Hallituksen vika vai pitkän kehityksen tulos?

Eilen ja tänään Suomi havahtui terveydenhoidon kriisiin. Päivystykset ovat tukkeutuneet, jatkohoitopaikkoja ei riitä, hoitoalan sijaisia ei saada palkattua tarpeeksi ja koko järjestelmän liitokset natisevat. Kuten tapana on, niin syylliset löytyivät heti. Syyllisiä ovat Marinin hallitus ja erityisesti perhe- ja peruspalveluministeri Aki Lindén, jonka pitäisi nyt katsoa peiliin. Somessa kysellään ihan vakavissaan, miten on yleensä mahdollista tuhota koko terveydenhoitoala parissa vuodessa.

Marinin hallituksen syytä ovat siis hoitajapula, hoitoalan huonot palkat, päivystysjonot, jatkohoitopaikkojen puute ja koko alan kriisi. Keskustelu on kuin suoraan Lapinlahden Lintujen vanhasta sketsistä, jossa työläiselle annetaan ensin mitali, mutta kun lama iskee, niin mitali otetaan pois selkäsaunalla höystäen. Koko talouskriisi on hänen syytään.

Sekä mediassa että varsinkin somessa nähdään vain tämän hetken tilanne ja katsotaan korkeintaan pari vuotta taaksepäin, jolloin silmiin osuu hoitajamitoitus. Sehän se on suurin syyllinen ja sen teki Marinin hallitus. Eletään tässä hetkessä eikä tunneta alan historiaa edes muutaman vuoden ajalta.

Terveydenhoitoalaa on heikennetty jo ainakin 20 vuotta. Suurin syy siihen on lyhytnäköinen talousajattelu, jonka mukaan pitää säästää ja leikata kustannusten kasvua, vaikka hoidon tarve lisääntyy jatkuvasti. Kun järjestelmä on kestänyt nämä toimet, niin on säästetty ja leikattu lisää ajatellen, että kun se tuon kesti, niin kestää se vielä tämänkin. Kun näin on jatkettu tarpeeksi kauan, niin järjestelmä ei enää kestä. Koronaa ja sen kaikkia seurauksia se ei enää kestänyt.

Otetaan esimerkiksi Pohjois-Karjalan Siun sote, joka näkyi päässeen eilisiin uutisiinkin. Kun kuntayhtymä aloitti vuoden 2017 alussa, niin sille ei annettu tarpeeksi rahaa, koska kunnat halusivat säästää. Tai eivät kaikki kunnat, sillä Juuka yhdessä parin muun kunnan kanssa oli halukas kasvattamaan maksuosuuksia. Oli selvästi nähtävissä, että raha ei tule riittämään. Isommat kunnat jyräsivät kuitenkin läpi säästölinjan, ja niin on käynyt siitä lähtien.

Sen seurauksena palveluja on heikennetty jatkuvasti. Terveyskeskusten vuodeosastoja on ajettu alas tai pienennetty muutaman paikan hoitosoluiksi. Välttämättömät tukipalvelut röntgeniä myöten on keskitetty, joten esimerkiksi juukalaiset joutuvat käymään kuvattavina 50 kilometrin päässä Nurmeksessa. Erikoissairaanhoidosta tulevat toipilaat ripotellaan ympäri Pohjois-Karjalaa sinne, missä sattuu olemaan hoitosolun vuodepaikka vapaana. Edes omaiset eivät aina tiedä minne heidän läheisensä on viety.

Nämä ovat niitä lyhytnäköisen ja suoranaiseen tyhmyyteen perustuvan säästämisen seurauksia. Tämä säästöajattelu johtuu osaksi kuntien rahapulasta, mutta ei pidä unohtaa myöskään ideologisia syitä. Perusterveydenhoitoa on yritetty ulkoistaa ja yksityistää jo yli kymmenen vuotta, ja se huipentui Sipilän hallituksen perustuslakiin törmänneeseen sote-esitykseen. Sen tarkoitus oli siirtää koko perusterveydenhoito yksityissektorin järjestettäväksi ja yhteiskunnan maksettavaksi. Siinä unohdettiin, että yksityisillä hoivajäteillä ei ole jatkohoitopaikkoja, vaan kaikki erikoissairaanhoitoa vaativat potilaat siirretään julkisen sektorin hoidettaviksi.

Ja sitten on tietenkin hoitajapula, jota tämä hallitus on kuulemma pahentanut hoitajamitoituksella. Höpö höpö. Alan palkat ovat laahanneet yleisestä palkkakehityksestä jäljessä jo kauan, ja nuoret eivät enää hakeudu alalle entiseen tapaan. Raskas kolmivuorotyö pienellä palkalla ei houkuttele, joten uusia hoitajia ei valmistu eläkkeelle jäävien ja alaa vaihtavien tilalle tarpeeksi. Hoitajapula on pitkän kehityksen tulos, eikä sitä paranneta millään taikatempulla.

Ilmeisesti niin pitäisi kuitenkin tehdä. Ministeri Lindénin pitäisi katsoa peiliin ja taikoa jostain tarpeeksi koulutettuja hoitajia ja rahaa heidän palkkaamiseensa. Hallituksen pitäisi nyt saada hoitajat töihin, mutta mitään velvoittavaa lakia ei saa säätää. Hoitojonot on vain taiottava pois ja jatkohoitopaikkoja pitää taikoa lisää, mutta kustannuksia ei saa lisätä ja verojakin pitää alentaa. Lisäksi pitää kuulemma ottaa yksityissektori mukaan purkamaan hoitojonoja. Mikäs siinä, mutta sekin maksaa, eikä yksityissektorilla ole edelleenkään niitä jatkohoitopaikkoja.

Kun tätä keskustelua on nyt ruvettu käymään, niin toivottavasti ymmärretään katsoa muutakin kuin tätä hetkeä. Ei tilanne ole kerralla näin pahaksi päässyt, vaan se on pitkän ajan kehityksen ikävä lopputulos. Mutta on tietysti helpompaa toimia Lapinlahden Lintujen sketsin tavoin ja antaa selkään yhdelle ministerille tai mieluummin koko nykyiselle hallitukselle.

puheenaiheet yhteiskunta politiikka
Kommentit (88)
  1. Jarmo Mäkinen
    8.8.2022, 11:12

    Taidatko sen selvemmin sanoa? Et.

    1. Yksi tärkeä pointti unohtui. Moni, joka alalle kuitenkin opiskelee, menee mielummin yksityiselle puolelle töihin paremman palkan perässä.

      1. Ja jopa toisiin maihin…

      2. Marita Mikkonen
        8.8.2022, 16:07

        Onko tutkimusta kuinka moni menee töihin yksityiselle jtai kunnille. Myös työnvälitys firmojen kautta kunnat palkkaa hoitajia.

        1. Kurrioseettina. Puolisoni on alalla. Vuorotyö ja matka pitkä. On mentävä autolla. Satanen kuukaudessa parkista, ei vähennyskelpoista verotuksessa. Ei kyllä oikein ymmärrä.

      3. Reijo Rekunen
        8.8.2022, 18:34

        Yksityinen puoli maksaa pääasiassa huonompaa liksaa kuin julkinen.

        1. Mikko Ojala
          8.8.2022, 20:52

          Itseasiassa vuokratyö firmat maksavat asiallista palkkaa (mutta ilman loma kertymää yms). Noin 20/€ tunti. Ja yleisesti ottaen yksityispuolella asiakkaat ovat helpompia kun kalliisti/vaikeasti hoidettavat voidaan pistää ovesta pihalle julkisen puolen ongelmaksi.

          1. Reijo Rekunen
            9.8.2022, 09:47

            Vuokrafirmat toki maksavat kohtuullista liksaa 15-20 € h. + haittatyökorvaukset lähihoitajalle, ja ilmeisesti siksi että saavat niitä vuokrattavia. Ja liksassa maksetaan myös lomakorvaus 9 % eli työntekijä voi pitää lomansa teoriassa milloin mielii.

            1. Ihmettelen miten yksityinen terveydenhoito voi tulla kunnalle/kaupungille halvemmaksi kuin omilla työntekijöillä hoidettu palvelu.
              Jos vuokrafirmat maksavat korkeampaa palkkaa työntekijöilleen ja laskuttavat edelleen kunnalta palkan + sivukulut + oman katteensa?

              1. Reijo Rekunen
                9.8.2022, 14:40

                Se on kysynnän ja tarjonnan laki. Toisekseen ei niillä vuokratyöntekijöillä kateta kuin työvuorolistan tyhjät kohdat.Paikasta riippuen enemmän tai vähemmän.

  2. Naulan kantaa osunut kirjoitus jälleen Saku!
    Kuten sanot julkisen terveydenhoidon valtionrahoitusta on oikeistolaisen ideologian mukaisesti systemaattisesti vähennetty, jotta saadaan näyttämään, että julkinen terveydenhoito ei toimi vaan on tehotonta sekoilua ja tuhlailua.
    Lääkkeeksi on tarjota vain terveydenhoidon siirtämistä yksityisille ”pörriäisille”, jotka mukamas pystyvät ihmetekoihin ja hoitamaan ainakin tuplamäärän asiakkaita julkiseen verrattuna.
    Tietenkään ei kerrota, että yksityinen keskittyy helpompiin tapauksiin ja pitkäaikaishoitoa tarvitsevat lykätään edelleen sinne julkiselle puolelle – jos sitä ylipäätään jatkossa on saatavillakaan.

    1. Myös yksityisillä on jatkuva hoitajapula koska sielläkään ei ole paremmat palkat eikä paremmat olot. Jostain syystä äärimmäisen naisvaltaisella alalla ei ole kiinnostusta kilpailla palkalla yhtään missään, vaan ainoa mitä osataan tarjota on syyllistystä ja pakkolakia.

      1. Reijo Rekunen
        8.8.2022, 13:43

        Ammattiliitot ovat jäsenistönsä etuja ajaessaan tasan yhtä vahvoja, kuin mitä on jäsenistönsä. Ja monet vuodet hoitajien näkemyksiä/mielipiteitä kuunnelleena voin sanoa että alalla ei ymmärretä edunvalvonnan asioista juuri mitään.

        1. Arvostan ay-toiminnan erittäin korkealle ja surettaa, että työnantajaliittojen ja porvaripuolueiden propagandan on annettu murentaa luottamusta järjestäytymiseen.

          Lopputulos on, että työntekijöitä ei kuunnella kun liitto on heikko.

          Olen saanut minäkin kuvan, että hoitajaliitoissa ei ole neuvottelu- ja edunvalvontaosaamista. TV-kameroiden edessä huutaminen ei sitä ole eikä sillä neuvotteluissa mitään voiteta.

          Versus PAM:n entinen littojohtaja Antti Rinne, joka on kova ay-juristi. Olen tavannut hänet kollegana liittoaikoina ja sinunkaupat tehty.

          Olin eräässä pienessä ammattiliitossa, joka keskittyi lähinnä huvitusten järjestämiseen liiton halitukselle. Se oli noloa ja häpeällistä ja tunsin työssäni pettäväni liiton maksavat jäsenet. Tämä oli liiton hallituksen linjavalinta, jota en pitkään kestänyt.

          Työnantajani yhdistyi sittemmin isomman liiton kanssa ja sai paremmat resurssit. Huvitoimikunta muuttui oikeasti edunvalvojaksi.

          Samaa toivon hoitajaliitoille; etsikää vahva kumppani. Sirkushuvi ei riitä jäsenille, he tarvitsevat myös leipää ja edunvalvontaa.

          Muuten: paikallisella sopimisella ei ole saatu aikaan TES:sejä, joissa noudatettaisiin uutta perhevapaalakia. Kova itku alkoi kun lain voimaantulosta tiedotettiin.

          Perhevapaatahan pidennettiin ja isien mahdollisuutta siihen parannettiin, mutta yksityisillä aloilla lakia ei vielä noudateta. Miksihän?

          Alhaisen järjestäytymisasteen takia. Eivät edut ja oikeudet tyhjästä tipu, ne on hankittava.

          1. Kansalainen
            8.8.2022, 17:27

            Korjauksena,että Antti Rinne oli Toimihenkilöunionin sittemmin Pro:n puheenjohtaja ei PAM:in.

Kommentointi suljettu.