuminen rajalla estetään, jotta he eivät häiritsisi turvapaikanhakijoiden tuloa.
He ovat jättäneet kertomatta, että valmiuslain 57 § sisältää jo nyt mahdollisuuden leikata kaikkia sosiaalietuuksia enimmillään 50 prosenttia tai keskeyttää niiden maksaminen kokonaan enintään kolmen kuukauden ajaksi. Nykyisen lain 78 § ja 112 § mahdollistavat moottoriajoneuvojen luovutusvelvollisuuden, 113 § alueiden ja tilojen luovutusvelvollisuuden ja 115 § liikkumisrajoitusten määräämisen.
Nämä eivät siis ole valmiuslakiin uutena tulevia asioita, vaan ne ovat jo nykyisessä laissa. Lakiuudistuksen jälkeenkään ne eivät aktivoidu heti eivätkä kerralla, vaan ainoastaan poikkeusoloissa ja silloinkin vain tarpeen mukaan. Turvapaikanhakijoiden tulo hybridivaikuttamisen seurauksena ei laukaise kaikkia valmiuslain pykäliä automaattisesti. Se ei välttämättä laukaise niistä yhtään, sillä valmiuslakia sovelletaan vain poikkeusoloissa, jotka on erikseen todettava.
Valmiuslain ja rajavartiolain uudistaminen vastaamaan hybridivaikuttamisen vaatimia tarpeita on iso ja monimutkainen kokonaisuus, josta uutisoidaan asian tärkeyteen nähden liian vähän. Niinpä perussuomalaiset saavat jatkaa rauhassa muiden kiristämistä ja omien kannattajiensa sumuttamista.
Koko keskustelussa on muuten hienosti unohdettu, että ei niitä raja-asemia voi kokonaan sulkea ja maahanpääsyä estää, koska Suomen kansalaisten pitää päästä palaamaan maahan. Tätä perustuslaillista oikeutta ei voi estää kuin muuttamalla perustuslakia.
Ei kukaan kuitenkaan liene tarkoittanut raja-asemien absoluuttisia sulkemisia, turvapaikanhakijoita vaan ei päästettäisi edes porstuaan. Suomalaisella on aina oikeus palata kotimaahansa (jopa ilman matkustusasiakirjoja).
Mistä tietää, että tulija on turvapaikanhakija ennen kuin hän on jo maassa ja jättänyt turvapaikkahakemuksen?
Oletan että rajaviranomaiset selvittävät kuka on turvapaikanhakija ja kuka esim. suomalainen. Rajasulkutapauksissa “asylum”hakijat eivät pääsisi hakemuksiaan kyseiselle raja-asemalle jättämään.
Persujen mielestä tietenkin siitä että tulija onkin ns. “partalapsi”!
Nämä ns keskustelijat taitaa luottaa siihen ettei kukaan tiedä asioiden oikeaa laitaa ja uskoo kaiken mitä he vain keksivät kertoa.
Niinhän se suurelta osin onkin.
Tykkäys sinulle Raija omasta kommentistasi blogiin👍