Reviirijako jatkuu
Kun reilu vuosi sitten kerroin terveysalalla käynnissä olevasta reviirijaosta, niin siitä syntyi melkoinen meteli. Attendo yritti jopa kiistää kokonaan tekemänsä kuntien terveyskeskuskiinteistöjen ostotarjoukset. Jo silloin oli selvää, että isot terveys- ja hoiva-alan yritykset jakoivat soten tulevaisuudessa tuomia markkinoita siten, että jotkut keskittyivät terveyskeskuskiinteistöihin ja jotkut hoiva- ja palveluasumisen kiinteistöihin. Tuolloin jako oli kuitenkin vielä lähinnä maantieteellistä. Maa näytti pilkotun reviireihin, mutta päällekkäisyyksiäkin oli.
Nyt tilanne näyttää selkiintyneen, mikäli uutiset Attendon terveyspalvelujen myynnistä Terveystalolle pitävät paikkansa. Attendo keskittyy tulevaisuudessa hoivapalveluihin ja muut hoitavat terveyspalvelut. Vanhusten ja vammaisten asumis- ja hoivapalvelut kuuluvat Attendolle ja terveyspalveluista kilpailevat Terveystalo, Mehiläinen ja Pihlajalinna.
Attendo on jo kauan ostellut hoiva-alan pieniä yrityksiä, ja kun ne alkavat loppua, niin se on suunnannut mielenkiintonsa kuntien omistamiin kiinteistöihin. Jos ja kun sote- ja maakuntalait saadaan voimaan, niin kunnilla ei ole enää mitään sanomista siihen, järjestetäänkö niiden omistamissa kiinteistöissä nykyisiä palveluja. Kaikesta päättää maakunta.
Tämä tuo pienille kunnille kiinteistöriskin, jonka maan hallitus on tuonut esille omissa perusteluissaan, mutta jota ei ole julkisuudessa käsitelty. Lakipaketin perusteluihin liittyy tutkimus kuntien kiinteistöriskeistä sote-uudistuksessa. Riski piilee siinä, että mikäli palvelujen kesittymisen suuntaus jatkuu, niin pienten kuntien kiinteistöt jäävät tyhjilleen rasittamaan tasetta. Laitetaan vielä tuosta tutkimuksesta otettu kuva:
Tähän saumaan iskee nyt Attendo tekemällä kunnille ostotarjouksia näistä kiinteistöistä. Kuntien olisi järkevää myydä varsinkin korjausta kaipaavat kiinteistöt, sillä kunnat eivät tulevaisuudessa voi kuitenkaan vaikuttaa siihen, vuokraako maakunta kiinteistöt omaa toimintaansa varten vai ei. Ostaja vääntää tulevaisuudessa maakuntien kanssa kättä siitä, saako se palveluntuottajana järjestää näissä kiinteistöissä palveluja.
Tulevaisuudessa maakunta järjestää toimintaa itse vuokraamissaan kuntien kiinteistöissä ja lisäksi hyväksyy palveluntuottajat. Ostattelemalla näitä kiinteistöjä alan yritykset näyttävät luottavan siihen, että ne pääsevät tuottamaan palveluja.
Ei yrityksillä ole varmaan sen enempää tietoa tulevasta kuin kunnillakaan, mutta ne osaavat laskea. Ne tietävät pystyvänsä tarjoamaan palveluja niin edulliseen hintaan, että ne on pakko hyväksyä palveluntuottajiksi. Tähän eivät pienet yksityiset hoiva-alan yrittäjät pysty, ja siksi ne katoavat markkinoilta. Pohjois-Karjalassa ne ovat jo käytännössä kadonneet, sillä maakunnallinen kuntayhtymä Siun sote on jo hinnoitellut ne ulos asettamalla palveluille kattohinnan.
Tämä on siis tilanne nyt näillä markkinoilla. Kunnille tehdyt ostotarjoukset ovat houkuttelevia kiinteistöriskin siitymisen kannalta. Vielä tärkeämpää kuntapäättäjän kannalta on se, että iso toimija pystyy pääsemään palvelutuottajaksi myös pienellä paikkakunnalla.
Tässäpä tiivistyy koko soten tarkoitus, joka on palvelutuotannon siirtäminen yksityisille toimijoille.
Entä se asiakas? Tulevaisuudessa hän saa maakunnalta palvelusetelin, jolla saa valita keneltä ostaa vanhuudenpäivinään asumis- ja hoivapalvelut. Jos setelin arvo riittää palveluihin, niin hyvä. Jos ei riitä, niin hän maksaa itse erotuksen. Jos hänellä on rahaa maksaa erotus, niin hyvä. Jos ei ole, niin sitten hän varmaan ryystää velliä kupista jossain hoivakodin loukossa sen verran kuin palvelusetelillä saa. Tai sitten hänet sijoitetaan maakunnan omaan palveluyksikköön sadan kilometrin päähän kotikunnasta.
Jaa että maakuntako maksaa kaiken niillä valtion antamilla rahoilla? Niin kai, kunhan monopolit varmistuvat, hinnat nousevat ja kaikki soteen piilotetut kustannusten nousut toteutuvat.
Unohdit Saku tuosta ostajien luettelosta Esperi Caren. Ainakin täällä varsinais-suomessa on ko. yritys erittäin aktiivinen.
Tuli vakidonkin mieleen myos Suomen Hoivatilat, jossa osakkaana sipilan perhe…
Anteeksi, p.o. vakisinkin…
Niinpä tietysti Hoivatilat, joka näyttää ainakin olleen samaa grouppia LapTin ja LapWallin kanssa. Lapwallin joka on perustamisestaan lähtien tuottanut voittoa yritystukien turvin ja saanut jos minkalaista supportia niin kunnilta kuin yhteiskunnalta. Näyttää siinä sivussa LapTikin lähteneen hurjaan kasvuun. https://www.finder.fi/Elementtej%C3%A4/Lapwall+Oy/Pyh%C3%A4nt%C3%A4/yhteystiedot/2640404 “Sipilä mainitsi kasvun tekijöinä myös yhtiön rohkeat omistajat, määrätietoisen johdon, osaavan henkilöstön ja yhteiskunnan roolin investointien toteuttamisessa.” https://www.talouselama.fi/uutiset/pikkupaikkakunnan-omavaraisuus-tyopaikoissa-120-iin-paaministeri-sipila-kavi-paikalla-ja-totesi-ihmepaikka/c443b2f7-f4f2-37a9-8454-cffcdd7c7d95
Kun kasvuyrityksiä täytyy yhteiskunnanvaroin tukea, niin toivottavasti samalla sitoutetaan maksamaan Suomeen veroja.
Vanha taloustieteilijä Karl Marx käytti kuvasi tilannetta keskittymiskehityksellä. Kapitalismin kuvaajana hän oli taitava, mutta maineen pilasivat hänen oppiensa soveltajat.
Soten kehitys ja sen ennakointi on jo johtanut yhtäältä lähipalvelujen karsimiseen, kiinteistöjen tyhjentymiseen ja investointeihin keskuskaupungeissa, joihin palveluja keskitetään saavutettavuuden heikkenemisellä. Soten kustannuksiin voidaan laskea kuntien terveysasemien ja palveluyksiköiden alasajo. Taseeseen jää roikkumaan tyhjillään tai vajaakäytössä olevia kiinteistöjä. Saattaa olla, että niistä syntyy alaskirjauksia, alihintaisia kauppoja yms. Harvoin niitä voidaan muuntaa muuhun käyttöön.
Toisaalla taas tehdään mittavia investointeja. Nykyiset sairaanhoidon kuntayhtymät panostavat isoja summia uudisrakentamiseen, tietojärjestelmiin, laitteisiin ym. surutta valtavia summia. Yksityiset toimijat poimivat tai rakentavat toimintaansa varten kiinteistöjä, mutta eivät asukaspohjaltaan pieniltä paikoilta.
Osa investoinneista mm. kalliit tietojärjestelmät, joissa kaiken lisäksi tuntuu olevan järjestään kaikissa toiminnallisia puutteita, valuvat hukkaan, kun tulee eteen valtakunnallisesti kattavan tietojärjestelmän hankinta. Sellaisesta ei vielä ole tietoakaan, mutta toiveet ovat suuria.
Päällimmäinen vaikutelma on, että isoissa osissa maata lähipalvelut karkaavat ja ihmiset niiden perässä tai sitten jäävät kitumaan puoliksi heitteille kotiinsa.
Meneillään olevassa kehityksessä palaa rahaa paljon. Julkisuudessa on puhuttu jopa miljardeista.
Absurdia on, että tavoiteltaviin säästöihin käytettävät panostukset ylittävät säästöt. Vaikutelma on, ettei niitä edes haluta laskea samassa yhteydessä.
Olen aikuisikäni kaivannut tilannetta, missä sairaanhoitopiirit joutuisivat vastaamaan myös toiminnan rahoituksesta. Nyt kunnat viime kädessä maksavat myös huonosti harkitut investoinnit ja toiminnan järjestelyt.
Yksityiset toimijat ottavat hallittuja riskejä. Hallitsemattomat riskit voivat johtaa konkurssiin, mutta terveys- ja hoivapalveluissa yhteiskunta joutuu viime kädessä vastaamaan asiakkaiden ja potilaiden palvelujen jatkuvuudesta.
tässä oli melko vankkaa asiaa.
Olen aikuisikäni kaivannut tilannetta, jossa kunnat panostaisivat perusterveydenhuoltoon. Näin saataisiin erikoissairaanhoidon maksuja pienennettyä. Valitettavasti kuntapäättäjät eivät ymmärrä katsoa nokkaansa pidemmälle vaan kun pitää säästää, säästetään mm. perusterveydenhuollosta. Se johtaa erikoissairaanhoidon maksujen kohoamiseen. Sitten he vinkuvat että erikoissairaanhoito on niin ja niin kallista, vaikka ovat itse päättämässä miten niitä rahoja käytetään, kunnat omistavat esh-kuntayhtymät ja valitsevat itse sairaanhoitopiirien valtuustojen jäsenet. Turha siinä on huudella, kun joutuu viime kädessä itse maksamaan, kun on itse tehnyt huonoja valintoja.
Mm. Inari on onnistunut tässä yhtälössä hyvin: https://www.lapinkansa.fi/lappi/tarkka-taloudenpito-ja-nousukausi-pitavat-inarin-taloutta-plussalla-200839691/ (maksumuurin takana, vaitettavasti). Viime vuonna erikoissairaanhoidon menoissa säästettiin 1,5 milj (kunnan toimintakuluarvio v. 2017 57,5 milj). Tämä säästö toteutettiin panostamalla perusterveydenhuoltoon. Kuntalaisellekin on parempi, että panostetaan perusterveydenhuoltoon, sillä silloin pääsee hoitoon nopeammin.