Kohta tapahtuu ihme
Tai oikeastaan niitä ihmeitä tapahtuu kaksi, sillä elämme Sipilän hallituksen ihmeiden aikaa. Tuoreessa muistissa on vielä se, miten Terrafamen kaivos rupesi viime talvena ihan yllättäen tekemään tulosta. Pääministerimme julisti sen ihmeeksi, vaikka tosiasiassa tulos perustui varastoidun malmin uudelleen hinnoitteluun. Veronmaksajien rahaa sinne kaadetaan edelleen, vaikka sitä on upotettu sinne jo puoli miljardia ja tappiota tulee 15 miljoonaa kuukaudessa.
Ensimmäinen lähiaikojen ihme on se, että kaivoksen pohjavesiä laajalti pilaavat jätteet muuttuvat mannaksi ja hunajaksi. Yle kertoi eilen, että kaivoksen omien tutkimusten mukaan pohjavedet uhkaavat pilaantua entistä laajemmalta alueelta. Itse kaivoksen alueen pohjavesi on vakavasti saastunutta, eikä pohjavesi yhdessä paikassa pysy. Saaste leviää koko ajan yhä laajemmalle alueelle.
Kaivos ei tästä hätkähdä, vaan on keksinyt jätteille suorastaan nerokkaan ratkaisun. Jätesakat halutaan peittää maa-aineksella eristämättä niitä mitenkään alla olevasta maaperästä. Jos joku nykyaikana tekisi saman tempun omille talousjätteilleen, niin hän olisi välittömästi oikeudessa ympäristörikoksesta. Terrafame sen sijaan vetkuttelee asianmukaisen kaatopaikan perustamisen kanssa pitämällä yllä jatkuvaa valitusprosessia.
Nyt siis odottelemme pääministerin julistavan jäteongelman ratkaistuksi ilman että sille oikeasti tehdään mitään.
Kuva: Sira Moksi
Toinen ihme tulee olemaan ihan raamatullinen. Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitea on tuoreessa päätöksessään todennut Suomen työmarkinatuen olevan liian pieni. Komitean mukaan riittävä perusturvan taso olisi 50 prosenttia mediaanitulosta, ja Suomen työmarkkinatuki on siitä alle kolmanneksen. Tuki ei ole riittävän suuri sittenkään, vaikka se yhdistettäisiin muihin tukiin, kuten asumistukeen.
Työmarkkintuki on tällä hetkellä 32,40 euroa viitenä päivänä viikossa, ja ennakonpidätys siitä on 20 % . Kuitenkin jatkuvasti saa kuulla poliitikkojemme ja elinkeinoelämän edustajien julistavan, että tuki on niin ruhtinaallinen, että työttömät eivät viitsi hakeutua töihin.
Nyt tämä pitää selittää ihmeeksi. Se olisi ihme, jos maan hallitus tässä tapauksessa julistaisi Euroopan toimielimestä tulevan päätöksen olevan velvoittava ja esittäisi työmarkkinatuen nostamista. Sitä ihmettä ei tule tapahtumaan. Sen sijaan tulemme kuulemaan, että se mitätön raha riittää ruokkimaan työttömän ja koko hänen perheensä ihan samalla tavalla kuin muuan puuseppä aikoinaan ruokki suuret kansanjoukot viidellä leivällä ja kahdella kalalla.
Pentti Haanpää totesi köyhän perheen elämästä jotenkin niin, että aina ei liene ollut mitään suuhunpantavaa, mutta elivätpäs vain, ja sonnalle haisivat. Siinä sitä oli jumalallista ihmettä kerrakseen.
Kyseessä ei ole EU:n päätös lainkaan. Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitea on Euroopan neuvoston, ei Euroopan unionin elin. Samoin sosiaalinen peruskirja on Euroopan neuvoston instrumentti.
Se suurin ihme olisi se jos ne jonkun mielestä aina liian pienet tukiaiset saataisiin nostettua kaikille kelpaavalle tasolle ilman konkurssia. Maailman korkeimpiin kuuluva kokonaisveroaste ei näytä kuitenkaan riittävän edes nykyisiin vaan joka ikinen vuosi juoksevia kuluja rahoitetaan velaksi. Seuraavaksi sitten vain odotetaan millä taikatempulla velat muuttuvat saataviksi.
”Maailman korkeimpiin kuuluva veroaste” ei vaan pidä paikkaansa. Valtiovarainministeriön, joka ei ole valtion puolueeton elin, vaan elinkeinoelämän edunvalvontajärjestö, laskelmat kokonaisveroasteesta on tehty, sanotaanko, mielenkiintoisesti. Täysin eri tavalla kuin muissa EU-maissa. VM on ottanut tavakseen laskea kokonaisveroasteeseen mukaan muutakin kuin todelliset verot, kuten eläke- ja sosiaaliturvamaksut, sekä kirkollisveron, joka on vapaaehtoinen. Vertailuissa käytetyissä, EU-alueen verotiedoissa ei ole laskettu kokonaisveroprosenttiin samoja kuluja. EU:n alueen ulkopuolella kokonaisveroasteen laskeminen on yksi villi länsi, eivätkä luvut ole millään tavalla vertailukelpoisia keskenään.
Vuonna 2015 myös pääministeri Sipilä teki omat laskelmansa Suomen kokonaisveroasteesta, päätyen lukuun 46%. Tällä luvulla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Edellä mainittujen yksityiskohtien lisäksi Sipilän arvio, mitä kokonaisveroaste aina on, oli laskettu vuoden 1995 tietojen mukaan, jolloin Suomi koki verotuksensa piikin. Vuodesta 1995 oli kaksikymmentä vuotta vuonna 2015. Vuonna 2011 useat mediat uutisoivat, kuinka vuoden 1995 jälkeen Suomen kokonaisverotus laski yli 10 vuotta putkeen.
Kannattaa myös muistaa, että eri maissa verotuksella kustannetaan hyvin erilaisia asioita, ja pelkkä kokonaisveroaste ei kerro mitään, jos ei oteta myös huomioon, mitä kansalainen saa maksamiensa verojen vastineeksi. Suomessa niitä ovat käytännössä ilmainen terveydenhuolto, ilmainen koulutus ruokailuineen, ilmainen tieverkko ilman yksityisiä tietulleja, ilmainen päivähoito yms. Useimmista verrokkimaista nämä puuttuvat kokonaan, ja ne tulee maksaa omasta pussista. Jos nämä muutettaisiin maksullisiksi, Suomen veroaste romahtaisi, mutta käytännössä ihmiset maksaisivat saman verran, todennäköisesti enemmän samoista palveluista yksityisiltä ostettuna. Ne, joilla olisi varaa. Sen pätevimmän verrokkimaan, Ruotsin, jossa asiat ovat hyvin samalla tavalla kuin Suomessa, kokonaisveroaste on Eurostatin mukaan OECD-maiden kärkeä, ja Suomea korkeampi.
Niin Eurostatin tilastot, jotka lasketaan melko samalla tavalla maasta riippumatta, mitä ne sanovat? Tietenkin kokonaisveroasteen laskemisen edellä mainitut vaikeudet pätevät Eurostatinkin tuloksiin, mutta ainakaan niihin ei valikoida mielivaltaisesti tilastotietoja oman agendan ajamiseksi. Eurostatin uusimpien tilastotietojen mukaan Suomen veroaste on OECD-maiden seitsemänneksi korkein, mikä on tosiaan pudonnut vuodesta 1995 saakka. Jos laskelmassa ottaisi huomioon myös Suomen keskimääräistä laajemmat ilmaiset julkiset palvelut, joita kaikki joutuvat joka tapauksessa käyttämään ja niistä maksamaan joko verojen tai käyttömaksun muodossa, olisi Suomen kokonaisveroaste todennäköisesti jossain OECD-maiden keskiarvon paikkeilla.
http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/submitViewTableAction.do
http://yle.fi/uutiset/3-5365176
http://faktabaari.fi/fakta/juha-sipila-veroaste-suomessa-ennatyskorkea/
”Kannattaa myös muistaa, että eri maissa verotuksella kustannetaan hyvin erilaisia asioita, ja pelkkä kokonaisveroaste ei kerro mitään, jos ei oteta myös huomioon, mitä kansalainen saa maksamiensa verojen vastineeksi. Suomessa niitä ovat käytännössä ilmainen terveydenhuolto, ilmainen koulutus ruokailuineen, ilmainen tieverkko ilman yksityisiä tietulleja, ilmainen päivähoito yms. Useimmista verrokkimaista nämä puuttuvat kokonaan, ja ne tulee maksaa omasta pussista. ”
Siinähän se perinteinen propagandapläjäys tulikin…. Jos nyt vähän vertaillaan taas:
– Suomen ns. ilmainen terveydenhuolto ei todellisuudessa ole erityisen ilmainen. Se ei ole OECD-maiden mittapuulla myöskään millään tavalla poikkeuksellinen laadukas.
– Tieverkkomme ei ole ilmainen, siitä maksetaan aika isosti veroina. Siitä huolimatta se on kunnoltaan heikko ja heikkenee koko ajan, uusia investointeja on tehty erittäin kitsaasti. Tietulleja meille on suunniteltu kaiken vanhan päälle jo ties miten kauan, on vain ajan kysymys milloin joku runnoo sen läpi. Ja taas maksetaan vähän lisää. Sen lisäksi liikenteelle ollaan taas kerran suunnittelemassa lisää maksuja ja se tulee olemaan aivan suoraan pois kansalaisen ostovoimasta, maamme kilpailukyvystä ja tulevaisuuden talouskasvusta mitä ilman maamme on seuraavan 10-20 vuoden aikavälillä todennäköisesti konkurssissa mikäli menopuolelle ei tehdä radikaaleja vähennyksiä.
– Päivähoito ei ole ainakaan minulle ilmaista. Tällä hetkellä päivähoitomaksut ovat siinä määrin tyyriitä että paremman puoliskon työssä käynti on kulujen jälkeen lähinnä kallis harrastus.
– Koulutus on oikeastaan ainoa tuossa listassa mistä voi olla ylpeä ja minkä osalta lasken saavani varsinaista vastinetta rahoilleni. Toki sitäkin varjostaa se että opetusministeriö pyrkii muuttamaan koululaitosta enemmän ja enemän aivopesulaitoksen suuntaan kasvattamaan tiettyyn ideologiaan ”sopivia” kansalaisia. Viimeisimmät suunnitelmat ovat aika suora toisinto ns. pirkkalan monisteista.
Edelleen, jos kokonaisveroastetta lähdetään vertaamaan vaikka suhteessa GDP:hen niin Suomen edellä on ainoastaan viisi muuta maata. Jos mitataan suomalaisten ostovoimaa niin sehän on OECD-vertailussa aika mutasarjaa ja yksi suuri tekijä tässä on valitettavasti verotus.
Lopulta sillä miten laajat ”julkiset palvelut” ovat ei ole itsessään arvoa – sillä on arvoa, onko kansalaisilla käytettävissään tarvittavat palvelut (yksityisesti tai julkisesti) eikä Suomi tässä suhteessa ihan valtavan paljon eroa edukseen verrokeista. Nimimerkillä ei-niin-tyytyväinen isoja veroja maksava.
”Suomessa niitä ovat käytännössä ilmainen terveydenhuolto, ilmainen koulutus ruokailuineen, ilmainen tieverkko ilman yksityisiä tietulleja, ilmainen päivähoito yms.”
Meidän sanakirjoissamme taitaa olla hieman eri määritelmät ilmaiselle.
Meillä päin ainakin ihan perus reseptin haku arvauskeskuksesta maksaa sen 30-40€. Pari yötä kun joudut viettämään vuodeosastolla niin puhutaan jo satasista.
Samoiten tuo ”ilmainen” päivähoito maksaa n. 300€/kk/kersa. Toki tästä taitaa saada vähän ”ryhmäalennusta” jos useammalle on hoidon tarvetta.