Jos Heineken toimii arvojensa mukaisesti, se vetäytyy jalkapallon EM-kisojen sponsoroinnista

Jos korona suo, pelataan Pietarissa tulevana suvena jalkapallon EM-kisojen alku- ja puolivälieräotteluita.

Mutta Maaseudun tulevaisuuden teettämän kyselyn mukaan peräti seitsemän kymmenestä suomalaisesta haluaa siirtää jalkapallon EM-kisat pois Venäjältä.

Kantar TNS Agrin helmikuussa toteuttaman kyselyn tulos on jopa häkellyttävän selvä. Todennäköisesti suomalaisten asenteisiin on vaikuttanut myös tuoreessa muistissa oleva päätös siirtää jääkiekon MM-kisat pois Valko-Venäjältä. Helsingin Sanomat avasi mielenkiintoista tapahtumasarjaa ansiokkaassa artikkelissaan näin.

Kuten HS:n jutussakin mainitaan, tsekkiläinen autobrändi Skoda on toiminut jääkiekon MM-kisojen sponsorina jo 28 vuotta. Mutta nyt se ilmaisi selvin sanakääntein, että se ei halua tukea Valko-Venäjän diktaattorin Aljaksandr Lukašenkan pyrkimyksiä isännöidä kisoja ja ottaa operaatiosta maksimaalinen pr-hyöty peittelemään omia synkkiä toimiaan.

Skoda halusi toimia arvojensa mukaisesti, kuten vastuullinen brändi toimii.

Skodan brändin arvot ovat simplifying, surprising ja human, jotka voidaan vapaasti kääntää vaikkapa selkeydeksi, yllättävyydeksi ja inhimillisyydeksi. 

Skoda päätti suoraselkäisesti, että inhimillinen brändi ei yksinkertaisesti voi tukea mielivaltaista yksinhallitsijaa, joka pönkittää laitonta valtaansa polkien törkeästi kansalaistensa ihmisoikeuksia, kuten aiheesta tammikuussa kirjoitin.

Ja Lukašenkan lailla vankilaan ilman laillisia oikeudenkäyntejä heittää ja toisinajattelijoita vainoaa myös naapurin isäntä Vladimir Putin. Venäjän diktaattori, joka turvautuu toistuvasti väkivaltaan ja ihmisoikeusrikkomuksiin omia kansalaisiaan kohtaan. Ja yrittää murhata poliittisia vastustajiaan. Joskus katalissa aikeissaan myös onnistuen.

Miten jalkapallon EM-kisojen sponsorit suhtautuvat Putinin hirmutekoihin ja tavoitteeseen paistatella positiivisen julkisuuden valokeilassa isännöimässä suurta urheilujuhlaa?

Yksi jalkapallon EM-kisojen pääsponsoreista on Heineken International. Hollantilainen panimoyhtiö on yksi maailman mahtavimmista alallaan.

Mitä Heineken kertoo arvoistaan?

Heineken luettelee verkkosivuillaan arvonsa näin: passion for quality, enjoyment of life ja respect for people. Vapaasti käännettyinä vaikkapa: intohimona laatu, nautinnollinen elämä ja ihmisten kunnioittaminen.

Mietitäänpä tovi, miten nämä arvot osuvat yksiin Putinin Venäjän arvojen kanssa.

1. Intohimona laatu

Putin yritti päästää päävihollisensa Alexander Navalnyin päiviltä laitattamalla tämän alushousuihin tappavaa hermomyrkkyä. Sen verran hutiloiden turvallisuuspalvelu FSB toimeksiantonsa suoritti, että ei lähtenyt henki aktivistista. Tieto kalsariepisodista putkahti julkisuuteen, kun Navalnyi huijasi FSB:n myrkkyryhmään kuuluneen agentin Konstantin Kudryavtsevin lörpöttelemään koko surullisen tapahtumaketjun yksityiskohdat alhaisen surmasuunnitelman kohteelle itselleen, kuten CNN asiaa valaisee.

Ei siis kovinkaan vakuuttava esitys, venäläisten toiminnan tasokkuus vastaa yleistä käsitystämme sen erään kuuluisan sikäläisen päristimen laadusta ja siitä, mihin vempain ei kuulemma mahdu.

2. Elämän nautinnot

Tämä arvo on Venäjän kohdalla kaksijakoinen. Vladimir ”kalsarienmyrkyttäjä” Putin kyllä pitää elämän nautintoja suuressa arvossa. Näin saatamme päätellä esimerkiksi hänen Mustanmeren rannalle rakennettavasta ”piilopirtistään” kaikkine ylellisyyksineen, joista eritoten kullatut vessaharjat ovat nousseet yleisen äimistelyn kohteiksi.

Mutta eliitin alapuolella tavallisten kansalaisten elämän nautinnot jäävät jokseenkin köykäisiksi.

Peräti 25 prosenttia tavallisista venäläisistä sanoo elävänsä jo nyt köyhyydessä – ja toimeentulo laskee koko ajan, kertoo Znak.com. Laskevan elintason kumppanina Putinin hallinnon ylläpitämä korruptio sen sijaan kukoistaa, raportoi puolestaan BBC.  Venäläisten tulevaisuuden usko onkin koetuksella: yli 40 prosenttia ei usko taloudellisen tilanteensa paranevan. Pikemminkin päinvastoin: jopa neljännes uskoo oman ja perheensä taloustilanteen romahtavan vuoden sisällä, kertoo Interessant.ru.

Keskivertovenäläisen kuukausipalkka ei riitä likimainkaan Putinin pytingin vessaharjaan.

Nauti siinä sitten elämästä.

Venäjän nykyjohdon käsitys kansakunnan elämän nautinnoista ei siis parhaalla tahdollakaan natsaa Heinekenin arvoihin.

3. Ihmisten kunnioittaminen

Amnesty International tietää kertoa, että Putinin presidenttikausien aikana Venäjän kansalaisten vapauksia on rajoitettu kiihtyvään tahtiin. Oikeudet sananvapauteen, kokoontumisvapauteen ja yhdistymisvapauteen ovat uhattuina. Ei auta, että oikeudet taataan Venäjän perustuslaissa ja Venäjää sitovissa kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa.

Riippumaton tiedonvälitys on ajettu ahtaalle. Kansalaisjärjestöjen toiminta estetään. Mielenosoitusten järjestämistä on rajoitettu merkittävästi eikä lupia esimerkiksi poliittisiin mielenosoituksiin juurikaan saa. Mielenosoittajien pidättäminen ja mielenosoitusten hajottaminen väkivaltaa käyttämällä on tavallista. Tästä olemme nähneet järkyttäviä videopätkiä aivan viime päivinä. Aktivisteja ja ihmisoikeuspuolustajia uhkaillaan väkivalloin ja oikeustoimin; lavastetut rikostuomiot ovat arkipäivää, kuten Navalnyinkin kohtelu osoittaa.

Eli ei sinne päinkään. Putinin Venäjän arvoihin ei ihmisten kunnioittaminen selvästikään kuulu.

Tästä voi vetää vain yhden johtopäätöksen: jos Heineken toimii arvojensa mukaisesti, se ilmoittaa vetäytyvänsä EM-kisojen sponsoroinnista, jos pelejä pelaan myös Venäjällä.

Jos Heineken sen sijaan ei toimi näin, voidaan perustellusti sanoa, että Heineken pyyhkii arvoillaan sitä paikkaa, mihin se venäläinen päristin ei sovi.

Silloin Heineken viestii käytöksellään, että sen arvot ovat vain silmänlumetta, jonka tarkoituksena on antaa kuluttajille valheellinen kuva eettisesti toimivasta yrityksestä.

Minulla on tapana silloin tällöin palkita itseni kirjoituksen valmistuttua paikallisessa yhdellä oluella.

Usein se on ollut Heineken.

Ei ole tänään.

Anzio

Ps. Mielenkiintoista, että kiinalainen TikTok ilmoitti tällä viikolla ryhtyvänsä EM-kisojen sponsoriksi. Päätöksestä tekee erityisen kiehtovan se, että seuraavat talviolympialaiset 2022 järjestetään Pekingissä. Kiinalaisten intresseissä on siis näyttää, että kyllä ihmisoikeuksiakin polkevan maan pr-tempauksille urheilukisojen järjestäjän roolissa sponsoreita piisaa.

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *