Sakeaa soppaa

Olette varmaankin  joskus tehneet vaikkapa makkarasoppaa isolla kattilalla ja lämmittäneet sitä monta kertaa. Jos siihen ei lisää vettä, niin joka lämmityskerralla soppa vähenee ja sakenee, kunnes se alkaa muuttua puuroksi.

Vähän samalla tavalla on käynyt ns. maahanmuuttokriitikoiden tarinoiden. Heidän ajatuksensa ovat muhineet yhdessä ja samassa kattilassa jo niin kauan, että niistä on jäljellä enää erittäin sakeaa puuroa. Se alkaa olla jo niin paksua, että normaalilla ajattelulla varustettu sitä kavahtaa, mutta ns. maahanmuuttokriittiset eivät itse huomaa puheissaan mitään outoa. He eivät huomaa, että hutussa ovat jäljellä enää uskomaton typeryys, salaliittoteoriat ja suoranainen yllytys väkivaltaan höystettynä erittäin huonolla maulla.

Sosiaalinen media vilisee toinen toistaan kamalampia turvapaikahakijoiden tekemiä tai ainakin aikomia rikoksia, joista poliisi ei ole kuullut mitään. Tämä tosiasia ei hidasta kerrontaa, koska sehän on selvä todiste poliisin suun tukkimisesta. Turvapaikanhakijoiden saamien tukien runsautta todistavia tiliotteita on löytynyt pankkiautomaattien roskiksista. Turvapaikanhakija ei voi avata suomalaista pankkitiliä ennen kuin on saanut oleskeluluvan, mutta tätä on turha kertoa. Se on suvakkien mädätystä ja valehtelua. Verkkojulkaisu MV on näyttänyt ihan kuvan, jossa turvapaikahakija rehvastelee saamillaan rahoilla. Laskutaitoinen huomaisi, että rahaa oli 315 euroa eli vastaanottorahan verran ja se maksetaan käteisenä juuri siksi, että pankki ei avaa turvapaikanhakijalle tiliä.

Pelkoa ja hysteriaa lietsotaan siihen malliin, että ihmetyttää mitä nämä ihmiset pelkäsivät ennen kuin tuli turvapaikanhakijoita. Luultavasti toisiaan ja susia.

Näiden ihmisten oma pelko ja toisten lietsominen pelkoon ovat naksauttaneet jotain heidän päässään. Vai mitä pitäisi ajatella tällaisista ilmeisen tosissaan kerrotuista jutuista?

12107259_10207875043014918_9215868410616138841_n

12119105_1005258662859090_8512088696934473166_n

Uskooko joku ihan oikeasti, että turvapaikanhakijat valittavat kirkonkellojen soitosta ja kaupoissa myytävästä sianlihasta? Onko joku oikeasti niin tärähtänyt, että värjää lapsensa hiukset mustiksi vain estääkseen pakolaismiehiä kiinnittämästä häneen huomiota? Aikooko joku ihan tosissaan ruveta raahaamaan sianruhoja ja -päitä vastaanottokeskuksen ovelle?

Nämä ihmiset eivät todellakaan huomaa mitä ovat tehneet itselleen ja toisilleen näillä kauhutarinoilla. He ovat muodostaneet synkän, ihmisvihamielisen ja suorastaan verenhimoisen kultin, jonka puhkeaminen väkivaltaan on vain ajan kysymys.

Tai eihän se enää ole edes ajan kysymys. Siilinjärvellä heitettiin savukranaatteja majoituspaikan oveen ja yksi vastaanottokeskus on yritetty polttaa. Ns. maahanmuuttokriittisten mielestä tämä on normaalia itsepuolustusta maahantunkeutujia vastaan ja siis pakolaisten vika.

Ja tätä kansaa on joskus sanottu sivistyneeksi ja hyvin koulutetuksi.

 

Kommentit (202)
  1. Joku kirjoittaa Facebookissa näin, mitä sitten? Ehkäpä hän on ymmärtänyt jotain väärin tai ehkäpä joku maahanmuuttaja todella on sanonut kyseisellä kylällä noin – onhan maahanmuuttajienkin joukossa todistettavasti porukkaa moneen junaan, kuten henkilöitä joille ensimmäinen asia on valittaa suomalaisesta ruoasta. Asialla on turha spekuloida koska kaikkia tosiasioita ei ole tiedossa, vai onko jossain todisteita siitä, että väite ei pidä lainkaan paikkansa?

    1. Saku Timonen
      20.10.2015, 21:19

      Kyllä väitteen esittäjällä on velvollisuus todistaa väitteensä, ei minulla, joka en suostu uskomaan noin hulluja väitteitä.

      1. Puumanainen Nariapori yrittää viedä tärkeimmät huomiot pois ydinasiasta näihin kyläjuttuihin. Näin sivuutetaan ovelasti asia Nuorista miehistä jotka jättäneet lspset ja naiset heidän msinitsemiin vaarallisiin oloihin. Loppumatonta perusjargonia. Menisi keskustelemaan asioista esim elävältä poltetun 17 v tytön omaisten kanssa.

    2. Lassi Topppinen
      20.10.2015, 22:10

      Joku on ehkä joskus sanonut jossain jotain. Siitähän saadaan mukavaa jutunjuurta, löylytellessä hyvässä seurassa.
      Vanha juttu, mutta kerran vielä: minä en pysty todistamaan väitettäni, että Jumalaa ei ole olemassa. Se ei kuitenkaan ole todiste Jumalan olemassaolosta.

    3. Samaisen naishenkilön FB-sivuilta:
      “Liisa Mariapori Suurella osalla suomalaislapsia on kauniit vaaleat hiukset, joten lasten turvallisuuden kannalta on hyvä, että ne värjätään mustaksi, jotta ne ei niin paljon kiinnosta näitä maahanmuuttajia.”
      Jos tuo ei ole vainoharhaista, niin kikä.

    4. Otahan nyt Gamma huomioon, että vastaanottokeskuksissa valitettiin lähinnä siitä, ettei ne ite saanu tehdä ruokaa siellä. Samaan aikaan kuitenkin puolet näistä suomalaisista perseilijöistä huutaa, että kouluruoka (jota tarjoiltiin kyseisessä Oulun vastaanottokeskuksessa) on ala-arvoista ja koululaiset kärsii siitä paskasta, jota niille syötetään, mutta pakolaiset joutuu myrskyn silmään kun ovat samalla kannalla suomalaisten kanssa. Ja olisihan tuo mukavaa laittaa sun nimi seuraavaan päivitykseen fabossa saatetekstillä “v’ttu mikä pelle, pitäis tappaa. Ei tollasella oo arvoa elää.” Ei suurella yleisöllä oo todisteita sun elämän arvokkuudesta, joten mikään ei mua estäisi kirjoittamasta sitä, tai voisin vain vastata “mitä sitten?” Ikävä kyllä en alennu persun tasolle tässä(kään) asiassa.

      1. Saku Timonen
        21.10.2015, 05:48

        Tätä minäkin olen ihmetellyt. On ihan oikein, kun suomalainen valittaa koluruuasta ja vanhuspalvelun laitosateriosta, mutta pakolaisen pitäisi vain kiitellä niitä. Miksi pakolaisille on eri säännöt?

        1. No eipä minun kouluruoasta valittamista koskaan ole hyvällä katsottu. Valitin peruskoulussa, että ruoka on pahaa, enkä halunnut syödä sitä, vaan säästin nälkää kotiin. Minulle kerrottiin, että se ruoka on hyvää kun se on ilmaista ja minulla on anoreksia.

        2. Kuhan kuvittelen
          21.10.2015, 12:45

          On ihan oikein, kun suomalainen valittaa koluruuasta ja vanhuspalvelun laitosateriosta, mutta pakolaisen pitäisi vain kiitellä niitä. Miksi pakolaisille on eri säännöt?

          Johtuisko vaikka siitä, että olet pakolainen. Jos minä lähtisin suomesta sotaa karkuun, tai jotain muuta sen tapaista. Olisin todella kiitollinen jos saisin ruokaa ja katon päänpäälle, mutta ei kun näille pakolaisille pitää antaa ilmeisesti, vesi kultamaljakossa ja kaviaarit kultavadilla. Miksi meidän pitää käyttää verorahoja heidän ylläpitoon niin järkyttävät määrät, kun oma kansa kuolee kaduille?

          1. Siis missä oma kansa kuolee kaduilla? En ole nähnyt tai kuullut sellaisesta.

          2. juuhelikkäs
            21.10.2015, 14:38

            Ovatko nämä jotenkin toisensa poissulkevia seikkoja – siis kiitollisuus turvapaikasta ja sen kritisointi? Enkö voi olla kiitollinen Mannerheimille jos kritisoin Itä-Karjalan keskitysleirejä?

          3. Melko huvittavaa kuunnella paasausta kun mamuja autetaan mutta meidän kodittomia ei. Tämähän ei jälleen kerran pidä paikkaansa. Ja jos oman elämänsä töpeksii ja joutuu kadulle niin sehän ei ole muun kansan ongelma tai syy. Sota taas ei ole tavallisen kansalaisen oma valinta. Ja ainahan sitä kaikki sanoo, että minä en ainakaan valittaisi tai minä kyllä tekisin toisin. Me jos joku olemme niin valittavaa kansaa että epäilen suuresti tuon pitävän paikkaansa.

          4. Palen mielestä siis kotimaamme kodittomien ja työttömien tilanne johtuu omasta töpeksinnästä.
            Hienoa, mitähän näille työttömille töpeksijöille pitäisi tehdä? Avustukset vois ainakin ohjata näille reippaille maahanmuuttajille?

        3. Oikeasti kysyt miksi pakolaiselle on eri säännöt kun tullaan ruoasta valittamiseen? Olisikohan siksi että he eivät siitä veroillaan maksa. En kyllä ymmärrä myöskään kouluruoasta valittajia, mutta sinä menit absurdiudessa juuri astetta pidemmälle. Menisit sinäkin töihin niin näkisit ettei raha vain taianomaisesti ilmesty seinästä. Ainiin, suurella osalla mm. vasemmistoliiton kannattajistahan raha nimenomaan tipahtaa tilille vaivaa näkemättä.

          1. Saku Timonen
            21.10.2015, 13:13

            Jaha. Maksavatko kaikki suomalaiset saamistaan palveluista? Jos eivät maksa eivätkä mahdollisesti koskaan ole maksaneet veroja (esim. vaikeasti kehitysvammaiset), niin heille ei sitten varmaan pidä antaa mitään.

            Mistä riittää teitä, jotka luulette minun olevan työtön? Ottaisit sinäkin pikkuisen selvää ennen kuin tulket tänne kommentoimaan.

          2. Ei, olet erehtynyt. Valtaosa vasemmistolaisista on koulutettua väkeä ja elättävät itsensä työllään. Vasemmistolaisuus on arvo ja näkökanta, joka kunnioittaa ihmisoikeuksia ja tasa-arvoa. Ketään ei jätetä heitteille ja työstä on maksettava palkkaa.

        4. Tähän on helppo vastata. Ainakin meillä päin maksaja päättää — oli kyse mistä tahansa. Suomalainen maksaa koulu- ja laitosruoat, joten hänellä on myös oikeus valittaa niiden laadusta, mikäli koskee rahasummalla pystyttävän parempaan laatuun.

          Miten irakilaiset ja somalit ovat osallistuneet laitosruoan kustannuksiin?

          1. Saku Timonen
            21.10.2015, 15:02

            Teillä päin ei sitten ole aavistustakaan Suomen sosiaaliturvan yleisitä määräytymisperusteista. Minä saan tuloja kolmesta eri työstä eli maksan veroja aika paljon.Pitäisikö minun siis saada määrätä mihin minun verorahojani käytetään?

          2. juuhelikkäs
            21.10.2015, 16:43

            Jaa, missäs tästä pääsee päättämään, veronmaksajana kun taidan olla maksaja ja toivoisin että vihdoinkin päästäisiin kouluissakin eroon lihaperunasoselaatikosta ja maksapihveistä. Oisko jotain osoitetta johon ilmoittaa tästä päätöksestä jonka suomalainen maksaja on tehnyt vai oisko kuitenkin niin ettei se ihan niin nyt tainnut mennäkään että maksaja (tai siis, ilmeisesti sinä?) päättää?

            Tuolla nimimerkillä en kyllä odottanutkaan ihan kirkasäänisintä Jericho-Trompetea..

          3. Rudel hans, ai että maksaja päättää? Pääsenkö sitten päättämään lapsiperheiden asioista, kun sentään on kyse melkoisen mittavasta tulosiirosta lapsettomilta lapsellisille?

            No en. Eikä se harmita yhtään. Toivon, että pärjäävät ja voivat mahdollisimman hyvin.

        5. Siksi kun se on pakolainen ootko jotenki vajaa ku et ymmärrä

          1. Saku Timonen
            21.10.2015, 17:22

            Toinen meistä taitaa tosiaankiin olla jotenkin vajaa tai ainakin tietämön sosiaaliturvan määräytymisperusteista.

          2. Miksi Suomen pitäisi maksaa sosiaaliturvaa vaikkapa irakilaiselle?
            Jos Sakari nyt unohtaa sen lakimiesroolin?
            Mikä muu pätevä syy löytyy sen lisäksi että meillä on tyhmä laki.

            1. Saku Timonen
              22.10.2015, 07:29

              Toisin sanoen haluat noudattaa vain sellaisia lakeja, jotka sinua itseäsi miellyttävät. Valitettavasti yhteiskunta ei toimi sillä tavalla.

      2. Lisäksi valitettiin lehmänmaidon lotraamisesta joka paikkaan. Enpä ihmettelisi, vaikka näissä kulttuureissa, joissa lehmänmaitoa aikuiset ihmiset eivät käytä, olisi enemmän myöskin laktoosi-intolerantteja. Ainakin vaikuttaisi loogiselta. Lisäksi niiden, jotka valittavat turvapaikanhakijoista aiheutuvista kovista kustannuksista, pitäisi ymmärtää, että se puuro on halvempaa, jos se keitetään veteen maidon sijaan. Eli omaa järkeäkin saa taas kerran käyttää.

        1. juuhelikkäs
          21.10.2015, 14:46

          Laktoosin sietokykyhän se on maailmanlaajuisesti se paljon harvinasempi mutaatio. Wikipedian mukaan Libanonilaisista (joka oli about paras vertailukohta mitä listalla oli – Tuaregit ja Beduiinit ovat kuitenkin vähän eri sakkia vaikka sietävätkin laktoosia jopa paremmin kuin Suomalaiset) 78% on laktoosi-intolerantteja. Ei tosiaan ihme jossei ole puuro maistunut, ainakaan toisella kerralla..

          1. Juuri näin. Varmaan pähkinäallergikonkin pitäisi olla kiitollinen tarjotuista pähkinöistä, kun kurkku turpoaa umpeen. Kiitollinen voi olla, luovuttamatta silti asiastavalitusoikeuttaan pois.

  2. Esko Heikkilä
    20.10.2015, 20:53

    Liisa Mariapori hekumoi n. pari vuotta pakolaisrakkautensa ja uhmisystävällisen sydämellisyytensä loisteessa. Sitten valtion tuki pakolaisten makailukeskuksia perustaneille kunnille loppuu. Ne pakolaiset, jotka eivät ole livistäneet Etelä-suomen ulkomaalais-slummeihin, jäävät loisimaan majoituspaikkakunnille ja alkavat todenteolla toteuttaa itseäänKotoutumaan? eEvät ne kotoudu, eivät parikymmentä vuotta sitten maahantuodut somalitkaan ole kotoutuneet tai integroituneet. Työttömyysprosentti on heidän keskuudessaan 80%, eikä se ole sattumaa. Työnteko ei kuulu heidän kulttuurinsa, no naiset voisivat jotakin käpistellä, jos oppisivat. Mutta nämä irakilaiset ja muut ovat eri asia? Varovasti, varovasti, tuollainen huomautus hipoo jo sananvapauden rajoja ja on halventavaaa vihapuhetta.kun tämä touhu aloitettiin, esitettiin säälittäviä tarinoita sodan jaloissa nälissään viruvista syyrialaislapsista. Ja mitä me näemme Ruotsin rajalla? Riskejä nuoria miehiä marssii rinta rinnan kohti busseja ja makailukeskuksia. Eikö heidän pitäisi olla kotimaassaan puolustamassa arvojaan ja perheitään?

    1. Saku Timonen
      20.10.2015, 21:18

      Missä armeijassa monista heidän pitäisi mielestäsi sisällissodassa taistella? Hallituksen, joka käy sotaa omia kansalaisiaan vastaan vai jossain kapinallisarmeijassa, jotka kaikki käyvät sotaa kaikkia vastaan?

      1. Missähän tuossa esitettiin että pitäisi olla sotimassa?

        Muutenkin nää sun jutut alkavat hillua säälittävän rajamailla. Oli varmaan vaikeaa jostain fabosta kaivaa kaikkein harhaisimmat mamuvastaiset kommentit ja niitä tökkiä. Etkö edes vähän kaipaa haastetta? Vai onko vaikkapa Halla-Ahon juttujen torppaaminen eri liigan miesten touhuja?

        1. Suora lainaus kommentista: ” Eikö heidän pitäisi olla kotimaassaan puolustamassa arvojaan ja perheitään?” Mitäköhän tuo sitten muuta tarkoittaisi kuin sotimista vai kuinka monella tapaa sana “puolustaminen” on ymmärrettävissä?

        2. Siellähän se sanotaan viimeisellä rivillä, jos malttaa lukea sinne asti.

        3. Ja Halla-ahon jututhan ei ole harhaisia…

        4. Saku Timonen
          21.10.2015, 05:40

          Minä kaivoin vuosi sitten esille Halla-ahon sen lastenvaunujutun alkuperäiseksi sepittäjäksi, joten hänen juttunsa eivät poikkea mitenkään Mariaporin ja kumppaneiden tarinoista. Samaa sepitettä.

          1. Ymmärräthän että tälläisellä somesta kaivetulla sonnalla ja sen yleistämisellä koskemaan kaikkia mamukriittisiä et itse asiassa aja itse asiaa eteenpäin yhtään. Ellet tietysti halua ettei kriitikoilla saa olla sanansijaa kritiikilleen? Silloinhan teet mitä hienointa työtä, kaivetaan erimieltä olevien joukosta ne kaikkein huonoimmin esitetyt kommentit ja tehdään niistä naurunalaisia (olipas tämä vaikeaa). Sitten se kaikki inho ja viha menee vaan piiloon enkä ole yhtään varma miten hyvä asia se on.

            Eli Halla-Aho on mielestäsi sepittänyt jonkun lastenvaunujutun ja nyt kaikki mitä hän on sanoo on samaa kuin mariaporilla? Mamujen tekoja ei saa yleistää koskemaan koko ryhmää mutta näköjään mamuvastaisten teot saa? Taidat olla pikkasen katkera jostain?

            1. Saku Timonen
              21.10.2015, 13:05

              En minä ole katkera, mutta sinä tunnut olevan. Totuus sattuu.

          2. Halla-ahon jutut on huomattavasti järkevämpiä kuin Sakarin.
            Onhan täällä Sakarinkin kirjoituksia upotettu epätosina vaikka kuinka monta kymmentä.

            Sitten jos vertaa Sakarin ja Halla-ahon poliittista uraa niin huomaa että se järkevämpi osapuoli on urallaan jonnekin edennytkin.
            Sakari on jonku tuppukylän kunnanvaltuutettu kun Halla-aho on sen sijaan valtakuntamme kovimpia ääniharavia.

            1. Saku Timonen
              22.10.2015, 07:26

              Juu, muista ylistää Mestariasi joka käänteessä, niin saat armon. Miksiköhän sinä ja kaltaisesi yleensä luulette, että minä olisin edes pyrkimässä valtakunnanpolitiikkaan?

        5. Liisa Mariapori ei ole kuka tahansa “harhainen mamuvastainen ” vaan ollut persujen vaaliehdokas.

      2. Mene laiskuri töihin

        1. Saku Timonen
          21.10.2015, 17:19

          Saan palkkaa kolmesta eri työstä, kun kunnalliset luottamustoimetkin lasketaan mukaan. Oletko sinä mukana työelämässä vai kustannanko sinun häiriköintisi blogissani veroillani?

      3. Ei missään. Parasta kun jätetään vaimo ja lapset puolustamaan hyviä arvoja.

    2. Liisa Korvenranta
      20.10.2015, 21:30

      Tiedoksi Eskolle: kanadassa on paljon pakolaisia somaliasta. Heidän työllisyysasteensa on korkea. Eli kenenkähän vika on että eivät suomessa ole töissä. Täysin päättömiä väitteitä sinulla. Useimmat ihmiset haluavat tehdä töitä. Jos väität että se on riippuvainen etnisyydestä olet rasisti.

      1. Mika Möjönen
        21.10.2015, 01:43

        Niin, Liisa. Viimeisin lauseesi on sinänsä faktuaalisesti oikea, mutta kulttuuria ja etnisyyttä on turha lähteä sekoittamaan. Tunnen kymmenkunta toisen, pari taitaa olla jopa kolmannen, polven somalimaahanmuuttajaa. Kaikki ovat töissä tai opiskelevat, yhtä lukuunottamatta lisäksi ihan mukavia kavereita kaikki. Ja siis eihän siinä yhdessäkään mitään, varmasti yksi kymmenestä suomalaisestakin on mulkku.

        Tämän hetken pakolaistilanne on vain yksinkertaisesti kestämätön. Humanitääristä tukea pitää antaa niille, jotka sitä tarvitsevat, mutta realiteetit pitää tiedostaa. On saatava kyseenalaistaa pakolaisten motiivit ja oikea hädänalaisuus ilman rasistin leimaa. Tiesitkö, että Suomen pakolaispolitiikka Irakin, taisi olla myös Somalian, suhteen on löysempää kuin käytännössä missään muualla Euroopassa? En tiedä onko näissä muissa länsieurooppalaisissa valtioissa itketty “kansainvälisen maineen menetystä”, niin kuin meillä, mutta siellä valtion osalta on todettu asialliseksi tarkastaa esimerkiksi nyt sen Irakin turvallisuustilannetta uudelleen. Sama pitäisi tehdä myös täällä, ja niin ollaan ilmeisesti tekemässä. Miksi suurin osa pakolaisista on Irakista eikä Syyriasta? Miksi he tulevat juuri nyt? ISISillä ja kumppaneilla lienee osansa vastauksessa, mutta suurempi osa liittyy Erdoganin rajapolitiikkaan, jolla kyseinen vekkuli pyrkii painostamaan EU:lta etuja ja vapauksia mm. kurdien käsittelyn kanssa. Käsittelyn, joka on lähes yhtä kaukana inhimillisestä kuin ISISin toiminta. Auttaminen ja hyväihmistely on mukavaa puuhaa, mutta ei kaikilta faktoilta pidä niiden edessä ummistaa silmiään.

        Petteri Orpo, josta nyt en liiemmin noin muuten välitä, totesi muistaakseni järjestelmän kestävän 20k pakolaista tänä vuonna, ja se on mennyt jo rikki. Pitääkö rajat avata? Missä menee raja? 100k? 200k? 500k? Tilanne äityy mahdottomaksi tätä menoa. Ei vastasyntyneenä suomalaiseen yhteiskuntaan adoptoidulla irakilaislapsella ole keskimäärin sen huonompia henkisiä edellytyksiä kuin suomalaisella vastineellansakaan, mutta kouluttautumattomalla kaksikymppisellä irakilaismiehellä on melkoisesti suurempia vaikeuksia integroitua, työllistyä ja olla muunakin kuin taakkana yhteiskunnalle kuin suomalaisella vastineellaan. Ei se johdu siitä irakilaisnuoresta, mutta niin se vain on.

        Tarkkaa faktaa minulla ei ole, sitä on hieman vaikea löytää mistään, mutta Halla-aho on ainakin maininnut (anteeksi, että lainaan suuren saatanan “näkemyksiä”, mutta en lähtisi dumaamaan asiaa vain, koska se on Halla-ahon kynästä. Loppujen lopuksi rasistissävytteisistä blogikirjoituksista sun muista huolimatta kyseessä on ihan fiksu mies) nyt tänne tulleiden irakilaisten kouluttautumisasteeksi n. 20% – tämä osuus on siis käynyt keskikoulun. Tilasto voi olla täyttä paskaa, tai sitten ei. Mikäli se on edes lähellä totuutta, niin meillä on kohta käsissämme helvetisti vihaisia syrjäytymisvaarassa olevia nuoria miehiä ilman todellista mahdollisuutta päästä työ- tai opiskeluelämään käsiksi, varsinkin kun huomioidaan Suomen todella joustamattomat työmarkkinat. Siitä skenaariosta ei ole seurannut vielä yhdenkään kansakunnan historiassa mitään hyvää.

        1. Samaa urputustahan on kuultu jo aiemminkin: ei me VOIDA ottaa 2.000 pakolaista, siitähän tulisi maailmanloppu! Otetaan KORKEINTAAN tuhat, mutta mieluummin vain viisisataa! Nyt pakolaisia on tullut se n. 25.000 ja mitään maailmanloppua ei tullutkaan. Ne ei vienytkään meidän rahoja, ja meidän naisetkin saa ihan itse valita, viedäänkö heidät. Hallitushan lupaili jopa veronalennuksia suomalaisille! Melko kumma juttu, jos samaan aikaan “ei voida elättää” ja kuitenkin veroja lasketaan? Edelleen avustusjärjestöt, esim. SPR eivät olisi valittaneet, että kyseisen turvapaikanhakijamäärän kanssa ei olisi tultu toimeen: päinvastoin, on sanottu, että kiirettä pitää, mutta tämän määrän kanssa pärjätään. Kuuluisa elämäntapataiteilija Junes Lokka kuvasi kolmen tunnin videon Tornion “Rajat Kiinni” -mielenosoituksen yhteydessä, jossa hän (krapulassa) toisteli samaa mantraa: tilanne on kestämätön. Ei, ei minun tilanteeni ainakaan ole kestämätön turvapaikanhakijoiden takia. Jos jonkun henkilökohtainen tilanne ON kestämätön, kertokoon kaikille, millä tavalla se on kestämätön, niin katsotaan mitä voisimme asialle tehdä.

          1. Mika Möjönen
            21.10.2015, 19:02

            Ettehän te ottaneet kantaa yhteenkään argumenttiin, kumpikaan teistä. Et ihan oikeasti ymmärrä, mitä eroa on vaikkapa 100 000 elätettävällä ja kahdella tuhannella elätettävällä, varsinkin nykyisessä taloustilanteessa? Milloin kuvittelet tämän tilanteen alkaneen, kun luulet, että sen vaikutukset näkyisivät kokonaisuudessaan jo nyt? Ei kyse ole siitä, että pakolaisille maksettaisiin käteen rahaa tai jotain, mistä ilmeisesti ku ottelut näiden mielestäsi kuvitteellisten kustannusten koituvan. Kuluja tulee vuosia, vuosikymmeniä, kestävästä sopeuttamisprosessista.

            Onko sinulla minkäänlaista ymmärrystä talouden mekanismeista, jos kuvittelet, että verojen laskemisella on tämän keskustelun kanssa mitään tekemistä? Virkkeesi olisi aivan yhtä hyvin voinut kuulua:”kumma juttu että olemme vitusti velkaa, vienti ei vedä, ja talouskasvu on 90-luvun lamaa hitaampaa, mutta silti veroja lasketaan!”

            Ei verojen laskemisen tarkoita sitä, että olisimme taloudellisesti hyvässä jamassa tai meillä olisi varaa lisätä suunnattomasti julkisyhteisöjen kustannuksia. Miten voi aikuisella(?) ihmisellä olla näin alkeellinen kuva?

            Näistä nais- ja rahajutuista, Lokkan mukaanvetämisestä puhumattakaan, en jaksa edes sanoa mitään. Tai no sanotaan nyt, että sä oot kyllä niin yksinkertainen, että ei sun mielipiteitäsi voi ottaa tosissaan.

            ^Tuo tuossa oli argumenttivirhe, samanlainen, joita oma tekstisi oli pullollaan. Ei siellä uudella lukemisella tainnut muuta ollakaan.

          2. Omassa logiikassasi taitaa olla virhe, kun lasket, että kaikki maahanmuuttajat ovat koko elämänsä ajan vain kustannuseriä, eivätkä koskaan tuota mitään. Aikuisen maahanmuuttajan koulutus ja kuntoutus on yhteiskunnalle huomattavasti halvempaa kuin vastasyntyneen suomalaislapsen, joka siirtyy työelämään aikaisintaan 20+ vuoden kuluttua syntymästään. Joten mistä hyvästä rasistien muotisana “elätettävä”?

        2. Pelsepuupi on asian ytimessä. Suomeen kohdistuva maahanmuutto ei ole hallitsematonta. Suomessa on paljon tietotaitoa näissä asioissa. Etenkin SPR:llä.

          Maastamuutto on tällä hetkellä hyvin vilkasta pois Europpasta. Portugalista, Espanjasta, Italiasta ja Kreikasta on muuttanut satojatuhansia ihmisiä Euroopan ulkopuolisiin maihin. Paremman elämän vuoksi (työ ja toimeentulo). Ja muun muassa Afrikan kehittyviin ja kasvaviin valtioihin. Afrikassa on noin 60 valtiota joista vain 4-5 on käynnissä sota ja joista tällä hetkellä paetaan sotaa ja väkivaltaa tai vainoa. Pieni murto-osa pakolaisista suuntaa Europpaan.

          1. Oli murto-osa tai ei Eurooppaan, niin Pelsepuupi on kyllä todella pihalla siitä mitä se Suomelle maksaa. Kaiken lisäksi kun kielteisen päätöksen saaneitakaan ei saada maasta poistettua, vaan jäävät tänne viranomaisten tutkan ulkopuolelle pyörimään ilman oleskelulupaa, siis jos eivät suostu vapaaehtoisesti lähtemään.

            Ruotsissahan on myönnetty (jopa YLEn uutisoimana) kerrottu että maahanmuutto ei ole enää hallinnassa. Ei ole vaikea arvata mihin niitä työnnetään sieltä.

            jos väittää että pakolaiskriisin menot eivät ole meiltä pois, ei ymmärrä valtiontaloudesta mitään.

          2. Mitäs ajattelee siitä, että yhteensä miljoona suomalaista asuu ja elää maahanmuuttajana tällä hetkellä jossain toisessa maassa?

          3. En ole ollenkaan pihalla siitä, mitä se maksaa. Yksi viikkohan se oli laskettu minun puolestani, ja lopputulos oli, että yhden turvapaikanhakijan palvelut Suomessa maksaa sen rapiat 13.000 euroa vuodessa. Ja minulle on turha ruveta kenenkään laskemaan, paljonko se tekee 50.000:lta turvapaikanhakijalta, osaan kyllä itsekin yksinkertaista kertolaskua. Mitä tulee siihen, onko se “meiltä pois”, niin voisitko Arto valottaa, mikä tulo/tuki sinulta nyt laskee noiden 25.000 turvapaikanhakijan tulon myötä. Itseltäni ei ainakaan mikään tulo pienentynyt. Jos edelleen jankkaat, että se on kuitenkin “meiltä” pois, niin kysyn keneltä “meiltä”? En halua kuulua mihinkään samaan viiteryhmään kuin joku rasistirassukka kuuluu, joten älä puhu “meistä”. Toivottavasti nyt et “meillä” ainakaan perssuja tarkoita? Vai…?

      2. Vika on tietysti Suomen tukijärjestelmässä. Liikaa sosiaalitukia ja mamut istuu kotona.

    3. Heli Sellergren
      20.10.2015, 21:59

      Mistähän ihmeen ilveestä Esko on saanut käsityksen, että työnteko ei kuulu somalin kulttuuriin. Siellä kolme vuotta työskennelleenä tein töitä akateemistesti korkeakoulutettujen kanssa ja myös muutoin koulutettujen kanssa. Koulutetut pakenivat mielipiteidensä takia – osa tänne suomeen ja nyt meillä on heidän jälkeläisiään koulutettuna. Moni heistä hoivatyössä – sopii hyvin – heillä, kun on kunnioitus vanhempia kohtaan – veren perintönä:)
      Kaikki Esko eivät tule lentäen rajalle tai rajan tuntumaan. Tunnen erään joka perheensä – vaimo ja kolme lasta – kävelivät Etiopiasta Keniaan – kaksi lasta ja vanhemmat selvisivät matkasta.

    4. Kerro nyt ihmeessä missä täällä etelässä on niitä ulkomaalais-slummeja?? Itäkeskuksessa asuu aika paljon maahan muualta muuttaneita, muttei se kyllä mikään slummi ole, kannattaa käydä joskus katsomassa.
      Ja mitä tulee somalien työntekoon, tiedän monenkin somalimiehen tekevän vapaaehtoistyötä, esim. siivousapua vanhuksille, kun oman alan työtä ei ole nykytilanteessa Suomesta löytynyt. Ja sellainen nainen on ollut minulla työkaverina, joka “jotain käpistelee, jos oppisi” Kolme vuotta Suomessa asunut, jo aika hyvin kielen oppinut, noin 25 vuotias, opiskelee sairaanhoitajaksi ja rahoittaa opiskeluaan ja omaa ja äitinsä elämistä keikkatyöllä niin vaikeavammaisten osastolla, että siellä harva jaksaa pidempään käydä töissä. Tosi ahkera, taitava, aina iloinen ja ai kamala!!!! Muslimi! Kauanko itse käpistelisit täyspäiväisen opiskelun ohella työssä joka on kokonaisvaltaista toisen ihmisen hoitoa. Ne on nuo laiskat somalit, joiden kulttuuriin ei työnteko kuulu!!

      1. Maahanmuuttajien työllisyysaste on aika kattavasti dokumentoitu Suomessa.

        Vaikkapa tässä yksinkertaiset graafit: http://tietotrendit.stat.fi/mag/article/41/

        Jostain syystä (mikähän se mahtaa olla?) somalinkielisten työttömyysaste on 50%, kun taas nepalinkielisten työttömyysaste (5%) on matalampi kuin suomenkielisten (10%).

        Toki tämä tilasto on vuodelta 2013 mutta tuskinpa nuo prosentit ovat hirveästi muuttuneet.

        1. Kattoonsylkijä
          21.10.2015, 09:55

          Niinpä. Selitäpä siis somalien kulttuurieroilla se, miksi Suomessa somalien työttömyysaste on 50%, kun taas Kanadassa se on 20%?
          Mitä, jos ero onkin suomalaisessa ja kanadalaisessa kulttuurissa? Olen omin korvin kuullut nerokkaan kehäpäätelmän “en ota somaleita töihin, koska ne on kaikki laiskoja, minkä todistaa se, että ne on kaikki työttömiä.”

          1. Kanadalaisten mukaan syy on se, että Kanadassa ei taikaseinästä anneta yhtä paljon rahaa vaan on pakko oikeasti tehdä niitä töitä. Eli tavallaan olet oikeassa, ero on suomalaisen ja kanadalaisen kulttuurin tavassa jakaa rahaa vastikkeetta.

          2. Kattoonsylkijä
            23.10.2015, 10:40

            Kanadassa työttömyys 7.1%, Suomessa 9.2%. Kumma, että edes töihin pakottamalla ei tuon suurempaa eroa saada revittyä. Ja Suomi kuulemma on vielä lamassakin.

        2. Esa Mattila, logiikkasi mukaan suomenkielisten tulisi poistua maasta VÄLITTÖMÄSTI, koska eihän me suomenruotsalaiset ja nepalilaiset voida teitä elintasosurffareita elättää! Tilanne on kestämätön.

          1. Voit poistua Suomesta vapaasti. Mutta et pääse muuttamaan vapaasti joka maahan. Mietipä mitä se tarkoittaa.

          2. En minä nyt ollutkaan poistumassa, vaan te ei-suomenruotsalaiset… Eikä teitä oltu muuttamassa johonkin maahan, vaan mereen Ahvenanmaan viereen, sen jälkeen, kun teidät on ensin kastroitu, ettette raiskaa MEIDÄN naisiamme… (<– lievästi liioiteltua sarkasmia, vai oliko se "realismia"?)

        3. juuhelikkäs
          21.10.2015, 14:52

          Numerot eivät toki valehtele. Se on sitten ihan eri asia millaisia tulkintoja siitä tekee. Keksisitkö itse muita syitä Somalien työttömyydelle kuin Somalikulttuurin? Jos nimittäin et keksi, niin suosittelisin ehkä miettimään vähän lisää ja sen jälkeen kannattaisi varmaan pohtia miksei sitä miettimistä ole aikaisemmin tullut tehtyä.

    5. Kiva olisi tosiaan nähdä Esko Heikkilä raskaassa hoivatyössä, kuten ahkerat maahanmuuttajat, mutta eipä taida laiska mies sohvan reunaltaan vaivautua…

    6. Onpa somalien työttömyys lisääntynyt. Ei siitä ole kuin jokunen viikko kun se oli 50% paikkeilla. Korkea sekin, mutta aivan toista kuin Eskon arvailut.

Kommentointi suljettu.