Yhdenvertaisia lain edessä

– Ne seuraukset, joita epäilimme lausuntoa antaessamme, ovat ikävä kyllä toteutuneet. Näitä muutoksia ei olisi pitänyt tehdä.

Näin sanoo Suomen asianajajaliiton puheenjohtaja Jarkko Ruohola  viime kesänä toteutetusta lakimuutoksesta, jolla turvapaikanhakijat asetettiin lain edessä eriarvoiseen asemaan. Turvapaikkapuhutteluun ei enää saa oikeusapua kuin poikkeustapauksissa, valitusaikaa hallnto-oikeuteen lyhennettiin yleisestä 30 päivästä 21 päivään ja avustajien palkkioperusteet muutettiin tuntiveloituksesta könttäsummaksi.

Siinä kävi täsmälleen kuten asiaa pitemmälle katsoneet jo ennustivat. Säheltävä ja Jussi Halla-ahon kirjoittamaan maahanmuuttolinjaukseensa hirttäytynyt hallitus ei kuunnellut ketään, vaan käveli perustuslain yli. Sen 6 § 1 momentin mukaan ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä, mutta eivät ole olleet enää vuoteen.

Osa kansaa suorastaan hurrasi tälle uudistukselle. Hurraajat eivät tietenkään ymmärtäneet, että heidän omaa oksaansa siinä sahattiin. He luulivat ja luulevat vieläkin, että tällaiset päätökset koskevat aina joitain muita kuin heitä itseään. Ikävä kyllä kun tämä tie on nyt avattu, niin sen loppua ei näy.

Perustuslain 6 § 2 momentin mukaan ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Viime kesän lakimuutoksella eriarvoisuuden perusteeksi hyväksyttiin ihan virallisesti turvapaikanhakijoiden määrän kasvusta aiheutuvat paineet valtiontaloudelle ja tuomioistuimille.

Valtiontalous ja tuomioistuinten lisääntynyt työmäärä oikeuttavat nykyisin asettamaan ihan minkä tahansa kansanryhmän eriarvoiseen asemaan lain edessä perustuslain sitä estämättä. Miettikääpä sitä ja sen avaamia mahdollisuuksia. Työttömät aiheuttavat tunnetusti menoja valtiolle, ja sen lisäksi he tuppaavat valittamaan karensseista. Helppo juttu, lyhennetään heidän valitusaikaansa ja muutetaan lakia niin, että he eivät enää saa käyttää avustajaa viranomaisissa.

Sama juttu sairaiden kanssa. He vaivaavat Kelaa päiväraha- ja eläkehakemuksillaan, joiden laatimiseen käyttävät usein avustajaa. Rajoitetaan heidän oikeuttaan käyttää avustajaa ja lyhennetään valitusaikaa kielteisistä päätöksistä. Ymmärrätte jo varmaan mitä aina tarkoitan, kun neuvon teitä tulevaisuudessa kuulumaan siihen kansanosaan, joka on yhdenvertainen lain edessä.

Muistakaa tämä myös sitten, kun kaavailtu liikennevirhemaksu tulee voimaan. Sen jälkeen rikas ja köyhä maksavat eurolleen saman verran ylinopeussakkoa. Jos rikasta ei huvita maksaa, niin hän voi hakea muutosta ja saattaa onnistuakin. Hänellä kun on varaa ottaa myös maksullisen muutoksenhaun epäonnistumisen riski. Hallitus ei näe tässä mitään ongelmaa.

Hallitus voisi esittää perustuslakia muutettavaksi nykytilannetta vastaavaksi, niin ei tarvitsisi lakimuutosten takia vaivata perustuslakivaliokuntaa. Perustuslain 6 § 1 momentti voitaisiin kirjoittaa kuulumaan näin:

Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä, mutta jotkut ihmiset ovat yhdenvertaisempia kuin muut sen mukaan kuin laissa säädetään.

Näin mikä tahansa eriarvoistava lakimuutos olisi läpihuutojuttu hallitusupolueiden kansanedustajien äänillä.

 

 

 

Kommentit (9)
  1. Heli Heikkinen
    7.8.2017, 09:41

    Avustajan puuttuminen turvapaikkapuhuttelusta näkyy suoraan pöytäkirjan laadusta. Keskinkertainenkin avustaja tekee puhuttelusta perusteellisemman kuin ei avustajaa lainkaan. Ilman avustajaa ja asiansa osaavaa tulkkia on esitetty jopa johdattelevia kysymyksiä, joilla pyritään antamaan vaikutelma, että tph hakee vain parempaa elintasoa. Siihen kun liitetään asiakirjatodisteiden mitätöinti, tulee Migrin kielteisestä päätöstekstistä häpeällistä ihmisarvon pilkkaa.

  2. Voin hyvin kuvitella mielessäni, kuinka jo lähitulevaisuudessa näitä köyhiä persuja äänestäneitä paimennetaan oikeudessa. Tulee säästöä ja oikeuden sumat purkaantuvat nopeammin. Nostetaan kädet pystyyn ja myönnetään, että oikeus on rahakysymys.

    1. Maksuton oikeusavustaja ei edes tapaa asiakastaan; toimenkuva muistuttaa lähettiä tai kuriiria. Siirtelee papereita ja tekee vain minimin.

    2. Otetaan käyttöön takuuvapaus; köyhä ei veny maksamaan, siis jää poseen odottamaan oikeudenkäyntiä. Syntyy yrityksiä amerikantyyliin (bail bond).

    3. Tuomari, syyttäjä ja oikeusavustaja kimpassa ohjaavat/painostavat köyhää tunnustamaan, jotta pääsee vähemmällä

    4. Lopputulos: linnat täyttyvät köyhistä — mikä oli tarkoituskin.

    Opetellaan kaikki hokema: ”If you can’t do the time, don’t do the crime.”

Kommentointi suljettu.